View Full Version : Oljen fetaosten ligger i - sunn eller?
Meatscience
09-09-09, 18:50
Noen ganger når jeg spiser salat med fetaost, så tar jeg litt av den oljen som osten ligger i og heller over salaten (i stedet for dressing). Men er dette lurt? Jeg vet ikke om den oljen er "sunn".
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20120
:)
SunnhetMedSirrup
10-09-09, 07:40
er det rapsolje? det er sunt. se bakpå glsset.
trodde den olja var ikke kaldpressa jeg :confused:
Er "vegetabilsk olje" bra?
Er kanskje stor forskjell fra merke til merke?
Den ville jeg ikke brukt. Hvis det ikke står noe om at oljen er kaldpresset, så er den ikke det heller, dermed ikke brukbar som dressing.
Den er jo god da, med litt krydderier i seg, og veldig lettvint. Jeg pleide å bruke den selv før, men ble gjort oppmerksom på det over, så har slutta;)
Arla sin fetaost på glass og apetina sin på glass er hvertfall ikke kaldpresset.
Hvorfor må den være kaldpresset? :novise:
Har det noen betydning for vektnedgangen hva slags fett man bruker?
Har vel ikke noe effekt på nedgangen, nei:)
Photobscura
10-09-09, 12:41
er det rapsolje? det er sunt. se bakpå glsset.
Hvorfor er rapsolje sunt?
Rapsolje har mye omega 6, jeg ville vært forsiktig med bruken for å ikke forskyve balansen mellom omega 3 og 6!
Det er i hvert fall ikke særlig bra for helsa. Varmpressa oljer er varmebehandla til over sitt rykepunkt og har fått en form som er ustabil i kroppen. Men den er billig da :p
Hold dere til kaldpressa oljer, folkens!
Her er info om bra og dårlige oljer: http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=7077&postcount=10
Oi, bra jeg leste denne tråden. Har også brukt noe av den fetaostolja som dressing.
Meatscience
10-09-09, 18:46
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20120
:)
Pokker òg, også jeg som søkte før jeg startet tråden! Den søkefunksjonen her på forumet er ikke særlig god! :mad:
Jaja, takk for link i alle fall. :D Og takk for alle svar i denne tråden! :) Skal utforske fetaens verden litt mer, og se etter sunnere oljer.
Pokker òg, også jeg som søkte før jeg startet tråden! Den søkefunksjonen her på forumet er ikke særlig god! :mad:
Jaja, takk for link i alle fall. :D Og takk for alle svar i denne tråden! :) Skal utforske fetaens verden litt mer, og se etter sunnere oljer.
I den tråden så står det jo uansett at den olja er helt okei å bruke:p
Meatscience
11-09-09, 21:29
I den tråden så står det jo uansett at den olja er helt okei å bruke:p
Hehe, ja Torkil sier jo faktisk det. Men vet ikke om han har samme fetaost som den jeg har kjøpt. Jeg har nemlig brukt den der som alle butikker har, Apetina eller noe sånt...
Hehe, ja Torkil sier jo faktisk det. Men vet ikke om han har samme fetaost som den jeg har kjøpt. Jeg har nemlig brukt den der som alle butikker har, Apetina eller noe sånt...
tror det er stortsett samme olje som brukes i alle fetaoster av den typen, jeg.
Vet at apetina har den i fetaostene som er på glass, så tviler på at de bruker noe annet i andre pakker=)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.