View Full Version : Nannahbrød


Nannah
20-09-09, 17:50
Endelig et brød jeg er 100% fornøyd med.
Og som jeg synes blei minst like godt som mitt vanlige hjembakte :D

Nannahbrød.

6 store egg
1 beger creme fraishe
100 g malte mandler
100g malte valnøtter
150 g malte solsikkekjerner(Møllerens)
50g hele solsikkekjerner
4ss fiberhusk
et par never kli
1pose blå tørrgjær
1ts salt
bittelitt søtt

Rør alt sammen godt i kjøkkenmaskin.
ha røren i to silikonformer (om du bruker vanlige må du smøre dem godt)
Stek på nederste rille på varmluft 160g i
60-70 min.

luringen
20-09-09, 19:39
Oj! Ny brødoppskrift..mmm..må prøves. men gjær? Uten mel? Virker det da?

Liv
20-09-09, 19:42
Dette skal testes!!;)
Kuuult bilde forresten!:)

Kanutten
20-09-09, 21:01
Har laget dette allerede jeg og det ble supergodt!
Jeg hadde bare en ting i tillegg; en spiseskje hvetemel for at gjæra skulle virke best mulig!
Brødet ble ypperlig! Hevet seg megamasse og er knallgodt på smak!!
Jeg innvilget meg en ss hvetemel selv om jeg går på lavkarbo. Jeg er IKKE hvetemelintolerant så derfor er det ok så lenge der er innenfor mine satte grenser pr dag.
Tuuusen takk Nannah, et oppkomme av gode ord og gode oppskrifter :klem:

Nannah
20-09-09, 22:00
Det funka faktisk ganske bra...muligens blir det enda bedre ved å tilsette litt glutenmel ltr som Nutta gjorde her...en skje hvetemel:)

Evalett
23-09-09, 14:25
Hei, dette vil jeg prøve! Men jeg sliter med å få tak i glutenmel - hvor finner dere det?

Nannah
23-09-09, 15:00
hvorfor skal du ha det?
Går helt fine uten:)

Det står ikke i oppskrifta.

Ivory
26-09-09, 12:20
Godt brød Nannah!:) Liker egentlig det jeg pleier å lage veldig godt, men prøvde dette i går fordi jeg hadde lyst på en variasjon. Det ble faktisk bedre enn det andre:) Jeg fulgte oppskrifta, men hadde oppi 8 ss linfrø og en spiseskje hvetemel i tillegg. Brødet hevet seg, men ble ikke noe høyere enn det andre jeg lager som det er bakepulver i.
Stusset litt over at ingenting skulle varmes slik at gjæren fikk begynt å virke før det skulle stekes, men fulgte som sagt oppskrifta.
Jeg rørte gjæren ut sammen med de malte solsikkekjernene, fordi det ligner mest på mel. Brukte stavmikser på egg og CF. Kanskje det sammenvispede bløte (egg og CF) burde varmes opp og røres ut i det tørre hvor gjæren er blandes ut? Kanskje det da vil heve seg mer? Skal prøve dette neste gang :)

luringen
26-09-09, 18:23
Tadah! Det hittel ALLER beste brødet! Å så herlig! Hadde i 1 ss hvetemel jeg da, for å sikre at gjæren hadde noe å virke med. men sååå bra det ble!

Krøllerellerei
26-09-09, 19:26
Nannah, tusen takk!
Dette var bare megagodt!

Har du noen ide om hvor mye karbiser det blir i det, jeg tok helt av her, spiste 5 skiver... det var så godt!

Liv
27-09-09, 10:43
Nååå har jeg akkurat tatt brødet ut av ovnen, og det ser og lukter nyyydelig!!:p

Gleder meg til lunch!!:D

Nannah
27-09-09, 18:02
I underkant av en karb pr skive om du skjærer litt tynne:)

Krøllerellerei
27-09-09, 19:15
I underkant av en karb pr skive om du skjærer litt tynne:)

Takk!
Da var det ikke så gale, jeg fikk mer enn nok karber i meg i går, men ikke verre enn det ikke trenger ødelegge noe!
Neste gang skal jeg ta hele røren i en form, så får jeg litt større skiver.

luringen
27-09-09, 21:13
jeg fylte hele i en vanig brødform emd bakepapir i . perfekt..

Nannah
05-10-09, 15:19
Husk å regne dobbelt så mange karber pr skive da! :)

Ivory
20-10-09, 18:06
Laget en veriasjon av dette brødet i dag, byttet ut CF med CC, og hadde i 3 ss olje, 8 ss linfrø, og 4 ts sukrin som det søte. Jeg brukte stavmikser og fikk en jevn røre av det bløte, og jeg varmet den opp til passe temp for gjæren. Blandet det med det tørre som var sammenblandet i bollen, hadde det oppi to bakepapairkledde former, og lot det få heve seg litt (skulle sikkert stått lenger, men hadde ikke tid...). Hadde ikke oppi 1 ss hvetemel denne gangen, men det kan hende det hadde vært bedre for hevinga. Stekte som det står i oppskrifta. Det ble veldig godt! :D Bedre med CC enn CF, synes jeg. Synes det blir litt for surt med CF.

Nannah
21-10-09, 13:19
Høres spennede ut...mindre karber blir det også:)

Trolljenta
22-10-09, 17:45
Hvordan steker vi dette uten varmluft da?
SAmme tid og temperatur??

Trolljenta
22-10-09, 19:46
Hvor store er formene dine da?
Jeg har puttet alt i en form, så det tar litt lenger tid å steke, men skal vel snart være ferdig nå... Er spent og sulten :D

Penny
22-10-09, 19:58
Dette brødet er kjempegodt. Har laget det flere ganger :hungry:

Nannah
23-10-09, 13:25
Jeg bruker siliconformer..de er litt mindre enn vanlige brødformer:)

Orkide
22-11-09, 13:51
Nå har jeg akkurat bakt og smakt på dette brødet, og det var kjempe godt.:D

De andre i huset likte det også, så det blir nok bakt flere ganger.

Har bare et spørsmål til deg.

Bruker du mandelkvern og maler nøttene, eller akker du dem i kjøkkenmaskin? Jeg vet det står malte mandler osv.

Jeg brukte mandelkvern nå, men lurer på om jeg skal prøve med kjøkkenmaskinen neste gang.

Nannah
22-11-09, 13:55
Bruker den lille som fulgte med stavmixen min jeg. Den gir faktisk bedre resultat at min store foodprosessor:)

Orkide
22-11-09, 18:13
Vil det si at du fin hakker, ikke maler med kvern?

Ble mange spørsmål dette.

Jeg brukte en manuell mandel kvern, og det er litt kjedelig. Men det blir jo helt som mel da.

Det var jo ingen ting å si på brøde, for det smakte som jeg sa i forrige innlegg kjempe godt.:D:D:D

Nannah
22-11-09, 23:20
Stavmixen har en sånn liten sak med kniver nedi...den maler veldig fint:)

Orkide
23-11-09, 07:29
Takk :D

Toneg
16-01-10, 00:01
må jo prøve dette også :)

Mentha
22-01-10, 15:53
Har brødene i ovnen nå, og det ser veldig lovende ut! Men jeg tror jeg har litt for store former :P Jaja, man lærer så lenge man prøver!
Tusen takk for gode oppskrifter! :)

Mentha
22-01-10, 17:19
Vel, jeg har bommet fullstendig på ovnen tydeligvis... Har ikke varmluftsovn, så jeg leste en plass på nettet at "oversettelsen" fra varmluftsovn til vanlig var å trekke fra 20 grader. Nå har brødene stått inne i to timer, og de nærmer seg ferdige snart (men bare fordi jeg skrudde opp ovnen 20 grader for 20 min siden). Så tips til andre uten varmluftsovn vil være å ikke følge mitt eksempel, hehe...

Maja
22-01-10, 17:45
Hva er fiberhusk? Hvor får jeg kjøpt det?

Maja
22-01-10, 21:03
Hva er fiberhusk? Hvor får jeg kjøpt det?
Fant ut av det ved å ta en tur på helsekosten.

Men jeg har et nytt spørsmål. De hele solsikkekjernene, skal de bløtlegges elle kan de bare brukes som de er?? Trenger svar kjapt, for jeg har tenkt å lage dette brøet i kveld.

Nannah
22-01-10, 22:35
Solsikkekjerner uten skall!! Brukes som de er:)
Kjøp Møllerens (Rema) de har minst karber..

Nannah
22-01-10, 22:37
Vel, jeg har bommet fullstendig på ovnen tydeligvis... Har ikke varmluftsovn, så jeg leste en plass på nettet at "oversettelsen" fra varmluftsovn til vanlig var å trekke fra 20 grader. Nå har brødene stått inne i to timer, og de nærmer seg ferdige snart (men bare fordi jeg skrudde opp ovnen 20 grader for 20 min siden). Så tips til andre uten varmluftsovn vil være å ikke følge mitt eksempel, hehe...

Fra varmluft til vanlig ØKER du med 20-25 g!!
Steketemp skulle vært 180-185 g

Mentha
05-02-10, 12:39
Fra varmluft til vanlig ØKER du med 20-25 g!!
Steketemp skulle vært 180-185 g

Hehe ja jeg skjønte det til slutt jeg og ;) Må ha vært en skrivefeil på siden jeg leste på... Men brødene ble kjempegode! TUsen takk for nydelig oppskrift :)

LCHFlinn
18-02-10, 16:17
Jeg har bakt brødet nettopp og det ser helt fatastisk ut! Gleder meg til å smake:) Jeg byttet ut rømme, og tilsatte 60g linfrø og minsket litt på solsikke (siden jeg ikke hadde mer enn 70g her!).

Men herlighet for et kaloririkt brød det blir! Har akkurat regnet ut at det er 3601 kcal i hele brødet! Mye!:eek: Tror det holder med en brødskive av gangen! :p

ccgirl1982
18-02-10, 20:46
Mmmm for ett fantastisk godt brød som ikker faller ifrahverandre:)

Hadde min egen lille vri siden d var ganske så tomt i skapene:confused:

Jeg hadde ikke 1 beger creme fraishe,vallnøtter og kli i, men brødet ble helt supert godt:) Hadde endel splenda i så brødet ble en søt variasjon og så tilsatte jeg smeltet smør.
Mannen i huset spiste og skrøydet!
Dette var snadder,endeligt noe nytt å ha i matpakken.

Du er jammen meg flink til å prøve å lage ting. Fortsett me det:p Jeg prøver etter hvert;)

Nannah
18-02-10, 22:23
Kaloririkt...ja, men iNGEN tomme kalorier fra dårlig fett og hvitt mel.
Derimot er det proppfult av næring som kroppen har bruk for.:)

Imse
30-05-10, 21:45
Hm, denne må jeg prøve en dag. Jeg har ikke prøvd lavkarbobrød med gjær før.. Spiser forsvinnende lite slik, bare prøver en og annen oppskrift nå og da..

Nannah
20-10-10, 23:28
Dette er mitt faste brød. Synes det er den beste brødoppskriften jeg har laget:)

Tone-G
21-10-10, 19:21
Brødet lignet veldig på proteinbrødet.. Ser nesten likt ut.. Sikker på at du trenger gjær i oppskriften?

Nannah
21-10-10, 23:32
Gjær er en smaksak...jeg bruker ikke det lenger, men den gang oppskriften ble til var vi sugene på brød som lukta brød:)

...aner ikke om disse er lik proteinbrødet...det har jeg aldrig laget:)

misslinda
26-10-10, 21:17
MMmmm.. godt brød, men syns ikke det heva seg med gjæren, så jeg bruker nok bakepulver neste gang ;)

Men veldig godt på smak ;)

Nannah
29-01-11, 17:10
Gjæren trengs egentlig ikke...mest for å gi smaken av brød den:)

Sjokoholiker
07-02-11, 20:34
dette brødet er kjempegodt!!

men jeg lurer på, kli, er det kruskakli eller? ser no at jeg glemte helt å ha det i brødet, men gjorde visst ingenting:p

Nannah
10-02-11, 14:06
Kli er Kruskakli/Hvetekli:)

christinal
13-02-11, 14:05
Nå har jeg prøvd dette og tusen tusen takk for en hærlig oppskrift, dette smakte og så ut som brød(ble litt lavt så jeg hadde sikkert for stor form) men det ble en helt suuuuuuper smak på det altså.
Endelig ett brød etter min smak

Orkide
01-01-12, 23:01
Dette brødet skal jeg bake igjen i løpet av uka.

Har leita her inne og endelig fant jeg igjen oppskriften:)

FrøkenFjong
07-01-12, 23:49
Dette har nå blitt vårt faste brød her i huset! Litt mye arbeid med å male opp nøtter og frø, men absolutt verdt hvert minutt det tar!!!

Gjorde foresten en liten vri på det i dag, brukte det som pizzabunn.....smakte helt nyyyyydelig. Beste pizzabunn-erstattningen jeg har brukt (og da har jeg prøvd litt forskjellige).
Delte (det ferdige) brødet i skiver på langst (laaange skiver) og hadde pizzafyll og ost på. Inn i ovnen på 230 C i 8-10 min. Mmmmmmm...........:D