View Full Version : Kolesterol - normalverdier

jvb
08-10-09, 13:19
Fikk resultatet av blodprøvene fra før jeg begynte:
S-Kolesterol 5.5 (norm 3.3-6.9)
S-HDL-Kolesterol 0.7 (norm 0.8-2.1)

Legen mente dette var veldig dårlig, og jeg ser jo at "bra" kolesterol er såvidt under grenseverdien. Er det noen som har gått på ketose/lavkarbo lenge som tør bidra med hva de har av verdier? Blir spennende å se etter neste test om ca en måned + ventetid.

Hele blodprøve-resultatet i journalen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=780152#post780152) forresten, var endel som var utenfor grenseverdier men jeg er visst absolutt helt frisk og ingenting interessant iflg tradisjonell medisin - bare feit og lat.
(Mulig denne tråden skulle være et annet sted?)

Alkazelters
08-10-09, 14:21
Etter å ha lest "Det store kolesterolbedraget" vil jeg si at jeg ikke ville ha bekymret meg for det. I følge den boken, er godene ved høyt HDL kolesterol sterkt overdrevet. Kroppen produserer for det meste den mengde kolesterol den har behov for. Har du lavt HDL kolesterol er det fordi det er det kroppen din finner mest formålstjenelig.
Totalkolesterolet ditt ligger akkurat der det bør være. Du oppgir ikke triglyseridene (VLDL) dine, og det pleier ofte å bli lavere ved lavkarbohydratdiett. En del mener at det kun er triglyseridene man trenger å bekymre seg for. Om du har LDL verdien din kan vi på bakgrunn av LDL, HDL og serumkolesterol regne ut dine triglyseridverdi.

Alkazelters
08-10-09, 14:26
Kan forresten nevne mine verdier. Verdier før jeg gikk over til Optimal ernæring (Spiste på den tiden etter fedon/atkins vedlikehold)
S-kolesterol= 7.5
Hdl= 0,9
LDL= 5,5
Triglyserider =3.0

Etter en stund på Optimal ernæring, som kort sagt går ut på å spise mer mettet fett, kutte ut flerumettet fett samt spise moderat enumettet (veldig forkortet og forenklet) fikk jeg følgende verdier:

Hdl= 1.0
Ldl=3.9
Triglyserider=1.6
S-kolesterol= 5.3

Det er mulig jeg ikke er hundre prosent nøyaktig fordi jeg ikke helt husker, men det er omtrent slik.

Alkazelters
08-10-09, 14:31
Kan forresten komme med en kjapp link som bør gi deg litt info.
http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

jvb
08-10-09, 14:44
VLDL ble sikkert ikke målt da, ville jeg tro ser iallefall ikke noe på lappen som kunne ligne. (Antar det ikke er LD1I isåfall 2.8? Alt jeg har er på journallinken over)

Grunnen til at jeg er opptatt av verdiene er at legen sier at de kommer til å være "i vinkel" etter en måned på kostindusert ketose.

Takker for svar =)

Gracella
08-10-09, 15:17
Jeg har bare fått målt totalkolesterolet mitt ("gave" ifm at jeg gir blod) og det var på 4,28. Jeg har gått 1,5 år i ketose (med små pauser). Jeg vet ikke hva kolesterolet mitt lå på før jeg begynte, men i følge normalkostholdsfilosofilegene burde det vært skyhøyt siden jeg "drikker fløte og spiser rått fett" he, he.

Det er en tråd her inne som linket til en israelsk (?), toårig undersøkelse som viste at kolesterolet går noe opp de tre første månedene på LCHF-dietter, for så å falle betraktelig...
HCLF-dietter hadde ingen virkning på kolesterolet.

Gracella
08-10-09, 15:21
[/quote=jvb;780230]
Grunnen til at jeg er opptatt av verdiene er at legen sier at de kommer til å være "i vinkel" etter en måned på kostindusert ketose.
[/quote]

Hvilken vinkel, he he :confused:

Her omkring er det noe som heter "å klikke i vinkel" og det er jo ikke bra... :eek:

jvb
08-10-09, 15:27
Her omkring er det noe som heter "å klikke i vinkel" og det er jo ikke bra... :eek:

Det var nok den vinkelen han mente ja ;)

Det kommer uansett til å ta meg en god stund mer enn tre måneder å komme i mål, så blir spennende å følge utviklingen over tid. Håper jeg kan klare å mase meg til månedlig måling - men det koster vel staten penger tipper jeg så blir nok ikke så ofte.

Veggpryd
09-10-09, 18:47
For 10 år siden var 5.5 helt normalt kolesterol, men nå har visst grensen for hva som er høyt gått ned?

Sist gang jeg målte kolesterolet mitt var egentlig ufrivillig, for legen tok alle mulige slags prøver etter jeg fortalte at jeg gikk på Skaldemans diett. Da målte det 11,5 :lol: Legen sa det var latterlig høyt, men han hadde allerede forstått at jeg ga filla full av fjert av kolesterol, så han prøvde ikke å pushe statiner på meg. :p

Nå var dette etter 6 måneder på Skaldeman, så hva det er nå aner jeg ikke. Jeg bryr meg ikke heller. :lol:

En annen bok som er veldig bra om kolesterol er Uffe Ravnskovs "Fett och kolesterol är hälsosamt" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411465)

Løvetann
09-10-09, 22:33
Er det noen som har gått på ketose/lavkarbo lenge som tør bidra med hva de har av verdier? Blir spennende å se etter neste test om ca en måned + ventetid.

Her er mine verdier, før og under mange fete måneder :D

Da jeg startet på ketolyse
HDL 1,1 - LDL 4,4 (triglyserider 1,9)

Etter 1 uke på ketolyse
HDL 1,2 - LDL 5,1 (triglyserider 0,9)

Etter 5 uker på ketolyse
HDL 1,1 - LDL 3,8 (triglyserider 1,1)

Etter 9 uker på ketolyse
HDL 1,1 - LDL 4,0 (triglyserider 0,8)

Etter 18 uker på ketolyse
HDL 1,1 - LDL 4,1 (triglyserider 0,6)

Etter 15 måneder på ketolyse