View Full Version : Filler'n - slutt på morgenkaffen

Sungrazer
18-10-09, 18:18
Fra http://rheumatic.org/insulin.htm helt nederst på siden, min utheving:

4. Water. Try to drink at least 64 ounces of pure water per day. If you are a heavy caffeine user, gradually reduce caffeine intake to zero whenever possible as the breakdown products of caffeine will tend to increase insulin levels.

Filler'n, filler'n, og dobbelt æsj. Hvordan skal jeg våkne skikkelig nå? Kan også forklare hvorfor vekta mi har stått stille. Det siste uken har det vært jævlig stress på jobb og jeg har drukket en god del kaffe.

Flere lenker:
http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/met.2005.3.19

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/80/1/22

frifuggel
18-10-09, 18:25
Oi... :_plystre:

:liste: *lister meg ut, før noen ser at jeg har kaffe i koppen...*

Gerd
18-10-09, 18:37
Kaffen har jeg aldri gitt slipp på :D

Kitt
18-10-09, 18:41
Hva med å innskrenke unntaket til et minimum?
Nå er du oppmerksom på at faren kan være der, så det blir nok automatisk mindre uansett!
Lykke til!:heia:

jvb
18-10-09, 18:46
Drikke Cola isteden? :D

Hehe, nei - kanskje ikke - men det er jo endel koffein i te også da, hvis du kan lære deg å like denslags.

Herved utfordrer jeg alle som har lyst til ikke å røre kaffe hele neste uke (fra og med mandag 19. til og med søndag 25. oktober). Jeg går og setter en post-it på kaffeboksen med en gang jeg så jeg ikke glemmer det :)

http://g2.start.no/tegneserier/striper/m/mstriper/m20080204.gif

Kanutten
18-10-09, 18:51
Så det er et pluss for meg at jeg ikke drikker mer kaffe en en kopp i uka??? :o (legger det til positivlista mi... :p)

Kanutten
18-10-09, 18:52
Drikke Cola isteden? :D

Hehe, nei - kanskje ikke - men det er jo endel koffein i te også da, hvis du kan lære deg å like denslags.

Herved utfordrer jeg alle som har lyst til ikke å røre kaffe hele neste uke (fra og med mandag 19. til og med søndag 25. oktober). Jeg går og setter en post-it på kaffeboksen med en gang jeg så jeg ikke glemmer det :)

http://g2.start.no/tegneserier/striper/m/mstriper/m20080204.gif

Både grønn, hvit og rød te er jo snaddergodt! Vet ikke hvor mye koffein det er i dem, men det MÅ da være mindre enn i kaffe..

LenaBeatrice
18-10-09, 19:15
Fra http://rheumatic.org/insulin.htm helt nederst på siden, min utheving:

4. Water. Try to drink at least 64 ounces of pure water per day. If you are a heavy caffeine user, gradually reduce caffeine intake to zero whenever possible as the breakdown products of caffeine will tend to increase insulin levels.

Filler'n, filler'n, og dobbelt æsj. Hvordan skal jeg våkne skikkelig nå? Kan også forklare hvorfor vekta mi har stått stille. Det siste uken har det vært jævlig stress på jobb og jeg har drukket en god del kaffe.

Flere lenker:
http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/met.2005.3.19

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/80/1/22

Jeg har aldri vært og er fortsatt ikke villig til å gi slipp på kaffe om morran.
Men helt klart kan kaffe øke insulinproduksjonen.....
Det jeg gjør de gangene kaffedrikkingen min tenderer til å gå over stokk og stein er å unne meg koffeinkaffe om morran (en kopp), så drikker jeg koffeinfri resen av dagen.

frifuggel
18-10-09, 19:17
Er vel mest koffein i "ekte te", og da mest i svart te, tror de fleste te-erstatninger (inkludert mange såkalte frukt-teer) er koffeinfrie, eller tilnærmet så.. Sikkert mulig å sjekke dette opp, men gidder ikke, akkurat nå.

Kanutten
18-10-09, 19:22
Er vel mest koffein i "ekte te", og da mest i svart te, tror de fleste te-erstatninger (inkludert mange såkalte frukt-teer) er koffeinfrie, eller tilnærmet så.. Sikkert mulig å sjekke dette opp, men gidder ikke, akkurat nå.

de fleste fruktteer er vel svart te tilsatt aroma??

frifuggel
18-10-09, 19:26
Får vel sjekke dette.. :) Skal gjøre det, nuh!

frifuggel
18-10-09, 19:34
Stjålet fra "SnartMamma", det søket som kom opp først;

* I kaffe heter det oppkvikkende stoffet koffein. Samme stoff i te heter tein. Mengden tein varierer fra tesort til tesort. Hva det kommer av vites ikke, men den oppkvikkende effekten av tein kommer langsommere enn den oppkvikkende effekten av koffein. Til gjengjeld varer den lenger. Te er derfor mer oppkvikkende enn kaffe.
kilde; http://gammel.viover60.no/helse/art.01/te.html

* Grønn te inneholder mindre koffein enn svart te, og inneholder mye mer anti-oksidanter og vitaminer.
kilde; http://teaandcoffee.no/Frames/Frameset.Bla.bla.html

* Rooibos-te (afrikansk te), er koffein/tein-fri. Fås kjøpt på vanlig dagligvareforretning.

* Jeg kjøper te på helsekosten som er uten koffein (tein). De har en serie med masse forskjellig! Absolutt å anbefale!
Den heter London Fruit & Herb Company!

* Nypete inneholder vel ikke koffein(tein). Og slike fruktteer i løsvekt er koffein/teinfrie.

* Yogi Tea har også mange fine urteteblandinger som er helt uten teblader, og uten koffein. http://forum.snartmamma.com/images/smilies/smile.gif Jeg liker ingefær og sitron, lime og peppermynte, Sweet Chili, blant annet

* Fruktteer i løsvekt er ofte aromatisert svart te, så da er det helt naturlig at det er koffein i dem. Men det er lurt å vite hva man er på utkikk etter. Selv liker jeg ikke te fra tebusk, om den er hvit, grønn eller svart, så jeg holder meg til urteteer, men i små mengder.

* Når jeg sier frukt-te så mener jeg de typene som rett og slett er tørket frukt. Det blir jo nesten som oppvarmet saft, men det er jo te.. Står i allefall sammen med alle de andre løsvekt-te'ene.
Fruktte inneheld ikkje koffein. Med mindre det er type "Smaksatt sort te med mango". Sjølv om det er mango i, so er det framleis koffein i. Men fruktteer som nypete, "Bestemors hage", "Caipirinha", "Berries of the garden", tyrkiske fruktteer inneheld ikkje koffein.

* Urtete inneheld heller ikkje koffein. Men urter har til gjengjeld ganske mange artige egenskaper, og det er som regel det man bruker urter til. Så rådfør deg alltid med medisinsk utdanna viss du er redd for om urteteen din er farleg eller ei. Som oftast vil han ikkje vere det. Men nokon bør ein halde seg unna. Slik som brennesle- og kjerringrokk-uttrekk som virker vanndrivende.

* Chai-te (i Noreg) er basert på svart te smaksatt med forskjellige krydder. So den inneheld og koffein. Men indisk ekte Chai er basert på berre krydder og urter.

Sånn går no dagan... :)

Kanutten
18-10-09, 19:38
Stjålet fra "SnartMamma", det søket som kom opp først;

* I kaffe heter det oppkvikkende stoffet koffein. Samme stoff i te heter tein. Mengden tein varierer fra tesort til tesort. Hva det kommer av vites ikke, men den oppkvikkende effekten av tein kommer langsommere enn den oppkvikkende effekten av koffein. Til gjengjeld varer den lenger. Te er derfor mer oppkvikkende enn kaffe.
kilde; http://gammel.viover60.no/helse/art.01/te.html

* Grønn te inneholder mindre koffein enn svart te, og inneholder mye mer anti-oksidanter og vitaminer.
kilde; http://teaandcoffee.no/Frames/Frameset.Bla.bla.html

* Rooibos-te (afrikansk te), er koffein/tein-fri. Fås kjøpt på vanlig dagligvareforretning.

* Jeg kjøper te på helsekosten som er uten koffein (tein). De har en serie med masse forskjellig! Absolutt å anbefale!
Den heter London Fruit & Herb Company!

* Nypete inneholder vel ikke koffein(tein). Og slike fruktteer i løsvekt er koffein/teinfrie.

* Yogi Tea har også mange fine urteteblandinger som er helt uten teblader, og uten koffein. http://forum.snartmamma.com/images/smilies/smile.gif Jeg liker ingefær og sitron, lime og peppermynte, Sweet Chili, blant annet

* Fruktteer i løsvekt er ofte aromatisert svart te, så da er det helt naturlig at det er koffein i dem. Men det er lurt å vite hva man er på utkikk etter. Selv liker jeg ikke te fra tebusk, om den er hvit, grønn eller svart, så jeg holder meg til urteteer, men i små mengder.

* Når jeg sier frukt-te så mener jeg de typene som rett og slett er tørket frukt. Det blir jo nesten som oppvarmet saft, men det er jo te.. Står i allefall sammen med alle de andre løsvekt-te'ene.
Fruktte inneheld ikkje koffein. Med mindre det er type "Smaksatt sort te med mango". Sjølv om det er mango i, so er det framleis koffein i. Men fruktteer som nypete, "Bestemors hage", "Caipirinha", "Berries of the garden", tyrkiske fruktteer inneheld ikkje koffein.

* Urtete inneheld heller ikkje koffein. Men urter har til gjengjeld ganske mange artige egenskaper, og det er som regel det man bruker urter til. Så rådfør deg alltid med medisinsk utdanna viss du er redd for om urteteen din er farleg eller ei. Som oftast vil han ikkje vere det. Men nokon bør ein halde seg unna. Slik som brennesle- og kjerringrokk-uttrekk som virker vanndrivende.

* Chai-te (i Noreg) er basert på svart te smaksatt med forskjellige krydder. So den inneheld og koffein. Men indisk ekte Chai er basert på berre krydder og urter.

Sånn går no dagan... :)

Du glemte hvit te (http://www.alternativ.no/Nyheter/hvit_te.html). :)

Inger33
18-10-09, 19:51
Jeg drikker noen kopper koffinfri kaffe pr dag og savner ikke vanlig kaffe lengre.
Bruk presskanne da får du mye mer smak.

frifuggel
18-10-09, 19:53
" * Fruktteer i løsvekt er ofte aromatisert svart te, så da er det helt naturlig at det er koffein i dem. Men det er lurt å vite hva man er på utkikk etter. Selv liker jeg ikke te fra tebusk, om den er hvit, grønn eller svart, så jeg holder meg til urteteer, men i små mengder. "

Disse inneholder koffein/tein.. Garantert.

frifuggel
18-10-09, 19:54
Jeg drikker noen kopper koffinfri kaffe pr dag og savner ikke vanlig kaffe lengre.
Bruk presskanne da får du mye mer smak.

Enig. Klarer meg godt med decaf, mye av greia er den varme koppen, lukta og smaken. Så får det heller være at det er juks ;)

Kanutten
18-10-09, 19:57
Hvit te..

Til den kinesiske hvite te, kan det kun benyttes Narcissus og Chaicha tebusker og bare vårens første skudd. Teen tørkes på en temperatur rett under 40 grader før den finsorteres. Siden hvit te ikke er varmebehandlet, er alle vitaminer bevart. Frisk hvit te har derfor et svært høyt innhold av antioksidanter – omtrent tre ganger så høyt som i de fleste grønne te-sorter.
Hvit te har et meget lavt innhold av koffein og betraktes i Kina som en beroligende og kjølende te. Smaken er lett og fin, og virker forfriskende. Smaken er lettere og finere enn de fleste grønne typer, og virker forfriskende enten man drikker den varm eller kald.

frifuggel
18-10-09, 20:11
Inneholder ikke tein, heller?

aslaug
18-10-09, 20:44
Kaffen min gir jeg aldri slipp på!:eek::eek:

Sungrazer
18-10-09, 23:03

Drikker mer te enn kaffe, egentlig. Det er bare på jobb jeg drikker kaffe fordi te med kaffesmak er pyton (selv om det er egen tapp for varmt vann, blir det alltid kaffesmak). Dessuten så fordrer god te godt vann, og dét skal vi ikke skryte på oss at det er på jobben min.

Deal! :) Klarer jeg å kutte ut brød, potet, pasta, ris og ikke minst sukker så går det greit med kaffe også. ;)

jvb
18-10-09, 23:07
Deal! :) Klarer jeg å kutte ut brød, potet, pasta, ris og ikke minst sukker så går det greit med kaffe også. ;)

Kult - it's on :)

Sungrazer
18-10-09, 23:19
Hmm - mange gode forslag på te her - må prøves, men kanskje best å holde seg unna de som har mye kaffein. Jeg foretrekker desverre denne typen. :( Favoritten er Tetley Drawstring eller quickbrew. Knallgod te.

Carisma
18-10-09, 23:44
. Klarer meg godt med decaf, mye av greia er den varme koppen, lukta og smaken.
Bortsett fra at det ikke smaker kaffe :lol:
Bruttern har prøvd å blindteste meg flere ganger, og jeg buster det hver gang, smaker bare flatt og utvannet. :rolleyes:

Lillevoff
19-10-09, 06:08
De fruktteene som er koffeinfrie er de som er såkalte "infusions". Det er bare tørket frukt, eventuelt med aroma. Basisen er vel typisk nype, tror jeg.

Forøvrig gir jeg ikke opp kaffen min. Mine ynkelige to kopper om dagen tviler jeg på at har noen stor påvirkning.
Dessuten, kaffe er bra for deg! Masse antioksidanter, så lenge du ikke bikker over fire kopper om dagen. :D

frifuggel
19-10-09, 10:05
Bortsett fra at det ikke smaker kaffe :lol:
Bruttern har prøvd å blindteste meg flere ganger, og jeg buster det hver gang, smaker bare flatt og utvannet. :rolleyes:

Sant det, selv om det hjelper å bruke mere kaffe enn man bruker når det er den vanlige, og lar den trekke lengre. Selv er jeg så lettlurt at jeg får litt av samme feelingen med en kopp kokt vann! :o

Carisma
19-10-09, 10:21
Masse antioksidanter, så lenge du ikke bikker over fire kopper om dagen. :D
Jeg drikker så sakte at jeg har begynt å drikke halve kopper jeg, så blir den ikke iskald innen jeg er ferdig. 4 halve kopper utover dagen funker kjempefint, akkurat nok til et lite "kaffekick", og godt under grensen :ja:

Charlott
19-10-09, 10:51
Jeg synes det er lettere å lure meg selv om jeg halvblander vanlig kaffe og koffeinfri ;)
Om jeg bruker blå Taffel i stedet for vann og tilsetter ørlite kanel blir den enda bedre !

somaya
19-10-09, 11:19
Jeg må ha kaffe med en gang jeg våkner om morgenen. Kaffe før frokost øker forresten forbrenninga har jeg lest flere steder. Resten av dagen kan jeg godt drikke te istedet.

Busta
19-10-09, 19:56
:heia: Er helt enig. Kaffen må jeg ha :)

Carisma
19-10-09, 20:38
Nei, hva skal jeg ellers gjøre med den digre espressomaskinen som står på benken? :_oy:

aslaug
19-10-09, 21:00
Nei, hva skal jeg ellers gjøre med den digre espressomaskinen som står på benken? :_oy:

:D:D:D, ja du kan få sagt det!

det er nok andre ting enn kaffe som gjør at ikke jeg går så mye ned som jeg skulle ønske:(

Rin
19-10-09, 21:02
Jeg har ikke noe avhengighets-forhold til kaffe utover at jeg drikker det når det er det som er i nærheten - så da jeg gikk på skole ble det flittig bruk av kaffemaskinen, men nå som jeg stort sett er i nærheten av mitt eget kjøkken blir det mest med 'søndagskaffen', ellers er jeg mer begeistret for kjølig drikke (vann) eller evt. frukt- og krydder-te. :)

Jeg ser noen har nevnt London og Yogi-te, vil tilføye Celestial Seasonings - de har en grønn chai med vanilje/ingefær jeg er veldig glad i, skjønt den inneholder noe koffein, i motsetning til feks mandarin-teen jeg også drikker en del av.

Amereta
19-10-09, 21:31
Tenkte jeg skulle anbefale Yogi Te, som er koffeinfri og fantastisk god :) De har blant annet lakris te, Grønn Chai, ingefær og sitron (som er kjempegod for forkjølelse.
Ultra og Meny har noen sorter ellers så får du dem på de fleste helsekost butikker

jvb
25-10-09, 18:40
Det var en uke uten kaffe, ikke noe problemer i det hele tatt! :) Savnet kaffen litt de første dagene kanskje.

SunnhetMedSirrup
26-10-09, 07:35
NEI!! IKKE MIN PEPSI MAX!

ps. jeg har grønn te uten koffein. :) har ikke smakt enda.. for jeg liker de for det vekker meg opp på morran ;) kjøpte i sverige. :)

og ps. igjenn: 3 kopper grønnte har like mye koffein som 1 svart kopp kaffe.

Photobscura
26-10-09, 08:42
Åh, kaffen min får du aldri :p
Jeg gikk i tre uker uten, det var bare jævlig. Ikke gjorde det noen forskjell for vekta heller.

Jeg er ingen stor tedrikker, og de få gangene jeg drikker det er det litt høytid. Celestial Seasoning er mitt favorittmerke. Eple og kanel eller Bengal spice! Snadder!
Men kaffe på morran er et møst :ja:

Lillevoff
26-10-09, 17:49
Åh, kaffen min får du aldri :p
Jeg gikk i tre uker uten, det var bare jævlig. Ikke gjorde det noen forskjell for vekta heller.

Jeg er ingen stor tedrikker, og de få gangene jeg drikker det er det litt høytid. Celestial Seasoning er mitt favorittmerke. Eple og kanel eller Bengal spice! Snadder!
Men kaffe på morran er et møst :ja:

Jeg er helt enig med deg.

Tror nok kaffe også ville vært den siste "partystopperen" jeg ville testet, hadde jeg hatt behov for det.

Mmmmkaffe.

Photobscura
26-10-09, 17:55
Jeg er helt enig med deg.

Tror nok kaffe også ville vært den siste "partystopperen" jeg ville testet, hadde jeg hatt behov for det.

Mmmmkaffe.
Jeg kunne sikkert gitt det mer tid enn tre uker, men nå føles det som om jeg drikker mer enn jeg faktisk gjør. Jeg setter på åtte kopper på moccamasteren min, hvilket utgjør kanskje fem vanlige kopper, og så glemmer jeg meg for minst annenhver kopp, og ender opp med å kanskje drikke tre. Så jeg tror ikke jeg drikker for mye sånn til hverdags.
Kaffe er litt helligdom, min faste morgenrutine er å gå på do, sette på kaffe og mate katta. Koffeinfritt smaker grusomt, så det har jeg ikke en gang vurdert.

Sungrazer
26-10-09, 18:26
Det var en uke uten kaffe, ikke noe problemer i det hele tatt! :) Savnet kaffen litt de første dagene kanskje.

Bleh! Glemte meg helt på mandagen og hadde drukket en halv kopp før jeg fikk sukk for meg. :S Det positivet er at jeg har gått ned ytterlige denne uken. :)

jvb
26-10-09, 23:05
Bleh! Glemte meg helt på mandagen og hadde drukket en halv kopp før jeg fikk sukk for meg. :S Det positivet er at jeg har gått ned ytterlige denne uken. :)

Jeg skal innrømme at jeg kastet vellystige blikk på Nespresso-maskinen på jobb på mandagsmorgen :) Heldigvis kan den lage tevann også.

Lillevoff
27-10-09, 05:59
Jeg kunne sikkert gitt det mer tid enn tre uker, men nå føles det som om jeg drikker mer enn jeg faktisk gjør.
....
Kaffe er litt helligdom, min faste morgenrutine er å gå på do, sette på kaffe og mate katta. Koffeinfritt smaker grusomt, så det har jeg ikke en gang vurdert.

Jeg HAR prøvd før. På det meste gikk jeg vel to måneder uten. Men det er den psykiske avhengigheten som henter meg tilbake :D
For min del gir ikke te samme... velværen.

Og nespresso-maskin er en fiiin ting. Jeg drakk alt for mye kaffe da jeg brukte moccamasteren, der gikk en halvliter ned på høykant før jeg fikk sukk for meg. Jeg liker i tillegg den koffeinfrie lungoen til nespresso, jeg. Smaker ikke hoppetau som alt annet koffeinfritt (av kaffe altså).

Photobscura
27-10-09, 18:54
Joda, men jeg hadde hodepine i tre uker. Klart det forteller noe om min koffeinavhengighet, but I don't mind :p

Lillevoff
27-10-09, 19:24
Joda, men jeg hadde hodepine i tre uker. Klart det forteller noe om min koffeinavhengighet, but I don't mind :p

Jeg trappet ned med lady gray-te. Eneste av de svarte som ikke smaker.. blech. Anyway, holdt helt til Italiaturen. Går ikke å ikke bestille seg kaffe (og få en liten slurk espresso) der. :p

Photobscura
27-10-09, 20:14
Hehe. Jaja, dere får ha lykke til med kaffekutten! Inntil videre er jeg lykkelig gift med min vidunderlige moccamaster med noen tidvise sidesprang med espressokanna eller gratiskaffen min på Bar Boca :D