View Full Version : Lavkarbo-vin?!

agurken
24-10-09, 18:22
Har hørt at det finnes vin å få kjøpt som skal inneholde liten mengde karbohydrater. Noen som vet mer om dette? Og om det er mulig eller evt. for godt til å være sant? ;)

Alkazelters
24-10-09, 18:27
Tørr hvitvin inneholder lite sukker. De fleste av rødvinene inneholder også lite karbohydrater. Det er sikkert noen andre som kan komme med eksakte tall, eller du kan gjøre et forumsøk. Det har vært en del tråder om dette før.

agurken
24-10-09, 18:31
ok, takk:) Får sjekke ut litt da. Tørr hvitvin er deilig det!

Maja
24-10-09, 19:02
Det står i ketolyse-boken til Torkil at man kan spørre om karbohydratinnholdet i vin på polet. Er det noen som har gjort dette og evt har noen tips til god rødvin? Er det noen som har noen tall på hvor mye karbohydrater pr 100 ml det er snakk om i rødvin?

aslaug
24-10-09, 19:23
masse lavkarbo rødviner også!
søk litt her inne så finner du det!! Jeg drikker lavkarbo rødvin hver helg:eek::eek:
Du kan også sjekke selv på vinmonopolets nettside hvor mye (rest)sukker det er i vinene!:D:D

Kitt
24-10-09, 21:12
Her er det mye å velge mellom (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12819&highlight=den+store+vin+tr%E5den)!:D

fiffi
24-10-09, 22:02
Man kan også gå inn på vinmonopolets sider å finne ut hvor mye restsukker det er i vinen man lurer på, dersom man har et navn da.. eller kanskje man kan lete blandt viner der..

littlemee
25-10-09, 01:30
Jeg har prøvd å spørre om carb innhold på vinmonopolet, men de sier de ikke har mulighet til å finne ut av det. Det eneste de kan finne ut av er sukkerinnholdet...

fiffi
25-10-09, 08:38
Jeg har prøvd å spørre om carb innhold på vinmonopolet, men de sier de ikke har mulighet til å finne ut av det. Det eneste de kan finne ut av er sukkerinnholdet...

Men, er ikke det det samme da?

aslaug
25-10-09, 09:29
Men, er ikke det det samme da?

Jo det er det samme

Tonemi
25-10-09, 09:40

De som jobber på Vinmopolet her tok det som en "utfordring" for å finne ut av vin med lite sukker i.....Så da jeg kom neste gang på polet hadde de skrevet ut en liste med rødviner som var veldig lite sukker i . Jeg fikk kopi av listen sånn at jeg kunne ha den liggende i vesken hvis jeg var på ett annet pol og skulle kjøpe meg vin...Kjempe flott service:D
Når jeg drikker hvitvin holder jeg meg til de som er tørr...

fiffi
25-10-09, 11:27
Jeg har, som sagt, brukt vinmonopolet.no, jeg da, og kjøpt rødvin med 0.2 carbs.. :D

Nemii
25-10-09, 23:38
Oppgis som g sukker/l. Har funnet hvitviner med 2g/l, dvs. du skal drikke ganske mye om det skal gi noe utslag på dagens kvote ü
Kan anbefale Chill out:)

Serenio
28-10-09, 17:30
Jeg spurte på polet i dag, og fant ut der at Ken Creek har 1g/l og er innenfor budsjettet for hvor mye jeg kan bruke på vin. Den er i hvertfall god, har drukket den før.

Maja
30-10-09, 19:59
Sitter her og koser meg med en god rødvin. Sjekket i vinmonopolets lister og den står oppført med 2 g sukker pr liter. Hva betyr egentlig det? Hvordan regner jeg på dette for å finne ut hvor mange gram karbohydrater jeg får i meg ved å drikke denne vinen? Trenger raskt svar.... før jeg drikker meg for langt ned i flasken :eek:. Har helst lyst til å holde meg i ketose. Noen som kan hjelpe?

Kitt
30-10-09, 20:25
Drikker du hele literen, får du i deg 2g sukker, som er de karbohydratene i den flaska!:p
(Sånn som jeg har forstått det!)

Mao ikke så mye akkurat!:D

Men, kroppen din vil heller forbrenne alkohol enn fett, så så lenge du har promille, vil du ikke forbrenne fett!:eek:

Karbosara
30-10-09, 20:40
Drikker du hele literen, får du i deg 2g sukker, som er de karbohydratene i den flaska!:p
(Sånn som jeg har forstått det!)

Mao ikke så mye akkurat!:D

Men, kroppen din vil heller forbrenne alkohol enn fett, så så lenge du har promille, vil du ikke forbrenne fett!:eek:
:ja:

Maja
30-10-09, 20:43
Takk for svar Kitt!

Så det betyr at 2 g sukker = 2 g karbohydrat?

Leste i en anne tråd, tror jeg, at vin har 6 g karbo pr liter pluss restsukker...?

Men uansett, 2 g sukker pr liter er vel ikke av den verste vinen jeg kan drikke? To - tre vinglass (ikke av de kjempestore) er vel trygt å drikke. I kostholdet mitt ligger jeg på 15-20 g karbo pr dag. Så jeg regner med at jeg har litt å gå på før jeg bikker ketosegrensen.

Har ikke smakt vin etter at jeg begynte å slanke meg for to mnd siden, så jeg kjenner at 1 1/2 glass allerede har gjort meg litt susen...:eek::p

Kitt
30-10-09, 20:59
Og er man i ketose, er man utroooolg billig!:D
Mange som har gått på den!:eek::eek::eek: