View Full Version : Influensavaksine, skal dere ta den?
Kjenner jeg blir litt i tvil. Folk stiller seg jo helt ukritisk i kø i timesvis for å få vaksine.... jeg føler hysteriet har tatt helt over hos alle :(
Er i utgangspunktet skeptisk til å ta en vaksine som bare er mikset sammen i hyrten og sturten liksom..
Jeg synes også det er altfor mye hysteri og motstridende informasjon så jeg skal ikke ta noen vaksine.
Er mer bekymret for eventuelle bivirkninger enn selve influensaen ...
Photobscura
31-10-09, 14:05
Er nok litt hysteri i begge ender av debatten. Jeg er veldig skeptisk, og synes media gjør et sirkus av det hele.
Jeg synes ikke noe særlig om å skulle ta en så dårlig utprøvd vaksine, for min egen del, og jeg føler ikke noe kollektivt ansvar heller, særlig med tanke på at jeg omgås heller lite veldig syke mennesker og små barn. Og det argumentet med at ferdigrøyk og ferskvannsfisk inneholder mer formaldahyd og kvikksølvforbindelser kan man få billig av meg (nå røyker ikke jeg ferdigrøyk, forsåvidt), for det er vel en viss forskjell på å spise noe og få det injisert direkte i blodbanene!
Uansett da, jeg har mest sannsynlig hatt svineinflunsaen, så jeg er jo i tilfelle immun :D Ikke var det noen big deal heller. En helt sedvanlig influensa, varte i seks syv dager. Helt grei skuring.
jeg klarer meg lenge med overdreven antibacbruk og sunn fornuft:)
Uansett da, jeg har mest sannsynlig hatt svineinflunsaen, så jeg er jo i tilfelle immun :D Ikke var det noen big deal heller. En helt sedvanlig influensa, varte i seks syv dager. Helt grei skuring.
Svineinfluensa kan du få flere ganger..
Photobscura
31-10-09, 17:14
Ikke hva jeg har hørt, men om så så vet jeg i alle fall hva jeg har i vente.
Hysteri, ass.
det er vel noe de "lærde" strides mye om? Sett mange forskjellige svar på det fra folk som liksom skal ha peiling:)
Ja, jeg skal ta den. Om ikke for egen del så av solidaritetshensyn. For enkelte er denne influensaen ikke noen "big deal" nei, men andre dør av den.
det er vel noe de "lærde" strides mye om? Sett mange forskjellige svar på det fra folk som liksom skal ha peiling:)
Joda, vet det. Skrev mest for å provosere litt. Eller belyse en teknikk vi mennesker er flinke til å ta i bruk; vi lærer alle best når vi lærer om noe som interesserer oss, og når svarene vi får skissert passer vårt "verdensbilde". Så kan man, om man vil, strekke dette så langt at man blir huggærn, om man tør/vil.. ;)
Gjelder meg også. Derfor tar jeg vaksinen, så snart jeg bare får den. Så logisk for meg, og så lite logisk for andre. Hva man vil "tro" på, er det som styrer oss. Og nei, jeg sier IKKE at jeg har rett, bare at jeg tenker/tror litt anderledes enn de som velger å ikke vaksinere seg. Så enkelt, og så vanskelig, er dette spørsmålet.
Ja, jeg skal ta den. Om ikke for egen del så av solidaritetshensyn. For enkelte er denne influensaen ikke noen "big deal" nei, men andre dør av den.
Her håper jeg at hvertfall de som er i risikogruppene er lure nok til å ta den selv:)
Jeg bor alene og møter ytterst sjelden noen som er mer "risikogruppe" enn jeg selv er - og jeg blir utmattet av å høre om køene og kaoset, så jeg tenker jeg står over og krysser fingrene for at jeg overlever også dette årets influensavariant...:rolleyes:
Her håper jeg at hvertfall de som er i risikogruppene er lure nok til å ta den selv:)
Det er dessverre ikke alle i risikogruppene som kan ta vaksinen. Jeg vil også håpe at alle i risikogruppene som kan ta vaksine gjør det.
Min vaksinedose er jeg så "vennligsinnet" å gi bort. Har lest nok om hva den inneholder, hvor mange dødsfall som er assosiert til vaksina (ingen sammenheng bevist, det vil det nok heller ei bli), hvor mye legemiddelfirmaet som har produsert vaksina tjener (ja, gjør meg også skeptisk), og bare det at GlaxoSmithKline fraskriver seg ethvert ansvar gjør at for meg er det noe som skurrer.
Ikke tror jeg denne influensaen er ille som man skal ha den til heller, når man snakker om dødsfallene assosiert med vaksina, begynner man å snakke om antallet dødsfall som skjer hver dag (uavhengig av vaksine), men når det er snakk om dødsfall pga. svineinfluensa blir disse tallene ikke trukket fram..
Uansett, jeg dør heller av svineinfluensa enn av vaksina, som for alt jeg vet kan gi meg en langsom og smertefull død om 10 år...
(USA 1976: 25 døde av svineinfluensavaksine, 1 død av svineinfluensa....)
Det er dessverre ikke alle i risikogruppene som kan ta vaksinen. Jeg vil også håpe at alle i risikogruppene som kan ta vaksine gjør det.
En helt annen ting er om det blir nok vaksine til alle som vil ha/bør ha før det er for "sent"....
Ang; USA 1976: 25 døde av svineinfluensavaksine, 1 død av svineinfluensa....
"Nøkleby forteller at tilfellet fra 1976 er svært godt kjent, og at også norske myndigheter har vurdert dette alvorlig. Men vaksinen som brukes i dag er ikke lik den som ble brukt i 1976. I tillegg mener Nøkleby at det er svært stor sannsynlighet for at vaksinen som ble brukt i 1976 var forurenset - noe det ifølge Nøkleby er svært liten sannsynlighet for at dagens vaksine er."
En helt annen ting er om det blir nok vaksine til alle som vil ha/bør ha før det er for "sent"....
Hvis vi som er utenfor risikogruppene ikke har fått influensaen innen vaksina er tilgjengelig for oss, kan man vel nesten anse segselv som immun:)
Jeg har fundert på hvor mye smittefare man utsetter menneskene i risikogruppene for når man samler dem i lange køer for å vaksinere på løpebånd.
Selv er jeg av de som ikke vil ha, selv om jeg tilhører risikogruppe.
Sønnen har svineinfluensa nå! Ble syk mandag som en av mange på skolen.
Gubben tok vaksinen på fredag pga behandlingstrengende astma.
Snuppa får vaksine på skolen så fort den foreligger.
Og jeg, jeg er i risikogruppe, har ingenting i mot vaksiner, syns alle som kan burde vaksineres, er ikke redd for sprøyter, men......
Alt dette styret, da!:eek:
Da jeg ba om time hos fastlegen, fikk jeg bare beskjed om at de ikke hadde flere timer "til sånt" og at jeg måtte dra på helsestasjonen for å stå i kø etc.
Bestemmer meg 100% mandag. Tror jeg......
survival of the fittest
dessuten får alle i "risiko gruppene" før meg så da ser jeg ikke noe poeng i å ta for andres skyld
Er det ikke slik at det går opp mot 2 uker før vaksinen virker ?
Er det ikke slik at det går opp mot 2 uker før vaksinen virker ?
her heller blir de vel ikke helt enige? Ei gravid venninne fikk beskjed om 2-3 uker:)
Ja gjør det når min tid kommer,har gått noen runder med meg selv:D:D
LenaBeatrice
31-10-09, 18:32
Jeg har lest at det er stor sannsynlighet for at ikke alle KAN få vaksinen på denne siden nyttår.
Men så mener mange da at alle skal vaksinere seg for å hindre spredning, og for å beskytte risikogruppene.
Solidaritetsvaksinering.
Selv om alle VIL ta vaksinen nå, så går jo ikke det!!!
Jeg har lest at det er stor sannsynlighet for at ikke alle KAN få vaksinen på denne siden nyttår.
Men så mener mange da at alle skal vaksinere seg for å hindre spredning, og for å beskytte risikogruppene.
Solidaritetsvaksinering.
Selv om alle VIL ta vaksinen nå, så går jo ikke det!!!
Det burde jo være sånn at ALLE i risikogruppene fikk muligheten til å få den før de utenfor risikogruppe fikk tilbud. Nå er det jo sånn at "er du i risikogruppe, så må du løpe og kjøpe den uka som du er prioritert og etterpå så gjelder det å være "først i køen" Merkelig opplegg..
Hva skal man gjøre? skal man stille seg fremst i køen og "stjele" vaksine fra noen som kanskje virkelig trenger den? Eller skal man ta vaksine så man ikke smitter noen som IKKE fikk vaksina fordi at man tok den selv.
LenaBeatrice
31-10-09, 18:51
Det burde jo være sånn at ALLE i risikogruppene fikk muligheten til å få den før de utenfor risikogruppe fikk tilbud. Nå er det jo sånn at "er du i risikogruppe, så må du løpe og kjøpe den uka som du er prioritert og etterpå så gjelder det å være "først i køen" Merkelig opplegg..
Hva skal man gjøre? skal man stille seg fremst i køen og "stjele" vaksine fra noen som kanskje virkelig trenger den? Eller skal man ta vaksine så man ikke smitter noen som IKKE fikk vaksina fordi at man tok den selv.
Vi melder oss inn i den norske kongefamilien, da slipper vi å tenke på slike trivialiteter ...
Kronprinsparet har fått allerede de, enda det foreløpig ikke har kommer halvparten av de vaksinene som treng til risikogruppene i Asker.
Dere vet.....kongefamilien og nøkkelpersoner i staben møter jo så mye folk.....
NB! Jeg skal ikke ta vaksinene altså, selv om jeg blir kongelig ;)
Ang; USA 1976: 25 døde av svineinfluensavaksine, 1 død av svineinfluensa....
"Nøkleby forteller at tilfellet fra 1976 er svært godt kjent, og at også norske myndigheter har vurdert dette alvorlig. Men vaksinen som brukes i dag er ikke lik den som ble brukt i 1976. I tillegg mener Nøkleby at det er svært stor sannsynlighet for at vaksinen som ble brukt i 1976 var forurenset - noe det ifølge Nøkleby er svært liten sannsynlighet for at dagens vaksine er."
Jeg har heller aldri sagt at det er samme vaksine, det er bare prinsippet for hva som kan skje når massehysteriet tar overhånd...
Ang. få viruset flere ganger: Så lenge viruset er det samme, dvs. ikke muterer kan man ikke få det flere ganger. Det som kan være faren er derimot hvis viruset muterer, og blir enda farligere enn det er - har hørt snakk om at de som da har gjennomgått influensaen har større sjanse for immunitet enn de som har tatt vaksinen, dvs. immuniteten etter gjennomgått infeksjon er større enn den man får etter vaksinen
Er nok imun jeg, så jeg tar ikke noe sprøyte :nei:
Jeg tar vaksinen på mandag...har astma,
og min svigerinne som er bioingeniør på Ahus har fortalt meg at den kan angripe lungevev, så da er det ikke mer å tenke på for min del....
de som da har gjennomgått influensaen har større sjanse for immunitet enn de som har tatt vaksinen, dvs. immuniteten etter gjennomgått infeksjon er større enn den man får etter vaksinen
I dag hevdet de også at vanlig forkjølelse kunne gi immunitet... :rolleyes:
Det kan vel oppsummeres med at enten så får man det eller så får man det ikke. Får man det kan man dø av det. Det kan man av å gå over gata også...
Jeg skal ikke ta vaksine. Har en romantisk ide om at immunforsvaret mitt skal få noe å bryne seg på innimellom, så får se åssen det barker i vei.
Edit: jeg vet jo at vaksine består av døde virus samt ekstra gift (kvikksølv, skvalen) som skal hisse opp immunforsvaret altså, jeg tenkte på "ekte" utfordringer
En annen grunn til at jeg ikke er så ivrig etter å ta denne vaksinen er at jeg tilhører den gruppen ME-syke med overaktivt immunforsvar... det vil si at skjønt jeg har masse rare symptomer og plager til enhver tid, er det mange, mange år siden sist jeg snappet opp selv en bitteliten forkjølelse, langt mindre en influensa. Slapp og hoven og sårhalset er jeg alltid, men aldri hoste-nyse-snufse. ;)
Så tankegangen min er litt sånn at hvis dette influensaviruset klarer å smitte meg, blir det nesten litt høytid... for da får kanskje kroppen min et spark til å endre på ting som ikke fungerer helt som det skal i utgangspunktet :rolleyes:
Jeg har tatt svineinfluensavaksinen. Tok den i går, og synes det er helt greit. Bor i en liten kommune, så her fikk alle tilbud om å vaksinene seg.
Litt støl i armen i dag, og føler meg ganske sløv og slapp. Men om det er fordi jeg var på en heidundrende fest i går, eller vaksinen, det vet jeg ikke... Men sikkert en kombinasjon...:o
Jeg vil ikke, men blir omtrent tvunget til å ta den.
Snakket med noen i bhg til sønnen, og der var de veldig for vaksinen, og jeg syns det ble ubehagelig å få en kommentar som ; så du skal gå og
smitte alle andre da?!
Men det er jo ikke det det er snakk om, for de som er i risiko grupper har alt fått vaksinen, eller vi få i løpet av ukene som kommer, så om jeg smitter en annen som ikke er i en risikogruppe så ser jeg ikke noe galt med det.
Jeg er selv i 2 risiko grupper. Men jeg er mer redd for vaksinen enn influensaen.
Legen på sykehuset sa at minien her på snart 14mnd burde nok ta vaksine, men det tør jeg rett og slett ikke, den var først ikke anbefaldt til barn under 3år!!
Selvfølgelig skal jeg ta den, er ikke ett sekund i tvil. Jeg solidaritetsvaksinerer meg. Har dessuten ikke råd til at jeg blir liggende strekk ut i en uke, for da må mannen min ta ut ulønnet fri for å ta seg av minsten, og det har vi absolutt ikke råd til. Så jeg unngår det om jeg kan.
Dette som kalles for solidaritetsvaksinering ser jeg egentlig på som en måte for Norge å prøve å spare penger på...
Mannen min fikk tilbud om gratis vaksine på jobben, han jobber alene om natta. Selvfølgelig er det da for at de skal spare penger på det!
Egenmeldingsdagene er øket til 8 dager i forbindelse med influensa så vidt jeg vet....
Og kan man ikke bli litt dårlig av vaksina og?
Jeg er fortsatt veldig usikker på vaksina, men siden Dokka vår og jeg er i risikogruppa blir det nok til at i allefall vi tar den. Jeg har bmi over 40 og har i tillegg dårlig imunforsvar ( les forkjøla en gang i måneden hele vinteren..) og er i risikogruppa. Jeg vil ikke miste Dokka mi eller risikere at ungene at ungene mister mamman sin.
Regner med at de andre får også når det er vaksine tilgjengelig for de.
[
Og kan man ikke bli litt dårlig av vaksina og?
Man kan bli dårlig av alle vaksiner, da man får symptomer på sykdommen man vaksinerer mot. Det er jo derfor man skal holde ungene på helsestasjonen i 20 minutter etter vaksinene, feks. Etter MMR-vaksinen fikk gutten min "meslinger" en uke etterpå, det varte i 1 dag og er helt vanlig.
Jeg vet noen er imot barnevaksinene også og det provoserer meg enormt. Dette blir kanskje litt annerledes, men allikevel. Det som er skummelt med svineinfluensa er jo at den ikke bare dreper syke og eldre personer. Man vet aldri.
Hadde jeg vært sykelig overvektig nå hadde jeg vaksinert meg asap, men jeg er ikke i risikogruppe så jeg får pent vente. Ungene også.
Jeg skjønner ikke hva denne solidaritetsvaksineringa skal bety, jeg da. Det finnes foreløpig ikke nok vaksiner til alle. Finnes ikke nok til alle som er i risikogruppene engang. Hvordan er det da, for de som ikke er i risikogruppene, solidarisk å ta vaksina nå, hvis det betyr at noen som er i risikogruppene ikke får den før om lenge? Hvis noen kan forklare, så er det fint. Kanskje jeg har misforstått helt?
Jeg skjønner ikke hva denne solidaritetsvaksineringa skal bety, jeg da. Det finnes foreløpig ikke nok vaksiner til alle. Finnes ikke nok til alle som er i risikogruppene engang. Hvordan er det da, for de som ikke er i risikogruppene, solidarisk å ta vaksina nå, hvis det betyr at noen som er i risikogruppene ikke får den før om lenge? Hvis noen kan forklare, så er det fint. Kanskje jeg har misforstått helt?
Vi som ikke er i risikogruppene får jo ikke lov å ta den enda? Vi venter jo til alle de som MÅ ta den, får tatt den. Og jeg tenker på alle de som ikke kan ta den, i solidaritet for dem så vaksinerer jeg meg. Det er det samme med barnevaksinene. Jeg tviler sterkt på at mine barn hadde fått meslinger eller polio om jeg ikke hadde fulgt vaksineprogrammet, men om mange nok hadde tenkt som meg hadde sykdommene sannsynligvis kommet tilbake. Og noen barn KAN ikke vaksineres pga. hjertesykdom og annet, de er avhengige av at alle andre vaksinerer seg. Jeg vet om barn som ikke kan ta svinevaksinen også, og foreldrene håper så mange som mulig vaksinerer seg. Det skjønner jeg godt.
[
Man kan bli dårlig av alle vaksiner, da man får symptomer på sykdommen man vaksinerer mot. Det er jo derfor man skal holde ungene på helsestasjonen i 20 minutter etter vaksinene, feks. Etter MMR-vaksinen fikk gutten min "meslinger" en uke etterpå, det varte i 1 dag og er helt vanlig.
Jeg vet noen er imot barnevaksinene også og det provoserer meg enormt. Dette blir kanskje litt annerledes, men allikevel. Det som er skummelt med svineinfluensa er jo at den ikke bare dreper syke og eldre personer. Man vet aldri.
Hadde jeg vært sykelig overvektig nå hadde jeg vaksinert meg asap, men jeg er ikke i risikogruppe så jeg får pent vente. Ungene også.
Alle barna mine har fulgt det vanlige vaksinasjons programmet + BCG og hep B vaksiner, så jeg er ikke imot vaksinering. Disse vaksinene er testet ut over mange år. Det er noen som tror at den hjernehinne betennelse vaksina vi fikk på 80tallet har gitt de kronisk utmattelsessyndrom nå.
Det er det jeg er redd for med en vaksine produsenten ikke tar noe ansvar for, som ikke er prøvd ut over tid. Og det er så mye som er usikkert med både influensaen og vaksina, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg har BMI på nesten 43 desverre, og astma. Får høre hva legen sier på onsdag når jeg skal dit.
Vi som ikke er i risikogruppene får jo ikke lov å ta den enda? Vi venter jo til alle de som MÅ ta den, får tatt den. Og jeg tenker på alle de som ikke kan ta den, i solidaritet for dem så vaksinerer jeg meg. Det er det samme med barnevaksinene. Jeg tviler sterkt på at mine barn hadde fått meslinger eller polio om jeg ikke hadde fulgt vaksineprogrammet, men om mange nok hadde tenkt som meg hadde sykdommene sannsynligvis kommet tilbake. Og noen barn KAN ikke vaksineres pga. hjertesykdom og annet, de er avhengige av at alle andre vaksinerer seg. Jeg vet om barn som ikke kan ta svinevaksinen også, og foreldrene håper så mange som mulig vaksinerer seg. Det skjønner jeg godt.
Jeg hadde skjønt det om det var sånn at alle i risikogruppene fikk tilbud om den først, men sånn jeg har forstått det, så er det nesten sånn at man må være førstemann til mølla og først i køen om man vil ha den.
De har jo, hvertfall i kommunen jeg bor i, satt opp en prioriteringsliste, hvor gravide skulle få denne uka som har gått, de i risikogruppene over en viss alder og under 65 år i uka som kommer, en viss annen gruppe neste uke, barnefamilier, svinebønder + ei gruppe til uka etter der også de utenfor risikogruppene etter det.
Hvis ikke det er nok vaksiner og de stadig skal få nye forsyninger, får alle i disse gruppene, som vil ta, tatt vaksinen, før de går vidre til neste gruppe da?
Er vel sikkert forskjellig fra kommune til kommune også..
Alle barna mine har fulgt det vanlige vaksinasjons programmet + BCG og hep B vaksiner, så jeg er ikke imot vaksinering. Disse vaksinene er testet ut over mange år. Det er noen som tror at den hjernehinne betennelse vaksina vi fikk på 80tallet har gitt de kronisk utmattelsessyndrom nå.
Det er det jeg er redd for med en vaksine produsenten ikke tar noe ansvar for, som ikke er prøvd ut over tid. Og det er så mye som er usikkert med både influensaen og vaksina, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg har BMI på nesten 43 desverre, og astma. Får høre hva legen sier på onsdag når jeg skal dit.
Men den ER vel utprøvd? Den inneholder jo omtrent det samme som alle andre influensavaksiner, og egentlig ikke noe skummelt i det hele tatt. Tviler på at Norge hadde anbefalt alle å ta noe som kunne føre til at folk ble liggende syke eller døde, da hadde de vel for det første hatt erstatningskrav på nakken, og for det andre er det svært dårlig økonomi for landet om folk blir liggende syke, det er jo bla. nettopp derfor de ber folk vaksinere seg. Skikkelig ulønnsomt om folk allikevel blir liggende syke, liksom. Jeg skjønner ikke hva som er skumlere med denne enn med de vanlige influensavaksinene.
Hadde jeg vært sykelig overvektig hadde jeg tatt den asap, som sagt. Men da hadde jeg også vært i en risikogruppe, og influensaen hadde hatt stor sjans til å ta livet av meg om jeg fikk den.
Jeg hadde skjønt det om det var sånn at alle i risikogruppene fikk tilbud om den først, men sånn jeg har forstått det, så er det nesten sånn at man må være førstemann til mølla og først i køen om man vil ha den.
De har jo, hvertfall i kommunen jeg bor i, satt opp en prioriteringsliste, hvor gravide skulle få denne uka som har gått, de i risikogruppene over en viss alder og under 65 år i uka som kommer, en viss annen gruppe neste uke, barnefamilier, svinebønder + ei gruppe til uka etter der også de utenfor risikogruppene etter det.
Hvis ikke det er nok vaksiner og de stadig skal få nye forsyninger, får alle i disse gruppene, som vil ta, tatt vaksinen, før de går vidre til neste gruppe da?
Er vel sikkert forskjellig fra kommune til kommune også..
Jeg aner ikke hvordan det er, men vet at det er mye rot, de har håndtert dette veldig dårlig. Uansett så SKAL risikogruppene få vaksinen før alle andre, og jeg nekter selvsagt å ta den før jeg får klarsignal.
Innholdsstoffer i Pandemrix
Fordi vaksinen leveres i glass med flere doser, inneholder den konserveringsmiddelet tiomersal, en kvikksølvforbindelse, for å hindre vekst av bakterier og sopp i vaksinen etter at glasset er åpnet. Europeisk legemiddellovgivning påbyr bruk av konserveringsmiddel i vaksiner som leveres i flerdosebeholdere.
Med et gjennomsnittlig norsk kosthold får man i seg ca 4 mikrogram kvikksølv daglig, mens en dose Pandemrix inneholder 2,5 mikrogram kvikksølv. Det er også gjort grundige studier i store befolkningsgrupper med tiomersal som vaksinetilsetning, og ingen av disse undersøkelsene har gitt holdepunkt for at bruk av tiomersal i vaksiner medfører helseskade. Det er lang erfaring med tiomersalholdige vaksiner gitt til gravide, blant annet gjennom utstrakt bruk av stivkrampevaksine til gravide i mange land for å unngå stivkrampe hos nyfødte.
Vaksinen inneholder også adjuvans, et stoff som gjør at kroppen danner bedre og mer langvarig beskyttelse mot sykdommen det vaksineres mot. Adjuvansen består av en naturlig olje (skvalen), et E-vitamin (DL-alfa-tokoferol) og en emulgator (polysorbat). Skvalen er en naturlig olje som finnes hos alle planter og dyr. Skvalenen i vaksinen er fremstilt fra haileverolje. Influensavaksine med skvalen er gitt til om lag 45 millioner mennesker uten å ha vist å gi alvorlige bivirkninger. I tillegg inneholder vaksinen andre hjelpestoffer, hovedsakelig salter.
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,5001:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:80456::1:5569:2:::0:0
Skjønner ikke hvorfor det kom i to sitater over, jeg redigerte innlegget og fjernet noen quoter, men det var tilbake til det gamle igjen da jeg trykket "endre". Jaja.
[b]
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,5001:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:80456::1:5569:2:::0:0
I Sveits skal de IKKE gi vaksina til barn, gravide eller voksne over 60 år nettopp fordi de mener den er for lite testet på disse kategoriene.
Men den ER vel utprøvd?
I Sveits skal de IKKE gi vaksina til barn, gravide eller voksne over 60 år nettopp fordi de mener den er for lite testet på disse kategoriene.
Patentet på vaksina er 1år gammelt leste jeg.
Jeg eller ungene har ikke hatt behov for vanlig influensa vaksine, så den har jeg ikke satt meg inn i.
Jeg er mest redd for langtidsbivirkningene. Vi vet ingen ting om hva som skjer med de som har vaksinert seg om 5,10 eller 15år.
Det er to dødsfall i sverige der begge to hadde tatt vaksina ganske rett før de døde.
Jeg har også hørt at i andre land gis gravide en annen vaksine, hva skal man tro på?
At de i Sveits ikke gir vaksina til barn bekrefter bare at jeg ikke skal gi den til mini, men jeg må vel muligens ta den. De sa ikke barn under 3år før han på 2,5år døde, men han var i risikogruppe.
Men vaksinerer de med Pandermix i Sveits, er det ikke en annen vaksine de bruker der?
Og de dødsfallene i Sverige, de som døde var jo SVÆRT syke fra før av og skulle vel egentlig aldri hatt vaksinen uansett.
Jeg har ikke bestemt meg enda, uansett må de som er i risikogruppene får den først. På "mitt" legesenter har de allerede avlyst neste vaksineringsrunde pga. for få doser. Tenkte jeg skulle høre med legen min når jeg skal dit om et par-tre ukers tid, jeg skal på utveksling i januar og har ikke lyst til å dra med meg slikt på flyet fram til bestemmelsesstedet.
Og hvis jeg blir syk i mellomtiden trenger jeg ikke vaksine :)
Men vaksinerer de med Pandermix i Sveits, er det ikke en annen vaksine de bruker der?
Og de dødsfallene i Sverige, de som døde var jo SVÆRT syke fra før av og skulle vel egentlig aldri hatt vaksinen uansett.
At de var svært syke fikk ikke jeg med meg da jeg leste artikkelen. Det er det som er med infoen som kommer ut om H1N1 viruset, enten er den mangelfull, eller så er den ikke satt i sammenheng med noe som helst.
Det er Pandermix der også.
Jeg skulle egentlig tatt vaksina forrige uke (jobber på et legesenter), men av en eller annen grunn ble det utsatt. Glad er jeg for det for jeg vil egentlig ikke ta den.
Det er forskjell på folk.... Egen influensavaksine for eliten
I Tyskland har myndighetene bestilt en egen vaksine mot svineinfluensaen til regjeringen og militæret.
Denne vaksinen har færre bivirkninger enn den innbyggerne ellers blir tilbudt, og det har ført til debatt om klasseskille.
Som Norge, forbereder også Tyskland seg på massevaksinasjon av befolkningen. Ifølge det tyske tidsskriftet Der Spiegel, får den tyske regjeringen, statsansatte og militæret en egen vaksine mot H1N1-viruset.
Mindre utprøvd
De statsansatte blir tilbudt en vaksine med færre tilsetningsstoffer, noe som gjør den mindre effektiv, men som også gir færre bivirkninger.
"Elite-vaksinen" skal være mindre utprøvd enn den vaksinen som tilbys folk flest, men det legger ingen demper på kritikken.
- Det er skandaløst, sier Claudia Roth. Hun mener alle bør kunne få den samme vaksinen. - Hvis ikke har vi et tredelt klasseskille, og det viser hvordan myndighetene styrer landet vårt, sier Roth.
- Ikke bevisst
Myndighetene nekter for bevisst å ha bestilt ulike vaksiner. De hevder at de bestilte 200 000 vaksiner til regjeringen og militæret for flere måneder siden, og at de på det tidspunktet ikke kjente til forskjellene.
Til andre innbyggere i Tyskland er det bestilt 50 milliarder av en annen type vaksine.
Ifølge Der Spiegel vil både Rikskansler, Angela Merkel, og helseminister, Ulla Schmidt, nå ta den "vanlige vaksinen" for å bevise at den er helt trygg.
Photobscura
01-11-09, 21:00
50 milliarder vaksiner, faktisk.
50 milliarder vaksiner, faktisk.
Må jo være feil det. Hva skal Tyskland med 50 milliarder vaksiner??
Hillelille
01-11-09, 21:05
Nei, jeg skal ikke ta den!
Så lenge ingen kan gi meg sin personlige garanti, samt ett stort erstatningsbeløp dersom det skulle skje meg noe om jeg tok den, lar jeg være.
Jeg er ikke i noen risikosone. Jeg er frisk, rask og har ett godt immunsystem. De gangene jeg blir forkjølt/influensa holder jeg meg hjemme uansett. Dessuten er det altfor mye hysteri rundt dette. Ingen snakker om hvor viktig det er å få i seg viktige næringstoffer, vitaminer og mineraler hele tiden, ikke bare for å forebygge. Dessuten tror jeg det faktum at man lever "sunnere" enn folk flest, selv med bacon og grillskiver til frokost er med å hjelpe.
Det må være en trykkfeil? Skal sikkert være millioner.
energibunten
01-11-09, 21:26
Nei jeg skal ikke ta den.
I USA sluttet de å teste for svineinfluensa i juni og da var andel svineinfluensa av total influensa kun ca 20% og etter det startet man å rapporterer bare influensatilfeller som helhet, dvs man stadfestet ikke svineinfluensa. Dette totale tallet er idag i USA ikke større enn normalt, faktisk kan årets sesong se ut som den blir lavere i antall enn året før. Dessverre har dette totale tallet vært brukt ufiltrert i nyheter.
Svineinfluensaen er så til de grader hauset opp og frykt er spredd hos folk. Det var mye snakk om neste pandemi i fjor og det er mange flinke mennesker som går rundt og er overdrevet redd i år. Deriblandt ansvarsfulle mennesker i styre og stell, samt flere mennesker som ikke tør annet enn å gi råd om å vaksinere seg, men som personlig er skeptiske.
Når jeg så leser at den tyske regjering har bestilt 200000 doser uten kvikksølv eller skvalen til bruk til seg selv, ja da...da stoler jeg på dem gitt...
På den sørlige halvkule er svineinfluensaen ikke blitt noe særlig siden de der ikke har den vanlige influensasesongen som vi på den nordlige halvkule har. Undersøkelser har også vist at svineinfluensa er ganske så lite smittsom og smitter kun ca 10% videre feks innenfor en familie.
Det er også rapportert at gravide har vært utstatt, men undersøkelser i australia viste at det var mennesker med stor overvekt og disse er i faresonen for sykdom generelt. Det er blitt anslått at gravide hadde en 7% sjanse for sykdom må 1% normalt og da har noen sagt i nyheter at gravide har 6 ganger så høy sjanse for å bli syke. Litt på kanten å bruke slike tall... Siden man ikke normalt anbefaler vaksine til gravide og bittesmå barn er det meget betenkelig at man nå faktisk spesielt anbefaler dette. Jeg håper vi ikke får se en eneste alvorlig bivirkning i de neste 10 årene...
Det er vel i omløp idag ca 5 influensavirus. Og dessverre er det slik at folk i risikogruppen uansett smitte er i faresonen.
En dose vaksine vil også nedsette immunforsvaret i ca 2 uker slik at man har større risiko for å bli syk av andre virus og bakterieinfeksjoner.
Vaksinen som settes i blodet hopper også bukk over det normale immunforsvaret vårt, nemlig slimhinner og mage og tarm og går rett i blodet. Det kan i visse tilfeller føre til kraftige reaksjoner, men er heldigvis sjelden. Dog, når man massevaksinerer og man kanskje får 20 døde i norge totalt er det en viss sjanse for at det er 5-10 andre som vil oppleve tildels tøffe bivirkninger. Dette er betenkelig siden man velger å massevaksinere for såpass få menneskeliv. Dessverre at jeg sier slik for jeg beklager sterkt at folk dør, men husk at i Norge dør ca 50000 mennesker hvert år, dvs ca 150 hver dag. Hvor mange dør idag per dag pga overdreven ressursbruk pga vaksinering ?
Alt må settes i proporsjoner, dette har iallefall gått ut av sine synes nå jeg.
Det er forsåvidt OK at mennesker i risikosonen tar denne, men når influensaen er såpass lite smittsom for vanlige folk, ja da har dette gått for langt.
Alt jeg sier baserer seg på offentlige tall, men ikke søren om man får lese dette uten å lete nøye både her og der.
Syns denne var litt interessant: http://www.tmuscle.com/free_online_article/sex_news_sports_funny_grok/a_fine_swine
når influensaen er såpass lite smittsom for vanlige folk
Du mener dødelig/farlig?
energibunten
01-11-09, 22:35
Både lite smittsom og mildt angrep. De få studier gjort viser at den er relativt lite smittsom. Husk at vi i Norge nå har feks "stadfestet" svineinfluensa over telefon, og har nå i vår gryende influensatider en 4-5 ulike virus som smitter rundt, samt en rekke forkjølelser som normalt følger med. Det er altså stor sannsynlighet for at de fleste som er syke rundt om ikke har svineinfluensa. De stadfestede dødsfall er sikkert riktig, men vi hører jo ikke om de som dør av alt annet inkludert forkjølelser og annen influensavirus, og jeg gjentar at normalt dør det 150 mennesker om dagen i snitt av alt mulig rart.
Bli'kke no vaksine på meg vaffal. Medie-hausset sitt kan de få ha i fred for meg.
Kunne godt ha tenkt meg en vaksine mot DET jeg. Mot overdrevent mediehysteri, altså...
:cool:
Du mener dødelig/farlig?
Kjenner fler som har hatt/har viruset og som ikke har vært/er mer syke enn under en vanlig influensa.
Synes det er mye rot og hysteri rundt dette jeg :o
Vanlig influensa er grusomt nok, jeg har bare hatt det én gang i livet og den uka var den verste jeg har opplevd. Gikk ned 5 kg (og da var jeg tynn fra før av) og lå til sengs uten å orke mat eller noe som helst, orket såvidt å røre meg og klarte nesten ikke komme meg på do. Grøss.
Mange, veldig mange, tror jo de har influensa når det kun dreier seg om kraftig forkjølelse. Influensa blir man ofte VELDIG dårlig av. Håper hvertfall jeg slipper unna svineriet. *grøss igjen*
Det at de i risikogrupper skal få den først er greit, men mange sniker vistnok i
køen, og mange friske har folk i risikogruppen rundt seg, og vil ha vaksinen av den grunn..
jeg ville ikke ta den, men om jeg hadde måtte, så kanskje, håper jeg er immun
som min mor mener...
Og det står vel snart med små bokstaver i forsikringspapirer at "om du tok svineinfluensa-
vaksinen, så får du ikke dekket noe om du blir syk de neste 20 år"....
Nei, det burde vært bedre styring på denne vaksineringen, slik at de som trengte den
fikk den før alle andre, så kunne vi kommet etteerpå og evt fått den.
Nå vaksinerer de med vann og ødelegger tusenvis av doser, så alle skal nok
ikke få, denne omgang hvertfall.
God bedring til de som er smittet! :klem:
På onsdag havnet vi på sykehuset med mini.
Han ble ikke testet for H1N1.
Selvom han hadde pustebesvær, feber, rød hals (halsbetennelse i følge legen), hoste og rennende nese + diare tidligere på dagen. Han fikk innhalasjon og betennelse dempende.
Det var ikke H1N1 for da hadde han ikke blirr såpass bra dagen etter.
Men jeg snakket med både sykepleieren som hadde vært litt for og imot vaksinen, og legen. Legen sa at de hadde pasienter der som var i ganske god form, men som alle hadde testet positivt på prøven for H1N1, og ble sendt hjem neste dag!
Tror ganske mange av oss allerede har vært eller er smittet, men at vi kommer oss gjennom det ganske fint.
Jeg ville egentlig hatt en test om jeg har vært smittet, for jeg hadde en liten episode med hoste i 2uker, litt ubehag og feber første 2-3 dagene.
Jeg håper bare ikke vaksinen blir påbudt! Men høres ut som media har skremt veldig mange.
Vanlig influensa er grusomt nok, jeg har bare hatt det én gang i livet og den uka var den verste jeg har opplevd. Gikk ned 5 kg (og da var jeg tynn fra før av) og lå til sengs uten å orke mat eller noe som helst, orket såvidt å røre meg og klarte nesten ikke komme meg på do. Grøss.
Mange, veldig mange, tror jo de har influensa når det kun dreier seg om kraftig forkjølelse. Influensa blir man ofte VELDIG dårlig av. Håper hvertfall jeg slipper unna svineriet. *grøss igjen*
Jeg hadde influensa, men jeg husker ikke når! Kan ha vært i januar eller februar. Jeg var så dårlig. Hadde da tre barn alene. Mini var 4-5mnd, og heldigvis fikk jeg noen til å passe de to andre for jeg måtte jo bli syk på en fredag! Jeg greide så vidt å ta meg av mini. Det var skikkelig ille! Men kan vel ikke ha vært H1N1 såpass tidlig...
mange friske har folk i risikogruppen rundt seg, og vil ha vaksinen av den grunn..
Ja, som feks. foreldrene til en hjertesyk baby. Det kan jeg godt forstå. Jeg hadde regnet meg selv som i en risikogruppe da, man burde absolutt det.
Jeg hadde influensa, men jeg husker ikke når! Kan ha vært i januar eller februar. Jeg var så dårlig. Hadde da tre barn alene. Mini var 4-5mnd, og heldigvis fikk jeg noen til å passe de to andre for jeg måtte jo bli syk på en fredag! Jeg greide så vidt å ta meg av mini. Det var skikkelig ille! Men kan vel ikke ha vært H1N1 såpass tidlig...
Huff, jeg kan ikke forestille meg hvordan det har vært. Jeg hadde ikke fått barn enda da jeg hadde influensa, heldigvis. Nå har jeg to, men mannen min er jo her i tilfelle jeg blir syk. Nå må han ta ulønnet fri da, og det har vi egentlig ikke råd til, men jeg får bare krysse alt jeg har for at jeg ikke blir syk i år.
Photobscura
01-11-09, 23:47
Jeg merker stor forskjell på sykdom og restitusjon med dette kostholdet enn sånn det var før. En forkjølelse ledet ut i et fire fem uker langt bronkitthelvete. Etter at jeg la om kostholdet så blir jeg bare forkjøla i en uke eller noe. Som da jeg hadde influensa for en måned siden så var jeg syk i omtrent en uke. Jeg var slapp og sånn, men klarte da å bevege meg rundt.
Det er noen som tror at den hjernehinne betennelse vaksina vi fikk på 80tallet har gitt de kronisk utmattelsessyndrom nå.
De har jo hvertfall ikke begynt å gi den fast, så det kan jo tyde på at det var litt grums med den... :rolleyes:
Og det er ikke sikkert du får den da heller. Faren min har dia2 og stilte i kø andre dagen. Men ble sendt hjem fordi det var ikke nok risikogruppe til å få første uka.
Patentet på vaksina er 1år gammelt leste jeg.
Det er jo særdeles interessant, siden første svineinfluensaen ble bekreftet i USA våren 2009 (var nettop om det på 60 minutes). De utviklet altså vaksinen før de visste om sykdommen? :confused:
Etter at jeg la om kostholdet så blir jeg bare forkjøla i en uke eller noe.
Jeg blir faktisk ikke syk lenger etter jeg la om og i tillegg slutta å røyke. Ikke feber, ikke snufsete nesten engang. Merker at jeg brygger på noe også forsvinner det bare.
Den hib vaksinen jeg refererte til fikk jeg og de fleste andre på 80 tallet.
Nå er det en hib vaksine i vaksinasjons programmet, men det er ikke den samme nei.
Den hib vaksinen jeg refererte til fikk jeg og de fleste andre på 80 tallet.
Det var ganske få som fikk den ekte vaksinen, og veldig mange som fikk placeboen.. i mitt årskull var det bare vår skole og en utenfor bergen. Resten av norge fikk sukkervann.... :rolleyes:
Det var ganske få som fikk den ekte vaksinen, og veldig mange som fikk placeboen.. i mitt årskull var det bare vår skole og en utenfor bergen. Resten av norge fikk sukkervann.... :rolleyes:
Jeg er noe yngre enn deg, kan jeg ha fått selve vaksinen?
Hvorfor ga de sukkervann?? Hva var vitsen med det?
Jeg var med og testet hib vaksinen på 80-tallet. Jeg fikk placebo, men alle som fikk det fikk etter en stund tilbud om den ordentlige vaksinen. De fleste valgte å ta denne. Heldigvis ble jeg ikke syk.... Det var et forsøk der vi ble spurt på forhånd om vi ville være med. Det er ikke den som blir brukt i Norge i dag nei, fordi da Folkehelsa oppdaget at den var farlig, så solgte de den til New Zeland så de kunne vaksinere sine barn...Det er Folkehelsa si det!!!
Det som foregår nå lyser det forsøk av på lang vei... Hadde dere hørt om svineinfluensa i juni/juli 2008? Det hadde nemlig statsministeren, for det var da han inngikk en kontrakt på 3 år med et legemiddelfirma som er eid av Rockefeller (kompis av Torvald Stoltenberg) om 9,4 millioner vaksiner til norges befolkning... Det er også tidligere saker som Norge må "holde seg inne" med USA. Er dette en slik sak?
Det sies også at det tar lang tid å finne en vaksine for virus som dukker opp. Hvordan kunne det da være en fiks ferdig vaksine 4 dager etter utbrudd i Mexico??
USA sa de ikke hadde hatt noen vaksine mot svineinfluensa, men de gjorde jo forsøk i 1976...
Hvorfor er det forskjellige vaksiner rundt omkring? Skal det forskes på hvilken som er den beste?
Hvorfor vaksinerer Norge stikk motsatt av Sveits, med samme type vaksine?
Det er sagt at behandlingen ved svineinfluensa er en skikkelig tøff kur, og at den noen ganger er farlig. Er det behandlingen som forårsaker dødsfall?
Norge har høyere dødstall enn mange andre land. Er behandlingen feil?
Det legges et press om å solidaritetsvaksineres, men hvorfor skal man sette sitt eget liv i fare ved å ta vaksina som kan gi så grufulle bivirkninger som bl.a. ødeleggelser i nervesystemet? Man bestemmer selv over egen kropp, og blir man syk så kan man holde seg hjemme for å unngå å smitte andre, og for å pleie seg selv.
Selv de som har tatt vaksinen kan få svineinfluensa.
Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at jeg IKKE skal ta vaksina...selv om jeg i min jobb absolutt er i en risikogruppe, og er i kontakt med mange andre risikogrupper.
Det får bli opp til hver enkelt å finne ut hva man skal tro på, og gjøre. Uansett ønsker jeg alle lykke til - med eller uten vaksine! :klem:
Det er jo særdeles interessant, siden første svineinfluensaen ble bekreftet i USA våren 2009 (var nettop om det på 60 minutes). De utviklet altså vaksinen før de visste om sykdommen? :confused:
Man har lenge regnet med en pandemi som følge av mutasjon i influensavirus. SARS for en del år tilbake er et eksempel på det. I USA kan patent tegnes før teknologien er klar. Det holder med en beskrivelse av hva teknologien skal gjøre - og det er jo her ganske enkelt; beskytte mot et influensavirus. I fjor var det også mye fokus på fugleinfluensa, så at det har blitt arbeidet med patenter siden man så de første tilfellene av dyreinfluensa smitte over til mennesker, er ganske naturlig.
Det som foregår nå lyser det forsøk av på lang vei... Hadde dere hørt om svineinfluensa i juni/juli 2008? Det hadde nemlig statsministeren, for det var da han inngikk en kontrakt på 3 år med et legemiddelfirma som er eid av Rockefeller (kompis av Torvald Stoltenberg) om 9,4 millioner vaksiner til norges befolkning... Det er også tidligere saker som Norge må "holde seg inne" med USA. Er dette en slik sak?
Jeg husker godt denne saken i media i fjor sommer. Det det da var snakk om var å sikre seg til når dyreinfluensavirus hadde mutert til et pandemivirus (for det har man regnet med skulle skje, virus er flink til sånt) og en vaksine mot dette ville være klart. Det står neppe "vaksine mot svineinfluensa" i kontraktpapirene, men mot influensavirus H1N1, H1N5 eller et annet medisinsk og mer vidtfavnende begrep enn hva som brukes på folkemunne.
Det sies også at det tar lang tid å finne en vaksine for virus som dukker opp. Hvordan kunne det da være en fiks ferdig vaksine 4 dager etter utbrudd i Mexico??
Trolig fordi forskermiljøene har siden de tidligste utbruddene av svineinfluensa hatt tilgang på materiale til å dyrke vaksiner av. Det er jo her snakk om varianter av det samme viruset.
LenaBeatrice
02-11-09, 07:49
Et lite sidespor i denne debatten:
Visste dere at både Norge og Sverige (kanskje flere land) har spesielle avtaler med produsentene av influensavaksinen?
I Norge innebærer dette, og Bjarne Håkon Hanssen har bl.a svart følgende i St.prp. nr. 86 (2008-2009):
- Norge har forpliktet seg til å kjøpe 9,4 mill. vaksinedoser til en samlet pris på ansagsvis 650 mill. kroner dersom WHO erklærer pandemi fase 6.
Dette betyr i klartekst at Norge MÅ kjøpe denne vaksinen nå, det er ikke bare en rett vi har.
Samme avtale finnes i Sverige, og der handler det om mye større summer, da det finnes omtrent dobbelt så mange mennsker i nabolandet.
Skal ut og ta vaksinen nå - har astma. Hadde jeg ikke hatt barn, så ville jeg unnlatt å tatt vaksinen. Grunnen til at alle oppfordres til å ta vaksinen er jo ikke sjansen for død - men sjansen for at man skal smitte de som ikke har forutsetninger for å håndtere en evt smitte. Smittebegrensning.
LenaBeatrice
02-11-09, 08:32
Skal ut og ta vaksinen nå - har astma. Hadde jeg ikke hatt barn, så ville jeg unnlatt å tatt vaksinen. Grunnen til at alle oppfordres til å ta vaksinen er jo ikke sjansen for død - men sjansen for at man skal smitte de som ikke har forutsetninger for å håndtere en evt smitte. Smittebegrensning.
Men saken er jo den at de som har mindre forutsetninger for å håndtere en evt. smitte blir vaksinert først, så hvorfor er det da nødvendig for oss som ikke er i en risikogruppe å vaksinere oss etterpå for å hindre spredning av smitte til de som allerede har fått vaksine?
Men saken er jo den at de som har mindre forutsetninger for å håndtere en evt. smitte blir vaksinert først, så hvorfor er det da nødvendig for oss som ikke er i en risikogruppe å vaksinere oss etterpå for å hindre spredning av smitte til de som allerede har fått vaksine?
Mange i risikogruppene kan ikke vaksineres av forskjellige grunner.
En vaksine er ikke 100% sikker!
Høy vaksinasjonsfrekvens kan gjøre at viruset dør ut fortere med mindre sjanser for at det muterer til noe det ikke finnes noen form for medisiner mot!
Min sønn er vaksinert mot kikhoste, men fikk likevel ødelagt et halvt år av ungdomsskolen og trening fordi noen smittet han med dette!I tillegg fikk han nedsatt lungefunskjon han fortsatt sliter med å få bygget opp igjen
Men saken er jo den at de som har mindre forutsetninger for å håndtere en evt. smitte blir vaksinert først, så hvorfor er det da nødvendig for oss som ikke er i en risikogruppe å vaksinere oss etterpå for å hindre spredning av smitte til de som allerede har fått vaksine?er ikke alle i risikogruppene som kan ta vaksine...pga sykdommen sin...
LenaBeatrice
02-11-09, 09:36
Ok, så alle i risikogruppene kan ikke ta vaksinen.
Jeg kan godt forstå at de da ønsker at vi andre skal vaksinere oss for å bremse spredning. Et eneste liv reddet er selvfølgelig verdt at alle vaksinerer seg, uten tvil. Men da må jeg samtidig være overbevist om at denne vaksinen er trygg.
Jeg og flere med meg er skeptiske til denne forholdsvis nye vaksinen.
Vi er ikke sikre på at den er trygg.
Hva om det er sånn at også vaksinen tar liv?
Er det da riktig at vi skal vaksinere oss i solidaritet med de mest utsatte i risikogruppene?
Hva om vi dør av vaksinen?
Hvorfor kommer ikke denne solidaritetsvaksineringen opp når det gjelder vanlig sesonginfluensa?
DEN tar mange liv den, hvert eneste år.
Hvorfor kommer ikke denne solidaritetsvaksineringen opp når det gjelder vanlig sesonginfluensa?
Selv om det første dødsfallet i USA er registrert, et to år gammelt barn, er det uendelig langt fram til antallet som årlig dør på grunn av vanlig influensa, rundt 36.000.
(Publisert 29.04.2009 kl 18:35 Oppdatert 29.04.2009 kl 18:39, http://www.siste.no/utenriks/article4296459.ece )
Anslagsvis dør 1000 personer, i all hovedsak eldre, i Norge i løpet av en gjennomsnittlig influensasesong som følge av influensa. Influensa forekommer som årlige epidemier på den nordlige halvkule i tidsrommet fra november til april, på den sørlige halvkule fra mai-oktober.
Skremmende tall !
Det er ikke den som blir brukt i Norge i dag nei, fordi da Folkehelsa oppdaget at den var farlig, så solgte de den til New Zeland så de kunne vaksinere sine barn...
Fantastisk! De tåler den sikker bedre fordi de bor jo opp ned liksom?... :eek::rolleyes:
Er det da riktig at vi skal vaksinere oss i solidaritet med de mest utsatte i risikogruppene?
Litt overdrevet kan det til tider høres ut som det for forkjemperene er bedre å ta vaksinen og dø, for da har man tross alt tatt den i solidaritet med de i risikogruppa!... Du dør for en sak hvertfall. Lukter litt kommunisme for meg... Men det er kanskje mer ordbruken solidaritet... :o
Kanskje fordi staten ikke har forpliktet seg til å kjøpe ni og en halv million doser sånn ca av den? Da holder det da jo ikke våken om natta at ikke alle vil vaksinere seg heller. Ikke rart de får panikk over å brenne inne med rundt sju millioner vaksinedoser når halve landet vegrer seg.... :rolleyes:
A) friske folk dør ikke av vaksinen
B) vanlig influensa tar livet av eldre og veldig syke folk, svineinfluensa tar livet av barn og unge i tillegg. Det er vel hovedforskjellen.
Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier. Får meg til å tenke litt på denne, som ble listet opp på The Daily Show for litt siden:
For:
1) Protects
2) Found safe
3) Can keep you from infecting others
Against:
1) Government out to get you
2) Science out to get you
3) Look behind you!
http://pratekompaniet.net/forum/images/smilies/knegg.gif
B) vanlig influensa tar livet av eldre og veldig syke folk, svineinfluensa tar livet av barn og unge i tillegg. Det er vel hovedforskjellen.
Så det er bare folk vi kan unnvære uansett? :rolleyes:
LenaBeatrice
02-11-09, 10:07
A) Vet vi egentlig det, all den tid bare en brøkdel av befolkningen har vaksinert seg? Er det ok om sjuke folk dør av vaksinen, folk som kanskje ville overlevd uten vaksinen?
B) Jammen, jeg er glad i min gamle bestemor og bestefar.....føles litt sårt at det ikke skulle være like viktig å vaskinere seg i solidaritet med dem.
Ja, det var akkurat det jeg mente. :snill: Jeg prøvde å forklare forskjellen på influensa og svineriet. Svineriet tar ikke bare livet av syke og eldre, liksom. Det ER litt mer drastisk når en pandemi tar livet av helt friske folk, spesielt små barn. Ikke at det er så mange, heldigvis.
Ja, det var akkurat det jeg mente. :snill: Jeg prøvde å forklare forskjellen på influensa og svineriet. Svineriet tar ikke bare livet av syke og eldre, liksom.
Så du mener at alle syke og eldre kan vi unnvære? De har gjort alt de kan bidra med her i verden, naturlig utvalg osv? Så sånn optimalt burde alle arbeidsledige og trygdesnyltere gå med også da?
Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier. Får meg til å tenke litt på denne, som ble listet opp på The Daily Show for litt siden:
For:
1) Protects
2) Found safe
3) Can keep you from infecting others
Against:
1) Government out to get you
2) Science out to get you
3) Look behind you!
Hvordan VET du at friske folk ikke dør av vaksinen ?
At en del av oss ikke vil ta vaksina har lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg har ikke tatt ei vaksine fra jeg var gammel nok til å si nei, har ikke engang vaksinert de to eldste barna mine da de var små.
Yngstemann fikk noen vaksiner etter farens ønske og er den eneste som har vært særlig syk.
Jeg har noen kroniske sykdommer, men får "aldri" slikt som går og ser virkelig ikke noe poeng i å ta en vaksine vi vet så lite om.
Skulle jeg mot formodning bli syk holder jeg meg hjemme til jeg blir frisk ;)
Hvordan VET du at friske folk ikke dør av vaksinen ?
At en del av oss ikke vil ta vaksina har lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg har ikke tatt ei vaksine fra jeg var gammel nok til å si nei, har ikke engang vaksinert de to eldste barna mine da de var små.
Yngstemann fikk noen vaksiner etter farens ønske og er den eneste som har vært særlig syk.
Jeg har noen kroniske sykdommer, men får "aldri" slikt som går og ser virkelig ikke noe poeng i å ta en vaksine vi vet så lite om.
Skulle jeg mot formodning bli syk holder jeg meg hjemme til jeg blir frisk ;)
Må bare spørre: Vaksinerer du hundene?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Og hvorfor er du i mot vaksiner?
Blir litt nysgjerrig av sånt, skjønner du!:p
LenaBeatrice
02-11-09, 10:21
Ja, det var akkurat det jeg mente. :snill: Jeg prøvde å forklare forskjellen på influensa og svineriet. Svineriet tar ikke bare livet av syke og eldre, liksom. Det ER litt mer drastisk når en pandemi tar livet av helt friske folk, spesielt små barn. Ikke at det er så mange, heldigvis.
Alle influensaer rammer syke hardere.
Men svineinfluensaen rammer ikke de eldre (friske) i like stor grad som de yngre.
Dette forklares med at de eldre sannsynligvis har hatt lignende virus i sine yngre dager og er beskyttet (immune), for noen vaksine har de jo ikke fått.
Jeg synes det er viktig å tenke litt langsiktig også.
Gjennomgått svineinfluensa gir en langt bedre beskyttelse for fremtiden enn en vaskine.
De som vaksinerer seg nå løper større riskiko for å få dette svineriet igjen, enn de som velger bort vaksinen
Ang. Sveits, dette høres litt betenkelig ut synes jeg. Økonomiske interesser?
Han er overrasket over at legemiddelmyndigheten i Sveits setter restriksjoner på britiskproduserte Pandemrix og ikke på det sveitsiskproduserte Focetria.
– Focetria inneholder omtrent de samme stoffene som Pandemrix, og ingen av dem er prøvd ut bedre enn den andre på gravide, sier Iversen.
http://www.abcnyheter.no/node/98564
Så du mener at alle syke og eldre kan vi unnvære? De har gjort alt de kan bidra med her i verden, naturlig utvalg osv? Så sånn optimalt burde alle arbeidsledige og trygdesnyltere gå med også da?
Å ja, mye tyder på at det er sterke krefter i sving her på forumet som ønsker en snarlig avlivning av arbeidsledige og syke gamle mennesker - NOT.
Det er forresten litt av en diskusjonsteknikk du bruker her...
-
Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier.
Det har veldig lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Men jeg syns det nesten er litt søtt naivt å tro at ikke dette, som alt annet er markedsstyret. Tror dere virkelig at at stort medisinselskap hadde brukt tid og penger på å utvikle en vaksine på grunnalg av medfølelse? Stakkars de som blir syke og dør liksom? Og de har konkurrert om å utvikle slike vaksiner i årevis for å få nobelprisen i medmenneskelighet?
I såfall bør dere ta en tur på nærmeste Rimi og tenke gjennom om de selger julemarsipanen fordi de syns det er så hyggelig i med jul i oktober... :lol:
Og de som er flinkest til å tjene penger er jo medisinbransjen. Nettop fordi folk er lett å få hysteriske når det er sykdom inne i bildet. Og fordi vi ikke kan noe om disse tingene selv, og derfor stoler på de med hvit frakk.... Og media er deres skjødehunder, for folk tror på alt som står med store bokstaver.
Dere som lever lavkarbo, hvor mange ganger har ikke dere hørt at "jammen det dør du jo av!" Og hvor mange artikler har vi ikke ledd av her inne som er negative til lavkarbo? Da har det jo ikke vært mye uenighet om at det er propagande spredd av statens ernæringsråd osv... Hvorfor får vi da skylapper med en gang VG slår opp noe på forsiden?
Jeg vil virkelig anbefale å lese denne artikkelen! http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3334974.ece
Og husk at der er lov å tenke sjøl! Selv om den som sier ting har både slips og hvit frakk....
Jeg vil virkelig anbefale å lese denne artikkelen! http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9745
Hva har en tråd om Chili- saus med saken å gjøre?
Det er forresten litt av en diskusjonsteknikk du bruker her...
Å trekke fram den ytterste konsekvens av motpartens meninger for å få folk til å tenke gjennom hva de egentlig sier? Ser ikke noe prolblem i det, men opplys meg gjerne? :confused:
Hva har en tråd om Chili- saus med saken å gjøre?
:lol: Klipp og lim forsinkelse :Flau: Denne mente jeg selvfølgelig! http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3334974.ece
Å trekke fram den ytterste konsekvens av motpartens meninger for å få folk til å tenke gjennom hva de egentlig sier? Ser ikke noe prolblem i det, men opplys meg gjerne? :confused:
Det høres ikke ut som om det er det du gjør, Carisma!
Du må nok tenke over ordvalget ditt. Er ikke så lett å forstå alltid når det kun er skriftelig!:p
Må bare spørre: Vaksinerer du hundene?
Hvorfor/hvorfor ikke?
Og hvorfor er du i mot vaksiner?
Blir litt nysgjerrig av sånt, skjønner du!:p
Hundene blir vaksinert ja, så ulogiskt det enn er ;)
I mitt hode fungerer den biten omtrent slik: barna følte jeg at jeg hadde mye mer kontroll på når det gjaldt sykdom, mye "lettere" å sjekke sykdom på barna og ta forholdsregler. Jeg har en litt alternativ tankegang og tror de som er normalt friske tåler litt sykdom.
Hundene blir vaksinert av flere grunner, for det første vil jeg ha mulighet til å stille dem ut, uten vaksiner kan vi ikke engang være tilskuere på utstillinger.
Vi er også med på endel treff som gjør det nødvendig.
Synes også det er vanskligere å ha full kontroll på hundenes helse, de er så dårlige til å si fra om de ikke er i form ;)
Et eksempel jeg kommer på i farten, den eldste hunden "knakk" litt i en fremlabb da vi gikk, ikke hver gang, men noen ganger. Så bare ut som om han snublet litt. Da det hadde skjedd 5-6 ggr over flere uker fikk jeg vet`n til å sjekke. Da viste det seg at han hadde en kraftig betennelse i et albuledd.
Hadde det vært et barn hadde det gitt uttrykk for smerte og ting hadde vært oppdaget tidligere.
Hundene blir vaksinert ja, så ulogiskt det enn er ;)
I mitt hode fungerer den biten omtrent slik: barna følte jeg at jeg hadde mye mer kontroll på når det gjaldt sykdom, mye "lettere" å sjekke sykdom på barna og ta forholdsregler. Jeg har en litt alternativ tankegang og tror de som er normalt friske tåler litt sykdom.
Hundene blir vaksinert av flere grunner, for det første vil jeg ha mulighet til å stille dem ut, uten vaksiner kan vi ikke engang være tilskuere på utstillinger.
Vi er også med på endel treff som gjør det nødvendig.
Synes også det er vanskligere å ha full kontroll på hundenes helse, de er så dårlige til å si fra om de ikke er i form ;)
Et eksempel jeg kommer på i farten, den eldste hunden "knakk" litt i en fremlabb da vi gikk, ikke hver gang, men noen ganger. Så bare ut som om han snublet litt. Da det hadde skjedd 5-6 ggr over flere uker fikk jeg vet`n til å sjekke. Da viste det seg at han hadde en kraftig betennelse i et albuledd.
Hadde det vært et barn hadde det gitt uttrykk for smerte og ting hadde vært oppdaget tidligere.
Jeg ser det med hundene! Min store har en smerteterskel av en annen verden!:eek:
Min sønn fikk ødelagt et halvt år av ungdomsskolen fordi han var av de få som kikhostevaksinen ikke virket på!
Hadde moren til kompisen hans vaksinert sin sønn, hadde han sannsynligvis ikke blitt smittet og derfor heller ikke smittet min sønn!
Min sønn sliter 3 år senere fortsatt med nedsatt lungekapasitet!
Jeg selv holdt på å dø av kusma da jeg var 4 år! Klart jeg har vaksinert ungene mine!
Det var ganske få som fikk den ekte vaksinen, og veldig mange som fikk placeboen.. i mitt årskull var det bare vår skole og en utenfor bergen. Resten av norge fikk sukkervann.... :rolleyes:Var det? Jeg tror vi gikk vite det noen år etter vi tok den, og jeg er sikker på at jeg fikk, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg er født i 76.
Min sønn fikk ødelagt et halvt år av ungdomsskolen fordi han var av de få som kikhostevaksinen ikke virket på!
Hadde moren til kompisen hans vaksinert sin sønn, hadde han sannsynligvis ikke blitt smittet og derfor heller ikke smittet min sønn!
Min sønn sliter 3 år senere fortsatt med nedsatt lungekapasitet!
Jeg selv holdt på å dø av kusma da jeg var 4 år! Klart jeg har vaksinert ungene mine!
Jeg forstår inderlig godt at du er for vaksine !
Hadde sikkert hatt det grusomt om mitt valg om å ikke vaksinere hadde fått så store følger for andre ja....
Var det? Jeg tror vi gikk vite det noen år etter vi tok den, og jeg er sikker på at jeg fikk, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg er født i 76.
Jeg er født i 83, mamma sier jeg fikk vaksinen. Men er det ikke sant det da?
Var det? Jeg tror vi gikk vite det noen år etter vi tok den, og jeg er sikker på at jeg fikk, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg er født i 76.
Hmm, ja det er jeg også. Kan være flere enn jeg husker, men det var hvertfall en veldig liten del som fikk ekte i forhold til de som fikk placebo.
Den klassen utenfor bergen husket jeg godt pga at det er flere av de i den som sliter med ME i dag.
Jeg forstår inderlig godt at du er for vaksine !
Hadde sikkert hatt det grusomt om mitt valg om å ikke vaksinere hadde fått så store følger for andre ja....
Det å følge barne-vaksinasjonsprogrammet ser jeg på som et must, fatter ikke at noen lar være. Det å ta svinevaksinen er jeg ikke like "hard" på, men jeg har ikke et eneste sekund vurdert å ikke følge vaksinasjonsprogrammet for begge barna. Grøss.
Det å følge barne-vaksinasjonsprogrammet ser jeg på som et must, fatter ikke at noen lar være. Det å ta svinevaksinen er jeg ikke like "hard" på, men jeg har ikke et eneste sekund vurdert å ikke følge vaksinasjonsprogrammet for begge barna. Grøss.
Kjenner flere som ikke har vaksinert sine barn og som heller ikke har angret på det i ettertid. For meg var det å sprøyte en masse "dritt" inn i barna mine helt uaktuelt :)
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine og endte hjerneskadet, DET var mer skremmende for meg enn muligheten for at de kanskje muligens kunne bli syke en gang i tiden.
Jeg ga heller ikke barna mine sukkersnop/sukkerpålegg før de var 2-3 år, fikk faktisk mer pepper for det enn å droppe vaksineringa ;)
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine
Det jeg var sykest av som barn var meslinger, som jeg visstnok fikk noen timer etter vaskina... Og jeg var syk akkurat dobbelt så lenge som legen mente jeg ville vært av sykdommen uten vaksine.. :rolleyes:
Det jeg var sykest av som barn var meslinger, som jeg visstnok fikk noen timer etter vaskina... Og jeg var syk akkurat dobbelt så lenge som legen mente jeg ville vært av sykdommen uten vaksine.. :rolleyes:
Jeg var også vaksinert mot alskens barnesykdommer og syk som fy ble jeg.
Kusma medførte en lengre innleggelse bla.
Mine 2 eldste har knapt nok vært forkjøla, kan ikke huske de noensinne har hatt feber engang jeg....
Yngsten derimot var myyyyye syk med masse innleggelser og han fikk vaksiner....
Klart det kan være tilfeldigheter, men det gjør i allefall mitt valg om å ikke vaksinere de 2 eldste helt greit å leve med :)
Hmm, ja det er jeg også. Kan være flere enn jeg husker, men det var hvertfall en veldig liten del som fikk ekte i forhold til de som fikk placebo.
Den klassen utenfor bergen husket jeg godt pga at det er flere av de i den som sliter med ME i dag.
Jeg tror ikke det var hele klassen vår som fikk ekte vaksine altså, men at det var omtrent halvparten eller noe. Resten fikk placebo og tilbud om å ta den ekte vaksinen.
Jeg kjenner ingen av oss som fikk vaksinen som har ME. Men jeg selv har lavt stoffskifte, og jeg kjenner veldig mange som har det.
Kjenner flere som ikke har vaksinert sine barn og som heller ikke har angret på det i ettertid. For meg var det å sprøyte en masse "dritt" inn i barna mine helt uaktuelt :)
Barnet til ei venninne av meg ble alvorlig syk av en vaksine og endte hjerneskadet, DET var mer skremmende for meg enn muligheten for at de kanskje muligens kunne bli syke en gang i tiden.
Jeg ga heller ikke barna mine sukkersnop/sukkerpålegg før de var 2-3 år, fikk faktisk mer pepper for det enn å droppe vaksineringa ;)
1 barn ble hjerneskadet av en vaksine og ja, det er grusomt. Men hvor mange tusen barn døde av sykdommene som nå er utryddet takket være vaksinene? Og tenk om flere og flere tenker som deg og sykdommene blomstrer opp igjen? Jippi?
Kusma medførte en lengre innleggelse bla.
Kusma fikk jeg aldri heldigvis. Ble tilfeldig utsatt for smitte hele 3 ganger før jeg skulel ha vaksine uten å få det.. Så veit ikke om jeg er vaksinert mot det? Husker hvertfall at jeg ble sendt på besøk til flere som hadde det for å få det, slik at jeg ikke skulle bli syk av det om jeg fikk det som voksen :D Men jeg fikk det aldri da, så er sannsynligvis immun.
Jeg har tro på at det er sunt for kroppen å lære seg å kjenne igjen en fare. Aner ikke om jeg ville vaksinert eventuelle barn, men jeg tror hvertfall på det de sier at vi har aldri vært så syke som etter folk begynte å nærmest sterilisere hjemmene sine i frykt for sykdom... :rolleyes:
1 barn ble hjerneskadet av en vaksine og ja, det er grusomt. Men hvor mange tusen barn døde av sykdommene som nå er utryddet takket være vaksinene? Og tenk om flere og flere tenker som deg og sykdommene blomstrer opp igjen? Jippi?
Nåja, jeg har litt tiltro til den fantastiske kroppen og dens evne til å stå i mot sykdommer jeg. Til at den selv produserer immunstoffer og blir friskere og sterkere og dermed tåler enda litt til.
Slik utviklinga er blir vi sykere og sykere og fler og fler barn går på medisiner, levealderen er forlenget, men å si at helsa er bedre kan man vel ikke påstå?
Jeg tror at om man gir kroppen til å leve mest mulig naturlig er vi bedre rustet til å stå i mot sykdom :)
Friske folk dør også av influensaen, men det er selvsagt hysterisk og skulle sansynliggjøre at dette vil bli vanlig. En 27-åring døde - frisk og sterk, ellers er vel 2 av de andre rapporterte døde uten underforliggende sykdommer.
Dette er en helt vanlig influensavaksine, dyrket frem på denne spesielle strengen av virus. Mengden konserveringsmidler, kvikksølvforbindelser etc er lik den som ligger i alle vaksineringer man får. Alle som har fulgt vaksinasjonsprogram har mao gjort dette før.
Tok sprøyten i dag - det føltes riktig for meg ihvertfall.
Nåja, jeg har litt tiltro til den fantastiske kroppen og dens evne til å stå i mot sykdommer jeg. Til at den selv produserer immunstoffer og blir friskere og sterkere og dermed tåler enda litt til.
Slik utviklinga er blir vi sykere og sykere og fler og fler barn går på medisiner, levealderen er forlenget, men å si at helsa er bedre kan man vel ikke påstå?
Jeg tror at om man gir kroppen til å leve mest mulig naturlig er vi bedre rustet til å stå i mot sykdom :)
Men tankegangen i ditt første avsnitt blir det jo litt sånn "survival of the fittest", og en slik tankegang er grusom i dag, synes jeg. Vi vaksinerer mot potensielt dødelige og skadelige barnesykdommer som kan ramme alle, vi vet ikke hvem de på forhånd rammer. Og mange barn er for syke til å selv ta vaksinene så de er avhengige av at andre barn er vaksinerte.
Og det er jo nettopp bla. pga. alle som vaksinerer at dine barn har vært skånet for disse sykdommene. Dersom alle slutter å vaksinere kan vi jo bare tenke oss hvor mye mer utsatt barna vil være for disse sykdommene. Riktignok er det mindre farlig å få dem i dag enn for 50-100 år siden (men barn kan dø av det i dag også), men har du sett en baby med kikhoste eller polio? JÆVLIG!
Vaksineprogrammet har fått ned barnedødeligheten ganske dramatisk. Og det er jeg glad for, og håper flest mulig følger programmet og ikke dropper det fordi de tenker at kroppen ordner opp selv. Det gjorde den for de sterkeste før i tiden også, men det er ikke slike tilstander jeg vil tilbake til.
Vaksineprogrammet har fått ned barnedødeligheten ganske dramatisk. Og det er jeg glad for, og håper flest mulig følger programmet og ikke dropper det fordi de tenker at kroppen ordner opp selv. Det gjorde den for de sterkeste før i tiden også, men det er ikke slike tilstander jeg vil tilbake til.
Hjelper ikke så mye å gå på meg, unga er nå 23 og 24 år, litt sent å i det hele tatt revurdere valg man tok for over 20 år siden ;)
Svart har jeg gjort flere ganger. Og angrer på mine valg gjør jeg fortsatt ikke.
Men, vaksinerer du deg mot influensaen hvert år ?
Og kommer du i så fall til å ta 2 vaksiner i år ?
..... har du sett en baby med kikhoste eller polio? JÆVLIG!
Min yngste sønn er født med svært dårlig imunforsvar. Han hadde 16 runder med pencilin/antibiotika før han var 18 mnd gammel, vi kunne bare ringe barneavdeling slik at vi ikke behøvde å gå via lege/legevakt. Han var sterkt asthmatisk, svært allergisk, hadde kroniske betennelser i kroppen, fikk alskens drit av virus etc, han hadde tildels svært høy feber i drøyt 4 mnd i strekk. Trommehinnen på det ene øret ble så ødelagt av alle infeksjoner at den har han måttet bytte osv osv. Han hadde 36 registrerte pustestopp. Hans først ord var "mamma", hans andre var "puste", noe som betød han måtte ha asthmamedisin via forstøverapperatet.
Og han ble vaksinert.
Bare et lite innspill til å "leve naturlig";
Forskning viser at vi stresser når vi bor i byer/tettsteder med mere enn 1500 (pluss/minus) innbyggere. Vi er "designet" for å leve sammen, men ikke altfor mange på samme sted. Mange av oss utvikler teknikker for å minske dette stresset, det er et kjent faktum at "byboere" gjerne automatisk filtrerer inntrykkene fra omverdenen for å takle/fordøye det de bombarderes med av informasjon. Noen klarer aldri å opparbeide seg denne beskyttelsen, og sliter med det, hele livet. Andre kjeder seg vettløse om de befinner seg tre meter utenfor bygrensen.. ;)
Antallet verdensomfattende (for noen epidemier kun den "kjente delen" av verden, om man går tilbake i tid) har økt i takt med befolkningstettheten, antall ofre proporsjonalt med denne utviklingen, antas det. (Antagelser fordi endel epidemier mangler skriftelig materiale..) Mye kan man si om Darwins teorier, men èn ting kan man vel si på generelt grunnlag; vi endrer ikke vår genetiske koding spesielt raskt. Er da vaksinering den eneste måten vi overlever på? Eller blir det tvunget frem restriksjoner på omgang og handel med resten av verden? Eller; kan vi ta med fordelene av handel, og velge metoder som kan tilpasse oss dette smittepresset bedre? Som vaksinering..
Min påstand er at vi vanskelig kan "leve naturlig", selv om vi spiser økologisk til det tyter ut av ørene på oss, og ønsker å spise "ren mat". Jorda er utarmet, vi er avhengige av vitaminer og mineraler som tilskudd, og egentlig vet vi forferdelig lite om virkninger/bivirkninger av det kostholdet vi velger, over lang tid. Uansett hvilken filosofi vi velger å leve etter.. Det har vært gjort lite seriøs forskning på hvilke større sammnehenger vi fungerer etter. Mer i målestokken "definere en bit i et puslespill med x-antall deler".. Samtidig som man tilsynelatende ikke gidder bry seg om hvor den brikken egentlig hører hjemme.
Som en følge av dette, KAN det være en logisk konklusjon at også immunsystemet vårt er designet for en slik, relativt, beskyttet tilværelse? Har aldri vurdert å ikke vaksinere barna, like lite som jeg aldri har vurdert å ikke vaksinere meg selv (eller få forebyggende behandling) når jeg skulle til steder der jeg visste at jeg var utsatt for smittefare av f.eks malaria, gulfeber, difteri, stivkrampe og poliomyelitt (oppdaterer endel av disse med jevne mellomrom). Det eneste som er 100% sikkert her i livet, er at vi skal dø. Men, det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan. Og med det bildet som tegnes av konsekvensene av klimaforandringene, så kan det rimelig kjapt bli flere enn meg som må vaksinere seg mot "tropiske" sykdommer..
Litt på siden, men ser jeg ikke er den første.. ;)
Hjelper ikke så mye å gå på meg, unga er nå 23 og 24 år, litt sent å i det hele tatt revurdere valg man tok for over 20 år siden ;)
Svart har jeg gjort flere ganger. Og angrer på mine valg gjør jeg fortsatt ikke.
Men, vaksinerer du deg mot influensaen hvert år ?
Og kommer du i så fall til å ta 2 vaksiner i år ?
Men de kan vaksinere sine barn. Det å angre fører ikke til noe som helst positivt.
Jeg har aldri blitt vaksinert mot influensa for jeg anser ikke vanlig influensa for å være farlig for "folk flest". Min mor, derimot, vaksinerer seg hvert år og tar to vaksiner i år, fordi hun er i risikogruppen og kan dø av en forkjølelse, omtrent. Potensielt livsfarlige barnesykdommer derimot, vaksinerer jeg selvsagt mot.
Som en følge av dette, KAN det være en logisk konklusjon at også immunsystemet vårt er designet for en slik, relativt, beskyttet tilværelse? Har aldri vurdert å ikke vaksinere barna, like lite som jeg aldri har vurdert å ikke vaksinere meg selv (eller få forebyggende behandling) når jeg skulle til steder der jeg visste at jeg var utsatt for smittefare av f.eks malaria, gulfeber, difteri, stivkrampe og poliomyelitt (oppdaterer endel av disse med jevne mellomrom). Det eneste som er 100% sikkert her i livet, er at vi skal dø. Men, det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan. Og med det bildet som tegnes av konsekvensene av klimaforandringene, så kan det rimelig kjapt bli flere enn meg som må vaksinere seg mot "tropiske" sykdommer..
Litt på siden, men ser jeg ikke er den første.. ;)
Nettopp. Jeg tar også vaksiner jeg blir anbefalt om jeg skal reise til et land der jeg kan risikere å bli syk. Utsetter ikke meg selv eller barna for smitte om jeg kan la være.
Men de kan vaksinere sine barn. Det å angre fører ikke til noe som helst positivt.
Jeg har aldri blitt vaksinert mot influensa for jeg anser ikke vanlig influensa for å være farlig for "folk flest". Min mor, derimot, vaksinerer seg hvert år og tar to vaksiner i år, fordi hun er i risikogruppen og kan dø av en forkjølelse, omtrent. Potensielt livsfarlige barnesykdommer derimot, vaksinerer jeg selvsagt mot.
Da må jeg nesten få spørre, hvor mange synes du det er ok at dør før du vaksinerer deg ? Av "folk flest" dør det ca 1000-1100 hvert år av vanlig influensa....
det betyr ikke at man trenger å oppsøke farene uten å prøve og sikre seg som best man kan.
Det er jo også en vurderingssak. Da jeg var å safari skulle jeg ta malariatabletter for å ikke bli sittet. Området vi var i var regnet som ekstremt smittefarlig visstnok. Problemet var at jeg ble så dårlig av tablettene at jeg ikke klarte å fungere, og bare måtte konsentrere meg om å ikke spy. Jeg kuttet de etter 2 dagers forsøk da jeg fant ut at jeg heller ville få noe ut av ferien (egosistiske meg... :o ). 1 til av oss fire valgte det samme. Ingen av oss bel forøvrig sjuke. :rolleyes:
Hørte nettop om ei veninne av sambo som skulle bli "tvangsvaksinert" i forrgie uke grunnet jobbbing med risikogrupper. Men hun kunne ikke pga allergi for egg. Dagen etter var hun den eneste som kom på jobb, alle andre lå hjemme med høy feber....
LenaBeatrice
02-11-09, 12:10
Men hvorfor tar du ikke vanlig influensavaksine for å beskytte din mor?
Utsetter ikke meg selv eller barna for smitte om jeg kan la være.
Dama til broren min er hysterisk opptatt av hva man kan bli sjuk av, hvilke land man kan og ikke kan reise til, tar magetabletter i en mnd før avreise, livredd for hvilke steder hun spiser osv. Hun har uten unntak vært magesyk første halvdel av ferien og forkjøla av luftanlegget siste halvdel.
Jeg og sambo er ikke så opptatt av sånt, tar ting på sparket, og syns det er gøy å leve lit farlig i forhold til restaurantvalg på ferien (hvertfall så lenge de er "ekte"). Jeg har spist på veikro i Egypt, på gatekjøkken-vogn i en bakgate i tyrkia, rett fra nyslakta gris og i panna hjemme (utendørs, uten desifisering :eek:) , og i bushen i afrika. Og ikke blitt syk ene eneste gang.
Jeg mener hun bekymrer seg sjuk, at om hun ikke hadde forberedt seg så mye, så hadde immunforsvaret hennes ikke vært i hvilemodus til enhvert tid. Så for meg er det å ikke utsette seg for smitte å faktisk gjøre det innimellom.
Da må jeg nesten få spørre, hvor mange synes du det er ok at dør før du vaksinerer deg ? Av "folk flest" dør det ca 1000-1100 hvert år av vanlig influensa....
Tja, 4000?
Hvor mange barn synes du skal bli syke og dø før du revurderer synet ditt på barnevaksiner? For sykdommer VIL jo blusse opp igjen om folk slutter å vaksinere. Jeg vaksinerer mot sykdommer som er potensielt farlige for friske og barn. Om dere vil fremstille det som at jeg synes alle gamle og syke folk bare kan dø (deriblandt min egen mor), så får dere bare gjøre det altså. ;)
Dama til broren min er hysterisk opptatt av hva man kan bli sjuk av, hvilke land man kan og ikke kan reise til, tar magetabletter i en mnd før avreise, livredd for hvilke steder hun spiser osv. Hun har uten unntak vært magesyk første halvdel av ferien og forkjøla av luftanlegget siste halvdel.
Jeg og sambo er ikke så opptatt av sånt, tar ting på sparket, og syns det er gøy å leve lit farlig i forhold til restaurantvalg på ferien (hvertfall så lenge de er "ekte"). Jeg har spist på veikro i Egypt, på gatekjøkken-vogn i en bakgate i tyrkia, rett fra nyslakta gris og i panna hjemme (utendørs, uten desifisering :eek:) , og i bushen i afrika. Og ikke blitt syk ene eneste gang.
Jeg mener hun bekymrer seg sjuk, at om hun ikke hadde forberedt seg så mye, så hadde immunforsvaret hennes ikke vært i hvilemodus til enhvert tid. Så for meg er det å ikke utsette seg for smitte å faktisk gjøre det innimellom.
Jeg er faktisk slik som dere altså, men passer jo litt ekstra godt på barna. Og før jeg fikk barn dreit jeg vel i det meste og tok alt på sparket for da hadde jeg ingen å passe på slik som nå. Nå MÅ jeg jo være mer forsiktig for barnas skyld.
Men jeg er ikke hysterisk overfor støv og skitt og sånt, slik mange er, og jeg er helt enig i at det ikke er bra å ha et sterilt miljø. Og jeg er uhyre sjelden syk, nesten aldri. Men jeg vaksinerer altså mot barnesykdommer og sykdommer jeg anser som svært ubehagelig eller farlig å få. Frem til nå har det kun vært barnesykdommer, og nå blir det svineriet. Og så tar jeg jo de vaksinene jeg er anbefalt om jeg skal reise utenlands, som sagt, men jeg har ikke hatt råd til noen slike ferier enda. :p
Tja, 4000?
Hvor mange barn synes du skal bli syke og dø før du revurderer synet ditt på barnevaksiner? For sykdommer VIL jo blusse opp igjen om folk slutter å vaksinere. Jeg vaksinerer mot sykdommer som er potensielt farlige for friske og barn. Om dere vil fremstille det som at jeg synes alle gamle og syke folk bare kan dø (deriblandt min egen mor), så får dere bare gjøre det altså. ;)
Jeg behøver ikke å revurdere mitt syn på barnevaksineringer, jeg skal ikke ha fler barn og mine barn, som nå er voksne, klarer fint å ta den avgjørelsen ut i fra eget hode :)
Synes du utviser en viss dobbeltmoral her jeg, det er ok at folk dør av sesonginfluensa, men alt annet bør man vaksinere seg mot for å være solidariske og sosialt ansvarlige ?
Jeg har vaksinert mine barn, katter og hunder, og ja, det er alltid en risiko ved en vaksine. Det meste her i livet er en risiko - det er rett og slett en stor risiko å leve :rolleyes:
Men det er stor forskjell på vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet som er brukt i mange år så de er godt utprøvd, mot en ny type vaksine mot svineinfluensa, som i tillegg produsenten fraskriver seg alt ansvar for fordi den er for lite utprøvd! :eek:
Og de friske som nå er rapportert døde - er det påvist at det var influensaen som var årsak? Er det noen som har forsket på behandlinga de fikk? Bl.a. Tamiflu...?
Det jeg sa om at det var rart de hadde en vaksine etter 4 dager i Mexico, ble tidligere i tråden kommentert med at de hadde hatt lignende å forske på tidligere. Men når man gir en vaksine mot et lignende virus, og ikke en som "treffer" eksakt, så må det da være en stor sjanse for at dette viruset muterer eller at vaksina ikke har noen virkning. Det må jo nesten bli det samme som å kutte ut antibiotikakuren litt for tidlig, eller å ta for liten dose eller feil type... :confused:
En annen ting jeg har lurt litt på, om den norske influensaen er en mutasjon, vil fortsatt vaksinen ha samme effekt ?
Jeg behøver ikke å revurdere mitt syn på barnevaksineringer, jeg skal ikke ha fler barn og mine barn, som nå er voksne, klarer fint å ta den avgjørelsen ut i fra eget hode :)
Synes du utviser en viss dobbeltmoral her jeg, det er ok at folk dør av sesonginfluensa, men alt annet bør man vaksinere seg mot for å være solidariske og sosialt ansvarlige ?
Man kan fint få et nytt syn på ting selv om man ikke er i situasjonen selv.
Jeg synes ikke jeg er dobbeltmoralsk fordi jeg velger å følge et godt etablert og nødvendig vaksinasjonsprogram for barna mine, og velge å følge helsemyndighetenes anbefaling om svinevaksine, men ikke løpe til legen og vaksinere meg mot influensa hvert år. Men det får du gjerne synes, deg om det. :)
http://www.pandemi.no/?WT.ac=kampanje_pandemi_Helsedirektoratet_forsiden
De som mener myndigheten er ute etter å "ta oss", eller at "leger og overleger er kjøpt og betalt" - vil uansett være vriene og overbevise - de vet best uansett.
De av oss som stoler på fagfolk, og som ikke alltid vet best selv - bør derimot sterkt vurdere om de skal la seg vaksinere.
Og de friske som nå er rapportert døde - er det påvist at det var influensaen som var årsak? Er det noen som har forsket på behandlinga de fikk? Bl.a. Tamiflu...?
Ja, når legene går ut og sier at svineinfluensa er årsaken - så kan du faktisk stole på dette. De som har havnet på intensivavdelingen har som regel ikke rukket å få et normalt sykdomsforløp med mulighet til medisinering. Den friske 27-åringen som døde gikk fra svett på flyet til respirator på et par dager.
Uansett så er mediene stor skyld i hele hysteriet. Sjansene for å bli dødelig syk er mirkoskopiske, men det er likevel et tankekors at friske unge mennesker, og t.o.m barn kan dø - av noe de vanligvis ikke ville dødd av. En vanlig sesonginfluensa tar livet av noen tusen - men utelukkende eldre mennesker ved slutten av livet - dette er annerledes.
Man kan fint få et nytt syn på ting selv om man ikke er i situasjonen selv.
Jeg synes ikke jeg er dobbeltmoralsk fordi jeg velger å følge et godt etablert og nødvendig vaksinasjonsprogram for barna mine, og velge å følge helsemyndighetenes anbefaling om svinevaksine, men ikke løpe til legen og vaksinere meg mot influensa hvert år. Men det får du gjerne synes, deg om det. :)
Jeg sjønner fortsatt ikke forskjellen, sesonginfluensa tar mange liv, men den vil du ikke vaksinere deg mot. Svineinfluensaen har hittil tatt 13 liv og den vil du vaksinere deg mot ?
En kan være for eller i mot alle vaksiner, men jeg mener man bør respektere hverandres syn på hvilke valg man tar også. jeg har vaksinert begge mine barn selv om jeg jo tenkte tanken at ting kunne jo gå galt..... jeg valgte å tenke standard tanken "det skjer ikke meg". Men hva om det hadde skjedd meg? Hva om et av mine barn hadde blitt alvorlig syk pga et valg jeg tok? Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv dersom noe slikt hadde skjedd. På den andre siden ser jeg poenget med å utrydde disse skumle sykdommene også.... hadde heller ikke vært særlig glad dersom mine barn hadde vært de som smittet andre. Det er i det hele en komplisert sak som har mange sider.
Jeg synes derimot at influensavaksinen er skummel. Folk tror blindt på det myndighetene sier og strømmer til for å vaksinere seg. Jeg er ikke noe konspirasjonsteknikker, men jeg blir alikevel skeptisk og tror jeg velger å lytte til den indre stemmen som sier jeg skal la være denne gangen.....
Jeg sjønner fortsatt ikke forskjellen, sesonginfluensa tar mange liv, men den vil du ikke vaksinere deg mot. Svineinfluensaen har hittil tatt 13 liv og den vil du vaksinere deg mot ?
Jeg skrev det jo i innlegget du siterte? Influensa dreper eldre folk, folk i slutten av livet sitt. Og svært syke mennesker. Svineriet er potensielt farlig for ALLE mennesker, også helt friske. Svigerinnen til en bekjent ligger nå på sykehuset i respirator (som det faktisk er mangel på etterhvert som blere blir syke) og kjemper for livet, hun er en helt frisk ung kvinne i 20-årene uten noen som helst sykdommer i utgangspunktet. Ei tre år gammel jente ble syk rett før helgen og måtte intuberes midt på stuebordet, foreldrene trodde hun skulle dø foran øynene på dem. Også i utgangspunktet helt frisk. Sånt skjer ikke ved vanlig influensa. Svineriet har forresten tatt tusenvis av liv på verdensbasis, men 13 i Norge. Hittil, det blir garantert flere.
Om dette får meg til å "ikke like gamle folk og håpe de dør" som noen påstod, så værsågod.
jeg valgte å tenke standard tanken "det skjer ikke meg". Men hva om det hadde skjedd meg? Hva om et av mine barn hadde blitt alvorlig syk pga et valg jeg tok? Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv dersom noe slikt hadde skjedd. .....
Sånn kan du jo tenke når det gjelder begge deler. Hva om du ikke hadde vaksinert og ungene dine hadde blitt syke eller verre av en sykdom du enkelt kunne unngått ved å vaksinere? Vanskelig det der. Men jeg er ganske sikker på at om vi hadde spurt folk for 70 år siden om de ville vaksinere ungene sine mot barnesykdommene som barn døde av den gangen, hadde de LØPT til helsestasjonene, om de kunne.
Om dette får meg til å "ikke like gamle folk og håpe de dør" som noen påstod, så værsågod.
Det var nok meg du siktet til, og det var ikke det jeg sa. Jeg spurte om det var greit med sykdommer som bare tok livet av de som hadde utspilt sin rolle i samfunnet, som eldre og alvorlig syke. Og hvis alle tenker slik, vil det da etterhvert blir ok at f.eks folk som lever på trygd ikke vaksineres, de gjør jo ikke noe nyttig? Og hva med asylsøkere? Og alle i den 3. verden, de gjør da ikke særlig mye nytte gjør de vel?
Jeg vet det er søkt å tenke slik, men det er jo et resultat av en slik tankegang. "Er man gammel eller syk så er det jo ikke så farlig liksom"....
Og når anser du deg selv nyttig nok for samfunnet til å fortjene vaksina da?
Svineriet har forresten tatt tusenvis av liv på verdensbasis, men 13 i Norge. Hittil, det blir garantert flere.
- Vi regner med at rundt 1000-1500 personer dør hver vinter av vanlig sesonginfluensa. Jeg har ikke regnet på dødsraten, men den er nok høyere enn ved svineinfluensa, sier Larsen til Nettavisen.
Helsedirektøren regner med at rundt 100 mennesker kan dø av svineinfluensaen.
- Hva er antatt dødsrate på personer utenfor risikogruppene?
- Det har vi ikke regnet på, men det vil være i størrelsesorden 1/10 av de som er innenfor risikogruppene.
Larsen ønsker ikke å være helt konkret på disse tallene, da de erfaringsmessig er noe unøyaktige, men sier at døsraten for dem som blir smittet utenfor risikogruppene er rundt 0,001 prosent.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2739294.ece
energibunten
02-11-09, 13:25
Det betenkelige er ikke at man utvikler vaksiner, absolutt ikke, det er massevaksinasjon som er betenkelig. Dette kan og vil gi misbruk pga det enorme inntektspotensialet. Vaksine er i en egen liga sammen med feks kolesterolmedisiner og lykkepiller. Her skjer det misbruk, så lenge man blander penger og helse vil dette skje.
Det var nok meg du siktet til, og det var ikke det jeg sa. Jeg spurte om det var greit med sykdommer som bare tok livet av de som hadde utspilt sin rolle i samfunnet, som eldre og alvorlig syke. Og hvis alle tenker slik, vil det da etterhvert blir ok at f.eks folk som lever på trygd ikke vaksineres, de gjør jo ikke noe nyttig? Og hva med asylsøkere? Og alle i den 3. verden, de gjør da ikke særlig mye nytte gjør de vel?
Jeg vet det er søkt å tenke slik, men det er jo et resultat av en slik tankegang. "Er man gammel eller syk så er det jo ikke så farlig liksom"....
Og når anser du deg selv nyttig nok for samfunnet til å fortjene vaksina da?
Vel, alle får jo faktisk tilbud om sesonginfluensa-vaksine.
- Vi regner med at rundt 1000-1500 personer dør hver vinter av vanlig sesonginfluensa. Jeg har ikke regnet på dødsraten, men den er nok høyere enn ved svineinfluensa, sier Larsen til Nettavisen.
Helsedirektøren regner med at rundt 100 mennesker kan dø av svineinfluensaen.
- Hva er antatt dødsrate på personer utenfor risikogruppene?
- Det har vi ikke regnet på, men det vil være i størrelsesorden 1/10 av de som er innenfor risikogruppene.
Larsen ønsker ikke å være helt konkret på disse tallene, da de erfaringsmessig er noe unøyaktige, men sier at døsraten for dem som blir smittet utenfor risikogruppene er rundt 0,001 prosent.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2739294.ece
Ja, og poenget? Jeg skrev jo "på verdensbasis". Og på verdensbasis har flere tusen dødd av svineinfluensa til nå. Men mange flere dør av sesonginfluensa, det har jeg aldri sagt noe annet om.
Det er friske som dør
- Det stemmer at dødsraten nå ligger på rundt 0,1 promille, men grunnen til at vi gjør som vi gjør nå, er at sesonginfluensaen er en relativt mild sykdom, men mange i livets sluttfase dør. Vanligvis ser vi ingen dødsfall i grupper som normalt skal ha et langt liv foran seg, forteller Larsen
Helsedirektøren liker ikke gamle folk han heller. :eek: (Sorry, jeg må få lov å være litt saklig av og til, har pms).
energibunten
02-11-09, 13:41
tallet 1000-1500 ser ikke forskjell på om man dør av influensavirus eller av medfølgende bakterieinfeksjon. I Usa innrapporteres noe slikt som 40-50000 som "influensaoffer", men der bare 1000 er pga viruset direkte, dvs de fleste dør av en kombinasjon.
Stort sett er det svak motstandskraft mot våre vanlige sykdommer som tar livet av oss. Derfor er mennesker utenfor risikosonen omtrent fraværende i statistikken, mens folk i risikogruppen er dessverre godt representert.
Spanskesyken som er altfor mangelfult rapportert, skjedde da det var en kombinasjon av hendelser. 1. den startet nesten i skyttergravene, utmattede, underernærte, lus og sykdomsbefengte unge menn hvor viruset fikk godt fotfeste. 2. den vanligste dødsårsaken ifm virus er bakterieinfeksjoner som følge av nedsatt immunforvar grunnet virusangrep, og i 1920 hadde man ikke penicilin.
En virusvaksine vil også nedsette immunforsvaret. Dessverre viser statistikk nå 2 ting:
1. De som jevnlig tar influensavaksiner viser seg å smittes mer av svineinfluensa enn andre som ikke tar slike vaksiner
2. går man inn i dødelighet av små barn ifm influensa gikk dødstallet flere ganger opp idet man startet vaksinasjonsprogram av mindre barn. Meget betenkelig. antagelig er vaksinen tøff mot immunforsvaret, såpass tøff at flere blir syke, dvs mange fler enn dersom man ikke vaksinerer.
Normal influensavaksine er basert på en gjetning på vinteren av hvilket virus som da er aktivt i Kina som vil blomstre opp senere på året i USA og ellers. Deretter lager man vaksinen, men dersom man gjetter feil har den 0 virkning.
Svineinfluensavaksinen er selvfølgelig uten denne gjetningen, så der kan man være sikker. Dog er den tatt frem på mye kortere tid enn normalt, noe som har krevd endel shortcuts i produksjon. Dette er noe som ikke gavner vaksinesikkerheten for oss.
Folkehelseinstituttet informerer om at man ikke kjenner til negative erfaringer med vaksinen, men unnlater å informere om at det ikke finnes undersøkelser av negative erfaringer engang. Man har ikke hatt tid til å gjøre dette. For et argument...og for en verden vi lever i.
jeg tror det er så enkelt. Noen få vil tjene penger på oss. De om det, de må passes på. Men de fleste aksepterer vaksine som noe trygt og effektivt og anser at det er på den tryggeste siden å vaksinere alle. Man kan ikke være trygg mot å dø, så enkelt er det og om man drar denne kjøpte tryggheten for langt, ja da gjør man se selv og andre en bjørnetjeneste.
Det er altså langt farligere å kjøre bil eller gå i trappen eller i det hele tatt å leve enn svineinfluensaen.
Ja, og poenget? Jeg skrev jo "på verdensbasis". Og på verdensbasis har flere tusen dødd av svineinfluensa til nå. Men mange flere dør av sesonginfluensa, det har jeg aldri sagt noe annet om.
Klarer ikke med min beste vilje å forstå logikken i at gamle mennesker kan bare dø, ikke nødvendig med "solidaritetsvaksinasjon pga dem.
MEN, kan det dø 100 "friske" mennesker av svineinfluensaen bør hele Norge toge til nærmeste legekontor for å ta en vaksine vi vet svært lite om ? :confused:
Jeg har virkelig ikke det minste i mot at mange velger å ta vaksina, dette er mitt personlige syn og har fortsatt ikke noe med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg får heller ikke vaksina pga allergi, men hadde uansett takket nei :)
LenaBeatrice
02-11-09, 13:53
Svineriet er potensielt farlig for ALLE mennesker, også helt friske.
Ikke helt korrekt det der.....Sitar fra TV 2 nyhetene:
En undersøkelse gjennomført for US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) viser at over 64 prosent av dem som er blitt smittet av viruset i USA, er mellom fem og 24 år gamle. Bare 1 prosent er 65 år eller eldre
En mulig forklaring er at eldre mennesker har en type antistoffer i kroppen som stammer fra tidligere sykdom, og som nå beskytter dem mot svineinfluensaen.
- Eldre voksne kan for lenge siden ha vært i kontakt med et virus som ligner på det vi ser nå, sier Anne Schuchat, konstituert visedirektør for forskning og folkehelseprogrammer ved CDC.
De over 65 år blir i liten grad smittet.
Derfor så lurer jeg på om vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å la oss massevaksineres.
Skjønte ikke helt konklusjonen din, Dreamy..? Greitt at den er mindre risikabel for de over 65, den tok jeg, men resten tror jeg at jeg mistet. :o
LenaBeatrice
02-11-09, 14:09
Skjønte ikke helt konklusjonen din, Dreamy..? Greitt at den er mindre risikabel for de over 65, den tok jeg, men resten tror jeg at jeg mistet. :o
Altså, de som er over 65 år nå har sannsynligvis gjennomlevd en lignende influensaepidemi, siden så få av dem blir syke.
De har ikke fått noen sånn vaksine som tilbys oss i dag.
Vaksine gir ikke like god beskyttelse mot en ny fremtidig bølge av svineinfluensa/lignende influensa som gjennomlevd sykdom.
Derfor spekulerer jeg rundt det at flere i lengden kanskje vil dø om mange lar seg vaskinere nå, for den dagen ny epidemi kommer er de vaksinerte svakere rustet til å takle den...hvis du skjønner?
vaksinasjon = svakere immunsystem
Vaksinasjon=svakere imunsystem? Det er helt feil. Dette er et virus og man blir ikke behandlingsresistent av virusvaksiner.
Grunnen til at svineinfulensaen er farligere enn vanlig influensa er at viruset setter seg nederst i luftveiene kontra øverst for vanlig infulensa. Dette gjør at faren for komplikasjoner øker, feks at man får lungebetennelse som ikke lar seg behandle pga det ikke er en bakterie, men et virus.
Jeg er veldig glad for at vi får tilbud om vaksine. Har astma og diabetes så jeg er i faresonen. Men alle er jo i faresonen siden friske folk dør av det også. Skal også vaksinere sønnen min på 2 år. Selv om sjansen for å dø er liten, er den stor nok til at jeg blir skremt.
Forøvrig signerer jeg Iset! :ja:
Jepp, har tatt den og er komfortabel med det. Jeg er i risikogruppen, og er glad for muligheten. Har full respekt for andre syn på dette, og synes det bør prege en slik diskusjon.
Med et ønske om en frisk høst til dere alle :p
LenaBeatrice
02-11-09, 15:23
Vaksinasjon=svakere imunsystem? Det er helt feil. Dette er et virus og man blir ikke behandlingsresistent av virusvaksiner.
Grunnen til at svineinfulensaen er farligere enn vanlig influensa er at viruset setter seg nederst i luftveiene kontra øverst for vanlig infulensa. Dette gjør at faren for komplikasjoner øker, feks at man får lungebetennelse som ikke lar seg behandle pga det ikke er en bakterie, men et virus.
Jeg er veldig glad for at vi får tilbud om vaksine. Har astma og diabetes så jeg er i faresonen. Men alle er jo i faresonen siden friske folk dør av det også. Skal også vaksinere sønnen min på 2 år. Selv om sjansen for å dø er liten, er den stor nok til at jeg blir skremt.
Forøvrig signerer jeg Iset! :ja:
Jeg mener fortsatt at de som lar seg vaksinere har dårligere beskyttelse mot en ny bølge influensa enn de som som gjennomlever sykdommen.
Ann-Cathrin Engwall, doktor i molekylær cellebiologi sier bl.a følgende:
- Får man smitta den naturliga vägen har man senare ett bredare skydd. Det beror delvis på att ett vaccin går in genom en spruta i armen men den som smittas naturlig väg får in den via lungorna och då aktiveras immunförsvaret på helt annat sätt. Man får dessutom helt olika immunförsvar, bland annat så blir det cellmedierade svaret bättre vid en genomgången infektion.
Hele artikkelen kan leses her, den er veldig interessant:
http://www.realtid.se/ArticlePages/200910/02/20091002134131_Realtid995/20091002134131_Realtid995.dbp.asp
Svineinfluensavaksinen og hurtiggodkjennelsesprosessen - er under ild. Vaksinene er mye mer dødelig enn svineinfluensaen, massevaksinasjon er en oppskrift på katastrofe, sier doktor Mae-Wan Ho og professor Joe Cummins.
En rapport gitt ut av doktor Mae-Wan Ho og professor Joe Cummins, Institute of Science in Society (ISIS) er sendt til helseministeren i UK og til FDA i USA. ISIS er et velkjent og vel respektert organ. Forskningen til Mae-Wan Ho er grundig og solid, og de retter solid kritikk mot vaksinasjonshysteriet som er i gang disse dager, også i Norge.
Jo mer jeg leser jeg mer forvirret/skremt blir jeg :o
Men det der er omdiskutert! Vi vaksinerer jo barna våre ....de er jo ikke dårligere rustet enn de som ikke er vaksinert? Da var det vel ingen vits å vaksinere? Poenget er vel at ja..HVIS man overlever svineinfluensa, tuberkulose..osv.. har man sterkere imunforsvar, men hva med de som ikke overlever? De stiller ikke noe sterkere ved neste utbrudd, da er de jo døde!
Men det der er omdiskutert! Vi vaksinerer jo barna våre ....de er jo ikke dårligere rustet enn de som ikke er vaksinert?
Nå fremstår jeg som tidenes mest stae antivaksineringstulling, men for meg er det vanskelig å overse fakta som dette:
I USA gis det nå 36 vaksine-injeksjoner I løpet av barnets første 18 måneder og 68 vaksine-injeksjoner i løpet av de første 18 år. Verdens mest vaksinerte barn befinner seg i USA. Samtidig er det et faktum at amerikanske barn aldri har vært mer sykelige enn nå.MMR-vaksinen har ført til at det har dukket opp en atypisk form for voksen-meslinger som ikke fantes før MMR ble introdusert. Dette er menneskeskapte «Frankensteins meslinger» som kan være svært alvorlig og føre til komplikasjoner og død.
Påskuddet for at det gis vaksine mot meslinger er at 1 av 100.000 barn kan få «hjernefeber» som en følge av sykdommen.
For meg er slikt dette mer skremmende enn muligheten for å få en sykdom. Hvor lang tid vil det ta før vi i Norge finner alle disse vaksinene helt nødvendige ?
LenaBeatrice
02-11-09, 15:57
Men det der er omdiskutert! Vi vaksinerer jo barna våre ....de er jo ikke dårligere rustet enn de som ikke er vaksinert? Da var det vel ingen vits å vaksinere? Poenget er vel at ja..HVIS man overlever svineinfluensa, tuberkulose..osv.. har man sterkere imunforsvar, men hva med de som ikke overlever? De stiller ikke noe sterkere ved neste utbrudd, da er de jo døde!
Hentet fra Forskning.no:
Når vi blir syke eller vaksinerte, skaffer immunforsvaret seg en fantomtegning av «forbryteren». Litt forenklet kan man si at antistoff-politiet patruljerer alle innganger til kroppen med en kopi av tegningen og kan raskt gripe inn hvis de identifiserer viruset eller bakterie som er avbildet.
Influensavirus muterer, og i løpet av en årstid har det endret seg så mye at «fantomtegningen» ikke lenger ligner. Derfor er det nødvendig å la seg vaksinere hvert år.
Influensavirus er en hel familie av forskjellige virus. Noen er i omløp blant mennesker, andre, som for eksempel H5N1 og H7N1, blant fugler.
Siden da en person som har gennomlevd sykdommen har et bredere forsvar mot influensa enn en som "bare" har fått vaksine, vil jeg påstå at den ikke vaksinerte står bedre rustet til å takle neste omgang med mutert influensavirus.
Det må vaksineres mot influensa hver år fordi viruset muterer, men vi vaksineres mot røde hunder og lignende sykdommer EN gang,og det holder for de aller fleste.
Svineinfluensavaksinen – og hurtiggodkjennelsesprosessen - er under ild. Vaksinene er mye mer dødelig enn svineinfluensaen, massevaksinasjon er en oppskrift på katastrofe, sier doktor Mae-Wan Ho og professor Joe Cummins.
Vaksinene er mye mer dødelige enn svineinfluensaen? Javel, vi får nå se om over 6000 stk dør av vaksinene i nærmeste fremtid. *venter spent*
Vaksinene er mye mer dødelige enn svineinfluensaen? Javel, vi får nå se om over 6000 stk dør av vaksinene i nærmeste fremtid. *venter spent*
I Sverige er det registrert 20 alvorlige bivirkninger på 1,4 mill vaksinerte mennesker! (http://www.aftenposten.no/helse/article3352122.ece)
Ikke veldig mye å skrike opp om, syns nå jeg!
Og det argumentet med at ferdigrøyk og ferskvannsfisk inneholder mer formaldahyd og kvikksølvforbindelser kan man få billig av meg (nå røyker ikke jeg ferdigrøyk, forsåvidt), for det er vel en viss forskjell på å spise noe og få det injisert direkte i blodbanene!
Sprøyten gis vel intramuskulært, dessuten - kvikksølv tatt opp gjennom tarm havner akkurat like fullt i blodet, så det er ikke særlig forskjell nei.
Dessuten, hvorfor hauses akkurat denne vaksinen sånn opp, når den er omtrent like godt utprøvd som vanlige influensavaksiner? Den inneholder vel omtrent de samme virkestoffene, og influensavaksiner som gruppe er jo svært godt utprøvd, men siden influensavirus varierer fra år til år er aldri enkelte influensavaksiner utprøvd i stor skala. Jeg tror ikke denne vaksinen er skumlere enn sesonginfluensa-vaksiner, jeg tror heller det er media som har hauset opp dette såpass mye at folk er blitt engstelige pga. dét.
Photobscura
02-11-09, 16:21
Dessuten, hvorfor hauses akkurat denne vaksinen sånn opp, når den er omtrent like godt utprøvd som vanlige influensavaksiner? Den inneholder vel omtrent de samme virkestoffene, og influensavaksiner som gruppe er jo svært godt utprøvd, men siden influensavirus varierer fra år til år er aldri enkelte influensavaksiner utprøvd i stor skala. Jeg tror ikke denne vaksinen er skumlere enn sesonginfluensa-vaksiner, jeg tror heller det er media som har hauset opp dette såpass mye at folk er blitt engstelige pga. dét.
Ja, det kan jeg være enig i.
Jeg kommer uansett ikke til å vaksinere meg, immun eller ikke så ser jeg ingen grunn til det overhodet. Det håper jeg folk respekterer.
Faktisk er det en kompis av meg som går rundt og prøver å finne noen som kan smitte han innen to uker :p, sånn at han kan unggå å ta vaksinen, ettersom han står som hoveddonor av nyre til broren sin.
Siden da en person som har gennomlevd sykdommen har et bredere forsvar mot influensa enn en som "bare" har fått vaksine, vil jeg påstå at den ikke vaksinerte står bedre rustet til å takle neste omgang med mutert influensavirus.
Nja, dette er også en ting de lærde strides om. Det finnes nok av de som mener at man er "like immun" om man tar vaksinen, som man blir av å ha hatt influensaen, nettopp med bakgrunn i at den muterer så raskt. Og det som er mer enn litt skummelt, synes jeg, er at vi i Norge nå har en situasjon der viruses aktivt smitter frem og tilbake mellom menneske og dyr (griser), og det scenarioet er skrekken, for mange forskere på smittespredning/virusstammer. Muteringen går raskere enn hos de fleste andre virus.. Vaksinen, i likhet med sykdommens påvirkning av immunforsvaret, er en boost, ikke en sovepute..
Som jeg har sagt tidligere, man finner den informasjonen man leter etter, i internet-alderen. Mener fremdeles dette er en sak der man baserer seg på tro/overbevisning og, til tider, overload av informasjon. En overload som gjør oss lei av hele spørsmålet, eller at man får en selektiv filtrering som gjør dette til en "kampsak", ser man føler at man sitter på sannheten. Så får diskusjonen om hva som er "sannheten" komme senere, den gjør gjerne det, når flere fakta ligger på bordet og er tilgjengelig for allmenheten. Dvs meg :)
Tar sprøyta, og har faktisk tiltro til at de som styrer med dette har kompetanse på området. Er sånn at om jeg ikke klarer å lese meg til et klart svar på ting jeg lurer på, så blir jeg rimelig handlingslammet. Så da leser jeg helst det som kommer fra (norske) myndigheter, og prøver å stole på at de vet hva de sier. Resten tillegger jeg VG...
Tar sprøyta, og har faktisk tiltro til at de som styrer med dette har kompetanse på området. Er sånn at om jeg ikke klarer å lese meg til et klart svar på ting jeg lurer på, så blir jeg rimelig handlingslammet. Så da leser jeg helst det som kommer fra (norske) myndigheter, og prøver å stole på at de vet hva de sier. Resten tillegger jeg VG...
Samme her. Jeg har blitt introdusert for ganske mange useriøse halleluja-nettsider i diskusjoner om vaksinen, og sånne nettsider + tabloider som VG og lignende styrer jeg glatt unna og setter heller min tiltro til myndighetene og de som jobber med dette og HAR peiling.
LenaBeatrice
02-11-09, 16:31
Jeg tror ikke denne vaksinen er skumlere enn sesonginfluensa-vaksiner, jeg tror heller det er media som har hauset opp dette såpass mye at folk er blitt engstelige pga. dét.
Da gjelder vel det for selve influensaen også ;)
Du velger å ta vaksinen og jeg velger å ikke ta den.
Enkelt og greit :)
(selv om jeg aldri i verden kommer til å skjønne logikken i at det er ok at 1000-1500 mennesker dør av sesonginfluensa, mens Norge blir snudd på hodet pga de 100 helseministeren antas kan dø av svinevarianten...)
Jeg mener fortsatt at de som lar seg vaksinere har dårligere beskyttelse mot en ny bølge influensa enn de som som gjennomlever sykdommen.
Det forutsetter selvfølgelig at man overlever sykdommen. Den influensaen det refereres til tok knekken på ganske mange mennesker. Og det stemmer kanskje at "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere" og at de sterkeste skal overleve, men jeg liker ikke helt tanken og håper at de fleste vaksinerer seg sånn at vi kan beskytte dem som ikke kan det selv. :kommunist:
Da gjelder vel det for selve influensaen også ;)
Så absolutt. VG er jo en skikkelig Se & Hør-avis, folk må snart innse det og ikke bli hysteriske av alt de leser i den avisen der. Jeg misliker VG til de grader sånn som de holder på. Søppeltabloid!
Men faktum er jo at svineriet kan angripe hvem som helst, også små barn, så jeg har lyst å vaksinere meg for å ha større sjanse til å slippe unna sjiten, både av økonomiske årsaker og fordi jeg ikke orker tanken, ble så dårlig av influensa sist at jeg nesten trodde jeg skulle dø. Og jeg vil helst unngå å se mine egne barn bli så syke.
Det forutsetter selvfølgelig at man overlever sykdommen. Den influensaen det refereres til tok knekken på ganske mange mennesker. Og det stemmer kanskje at "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere" og at de sterkeste skal overleve, men jeg liker ikke helt tanken og håper at de fleste vaksinerer seg sånn at vi kan beskytte dem som ikke kan det selv. :kommunist:
Enig. Survival of the fittest er en avskyelig holdning i dag, synes jeg.
LenaBeatrice
02-11-09, 17:35
Gutter og jenter, takk for debatten....den har vært givende og har underholdt meg i dag :-))
Nå kaster jeg inn håndkleet i akkurat denne tråden med noen velvalgte ord....
Det sies jo også at Lavkarbo/LCHF beskytter mot virusinfeksjoner bedre enn vanlig høykarbokost
:)
Ooog dauen skal jo en årsak ha..
Noen dør ikke av vaksina, men med vaksina. Noen dør ikke av svineinfluensaen, men med den...
Og det er kanskje DET som er vansklig å bevise?? HVIS jeg står med foten 99% i grava, så tar jeg vaksina og dør. Da blir det jo feil å si at vaksina har skylda. Men på samme måte; jeg er frisk som en fisk!!! MEN så får jeg influensaen og dør... Og influensaen får skylda. Det kun Vår Herre vet er at jeg hadde en hjertesykdom som ikke hadde latt meg bli særlig gammal likavel.
Til sammenligning så tror jeg at det er flere friske spreke unge/ungdommer som dør på idrettsarenaen hvert år enn hva influensaen/vaksinaen sannsynligvis vil kreve..
Det sies jo også at Lavkarbo/LCHF beskytter mot virusinfeksjoner bedre enn vanlig høykarbokost
:)
DET er jeg faktisk ganske sikker på at det gjør, jeg tror lavkarbomat beskytter immunforsvaret mye bedre enn vanlig tradisjonelt kosthold. :ja:
Det skumle er jo alle de tingene utenom maten, rengjøringsmidler, såper, hudkremer, forurensning osv. Og røyker kan ødelegger man jo hvertfall kroppen. Men man får ruste kroppen så godt man kan.
?????
så enig med deg
og vis ikke folk vaksinere sine barn , kan tilog med polie komme tilbake , den er nesten utryddet her i landet ,men den sniker seg desverre inn igjen med våre nye landsmenn,
og da kan de som ikke er vaksinert få denne sykdommen og smitte andre ,,
er det det vi vil her i landet , få tilbake utryddet sykdommer fordi noen enkelte hysteriske foreldre ikke vil vaksinere sine barn
at enkelte er skeptiske til svineinfluvaksin ja det kan jeg forstå..er selv i risikogruppen ,men mitt legekontor drøsser det inn med folk og jeg har fått beskjed om og vente ,,for de har nok pasienter
sikkert mange som ikke er i risikogruppen også
så enig med deg
og vis ikke folk vaksinere sine barn , kan tilog med polie komme tilbake , den er nesten utryddet her i landet ,men den sniker seg desverre inn igjen med våre nye landsmenn,
og da kan de som ikke er vaksinert få denne sykdommen og smitte andre ,,
er det det vi vil her i landet , få tilbake utryddet sykdommer fordi noen enkelte hysteriske foreldre ikke vil vaksinere sine barn
Unnskyld meg, men er jeg blant de hysteriske siden jeg IKKE ville vaksinere mine barn da de var små ?
Hehe, hva kaller du da det som herjer landet nå? Fordi man frykter 100 dødsfall ??
Det er litt forskjell på polio og svineinfluensa. Hvis vi slutter å vaksinere barna våre vil flere av disse sykdommene komme tilbake og det er katastrofalt.
Unnskyld meg, men er jeg blant de hysteriske siden jeg IKKE ville vaksinere mine barn da de var små ?
Hehe, hva kaller du da det som herjer landet nå? Fordi man frykter 100 dødsfall ??
ja du var blant de hysteriske den gangen, har barn på samme alder som dine og de er begge vaksinert for barnesykdommer
og husker godt at det var et barn som ble hjerneskadet ,men det er fremdelse ikke bevist at det var av vaksinene
tenk om de fleste hadde tengt som deg den gangen ,, tror du virklig ikke at dine barn også kunne vært i faresonen den gangen ,, men takket være alle vi andre som vaksinerte våre barn ,, har dine sluppet og få alle disse sykdommer
svineinfluensen , kan nok ikke helt sammenlignes med barnevaksiner som er vært på markedet i alle fall 40 år eller mer
Synes alle argumenter for og mot vaksina er bra jeg.
Og jeg synes at man burde akseptere hver enkelts holdning.
UANSETT hva man velger vil det gi dødsfall, men det vil også berge. Og jeg er sikker på at alle og enhver har tenkt nøye gjennom de valg de gjør.
Jeg må nok tenke litt mer...:o
Og jeg synes at man burde akseptere hver enkelts holdning.
Jeg klarer faktisk ikke å respektere holdningen om å være imot alle vaksiner. Jeg kan prøve å akseptere at sånn er det, men å respektere det? Nei det klarer jeg virkelig ikke. Jeg synes folk som ikke (nå snakker jeg ikke om medisinske årsaker) følger barne-vaksineprogrammet setter andre barn og fremtiden i fare, og jeg respekterer dette omtrent like mye som jeg respekterer mobbing.
Og nå leste jeg at du skrev akseptere, jeg trodde du skrev respektere. :p Men jeg sliter med aksepten også.
Jeg klarer faktisk ikke å respektere holdningen om å være imot alle vaksiner. Jeg kan prøve å akseptere at sånn er det, men å respektere det? Nei det klarer jeg virkelig ikke. Jeg synes folk som ikke (nå snakker jeg ikke om medisinske årsaker) følger barne-vaksineprogrammet setter andre barn og fremtiden i fare, og jeg respekterer dette omtrent like mye som jeg respekterer mobbing.
Jeg har ikke fulgt barnas vaksineprogram. De ble tilbudt trippelvaksine, jeg gikk med på bare to. Ikke lenge etterpå ble trippelvaksinen til duovaksine.. Den jeg ikke ville de skulle ta ble tatt bort, overalt. Nå har de imidlertid funnet en ny bedre vaksine igjen og duoen er blitt til trippel igjen. Såå jeg gjorde rett EN gang.. Hvem vet hva jeg gjør neste gang.
Hekkan, nå sliter visst Ukraina. 200.000 innbyggere ligger med svineriet, 7500 på sykehus og 60 er døde, og alle landets barnehager og skoler er stengt i 3 uker fremover. Det er blitt satt opp feltsykehus for å kompensere for manglende sykehusplasser. Det er helt krise der borte nå. Kan vi forvente slike tilstander her?
Hekkan, nå sliter visst Ukraina. 200.000 innbyggere ligger med svineriet, 7500 på sykehus og 60 er døde, og alle landets barnehager og skoler er stengt i 3 uker fremover. Det er blitt satt opp feltsykehus for å kompensere for manglende sykehusplasser. Det er helt krise der borte nå. Kan vi forvente slike tilstander her?
Iset?? Er du en smule engstelig??? Det er faktisk DET som er den værste konsekvensen av hele svineinfluensaen! Folk blir engstelige og klarer ikke leve et normalt liv. Man engster seg og livskvaliteten forringes.
60 døde i ukrainia er ingenting mot alle de unger som dør daglig i u-landa, eks Kongo. Tar vi med elendigheta så må vi ta med ALL elendighet.
60 døde i ukrainia er ingenting mot alle de unger som dør daglig i u-landa, eks Kongo. Tar vi med elendigheta så må vi ta med ALL elendighet.
Hvor mange har dødd av andre ting i Ukraina den samme perioden?
Og når vi snakker om kongo, hvorfor er det ingen som hyler opp om at mennesker dør som fluer av hjernehinnebetennelse der nede?
Iset?? Er du en smule engstelig??? Det er faktisk DET som er den værste konsekvensen av hele svineinfluensaen! Folk blir engstelige og klarer ikke leve et normalt liv. Man engster seg og livskvaliteten forringes.
Nja nei, egentlig ikke? Det var bare et spørsmål. Jeg går ikke rundt og tenker på dette men vil selvsagt ikke ha svineriet i hus, og jeg må si jeg bekymrer meg litt OM det blir så ille her, for det er tross alt grenser for hvor mange sykehusplasser, respiratorer, helsepersonell osv man kan oppdrive.
Og selv om mange dør av annet enn influensa, er jeg jo redd for slike tilstander her i trygge Norge, selvsagt. Det at folk dør av jordskjelv i Asia gjør meg ikke mindre engstelig for barna mine, feks.
Jeg har heldigvis nok av problemer i hverdagen til å ikke ha tid til å gå rundt og bekymre meg for sånt! :D
Nå har de vg. skolene kommet med egne skjemaer for de som har vært borte pga svineinfluensa.
Man kan nemlig få strøket opp til 14 dagers fravær om det kan dokumenteres at det skyldes sykdom! Og det er jo bra, særlig på en yrkesskole.
Ikke lett å få en legeattest, tror jeg, men det må de jo ta med i beregningen. Fikk jo ikke lov til å komme til legen!:p
Kunne bekreftes av foresatte også, da!
Her ser dere hvordan det egentlig henger sammen: http://www.theflucase.com/ :p
Nei, jeg tror ikke på det røret der, og lo høyt og støyende da jeg så det. Før jeg ble målløs da jeg innså at det dessverre finnes en del som tror på dette.
Hun må vel sies begynner å nærme seg kultstatus på internet.. ;)
LenaBeatrice
02-11-09, 19:52
ok, I'm in again.....kunne ikke la være :o
Jeg vil bare minne om at Ukraina har 46 millioner innbyggere, norge har vel ca 4,8 millioner innbyggere.
Så hittil er faktisk dødsprosenten høyere i Norge.
Utfordringen for Ukraina er vel at de mangler så mye later det til, i helsevesenet, bl.a tamiflu.
Hentet fra siden til Burgermeister;
"
Colloidal silver and MMS might be the rescue
Schnellli 2009-11-02 08:43:30
Colloidal silver migth be the rescue, as it works like a universal antibiotic, against aproximately 650 different bacteria.
It is cheap (almost costs nothing), it can be produced in large quantities in three to ten hours, there is no risk of overdosing except constipation.
The needed ingredients are:
1. Silver of 999 or better quality, as electrodes into the water bath,
2. pure water (aqua dest) of ca. 50°C,
3. a DC power source with current limitation (max 6 mA), Voltage should be around 30 V, lower voltage will take longer for the process.
Electrolysis takes place over some time (1 to 10 Hours) until the water has a pronounced golden color. Now the solution is ready for consumation.
Normal amount for prevention is one to three tablespoon full, diluted with normal tap water and simply drink it.
If too much is consumated, it will result in constipation (blocked digestion) because "good" bacteria in the intestine are killed.
This solution can as well be used as a vaporized mist (Nasal Spray),
or as a sterilization solution,
it can be applied onto the skin undiluted with very good effects on wound healing."
Samme behandlingen som en stakkars mann i USA gav seg selv mot en hudsykdom, og han ble blå.. Er det ikke? Husker i alle fall at han hadde inntatt en eller annen oppløsning av sølv. Nå er det bare å se etter blå damer og menn, så vet vi hvem som leser der inne ;)
Nå er det bare å se etter blå damer og menn, så vet vi hvem som leser der inne ;)
Det er det som var grunnen til at The Blue Man Group ble dannet altså?! :D
ja du var blant de hysteriske den gangen, har barn på samme alder som dine og de er begge vaksinert for barnesykdommer
og husker godt at det var et barn som ble hjerneskadet ,men det er fremdelse ikke bevist at det var av vaksinene
tenk om de fleste hadde tengt som deg den gangen ,, tror du virklig ikke at dine barn også kunne vært i faresonen den gangen ,, men takket være alle vi andre som vaksinerte våre barn ,, har dine sluppet og få alle disse sykdommer
Hvem vet, kanskje det hadde vært masse barn som var vesentlige mye friskere uten all skiten sprøytet inn i kroppen ? :rolleyes: Den yngste av mine 3 er vaksinert, han er den eneste av mine 3 som har vært syk, mye syk ....
Jeg ble vaksinert og fikk alt man kunne få av smittsomme sykdomer, feks kusma, meslinger og røde hunder....
Og er det noen som er for bedagelig anlagt til å være hysterisk må det være meg :p Det går an å velge bort noe man ikke tror på uten at det har noe med hysteri å gjøre, vet du ;)
Photobscura
02-11-09, 20:44
Ok, nå forholer jeg meg ganske nøytralt til saken, men synes diskusjonen uansett er interessant.
Jeg ville nok vaksinert barna mine for de mest utsatte tingene, om jeg hadde hatt barn. Men som noen sier så er dette snakk om godt utprøvde vaksiner.
Jeg har vaksinert katten min mot kattepest ++, selv om han er innekatt. Tør ikke å tenke på hva som ville skjedd dersom han hadde klart å smette ut, han er en uredd pus, og det er over 15 000 løskatter i Oslo og årlige epimiedier. Men igjen, en godt utprøvd vaksine.
Jeg har tatt et fullstendig overveid valg om å ikke ta vaksinen, det har ikke slått meg en gang at det skulle være det minste aktuelt for meg. Klart, jeg har vel noen sykdommer som kunne plassert meg ytterst ut i en risikogruppe, men jeg tror ikke det har så mye å si, da jeg med ganske stor sikkerhet har hatt svineinfluensaen, og det i influensasammeheng var peanuts.
Og jeg blir forbanna når noen mener at jeg i likhet med mange andre burde ta vaksine i solidaritet, det er litt sånn emosjonell vold, synes jeg, å påføre meg dårlig samvittighet for noe som har så lite å si for meg i mitt liv og de jeg omgir meg med.
Med det sagt: Jeg aksepterer andres meninger fullt ut. Men vi må holde oss for gode til å bedrive sånne følelsesmessige maktspill. Ikke at jeg mener noen i tråden har gjort det, det er mer en sånn generell tendens, og jeg har neste vurdert å fjerne oppdateringene til enkelte på vennelista mi på facebook i ren provokasjon.
Jaja, uansett. Jeg har nettopp sett første episode i Stephen King's ''The Stand'' - ''The Plague'', og konkluderer med at det kunne ha vært mye verre :p. Iset skjønner hva jeg mener, hehe ;)
LenaBeatrice
02-11-09, 20:49
Vil bare si en ting jeg....synes det er flott å diskutere med alle dere her inne, selv om vi har forskjellige meninger.
Det kan være en kunst noen ganger å holde en saklig tone, særlig når det gjelder et betent tema som svineinfluensa.
Men jeg synes vi greier oss fint, ikke sant?
Så vi får fortsette sånn :)
The Stand er forøvrig den korteste 6 timers-filmen jeg noen gang har sett :)
Photobscura
02-11-09, 21:03
The Stand er forøvrig den korteste 6 timers-filmen jeg noen gang har sett :)
Haha, javel? Jeg tenkte å ha et maraton i kveld og se hele sulamitten.
Haha nå måtte jeg sjekke overskriften, trodde jeg var i feil tråd. :p
Og The Stand kunne vart i dagesvis etter min mening ja. :D
Her ser dere hvordan det egentlig henger sammen: http://www.theflucase.com/ :p
Nei, jeg tror ikke på det røret der, og lo høyt og støyende da jeg så det. Før jeg ble målløs da jeg innså at det dessverre finnes en del som tror på dette.
Jeg ble veldig nysgjerrig på skepsisen til vaksinen da jeg selv var syk forrige uke, og så en hel times (ja, jeg vet :rolleyes:) intervju med Jane Burgermeister på YouTube. Hun virker troverdig i måten hun snakker på, men ehh... "vaksinen er laget for å få ned folketallet i verdens befolkning" Popultation reduction, eller no sånt kalte hun det. Da hun begynte å snakke om at de hadde Nano Chips i vaksinen for å overvåke alle jordens mennesker ble jeg endelig overbevist; hun er spik spenna gæærn! :lol:
Hva?? Hahahah jeg tisser i buksa. Nanochips i vaksinen? Fantastisk! Hun har sikkert sett en episode for mye av X-Files ja. :lol:
Hadde influensaen vært farlig, så JA, da hadde jeg vaksinert meg. Polio var guffen, ok. Men influensa? Jeg hadde det som tolvåring, siden har jeg tydeligvis vært immun. Siden da har jeg blitt både hostet på og nyst på av syke folk, men blir ikke syk for det. For meg kan det hete sjiraff influensa eller griseinfluensa eller hong kong influensa. Same shit.
Hvorfor er deler av avtalen hemmlig? Hvorfor MÅ Norge kjøpe over 9 mill doser? Penger. Alltid penger. Vanligvis dør ca 100 pers i Norge hvert år pga influensa. Vi får ta en opptelling ved juletider og se åssen vi ligger an da. Eller flyte til noen av våre oppvakte naboland, der folk nesten ikke dør i det hele tatt. Ihvertfall ikke av influensa.
Vanligvis dør ca 100 pers i Norge hvert år pga influensa.
Det er faktisk så mange som 1000-1500 som dør av sesonginfluensa årlig, fortrinnsvis eldre mennesker.
Antatt døde som følge av svineinfluensaen er ca 100, det som skremmer mange er tydeligvis at her kan også yngre og barn dø.
Hilsen Charlott, som har lest til øyet har blitt stort og vått ;)
Synes konspirasjonsteorien om at selskapene som lager vaksinen også lager og sprer viruset er mer spennende å fifle med egentlig. Et av mine favorittspill fra 1999 (Deus Ex) handler nemlig om AKKURAT det. :D :hjelp: :lol:
Finnes mange og deilige konspirasjonsteorier ! Livet hadde ikke blitt helt det samme uten dem :p
Photobscura
03-11-09, 15:05
Synes konspirasjonsteorien om at selskapene som lager vaksinen også lager og sprer viruset er mer spennende å fifle med egentlig. Et av mine favorittspill fra 1999 (Deus Ex) handler nemlig om AKKURAT det. :D :hjelp: :lol:
Haha! I og med at flesteparten opplever svineriet som jeg gjorde det; en mild/vanlig influensa, så må jeg si at nevnte selskaper er pussys! Kom igjen a! Polio! Ebola! Spanskesjuken! Svartdauden! Da snakker vi juice! Og så kommer dere med dette?
Ååååh Deux Ex :love:
På tide å rote frem spillesken fra dyplageret :)
LenaBeatrice
03-11-09, 15:35
Fant et spill i Stockholm som heter PANDEMI......kjøpte det ikke.
noen som har testet?
Var et brettspill.
energibunten
03-11-09, 15:36
Konspirasjonsteorier, morsomt ord egentlig. Det er akkurat som om ordet konspirasjon ikke får lov til å kunne være annet enn teorier. Selvfølgelig finnes det konspirasjoner, det er bare å se på historien det. Selvfølgelig finnes det gale mennesker også i ledende posisjoner som utfører konspirasjoner, det er bare å se på diktatorer gjennom tidene. Feks Idi Amin, Hitler, Pol Pot, Stalin, Mao, etc.
Det blir litt naivt å tro at man er sikker og vel tatt vare på av de som styrer, neppe, men man er ganske godt tatt vare på av sine venner og famile, det skal man bry seg om.
Og det finnes uansett en svær skare av vanlige ganske snille og skikkelige mennesker som jobber for sitt eget og andres beste så godt de kan ut fra sin forståelse av verden. Ofte gjør slike mennesker feil valg uten å mene det, i beste mening...
Om vi skal øke i antall på denne jorda som vi gjør pr år idag uten å gjøre noe med mengde mat vi produserer eller å ha en bærekraftig utvikling generelt kan man være sikker på at samfunnet bryter sammen en dag på en eller annen måte.
Til dette ser folk ulike løsninger. Noen gærninger tenker sikkert på å redusere befolkningen, de om det, flere mer menneskelige hoder vil gjerne gjøre noe med matproduksjonen og fattigdommen. Id-merking har kommet så langt at man tilbyr dette til folk i USA og noen velger dette for å føle seg trygge. Hunder har vært merket lenge, husdyr merkes mer og mer. Det er en meget praktisk side ved dette.
Vi mennesker er på vei mot et mer og mer elektronisk samfunn uten penger, globalisert, vi kan reise mer, vi kan tenke mer, vi kan konspirere mer, kunnskap øker, vi kan samhandle mer, mer vennskap, mer læring, vi går fremover, bare vi kan evne å gjøre dette på en god måte.
Hvis man tror at alle tenker på ditt ve og vel tror du feil. Det er alltid noen tullinger som ikke har lært folkeskikk som har for mye makt til å skade andre, men slik har det alltid vært.
Å vaksinere seg mot gulfeber eller andre skikkelig ekle sykdommer er gull verdt. Å vaksinere seg for unngå en tiendels promilles sjanse for å dø er kanskje å dra det for langt iallefall for meg, mitt valg.
Dersom vi innfører obligatorisk vaksinering, selvfølgelig vil noen kunne lyste å misbruke dette, i det minste økonomisk ?
Å være virkelighetsfjern er både å tro at det ikke finnes konspirasjoner samt å tro at at det bare er konspirasjoner. Jeg vet seff ikke fasiten, men jeg kan med min beste evne prøve å manøvrere i denne verden, en blanding av vakkert og stygt i skjønn forening.
Men uansett er nå livet her og nå med de viktige trivialiteter som finnes for meg. Jeg synes vel at de værste konspiratorikere kanskje har et litt spesielt verdensbilde, men jeg får være for god for å le av det, for avskrive alt kan jeg ikke og jeg er glad for at noen tør å stå opp for mitt beste også.
Jeg tør å tro på noe av det faktisk...og vips kan jeg kanskje fatte mer av hva som skjer i verden.
Folkehelseinstituttet ble starte bla av Rockefeller på 30-tallet. Hvorfor i huleste skulle oljebaroner gidde å bry seg om potetspisende nordmenns helse ? Fordi de er snille ? Kanskje, kanskje ikke, jeg kan iallefall observere at idag jobber FHI relativt proaktivt for massevaksinering og at dette er omdiskutert. Til stor del pga folk i FHI sin beste forståelse og overbevisning og ve og vel for oss, men ikke ensidig positivt etter flere andres mening og uansett bruker samfunnet 650 mill NOK på en vaksine, det er altså noen som har 650 mill i omsetning på lille Norge. Det er jo uansett god bussiness det....
Nei naiv har jeg ikke tenkt å bli, hverken den ene eller andre veien.
Vaksiner mot svært dødelige sykdommer takker jeg for, vaksine generelt har hjulpet oss, men å vaksinere meg for enhver pris for all sannsynlighet ja det velger jeg å ikke gjøre.
jeg tror jeg respekterer ulike syn jeg...
Photobscura
03-11-09, 17:05
Utrolig bra innlegg, Energibunten! Dette er veldig i tråd med min tankegang! Takk for den :)
Og det finnes uansett en svær skare av vanlige ganske snille og skikkelige mennesker som jobber for sitt eget og andres beste så godt de kan ut fra sin forståelse av verden. Ofte gjør slike mennesker feil valg uten å mene det, i beste mening...
Ja, det er nå det ... Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner som man sier :o
Uansett så velger jeg å stole på min egen sunne fornuft i mange tilfeller. Om jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg aldri vært så frisk i dag.
Ajaj, må si meg så enig med energibunten og Photobscura!! Omtrent som jeg skulle sagt det selv ü
Jeg tror absolutt penger har mye større makt enn man tenker over, og at det kan ligge mye mer bak ting enn det man tror, men siden penger er makt kommer dette vanskelig ut i lyset.
Det vil ikke si at alt er konspirasjon, men at det finnes i større grad enn vi liker å tro, det er er jeg overbevist om, og av ting det går an å tjene penger på, er helse i øverste sjiktet. Jeg har lest flere (mer eller mindre troverdige) plasser om medikamenter som går ut på å gi pasienten rask og umiddelbar bedring, men som på sikt gjør han/hun mer og mer avhengig av større doser - alt for å tjene mer penger. At legemiddelbransjen er råtten tror jeg så visst, så om det skulle vise seg at de har en finger med i spillet med svineinfluensan blir jeg ikke overrasket - hørte rykter om en eller annen forsker som antydet at svineinfluensaviruset sine bestanddeler umulig kan forekomme slik naturlig, dette er mennesker som har kompetanse innenfor området (om noen har link til den artikkelen blir jeg glad) - nå går jeg ikke rundt og tror det er sånn, men ville allikevel ikke blitt overrasket om det viste seg.
Men at legemiddelfirmaene bevisst går inn for å tjene penger på folks hysteri og dødsfrykt i forbindelse med svineinfluensan i form av å selge vaksiner - ja det tror jeg så gjerne.
Festlig side. :knegg: At vaksinen er stoppet for enkelte grupper i Sveits er en sannhet med modifikasjoner. De bruker en type vaksine som inneholder de samme stoffene, forskjellen er at Pandermix er britisk og den de bruker er produsert i Sveits. Økonomiske årsaker mon tro?
Og dette med kvikksølv blir jo bare tullete. Hvis det skader hjernen selv i minimale mengder bør vi slutte å spise, og røykere bør hvertfall være nervøse.
Festlig side. :knegg: At vaksinen er stoppet for enkelte grupper i Sveits er en sannhet med modifikasjoner. De bruker en type vaksine som inneholder de samme stoffene, forskjellen er at Pandermix er britisk og den de bruker er produsert i Sveits. Økonomiske årsaker mon tro?
Og dette med kvikksølv blir jo bare tullete. Hvis det skader hjernen selv i minimale mengder bør vi slutte å spise, og røykere bør hvertfall være nervøse.
Godt aa see det ikke bare er meg som faktisk foretrekker aa tro det beste om verdenen jeg bor i :)
Gjengen bak vaksineaksjon.no er driftige, det skal de helt klart ha for... Folkehelseinstituttet blir anmeldt til politiet for å drive med ekstrem fryktpropaganda og løgn når det gjelder svineinfluensa.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6848185
Photobscura
03-11-09, 22:37
Ytterfløyene er jo alltid litt gærne.
Men for all del, ikke sett spørsmål ved ting! Fine verden :p
Ytterfløyene er jo alltid litt gærne.
Men for all del, ikke sett spørsmål ved ting! Fine verden :p
Man kan godt vaere kritisk til ting, men jeg er tilhenger av aa oppsoke faktaopplysninger for man roper ulv.
Et safety datablad for kvikksolv forteller fort at mengdene som brukes er fullstendig ufarlige - og da er det sammenlignet med rotter som har faatt det sproytet rett inn i kroppen, slik vaksinen ogsaa settes.
Men saa liker jeg jo verden da :D
Man kan godt vaere kritisk til ting, men jeg er tilhenger av aa oppsoke faktaopplysninger for man roper ulv.
Et safety datablad for kvikksolv forteller fort at mengdene som brukes er fullstendig ufarlige - og da er det sammenlignet med rotter som har faatt det sproytet rett inn i kroppen, slik vaksinen ogsaa settes.
Men saa liker jeg jo verden da :D
Ja nettopp. Jeg er jo en svoren tilhenger av å sette spørsmålstegn ved etablerte sannheter når det gjelder feks. lavkarbo, men en plass går liksom grensen. Når man kommer med sånne useriøse sider så mister jeg liksom den saklige interessen. Når de kan påstå at det lille kvikksølvet der er farlig, feks ... Og dette med Sveits er jo faktisk ganske interessant. Hvorfor anbefaler de sin egen vaksine som inneholder de samme stoffene som Pandermix?
En dame som heter Burgermeister sier det er rester av nachochips i vaksinen? Høres ikke spes lavkarbo-vennlig ut iallefall:)
(Ok ok, jeg så ikke videoen, bare leste kommentarene og rullet rundt på gulvet her)
Ja nettopp. Jeg er jo en svoren tilhenger av å sette spørsmålstegn ved etablerte sannheter når det gjelder feks. lavkarbo, men en plass går liksom grensen. Når man kommer med sånne useriøse sider så mister jeg liksom den saklige interessen. Når de kan påstå at det lille kvikksølvet der er farlig, feks ... Og dette med Sveits er jo faktisk ganske interessant. Hvorfor anbefaler de sin egen vaksine som inneholder de samme stoffene som Pandermix?
Hvorfor spiser vi nordmenn heller norsk ost enn polsk ost? Er jo vern om egne interesser.
Jeg studerer teknologi og jobber saa tett mot naturvitenskaplige forskningsmiljo at dersom jeg skulle undergrave vitenskaplige resultater, saa kunne jeg like gjerne pakket sekken min og dratt hjem igjen. Jeg har ogsaa storre tro paa aa ta aktiv del i samfunnet selv og gjore noe, enn aa rope ulv fra sidelinjen. Men at en del forskningsmiljo burde vaert bredere, det ser jeg helt klart. Da ville man f.eks kunne faatt belyst at lavkarbo er et godt alternativ for mange. Det er ikke den eneste riktige matfilosofien, men det er en bra filosofi, det ogsaa.
Nettopp. Jeg tar også vaksiner jeg blir anbefalt om jeg skal reise til et land der jeg kan risikere å bli syk. Utsetter ikke meg selv eller barna for smitte om jeg kan la være.
Vi var i Pakistan i 2004, jeg og dattera mi hadde ikke tatt noen vaksiner, mamma og søsteren min hadde tatt alt som ble anbafaldt av helsestasjonen. De ble mer syke enn det jeg og datteren min ble første gangen vi var der! De hadde tatt turistdiare vaksina men de satt på do og kastet opp om hverandre! Ikke alltid vaksinene virker engang...
De anbefalder veldig mange vaksiner om man skal til Pakistan, men flere av de er unødvendige å ta fordi de ikke har noe for seg. Det er utrolig forskjellig bakterieflora der nede og her.
Vi var i Pakistan i 2004, jeg og dattera mi hadde ikke tatt noen vaksiner, mamma og søsteren min hadde tatt alt som ble anbafaldt av helsestasjonen. De ble mer syke enn det jeg og datteren min ble første gangen vi var der! De hadde tatt turistdiare vaksina men de satt på do og kastet opp om hverandre! Ikke alltid vaksinene virker engang...
De anbefalder veldig mange vaksiner om man skal til Pakistan, men flere av de er unødvendige å ta fordi de ikke har noe for seg. Det er utrolig forskjellig bakterieflora der nede og her.
Drikkevaksninen beskytter mot den vanligste versjonen av kolera, men langt fra alle. Da jeg bodde i Guatemala ble jeg dårlig omtrent på dagen da drikkevaksinen gikk ut på dato. Matforgiftning er det uansett ingenting som hjelper mot.
...men jeg antar at de som ble syke ikke fikk malaria, gulfeber, tyfoidfeber eller andre alvorlige sykdommmer? Er jo de man helst vaksinerer seg mot - mot annen bakterieflora er det omtrent kun god håndhygiene og flaks som gjelder.
Når jeg er og reiser i eksotiske strøk synes jeg det er godt å vite at jeg har vaksinert meg mot "worst case". Jeg har blitt operert på sykehus i utlandet og synes igrunnen den ene opplevelsen holdt. Jeg tar heller en sprøyte ekstra enn å risikere opphold på sykehus hvor blod flyter på gulvet - det tror jeg er farligere.
energibunten
04-11-09, 00:07
Man kan ikke tro at, joda på matfronten er det greit å ikke tro helt på myndighetene, men for alt annet er det fakta man får høre.
Det finnes ikke noe som heter absolutt fakta. Alt man får lese er filtrert gjennom et menneskets eller flere menneskers virkelighetsoppfatning og er det noe vi mennesker ikke klarer så er det å være 100% objektive.
Selv har jeg lest virkelig mye rart, noe helt skrudd og noe ganske trolig, noe fakta og noe fiction, men jeg må selv avgjøre hva som er fakta og ikke. Det negative har vært at verden ikke er så enkel og trygg som jeg trodde, den er faktisk tidvis ganske stygg, men så har jeg i samme slengen oppdaget alt det nydelige også.
Verden er fantastisk sammensatt av stygt og fint i en skjønn forening.
Legemiddelindustrien skal som annen industri vise at aksjene er gode å investere i og at de kan vise til en omsetningsøkning fremover. Det er ikke lett i en verden der faktisk helse øker og dødelighet synker. Bare det å tro at pengemotiv alltid skal fikse en god og menneskevennlig legemiddelindustri blir for dumt.
Vi har et kapitalistisk samfunn som baserer seg på at mennesker blir motivert av mulighet til rikdom. Dette gir mye mer verdiskapning enn feks kommunismen klarte å få til, men alle systemer har sin pris. Hvordan velger enkeltmennesket når man står ovenfor å tjene penger eller sin nestes beste ? Ikke alle velger sin neste. Vi har et av de beste samfunnene i verden i Norden siden vi aksepterer å dele godene mer enn i feks USA.
Legemiddelindustrien må ha penger som annen industri, men en ren bedriftsøkonomisk tankegang for all medisinutvikling fokuserer på patenter og overskudd, vi får en vridning vi kanskje ikke alltid er tjent med. Så bruker vi milliarder til influensavaksiner og så klarer vi ikke utrydde malaria.
Feks en naturlig basert medisin som er effektiv og som ikke kan patenteres er rett og slett uinteressant for denne industrien. Eller et naturlig basert søtningsmiddel som stevia...
...men jeg antar at de som ble syke ikke fikk malaria, gulfeber, tyfoidfeber eller andre alvorlige sykdommmer? Er jo de man helst vaksinerer seg mot - mot annen bakterieflora er det omtrent kun god håndhygiene og flaks som gjelder.
Nettopp. Turistdiaré-vaksine hadde jeg ikke hørt om før nå, engang. Ikke noe jeg hadde vurdert å ta, da hadde jeg heller hatt melkesyrebakterier i bagasjen. Men farlige sykdommer vaksinerer jeg mot når jeg reiser ja.
Nettopp. Turistdiaré-vaksine hadde jeg ikke hørt om før nå, engang. Ikke noe jeg hadde vurdert å ta, da hadde jeg heller hatt melkesyrebakterier i bagasjen. Men farlige sykdommer vaksinerer jeg mot når jeg reiser ja.
Turistdiarè er folkeslang for den vanligste typen kolera, en vannbåren bakterie som lager deilig krøll i magen din. Grunnen til turistnavnet er selvsagt at lokalbefolkningen har immunforsvar mot den, men for en stakkars turist kan det være nok at grønnsakene er skylt i lokalt vann. Du kan greit beskytte deg med en drikkevaksine som nok er ganske harmfull og vel utprøvd. Jeg tok den da jeg dro til Guatemala og var fornøyd med det, men etter en heftig matforgiftning der har magen min aldri vært helt i lage igjen. Så da jeg var i Asia i vår fant jeg ut at siden jeg trolig kom til å bli dårlig uansett, så kunne jeg heller bruke pengene på idoform og imodium.
Man kan ikke tro at, joda på matfronten er det greit å ikke tro helt på myndighetene, men for alt annet er det fakta man får høre.
Mine tanker exactly !
Jeg er enig i det jeg også, men det er jo ikke sånn at vi som er for vaksinen ikke har lest oss opp altså. Jeg har lest og lest og lest i flere uker nå, og jeg VAR skeptisk først og sa at NEI den skal jeg ikke ta. Etter å ha lest alt jeg har kommet over av seriøs info, har jeg ombestemt meg og er for.
Slik det blir framstilt i media, så er seriøs info som ikke kommer fra FHI per definisjon useriøs, i alle fall var det det FHI sa da de ble spurt om saken i går.
Tilslutt blir termer som "slike useriøse utsagn og påstander skjønner alle at ikke stemmer" eller "det faller på si egen urimelighet" argumenter. Så at mennesker som har jobbet i størsteparten av sitt liv med forskning på den vestlige verdens bruk av vaksiner kommet til andre konklusjoner (f.eks Tim O'Shea) enn FHI og WHO blir plutselig useriøst. Det som fremstilles i slik forskning baserer seg på masse data fra nettopp FHI og WHO og legemiddelindustrien. Det er bare det at denne statistikken ikke kommer fram fra dem, da ville jo deres stilling og salg av diverse medisiner være truet.
Og, en ting jeg lurer på, søker man informasjon fra FHI, så nevnes ikke med ett ord forebygging gjennom kosthold og inntak av f.eks D-vitamin, hvorfor frontes kun vaksinering som forebygging?
Hvorfor spiser vi nordmenn heller norsk ost enn polsk ost? Er jo vern om egne interesser.
Jeg studerer teknologi og jobber saa tett mot naturvitenskaplige forskningsmiljo at dersom jeg skulle undergrave vitenskaplige resultater, saa kunne jeg like gjerne pakket sekken min og dratt hjem igjen. Jeg har ogsaa storre tro paa aa ta aktiv del i samfunnet selv og gjore noe, enn aa rope ulv fra sidelinjen. Men at en del forskningsmiljo burde vaert bredere, det ser jeg helt klart. Da ville man f.eks kunne faatt belyst at lavkarbo er et godt alternativ for mange. Det er ikke den eneste riktige matfilosofien, men det er en bra filosofi, det ogsaa.
Kremt.. hvem er det som roper ulv???
Jeg for min del vil si det er de som sprer frykt om svineinfluensa som roper ulv, i USA har Barrack nå erklært nasjonal krise, http://www.nettavisen.no/nyheter/article2739878.ece.
Ca. 1000 er der døde av svineinfuensa, mens vanlig influensa fort vekk kun tar livet av rundt 50.000.
Unntakstilstand i USA gir muligheter for å innføre diktatur, National Guard er i beredskap for å takle hysteriet i vaksinekøene og i prinsippet kan dette føre til at folk kan tvangsvaksineres.
I Norge oppfordres det til at man ikke skal melde fra om bivirkninger - hvem vil at ulven skal beholde sin status??
Igjen, grunnen til at det reagerer kraftigere på denne influensaen enn sesonginfluensa, er at sesonginfluensa tar livet av eldre og syke mennesker, altså folk med allerede nedsatt immunforsvar feks. Svineriet kan ramme hvem som helst. Ikke at jeg sier den er så mye farligere, men det er hvertfall forskjellen, og grunnen til at det reagerer mer, tross tall-forskjellene. Når en epidemi rammer friske, unge folk, barn osv, så er det jo helt klart skumlere, selv om jeg tror vi som ikke er i risikogruppene ikke akkurat kommer til å dø om vi får den.
Og hvor står det at man i Norge helst ikke skal melde fra om bivirkninger?
Slik det blir framstilt i media, så er seriøs info som ikke kommer fra FHI per definisjon useriøs, i alle fall var det det FHI sa da de ble spurt om saken i går.
Og, en ting jeg lurer på, søker man informasjon fra FHI, så nevnes ikke med ett ord forebygging gjennom kosthold og inntak av f.eks D-vitamin, hvorfor frontes kun vaksinering som forebygging?
Okei, det jeg ser på som seriøst da, som ikke inneholder info om aliens og nanochips og regjeringer som er ute etter å avfolke verden osv. :p
Jeg er forresten helt enig med deg i dette med kostholdet. Skammelig.
Svineriet kan ramme hvem som helst.
Hvem som helst kan bli syke (som av en vanlig influensa), men så langt er det vel kun rapportert om dødsfall i risikogruppa? Som faktisk er mer utsatt en vanlige dødelige for sesoninfluensaen også... :rolleyes:
Igjen, grunnen til at det reagerer kraftigere på denne influensaen enn sesonginfluensa, er at sesonginfluensa tar livet av eldre og syke mennesker, altså folk med allerede nedsatt immunforsvar feks. Svineriet kan ramme hvem som helst. Ikke at jeg sier den er så mye farligere, men det er hvertfall forskjellen, og grunnen til at det reagerer mer, tross tall-forskjellene. Når en epidemi rammer friske, unge folk, barn osv, så er det jo helt klart skumlere, selv om jeg tror vi som ikke er i risikogruppene ikke akkurat kommer til å dø om vi får den.
Og hvor står det at man i Norge helst ikke skal melde fra om bivirkninger?
Nå har det vel kommet frem at alle ikke er så friske som man først trodde. Før man buser ut og sier at influesaen har tatt livet av et frisk menneske, bør man først undersøke om personen hadde underliggende sykdommer, som det har vist seg at flesteparten har hatt.
Nå er det slik at de som har dødd av influensan har dødd av viruset, mens de som har dødd etter vaksinen har dødd av sin underliggende sykdom...
Jeg kommer aldri til å spille rulett med mitt eget liv for å være "solidarisk" med risikogruppene som ikke kan få vaksine, kan de love meg en vaksine som er 100% trygg - jepp, men når ikke engang legemiddelfirmaet vil påta seg noe som helst ansvar for vaksinen - neitakk!
Og når det gjelder å ikke melde fra om bivirkninger vet jeg ikke om det står skrevet noen plass, men har snakket med flere som har tatt vaksinen og blitt oppfordret av legen til ikke å melde fra om bivirkninger som ikke er veldig alvorlige
Nei, det er jo folk uten underliggende sykdommer som også har dødd? Må lese litt mer. Uansett er det vel sjelden friske unge folk havner i respirator på sykehuset av en vanlig influensa. Det er det mange som har gjort nå, både barn og unge. Det har gått bra med dem (de jeg har lest om) men skremmende nok allikevel.
Og når det gjelder å ikke melde fra om bivirkninger vet jeg ikke om det står skrevet noen plass, men har snakket med flere som har tatt vaksinen og blitt oppfordret av legen til ikke å melde fra om bivirkninger som ikke er veldig alvorlige
Det har sikkert å gjøre med kapasitet på telefonene og slikt nå, tenker jeg. Jeg kjenner mange som har tatt vaksinen nå, har ikke hørt noe sånt.
Nei, det er jo folk uten underliggende sykdommer som også har dødd?
Det ble henvist til en på denne tråden som "bare var litt svett på flyet fra syden", men det er en kraftig underdrivelse. Jeg kjenner tilfeldigvis noen som sto han nær, og han var forkjøla før de dro og fikk sannsynligvis noe i luftveiene av airconditionen. Selvfølgelig noe som kan skje alle, og egentlig bare å være på feil sted til feil tid. Men han var uansett ikke frisk og utenfor risikogruppa.
Aha, ja der ser man. Men det er nok ikke alle som vet om de er i risikogruppa eller ikke når sykdommen rammer, det er jo litt ekkelt. Men det som er enda mer creepy er alle som havner i respirator, er det nok respiratorer og sykeplasser til alle om antallet syke går drastisk opp? De har jo måttet sette opp feltsykehus i Ukraina, der sykdommen har eksplodert nå. Vi får sikkert ikke slike tilstander her, men what if? Jaja, får vel ta en dag om gangen.
Lisbeth Falling
04-11-09, 14:17
Det er også dødd personer som ikke har beviselig andre sykdommer, altså defineres som friske. Det er også nå klart at sykdommer rammer yngre personer, barn og unge. Nå jobbes det med å kartlegge alle dødsfallene og finne årsaker, så vi får vel snart vite mer om dette.
Ja, jeg skal vaksinere meg, jeg tilhører risikogruppen, og er i tilegg bestemor til en liten prematur gutt som trolig ikke kan ta vaksinen pga blødningsproblemer - for at han skal være mest mulig beskyttet må alle i hans nærhet ta vaksinen.
Jeg tror ikke vaksinen på noen måte er farligere enn andre vaksiner vi har tatt opp gjennom livet, for meg som har levd en stund og har sett hvor fæle sykdommer kan være er det ikke noe problem å tenke at det er viktig at flest mulig vaksinerer seg for å hindre for stor spredning i befolkningen.
Får ikke akkurat tillit til myndighetene når de går ut å anbefaler gravide å ta vaksinen når produsenten fraråder det.
Hvem skal man høre på i slike tilfeller ? Produsenten eller myndighetene som forsikrer at den er ufarlig ?
Får ikke akkurat tillit til myndighetene når de går ut å anbefaler gravide å ta vaksinen når produsenten fraråder det.
Hvem skal man høre på i slike tilfeller ? Produsenten eller myndighetene som forsikrer at den er ufarlig ?
Hvem fraråder det, produsenten av Pandermix?
Hvem fraråder det, produsenten av Pandermix?
Yepp.. Tamiflu bør ikke brukes ved graviditet, med mindre den potensielle nytten for moren oppveier den potensielle risikoen for fosteret, forteller kommunikasjonsansvarlig for Roche Norge, Janne Magnussen.
Ble helt feil, var Tamiflu og ikke Pandermix..
Photobscura
04-11-09, 14:30
Så vidt jeg vet er det fjorten i Norge som er døde som hadde svineinfluensaen, tolv av dem med følgesykdommer, og to av uoppdaget viruslungebetennelse. Det siste kan man få av en vanlig forkjølelse, og er vanskeligere å oppdage enn bakterielungebetennelse, da symptomene er mer vage.
Dette vet jeg fordi jeg har hatt viruslungebetennelse selv, som heldigvis gikk over i bakterielungebetennels, og da kan man ta pennicilin.
Jeg har vaksinert meg, kanskje særlig fordi jeg har BMI over 40, og ergo er i risikogruppen, men ville valgt vaksine uansett. Har også vaksinert sønnen på 2.5 år (i felles forståelse med eksmann).
15 er det vel nå. *måtte bare nevne det*
Yepp.. Tamiflu bør ikke brukes ved graviditet, med mindre den potensielle nytten for moren oppveier den potensielle risikoen for fosteret, forteller kommunikasjonsansvarlig for Roche Norge, Janne Magnussen.
Ble helt feil, var Tamiflu og ikke Pandermix..
Ja, Tamiflu skal ikke gis til babyer eller gravide og det har vel heller aldri myndighetene sagt. :p
Heldigvis får man god og rask hjelp i dette landet, ellers hadde jo mange flere dødd. Som hun jenta på 3 år som måtte intuberes midt i stua, hun var også helt frisk, ikke i risikogruppa. Eller han på 9 år som holdt på å kveles, stod i VG i dag. Jeg håper og ber om at jeg slipper å se mine barn ha det slik pga. denne jævla sykdommen.
Leste noe om at denne svineinfluensaen rammer nedre luftveier og ikke bare øvre, slik som vanlig influensa, og at det derfor er farligere for overvektige, astmatikere og de som ellers sliter med pusten.
Ja, Tamiflu skal ikke gis til babyer eller gravide og det har vel heller aldri myndighetene sagt. :p
Joda, det har myndighetene sagt :p
Under svineinfluensautbruddet har myndighetene anbefalt at gravide kvinner med influensalignende symptomer skal ta tamiflutabletter.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6719573
BMI over 40
Jeg skal da ha noe igjen for å ikke lenger ha BMI over 40, enda en grunn til å ikke vaksinere meg :p
Og for å sprite opp hverdagen til dere som er litt over gjennomsnittet engstelige, så skriver jo avisene i dag om ei som hadde influensaen uten å ha hverken feber eller andre symptomer. :rolleyes:
http://svtplay.se./v/1632479/kritik_mot_influensalarm
Han her burde vel vite hva han snakker om ?
Den rållesmileyen er så uhelbredelig irriterende, det kribler i hele meg når jeg ser den. :o
Jeg er ikke så engstelig på mine egne vegne, men vil ikke at barna skal få det. Det er de jeg er redd for. Tror ikke noen av dem dør av det, men bare tanken på eventuelle sykehusinnleggelser, intubering og lignende får jeg helt lammet. Får jo håpe vi slipper det. Nå er det veldig mange skoler og barnehager som er hardt rammet, de sliter med nok lærere osv, så influensaen er hvertfall på full fart gjennom landet. Usj.
Photobscura
04-11-09, 15:11
Glemte å nevne det at grunnen til at man blir lagt i respirator om man får viruslungebetennelse, er at det ikke finnes noen måte å behandle det på, i alle fall ikke like lett som med bakterievarianten. Litt forskjellig hvordan det oppleves i styrke så klart, man bør jo ta forhåndsregler om man er syk, holde seg inne, holde seg varm, få i seg nok væske etc. Om lungebetennelsen går for langt blir det jo vanskelig å puste, derfor blir folk lagt i respirator.
Men, folk har jo ikke dødd av svineinflueansaen alene. Om man får lungebetennelse i tillegg, så er det vel det man dør av.
Men, folk har jo ikke dødd av svineinflueansaen alene. Om man får lungebetennelse i tillegg, så er det vel det man dør av.
Forøvrig er lungebetennelse den viktigste årsaken til dødsfall hos barn i verden i dag (http://www.dagbladet.no/2009/11/02/nyheter/helse/tema/utenriks/8839995/). Også uten eventuellt svineri.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.