View Full Version : Havregrøt


Kristian
16-02-04, 15:37
Leste i ett gammelt ukeblad der de påsto at en godt kunne spise havregrøt på en lavkarbodiett. Min kone lager aldri havregrøt så jeg har aldri prøvd. Annen grøt går ivertfall ikke. Noen som har prøvd havregrøt på dietten. Jeg ville tro det ville være bedre om en ikke kokte havregrynene.

MHM
16-02-04, 15:53
Prøv en havregrøt av store havregryn som du koker opp (litt) til velling med melk. Ha så i mye cottage cheese (ca. en halv boks per porsjon) og hakkede valnøtter, solsikkekjerner e.l. På den måten trenger du lite havregryn, og du blir veldig mett av proteinene i cottage cheesen og fettet i nøttene. Du kan jo søte med noe som ikke gir karbohydrater om du vil (eks Stevia), samt mye kanel. Veldig godt! :D

Kristian
16-02-04, 16:18
Ja da blir det lørdagsgrøt på meg også. Må ikke glemme smørøyet;)

HP
16-02-04, 20:10
Kan vel bruke fløte istedet for melk? Med litt vann kansje... :)

Hørtes godt ut!

Skorpia
17-02-04, 00:22
Leste i ett gammelt ukeblad der de påsto at en godt kunne spise havregrøt på en lavkarbodiett. Min kone lager aldri havregrøt så jeg har aldri prøvd. Annen grøt går ivertfall ikke. Noen som har prøvd havregrøt på dietten. Jeg ville tro det ville være bedre om en ikke kokte havregrynene.
Her er et forslag til. Tatt fra Atkins for livet.

Siterer:Jeg klarer bare ikke spise egg hver dag.
Et av forslagene var da:
Gammeldagse havregryn servert med nøtter,kremfløte eller smør og sukkerfri pannekakesirup(hmm veldig Amerikansk) Eller du kan tilsette proteinpulver eller peanøttsmør??? fra økologisk dyrkede peanøtter eller olivenolje.
Tja det er jo bare å velge:-)

På den annen side har jeg et annet forslag, når din kone koker risgrøt, så kan du lett lage din egen havregrøt på kort tid.
Regner med at du har mikrobølgeovn. Bland havregryn med vann(en del vann og la det stå i mikroovnen i ca tre minutter,til den virker passe.
Bland så i fløte og ha på smørklatt og det du måtte ønske.
Alternativt så er havregrøt 10 ganger bedre enn den polerte risen.
Desverre husker jeg ikke blandingsforholdet ,men min datter levde på dette til frokost da hun var mindre,bare at hun brukte melk og sukker på da:-)

Kristian
17-02-04, 10:37
Her var det mange gode forslag, tusen takk. Da forstår jeg det slik at en porsjon havregrøt kokt på vann eller fløte ikke påvirker ketosen nevneverdig. Mener å ha lest at havregryn har litt høy GI.

Skorpia
17-02-04, 11:00
Her var det mange gode forslag, tusen takk. Da forstår jeg det slik at en porsjon havregrøt kokt på vann eller fløte ikke påvirker ketosen nevneverdig. Mener å ha lest at havregryn har litt høy GI.
Gammeldagse(store havregryn) er faktisk en matvare Atkins sier du kan spise hver dag.
Se side 45 i Atkins for livet.

Men når du skal ned i vekt må du jo helt klart tenke på inntaket av karbohydrater. Og du må jo selvfølgelig ikke bruke sukker på:D

psilocybe
17-02-04, 11:11
Gammeldagse(store havregryn) er faktisk en matvare Atkins sier du kan spise hver dag.
Se side 45 i Atkins for livet.


For oss som ikke har boken tilgjengelig, hvor mange karbohydrater er det i 100g store havregryn? Havregrøt er jo snadder. :)

HP
17-02-04, 11:23
Vil bare si at Atkins anbefaler det i "Atkins for livet" - anbefalelsen gjelder et stykke ut i vedvarende vekttap og på vedlikeholdsdietten... :)

rsy
17-02-04, 11:42
Ta en kikk på næringstabellen jeg postet i går.
Åpne filen og trykk CTRL-F for å søke etter havregryn.

Da finner du at 1 dl = 40 gram og at 100 gram inneholder 56 gram karbo. En del av dette er nok fiber ja. I tabellen kan du også lese at havregryn har en GI på 89.

Kan man virkelig spise havregryn på intro'en? Jeg gjør det IKKE!

RSy

HP
17-02-04, 11:48
Da finner du at 1 dl = 40 gram og at 100 gram inneholder 56 gram karbo. En del av dette er nok fiber ja. I tabellen kan du også lese at havregryn har en GI på 89.

Kan man virkelig spise havregryn på intro'en? Jeg gjør det IKKE!

RSy
RSy - I tabellen din er nok fiber allerede trukket fra... ;)

Og man kan IKKE spise havregryn på Atkins Introduksjonen!

rsy
17-02-04, 11:52
Ja, tenkte meg det ja!
Det er nok net karb ja... i og med brokkoli er på 1,8.

RSy

Skorpia
20-02-04, 10:46
Leste i ett gammelt ukeblad der de påsto at en godt kunne spise havregrøt på en lavkarbodiett. Min kone lager aldri havregrøt så jeg har aldri prøvd. Annen grøt går ivertfall ikke. Noen som har prøvd havregrøt på dietten. Jeg ville tro det ville være bedre om en ikke kokte havregrynene.
Til opplysning kan jeg fortelle deg at

1/2 kopp kokt havregrøt inneholder 10gram karbohydrater(1.25 dl)
mens en 1/2 kopp kokt hvit ris inneholder det dobbelte:-) og da er det uten melk:-) Dessuten er det lite næring i polert ris.

Kristian
20-02-04, 13:20
Da holder jeg meg unna havregryn så lenge jeg ønsker å gå ned i vekt. Tipper havregryn er topp for å bevare vekten.

mofe
25-01-05, 17:16
Nå tenkte jeg å prøve havregrøt for første gang på minst 6-7 år.. Har sendt kjæresten i butikken, bedt han kjøpe havregryn og cottage cheese - så håper jeg at det hjelper litt på magen min :o

De jeg bor med i kollektiv spiser nesten alle sammen havregrøt til frokost, med rosiner og smør.. men med sukker ;)

Har ikke tenkt på dette før - havregrøt kan jeg jo kanskje bruke som frokost fremover? Jeg har trøbbel med å få i meg mat jeg må tygge om morran.. Så det blir gjerne smoothies, men det er jo ikke så mye å jobbe med for magen..

*tenke*

smosje
25-01-05, 21:33
Hvorfor kan dere ikke lage havregrøt på vann? Hvorfor må det være fløte i? :confused:

Kristian; du klarer vel å lage havregrøt uten kona? ;)

mofe
26-01-05, 19:59
Nå har jeg altså kjøpt meg havregryn.. den med "store" gryn.. som det stod på posen. Over her sier MHM at det er bedre.. hvorfor er det det?

Jeg har lyst til å bruke havregrøt som frokost, fordi jeg har trøbbel med å få i meg mat jeg må tygge til frokost, er trøtt osv.

Noen som vet GI til havregrøt? Leste et sted at det koster masse tusen kroner å bestemme GI.. kanskje det ikke fins resultater på det enda?

Leser også over her at en halv kopp kokt havregryn inneholder 10 g karber..
På min pose står det 60 g pr. 100.. Hvor mange gram bruker man på en porsjon, tror dere?

Altså, det jeg EGENTLIG spør om da.. jeg vil gå ned rundt 7 kilo til juni. Er det lurt/smart/what å spise det til frokost da? Tenkte å bruke det til frokost sånn kanskje rundt.. 3 dager i uka?

Ka dåkker syns? :rolleyes:

Anne
26-01-05, 20:28
Leser også over her at en halv kopp kokt havregryn inneholder 10 g karber..
På min pose står det 60 g pr. 100.. Hvor mange gram bruker man på en porsjon, tror dere?

Altså, det jeg EGENTLIG spør om da.. jeg vil gå ned rundt 7 kilo til juni. Er det lurt/smart/what å spise det til frokost da? Tenkte å bruke det til frokost sånn kanskje rundt.. 3 dager i uka?

Ka dåkker syns? :rolleyes:Vel, jeg gikk ikke ned så lenge jeg spiste havregrøt, men det behøver egentlig ikke bety så mye kommer jeg på nå, for jeg går igrunn ikke ned ellers heller:D
...Det er vel egentlig litt avhengig av hva du spiser ellers mofedilla. Jeg vet at Lindberg anbefaler havregrøt, gjerne med cc i og litt nøtter og kanel. Et balansert måltid. Lag bare en miniporsjon da vet du og ha i mest CC....det er knallgodt:D

mofe
26-01-05, 20:37
...Det er vel egentlig litt avhengig av hva du spiser ellers mofedilla. Jeg vet at Lindberg anbefaler havregrøt, gjerne med cc i og litt nøtter og kanel. Et balansert måltid. Lag bare en miniporsjon da vet du og ha i mest CC....det er knallgodt:D
:ja:

Har oppi det.. er sååå godt! :hungry:

Kristian
26-01-05, 21:00
Hvorfor kan dere ikke lage havregrøt på vann? Hvorfor må det være fløte i? :confused:

Kristian; du klarer vel å lage havregrøt uten kona? ;)
Fløte for at det skal bli mer fett i det vel. Vel det blir vel det samme med smørøyet:)

Jeg klarer sikkert å lage havregrøt uten kona, det er verre å lage havregrøt med kona:rolleyes:

Nå pleier kona å koke en porsjon havregrøt til meg hver lørdag slik at jeg også skal spise grøt på lørdag. Hun vil helst ikke ha noen innblanding på kjøkkenet for jeg roter for mye sier hun.

smosje
26-01-05, 21:05
Jeg klarer sikkert å lage havregrøt uten kona, det er verre å lage havregrøt med kona:rolleyes:
:lol: :lol: