View Full Version : Mat til jente med ADD


jeano
15-11-09, 16:22
Hei.

Jeg har ei jente på 10 år som har diagnosen ADD.
Jeg har forstått at kostholdet har masse å si og prøver å jobbe for å få ett sunt kosthold.
Men her har vi litt problemer. Hun liker ikke noe annet en karbo mat.
Hun elsker brødmat, helst ikke så velldig grovt og abolutt ikke med hele frø.
Hun spiser ikke mye middagsmat, så å si ikke noe kjøtt.
Eneste hun kan spise er kjøttkaker/boller og skinke. Hun spiser bare tilbehøret. ris,poteter,pasta,brød osv.
Hun spiser frukt og gulerøtter.
Saus spiser hun alldrig, så får ikke lurt i henne litt ekstra grønnsaker der heller. Hun blander alldrig mat.
Helldigvis liker hun egg, men da kun på brødskiven.

Så folkens, noen med noen gode ideer?

Summer
15-11-09, 16:29
Du kan lage grove vafler med mye egg, gulrot og proteinpulver i, som du serverer med pålegg, istedet for brød. Servere nøtter.

Carisma
15-11-09, 17:11
Og blande grønnsakene inn i kjøttkaker f.eks. Søk på "Håtte kjøttkaker" her inne, så får du tips på fremgangmåte.

Lillebille
15-11-09, 17:22
Blomkålmos? Smaker nesten som potetmos..:)

jeano
15-11-09, 18:28
Tusen takk for tips. Nå har jeg laget grov vaffelrøre, så får vi prøve til kvelds

Margrethe
15-11-09, 18:55
Hva med å lage noen av brødene her inne?

jeano
15-11-09, 19:26
Jeg bakte brød til ungene i noen uker her, de jublet den dagen jeg kjøpte et brød igjen

Margrethe
15-11-09, 19:46
Jeg bakte brød til ungene i noen uker her, de jublet den dagen jeg kjøpte et brød igjen

Å, kjedelig... har du forsøkt ostelappene? De er ganske gode altså!

Carisma
15-11-09, 20:00
En tiåring er vel stor nok til å forstå årsak og sammenhenger også. Og hun merker vel selv at sykdommen er slitsom. Hvis hun blir forklart at noen ting kan hun ikke spise så mye av fordi hun blir mer syk, mens andre ting er bedre å spise, så kan det jo hende hun etterhvert vil være mer åpen for å prøve nye ting. Særlig hvis hun merker effekt selv.
Så kan man gradvis, sammen med henne, vri kostholdet over på nye og bedre ting for helsen hennes. Og det er jo kjent at barn som får delta i planlegging og matlaging er mer åpne for å prøve forskjellig mat. :)

mofe
15-11-09, 20:09
jeano: det kan godt hende du er klar over dette allerede, hvordan omega3 kan hjelpe på de med ADD/ADHD. Poster allikevel :)

Fant noen linker;
http://www.doktoronline.no/qa/forum/32/qa4178249.html?s=fm.b.lastqa

http://www.omega3oils.info/omega3benefits/adhdfishoil/

Lykke til! :)

Imse
15-11-09, 21:58
Hva med å lese barn i balanse av Fedon Lindberg? Der står det mye lurt.

Liker hun knekkebrød som feks rugsprø? Det er 100% fullkorn og bedre enn kneip i allefall. Hva med agurk og paprika til? Mine mauler slik de, sjelden de har det på brødskiva, men de spiser masser av det ved siden av maten og flere ganger om dagen..

Middag kan spises til lunsj, kjøttboller, rømmedip, knekkebrød med ost og knaskegrønnsaker ved siden av. Man trenger ikke spise brød med pålegg, man kan spise pålegg med brød til;)

abby81
16-11-09, 10:59
Hei..

jeg har selv ei datter med ad/hd.ho er 7 år gammel.. ho vet godt at melk,sukker o.l gjør henne mere "syk" hun har selv nå begynt å bli lei brød og ville begynne med min mat..
jeg går selv på lavkarbo mat.
i staede for brød lager jeg noe som heter oopsi med kli i..
denne er så ankel som så..
3 egg (skilles) pisk hvitten stiv
100 philiadelfiaost
litt salt
3-4 ss kruskakli
oregano.

Bland 3 eggeplommer,philiadelfiaosten,salt kli og oregano sammen.
hele dette forsiktig oppi hvitten å rør forsiktig så ikke luften går ut.

legg på stekeplate i passe store posjoner..(ca 10 cm i diameter) (ser ut som lapper) stekes på 200 grader i ca 10-15 min..

disse smaker lite og passer som "brødskive"

som pålegg bruker jeg alt som er lite karbo i.
eks fisk,kokt skinke,taffel ost fra tine eller ferdig skivet fra kavli,vanlig ost,egg,bacon ost.. bare å bruke fantasien..