View Full Version : Hjemmelagede julegaver ...


Sivi
24-11-09, 22:13
Noen som har oppskrifter på hjemmelaget likør?
Vært gøy å laget som julegaver...en med eggelikør og en med sjokolade/mocca....

Hva bytter jeg ut sukkeret med?

MOKKALIKØR

3 dl vann
3 dl kremfløte
2 ss kaffepulver
2 ss kakaopulver
3 stk. eggeplommer
5 ss sukker
2 dl 60 % sprit

Kok opp vann, fløte, kaffe og kakao. Visp sammen eggeplommer og sukker. Spe den varme væsken i eggeblandingen under kraftig røring. Hell alt tilbake i kjelen og kok forsiktig opp under røring til likøren begynner å tykne. Avkjøl og bland i spriten. Fordel likøren på pene flasker og oppbevar dem kjølig. Likøren er holdbar i flere måneder.

EGGELIKØR

6 dl kaffefløte eller en blanding av 3 dl kremfløte og 3 dl melk
300 gr sukker
5 stk. eggeplommer
1 ss vaniljesukker
3,5 dl vodka el 60% sprit

Kok opp fløtemelken/kaffefløten og sukkeret. Visp eggeplommene og vaniljesukkeret. Tilsett litt etter litt den varme kaffefløten i eggeblandingen. Hell alt tilbake i kjelen og sett det forsiktig over varmen. Rør jevnlig til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles. Spriten has i når den er avkjølt. Fordel likøren i passende flasker som kan pyntes med merkelapper og sløyfer. Likøren tykner når den står. Flasken bør ristes før man heller fra den.

Dietta
01-12-09, 14:45
Dette så spennende ut :D
Har du prøvd å lage ennå ?
Lurte på å prøve selv, kanskje med splenda :)

Andre som har forslag til søtningsmiddel ????

Liv
01-12-09, 22:56
Personlig så liker jeg smaken på Sukrin bedre......;)

Nannah
01-12-09, 23:01
Sukrinen smelter ikke så lett...og har en tendens til å krystalisere seg igjen når den blir kald..men kansje den reagerer annerledes med alkohol. Jeg har bare prøvd å sylte med sukrin.

Dietta
02-12-09, 01:24
Sukrinen smelter ikke så lett...og har en tendens til å krystalisere seg igjen når den blir kald..men kansje den reagerer annerledes med alkohol. Jeg har bare prøvd å sylte med sukrin.

Det var derfor jeg tenkte splenda :) Prøvde sukrin til tomatsild, og de ble katastrofe :eek::eek: Spesielt etter at jeg varmet sausen opp for å smelte sukrinen. Men - nå har jeg lært.....;)