View Full Version : Lavkarbo = høyere blodtrykk?

beate
08-12-09, 22:14
Hei. Jeg lurer på om noen av dere har hatt noe erfaring med at blodtrykket har økt mens dere holder på med karboredusert kosthold? Tenker da på alle typer, både i ketose eller under lavkarbo generelt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde ganske lavt blodtrykk da jeg sjekket sist hos legen i august, noe sånt som 115 over 70 ca. Men tok en test med et blodtrykksapparat som noen har hjemme for å regelmessig måle blodtrykket (den er pålitelig), og da viste det 135 over 90, noe jeg opplever som høyt til å være meg! :eek: Noen som har noen egne erfaringer, eller vet om noen som har opplevd det samme? Vil jo ikke få problemer med blodtrykket pga dette :(

Kitt
08-12-09, 22:32
Blodtrykket kan variere ganske mye alt etter situasjonen!
Er enig i at det er en markant økning, men målinger som ikke er gjort under samme forhold til samme tid på døgnet, kan egentlig ikke sammenliknes!

Så det er vanskelig å si om det kan skyldes kosthold eller helt andre forhold!

frkprym
08-12-09, 23:52
Blodtrykket varierer veldig i løpet av en dag som Kitt skriver over, ifht aktivitet, stress etc.

Jeg vil anebfale deg å måle deg flere ganger i løpet av en dag i ulike situasjoner, så får du mer oversikt over ditt riktige blodtrykk før du konkluderer med at det har gått opp. Om du er bekymret kan det lett øke blodtrykket.

Photobscura
09-12-09, 11:05
Det skal ikke så mye til før blodtrykket øker, nei! Sist jeg var hos legen så var jeg litt stressa, hadde sovet dårlig, han målte blodtrykket mitt fire ganger. Vanligvis har jeg perfekt blodtrykk, men må måle det jevnlig nå på grunn av en medisin som i noen tilfeller kan øke det. Det gikk alt fra 135/90 og ned til 125/75. Så nå må jeg gå med tjuefiretimers blodtrykksmåler. Fra i morgen tidlig til fredag morgen. Har brukt hele uka på å meditere meg ned i normaltilstand.
Faktisk skal det ikke mere til enn at man sitter med bena i kors eller tenker på noe spennende/skummelt før det slår ut ;).

Carisma
09-12-09, 11:20
Røyk, kaffe eller infeksjon i kroppen kan også gjøre ganske store utslag.