View Full Version : Forrett


Orkide
29-12-09, 16:56
Har en del spekeskinke, og lurer på om noen kan hjelpe meg med forslag til forrett.

Skal ha dette på Nyttårsaften, hovedretten er kalkunbryst med div. tilbehør.

Gerd
29-12-09, 16:59
Asparges med spekeskinke rundt :sikle:

Dampe asparges. avkjøl. og surr rundt spekeskinke :)

trillian78
29-12-09, 17:09
Asparges med spekeskinke rundt :sikle:

Dampe asparges. avkjøl. og surr rundt spekeskinke :)

Stemmer for denne. Det er jo en klassiker. Blir enda bedre med et par fliser med parmesanost inni rullen.

Orkide
29-12-09, 18:09
Stemmer for denne. Det er jo en klassiker. Blir enda bedre med et par fliser med parmesanost inni rullen.

Har aldri brukt frisk asparges.
Hva gjør jeg med den, og hvor lenge koker/trekker disse?

Gerd
29-12-09, 18:13
Her er ei fin oppskrift: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7626

Orkide
29-12-09, 18:20
Takk Gerd
Det virka ikke så vanskelig. Og det så jo godt ut også

Jeg er ikke så flink til å prøve nye ting, men etter å ha vært på forumet her i snart 1 år (smugkikka litt før jeg registrerte meg) har jeg blitt ganske tøff på å prøve nye ting:)

Gerd
29-12-09, 18:25
Er egentlig veldig lett :ja:

Og smakfullt :D

beristra
29-12-09, 19:03
Har en del spekeskinke, og lurer på om noen kan hjelpe meg med forslag til forrett.

Skal ha dette på Nyttårsaften, hovedretten er kalkunbryst med div. tilbehør.
I går fikk jeg servert den beste sausen ever; Kokken hadde varmet opp Creme Fraishe og revet blåmuggost i denne. Kan godt serveres lun sammen med spekeskinke, røkt/fersk laks, grønnsaker m.m. Nydelig. Kan tenke meg at noen ristede pinjekjerner som pynt hadde smakt godt også. Godt nytt år

Kitt
29-12-09, 20:51
I går fikk jeg servert den beste sausen ever; Kokken hadde varmet opp Creme Fraishe og revet blåmuggost i denne. Kan godt serveres lun sammen med spekeskinke, røkt/fersk laks, grønnsaker m.m. Nydelig. Kan tenke meg at noen ristede pinjekjerner som pynt hadde smakt godt også. Godt nytt år
Blir noe ala denne til Karbosara:

1 boks CF, 1/2 terning kyllingbuljong og 1/2 norzolaost (den røde)
Kok opp og la det småkoke forsiktig noen min til osten har smeltet...avkjøl...nam...god varm til kylling og...med hakkede valnøtter på...

Fantastisk god til det meste!:sikle:
Jeg bruker litt kyllingfond(1ss?) i stede for buljongterning.


Ellers er spekeskine utrolig godt sammen med mozzarella- ost! :sikle: