View Full Version : Plantetråden!


mofe
07-01-05, 11:24
Bra tittel? :o

Jeg har alltid vært glad i alt som spirer og gror - men så er jeg jo ikke så fryktelig utdannet på dette området :o Så jeg tenkte at vi kunne dele litt erfaringer omrking stueplanter, samt ting man dyrker i hagen?

Har for tiden dilla på aloeveraplanter - og fra en annen tråd jeg startet om det;


De skal stå lyst, men ikke i direkte sollys, også skal de tørke ut med jevne mellomrom. Aloevera er en sukkulent,- en slags kaktus som trives i ørkenen under tørre forhold. images/smilies/smile.gif

Det kan være lurt å potte dem over i større potter om de fyller den de står i. images/smilies/smile.gif

Enig med Lise. I tillegg har jeg erfart at sukkulenter er litt treige å få i gang. De er knøttsmå i månedsvis, men plutselig begynner de å vokse, og så går det ganske fort etter hvert. Det gjelder å ha tålmodighet. images/smilies/wink.gif
Det var det! :)

Har du noen bra tips, plis post dem da! ;)

mofe
07-01-05, 11:27
Hmmm.. hva skjedde med tittelen min? Bare tre prikker når jeg ser på den i forumet.. hmm...

HP
07-01-05, 11:42
Det blir på forsiden fordi den der kutter trådtittellengden ;)

mofe
07-01-05, 11:44
Åh, okei :) Kanskje ikke så nøye da :)

Marianne
07-01-05, 11:49
Nesten alle frø du finner i grønnsaker og frukt kan plantes. Ofte må de tørke en stund før de kan legges under jord. Noen eksempeler: kiwi, avocado, druer...

Du kan så frø av slangeagurk og sette i et sydvent vindu på våren, og utpå sommeren vil du da ha en hel gardin av ranker og blader i vinduet ditt. Den vokser enormt.

Min sønn har en eikeplante på rommet sitt. Plantet i høst en eikenøtt og den vosker som bare det. Når det blir et stort eiketre, må noen som har stor tomt arve det :D

mofe
07-01-05, 11:52
Flere forslag på spiselige ting man kan dyrke inne? Bortsett fra urter.. :) Jeg bor på hybel for tiden :o

mofe
12-01-05, 20:05
Kan man dyrke psyllium-frø?

Marianne
12-01-05, 23:40
Tja, interessant spørsmål mofedilla. Så du Guro's spire-tråd? Kanskje de kan dyrkes på den måten. Hadde vært gøy å prøve...du? :D


marianne

mofe
02-02-05, 23:36
Nesten alle frø du finner i grønnsaker og frukt kan plantes. Ofte må de tørke en stund før de kan legges under jord. Noen eksempeler: kiwi, avocado, druer...

Du kan så frø av slangeagurk og sette i et sydvent vindu på våren, og utpå sommeren vil du da ha en hel gardin av ranker og blader i vinduet ditt. Den vokser enormt.

Min sønn har en eikeplante på rommet sitt. Plantet i høst en eikenøtt og den vosker som bare det. Når det blir et stort eiketre, må noen som har stor tomt arve det :D

I helgen tenkte jeg å ha en aldri så liten plante-session.. tenkte å dyrke urter og tomatplante :)

Hvordan gjør jeg det når jeg skal dyrke tomatplante? Har lyst til å ha en sånnen som jeg kan ha på verandaen fra mai-juni av, som det kommer sånne minitomater på..

Kjøper jeg frø på en hagebutikk? Eller kan jeg bare bruke frø fra sånne minitomater på butikken? :)

Urter.. hvordan dyrker jeg? Altså... hen får jeg frø fra? :)

Hilsen vårkåte mofe :o

Marianne
03-02-05, 08:00
I helgen tenkte jeg å ha en aldri så liten plante-session.. tenkte å dyrke urter og tomatplante :)

Hvordan gjør jeg det når jeg skal dyrke tomatplante? Har lyst til å ha en sånnen som jeg kan ha på verandaen fra mai-juni av, som det kommer sånne minitomater på..

Kjøper jeg frø på en hagebutikk? Eller kan jeg bare bruke frø fra sånne minitomater på butikken? :)

Urter.. hvordan dyrker jeg? Altså... hen får jeg frø fra? :)

Hilsen vårkåte mofe :o


Vanlige tomater har vi dyrket fra frøene inni tomaten, så da må du jo kunne gjøre det fra frøene inni cherry-tomatene også. Ta dem ut og legg dem på et tørkepapir noen dager til de er helt tørre, og så planter du dem. De skal jo ha mye lys og det er ennå tidlig på året, så de bør stå på kjøkkenbenken under lysrøret eller i vinduet. Kanskje februar er riktigere plantemåned egentlig? Det er vel februar - mars som man skal plante dersom du skal ha plantene ut og gi avling til riktig tid, men som en enkte hobby-planter kan du vel egentlig plante alt mulig hele året. Bare det får nok lys.

Vi får vel en smak...? :p

luringen
03-02-05, 09:59
Nesten alle frø du finner i grønnsaker og frukt kan plantes. Ofte må de tørke en stund før de kan legges under jord. Noen eksempeler: kiwi, avocado, druer...

Du kan så frø av slangeagurk og sette i et sydvent vindu på våren, og utpå sommeren vil du da ha en hel gardin av ranker og blader i vinduet ditt. Den vokser enormt.

Min sønn har en eikeplante på rommet sitt. Plantet i høst en eikenøtt og den vosker som bare det. Når det blir et stort eiketre, må noen som har stor tomt arve det :D

Å! Det kan bli tun-tre her på gården!!!:D

Ellers plerier jeg å gå litt boink i katalogen fra Impecta (svensk)...den er det såå mye kult i! De er på nettet og..www.impecta.com (http://www.impecta.com/). Under 200,- i bestilling er tollfritt..

Jeg driver med hester og egenproduseer økologisk foret deres, og oppe på jordet der er det sådd mye rart (legeurter) fra impecta. Hester finner selv det de trenger...f.eks spiste den drektige hoppa her bringebærblader...som virke styrkende på livmoren! Spennende dette!

mofe
03-02-05, 15:08
TUsen takk for svar marianne! :) Hvorfor må man tørke frøene først, egentlig?

Og det er jo februar nå.. tror jeg planter nå jeg, istedetfor å vente.. klimaet i Norge er jo helt villt for tiden, så skulle ikke forundre meg om sommeren kom i april.. :( :o :confused:

Marianne
03-02-05, 19:10
TUsen takk for svar marianne! :) Hvorfor må man tørke frøene først, egentlig?

Jeg vet ikke hvorfor, mofedilla - men jeg vet at de må det :p

Og det er jo februar nå.. tror jeg planter nå jeg, istedetfor å vente.. klimaet i Norge er jo helt villt for tiden, så skulle ikke forundre meg om sommeren kom i april.. :( :o :confused:

Ja du sier noe. Det er jo så varmt og solfylt om dagen så...plant i vei du!
Gleder meg til å høre hvordan det går!

:klem:

magdalena
07-02-05, 11:11
Jeg pleier å bestille planter og frø fra Zimtrade.Finner litt av hvert der og til ganske billig penge..:)

mofe
08-02-05, 20:16
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102597

mofe
11-02-05, 17:47
Igår så spiste jeg en tomat (stor) - også tok jeg ut frøene, og de har fått tørke over natten. Skal plante dem nå - tenkte å lage sånn at de får et lite drivhus over seg, plastfolie eller noe sånt :) Følg med! Kanskje det blir tomater på meg til sommeren? :p (eller hm.. det er kanskje sånn at tomatplanter kun gir tomater annenhvert år? mener å huske at drivhus-tanta mi sa det engang...)

mofe
21-02-05, 18:09
Igår så spiste jeg en tomat (stor) - også tok jeg ut frøene, og de har fått tørke over natten. Skal plante dem nå - tenkte å lage sånn at de får et lite drivhus over seg, plastfolie eller noe sånt :) Følg med! Kanskje det blir tomater på meg til sommeren? :p (eller hm.. det er kanskje sånn at tomatplanter kun gir tomater annenhvert år? mener å huske at drivhus-tanta mi sa det engang...)

Nå har de blitt 3 cm store! Yay! :cool:

mofe
21-02-05, 18:10
Jeg har et potensielt hageprosjekt på gang.

Ang. det så trenger jeg info om diverse jord-typer. Fet jord, sur jord, mold, osv osv osv.

Så derfor lurte jeg på om det er noen som har en link til en bra side som har info om jordtyper?

:)

sommerfugl
21-02-05, 19:40
:eek: :eek: :hylgrine: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=5#) orkideen min er helt rar!! :blinke: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=5#) kjøpte den for noen dager siden, men alle blomstene uten om en, er helt slappe og rare.. :( mamma trodde den hadde fått for mye vann da.. :confused:

LilNoor
23-02-05, 20:00
:eek: :eek: :hylgrine: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=5#) orkideen min er helt rar!! :blinke: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=5#) kjøpte den for noen dager siden, men alle blomstene uten om en, er helt slappe og rare.. :( mamma trodde den hadde fått for mye vann da.. :confused:

Det er godt muligt. Orkideer skal stå noelunde tørt, men sprayes en gang for dagen på bladene. Jeg tror man må gi de et godt "fotebad" en gang i uken.

sommerfugl
23-02-05, 20:40
Det er godt muligt. Orkideer skal stå noelunde tørt, men sprayes en gang for dagen på bladene. Jeg tror man må gi de et godt "fotebad" en gang i uken.

fotebad? mamma sa jeg sku gi den et eggeglass med vann i uka.. nå har tre blomster falt av.. *snufs*

Nille
23-02-05, 21:06
Er ikke noen blomsterekspert, men jeg har orkideer som blomstrer som bare det. Og de får vann når fredslilja henger - dvs. en gang hver 14. dag eller noe sånn. En av dem har nesten ikke jord igjen i potta...... men blomstrer for det. Men de må ikke stå i direkte sol har jeg funnet ut ...;)

Når det er sagt, svigerinna mi, som er blomsterdekoratør, sier at de skal ha 1 dl vann pr uke......OG at de skal dusjes ofte .....:o

mofe
23-02-05, 21:08
Kommer sikkert an på "rase" (eller hva det heter) orkide?

sommerfugl
25-02-05, 01:43
både mamma og bestemor har gått gartnerskole tror jeg, og de sier at de skal ha lys, men ikke direkte sollys, åsså skal de ha et eggeglass med vann en gang i uka.. :)

åh, var på orkide/sommerfugl-farm en gang, var så fint det!! :D :D

mofe
25-02-05, 01:55
ALOE VERA

Jeg har jo dilla på aloeveraplanter, og har vært endel på et dansk hageforum og forhørt meg litt. Husker ikke linken i farten - men så raskt jeg får en mail på at det har kommet innlegg, vil jeg legge det inn her :)

Jeg leste et sted (husker selvfølgelig ikke hvor, trodde det var i M&H, men dengang ei) - nei nå husker jeg, det var i Allers, siste utgaven.. Ja, uansett da:

AT! Det finnes hundrevis av aloevera-"raser" - og at det kun er rasen aloe vera barbadensis som har høyekonsenstrater av det stoffet (nå enn hva det er) - som har de fantastiske egenskapene vi ofte hører at aloe vera har.

--

Nå lette jeg litt rundt på nettet og fant dette;

http://www.gst-essenza.com/infoside1.php


Aloe Vera - ikke bare i navnet

Aloe Vera er en kaktuslignende plante fra lilje-familien (en sukkulent)
Den vokser i varme strøk som Sør* og Mellom-Amerika, Australia og Asia. Det finnes ca 300 forskjellige Aloe arter, men kun 15 har medisinske egenskaper. Den mest effektive heter Aloe Vera Barbadensis Miller (blå).


Økologisk dyrket
http://www.gst-essenza.com/images/drivhus.jpg

Aloe Vera plantene som brukes iGST`s produkter er økologisk dyrket, og dyrkes i veksthus. Dette for å kunne gi en kontrollert næringstilfør*sel og beskytte mot ytre forurensninger. Dette er av vesentlig betydning for plantens kvalitet. Under dyrkingen klippes knoppene av planten før den begynner å blomstre, fordi den under blomstringen bruker mye av plantens energi. Dette øker kvaliteten betraktelig på produktet. Denne metoden
benyttes idag, etter hva vi vet kun av C.S.L.incorp i Oklahoma.

Aloin
Det er viktig at produkter basert på Aloe Vera er aloinfri. Aloin er et stoff som ligger i sevjen mellom barken og geleen.Den kan dels være giftig og virke irriterende på huden, mave -
og tarm-systemet, og kan i enkelte tilfeller fremkalle brekninger.

Gravide kvinner bør derfor ikke drikke Aloe Vera Juice med aloin.
GST's Aloe Vera Juice er aloinfri! (http://www.gst-aloevera.no/gst/sertifikat.htm)

Kjent fra oldtiden:
Planten var allerede kjent i oldtiden som skjønnhetsmiddel og medisinplante, men ble lenge glemt, da de kjemiske legemiddlene og kosmetikkproduktene kom på markedet. I dag gjør Aloe Vera sterk gjeninntreden i naturterapien, og det forskes mye på plantens allsidighet. Aloe Vera forbindes først og fremst med dens utrolige helberedende egenskaper ved brannskade. Saften som utvinnes fra bladene har en helende og lindrende virkning.

Vitenskapelig forskning
Vitenskapelige forskningsresultater fra USA og Russland har vist at Aloe Vera er bakterie-sopp-og virusdrepende. Den kan også bekjempe feber og forstoppelse, motvirke betennelse, rense blodet, fukte tørr hud, styrke imunforsvaret og er til en viss grad smertestillende. Aloe Vera er også positivt for oppbygging av kroppens eggehvitestoffer, da den inneholder 18 av kroppens aminosyrer.
Den gir ingen bivirkninger eller kjente allergier.
Den mest effektive heter Aloe Vera Barbadensis Miller (blå) og det er denne
planten Good Shape Trading AS bruker i sine produkter.

Kvalitet
Det er ekstraksjonsmetoden og konservering -steknikken, samt prosentinnholdet av Aloe Vera som er helt avgjørende for kvaliteten på det produktetsluttbruker tilbys. Siden saften fra Aloe Vera oksyderes meget raskt, har det vist seg nødvendig å finne frem til effektive konserverings metoder. Av de fem forskjellige konserveringsteknikkene, er stabilisering klart å foretrekke. Enzymene i Aloe Vera har en meget spesiell verdi, men også i stor utstrekning ansvarlig for at gelé, juice etc. forringes i kvalitet. Følgelig består den ideelle fremgangsmåten i å stabilisere enzyene uten å ødelegge dem
.

Hva skal du se etter (legge vekt på) når du kjøper Aloe Vera produkter?






At produktet er merket med % innholdet av Aloe Vera
Merket med norsk tekst
Merket med kaldpresset Aloe Vera
Innholdsfortegnelse på produktet. Det som står først er det mest av osv.
Hvis produktet er grønt ( =rekonstituert eller tilsatt fargestoff).
At produktet er merket med importørens navn. (Det er importøren som er



ansvarlig for at porduktet er registrert og godkjent)
Rekonstituert Aloe Vera
Mange av produktene som fåes kjøpt i dag er basert på rekonstituert Aloe Vera.
Dette er saft/gelé som er fremstilt av pulver laget av Aloe Vera plante, som har blitt blandet opp med inntil 200 deler vann. Vitaminene, mineralene og enzymene blir sterkt redusert ved bruk av denne metoden. For å skape en konsistens som minner om opprinnelig gelé, juice etc. benyttes ofte tilsetninger.Det skal bemerkes at disse pulver-konsentratene er mye brukt i kosmetikk, shampoer, kremer og pomader på Aloe Vera basis. Et dårlig preparat har i verste fall ikke noen virkning. For å vite om et produkt inneholder stabilisert eller rekonstituert Aloe Vera, må man lese etiketten nøye. Se etter om produktet er merket med "Kaldpresset"
Selv om produktet er merket med 99% eller 100% Aloe Vera, kan det godt være et
rekonstituert produkt.Kaldpresset Aloe Vera skal være brun på farge og smake bittert.




----


Jeg har ikke lykkes å finne noe bilde av denne aloe vera barbadensis.. Tenkte å sjekke ut om det er den typen jeg har, da jeg husker fra det stedet jeg leste (..) at det ofte ikke er den som selges rundt om i Norge...


Så hvis det er noen som kommer over et bilde av denne typen, evt. hvor man få tak i det (helst Oslo..) - så hadde jeg satt veldig pris på det! :ja:

Marianne
03-03-05, 07:59
Jeg fant noe jeg har spart på om å dyrke planter selv, mofe! Nå fikk jeg skikkelig lyst til å så! Noen venner av oss har et appelsinTRE som går opp til taket. Det er selvplantet av appelsinsteiner for 5-6 år siden. Tre stener fikk vokse opp i en potte, slik at planten har tre stammer. Det er så utrolig digert og kjempeflott. Og tenk så billig!

Her står akkurat det motsatte jeg har lært om hvordan frøene må behandles! Det er mannen min som er gartneren hjemme hos oss og har lært meg dette med tørking av frø, og han har alltid fått det til på den måten. Kanskje det allikevel er lurt å følge dette proffe rådet:

FRØ
Det er alltid best å starte tidlig på året med å så, slik at plantene rekker å bli tilstrekkelig velutviklet før vinteren.
Frøet bør sås med en gang det er tatt ut av frukten, da mange av artene mister spireevneen etter får dager.
Vask frøene rene for fruktkjøttrester og fjern den geleaktige massen som sitter omkring frøeene hos visse arter.
Fær det sås, kan frøene legges i 50gr. varmt vann i ett kvarter. Det hjelper mot eventuelle soppangrep.
Bruk spesiell såjord, og bland den gjerne med litt sand. Såjorden holdes passe fuktig uten at den blir for våt og tung. Samtidig må den heller aldri tørke ut i spiringsperioden.
Frøet må ikke legges for dypt i jorden, høyst to ganger frøets tykkelse.

ANANAS
Rosetten som kan bli til en ny plante. Velg en ananasfrukt som ennå ikke er helt moden, og hvor rosetten har friske, stive blad. Skjær den løs i overgangen mellom frukt og topp, fjern de nederste bladene forsiktig før skuddet plantes i en sandblandet, passe fuktig jord og dekkes med plast. Ved en temperatur på 20 gr. vil planten utvikle røtter, og den kan deretter plantes over i en større potte.

PASJONSFRUKT
Frøene skal vaskes fri for massen, før de sås og legges direkte på jorden i en potte som dekkes med klar plast og settes lunt, 20-25 gr. I løpet av 14 dager vil spirene vise seg, og de utvikles deretter raskt til klatreplanter som kan stå utover sommeren på en solrik, skjermet plass. Om vinteren bør planten flyttes inn på et kjølig, men frostfritt sted. I sommerperioden gjødsles den en gang i uken og vannes regelmessig. Tidlig på våren kan planten skjæres ned til 50 cm.

INGEFÆR
Ved å legge et stykke stengel flatt ned på fuktig jord og dekke det hele med klar plast, kan man allerede etter en ukes tid finne nye skudd som skyter fremn fra "øynene" på stenglene. Planten skal i denne tiden stå i skygge ved 20 gr., men så snart skuddene viser seg, skal den flyttes til lysere omgivelser og plastfolien fjernes.

KUMQUAT
Nydelig potteplante med frukter!
Frøene skal legges ganske høyt i jorden, og de spirere i løpet av fem uker om temperaturen holdes rundt 20-25 gr. Roten er ganske følsom, og det er en fordel å så frøene i torvpotter som overføres til alminnelige potter når plantene har utviklet et par blad. Kumquat skal ha varme og lys uten direkte sol om sommeren. Da bør den gjødsles hver uke. Om vinteren skal den stå kjølig og kan tåle temperaturer ned til 5 gr.

AVOCADO
En morsom plante som trenger lys.
Ved å stikke tre tannpirkere inn i sidene på den store kjernen, kan man holde den svevende over et glass vann og derved får tilstrekkelig med rfuktighet til at en ny plante kan vokse frem. Frøet består stort sett av to næringsrike kimblader, som trenges til side når veksten begynner. Glass med frø kan stå ved alminnelig stuetemperatur i et vindu uten direkte sol. Etter ca. åtte uker begynner kimroten å komme fre,m, og litt senere viser den overjordiske planten seg også. Kjernen skal plantes med den runde enden ned og skal bare såvidt berøre vanne. Den kan også plantes direkte i jord hvor 2/3 av kjernen skal dekkes, og det hele beskyttes mot fordamping med klar plast. Avokadoplanten skal stå lyst og vannes rikelig om sommeren, mens den skal stå kjølig, men frostfritt, på et lyst sted om vinteren. Det er et eviggrønt tre med hele blader som er blågrønne på undersiden.

PHYSALIS
Planten er lett å formere ved at frøene vaskes før de legges på jorden og dekkes av plast så de unngår å tørke inn. De vil da spire ved almminnelig stuetemperatur i løpet av 10-14 dager, og når de egentlige bladene begynner å utvikles, pottes plantene hver for seg.

FIKEN
Man bruker kjernene i frisk fiken. De presses ut, vaskes rene og legges oppå jorden. Deretter trykkes de lett fast. Pottene dekkes med plast og settes i vanlig stuetemperatur. Etter et par måneder vil kimplantene spire fre, og når de har nådd en passende størrelse, pottes de hver for seg i veldrenert jord og stilles varmt og solrikt over sommeren. Om vinteren skal plantene stå kjølig, fem grader er passe. I sommerperioden krever de største plantene en del vann og høy luftifuktighet, mens de om vinteren først skal vannes når jorden er helt tørr. Fikentreet mister de store bladene om vinteren.

rsy
03-03-05, 13:32
Aloe Vera tilhører sukkulentene ja, det er kaktuser med "blader". Artig plante og
forholdsvis lett å gro hjemme. Et tips til dere som synes det er spennende med "potter
med det rare i" så har jeg en link til en fantastisk nettside som tilbyr en mengde
forskjellige spesielle frø til både matplanter, stueplatner, uteplanter, urter, trær,
bonsaitrær!, osv... liten frakt og rask ekspeodisjon. Kan varmt anbefales, og de har
sinnsykt mye artig:

http://seedrack.com/indexw.html

RSy

mofe
04-03-05, 00:52
Jeg fant noe jeg har spart på om å dyrke planter selv, mofe!

Wow! Kjempespennende info, marianne! Lurer jammen på om jeg skal prøve det appelsintreet, jeg! :ja:

mofe
26-03-05, 00:15
Kjøpte Sitronmelisse og en urt til (som jeg selvfølgelig ikke kommer på nå.. tror det var noe på B.. ganske store blader... hadde den på pizzaen..).

Også plantet jeg de om i forskjellige urter - fordi alltid når jeg har kjøpt de før, så har de dødd med en gang..

Noen som har noen lure råd ang. hvordan de skal holde seg lenst mulig?

Alfie
26-03-05, 01:16
Har et kjempespennende prosjekt for meg til våren (og det er neimen ikke lenge til nå :)) Vi har et gammeldags kaprifoliumtre i hagen - innmari fint. De er blitt veldig vanskelige/bortimot umulige å få tak i, såher må man produsere selv. Og det er jeg blitt fortalt at jeg gjør så här: Feste et stykke sort plast på bakken, skjære av skudd fra ifjor og stikke nedi, så snart jorda er lunken nok. Prøve med jevne mellomrom og satse på at noen slår rot. Og la dem stå i fred. For jeg vil så gjerne ha med meg et lite tre til det stedet jeg skal bo når jeg blir riktig gammel og dyrker meloner :) :) :)

LilNoor
26-03-05, 14:08
Mofe, planten du kjøpte var sikkert Basilikum. Denne er kjempe god i Italiensk mat. Dessverre er den litt sart og tåler ikke temperaturer under 10 grader. Det kan være den har fått det mens den var i butikken, og da kan de dø nokså raskt etterpå. Sitronmelisse er også en ikke helt hardfør plante, og hvis den har fått seg et jøle trøkk, kan det og være hvorfor den døde. Det kan også være enkle ting slik som at de har tørket for mye en gang for mye. Eller en sykdom, insekter, osv.

De fleste plantene som man finner i matbutikkene er intensiv dyrket og veldig lite egnet for videre dyrking. Men, med litt godt stell kan det gå bra. (Jeg hadde "Mr Basil" ute på verandaen i England, han ble vel ca. 30 cm i diameter før frosten tok han...) Prøv å plukke ut noen fine eksemplarer når de er ferske i butikken. Spesielt basilikum har en tendens til å være plantet altfor tett, så prøv å tynne den ut litt. Hvis røttene er klart synlige når du tar av potten, så plant de i en større potte, men ikke en kjeeeeempe stor en. Bare 1 eller 2 størrelser større. Og selfølgelig, sett dem lyst.

Etter de har vært pottet om, trenger de ikke gjødsel før 1 eller 2 uker seinere. Jeg gjødsler lett, men det er veldig viktig å gjøre det hvis du vil høste jevlig på de.

mofe
26-03-05, 15:18
Basilikum var det, TAKK LilNoor! :lol:

Basilikumen hadde fine røtter, men plantet veldig tett.. Jeg delte den opp i fem like deler, og plantet to av dem i en potte for seg, (dvs. plastkrus som jeg stakk hull i under) - også plantet jeg de andre tre tilbake i samme potta, med litt annen jord. De har fått godt med vann (så mye som den trekker til seg i løpet av fem minutter..), og står lyst, men ikke direkte sol. Begge plantene har "reist seg" fint nå, så håper på det beste..

Men det er jo så teit, for når de står i butikken i plasten sin ser de jo SÅ fine ut.. også når man tar av plasten hjemme, så er mye av det som er i bånn, råtnet.. Jeg har tatt bort det meste av det, men vi får se..

Jeg har uansett før bare klart å ha dem i toppen fem-seks dager, men håper på at jeg har dem litt lengre nå som jeg har pottet dem om. :)

Takk for råd, LilNoor! :)

magdalena
13-04-05, 00:34
Så spennende med ananas!Det må jeg jaggu prøve,for jeg driver å kutter ananas på jobb og kaster den dusken:) Jupp jupp,torsdag skal Magdalena plante ananas:p

Skal også prøve med appelsin.Har kjøpt frø til solsikke,gressløk,løvemunn og en blanding av riddersporer,kornblomst,asters,sinnia og noen flere.Poden skal hjelpe meg.
Har jo opparbeidet hage hjemme der vi har hus,men må jo pynte litt utenfor leiligheten vi leier også..

mofe
13-04-05, 16:24
Nå har de blitt 3 cm store! Yay! :cool:

og nå har de blitt rundt 20 cm høye! :) Og omtrent 2 måneder siden jeg plantet dem :) Har siden den gang, puttet de i andre potter, nå deler rundt 3-4 planter samme potte, men bør vel sette de i hver sin etterhvert som de vokser til. Har ca. 15 tror jeg :)

Om noen har noen lure tips ang. "hjemmelaga" tomatplante, så er det bare å si fra! Om de skal ha direkte lys, eller ikke.. hvor mye vann de skal ha, gjødsel osv.. :)

sommerfugl
03-05-05, 20:23
:eek: :eek: :hylgrine: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=5#) orkideen min er helt rar!! :blinke: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=5#) kjøpte den for noen dager siden, men alle blomstene uten om en, er helt slappe og rare.. :( mamma trodde den hadde fått for mye vann da.. :confused:
åhhh, fikk ny orkidee av mamma, sånn stor og fin, og nå er noen av blomstene blitt slappe... :( akkurat som den forrige..
mamma trodde den fikk for lite lys, kan det stemme?? den får akkurat passe med vann.noen som vet?

Amica
03-05-05, 20:32
Aner ikke Sommerfugl :( Kanskje den trenger noe ekstra? Så merkelig da..

Åssen går det med tomatplantene, Mofe? :D

mofe
03-05-05, 21:52
Åssen går det med tomatplantene, Mofe? :D

Strålende! De er blitt sinnsykt digre da, en halv meter :lol: Så må nok snart binde dem opp. Plantet et par av dem ute i verandakassen for et par uker siden, men de er halvveis døde. Satte ut to til i dag, og håper de klarer seg. Hvis ikke, så har jeg jo ti til inne :lol:

sommerfugl: søk på google, på orkide og stell, ellernoe sånt :9

Albertine
03-05-05, 22:50
Denne tråden er ikke-lesning for meg...:( Alt pratet om verandakasser og ananas gjør at jeg lengter til mer tempererte strøk.

mofe
22-12-09, 00:53
Drar frem en eldgammel tråd jeg - for å blåse nytt liv i den! :) Planteinteressen min har økt igjen i det siste, særlig siden noen av mine har dødd.. :o

Jeg trenger tips om en plante som klarer varm innetemperatur, den skal plasseres høyt oppunder taket, og gjerne være litt stor, rundt 40-50 cm. høy. Jeg prøvde med bregna mi, med det resulatat at masse av bladene/kvistene visnet. Så nå er den nedgradert på gulvnivå, ribbet som den er. :p Spent på om den kommer seg igjen! :ja:

Skal ta bilder av plantene mine etterhvert, kanskje det er noen eksperter her som vet navnet på dem og hvordan stelle dem :p

Forresten, hvor ofte skal man gjødsle nå om vinteren? Jeg har lagt meg på 1 gang i måneden, mot 1 gang i uka i sommerhalvåret - gjør jeg det riktig da?

Supera
22-12-09, 01:43
Åh! Jeg har gått rundt og tenkt på noe slikt faktisk! Vi har ett stort drivhus (10 x 3 m) , så jeg begynte så smått i fjor med litt urter. Det ble oregano og basilikum i fjor. Men i år skal jeg prøve å lage mer. Flere urter (Eva Solo-potter (http://www.evasolo.com/products-flowerpot.html) er geniale) og kanskje litt større planter? Jeg er ikke så glad i blomster, jeg liker nyttevekster.
ANANAS
Rosetten som kan bli til en ny plante. Velg en ananasfrukt som ennå ikke er helt moden, og hvor rosetten har friske, stive blad. Skjær den løs i overgangen mellom frukt og topp, fjern de nederste bladene forsiktig før skuddet plantes i en sandblandet, passe fuktig jord og dekkes med plast. Ved en temperatur på 20 gr. vil planten utvikle røtter, og den kan deretter plantes over i en større potte.
Dette gjorde vi en gang hjemme. Men den toppen lå på kjøkkenbenken og tørket en uke eller to, tror jeg. Vi lot det bare vokse opp én ananas og så spiste vi den. Det blir vel egentlig ananastre?
AVOCADO
En morsom plante som trenger lys.
Ved å stikke tre tannpirkere inn i sidene på den store kjernen, kan man holde den svevende over et glass vann og derved får tilstrekkelig med rfuktighet til at en ny plante kan vokse frem. Frøet består stort sett av to næringsrike kimblader, som trenges til side når veksten begynner. Glass med frø kan stå ved alminnelig stuetemperatur i et vindu uten direkte sol. Etter ca. åtte uker begynner kimroten å komme fre,m, og litt senere viser den overjordiske planten seg også. Kjernen skal plantes med den runde enden ned og skal bare såvidt berøre vanne. Den kan også plantes direkte i jord hvor 2/3 av kjernen skal dekkes, og det hele beskyttes mot fordamping med klar plast. Avokadoplanten skal stå lyst og vannes rikelig om sommeren, mens den skal stå kjølig, men frostfritt, på et lyst sted om vinteren. Det er et eviggrønt tre med hele blader som er blågrønne på undersiden.
Oooh, må prøves. :snill: Avocado! :sikle:

mofe
22-12-09, 10:04
Jeg prøvde å plante avocado en gang, men ser at det står at man roten ikke kommer frem før etter ÅTTE uker. Haha, da var jeg for utålmodig, jeg ga den nok toppen to uker på å bevise noe :p

Skal definitivt prøve igjen! :ja:

Supera
03-04-10, 19:23
Jeg har hatt meg en runde i drivhuset her nå og plantet masse: basilikum, oregano, timian, persile, chili, paprika, cherrytomat, purre, gressløk. Mulig jeg glemte noe nå, men sånn ca det. Asparges måtte tas med inn igjen da jeg så at frøene skulle bløtlegges i lunkent vann ett døgn. Så de ligger i bløt nå.
AVOCADO
En morsom plante som trenger lys.
Ved å stikke tre tannpirkere inn i sidene på den store kjernen, kan man holde den svevende over et glass vann og derved får tilstrekkelig med rfuktighet til at en ny plante kan vokse frem. Frøet består stort sett av to næringsrike kimblader, som trenges til side når veksten begynner. Glass med frø kan stå ved alminnelig stuetemperatur i et vindu uten direkte sol. Etter ca. åtte uker begynner kimroten å komme fre,m, og litt senere viser den overjordiske planten seg også. Kjernen skal plantes med den runde enden ned og skal bare såvidt berøre vanne. Den kan også plantes direkte i jord hvor 2/3 av kjernen skal dekkes, og det hele beskyttes mot fordamping med klar plast. Avokadoplanten skal stå lyst og vannes rikelig om sommeren, mens den skal stå kjølig, men frostfritt, på et lyst sted om vinteren. Det er et eviggrønt tre med hele blader som er blågrønne på undersiden.

Åh hekkan, det hadde jeg glemt bort! Dette skal gjøres nå! :ja:

blåbær
04-04-10, 11:42
Kult at du henta fram denne tråden, Aeryth! :)
Når jeg kommer tilbake til Oslo etter påske skal jeg også så og plante litt til balkongen min. Har ikke noe fancy drivhus, men. Gleder meg likevel! :)

Supera
04-04-10, 15:19
Kult at du henta fram denne tråden, Aeryth! :)
Når jeg kommer tilbake til Oslo etter påske skal jeg også så og plante litt til balkongen min. Har ikke noe fancy drivhus, men. Gleder meg likevel! :)
Du kan jo kjøpe minidrivhus! :snill: Og ett tips hvis du ikke har prøvd dem: Urtepottene til Eva Solo! De har tråder fra hovedpotta og ned til vannet, og så får urtene jevn vanntilførsel og man trenger bare å fylla vann oppi vanntanken sånn innimellom. Nå er det jo ikke skikkelig vår enda, men basilikumen jeg har i vinduet mitt i Eva Solo-urtepotte klarer seg i to uker alene. Ca, jeg har aldri målt skikkelig. Kanskje til og med lengre. Jeg skal kjøpe masse av de urtepottene!
Jeg har hatt meg en runde i drivhuset her nå og plantet masse: basilikum, oregano, timian, persile, chili, paprika, cherrytomat, purre, gressløk. Mulig jeg glemte noe nå, men sånn ca det.
Plantet rosenkål også i går. Jeg følte at jeg hadde glemt noe da jeg listet dem opp.

Imp
04-04-10, 20:56
Har nok fått plantelysten inn med morsmelka (nesten). Pappa var universitetsgartner før han kom til Norge, nå er han hobbygartner i stor stil og får til alt. Bestefar er også hobbygartner, i England.

Før vi flyttet hit hadde jeg alltid huset fullt med inneplanter, men huset her er rett og slett for mørkt. Har noen få som trives, det er pengeplante, grønne renner, porselensplanter, orkideer (de får de gjeveste, lyseste plassene), aloe vera, et par kaktuser, paraplyplante og noe jeg ikke vet hva heter.

Har ikke giddet å så så mye i år, for vi har begrenset med plass, og når huset er mørkt sier det seg selv at det blir et problem. Men mannen har kjøpt vekstlys og har sådd chili og tomat i stor stil. Han har også noe krydderurter stående.

Jeg har en del fuksiaer, de har jeg dilla på, akkurat som pappa. Pappa kjøper stiklinger på nett og sånn, så han har mye forskjellig, og etterhvert drypper det noe på meg også. Har dessverre ikke vært så flink å vanne de i vinter, har klippet dem ned og hatt dem mørkt og kjølig, men EN vanning i vinter var nok for lite. Så halvparten har strøket med, men det er en del igjen. Håper det er de fineste. ;) Neste år skal jeg heller gjøre som pappa, han klipper dem ned til tennisballstr og legger dem fuktig i jord i en tett isoporkasse hele vinteren igjennom.

Ellers så er vi så heldige å ha en stoooor hage, og der har vi mange prosjekter. I fjor fikk vi laget en fin jordbæråkerlapp. Vi har fire epletrær som var vanskjøttet da vi flyttet hit, så vi klippet dem ordentlig ned. Det kom ikke så mye frukt i fjor, men det som kom var utrolig fint, store, flotte epler uten noe som helst av brune flekker og skader. Vi leverte det til eplegården, og fikk eplemost tilbake, utrolig godt og populære julegaver. Håper det blir mer epler i år, er i gang med å klippe ned trærne nå igjen.

Har et par ripsbusker, to røde og en hvit. To solbær, og stikkelsbær, fire blåbær som mannen har plantet. Har et morelltre og tre kirsebærtrær, men noe av det må ned. Har buskevis med bringebær, gammel, søt type, nederst i hagen, men det er håpløst å plukke noe særlig der. Så mitt prosjekt i år er bringebærhekk. Mannen skal frese opp en jordlapp som ikke er plen, der vil jeg ha hekken min, og der vil vi på sikt ha drivhus og grønnsakshage.

Kanutten
04-04-10, 22:16
Jeg har også dilla på planter. Før gikk det mest i inneplanter, men etter at jeg ble sambo i fjor sommer er det utepantene som har fått mest oppmerksomhet.

Jeg elsker Astilber (http://www.kvasir.no/bildesok?q=astilber&partnerid=sol&sourceid=sol.no)! Har mange forskjellige sorter av dem og flere skal jeg ha.

Siden jeg er Irlandfan har jeg laget et bed bare med planter jeg har sett dem har i hagene der borte..... det innebærer også ei Yuccapalme (http://www.dekam.de/gouadeloupe/saintes_II/Saintes014.JPG) :o... Megaspent på hvordan den har klart seg i vinter. Jeg har planta den på en meget sommervarm samt vintersnill plass, men spent likavel.. :p

Gikk dessuten amok i høst og planta hundrevis av løker. Håper at de kommer opp til vi skal ha konfirmasjon til våren! :heia: DA blir det så vakkert i hagen!

I år skal jeg anlegge urtehage, samt lage levegg av Kaprifol. Kaprifol (http://mogetorp.net/flora/kaprifol/kaprifol.jpg) er noe av det nydeligste jeg vet :love: og den er så hardfør og fin :love:.

Oooog så skal vi lage egen vegg med hunnHumle (http://www.odla.nu/krydd/images/humle.jpg). Sambo skal tørke den og bruke den i produksjonen sin av øl. :ja:

Kanutten
05-04-10, 19:59
Ungene og jeg har vært hos mine foreldre et par dager i påsken. Da vi kom hjem i ettermiddag fikk vi se hva sambo har sysla med de siste dagene;

Han har måkket HELE plena fri for snø! Og attpåtil gjort snøen i blomsterbeddene luftigere slik at snøen smelter snarere. :love:

Han ville gjøre det lettere for krokusen og alle de andre løkene å komme frem til konfirmasjonen først i mai. :love: Gullegode sambo. :love:

Supera
05-04-10, 20:28
Nommen, fine samboeren din! Jeg vet ikke hvor stor plen dere har, men fint gjort uansett hvor liten! Så er det snart klart for grønne fingre som klør.

Kanutten
05-04-10, 21:19
Nommen, fine samboeren din! Jeg vet ikke hvor stor plen dere har, men fint gjort uansett hvor liten! Så er det snart klart for grønne fingre som klør.


Den er ikke stor, kanskje 300 kvm, men megasnillt gjort ja! :love:

Supera
09-04-10, 14:30
Fikk plantet aspargesen i dag. De har ligget til bløt i nesten en uke, skulle egentlig ligge en dag. Jeg satser på at det ikke gjorde noe. :geip: Og så leste jeg nå på pakken at det ikke gir avling før 3. året... Så om litt over to år kan jeg kanskje høste asparges...

blåbær
09-04-10, 16:53
Det blir spennende! :)

I går fikk jeg sådd litt, så i år satser jeg på at balkongen min blir koselig og fin! Det ble litt blomster og litt urter, pluss at jeg prøvde meg på litt salat i en av verandakassene. Håper det går bra!