View Full Version : Spørsmål om sticksene

SuperMamma
21-01-10, 18:49
1) Jeg forstår at de skal tas om kvelden. Minst to timer etter man har spis. Hvorfor er det ikke best å ta den om morgenen da?

2) Utslag er utslag sises det. Men mine har variert veldig i utsalg fra 10 til over 50. Jeg vet at jeg drikker nok og mere til. Hva betyr da variasjonen i fargen?

3) På pakken står det "dyppes i urin og avleses etter ett minutt"
-betyr det et par sek i glasset og ligge ett min på benken, eller stå i glasset i ett minutt og avleses med en gang? Jeg har nemlig registret at den blir mørkere om den blir liggende litt på vasken.

Fungirl
21-01-10, 19:00
1) Jeg forstår at de skal tas om kvelden. Minst to timer etter man har spis. Hvorfor er det ikke best å ta den om morgenen da?
Fordi man har ketoner i urinen når man våkner stort sett uansett etter timer uten matinntak. Derfor på kvelden
2) Utslag er utslag sises det. Men mine har variert veldig i utsalg fra 10 til over 50. Jeg vet at jeg drikker nok og mere til. Hva betyr da variasjonen i fargen?
Variasjonen kan være at du har spist noe med mer karbs enkelte dager, ikke noe å tenke på iallefall. Så lenge du er i ketose og går ned i vekt spiller det ingen rolle hvilket utslag man får
3) På pakken står det "dyppes i urin og avleses etter ett minutt"
-betyr det et par sek i glasset og ligge ett min på benken, eller stå i glasset i ett minutt og avleses med en gang? Jeg har nemlig registret at den blir mørkere om den blir liggende litt på vasken.
Du skal tisse direkte på sticken og ikke dyppe den. Dette har jeg fått beskjed om direkte fra Dr.Torkil
Og utslaget vises best etter 30 sekunder derfor blir nok fargen mørkere jo lengre den ligger innenfor ett gitt tidsrom :)

Gerd
21-01-10, 19:09
Her er litt om ketose

Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

Hentet fra post #1 i denne tråden om ketose:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092&page=4

mih
21-01-10, 21:36
Du skal tisse direkte på sticken og ikke dyppe den. Dette har jeg fått beskjed om direkte fra Dr.Torkil
Og utslaget vises best etter 30 sekunder derfor blir nok fargen mørkere jo lengre den ligger innenfor ett gitt tidsrom :)

hvorfor skal man ikke dyppe den????

Gerd
21-01-10, 21:48
i boka står det man skal dyppe, men det er for enkelhets skyld greiest å tisse rett på ;)

Imse
21-01-10, 21:52
Jeg aner ikke. Jeg tisser rett på den. Men til mere "seriøse" tester som gravidtester dypper jeg, det er det riktigste, eller det som gir best resultat.

Fungirl
21-01-10, 22:20

Kan tenke meg at det er fordi urinen da blir blandet med vann og at man da ikke får helt rikitg svar, men ekstakt hvorfor kan jeg ikke svare på dessverre.

Gerd
21-01-10, 22:25
Kan tenke meg at det er fordi urinen da blir blandet med vann og at man da ikke får helt rikitg svar, men ekstakt hvorfor kan jeg ikke svare på dessverre.

Neida, man skal tisse i et lite glass eller noe og dyppe i det. :)

Fungirl
22-01-10, 09:51
Oki, da forstår jeg ikke helt problemet med at man ikke kan dyppe den, men blir jo mindre styr om man tisser direkte på sticken så da gjør jeg det :)

Kitt
22-01-10, 09:58
At utslagene varierer selv om man er flink til å drikke, er ikke så rart. Selv om man drakk på milliliteren like mye hver dag, spiser man forskjellige ting med ulikt væske-og saltinnhold og man er til en hver tid på ulikt sted i syklus(for kvinner). Kroppen holder ikke like mye på vann fra time til time en gang!:p

Om man tisser i et urinprøveglass eller rett på sticken er nok ikke så nøye, bare man gjør det samme hver gang.:ja:

Det er heller ikke så rart at sticksen blir mørkere etter som den blir liggende. Væske fordamper og etterhvert vil da konsentrasjonen av ketoner blir større!;)

Fungirl
22-01-10, 11:42
At utslagene varierer selv om man er flink til å drikke, er ikke så rart. Selv om man drakk på milliliteren like mye hver dag, spiser man forskjellige ting med ulikt væske-og saltinnhold og man er til en hver tid på ulikt sted i syklus(for kvinner). Kroppen holder ikke like mye på vann fra time til time en gang!:p

Om man tisser i et urinprøveglass eller rett på sticken er nok ikke så nøye, bare man gjør det samme hver gang.:ja:

Det er heller ikke så rart at sticksen blir mørkere etter som den blir liggende. Væske fordamper og etterhvert vil da konsentrasjonen av ketoner blir større!;)

Nei ser ikke noe problem med å dyppe sticksen, men var bare Dr.Torkil som sa at jeg skulle tisse på den liksom :)

Kitt
22-01-10, 11:54
Nei ser ikke noe problem med å dyppe sticksen, men var bare Dr.Torkil som sa at jeg skulle tisse på den liksom :)
Var ikke myntet på deg, søta! Bare en sånn generell retnings- veiledningsting fra en som liksom skal kunne litt om sånt!:rolleyes:

Jeg tisser rett på, jeg!:p

Fungirl
22-01-10, 14:08
Var ikke myntet på deg, søta! Bare en sånn generell retnings- veiledningsting fra en som liksom skal kunne litt om sånt!:rolleyes:

Nei tok den ikke sånn altså, bare skjønner ikke hvorfor Torkil kom med rådet, kanskje jeg spurte om jeg skulle tisse rett i do og så dyppe :)

Jeg tisser rett på, jeg

Jeg leste:
Jeg sitter på meg, jeg :lol: