View Full Version : The return of romertopf
Min kjære gravde frem en romertopf leirgryte fra loftet for en tid tilbake. Dette 80-talls fenomenet er virkelig guds gave til oss lavkarbomennesker. Det tar gjerne noen timer ved kjøkkenbenken, men gud bedre så fantastisk mye god mat det er mulig å få til! Ingen smak går til spille. I dag laget madamen den beste kjøttgryten jeg har spist på årevis. Norsk sikringskost møter garam masala, hvitløk, chilli og rødvin :)
Så grav i skuffer og skap. Du har sikkert også en gryte som ligger og støver ned et sted. Den fortjener så absolutt å komme til heder og ære igjen.
Min rekker aldri å støve ned, myyyye brukt ja :D
Jeg har aldri rukket å skaffe en slik gryte, men jeg vet mamma brukte sin mye! Jeg lånte den noen ganger og det blir kjempegodt kjøtt i de!
Hender jeg fyller den med alskens digg og setter den inn på lav varme og lar den stå i ovnen natta over. Sååå enkelt og sååå godt!
Helt sant! Det er bare fantasien som setter grenser. Fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker, krydder, urter, oljer, vin. Og så lav varme i et par timer. Du kan nesten ikke bomme. Men et tips er å frese kjøttet i stekepanne litt først for å få sprø stekeskorpe.
Å, jeg som kasta min (ubrukte) for flere år siden. :( Får man tak i sånne leirgryter lenger, tro?
Å, jeg som kasta min (ubrukte) for flere år siden. :( Får man tak i sånne leirgryter lenger, tro?
Tror sannelig jeg har sett det på Claes Ohlson jeg.... og...hmmm... Jernia?
Her er opskriften på verdens beste kylling i leigryte:http://www.klikk.no/mat/spise/article454260.ece
Leirgryte hos Clas'ern - eller gubbdagis'en om du vil ;)
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=144679013 189,-
og hos Jernia:
http://www.jernia.no/Produkter/Kjøkken/Koke+og+steke/Ovnsformer?key=104825 549,-
Og jeg som trodde gubbdagis var Biltema :)
Sånn brukte jeg mye før, dessverre forsvant den i flytting en gang.
Leirgryte hos Clas'ern - eller gubbdagis'en om du vil ;)
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=144679013 189,-
og hos Jernia:
http://www.jernia.no/Produkter/Kjøkken/Koke+og+steke/Ovnsformer?key=104825 549,-
Den fra Clas Ohlson er litt for liten. Husk at du gjerne skal ha plass til masse rå grønnsaker i tillegg til kjøttet. Vi brukte 2 kg oksebog og omtrent en kilo grønnsaker i går, og da var vår 4-5 liters gryte stappfull. 3 liter blir for liten til f.eks. en hel Stangekylling som i oppskriften til LilMe også.
Jeg har brukt min leirgryte minst to ganger i uka i årevis. Både kjøtt og grønnsaker blir sååå mye bedre når det er tilberedet i denne. :sikle:
Har ikke brukt min på en stund og det er bare et par dager siden min 16 år gamle sønn etterlyste leirgryte- grønnsaker!:sikle:
Photobscura
26-02-10, 17:46
Åh, de lager all kjøttmat i sånne på Kafé Sara! Det blir alltid supergodt. Hmm ... Dette kommer på ønskelisten sammen med manuell kjøttkvern med pølsehorn! :D
Grønnsakene og kraften som blir i gryten, pleier vi å kjøre til en saus med stavmikseren.
Helt fantastisk godt!!!!
:D
Grønnsakene og kraften som blir i gryten, pleier vi å kjøre til en saus med stavmikseren.
Helt fantastisk godt!!!!
:D
Jepp! Gjerne med en skvett fløte i. :sikle:
De har solgt slike for harde livet på konkurssalget til Pytt og Panne i vinter. Men jeg tror det er over nå, for de hadde pakka ned butikken på CC vest hvertfall.
På CC i Drammen er Pytt&Panne fortsatt i full sving! 70% på det meste!
Jeg har kjøpt 2 ubrukte Römertopfer på loppis, jeg, og nå er det snart sesong for slikt igjen.......
Hmm. jeg har ei leirgryte fra IKEA. Men har aldri fått brukt den, for jeg vet ikke helt hvordan man gjør den klar for bruk..
Du må la den ligge i vann et døgn første gangen.
Den skal vaskes godt uten vaskemiddel og lufttørke før den settes bort til neste gang.
Ved senere bruk trenger den kun ligge i vann noen timer!:)
Leste akkurat om en travel småbarnsfamilie som kuttet opp grønnsaker/kjøtt/kylling etc og la i Römertopfen om kvelden.
Om morgenen satt de den inn i ovnen på 100 grader og vips, ferdig middag når de kom slitne hjem etter en travel dag på jobb og i barnehagen!
Lurt!:)
Den skal vaskes godt uten vaskemiddel og lufttørke før den settes bort til neste gang.
Timer :eek:
Vi lar den ligge 10-15 minutter i vann før bruk, og vasker med litt såpe.
Men veldig greit med langkoking, ja. Da kan det nesten ikke bli feil.
Timer :eek:
Vi lar den ligge 10-15 minutter i vann før bruk, og vasker med litt såpe.
Det står så i min bok også, men min tidligere sjef, kokken, har andre meninger og siden han er kokk, så.......
Gjør meg ikke noe å legge den i vann om morgenen, da!
Men såpe har jeg aldri brukt etter at en venninne serverte den "kunne ha vært gode maten" med en sterk ettersmak av Zalo!:eek:
Det står så i min bok også, men min tidligere sjef, kokken, har andre meninger og siden han er kokk, så.......
Gjør meg ikke noe å legge den i vann om morgenen, da!
Men såpe har jeg aldri brukt etter at en venninne serverte den "kunne ha vært gode maten" med en sterk ettersmak av Zalo!:eek:
Kan være enig i at Zalomat er mindre sjarmerende :p Bruker det aldri i jerngryter, men jeg har aldri kjent noe av leirgryta.
Vi lar den også ligge i vann ca 15-20 min før bruk.
Først legges gryta i vannet, så tibereder man maten og så er det rett i ovnen.
Er det lenge siden den er brukt, så lar vi den stå 1/2 time i vann.
Bruker aldri såpe, men lar den stå i vann til saker og ting løsner etterpå.
Vil tro at om hun lot den stå i zalovann ttrekker den nok godt til seg og slipper når den blir varm ja. (Note to self som elsker å sette i vann ting i såpe... :rolleyes:)
Legger den aldri i bløt jeg... :o Sørger for at det er plenty med væske i gryta og setter den inn i mens ovnen er kald. Går så bra atte ;)
I dag fant jeg elgstek til halv pris på Rema!
Gjett hvordan den skal stekes?;)
Det verste er at kontoen min er tom, lønningen kommer kanskje i morgen og det ligger igjen 4 halvpris elgsteker som sikkert blir destruert i morgen........:(
Det verste er at kontoen min er tom, lønningen kommer kanskje i morgen og det ligger igjen 4 halvpris elgsteker som sikkert blir destruert i morgen........:(
Jeg er også blakk, dessuten er det jævlig langt til asker akkurat nå... :rolleyes:
Vil tro at om hun lot den stå i zalovann ttrekker den nok godt til seg og slipper når den blir varm ja. (Note to self som elsker å sette i vann ting i såpe... :rolleyes:)
:eek: :eek: :eek:
Legger den aldri i bløt jeg... :o Sørger for at det er plenty med væske i gryta og setter den inn i mens ovnen er kald. Går så bra atte ;)
Jeg legger heller ikke min i vann før bruk, og jeg setter den gjerne i knallvarm ovn. Min leirgryte er ca 20 år gammel.
Føler meg alvorlig lost her..... Har aldri hørt om romertopf før! :eek:
Nå begynner det å demre for meg at jeg kan ha gått glipp av noe!
Altså man har i kjøtt og valgfrie grønnsaker i vann i denne gryta og lar det stå i ovnen over lang tid???? Hvor varm skal ovnen være da?
Her (http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=3234) fant jeg èn side med oppskrifter som du kan ta utgangspunkt i :)
Hender jeg setter den inn på 120-150 gr natta over for å få "billig, trått" kjøtt mørt og fint. Eller jeg gjør den klar om kvelden og smekker den inn på ca 150 gr om formiddagen om vi skal avgårde på offroad kjøring feks. Deilig å komme hjem etter en lang dag ute til ferdig middag!
Kjøpte en slik First Price-pose med kyllingfilèter, men siden formen fortsatt er blæh renskjærte jeg bare filetène, hadde oppi en halv løk, urter,godt med krydder samt litt kyllingbuljong, lempet alt i leirgryta og stekte det i ovnen (200 gr). Vips, ferdig stekt kylling uten særlig jobb ;)
Føler meg alvorlig lost her..... Har aldri hørt om romertopf før! :eek:
Nå begynner det å demre for meg at jeg kan ha gått glipp av noe!
Altså man har i kjøtt og valgfrie grønnsaker i vann i denne gryta og lar det stå i ovnen over lang tid???? Hvor varm skal ovnen være da?
Det er det samme som ei leirgryte. Mammas gryte kalles Teufeltopf, så kjært barn har mange navn. Jeg bruker ha ovnen på alt mellom 100-250 grader, alt etter hva slags mat jeg lager og hvor lenge det skal stå i ovnen.
Artig! mamma har en slik på loftet...kanskje en fattig student kan få den for å gjøre om first-price varene til deilig lavkarbo middag? :D
For de som ikke har en Römertopf i nærheten kan denne metode (http://www.dagbladet.no/2010/03/02/tema/klikk/mat/10667526/)n prøves!:)
Fant til og med en (nesten)lavkarbo- ostekakeoppskrift i min leirgryte- kokebok.
I orginaloppskirftene er det 1 1/2dl rosiner og 1ss sukker, men det er jo bare å droppe!
Ostekake
4-6 pers (1,5l gryte)
1ss smør
500g cottage cheese
1dl hasselnøtter
3 egg
2ts vaniljesukker
1dl fløte
La gryten ligge en stund i vann. Smør så gryte og lokk.
Rør opp ostemassen litt og tilsett finhakkede nøtter, eggeplommer, vaniljesukker og fløte. Vend inn stivpiskede eggehviter.
Stekes på rist nederst i ovnen ca 1 time på 225 grader.
Serveres lunken med pisket krem!
Har ikke prøvd den selv, men kommer nok til å gjøre det. Var jo så enkel!
Takk!:)
Står i vann as we speak.
Dumt spørsmål kanskje, men..
Når man skal langsteke i leirgryte, kan det stå hur lenge som helst og steke da?
Selvfølgelig ikke i flere dager kanskje, men..
Dumt spørsmål kanskje, men..
Når man skal langsteke i leirgryte, kan det stå hur lenge som helst og steke da?
Selvfølgelig ikke i flere dager kanskje, men..
Jeg kan steke kjøttet i nesten et døgn. Bare det er over 70 grader.. Har jeg lest et sted.
Hos meg hender det står i ovnen 8-12 timer, blir så mørt og godt atte :D
Så genialt! Jeg har jo også en sånn en, den er sikkert like gammel som meg, har fått den av mamma:) Har aldri brukt den, så dette må prøves.
Men lar dere den stå i ovnen mens dere er på jobb og sånn? Er ikke det litt skummelt, med ovnen på og ingen hjemme mener jeg?
Lagde kylling i dag.. det var så mmmmmm. mmmmmmmmmmm. Kjøttet løsna fra beina bare man så på det. mmmmmmmnamnam
Photobscura
03-03-10, 21:29
Åååå! Jeg fant en romertopf for søtti spenn på Maritastiftelsen! (Eller faktisk så het den ... øøøøh ... knipsertofp?). Så ut som om den kunne romme kanskje halvannen til to liter?! Ikke kjempestor, men sikkert plass til en hel, liten kylling i. Håååååper ingen kjøper den før tirsdag, for da får jeg penger! Vil ha! Blir jo så ivrig av deres beskrivelser her :).
Römertopf er genialt! Eg vaks opp med ein slik i hus, og den var MYKJE i bruk. Trur den var nokså innsteikt til slutt. Kan ikkje hugse at den har vore lagt i vatnen siste åra i alle fall. Botnen fins enno, men trur topploket sprakk delvis for nokre år sidan. Eg fekk tak i ein ny til mamma her nede, ein Classic. Trur den framleis er ganske mykje i bruk. Har ikkje kjøpt slik sjølv enno, men ein dag!
Det fins dessutan ein slags "steike-stol" for kylling frå samme produsent! Heldt på å le meg i hel på butikken år eg såg den. Du stikk altså heile kyllingen ned på denne standen, og så sit kyllingen så fint på denne i omnen. Chicko Chicken Roaster (http://www.roemertopf.de/english/roemertopf_klassik/gefluegel.htm)
Lurer på om denne vil funke? http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80087711
Serenio, vil tru det ja. :)
Fint! Da tenker jeg at jeg skal slepe meg dit i morgen og græbbe en sånn. Ny helgemat!! Juhu!
yeah, jeg kjøpte min på Ikea. Ser ikke sånn ut da men.. funker veldig bra:)
I min bok står det at man aldri skal bruke såpe. Poenget er at keramikken er porøs og trekker til seg ting - f eks vannet som den skal være gjennomtrukket med, og så trekker den til seg smaken av det du har oppi. Derfor bør du ha en egen til fisk og en annen til kjøtt. Det går også an å lage dessert i leirgryte, kanskje ikke det vi først og fremst tenker på - vi prøver vel helst bare å finne ut om vi kan finne på en dessert! Men i så fall må den også ha egen gryte.
Men takk for en god påminnelse! Nå er det en stund siden jeg brukte min. Det åpnet plutselig en hel annen tankegang!
Ble bomtur i dag, Ikea Furuset har ikke sånn leirgryte (og de visste ikke om de fikk det heller), må visst på Slependen. grmf.
Ble bomtur i dag, Ikea Furuset har ikke sånn leirgryte (og de visste ikke om de fikk det heller), må visst på Slependen. grmf.
Du vet du kan sjekke på nettet hva de har inne?
Ellers så jeg i dag at de hadde på Clas Ohlson til 189,- (http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=leirgryte). En ganske stor en, også!
Ja, jeg hadde bare glemt at det gikk an. Takker for Clas Ohlson-tips. :)
Ja, jeg hadde bare glemt at det gikk an. Takker for Clas Ohlson-tips. :)
Er så lei av bomturer til Ikea, så det er det siste jeg gjør før jeg drar dit, selv om det tar mindre enn 10min å komme til Slependen!:p
Nå ble jeg veldig inspirert til å prøve ei slik leirgryte! Hvilke egenskaper er det denne romertopfen har som gjør at maten smaker bedre?
Poenget er vel det at man legger den i vann først! Leiren suger til seg dette vannet som blir til damp i ovnen og gjør maten ekstra saftig.
Feks kan oksestek være vanskelig å steke fordi den fort blir tørr, har aldri opplevd det i en römertopf!
I boken min står det at blant annet at alle smaksemner blir bevart og at maten blir brasert(dampstekt).
Nå ble jeg veldig inspirert til å prøve ei slik leirgryte! Hvilke egenskaper er det denne romertopfen har som gjør at maten smaker bedre?
Det er ikke noe magisk med en leirkrukke, du kan like gjerne bruke en stekepose. Du vil da slippe vasken og skapplassen.
Poenget for saftig mat er å bruke lav temperatur over lang tid. Sous vide gir perfekt kontroll hvis du vil ha saftig mat.
Nei, du kan ikke like gjerne bruke en stekepose!:eek::eek::eek:
Blir ikke den samme delikate maten, syns jeg. Neeeeei, blir ikke det samme, nei!:)
Nei, du kan ikke like gjerne bruke en stekepose!:eek::eek::eek:
Blir ikke den samme delikate maten, syns jeg. Neeeeei, blir ikke det samme, nei!:)
Enig med Kitt! Stekepose blir IKKE det samme!!
Men lar dere den stå i ovnen mens dere er på jobb og sånn? Er ikke det litt skummelt, med ovnen på og ingen hjemme mener jeg?
Dette lurte jeg veldig på også. Vet ikke om jeg hadde turt det.
Men skjønner hva jeg har gjort feil da jeg få ganger har brukt leirgryten vi har hjemme. Jeg har ikke latt den ligge i vann - bare skyllt av den og jeg har definitivt ikke latt det stå lenge nok i ovnen.
Har en stor oksesteik hjemme så spørs om ikke dette skal testes. :D
Hvis jeg setter det i ovnen på morgenen så burde det vel da være bra til middag i 16-17 tida?
Ett annet spørsmål , har dere ovnen på varmluft eller "vanlig" over/under varme? På ovnen min har desverre varmluften gått istykker tror jeg.. bare varmluft med grill virker..
Om det er lenge siden du har brukt leirgryta, la den ligge i venn minst et par timer, lokket også!:) (Helst over natta)
Jeg bruker bare vanlig over-/undervarme!
Fikk denne av en kompis.:
Oksestek i leirgryte
Beregn 1- 11/2 time pr kg
Kald ovn 220 grader
Gulerøtter etter 1/2 time
Blomkål 1/2 time før slutt
Løk fra start
Fløte/CF et kvarter før slutt
Photobscura
26-03-10, 09:49
Du mener man skal sette gryta inn mens ovnen fortsatt er kald?
Sist vi hadde oksestek la jeg ferdig krydret stek, masse grønnsaker samt en skvett rødvin i gryta, satte den inn på ca 120-150 gr og reiste på offroadkjøring :D
Kom hjem slitne, kalde og ikke minst sultne 7-8 timer senere til en meget ferdig stek. Lagde saus av krafta og dyttet innpå. Steka var så mør at den kunne spises med skje :D
Ja, man skal sette inn leirgryta i kald ovn.
Først i bløtt i en halvtimes tid også inn i kald ovn.
Photobscura
26-03-10, 12:52
Ok, jeg MÅ bare kjøpe en sånn en når jeg får penger, skjønner jeg :p. Jeg vil også ha kjøtt som kan spises med skje :D
Ok, jeg MÅ bare kjøpe en sånn en når jeg får penger, skjønner jeg :p. Jeg vil også ha kjøtt som kan spises med skje :D
Ja, det er helt fantastisk! Rett og slett.
Veldig greit å kunne kjøpe billig kjøtt og få det skikkelig mørt uten noe styr :p
Grønnsakene blir helt møre når de ligger like lenge som steka, digg å knuse dem inn i sausen/krafta og slurpe innpå :D
Som sagt, du finner en fin en på Clas Ohlson for 189,- når du kommer så langt.
Ellers kjøpte jeg en fin en på loppis for 2 år siden for en 10'er!;)
Photobscura
26-03-10, 15:47
Jepp!
Lett påvirkelig som man er så endte jeg opp med å kjøpe en på Clas Ohlson i går :eek:
Den står i ovnen nå og godgjør seg. :rolleyes:
Photobscura
27-03-10, 19:34
Jeg lurer på å nevne dette hjemme hos mor og far i påsken. De tenderer til å samle på mye rart for en regnværsdag. Vet de blant annet har fonduegryte som de ikke klarer å kvitte seg med (ikke at jeg skal ha det, altså. Kokende olje er vel idet siste jeg er hypp på å tilberede kjøttet mitt i ;)).
Jeg har forresten ønsket meg manuell kjøttkvern med pølsehorn til bursdagen min! DET hadde vært stas, det. Jeg elsker pølser, men gidder liksom ikke å trykke i meg alt dette stivelsesmakkverket, og å kjøpe Jakobs-pølser blir for dyrt og Ketolysepølsene smaker omtrent like spennende som First Price sine grillpølser ...
Lurt! Jeg vet at mamma har en sånn en stuet bort i kjelleren men det er litt for langt unna til at det er lett å overta, dessuten er den veldig stor. Passer bedre med en litt mindre til enmannshushold. :)
Lage egne pølser høres spennende ut! Jakobs er ganske dyre ja, har enda ikke smakt ketolysepølsene. Hvis jeg spiser pølser så er det oftest Bønes pølser. Spesielt lammepølsene er gode.
Maten er forresten ferdig. Ble knallgodt! :stortsmil
Jakobs-pølser blir for dyrt
Men de er verdt det... :) Eller overtal en venn med bil til å kjøre til sverige, Böklunder er helt greie og grei pris.
Photobscura
29-03-10, 21:30
Men de er verdt det... :) Eller overtal en venn med bil til å kjøre til sverige, Böklunder er helt greie og grei pris.
Men jeg skal jo få manuell kjøttkvern med pølsehorn i bursdagsgave :stortsmil
Jeg fant en romertopf i skapet hos mamma! Hurra! Var vissnok noe pappa kjøpte engang i sin ungkarstilværelse på 70-tallet. Den skal prøves i påsken :) Gleder meg! Har lest denne tråden med vann i munnen ...
Photobscura
03-04-10, 13:13
Fantes dessverre ingen her i huset ... Mamma husker disse, da. Mormor, superkokken hadde sånn alt på femtitallet.
Fantes dessverre ingen her i huset ... Mamma husker disse, da. Mormor, superkokken hadde sånn alt på femtitallet.
Så synd. Får krysse fingra for loppis. :)
Ikke så rart om en sånn var i bruk på femtitallet. En jeg kjenner kommenterte at det så ut som et kokekar hun hadde sett i en museumsutstilling av et romersk kjøkken. :rolleyes: Er visst ikke en helt ny patent.
Photobscura
05-04-10, 00:17
Ellers får jeg gå på Clas Ohlson og kjøpe en til to hundre spenn. Jeg har inntrykket av at det er verdt det ;).
Römertopf betyr forresten romergryte :).
Ellers får jeg gå på Clas Ohlson og kjøpe en til to hundre spenn. Jeg har inntrykket av at det er verdt det ;).
Römertopf betyr forresten romergryte :).
Se der ja!
Må også få si at jeg synes det er verdt det. Jeg har tenkt at neste prosjekt i herligheten skal være lammeskanker. Må bare finne en oppskrift jeg kan avvike fra.
Så grav i skuffer og skap. Du har sikkert også en gryte som ligger og støver ned et sted.
Nevnte for mora mi at jeg ønsket meg leirgryte (etter å ha lest denne tråden), og hun spurte om jeg ikke kunne bruke den hun hadde. Hurra for foreldre som har alt og samler på alt. Som regel ikke hurra for vi har roterom i flertall, men akkurat denne gangen var det hurra. :snill: Den har ikke blitt brukt på 20 år ca, så tror nok den bør ligge i bløt lenge. Jeg tror jeg skal knabbe en elgsteik fra fryseren deres og teste ut i morgen. Elg blir jo som regel tørt.
Og det ble overhodet ikke tørt i römertopfen!:D
Min kjære gravde frem en romertopf leirgryte fra loftet for en tid tilbake. Dette 80-talls fenomenet er virkelig guds gave til oss lavkarbomennesker. Det tar gjerne noen timer ved kjøkkenbenken, men gud bedre så fantastisk mye god mat det er mulig å få til! Ingen smak går til spille. I dag laget madamen den beste kjøttgryten jeg har spist på årevis. Norsk sikringskost møter garam masala, hvitløk, chilli og rødvin :)
Så grav i skuffer og skap. Du har sikkert også en gryte som ligger og støver ned et sted. Den fortjener så absolutt å komme til heder og ære igjen.
Hei , jeg bruker min til¨å lage mye god mat. Søndager , tar jeg gjerne en kalkunstek , og masse gode grønnsaker og setter stekovnen på ca 100 gr. Maten er ferdig når jeg kommer hjem fra tur. Den står da gjerne og godgjør seg en tre eller fire timer.:)
Ser at de selger Römertopf hos traktøren, 3 forskjellige størrelser. :) Tror jeg må investere. ;)
Drar opp denne igjen siden jeg nå kan stille meg i rekken av de som har foreldre med mye rart i skapene. Fikk en av min mor som jeg tror aldri har vært brukt, så nå er jeg på jakt etter oppskrifter! :D Å bare "slenge oppi forskjellige grønnsaker og kjøtt" er jeg ikke kreativ nok til. :o
På matprat.no stod det at man kan bruke den på grill!
Drar opp denne igjen siden jeg nå kan stille meg i rekken av de som har foreldre med mye rart i skapene. Fikk en av min mor som jeg tror aldri har vært brukt, så nå er jeg på jakt etter oppskrifter! :D Å bare "slenge oppi forskjellige grønnsaker og kjøtt" er jeg ikke kreativ nok til. :o
Jeg har to små søte bøker . Den ene heter Mat i lerigryte og den andre akkurat det samme!:p
Googler du "mat i leirgryte" får du opp en masse!:sikle:
Tror nesten jeg må gå til innkjøp av de bøkene selv. Fant ikke særlig mye på nettet, dessverre. :( Har søkt på både "mat i leirgryte" og "romertopf" uten å få opp så veldig mange konkrete oppskrifter. Skal lete videre på engelsk.. :)
Jeg klarte meg i mange år med en liten bok som heter "Mat i leirgryte" Den er fra 1988 og er opprinnelig svensk.
Den forteller om alt fra forskjellige typer gryter til steketemperaturer og råvarer og seff mer enn 100 oppskrifter som er gode å ha som utgangspunkt når man er helt ny i gamet!
Den er ikke i salg lengre, desverre!:_oppgitt:
Men noe liknende må det da gå an å finne! Denne (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=145979) feks!
Takk, ja, jeg får kjøpe meg noe slikt. :)
I dag tenkte vi å slenge oppi noen grønnsaker, tre store kyllingfileter og tre poteter (:eek:) i romertopfen. Hvilken temperatur og hvor lenge bør det steke/koke?
Hvis man takler å oversette oppskrifter fra engelsk finner man mye ved å søke på crockpot. :) Denne sida, feks: http://southernfood.about.com/library/crock/blcpidx.htm
Så godt å høre at det er flere enn meg som bruker römertopfen flittig.
*minne meg selv på å vanne römertopf'en* På søndag blir det langstekt lammeskank og grønnsaker :sikle:
*minne meg selv på å vanne römertopf'en* På søndag blir det langstekt lammeskank og grønnsaker :sikle:
Jeg vanner aldri min for da får jeg ikke denne stekte skorpen på kjøttet..
Jeg vanner aldri min for da får jeg ikke denne stekte skorpen på kjøttet..
Men atte, er ikke det noe av poenget med hele opplegget, da?:confused:
At fuktigheten skal komme fra vannet?
Uten kunne du vel like gjerne ha brukte en vanlig ildfast form?
Også har jeg hørt at de sprekker uten vann? Kanskje når de er litt mer slitt, men....
I dag blir det kalvestek i leirgryta, ante ikke at den var så super å steke i. Fant min på Fretex. Spent på dagens middag:hungry:
Ble knallgodt kjøtt, alle var veldig fornøyd med smak og mørhet. Det blir ikke siste gangen jeg bruker den:)
Den er suveren på sånt som stek, da!:D Ingen fare for å steke noe tørt feks!;)
Men er det jeg som gjør noe feil, eller får alle masse, masse sjy i formen? Formen er nesten full av sjy... Type halv liter eller noe.
Masse god sjy som blir til god saus mens kjøttet hviler under alu-folie!:sikle:
Jepp, har laget saus av det jeg også. Men det blir for mye sjy. Jeg liker tykk saus...
Fikk også masse sjy. Etter å ha brukt endel av det til en god fløtesaus med sopp, fryste jeg resten ned i en boks. Da har jeg smakstilsetning for noen sauser framover. Brukte JBK så sausen ble tykkere, vi liker også litt tykkere sauser her i huset:sikle:
Fikser ikke JBKM i saus, blir en rar, glatt smak for meg.:p
Bruker egg, Philadelphiaost eller fløte som tykningsmiddel, jeg!:)
Holder ikke det, kan Fiberhusk til nød brukes!
Her er et kongetips siden jeg først er inne og smyger på lavkarbo.no i dag :)
Vi pleier å kjøpe lettsaltet sideflesk i Sverige (til flesk og duppe), men for et par uker siden prøvde vi det i romertopfen. Det ble noe av det beste hittil! Rutet opp flesket, lot det få 3-4 timer i gryta sammen med litt grønnsaker, og deretter 5-10 minutter under grillen. Supercrispy svor og sinnsykt godt kjøtt. Et absolutt must med en type hvit saus til (a la flesk og duppe). Vi laget kålstuing, men en tykk hvit saus med gressløk vil funke like bra. Try it! Bedre enn ribba til jul, og masse sukk og stønn rundt middagsbordet fra tenåringene - og tro meg, DE er bortskjemte i matveien :)
Vi pleier å kjøpe lettsaltet sideflesk i Sverige (til flesk og duppe), men for et par uker siden prøvde vi det i romertopfen. Det ble noe av det beste hittil! Rutet opp flesket, lot det få 3-4 timer i gryta sammen med litt grønnsaker, og deretter 5-10 minutter under grillen. Supercrispy svor og sinnsykt godt kjøtt. Et absolutt must med en type hvit saus til (a la flesk og duppe). Vi laget kålstuing, men en tykk hvit saus med gressløk vil funke like bra. Try it! Bedre enn ribba til jul, og masse sukk og stønn rundt middagsbordet fra tenåringene - og tro meg, DE er bortskjemte i matveien :)
Og resten av oppskriften??? Mange grader?? Hva slags grønnsaker?? :sikle: Tror det blir DET i morgen! Jeg er himla glad i lettsaltet sideflesk!! Jeg pleier skjære det i tynne skiver og steke det i steikovnen.. Men dette hørtes megasnadder ut!
:sikle::sikle::sikle:
Notert på "Sverige- handlelisten"!:ja:
Og resten av oppskriften??? Mange grader?? Hva slags grønnsaker?? :sikle: Tror det blir DET i morgen! Jeg er himla glad i lettsaltet sideflesk!! Jeg pleier skjære det i tynne skiver og steke det i steikovnen.. Men dette hørtes megasnadder ut!
3 timer på ca 180 grader, men med lavere temperatur blir mer av saften igjen i kjøttet. Jeg kan tenke meg at 6-8 timer på 70 grader må bli fantastisk. Husker ikke nøyaktig hva vi brukte av grønnsaker, men jeg kan vel nesten garantere at det var med hvitløk, løk, gulrøtter og kålrot. Det har vi alltid for hånden. Vet at rotgrønnsaker ikke er helt akseptert på lavkarbo, men vi bruker det ofte fordi det tåler røffere behandling. Og om en middagsrett blir 5 eller 12 gram karbo, så er det neppe der kampen vinnes :)
Forresten - en ting til. Sideflesket du får i Norge er ikke røkt. Det er ikke i nærheten like godt som det du får i Sverige!
3 timer på ca 180 grader, men med lavere temperatur blir mer av saften igjen i kjøttet. Jeg kan tenke meg at 6-8 timer på 70 grader må bli fantastisk. Husker ikke nøyaktig hva vi brukte av grønnsaker, men jeg kan vel nesten garantere at det var med hvitløk, løk, gulrøtter og kålrot. Det har vi alltid for hånden. Vet at rotgrønnsaker ikke er helt akseptert på lavkarbo, men vi bruker det ofte fordi det tåler røffere behandling. Og om en middagsrett blir 5 eller 12 gram karbo, så er det neppe der kampen vinnes :)
Forresten - en ting til. Sideflesket du får i Norge er ikke røkt. Det er ikke i nærheten like godt som det du får i Sverige!
Røkt sideflesk er jo det samme som bacon??
Røkt sideflesk er jo det samme som bacon??
Jepp. Men lettsaltet sideflesk er noe helt annet. Det er det du får i Sverige. Jeg mente motsatt i setningen over.
*Ønsker seg transportmaskin for a dra fra vestlandet til Sverige*
Lettsalta sideflesk tor jeg aldri jeg har sett her en gang.
Du kan få til noenlunde det samme med svineknoke, bortsett fra den sprø svoren. Men det er absolutt verdt det.
Tenkte faktisk å prøve med tynnribbe. Måtte bare furte litt først.
Tenkte faktisk å prøve med tynnribbe. Måtte bare furte litt først.
Det bør funke det. Men jeg ville lagt ribba med svoren ned minst halve tiden, slik at den får trukket til seg væske. Det er i hvert fall slik jeg lager "Hellstrøm-ribbe"
Lurt! Jeg lager ribbe ganske sjeldent. Det hadde jeg ikke kommet på.
Rema har faktisk lettsaltet flesk. :ja: (ikke den røkte typen, jeg *hater* røkt kjøtt)
Photobscura
08-10-10, 22:31
Noe av det jeg liker best med min far, er at han har abu-røk! Elsker røkt mat :D.
Rema har faktisk lettsaltet flesk. :ja: (ikke den røkte typen, jeg *hater* røkt kjøtt)
I stykker?
Må sjekke i morgen.
Da er det helg, og gryta er i arbeid. I dag ble det 1,5 kg beinfri grovdelt lammebog med kraftben ved siden av, 2 rødløk, 4 fedd hvitløk. 4 gulrøtter, 1 stangsellleri, 8 laurberblad, 2 chilli, 1/2 kålrot, 3 ts kakao, 2 kanelstenger, salt&pepper og masse kjærlighet & rødvin. 150 grader i tre timer. Tror dette blir bra :)
Photobscura
16-10-10, 19:36
Da er det helg, og gryta er i arbeid. I dag ble det 1,5 kg beinfri grovdelt lammebog med kraftben ved siden av, 2 rødløk, 4 fedd hvitløk. 4 gulrøtter, 1 stangsellleri, 8 laurberblad, 2 chilli, 1/2 kålrot, 3 ts kakao, 2 kanelstenger, salt&pepper og masse kjærlighet & rødvin. 150 grader i tre timer. Tror dette blir bra :)
Her er det bare kjærlighet og rødvin! Jeg må seriøst få meg en römertopf snart. Jada, jeg har sagt det før, men nå mener jeg re!
Her er det bare kjærlighet og rødvin! Jeg må seriøst få meg en römertopf snart. Jada, jeg har sagt det før, men nå mener jeg re!Jeg mener jeg så et par stykker på Maritabutikken sist jeg var der, men nå begynner det å bli et par uker siden da ...
Photobscura
16-10-10, 19:41
Jeg mener jeg så et par stykker på Maritabutikken sist jeg var der, men nå begynner det å bli et par uker siden da ...
Ja, jeg så en til nitti spenn som var ganske stor, men det er vel også et par uker siden. Men jeg ser dem støtt og stadig der, så når jeg får penger på tirsdag, er det første stedet jeg går! De koster uansett knapt to hundre kroner på Clas Olsson, da.
Ja, jeg så en til nitti spenn som var ganske stor, men det er vel også et par uker siden. Men jeg ser dem støtt og stadig der, så når jeg får penger på tirsdag, er det første stedet jeg går! De koster uansett knapt to hundre kroner på Clas Olsson, da.
Bare vær obs på at det er mange mini og ubrukelige romertopfer der ute. Min er 4L. Det er et absolutt minimum.
Photobscura
16-10-10, 19:51
Bare vær obs på at det er mange mini og ubrukelige romertopfer der ute. Min er 4L. Det er et absolutt minimum.
Vel, den på Clas O. rommer tre liter, da. Denne (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155189660), btw. Hva tror du, mann?
Vel, den på Clas O. rommer tre liter, da. Denne (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=155189660), btw. Hva tror du, mann?
Har ei gryte fra Tupperware som heter Ultrapro. Er ikke leirgryte, men maten blir veldig god likevel:). Har prøvd langtids steking, og det var meget vellykket. Den er på 5 liter.
Er desverre temmelig dyr , men er blitt glad i den:).
Jeg må tydeligvis få meg en større leirgryte, for min er full når jeg tar i 1,5 kg steik...
Her bruker vi Römeren til alt fra kalkun til svinestek og kylling - blir jo så saftig og godt kjøtt av det!
I det siste har vi hatt en del kylling. Vi kjøper rå kylling som vi gnir inn med div. krydder. Hiver oppi paprika, squash, purre osv. og lar det stå i noen timer. Nam, nam, det er bare noe av det beste altså!! :cool:
Jeg klarte meg i mange år med en liten bok som heter "Mat i leirgryte" Den er fra 1988 og er opprinnelig svensk.
Den forteller om alt fra forskjellige typer gryter til steketemperaturer og råvarer og seff mer enn 100 oppskrifter som er gode å ha som utgangspunkt når man er helt ny i gamet!
Den er ikke i salg lengre, desverre!:_oppgitt:
Men noe liknende må det da gå an å finne! Denne (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=145979) feks!
Er det noen som har denne boka ? Er skikkelig gira på en sånn gryte jeg nå:)
Er det enkle gode oppskrifter tro ?
Er det noen som har denne boka ? Er skikkelig gira på en sånn gryte jeg nå:)
Er det enkle gode oppskrifter tro ?
Det er så utrolig enkelt! Du trenger ikke oppskrift. Gjør hva du vil. Vi bruker leirgryta minst en gang i uka.
Eksempel fra helga: Svinestek på 2,5 kilo, salt og pepper, grønnsaker i bunnen, litt fløte og buljong, steika oppå, 3 timer på svak varme, 10 minutt under grillen. Tilbehør etter ønske. Verdens saftigste stek, crispy skorpe, kraft til en saus du gladelig selger dine egne barn for, sukk og stønn rundt bordet :)
Lykke til!
Det er så utrolig enkelt! Du trenger ikke oppskrift. Gjør hva du vil. Vi bruker leirgryta minst en gang i uka.
Eksempel fra helga: Svinestek på 2,5 kilo, salt og pepper, grønnsaker i bunnen, litt fløte og buljong, steika oppå, 3 timer på svak varme, 10 minutt under grillen. Tilbehør etter ønske. Verdens saftigste stek, crispy skorpe, kraft til en saus du gladelig selger dine egne barn for, sukk og stønn rundt bordet :)
Lykke til!
Ooh, det høres helt nydelig ut. Skal på Jernia og se om jeg finner en :)
Ikke bare vi som har gjennoppdaget denne gryta! http://blogg.aftenposten.no/ekern/2011/01/21/liv-i-leiren/
Ikke bare vi som har gjennoppdaget denne gryta! http://blogg.aftenposten.no/ekern/2011/01/21/liv-i-leiren/
Eller så er det flere slappe journalister innom her og leser what's hot and what's not :rolleyes:
Eller så er det flere slappe journalister innom her og leser what's hot and what's not :rolleyes:
:lol:
Jeg tror du har rett:cool:
Har Endelig fått meg leirgryte !
skal teste den i morgen, og gleder meg veldig. Den ligger i vann nå og koser seg. Hadde tenkt å prøve med oksestek. noen som har tips ? :D
Har lest hele tråden og fant en oppskrift på oksestek, men vil gjerne ha flere tips til steketid osv :)
Har Endelig fått meg leirgryte !
skal teste den i morgen, og gleder meg veldig. Den ligger i vann nå og koser seg. Hadde tenkt å prøve med oksestek. noen som har tips ? :D
Har lest hele tråden og fant en oppskrift på oksestek, men vil gjerne ha flere tips til steketid osv :)
Steketiden varierer, det beste er å bruke termometer. Jeg stopper på ca 70 grader. Jeg pleier dessuten brune steken litt før jeg legger den i gryta.
Hvis du lar steken ligge på løk og hvitløk får du en nydelig kraft du kan lage saus av.
Steketiden varierer, det beste er å bruke termometer. Jeg stopper på ca 70 grader. Jeg pleier dessuten brune steken litt før jeg legger den i gryta.
Hvis du lar steken ligge på løk og hvitløk får du en nydelig kraft du kan lage saus av.
Takk for tips !! gleder meg til å prøve :D
I dag skal leirgryta innvies. Fikk en brukt av moren min, snille damen, for hun hadde 2 stk.
Har 1,2 kg kalkunfilè på benken, som skal få godgjøre seg på svak varme sammen med grønnsaker og en fløteskvett.
Veldig spent på resultatet :)
I dag skal leirgryta innvies. Fikk en brukt av moren min, snille damen, for hun hadde 2 stk.
Har 1,2 kg kalkunfilè på benken, som skal få godgjøre seg på svak varme sammen med grønnsaker og en fløteskvett.
Veldig spent på resultatet :)
Det bare MÅ bli godt!! (ikke glem og legg gryta i vann først da:))
Det bare MÅ bli godt!! (ikke glem og legg gryta i vann først da:))
Neida, den har ligget i vann i hele natt :) Torde ikke annet, for det er nok en evighet siden ble brukt.
Tenkte 100 grader i 3-4 timer. Høres det fornuftig ut ? Hvis du har leirgryte da.... kan jo hende du ikke har :D
Neida, den har ligget i vann i hele natt :) Torde ikke annet, for det er nok en evighet siden ble brukt.
Tenkte 100 grader i 3-4 timer. Høres det fornuftig ut ? Hvis du har leirgryte da.... kan jo hende du ikke har :D
Nei det har jeg ikke, men skal kjøpe! Langtidssteking er supert,4 timer på 100gr høres bra ut. Har forresten hørt at gryta skal settes inn i kald ovn. Lykke til:)
Har aldri langstekt noe i leirgryte før, bare fulgt oppskriftene i boka mi eller de jeg har funnet på nett.
Spennende å høre hva du endte opp med å gjøre!
Har 2 kalkunfileter i fryseren jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med!:)
Har forresten hørt at gryta skal settes inn i kald ovn. Lykke til:)
Jepp, alltid kald ovn.:ja:
Selv om de ikke har funnet noen grunn til det eller forskjell på steketid eller sånt visstnok!
Da blir det langtidssteking 100 grader i ca 4 timer :D
Kommer selvfølgelig tilbake med rapport, hvis vi overlever da :eek:
Har egentlig grudd meg til å steke den kalkunfileèn, redd for at den skal bli tørr. Er bare vant til hele kalkuner her i huset. Dette blir spennende folkens :)
Sukk. Jeg savner leirgryta mi!
Da blir det langtidssteking 100 grader i ca 4 timer :D
Kommer selvfølgelig tilbake med rapport, hvis vi overlever da :eek:
Har egentlig grudd meg til å steke den kalkunfileèn, redd for at den skal bli tørr. Er bare vant til hele kalkuner her i huset. Dette blir spennende folkens :)
Vurderte å putte en i en sånn stekepose, jeg! Sammen med masse grønnsaker! Gleder meg til å lese rapporten din!:)
Vurderte å putte en i en sånn stekepose, jeg! Sammen med masse grønnsaker! Gleder meg til å lese rapporten din!:)
Da kan jeg rapportere at resultatet ble veldig bra :D Det er den saftigste kalkunfileèn jeg har spist.
Stekepose har vært flittig brukt her også (aldri en stek uten). Men, tror nok leirgryta går den en høy gang.
Etter 4 timer var grønnsakene gode og møre, med unntak av purra. Den var det faktisk litt motstand i ennå.
Neste gang blir det skinkestek :)
Så bra!!!:w00t:
Sa til Gubben at det ble kalkun i morgen om du var fornøyd! *løper til fryseren og tar ut kalkunfilet*
Hvilke grønnsaker brukte du? Hvor mye væske? Krydret du fileten noe spesielt?
Litt nysgjerrig, vet du!:D
Så bra!!!:w00t:
Sa til Gubben at det ble kalkun i morgen om du var fornøyd! *løper til fryseren og tar ut kalkunfilet*
Hvilke grønnsaker brukte du? Hvor mye væske? Krydret du fileten noe spesielt?
Litt nysgjerrig, vet du!:D
Gned bare udyret inn med salt og pepper, og så hadde jeg litt salt, pepper og chiliflak i grønnsakene.
Brukte mest blomkål, brokkoli og løk. Hadde også i litt purre, squash og sellerirot samt 1 hvitløksfedd. Hadde så mye grønnsaker at det fylte gryta til kanten, la bare fileèn oppå. La i litt smør og ca 0,5 dl fløte.
Vi gjorde det enkelt, og bare spiste som det var. Neste gang har jeg lyst til å mose endel av grønnsakene sammen med saften og ha til saus. Tenker at det må være en fin base for en litt tykkere og kremet saus. Kanskje tilsette en grønnsaksteriningbuljong og annet krydder. Den kan jo egentlig tilsettes med en gang da.
Da jeg tok av lokket, hadde ikke grønnsakene falt sammen, og det var kraft helt opp til kanten :D
Tenkte på en ting til Kitt. I utgangspunktet synes vi begge her at kalkunfilèt er litt smakløs i seg selv. (Derfor vi alltid bruker hel kalkun). Neste gang skal jeg marinere den på forhånd :ja:
Hmmm, leirgryta er det lenge siden jeg har brukt.... mon tro om man skulle laget noe av den kyllingfileten? ;)
Hmmm, leirgryta er det lenge siden jeg har brukt.... mon tro om man skulle laget noe av den kyllingfileten? ;)
Ja her brer det om seg. Kaklende kalkuner overalt :p
Brukte den egentlig fast hver søndag før, hva skjedde? Hmm...
Min romertoph er lastet med hjort :D
Min romertoph er lastet med hjort :D
:sikle:
Neste helt laster vi opp elg her :D
Gned bare udyret inn med salt og pepper, og så hadde jeg litt salt, pepper og chiliflak i grønnsakene.
Brukte mest blomkål, brokkoli og løk. Hadde også i litt purre, squash og sellerirot samt 1 hvitløksfedd. Hadde så mye grønnsaker at det fylte gryta til kanten, la bare fileèn oppå. La i litt smør og ca 0,5 dl fløte.
Vi gjorde det enkelt, og bare spiste som det var. Neste gang har jeg lyst til å mose endel av grønnsakene sammen med saften og ha til saus. Tenker at det må være en fin base for en litt tykkere og kremet saus. Kanskje tilsette en grønnsaksteriningbuljong og annet krydder. Den kan jo egentlig tilsettes med en gang da.
Da jeg tok av lokket, hadde ikke grønnsakene falt sammen, og det var kraft helt opp til kanten :D
Tenkte på en ting til Kitt. I utgangspunktet synes vi begge her at kalkunfilèt er litt smakløs i seg selv. (Derfor vi alltid bruker hel kalkun). Neste gang skal jeg marinere den på forhånd :ja:
Takk, takk! Gjett om jeg gleder meg til middag i morgen!:sikle:
Bruker ofte den varianten til saus. Bor sammen med og har ofte besøk av noen som er bittelitt sære pågrønnsaker, løk, hvitløk etc, så lurer det inn i sausen så ofte jeg kan!;)
Tok akkurat fileen ut av fryseren, så rekker nok ikke marinere noe særlig denne gangen. Planlegge litt bedre nesten gang, så!:p
Da har vi fått en stor leirgryte i hus, og jeg gleder meg til å teste ut :spent:
Skal følge Kitt sitt råd og legge den i bløt leeeenge før første forsøk :ja: så nå må jeg bare bestemme meg for hva som skal i første gangen.
Da har vi fått en stor leirgryte i hus, og jeg gleder meg til å teste ut :spent:
Skal følge Kitt sitt råd og legge den i bløt leeeenge før første forsøk :ja: så nå må jeg bare bestemme meg for hva som skal i første gangen.
Helt OT, men, innlegg nr 1.000 jo! :heia:
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.