View Full Version : Lavkaloridiett


katrikvinn
01-03-10, 18:50
Jeg har ingen tro på lavkarbo eller andre ting som gjør at en må legge om totalt, jeg er for glad i variert mat til å utsette meg selv for sånn :p

Derfor har jeg bestemt meg for å gå på en lavkaloridiett, men jeg har litt problemer med å finne fine oppskrifter som kan passe for hele familien? :veitikke:Noe det ikke smaker diett-mat av for å si det sånn....

Noen som har noen forslag? Eller som har erfaring med lavkaloridiett?

Takknemlig for svar!

nellie
01-03-10, 18:52
Dette er jo et LAVKARBO forum, så det er kanskje ikke så mye lavkalorioppskrifter å finne her. Finnes vel forum for lavkalori også, kanskje?

Gerd
01-03-10, 18:53
Det kan være vanskelig å finne lavkalori oppskrifter siden dette er et Lavkarbo-forum ;)

Men oppskrifter på ren og naturlig god mat laget på ferske råvarer finnes i mengder på oppskriftdelen her :)

katrikvinn
01-03-10, 19:08
hihi, så flink jeg er! :flau:

Søkte jo faktisk på lavkalori, og så dukka dette forumet opp da. Tenkte jo derfor at det ble kalt for lavkarbo.no fordi de måtte ha et navn som hadde med diett å gjøre :_plystre:

jaja, takk for oppklaringa ihvertfall :D

Øystein
01-03-10, 19:15
Vær så snill å prøv lavkarbo da! Du kommer ikke til å angre når du oppdager hva lavkarbo mat er!

Iset
01-03-10, 19:17
Man trenger jo ikke å legge om så totalt alltid da. Lindberg feks, er jo i grunnen ganske likt Grete Roede i dag, bare med litt mer fett og litt mindre karber, men ikke så voldsom forskjell, faktisk. Det går an å ta det litt gradvis. :)

Kanutten
01-03-10, 19:17
Jeg har ingen tro på lavkarbo eller andre ting som gjør at en må legge om totalt, jeg er for glad i variert mat til å utsette meg selv for sånn :p

Derfor har jeg bestemt meg for å gå på en lavkaloridiett,


:confused: Er det ikke like mye omlegging til en lavkaloridiett???

katrikvinn
01-03-10, 19:27
Med lavkalori så kan du jo spise bortimot hva du vil etter du har nådd den ønskede vekten, men du må være veldig forsiktig i starten selvfølgelig. :)

Det jeg har forstått med lavkarbo er at hvis en går tilbake til å spise pasta/ris/poteter osv så legger en på seg like mye igjen. Eller har jeg misforstått helt? :confused:

Jeg hører til den gruppen som trenger litt mer enn litt kjøtt og grønnsaker til middag, hvis ikke så mangler det noe om jeg skal avstå helt fra pasta/ris.
Er ikke så veldig glad i poteter da men...

Øystein
01-03-10, 19:31
Med lavkalori så kan du jo spise bortimot hva du vil etter du har nådd den ønskede vekten, men du må være veldig forsiktig i starten selvfølgelig. :)


Du er morsom du :D

katrikvinn
01-03-10, 19:38
Med måte da såklart, men jeg skulle vel kanskje sagt det ;)

Det er liksom ikke noe jeg har så veldig lyst til å velge helt vekk, og å spise hva jeg vil, bare i små mengder høres egentlig mer fristende ut.

Men overbevis meg da og gi meg facts, for det er så utrolig vanskelig å finne noe særlig overbevisende i noen retninger :(

Gerd
01-03-10, 19:48
Viss du vil ned i vekt, så velger du deg en filosofi du vil følge.
Så klart, enten det er lavkarbo eller lavkalori, så må du kutte ut noen ting for en periode. For å gå ned.

Det geniale med lavkarbo er at man bruker skikkelige råvarer av kjøtt, fisk, fugl osv. Unngår spedd mat, hel og halvfabrikata ( som er tilsatt mye rart)
Man holder seg unna lettprodukt, men holder seg til ekte varer ( ekte majones, sæterrømme, skikkelig smør, for å nevne noen) Fordi der er det en del fettstoff/fettsyrer kroppen trenger (som er borte fra lettprodukt og erstattet med andre ting)

Man lager maten fra bunnen.

Når man så er kommet til vedlikehold, så kan man ( merk kan) innføre litt av det man har valgt bort for å gå ned i vekt. Men som du sier sjøl; alt med måte.

:)

katrikvinn
01-03-10, 20:00
ja...
hvordan blir det med brødmat og pasta til daglig da? Hvor mye i uka f.eks når jeg skal vedlikeholde?
ER så mye spørsmål og rare svar ute å går at det blir så lett å falle inn på logisk og sånne ting som er lett å sprekke på :eek:

Gerd
01-03-10, 20:06
Skjønner du lurer ja ;)

Fasit finnes nok ikke ;)
Det er jo forskjell fra person til person hvor mye man tåler, og man må jo passe på at man ikke begynner å gå opp i vekt igjen.

Det kan være lurt å gå på bibilioteket og låne et par bøker, anbefaler "Bedre uten brød" av Lutz

Det handler ikke bare om hva man putter i munnen, men om ting rundt, vaner og uvaner :ja:

Ellers så les litt under kostholdsfilosofidelen her.
Uansett hva man velger, så er det viktig å sette seg inn i det. Og skjønne det. Kunnskap er makt :)

katrikvinn
01-03-10, 20:45
Ser at jeg har gått glipp av en del informasjon når jeg har leita rundt ja:)

Må vel prøve å finne noen gode bøker om ketolysekur og lavkarbo generellt siden jeg har hørt så myevariert :)

Gerd
01-03-10, 20:54
Ja, det er forskjellige retninger og "regler" :)

Jeg sjøl har gått på ketolysekuren og lever lavkarbo for life ;)

Har blitt så mye friskere og bedre helsemessig :)

Cherry
01-03-10, 21:24
Men...må man ikke "ofre" ting på lavkalori også? Det er jo en grunn til at vi sitter her en gjeng overvektige og eksovervektige mennesker. Det er jo pga. den livsstilen vi ha hatt, hvilket inkluderer mat. Skal man lykkes med en "slankekur" så må man jo være forbedret på å endre sin livsstil...for evig og alltid.

Jeg mener det strider mot alle lover at man etter en lavkaloridiett kan spise "hva man vil". Nei, det kan man ikke! Om jeg går tilbake til å spise godterier og snacks hver dag så vil jeg raskt legge på meg mine 40 kg vekttap og bli like stor som jeg var i fjor. Det gjelder jo uansett om jeg velger å spise lavkarbo eller lavkalori. Å miste disse kiloene har tatt sånn på psykisk og fysisk at jeg rett og slett nekter å gå på ny kur noensinne, og da må jeg ikke forvente at jeg holder meg slank med fjorårets kosthold.

Derfor syns jeg det er like greit at man velger å se på "slankekuren" sin som livsstilsendring med en eneste gang og at kuren ikke bare er en pitstop på 6 måneder til man har mista den ønskede vekta. Da er det også mye lettere å holde motivasjonen enn å sitte å telle dager til man kan "vende tilbake til sitt gamle liv".

Ok, på lavkarbo må du "ofre" brød, potet, pasta, godis og ris (ingen av dem er særlig bra for noen, btw). På lavkalori må du "ofre" fett kjøtt, ost, smør og godis. Telle karbohydrater eller telle kalorier. Jeg kaller det upassende nok for same shit different wrapping, alt krever en liten innsats
:)

PS: Det finnes folk her som ikke spiser samme matrett to ganger i måneden fordi de varierer så godt. Så det går an å varierer maten sin i det uendelige selv på lavkarbo...om man går inn for å gjøre det:)

Carisma
01-03-10, 21:28
PS: Det finnes folk her som ikke spiser samme matrett to ganger i måneden fordi de varierer så godt. Så det går an å varierer maten sin i det uendelige selv på lavkarbo...om man går inn for å gjøre det:)
I tillegg til at man faktisk er METT på denne maten :D Man sulter seg ikke ned i vekt som på f.eks Libra og GR (eller blir sykt mett i 15 min for så å bli dødssulten....)

Gracella
01-03-10, 22:42
I tillegg til at man faktisk er METT på denne maten :D Man sulter seg ikke ned i vekt som på f.eks Libra og GR (eller blir sykt mett i 15 min for så å bli dødssulten....)
I helgen lagde jeg meg en frokostomelett/eggerøre med 3 egg, en skvett fløte, noen cherrytomater, tine krydderost og noen skiver jarlsbergost.
Jeg var faktisk mett helt til neste dag! Det eneste jeg spiste ila dagen var et par mandler og noen skiver oste"kjeks".
Det var nesten så det var kjedelig å være såååå mett såååå lenge, hehe :p

Nå er ikke alle dager slik da, men jeg husker hvordan det var å gå på lavkalori/nutrilett i hine, hårde dager; sulten, sulten, sulten....:(

katrikvinn
02-03-10, 06:30
Om jeg går tilbake til å spise godterier og snacks hver dag så vil jeg raskt legge på meg mine 40 kg vekttap og bli like stor som jeg var i fjor.

Forskjellen er jo faktisk det at fett kjøtt, smør osv smaker ikke godt en gang :) Så for meg er det helt greit å aldri spise det der igjen.
Ris og pasta derimot hører til middag, mangler jo noe om en ikke skal ha noe som helst annet tilbehør enn et par biter grønt til hovedretten.

Så om det ikke finnes noen annen måte eller "gråsoner" så er nok ikke lavkarbo noe for meg.

Solange
02-03-10, 08:02
Forskjellen er jo faktisk det at fett kjøtt, smør osv smaker ikke godt en gang :) Så for meg er det helt greit å aldri spise det der igjen.
Ris og pasta derimot hører til middag, mangler jo noe om en ikke skal ha noe som helst annet tilbehør enn et par biter grønt til hovedretten.

Så om det ikke finnes noen annen måte eller "gråsoner" så er nok ikke lavkarbo noe for meg.

Det finnes mange lavkarbo- dietter som ikke er så restriktive. Jeg ville i første omgang sjekket Fedon Lindberg.

Vettel
02-03-10, 08:09
Lavkalori skal man også være forsiktig med pasta, ris og brød. Det er temmelig mange kalorier i to vanlige brødskiver! Og med pålegg så er det ikke mye mat man kan spise for å holde seg til lavkalori....

Så hvorfor spise brødet da, bare droppe det og fråtse i pålegget istede!! ;)

Iset
02-03-10, 08:46
Forskjellen er jo faktisk det at fett kjøtt, smør osv smaker ikke godt en gang :) Så for meg er det helt greit å aldri spise det der igjen.
Ris og pasta derimot hører til middag, mangler jo noe om en ikke skal ha noe som helst annet tilbehør enn et par biter grønt til hovedretten.

Så om det ikke finnes noen annen måte eller "gråsoner" så er nok ikke lavkarbo noe for meg.

Hehe du setter ting litt på spissen. Et par biter grønt? :D Hva med rosenkål og bacon stekt sammen? Eller masse, masse stekt sopp, gjerne med litt fløte (soppstuing)? Eller masse smørdampet brokkoli, eller stekt paprika, eller ostegratinert squash eller brokkoli, eller brokkoligrateng, eller "ris" laget av blomkål (smaker faktisk bedre enn vanlig ris og ser ut som ris), eller "potetstappe" av blomkål? Det er så mye man kan spise om man bare ikke ser begrensningene.
Og dette med at det mangler noe om man ikke har poteter og ris til middagen venner du deg fort av med, da jeg begynte å snuse på lavkarbo i 2002, var det helt utenkelig å ikke spise slikt til middagen, men etter noen uker var det helt naturlig å la være.

Sjekk ut rettene til Gerd her, feks.

http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130

http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=327

katrikvinn
02-03-10, 16:00
Joda, det høres godt ut, men poenget mitt er jo det at jeg har ikke behov for å legge om totalt kostholdet.

Problemet mitt er ikke at jeg har stappa i meg uante mengder med søppelmat, jeg har født for 4 mnd siden og jeg er mer på jakt etter en kick-start, noe lavkarbo ikke er. :)

Med min grunn så er det ikke noe grunnlag for å lage egne middagsretter til meg, og noe helt annet til mannen og 4-åringen :)

Men takk for opplysninger, setter stor pris på avklaringene :):)

Ignite
02-03-10, 16:35
og jeg er mer på jakt etter en kick-start, noe lavkarbo ikke er. :)

Neivel.

Jeg gikk ned 12 kilo de to første månedene.

Lykke til.

katrikvinn
02-03-10, 16:37
Joda, det er nok en ganske rask effekt, men jeg har ingen behov for å legge om totalt,for jeg har ikke problemer med hva jeg har putta i meg, ikke av mat ihvertfall ;)

Hvis jeg da går over til et normalt kosthold i moderate mengder, så kommer jeg jo garantert til å gå opp de kiloene med en gang siden kroppen da blir utsulta på karbohydrater. Dessverre.

Gerd
02-03-10, 16:49
Joda, det er nok en ganske rask effekt, men jeg har ingen behov for å legge om totalt,for jeg har ikke problemer med hva jeg har putta i meg, ikke av mat ihvertfall ;)

Hvis jeg da går over til et normalt kosthold i moderate mengder, så kommer jeg jo garantert til å gå opp de kiloene med en gang siden kroppen da blir utsulta på karbohydrater. Dessverre.

Utsulta på sukker og stivelse da ;)

karbohydrater får jo kroppen mye av. GODE karbohydrater ;)

Zenia
02-03-10, 16:53
Hvis jeg da går over til et normalt kosthold i moderate mengder


Hva med å bare endre kostholdet, da? Til det som skal være "normalen"? Uten å bruke ordet "diett", for poenget er vel å finne et sunt kosthold som du kan leve med, som jeg skjønte det? Sjekk ut Fedon, det er mitt tips.

Max
02-03-10, 16:53
Med lavkalori så kan du jo spise bortimot hva du vil etter du har nådd den ønskede vekten, men du må være veldig forsiktig i starten selvfølgelig.

Det jeg har forstått med lavkarbo er at hvis en går tilbake til å spise pasta/ris/poteter osv så legger en på seg like mye igjen. Eller har jeg misforstått helt? :confused:

Jeg hører til den gruppen som trenger litt mer enn litt kjøtt og grønnsaker til middag, hvis ikke så mangler det noe om jeg skal avstå helt fra pasta/ris.
Er ikke så veldig glad i poteter da men...

Hvis du tror du kan spise hva du vil etter du har nådd ønsket vekt etter en lavkalorikur, tror jeg du må tenke litt lenger. Ikke alle lavkarbofilosofier er like strenge, slik du får det ut til å høres ut som. Velger man rett type brød, fullkornspasta og fullkornsris, er jo det uansett det beste for hele familien.

Det finnes mye god mat uten pasta og ris. Man spiser jo MYE grønnsaker, rent kjøtt og fisk, og følger man en filosofi som tillater litt mer karbohydrater, kan man ta LITT grov pasta eller ris til.


Forskjellen er jo faktisk det at fett kjøtt, smør osv smaker ikke godt en gang :) Så for meg er det helt greit å aldri spise det der igjen.
Ris og pasta derimot hører til middag, mangler jo noe om en ikke skal ha noe som helst annet tilbehør enn et par biter grønt til hovedretten.

Så om det ikke finnes noen annen måte eller "gråsoner" så er nok ikke lavkarbo noe for meg.

Hvorfor hører pasta og ris til middag? Gjør ikke grønnsaker det? På lavkarbo kan man velge å spise MYE grønnsaker, og variere med dem. Bruker ofte flere enn en type grønnsak til maten, og jeg savner verken ris eller pasta.

Jeg vet ikke hva du definerer som gråsoner, men som sagt; leser du ei bok av Lindberg, ser du jo at man fin kan begrense inntak av raske karbohydrater, uten å måtte forsake dem helt, som er vanskelig for noen.

Joda, det høres godt ut, men poenget mitt er jo det at jeg har ikke behov for å legge om totalt kostholdet.

Problemet mitt er ikke at jeg har stappa i meg uante mengder med søppelmat, jeg har født for 4 mnd siden og jeg er mer på jakt etter en kick-start, noe lavkarbo ikke er. :)

Med min grunn så er det ikke noe grunnlag for å lage egne middagsretter til meg, og noe helt annet til mannen og 4-åringen :)

Men takk for opplysninger, setter stor pris på avklaringene :):)

Hvis du ikke har behov for å legge om kostholdet totalt, hvorfor da tenke lavkalori? ;)

Jeg har prøvd lavkalori og lavkarbo, og sistenevnte er det som fungerer for meg. Jeg får økt matlyst av raske karbohydrater, og legger fort på meg om jeg spiser ris, pasta, poteter, sukker og mel. Her spiser ungene stort sett det samme som meg med visse unntak. De får gjerne litt fullkornspasta til middagen om de vil, men poteter og ris vil de ikke ha. De får grovt brød og mindre fett enn meg, men jeg ser ikke problemet med å kombinere mitt kosthold med et sunnere kosthold for dem.

Joda, det er nok en ganske rask effekt, men jeg har ingen behov for å legge om totalt,for jeg har ikke problemer med hva jeg har putta i meg, ikke av mat ihvertfall ;)

Hvis jeg da går over til et normalt kosthold i moderate mengder, så kommer jeg jo garantert til å gå opp de kiloene med en gang siden kroppen da blir utsulta på karbohydrater. Dessverre.

Sier du ikke litt mot deg selv her? "Jeg har ikke problemer med hva jeg har puttet i meg av mat", men så skriver du "hvis jeg går over til et normalt kosthold i moderate mengder...".

Hvis du ikke har problemer med hva du har putta i deg, bør du selv relativt raskt at lavkarbo og lavkalori har en del likheter også. Begge deler innebærer mer rene matvarer, spesielt av kjøtt og fisk. Begge deler innebærer mer grønt. Det er jo ingen som kan nekte på at grov pasta, ris og brød er sunnere enn vanlig pasta, hvit ris og loff, det ser man også på næringsinnholdet.

Bulldog
02-03-10, 17:30
Hvis jeg da går over til et normalt kosthold i moderate mengder, så kommer jeg jo garantert til å gå opp de kiloene med en gang siden kroppen da blir utsulta på karbohydrater. Dessverre.

Ok.

http://www.greteroede.no/
http://www.vektklubb.no/cm/2.10/2.251
http://www.nutrilett.no


Der slipper man hvertfall å bare bli utsulta på karbohydrater :)

Photobscura
02-03-10, 17:47
Hvem snakker om å gå tilbake til ''normalt'' kosthold? Jeg spiser lavkarbo for livet. Mat som pasta, ris, brød etc gjør meg syk. Synd bare at det tok meg seksogtjue år å finne ut.

Uansett hvilken diett man går på, så må man legge om livsstilen for alltid, være det seg lavkarbo, lavkalori eller hva som helst. Men å måtte leve på et kaloriunderskudd resten av livet for å holde vekta kan jeg ikke lenger skjønne at folk vil utsette seg for. Har man først fått evnen til å legge på seg overflødig vekt, så er det ikke noe som forsvinner over natta.

Vettel
02-03-10, 18:16
Vel. Du velger jo selv hva du vil gjøre. Vet ikke hvor mye du vil/trenger å gå ned da.

Men hadde jeg visst om lavkarbo for 10 år siden, så hadde jeg sluppet over 20kg PLUSS, tårer og elendighet. (gikk fra innbildt overvekt på 58 kilo, til reell overvekt på 79 kilo)
Men for all del, ditt valg.

katrikvinn
02-03-10, 18:57
Jeg har ikke motsagt meg selv. Det var jo snakk om å gå over på et normalt kosthold etter diett-kosthold;)

Og fullkornspasta har jeg smakt en gang, og aldri mer! Smakte helt grusomt, akkurat som grove tacolefser. Fysj:eek:

Victory
02-03-10, 19:16
Jeg har ikke motsagt meg selv. Det var jo snakk om å gå over på et normalt kosthold etter diett-kosthold;)

Og fullkornspasta har jeg smakt en gang, og aldri mer! Smakte helt grusomt, akkurat som grove tacolefser. Fysj:eek:

De anbefaler vel ikke akkura "fin" pasta, fine lefser, loff o.l på lavkalori heller...

katrikvinn
02-03-10, 19:20
Unnskyld da for at jeg ikke falt for dette opplegget ut fra den infoen jeg har fått her, det var virkelig frekt av meg å prøve å undersøke litt :p

Det er bare fødselsoverskudd jeg skal ha vekk, nomalt sett trenger jeg ikke passe meg for det som passer meg å spise.
Og lavkarbo er jo absolutt ikke noe for kortsiktige mål eller for min situasjon, men det var visst for vanskelig å få med seg det selv om jeg har sagt det et par ganger allerede :)

nellie
02-03-10, 19:24
Du har ille peiling på detta, skjønner jeg:)
Rene kostholdseksperten.

katrikvinn
02-03-10, 19:32
Og det var voksent av deg ;)

Har absolutt ikke kalt meg ekspert, jeg sier bare at d for meg ikke er aktuellt å overdrive endringene når det for min del ikke er nødvendig. Men fint at det passer deg da :)

Vettel
02-03-10, 19:37
Men om lavkalori ikke er interessant for deg, hva gjør du på dette forumet da?

Men ikke si at jeg ikke advarte deg! ;) (eller alle vi da) Du kan jo komme med en rapport om ca 3 mnd tid, og fortelle om hvordan det har gått. :)

Elizabethcita
02-03-10, 19:40
Unnskyld da for at jeg ikke falt for dette opplegget ut fra den infoen jeg har fått her, det var virkelig frekt av meg å prøve å undersøke litt :p

Det er bare fødselsoverskudd jeg skal ha vekk, nomalt sett trenger jeg ikke passe meg for det som passer meg å spise.
Og lavkarbo er jo absolutt ikke noe for kortsiktige mål eller for min situasjon, men det var visst for vanskelig å få med seg det selv om jeg har sagt det et par ganger allerede :)

Lavkarbo er OGSÅ for kortsiktige mål og situasjoner som din. Du gjør selvfølgelig akkurat hva du vil, men du må nesten regne med reaksjoner når du for det første viser tydelig at du ikke vet hva lavkarbo er, og for det andre antyder en litt nedlatende holdning til "oss andre som trenger å være her, for vi har ikke kontroll". Mulig det siste er ubevisst, men det er iallefall noe jeg leser ut av innleggene dine. IKKE at jeg føler meg truffet sånn sett, men jeg synes likevel en sånn holdning er fryktelig trist.

katrikvinn
02-03-10, 19:40
SOm jeg også har sagt flere ganger før: Jeg ville vite hva det gikk i. Men det var altså ikke noe for meg.

Så nå overlater jeg til dere å fortsette å prøve å leke eksperter og kverulere med at "det som passet for meg passer også for deg", men det kan jeg si deg: Det stemmer absolutt ikke.

Jeg har gått ned over 10 kg før uten å kutte ut noe som helst, men etter fødsel for 4 mnd som jeg har sagt gikk jeg opp igjen

Licota
02-03-10, 19:47
Om man velger lavkalori eller lavkarbo er hipp som happ, man legger nemlig på seg igjen uansett dersom man går tilbake til gamle vaner.

Håper du finner ut av hva du vil. :)

Max
02-03-10, 19:51
Er vel ikke alle her som mener at lavkarbo er det eneste som fungerer for alle. Poenget er at du ikke har den rette oppfatningen av hva lavkarbo kan innebære. Dessuten snakker mange her av erfaring, og det stemmer faktisk at lavkarbo og lavkalori har visse ting felles. F.eks. ang fullkornspasta og ris; det anbefales på lavkalori ala Grete Roede og den slags filosofier, det er sunnere, enkelt og greit. GR anbefaler også å kutte ned på raske karbohydrater, det er det ikke bare lavkarbokostholdet som tilsier.

Men, jeg må nå spørre; Hvis du gikk ned 10 kg uten å kutte verken kalorier eller mengde mat, hvordan kom de 10 kgene på? Noen endringer må man gjøre.

Hvis du ammer, vil jeg uansett tro du kommer langt med å spise regelmessig og sunt. Kutt søtsaker, kutt litt på de raske karbohydratene ellers i kostholdet og gå lange trilleturer.

nellie
02-03-10, 19:52
Og det var voksent av deg ;)



:lol: Har du sett noe av det du selv har skrevet da? Du vet mye om å være voksen, skjønner jeg;)

Og lavkarbo er jo absolutt ikke noe for kortsiktige mål eller for min situasjon, men det var visst for vanskelig å få med seg det selv om jeg har sagt det et par ganger allerede

Licota
02-03-10, 20:07
Om man velger lavkalori eller lavkarbo er hipp som happ, man legger nemlig på seg igjen uansett dersom man går tilbake til gamle vaner.

Håper du finner ut av hva du vil. :)

Forøvrig er et sitat som "Problemet mitt er ikke at jeg har stappa i meg uante mengder med søppelmat, jeg har født for 4 mnd siden og jeg er mer på jakt etter en kick-start, noe lavkarbo ikke er. " utrolig nedlatende.

Carisma
02-03-10, 21:59
Lavkalori skal man også være forsiktig med pasta, ris og brød.
Selv Grete Roede konsernet har jo nå gått over til å anbefale fullkornspasta, i begrensede mengder, og sunt fett! (:eek:)

Med min grunn så er det ikke noe grunnlag for å lage egne middagsretter til meg, og noe helt annet til mannen og 4-åringen :)Hvis jeg hadde hatt barn hadde det vært helt uaktuellt å la de spise noe annet enn en lavkarbotilnærming! En ting er at du vil ødelegge din egen kropp med stivelse og raske karbohydrater, men jeg mener man har plikt til å gi barna et bedre alternativ nå som vi vet bedre.

Cherry
02-03-10, 23:04
Helt ærlig så burde nok alle få lov å spise slik de vil, og jeg ønsker ikke å rakke ned på noen, men...HAHAHA....vedkommende skriver at hun har smakt fullkornspasta og det var blæh. Så det betyr at det spises hvetepasta der i huset....hehehehe:D

Stivelse og karbiser, juuhuuu. Det de sier at ett voksent menneske ikke skal spise mer av i uken enn hva man får i hullet på en cd-plate. *fnis*

Ja, jeg syns det var veldig morsomt. I grunn:)

Marika
02-03-10, 23:17
Følte nå veldig trang til å komme med en ørliten kommentar etter å ha fulgt denne lille "disputten". For det første; jeg er anorektiker. Har lagt på meg litt nå (50 kg / 179 cm høy - var nede i 44 kg for noen mnd siden - dødelig syk), og jeg kan ALT om lavkalori-kosthold. Nå spiserjeg meg sakte men sikkert oppover i vekt. Men problemet mitt er karbohydrater! Levde på kun et fåtall Vita Plus knekkebrød med mager skinke / ost, og ved økt matinntak for å øke vekten ble det kun til økning av antall knekkebrød. Og dermed karbohydrater. Og det gjør meg syk! Akkurat som Photobscura beskriver. Jeg tåler det ikke! Etter å ha lest og lest på forumet her har jeg sakte men sikkert begynt å få tillit til at man kan prøve å spise noe annet, og andres erfaringer med helsemessige gevinster ved å kutte ned på karbohydrater og spise mer variert og fettholdig mat har gitt meg trygghet og motivasjon. Her er det MYE unik kunnskap om mat og HELSE! Det gir meg motivasjon og HÅP! Og til deg Katrikvinn må jeg bare si at jeg ikke begriper hvorfor du gidder å engasjere deg i dette forumet når du er genuint imot lavkarbo. Benytt deg av dietten med lite kalorier om det er det du har tro på. Om man legger litt om på kosten, og spiser færre karbohydrater og mer av f.eks. proteiner (og fett - selv om jeg må innrømme at det er svært vanskelig men at jeg jobber med det), følger man ikke lenger en diett. Og det er deilig; da trenger man ikke lenger bekymre seg for hva som vil skje om man slutter med dietten.
Men uansett - lykke til
Og til alle som legger inn egne erfaringer om alt fra virkning av søtningsmidler til inspirerende oppskrifter: Takk

katrikvinn
03-03-10, 09:21
JEg hadde vel vært sur og kranglete jeg også om jeg måtte begynne å nekte meg ting, så dere er vel litt unnskyldte dere som har vist dere å være kranglete fordi jeg ikke deler samme syn som dere.

Forresten så ser man jo ikke smellfeite damer, eller menn, i Thailand eller Kina? Ikke i så stor grad som her ihvertfall. Og hva spiser de der? Jo, ris! hehe

Men dere får kose dere videre, jeg har sendt melding til kundeservice og bedt om å slette profilen, for jeg har jo ikke bruk for den likevel når jeg skal putte i meg alt det søppel som enkelte her påstår har gjort meg smellfeit. Snakker om hvem som er ufine og nedlatende her... Spesiellt siden jeg har poengtert at det ikke var maten jeg putta i meg som gjorde meg LITT overvektig, men noe helt aent som ble putta inn og ble værende der et par måneder!

God bedring, kverulanter, dere trenger det så visst

Vettel
03-03-10, 09:35
Ehm. Der tar du feil, Kina er et av de landene som har hatt størst økning av fedme siste årene.
Dessuten kan du ikke sammenligne fattige land UTEN mat og næring, med overflods samfunnet her i vesten. Blir som å peke på Sudan, der er ingen feite, fordi de sulter i hjel av matmangel.

Nekte seg selv? Må da nekte deg myye mer på lavkalori. Ikke bare i mengden mat (ikke mye mat i 800-1200 kalorier, alt etter som hvor man legger seg), men man utelukker massevis av matvarer som det er for mye kalorier i. (egg, ost, kjøttdeig, avoocado, søte frukter, banan, nøtter, bacon, koteletter, dressing, rømme, fløte, samtlige kaker, boller, majones, remulade, norsk julemat, norsk festmat generellt, pølser, etc)

Hva kan du spise da? Grønnsaker. Vann. Rene kjøtt/fisk (ikke fet fisk!) produkter. Jeg nevner ikke light produkter for de har ikke så mye mindre kalorier enn orginalen, de er bare enda mer usunne i tilegg til mye fett/kalorier.

Tro meg. Jeg har forsøkt 0% fett-diett, jeg har forsøkt lavkalori i alle stadier, trene OG spise lite, jeg kan ALT om hvilken mat som er kaloririk. Og jeg ble bare fetere og fetere, mer og mer sulten, misfornøyd, deprimert over manglende viljestyrke, svimmel, dårlig forbrenning, slapp.
Idag går jeg ned i vekt, jeg er aldri sulten, jeg kan faktisk leve slik. Og beste: Aldri hatt så variert og rikt kosthold. Og jeg kan mye om riktige næringsstoffer og vitaminer, mineraler, protein, karbohydrater, etc.

Men som sagt ditt valg. Vi velger alle hva vi vil gjøre med vår kropp. :)

Vettel
03-03-10, 09:39
Men dere får kose dere videre, jeg har sendt melding til kundeservice og bedt om å slette profilen, for jeg har jo ikke bruk for den likevel når jeg skal putte i meg alt det søppel som enkelte her påstår har gjort meg smellfeit. Snakker om hvem som er ufine og nedlatende her... Spesiellt siden jeg har poengtert at det ikke var maten jeg putta i meg som gjorde meg LITT overvektig, men noe helt aent som ble putta inn og ble værende der et par måneder!


Nyskjerrig: HVA mener du har gjort deg overvektig da? (eller mer kilo enn det du ønsker i allefall?)
For om du tror det er graviditeten sin skyld, så tar du feil. Du har, i likhet med alle oss andre, spist for mye og feil mat til din kropp. Graviditeten tar ikke usynlige kaloerier/fett og henger det på kroppen din. Det kommer utenfra, gjennom munnen din.
Flere her inne har faktisk gått NED i vekt under graviditeten, altså tatt av unødvendig overvekt, uten at jeg vil oute noen. :)

katrikvinn
03-03-10, 09:44
Vel , jeg har klart meg helt fint før uten å måtte nekte meg noe. Jeg har gått ned i vekt og holdt meg der.

Jeg sjekka ut lavkarbo fordi jeg ville vite mer om det, men når enkelte her fant ut at jeg ikke var overbevist så ble folk så sure og kranglete at det er sjokkerende.

Jeg har aldri blitt dårlig av å spise samme mat som alle andre, og disse nærmest religiøse tendensene som er her er jo bare latterlige! Ærlig talt, spar meg for sånne surmaga kommentarer bare fordi dere ikke er enige i at lavkarbo er feil FOR MEG.

Om dere ikke har fått det til på noen aen måte så er det faktisk deres problem, og ikke mitt. Det er ikke min plikt å gjøre som dere bare på grunn av det ;)

Tojne
03-03-10, 09:45
Jeg var HELT i mot lavkarbo fordi jeg som deg mente at jeg ikke kunne klare meg uten brød, pasta og ris.

Har nå gått på Ketolyse kuren i 4 uker, gått ned 7kg har masse overskudd og aldri spist så mye god mat noengang. Hvis du har lyst på en kick start anbefaler jeg ketolyse for så å gå over til noe annet lavkarbo hvor man kan tillate seg litt mere karber. Og hvis du trener kan du og bør faktisk få i deg mere karbohydrater. Men det bør være langsomme karbohydrater.

Lavkalori blir man bare sulten av det ble jeg, og gikk faktisk opp 3kg på 3 uker på det:eek:

Men uansett hva du velger er mitt beste tips TRENING, masse vann og kutt ut salt. Det binder så himmla mye vann i kroppen.

Lykke til:)

Photobscura
03-03-10, 09:49
Om dere ikke har fått det til på noen aen måte så er det faktisk deres problem, og ikke mitt. Det er ikke min plikt å gjøre som dere bare på grunn av det ;)
Selvfølgelig er det ikke din plikt, det vil jo ingen finne på å påstå! Men du er nå en gang på et lavkarboforum, og det er en grunn til at vi som er her, er her, blir her, og at forumet har oppnådd den størrelsen det har. Kostholdet vi forfekter møter jo en del motstand blant etablissementet, så vi er vel også litt vant til å kjempe litt ekstra for å bli hørt og trodd ;).
Kjempefint for deg om du ikke har noen problemer med vekta eller andre helseissues, men å dra inn religion som sammenligning er vel noe søkt. Igjen, så har det vært for mange som å se lyset det å finne et kosthold som gir så god helse og regulerer vekta i riktig retning. Men du har funnet ut at det ikke er noe for deg, og det er helt i orden! Takk for besøket, og lykke til videre på veien :blomster:.

StegforSteg
03-03-10, 10:44
Kunnskap er makt, og her viser hovedinnlegger at kunnskapen er rett og slett fraværende ;)

Kitt
03-03-10, 11:46
Og hvis du trener kan du og bør faktisk få i deg mere karbohydrater. Men det bør være langsomme karbohydrater.

Men uansett hva du velger er mitt beste tips TRENING, masse vann og kutt ut salt. Det binder så himmla mye vann i kroppen.


Måtte bare kommentere noe!
Nei, du trenger så absolutt ikke karbohydrater selv om du trener mye.
Les her! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30590&highlight=trening)

Og man trenger ikke mye salt, nei, men det bør ikke kuttes helt ut! I hvert fall ikke om man spiser ketogent og drikker mye!:)

Caroline79
03-03-10, 13:39
utsultet på karbohydrater?

Du vet tydeligvis ikke hva du prater om......

scartz
03-03-10, 13:59
Er det ikke Thailand/Japan/Kina som IKKE spiser mye ris? En av plassene ivertfall :p Ei venninne ble overrasket på ferie av at ris ikke var en naturlig del av hovedretten; Det var noe som måtte bestilles utenom. Noe nordmennene var veldig hyppige på, men ikke befolkningen generelt.

Tojne
03-03-10, 19:12
Måtte bare kommentere noe!
Nei, du trenger så absolutt ikke karbohydrater selv om du trener mye.
Les her! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30590&highlight=trening)

Og man trenger ikke mye salt, nei, men det bør ikke kuttes helt ut! I hvert fall ikke om man spiser ketogent og drikker mye!:)

Ok takk:D Nei ordla meg litt feil ang det med saltet, men kutte ned i allefall.
Spiser litt salt jeg altså, men ikke på langt nær så mye som før:D

sykavsukker
23-03-10, 23:27
Det er ikke noe galt med lavkarbo, det er noe galt med holdningene til folk, statens anbefalinger og tilgangen til billige karbohydrater.
Lavkalori er dømt til å mislykkes for min del ihvertfall fordi kroppen skriker etter karbohydrater og setter ned forbrenningen.
På lavkarbo skrus forbrenningen opp, blodsukkeret blir stabilt og jeg gleder meg til jeg er der igjen etter et halvt år på pasta, ris og brødmat.
Forstår ikke hvordan jeg kunne begynne å spise brød igjen!
Gleder meg til jeg er over kneika og kan merke at helsen min blir bedre, for det vet jeg den blir bare jeg kommer meg over den første kneika.
Da vil det være lavkarbo for life for meg også.

Supera
24-03-10, 01:25
Jeg vil råde deg å tenke mer langsiktig enn vekta. Man kan gå ned i vekt på mange måter, men hadde det ikke vært greit å velge en sunn og behagelig måte? Auschwitz-dietten kunne vise til noen fantastiske vekttap, men jeg vil nok ikke anbefale den. :geip: Bare fordi man går ned i vekt betyr ikke at man spiser sunt, men på lavkarbo går man ned i vekt (når man er overvektig) fordi det er sunt! Dessuten vil du sannsynligvis tære på muskler når du spiser lavkalori, og derfor få lavere forbrenning. Det er en grunn til at man ikke klarer seg med ett Grete Roede-kurs. For hva skjer når man har gått ned og begynner å spise normalt igjen? Man legger som regel på seg MER enn før etter HCLF-lavkalori-slankekur.

(HCLF = høykarbo lavfett)
(LCHF = lavkarbo høyfett)

Og husk at slank ikke er ensbetydende med sunn. Min Farmor (som døde i går) var slank og aktiv, men spiste usunt (HCLF) og endte opp med diabetes. JA, det var kostholdet som ga henne diabetes! En stor del av befolkningen tåler karbohydrater dårlig, andre kan spise høykarbo hele livet uten overvekt eller sykdommer.

Vi burde faktisk saksøke noen (hm, vet ikke helt hvem det skulle være... WHO kanskje?) for å gi oss feil kostholdsråd til tross for overveldende forskning som viser at HCLF er usunt som fy og LCHF er sunt. De fleste forskningsresultater som viser at HCLF er usunt blir "kastet" fordi "det umulig kan stemme, det må ha vært en ytre påvirkning". :rolleyes:

Tenk gjerne over HVORFOR flere og flere blir syke til tross for godt helsevesen og hele pakka? Joda, vi beveger oss mindre, men nå snakker jeg ikke bare om de overvektige, men om hjerteproblemer, diabetes, kreft, hormonproblemer og en haug andre sykdommer - som også rammer "sunne", slanke folk.

Det er fascinerende å lese at f.eks. inuittene hadde ikke hjerteproblemer, diabetes eller kreft å snakke om før vi var så "snille" å lære dem HCLF. Vips, litt etter så fikk de også de sykdommene i fleng. Det er fortsatt stammer som lever LCHF og de har ikke disse sykdommene. Tilfeldighet? Nei.

Se gjerne denne videoen (http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4) som forklarer litt av det jeg prøver å si. Den er fra dokumentaren Fat Head (http://www.fathead-movie.com/) og den dokumentaren anbefales. ;) En overvektig fyr som gjorde som Super-Size Me (altså spiste MacDonald's-mat i en måned), men brukte vettet. Han gikk litt turer og valgte bevisst bort en del av karbohydratene. Han gikk ned 5-6 kg (tror jeg det var), fettprosenten hadde gått ned og legen kunne sjokkert fortelle at blodprøvene hadde blitt bedre.

Så du kan velge lavkalori (høykarbo) og fortsette veien mot ett kortere og dårligere liv, eller du kan velge LCHF (lavkarbo høyfett) som er maten som mennesket er tilpasset for å spise og unngå flere av sykdommene du ellers kanskje hadde fått. Du vil sannsynligvis fortsatt gå ned i vekt med LCHF, men du vil føle deg såpass mye bedre at du skjønner at det må være sunt!

Tenk så deilig å ha så deilig å ha stabilt blodsukker! Man blir bare SULTEN, ikke fysen! Og man kan gå i flere timer uten mat eller snacks uten at kroppen skriker etter noe fordi blodsukkeret begynner å bli lavt. Kroppen klarer fint å produsere det blodsukkeret den trenger selv av proteiner når man ikke gir den karbohydrater. Vi har essensielle fettsyrer og aminosyrer, men man har ikke funnet ett eneste essensielt karbohydrat enda! Essensielt betyr at kroppen ikke kan lage det selv og at man må tilføre det i kosten. Til tross for at vi har ment i ca 60 år at karbohydrater er sååå sunt, så har vi enda ikke funnet ett eneste essensielt karbohydrat?!?

Har du i alle fall skjønt at sukker er usunt? Da vil jeg gjerne be deg om å tenke på HVORFOR sukker er usunt. Blir til blodsukker, sier du? Logikken med at karbohydrater er sunt blir litt rar når ALLE effektive karbohydrater (altså karbohydrater vi kan nyttiggjøre oss av) blir til sukker i kroppen. 100g kokt potet påvirker blodsukkeret MER enn 100g rørsukker!!! Jeg vet at du sa at du ikke likte potet, men jeg synes det er ett sjokkerende faktum som flere bør vite om! Og med mye blodsukker følger mye insulin (insulin må til for å få blodsukkeret inn til cellene), og insulin er FETTLAGRINGSHORMONET vårt. Og for mye av det gjør ikke bare mange overvektige, men lager også andre hormonelle ubalanser i kroppen.