View Full Version : arakinsyre i egg?


Iset
18-02-04, 16:07
(det er ikke rett skrevet vet jeg, men husker ikke helt hva det her , arakdinsyre?)

vel, Lindberg sier det er denne syren i eggeplommer som, blir varmet opp, slik at det blir en ugunstig fettsyre. derfor bør man ikke bruke bare hele egg feks i omeletter, men 1 helt egg og 2 eggehvitter. nå tør ikke jeg å spise så mye egg lenger....

ayliah
18-02-04, 17:36
egg har aldri vært bra i seg selv..det vil si..det blir jo advart mot fettsyrene i eggeplommen..husker ikke selv hva dette egentlig dreier seg om.;-(:o
Men..jeg mener...spis egg med måtehold..tror ikke det har noe å si hvor mye egg man spiser i induksjonen..man blir vel kanskje lei av det etterhvert også..hehe;O)
og som sagt.-går fint ann å lage feks omelett etc..med et helt egg og to eggehviter;O):)

Kristian
19-02-04, 13:38
Jeg spiser alltid bløtkokt egg fordi Dag Polizinzki anbefalte det en gang. Når egget er bløtkokt så blir jo ikke denne fettsyren dannet, ivertfall ikke i like stor grad. Det smaker også best med bløtkokt. At egg til matlaging blir mindre sunn får bare våge seg. . .

Begod
19-02-04, 14:09
Eat anbefaler å alltid spise plommen.

Ser ikke noen problemer så lenge man ikke steker plommen.(Speilegg)

Trolljenta
07-04-06, 22:11
Jeg tror det heter arakidonsyre, men trodde ikke han sa noe om hvorfor det ikke var gunstig å spise for mye av dette fettet. Det finnes i kjøttdeig også og er en type omega 6. Jeg trodde derfor det hadde noe med balansen mellom omega 3 og 6 å gjøre.

Summer
07-04-06, 22:57
Jeg mener å ha forstått det slik at Fedon har gått litt bort i fra det med eggeplommene. Trolljenta er inne på det, uten at jeg klarer hente det helt frem enda, -har noe med ekosanoider og betennelsesprosesser i kroppen å gjøre, men jeg har ikke brydd meg noe med det, for så lenge jeg holder meg unna omega 6 (søppeloljer), så utgjør det liksom ikke så mye at det har noe å si.

Trolljenta
07-04-06, 23:04
Jeg har heller ikke brydd meg noe om det.
Kan ikke få meg til å kaste et halvt egg hver gang jeg skal lage meg en omelett.. :rolleyes:

Summer
07-04-06, 23:06
Jeg har heller ikke brydd meg noe om det.
Kan ikke få meg til å kaste et halvt egg hver gang jeg skal lage meg en omelett.. :rolleyes:Jeg også synes det er ille å kaste mat sånn liksom... Vi har en eggeplomme i grøten til poden hver morgen, så jeg har brukt eggehviten i frokostpannekaken min, men det er ikke alltid jeg har apetitt på det (blir litt sånn metallaktig eggehvitesmak på pannekaken, og noen dager har jeg ikke helt matlyst og det frister, så da må jeg kaste den... Men aldri om jeg hadde kastet en eggeplomme. Nei og nei. Den er jo brukandes til alt også så god.

205gti16v
07-04-06, 23:35
egg har aldri vært bra i seg selv..det vil si..det blir jo advart mot fettsyrene i eggeplommen..husker ikke selv hva dette egentlig dreier seg om.;-(:o
Men..jeg mener...spis egg med måtehold..tror ikke det har noe å si hvor mye egg man spiser i induksjonen..man blir vel kanskje lei av det etterhvert også..hehe;O)
og som sagt.-går fint ann å lage feks omelett etc..med et helt egg og to eggehviter;O):)
Egg har alltid vært bra i seg sjølv:) Eg spis gjerne 4-6 egg nokre dager. Egg er kanskje den mest komplette matvaren me har, den er berre litt for mager;)

luringen
08-04-06, 12:34
egg is natures perfect food...

Fjonken
09-04-06, 13:02
Hva er galt med omega 6 da? Trodde det var en sunn fettsyre jeg? Jeg tar derfor omega 3-6-9 hver dag. Omega 6 er jo blant annet i nattlysolje etter som jeg forstod på apotekerdama. Nattlysolje er jo sunt eller..

Iset
09-04-06, 13:08
Bare sånn at folk vet det, tråden er over 2 år gammel (men like fullt diskuterbar fordet, altså. Jeg ville bare si fra sånn at ikke folk tror jeg nettopp har skrevet hovedinnlegget).
Jeg har spist egg med goood samvittighet i 2 år nå. :snill:

Trolljenta
09-04-06, 16:37
Bare sånn at folk vet det, tråden er over 2 år gammel (men like fullt diskuterbar fordet, altså. Jeg ville bare si fra sånn at ikke folk tror jeg nettopp har skrevet hovedinnlegget).
Jeg har spist egg med goood samvittighet i 2 år nå. :snill:

Ooops.. Vet ikke hvordan jeg rotet meg inn i denne gamle tråden jeg, men tror jeg må ha fulgt etter en søkemotor på "hvem er aktiv-listen" :o

Trolljenta
09-04-06, 16:48
Hva er galt med omega 6 da? Trodde det var en sunn fettsyre jeg? Jeg tar derfor omega 3-6-9 hver dag. Omega 6 er jo blant annet i nattlysolje etter som jeg forstod på apotekerdama. Nattlysolje er jo sunt eller..

Ja, omega 6 er en essensiell fettsyre, altså vi må få omega 6 fra kosten, for kroppen kan ikke lage omega 6 selv.
Som nevnt tidligere i tråden tror jeg grunnen til at Fedon sier det er uheldig med for mye arakidonsyre er pga at man kan få en ubalanse mellom omega 3 og omega 6

Fjonken
09-04-06, 19:34
Forklar!

Trolljenta
09-04-06, 20:23
Jeg kan ikke forklare så veldig, for jeg fant nettopp ut her forleden at arakidonsyre faktisk var en type omega 6. Da begynte jeg å lure på om man skal følge rådet til de som sier at man skal helle fettet av kjøttdeigen, for så å gå å kjøpe nattlysolje eller om omega 6 er like bra i alle former.

Her er det Udo skriver om balanse av omega 3 og 6:
"To get the right ratio of both EFAs, we must mix and match the right kind of seeds. Too much of one crowds out the other and vice versa. If we optimize intake of both EFAs, the body itself makes the derivatives and hormones that EFAs are parent to. "
(Fra denne artikkelen: http://www.udoerasmus.com/articles/udo/right.fat.diet.htm )

Iset
09-04-06, 20:33
Jeg har iallefall lest at folk flest får i seg for mye omega6 i forhold til omega 3, at det ikke er så heldig med for mye omega 6.

Fjonken
09-04-06, 22:25
Ja, men hva gjør jeg da..? Da har jeg et dilemma nemlig. For etter at jeg begynte med omega 3-6-9 ble min psoriasis halvert.. På bare omega 3 kommer psoriasisen tilbake for fulle mugger.

Nille
09-04-06, 23:22
Bruker du omega 3-6-9 produkt har du perfekt sammensetning.
Dessuten er dette med arakidonsyre og for mye omega 6 i egg en gammel og utdatert sak. Egg er friskmeldt for lenge siden. Det skriver til og med Fedon på hjemmesiden sin.

Fjonken
09-04-06, 23:29
Så bra at du oppklarer Nille. Jeg er ikke så bevandret i dette ennå at jeg klarer å skille mellom utrangerte saker og aktuelle.. Tusen takk..

Trolljenta
09-04-06, 23:45
Bruker du omega 3-6-9 produkt har du perfekt sammensetning.
Dessuten er dette med arakidonsyre og for mye omega 6 i egg en gammel og utdatert sak. Egg er friskmeldt for lenge siden. Det skriver til og med Fedon på hjemmesiden sin.

Interesting.. Hvor fant du det Nille?