View Full Version : Soyabrød


Musti
14-01-05, 20:41
SOYABRØD



En mager, rask variant



Totalt karbohydratinnhold: 11g





6 egg

2 dl mager kesam

½ dl. Rapsolje eller annen olje

3-4 dl soyaprotein

1 ss bakepulver

olje til smøring av brødform



Visp eggene med kesam og olje. Tilsett soyaproteiner og bakepulver. Tilsett mer soyaprotein etter behov. Hell røren i brødformen og stek brødet på nederste rille ved 180 grader i 45 min. Brødet holder seg i kjøleskapet i 4-6 dager. Skjær tynne skiver. Hver skive inneholder ca. 0,8 g karbohydrat.



Hvis deigen er for tynn, hever brødet for mye. Er deigen for fast, hever den ikke tilstrekkelig.



Variasjoner




Benytt 2 dl seterrømme i stedet for mager kesam. Totalt kh. 7 g, ca. 0,5 pr. kh pr. skive.
Benytt 2 dl soyamel i stedet for soyaprotein. Totalt kh 19 g, ca. 1,4 g pr. skive.
Kombinasjonen soyamel/seterrømme gir 12 g totalt, 0,9 g pr. skive.
Tilsett litt hakket svart oliven, eller krydder som oregano og timian.

Soelli
21-01-05, 15:51
Skal prøve dette brødet, men håper ikke soyaprotein smaker like ille som brød med soyamel.
Har soyaprotein noen smak?

Musti
21-01-05, 18:40
I flg. Ketolysekur-guruen har soyaprotein ikke noe smak i det hele tatt. Finner du ut hvor vi kan få kjøpt det .... PLEASE gi meg beskjed da :D

Musti
28-01-05, 21:18
http://smileys.smileycentral.com/cat/12/12_4_58.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm414XXUS)ÅÅ NÅ SKAL DET BLIR ANDRE BOLLER, BRØD OG PIZZA :D :D :D

Har nemmelig nettopp kommet hjem fra Svinesund med 2 kilo soyaprotein :D :D
99.- pr. kilo ... ikke værst da :D 10 kh pr. 100 gram
Atkins bake-mixen var utsolgt .. men de hadde 4-5 forskjellige barer til 13.- pr. stk. og alle de andre frokostbarene.

Referat kommer !!!

Musti
28-01-05, 21:39
Bakte like godt et brød med en gang .. så nå står det i ovnen :D

Aline
28-01-05, 22:49
:eek: det var billige barer!!! også proteinet! hvilket merke? navn? *nysgjerrig* :D

Musti
28-01-05, 22:59
det var billige barer!!! også proteinet! hvilket merke? navn? *nysgjerrig* :D
Vent litt da .. må løpe ut i kjøleskapet å hente dem ...

Endugle - Mint - 2 kh (litt kvikklunch-aktig med litt for mye mintsmak):)
Endugle - Crispy Bar - 1 kh - sportlunch :D
(Kjøpte vist bare to sorter jeg :( )

Barene er litt mindre enn de vi får kjøpt her - veier 28 og 30 gram. Husker ikke hva de norske veier. Crispy Baren var "ordentlig" sjokolade. Smakt litt is-sjokolade-aktig (de du får kjøpt til jul som ligger i små metall-muffins-former i forskjellige farger - skjønner?)

Kommer du å besøker meg Aline .. kaffe og sjokolade - og nybakt brød (litt av en sammensetning da) :)

Aline
28-01-05, 23:03
jeg kommer :) om jeg slipper kaffen, da :D
hva slags soyaprotein kjøpte du?

Musti
28-01-05, 23:11
Oj, glemte proteinet ..

Hmm - heter bare "Vegetabilisk protein - Naturell"
Det er ikke 100% rent da men .. 73% får holde.
100 gram inneholder 10 kh, (Til brødet bruket jeg 140 gr.)

Likte ikke helt at det ikke står hvilket "Merke" det er ...:mad:

Står et nummer på "må brukes før lappen" som er klistret på,- kansje det nummeret sier Iset noe .. 16400304

Var i alle fall på Life på Svinesund jeg kjøpte det.

Aline
28-01-05, 23:12
thanks!! all info lagres :D håper det ikke er lang tid til neste sverigetur !!

Nille
29-01-05, 10:25
Endugle - Mint - 2 kh (litt kvikklunch-aktig med litt for mye mintsmak):)
Endugle - Crispy Bar - 1 kh - sportlunch :D


Barene er litt mindre enn de vi får kjøpt her - veier 28 og 30 gram. Husker ikke hva de norske veier. Crispy Baren var "ordentlig" sjokolade. Smakt litt is-sjokolade-aktig (de du får kjøpt til jul som ligger i små metall-muffins-former i forskjellige farger - skjønner?)
Endulge sjokoladene er i samme serien som den minste sjokoladen vi får kjøpt her (30 gram - den som bare er melkesjokolade). Det er ikke "bar'er" (mellom måltid/protein bar) men ganske enkelt sjokolade med kunstig søtstoff (splenda og maltitol). Mener de kosta kr 15 på Narvesen, - men de hadde bare en type da !

Se her: http://atkins.com/shop/atkins-food-brands/endulge.html , her er alle Endulge typene samlet. Ingen av dem er forresten Induksjons godkjente....:o

Caramel Nut Chew var ganske god også...:p

I USA har de iskrem og ostekake i serien også !! :sikle: