View Full Version : Bakglädje med LCHF


Cornelia
29-03-10, 09:07
På fredag dumpet denne boken ned i postkassen min, så da tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om den.
Den heter altså "Bakglädje med LCHF: baka utan socker och mjöl" og er skrevet av Annika Rogneby. Boken finnes kun på svensk og selges bl.a på Capris.no (http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9172411910) for ca. 160 kroner.
Jeg ble positivt overrasket! :D
Kjempe flotte oppskrifter med fine bilder og enkle instruksjoner.
Dette er boken for oss som liker å bake og som har lyst til å fortsette å kose oss med baking selvom vi lever et lavkarbo/LCHF liv.
I tillegg til kaker og desserter har den også basisoppskrifter på feks. vanlijesaus, vaniljekrem, mandelmasse etc. Et kapittel for myke kaker - sukkerbrød etc. et for sprø småkaker, for vanlige kaker, muffinser etc. og et for desserter.
Hun bruker mange av ingrediensene som vi bruker her på forumet, sukrin, fiberhusk, mandelmel etc. I tillegg brukes iblandt bake-pro og fibrex som er nye ingredienser for meg. Jeg synes denne boken er genial, særlig for de som ser LCHF som en livsstil de har tenkt å fortsette med, for den gir mange alternativer til fest, bursdager, når man får kaffe-besøk eller bare vill kose seg. Jeg føler ikke at denne boken er noe forsøk på å lage all verdens erstattninger, selvom endel av oppskriftene selvfølgelig er varianter av høykarbokaker. Det er mye nytt der og jeg synes oppskriftene er veldig gjennomførte og proffe.
Men dette er min mening , og jeg har foreløpig kun testet ut 2 av oppskriftene. Men mer skal det bli!

Så jeg anbefaler denne og gleder meg til å prøve ut fler av oppskriftene! :)

sirimor
29-03-10, 09:20
Takk fror tipset Cornelia:)
Jeg har merket meg mange av dine bakeoppskrifter med stor interesse. Selv om jeg ikke har prøvd ut alle, så er de printet ut og ligger i bunken hjemme. Så takk for det du bidrar med:)

Cornelia
29-03-10, 10:34
Takk fror tipset Cornelia:)
Jeg har merket meg mange av dine bakeoppskrifter med stor interesse. Selv om jeg ikke har prøvd ut alle, så er de printet ut og ligger i bunken hjemme. Så takk for det du bidrar med:)

Tusen takk Sirimor!!
Det var veldig hyggelig å høre :klem:

Skal prøve å få lagt ut en av oppskriftene fra boken på forumet her idag, som en slags prøvesmak!

Chantelle
07-04-10, 23:48
Hei!
lurte på denne boken.. er det mye melkeprodukter i oppskriftene?
jeg spiser verken gluten, sukker eller melk og mange av bøkene innholder dette. Har sett litt på "bake pro" som blir brukt i noen av oppskriftene.
som er av myseprotein. Det tåles vel av noen og noen ikke. Er vel oftest laktosen og kaseinet som er mest problematisk?...
dette skal prøves ut, men verre er det hvis det er mye fløte, rømme, ost etc med for min del... :(