View Full Version : Tacograteng med blomkål og salat

MrMinister
30-04-10, 04:21
Har sett på forskjellige tacograteng oppskrifter her inne, og laget for første gang min egen i dag med ingredienser jeg selv trodde ville funke:

1 pk. karbonadedeig
1/2 blomkål
1/2 løk
1/2 salat
1/2 pk. creme fraiche (er vel noe karbs i denne? mulig å bruke noe annet?)
1 pk. tacomix
1/2 glass tacosaus
ca. 100 g. revet ost.

1. Stek karbonadedeigen og bland inn tacomixen som vanlig.
2. Kok blomkålen og mos den.
3. Hakk løken og salaten i biter, bland inn creme fraichen så du får en tykk grøt av dette, gjerne bruk ei skål til dette..
4. Bruk ei ildfast form og legg lagvis i følgende rekkefølge: Karbonadedeig, blomkål, creme fraiche grøt, nytt lag med karbonadedeig, taco saus og revet ost på toppen.
5. La stå i ca. 15 minutt eller til osten er blitt gylden.

Ble overrasket over hvor saftig og god denne ble.. mye vann som fordamper av grønnsakene i ovnen. Gjerne gi ei tilbakemelding hvis du gir den et forsøk ;)

crystall
30-04-10, 09:06
Tacomix inneholder vanligvis masse masse sukker da! Eller har du kanskje funnet en som ikke gjør det? :) Ville nok vert mer bekymra for karbene der enn i creme fraichen ;)

MrMinister
30-04-10, 11:57
Tacomix inneholder vanligvis masse masse sukker da! Eller har du kanskje funnet en som ikke gjør det? :) Ville nok vert mer bekymra for karbene der enn i creme fraichen ;)

hehe :) rookie mistake.. brukte nok bare en vanlig pose old el paso tacomix, men hva om man bare bruker vanlig tacokrydder på glass, altså ikke mix?

Momse
30-04-10, 12:12
Jeg tror Hindu sitt tacokrydder på glass er uten sukker ;)

Hørtes kjempegodt ut, forresten :)

crystall
30-04-10, 16:01
hehe :) rookie mistake.. brukte nok bare en vanlig pose old el paso tacomix, men hva om man bare bruker vanlig tacokrydder på glass, altså ikke mix?

Fort gjort! Gjorde samme feilen jeg og:rolleyes: Utrolig hva de hiver sukker oppi altså... Men her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14056&highlight=tacokrydder) har du hvertfall oppskrift på hjemmelaget tacokrydder, heelt uten sukker:p

Og sånn utenom det, oppskriften hørtes kjepme digg ut! Tacograteng er en gjenganger her, så kanskje det blir denne varianten jeg tester neste gang ;)

Sisteinnsats
07-05-10, 10:19
Tacosausen har vel også endel sukker eller? http://www.blokksberg.com/images/smilies/grubler.gif

Drømmeren
13-05-10, 20:28
First price sin taco saus har ca 3.6 karbohydrater... er dette mye?
Finnes det en med mindre karbohydrater?

meretely
07-06-10, 14:55
Jeg har brukt oppskrifta di flere ganger, med like bra resultat hver gang (til og med uten blomkålen). Til og med mannen min synes denne er kjempegod!! Nammmm