View Full Version : Mat til syke barn


guro
24-01-05, 19:49
2 åringe min er syk og mer småspist enn vanlig. Men kjeks og loff er liksom ikke løsningen. Derfor gir jeg gir henne blant annet litt eksta raps olje på skje. Ellers prøver jeg å gi endel av følgende; mye vann, Tran og Sanasol, litt havregrøt, rapsolje, presset appelsin med c-vitamin pulver i, elpejuice halvblandet med vann, cottage cheese med bær,litt kjøttpålegg og ost.

Andre som har tips?

mofe
24-01-05, 19:51
Andre som har tips?

Spørs kanskje på hvordan syk? :) Hun er blitt syk nå, eller er hun syk ofte og lenge? Evt. hele tiden?

Synes du har fine ting å gi henne, jeg.. Har ingen barn selv, så er ikke så dreven på det området der, men jeg tenkte på leverpostei.. :)

Anne
24-01-05, 20:24
Ikke noe moro med syke barn. Hva med havregrøt(event kokt på vann hvis det er magen som er lei) m/bær eller babybel ost?Så finnes det jo noen knekkebrød som er ganske fine. Sætre har noe..husker ikke ...Jo! Fiber Pluss med magerost eller leverpostei eller hjemmelaget syltetøy m/fruktose eller moste bær.


Hva er det som feiler henne da Guro?:(

HP
24-01-05, 20:29
Frosne bær, nøttepasta og masse vann :snill:

Jeg ville ungått alt med melk i. :)

guro
24-01-05, 20:45
Takkfor tips!

Hun har feber på 7ende dagen. Brennkopper og rennende øre. Og vi var hos barnelegen i dag. Derfikk hun kjeks av kontordamen. Og anibiotika selvfølgelig,men miksdureninneholde75% sukker! Hun tåler det, jeg bare observerer.

mofe
24-01-05, 20:49
Takkfor tips!

Hun har feber på 7ende dagen. Brennkopper og rennende øre. Og vi var hos barnelegen i dag. Derfikk hun kjeks av kontordamen. Og anibiotika selvfølgelig,men miksdureninneholde75% sukker! Hun tåler det, jeg bare observerer.
Feber på syvende dagen? Åh kjære vene.. stakkars jente.. :( *sende gode vibber*

Anne
24-01-05, 21:28
Takkfor tips!

Hun har feber på 7ende dagen. Brennkopper og rennende øre.
.Huff da, stakkars lita.Brennkopper er jo veldig smittsomt og leit. Rennende øre...ørebetennelse? Ikke noe å gjøre annet enn medisin? Får håpe det hjelper nå som hun får antibiotika da.:klem:

Summer
24-01-05, 23:49
jeg vil bare sende varme tanker til lillemor og mamman! :klem:
....og aplaudere matinntaket! :ja: Synes det var veldig genialt med presset appelsin med c vitaminpulver i!
...også signerer jeg HPs forslag. :)

God bedring!

guro
25-01-05, 10:19
Hvorfor er dere så veldig strenge på melken? Jeg vet melk er slimdannende og unngår det når det er mye snørr og slim involvert. Jeg ville vel unngått det ved magetrøbbel også - uten at jeg har noen rasjonell forklaring på det. Men å unngå det generelt? Hun skal jo ha biola pga av antibiotikakuren også?

Anne
25-01-05, 10:32
Hvorfor er dere så veldig strenge på melken? Jeg vet melk er slimdannende og unngår det når det er mye snørr og slim involvert. Jeg ville vel unngått det ved magetrøbbel også - uten at jeg har noen rasjonell forklaring på det. Men å unngå det generelt? Hun skal jo ha biola pga av antibiotikakuren også?Ingen grunn til å unngå melk generelt, hvis hun tåler det. Bare i de tilfellene som du nevner.

Nooria
26-01-05, 21:10
Prinsen min på 16 min, som også er syk i dag har inntatt følgende

Vann
Havregrøt på vann med fruktmost, Udo's choice, D-vitamindråper og malte nøtter/mandler til frokost
Vann
Bitte litt brødskive (Spelt/bygg/rug brød) med leverpostei
Flere bananer
Vann
Eplejuice og farris
Kalamata Oliven (ikke spørr hvorfor..... han likte det rett og slett)

:cool:

Fedonisten
26-01-05, 21:24
Hvordan går det med prinsessa di, Guro? Syns du er flink til å være kreativ med maten jeg. Jeg prøver å være flink når min prinsesse er syk også, men hun er så stri..... :rodme: .....og jeg er så sliten..... Men havregrøt med cottage cheese glir ned. Og hjemmelaget yoghurt med friske bær.

Rennende øre høres ikke bra ut. Gått hull på trommehinna eller? Hører hun dårlig? Har du prøvd otopati (ørelys) på henne noen gang? Hva sier legen da?

:klem: og gode tanker fra Fedonisten som nok spør og graver litt vel mye.... :rodme:

guro
27-01-05, 09:38
Takk som spør. Det går ganske bra nå, antibiotiken virker, hun er feberfri. Øret rennerlitt enda. Barnelegen sa ikke annet enn at han ville se øret om seks uker. De er ikke veldig medelsomme de legene vi har kommet over. Ørelys? Nei. Dette er helt nytt for oss, har ikke hatt det før. Børjeg prøve det? Eventuelt når? Hvor?

Marianne
31-01-05, 08:55
Håper det går bedre og bedre hos dere, Guro! Det er så stusslig med syke barn...

Jeg har vært uten matlyst hele tiden mens jeg har vært syk, og nesten bare levd på frukt og yoghurt en hel uke... (ja, jeg vet at jeg IKKE er et barn...:p ).
Men jeg har ALLTID lyst på lett mat når jeg er syk og masse drikke. Alltid frukt og farris, eplejuice. Ofte yoghurt og annen "lettspydd" mat :D . Etter døgnet med oppkast syntes jeg at vannet smakte søtt :eek: , og ville bare drikke farris. Sikkert mangel på salter i kroppen og det at jeg var uttørket som gjorde at jeg trengte noe salt. Kanskje derfor mange som spiser saltpastiller etter oppkastsjauer også...?

Jeg tror vi har et instinkt som sier hva vi bør spise når vi er syke. Frukt inneholder lettopptakelig og lettfordøyelig ( spist alene) næring og kanskje det er derfor jeg har lyst på det. For i det hele tatt å få i meg mat, spiser jeg stort sett det jeg orker å spise.
Og jeg tror barn har beholdt mye mer av instinktet sitt for hva de behøver av næringsstoffer når de er syke. Så lenge man tilbyr dem alt man kan tenke av sunn mat og ikke godteri, tror jeg de bør få det. Men spørsmålet Guro, gikk kanskje ut på at hun ikke hadde LYST på noe som helst og at du måtte finne på noe...? :snill:

mam
08-02-05, 19:12
Jeg prøver å lage noe som heter havreavkok.
Poden min (16 mnd) har vinterspysjuka. Først oppkast, så feber og til slutt diare. Han er rimelig småspist ellers også...
Melk skal de jo ikke ha ved magesyke. Så det var å få i han noe næringsrikt som blir i magen.

Jeg tok ca.en halv liter vann og kokte opp en håndfull små havregryn. Lot det småkoke litt. Smakte det til med et par ts fruktose og en knivsodd salt. Silte det i tutekoppen, for med havregryna i ville den gått tett.
Jeg aner ikke om det er riktig oppskrift, men mener jeg har hørt om havreavkok et eller annet sted. Kan ikke finne noen oppskrift, så jeg har prøvd meg fram.