View Full Version : Mandelbrød i langpanne

MarianneHF
30-05-10, 11:30
Mandelbrød i langpanne:

8 egg
1 boks creme fraiche

4 ms fiberhusk (måleskje følger med i pakken)
3 ss bakepulver
6 dl malte mandler (evnt mandel mel)
4 ss sesamfrø
4 ss linfrø
1 ts mineralsalt

Bland sammen det tørre
Pisk eggene og bland i creme fraichen
bland alt sammen

Bruk bakepapir og langpanne.
La den stå i 10 min før du steker, slik at fiberhusken får svelle

Stekes i 15 min i 225 gr

Deles opp med pizzakutter i ca 36 biter.

Oppbevares i kjøleskap.

Nannah
30-05-10, 22:21
Disse så veldig gode ut:)

Vær klar over at mandelmel trekker til seg mye væske. Så du trenger langt mindre av det enn av malte mandler:

MarianneHF
30-05-10, 23:37
Den originale oppskriften var med mandelmel... men det fant jeg ikke, så derfor ble det malte mandler :o) ... tror ikke jeg kommer til å prøve med mandelmel ;o)
De er veldig "svampete" i konsistensen med malte mandler ... kjempegode.

Beatrixie
31-05-10, 07:11
Jeg er litt uerfaren med fiberhusk og jbkm,men kan man bytte ut fiberhusk med jbkm i denne oppskriften f.eks?

Orkide
31-05-10, 07:39
Disse så gode ut, så dette skal testes:)

MarianneHF
31-05-10, 07:45
Beatrixie: Jbkm er vel fortykningsmiddel og Fiberhusk er fiber... du trenger ikke fortykningsmiddel i denne oppskriften ;)

Beatrixie
01-06-10, 19:28
Beatrixie: Jbkm er vel fortykningsmiddel og Fiberhusk er fiber... du trenger ikke fortykningsmiddel i denne oppskriften ;)

Aha,takk:) Er mye å sette seg inn i:p

Iset
01-06-10, 19:30
Måleskje i Fiberhuskpakken? Kan ikke huske det lå i min pakke. :hmmm:

Uansett, dette hørtes og så veldig godt ut! Det ligner på et pannebrød min tante pleier å lage, hun har i ost og sopp og paprika og løk og greier. Kanskje jeg skulle prøvd å tilsette det? Nam!

lille_Venn
01-06-10, 21:12
Måleskje i Fiberhuskpakken? Kan ikke huske det lå i min pakke. :hmmm:

Uansett, dette hørtes og så veldig godt ut! Det ligner på et pannebrød min tante pleier å lage, hun har i ost og sopp og paprika og løk og greier. Kanskje jeg skulle prøvd å tilsette det? Nam!

DET hørtes godt ut :rolleyes:
blandes det i deigen da eller? steikes først?

Iset
01-06-10, 21:14
Hun pleier å steke det først og så tror jeg hun blander halvparten i deigen og halvparten over, og strør mer ost over og steker. Jeg må få nøyaktig oppskrift for jeg husker det ikke akkurat nå, men det er helt utrooolig godt!

Nannah
01-06-10, 21:40
For en super idè Iset! Det må du legge ut oppskrift på:heia:

Sivensvans
02-06-10, 15:16
Høres supert ut alt sammen! Såpass at jeg veldig gjerne vil forsøke! Men, hvor mye er nå egentlig en måleskje....?:o

Linnimellom
18-08-10, 22:52
Prøvde den i dag..Skulle ikke brukt 8 egg tror jeg.. Var veldig "egge-konsistens" og det luktet veldig egg..
Men smakte gjorde den.
Gleder meg til å prøve den til frokost i morgen..

MarianneHF
18-08-10, 23:19
Høres supert ut alt sammen! Såpass at jeg veldig gjerne vil forsøke! Men, hvor mye er nå egentlig en måleskje....?:o

Jeg fikk med måleskje i min pakke med fiberhusk, men jeg husker jeg sjekket hvor mye det var - bare i tilfelle... :) en måleskje tilsvarte 1 spiseskje.. med litt haug ;)

Sivensvans
19-08-10, 09:29
Jeg fikk med måleskje i min pakke med fiberhusk, men jeg husker jeg sjekket hvor mye det var - bare i tilfelle... :) en måleskje tilsvarte 1 spiseskje.. med litt haug ;)
:p med litt haug, ja - got it!;) Takk!