View Full Version : hjelp meg please


Bamseline
31-01-05, 00:41
Hei jeg trenger råd jeg.

Jeg har tenkt å starte på en lav karbo kur men der er jo så utrolig mange forskjellige dietter der ute.

Tenkte på "Eurodietten" men var på Lindberg klinikken og fikk beskjed om at den kunne jeg bruke for å gå ned 6-8 kilo.Jeg trodde at man kunne gå ned mye mere på den.( er overvektig. Bmi over 30++:eek: ) Fikk inntrykk av at legen var mere intressert i å få meg til å gå på kurs og å kjøpe Lindbergs bøker og ikke minst brødet.Fikk egentlig ikke noe god følelse av å gå dit.
Men jeg er dessverre av den typen som trenger å se resultater ganske fort hvis jeg skal klare å fortsette.
Jeg liker også å "tygge" maten og klarer ikke sånne pulver kurer.

Har også sett på Spisdegslank siden og det virker intressant ( men dyrt?). og der får man jo porsjoner å spise.

Har også hørt om EAT og Atkins.
Men jeg klarer ikke å bli klok på alt dette.

Har kjøpt boken "Ketolyse" kuren og det virker veldig intressant. Men jeg syns at det er kjempe vanskelig å finne ut hva jeg skal spise og når.
Jeg liker veldig godt dagsplaner som forteller meg hva jeg skal spise.

Har prøvd GR uten bra resultater.(ble det for mye brød???)

Kan dere hjelpe meg??

Mvh Bamseline:o

mofe
31-01-05, 01:09
Hei Bamseline :)

Hvorfor tror du de på lindberg-klinikken ville ha de på kurs?

Altså.. poenget mitt er - om de sa det, så er det vel en grunn til det.

:)


Kanskje du kan starte på ketolysekuren og se om den hjelper deg noe? Den er forøvrig kun ment som en KUR - altså ikke over lengre tid.

Vil ikke anbefale deg hverken det ene eller det andre. Det er viktig at du velger noe som passer DEG.

Se forøvrig denne linken;
http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html

Bamseline
31-01-05, 10:02
Det ble hvis mye "meg" her. Ikke meningen.

jeg tror det heller er andre grunner til å "anbefale" meg kurs/brød og lignende.

Men jeg tenkte at at andre har noen opplevelser og kanskje går på andre kurer som kan komme med sine syns punkter.
Er ikke ute etter en quik fix, men noe der man ser resultater ganske snart og som ikke er så vanskelig å sette seg inn i. Jeg ønsker jo også at det er en diett som man klare å holde vekten etter på at kuren er over.

men hva går denne spisdegslank ut på??:confused:

mvh Bamseline

Aline
31-01-05, 10:07
neida! ble ikke mye deg i det hele tatt! dette med slanking er en selvopptatt greie. sånn er det bare :)

south beach har spiseplaner, tror atkins også har forslag til planer (har ikke leste den delen av boka ennå.)

tror kanskje jeg ville anbefalt en av disse :) for de to første ukene (om man føleger "reglene" ) gir som regel gode resultater!
les litt om hver av disse, også ser du hva du kunne tenke deg å prøve :)

lindbergkurs er nok heller ikke så dumt, og ikke like strenget som atkins /south beach (etter hva jeg har forstått??)

lykke til! og bare spør videre :)

:klem:

Anne
31-01-05, 10:24
Tenkte på "Eurodietten" men var på Lindberg klinikken og fikk beskjed om at den kunne jeg bruke for å gå ned 6-8 kilo.Jeg trodde at man kunne gå ned mye mere på den.( er overvektig. Bmi over 30++:eek: ) Fikk inntrykk av at legen var mere intressert i å få meg til å gå på kurs og å kjøpe Lindbergs bøker og ikke minst brødet.Fikk egentlig ikke noe god følelse av å gå dit.
Men jeg er dessverre av den typen som trenger å se resultater ganske fort hvis jeg skal klare å fortsette.

Jeg skjønner godt at Lindberg anbefaler kurs og bøker, for Lindberg vil at dette skal være et kosthold for livet og ikke bare en rask kur. Eurodietten er nok ment bare å gi en liten start for å komme igang for deretter å fortsette å spise sunt og riktig etterpå.
Alle fokuserer jo på hvor viktig det er å legge om kostholdet på sikt, at en ikke skal gå tilbake til det en spiste før en gikk ned i vekt, for det var jo faktisk det en la på seg av.

Da er det veldig viktig å kunne noe om det kostholdet en skal forholde seg til.
I Lindbergs bøker er det dagsplaner for hva en skal spise. Jeg vil anbefale deg å kjøpe bøker og lese uansett hvilket Lavkarbokosthold du vil prøve.

Du har nok det samme problemet som de fleste av oss andre når vi bestemmer oss for å gjøre noe med vekta....Vil helst ned 20 kilo på en uke....Glem det. Det er ikke mulig. Tenk langsiktig, det er det eneste som hjelper på sikt. Det finnes ingen snarveier. Skuffende, men sant:p

Det de fleste av oss på Lavkarbo kosthold erfarer, er at dette kostholdet gir oss noe mer enn vektreduksjon. Vi føler oss bedre på flere måter. Kroppen fungerer mye bedre.

Gi deg selv litt god tid, da gjør du noe veldig bra for deg selv.
Håper du blir her og deler din erfaring med oss:klem:

Aline
31-01-05, 10:36
Det de fleste av oss på Lavkarbo kosthold erfarer, er at dette kostholdet gir oss noe mer enn vektreduksjon. Vi føler oss bedre på flere måter. Kroppen fungerer mye bedre.
:ja: :ja: :ja:

Gamla
31-01-05, 12:51
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_1_39.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZNxdm41464NO)
Hei Bamseline!!
Velkommen til deg!
Ja, det kan være vanskelig å velge blandt alle disse lavkarbodiettene. Ser du har endel kilo å ta av du også. Siden du har kjøpt boken om ketolysekuren, synes jeg du skulle forsøke den. Du kan få rettledning underveis både her i dette forumet,- og i ketolysekurens eget forum. Her er noen som har startet med kuren og i forumet til katolysekuren får du veildning av dr. Torkil , som dessuten også er medlem her.
Synes det står en ganske grei oversikt i boken om hva du kan spise og når. Ingenting skal veies,- men vær likevel oppmerksom på karbohydratmengden i matvarene. De skal helst ikke overstige 15 g. daglig. Se på Matvaretabellen foran her i forumet,- den er oversiktlig og grei.
Lykke til! :):):)

snoopygirl
02-02-05, 12:53
http://smileys.smileycentral.com/cat/23/23_29_100.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZSxdm300)og velkomme hit:)

ikke bestandig så lett å finne en kur som passer nei,vrimler jo av foskjellige kurer der ute....men har du kjøpt ketolysekur boka så er det vel kansje verdt å prøve den..jeg trives veldig godt med den kuren:) du kan jo kansje lese litt mere om den å se om det kan være noe for deg....og bare spør:)

good luckhttp://smileys.smileycentral.com/cus/e_1_41.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZSxdm300)

Marianne
02-02-05, 17:20
Hei jeg trenger råd jeg.

Jeg har tenkt å starte på en lav karbo kur men der er jo så utrolig mange forskjellige dietter der ute.

Tenkte på "Eurodietten" men var på Lindberg klinikken og fikk beskjed om at den kunne jeg bruke for å gå ned 6-8 kilo.Jeg trodde at man kunne gå ned mye mere på den.( er overvektig. Bmi over 30++:eek: ) Fikk inntrykk av at legen var mere intressert i å få meg til å gå på kurs og å kjøpe Lindbergs bøker og ikke minst brødet.Fikk egentlig ikke noe god følelse av å gå dit.
Men jeg er dessverre av den typen som trenger å se resultater ganske fort hvis jeg skal klare å fortsette.
Jeg liker også å "tygge" maten og klarer ikke sånne pulver kurer.

Har også sett på Spisdegslank siden og det virker intressant ( men dyrt?). og der får man jo porsjoner å spise.

Har også hørt om EAT og Atkins.
Men jeg klarer ikke å bli klok på alt dette.

Har kjøpt boken "Ketolyse" kuren og det virker veldig intressant. Men jeg syns at det er kjempe vanskelig å finne ut hva jeg skal spise og når.
Jeg liker veldig godt dagsplaner som forteller meg hva jeg skal spise.

Har prøvd GR uten bra resultater.(ble det for mye brød???)

Kan dere hjelpe meg??

Mvh Bamseline:o

Heisann Bamseline! Velkommen!

Jeg har prøvd SpisDegSlank og det funker! Jeg synes heller ikke det er dyrt for 19,- pr.måltid. 675,- i uka er mye mindre enn det jeg bruker på mat bare til meg selv, tror jeg. Og det hadde jo vært en bra start for deg, godt å komme i gang og veldig godt å bli kvitt søt- og karbosuget. For det blir du ved å spise denne maten! Du kan jo prøve i to uker og så leser du til øyet blir stort og vått om de andre ulike diettene, og ser hva som passer deg best.

Sånn jeg ser det er Atkins' passelig hvis du er glad i kjøtt, fløte og kanskje litt fet mat. Eat, ketolysekuren er ganske lik Atkins.

South Beach er litt mer vegetar-aktig. Lite fett er det her.

Lindberg er midt i mellom, og har mye bønner og linser i tillegg til endel kjøtt/fisk.
Sone-kosthold ligner mye på lindberg.

Hvis du skriver litt om hva du liker/ikke liker å spise, kan jeg hjelpe deg til å ta et førstegangs-valg. Jeg tror ofte man bare må sette i gang og prøve. Veldig mange av oss her inne har prøvd litt forskjellig, eller i hvert fall funnet mer og mer ut om hva vi og kroppene våre liker. Du kan alltids endre etterhvert. Glem å finne den perfekte diett for deg i første omgang. De fleste lavkarbo-dietter er bra for kroppen din OG du går ned i vekt, så da er det vel bare å sette igang! :)

Hvis du har kjøpt ketolysekur-boka anbefaler jeg deg å lese denne nøye og så evt. begynne med denne dietten i første omgang dersom du ikke føler du har råd til SpisDegSlank.

Lykke til !

:klem: marianne

luringen
02-02-05, 19:32
heihei. Jeg er ganske fersk selv, og har landet på Lindberg, ganske enkelt fordi det er litt "midt i mellom" og virker som det er mulig å ha som et livslangt kosthold-synes JEG..

I boka Naturlig slank med kost i balanse, som bare koster 99,- nå, er det en 4 ukers plan med forsalg til alle måltider, + mye info om hvem-hva-hvor-og hvorfor...

Jeg har kjøpt ei Atkins bok også for å ha flere oppskrifter å variere i. Det som er så deilig med denne kuren er at jeg aldri er sulten, og at jeg føler at jeg får bukt med søtsuget.

Lykke til med valget og veien videre.

Mila
02-02-05, 19:33
Tenkte på "Eurodietten" men var på Lindberg klinikken og fikk beskjed om at den kunne jeg bruke for å gå ned 6-8 kilo.Jeg trodde at man kunne gå ned mye mere på den.



:eek: :eek: 6-8 kg?? hehe... har gått ned 9 til nå jeg da, og er ikke halveis i kuren enda...:D

Gamla
03-02-05, 00:32
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_19_1.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZNxdm41464NO)
Kjenner en som har gått ned over 40 kg på Eurodietten! Regelmessig oppfølging av lege var da helt nødvendig. Forstod det slik at legen måtte ha spesialkjennskap til dietten. :confused:
Personlig vil jeg ikke anbefale en slik diett uansett,- fordi den i stor grad bygger på pulvermåltid,- og man lærer seg ikke helt hvordan man skal fortsette å spise etterpå.
(I alle fall dersom man ikke er aktive her på nettet da):rolleyes:

Bamseline
03-02-05, 11:56
Å så godt det var å få orntlige svar av dere. Takker og bukker for det.:)

Jeg ble veldig skuffet over svaret jeg fikk på Lindberg om at Eurodietten kunne jeg bruke for å gå ned 6-8 kg. Jeg har jo lest at dette er en kur man kunne gå en god del ned på, og at den var effektiv for de som også sliter med insulin resistent. Det var jo derfor jeg dro til Lindberg klinikken. Jeg skal på sånn oppfølgings time neste uke og får høre hva de sier da. Men 6-8 kg er lite syns jeg:(

MEN Er Eurodietten med pulverdrikke???:confused:

jeg klarer ikke det. brekker meg bare jeg tenker på det. Nutrillet og cambrige osv er ikke noe for meg. Har ikke gode minner om det og ikke minst dårlige minner om smaken.:eek:

Men på Spisdegslank er det normale størrelser på måltidene?
Syns jeg husker å ha lest at noen er inne syns at det var lite mat.
Men jeg syns at det hadde vært greit å få maten på den måten. hvis det fungerer.

Mvh Bamseline

Aline
03-02-05, 12:00
sjekk dagboken til Mila. hun går på eurodietten :)

Bamseline
03-02-05, 12:53
sjekk dagboken til Mila. hun går på eurodietten :)

Ok. men hvordan gjør jeg det??

Jer er ny her :o

snoopygirl
03-02-05, 13:01
se under:for medlemmer..der står det bla dagbøker....på venstre side der det er linker oppskrifter..ol håper du finner det da:)

Anne
03-02-05, 13:06
Eller for å gå snarveien, om du ikke finner det, så er det link her

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3247

Lykke til:)

Bamseline
03-02-05, 13:25
hmmm


jeg leste på en av deres dagbok side og tror kansje ikke Eurodietten er for meg.
Vond smak på maten. nei nei nei

Jaja Hva skal man prøve da??

MARIANNE!!
Fortell meg om Spisdegslank. (please):o
(dette nett stedet er genialt)(tror jeg hihi)

Mila
03-02-05, 15:26
Og her har det foregått reklame for journalen min ser jeg...:D

Mila
03-02-05, 15:33
http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_19_1.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZNxdm41464NO)
Kjenner en som har gått ned over 40 kg på Eurodietten! Regelmessig oppfølging av lege var da helt nødvendig. Forstod det slik at legen måtte ha spesialkjennskap til dietten. :confused:
Personlig vil jeg ikke anbefale en slik diett uansett,- fordi den i stor grad bygger på pulvermåltid,- og man lærer seg ikke helt hvordan man skal fortsette å spise etterpå.
(I alle fall dersom man ikke er aktive her på nettet da):rolleyes:

:eek: :eek: Joooda... det er bare de første ukene som er BARE pulverbasert, (supper, omeletter osv) bare fase 1 som er bare produktene fra eurodietten, fase 2 får du lov å spise ett kjøtt eller fiskemåltid og du får spise så mye (nesten) du vil av de lovlige grønnsakene/salatene... og det er ingen poteter, pasta, eller brød blandet inn noen steder som jeg kan se, og så går du gradevis over til å spise enda litt mer i fase 3 ( tror det var bær/frukt og bælgfrukter...(?)) Og så enda mer i fase 4 der du kan f.eks gå over til Lindberg mat å spise det, eller du kan være litt mindre lur å gå tilbake til hva du spiste før.... ( kommer ikke til å SKJEEE :D )

Marianne
03-02-05, 19:07
SpisDegSlank-maten synes jeg vel var litt små porsjoner ja, men det er klart det kommer an på hvor mye du er vant til å spise. Jeg tror ikke jeg spiser spesielt mye ellers altså...

Jeg mener å huske at jeg likte alt jeg bestilte, men synes kanskje røkelaks-salaten ble litt sterk i smaken. Omelettene var gode, men litt tørre liksom. Kanskje endel proteinpulver i dem eller noe sånt...
Dessertene og smoothies'ene var jo veldig gode da!

Kan du ikke prøve en uke da? Og så kan du jo bare velge de måltidene du synes høres best ut. Det blir spennende å høre hva du velger og hvordan det går med deg!

:klem: marianne

Bamseline
03-02-05, 19:39
SpisDegSlank-maten synes jeg vel var litt små porsjoner ja, men det er klart det kommer an på hvor mye du er vant til å spise. Jeg tror ikke jeg spiser spesielt mye ellers altså...

Jeg mener å huske at jeg likte alt jeg bestilte, men synes kanskje røkelaks-salaten ble litt sterk i smaken. Omelettene var gode, men litt tørre liksom. Kanskje endel proteinpulver i dem eller noe sånt...
Dessertene og smoothies'ene var jo veldig gode da!

Kan du ikke prøve en uke da? Og så kan du jo bare velge de måltidene du synes høres best ut. Det blir spennende å høre hva du velger og hvordan det går med deg!

:klem: marianne

ja jeg tror det blir til at jeg prøver.
Men hvor lenge går/gikk du på den?
Og har du gått ned noe?
Bamseline

Marianne
04-02-05, 08:06
Jeg gikk på den i tre uker, etter å ha gått på south beach i to uker og så på generell lavkarbo-mat i tre uker. Gikk ned bittelitt fettprosent, men grunnen til at jeg ikke gikk ned mer er:

Spiste stort sett måltidene fra www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no/) men med litt tilleggsmat og proteinpulverdrikk innimellom.
Spiste to ruter sjokolade 70 % eller 85 % hver dag.
Drakk kaffe hver dag.
Spiste hjemmelaget mat i tillegg til SpisDegSlank.
Drakk endel vin. Altså ikke mye av gangen, men flere dager ett glass.
Spiste for mye karbohydrater,

:klem:

Fedonisten
04-02-05, 08:35
Jeg ble veldig skuffet over svaret jeg fikk på Lindberg om at Eurodietten kunne jeg bruke for å gå ned 6-8 kg. Jeg har jo lest at dette er en kur man kunne gå en god del ned på, og at den var effektiv for de som også sliter med insulin resistent. Det var jo derfor jeg dro til Lindberg klinikken. Jeg skal på sånn oppfølgings time neste uke og får høre hva de sier da. Men 6-8 kg er lite syns jeg:(

MEN Er Eurodietten med pulverdrikke???:confused:

jeg klarer ikke det. brekker meg bare jeg tenker på det. Nutrillet og cambrige osv er ikke noe for meg. Har ikke gode minner om det og ikke minst dårlige minner om smaken.:eek:


Har ikke fått med meg denne tråden jeg..... :rodme: men jeg har sett den nå - og klarer ikke holde meg unna da vettu...

Eurodiett er et 4-fasers opplegg som er meget effektivt. Men det koster litt innsats og krever fokus og motivasjon sånn jeg ser det.

Fase 1 er den strengeste fasen hvor du kun bruker Eurodiett-produkter + grønnsaker fra lister du får oppgitt (godt utvalg altså!) Her spiser du 4-6 Eurodiett-produkter om dagen. Dette blir satt opp/bestemt av legen. Varighet ca. 30 dager.

I fase 2 begynner du å spise 1 lavglykemisk måltid om dagen i tillegg til 3-4 Eurodiett-produkter. Varighet pleier å være rundt 40 dager, men tror det er individuelt.

Fase 3 er fasen hvor du sakte men sikkert begynner å gjeninnføre karbohydrater. Fasen er faktisk 3-delt og du får nøye innføring i hvor lenge du skal være i de forskjellige underfasene.

Fase 4 ER "Kost og Vekt i balanse" - og det er nok derfor du blir anbefalt å kjøpe boka eller aller helst å melde deg på kurs. Grunnen til at de informerer om dette før man begynner er selvfølgelig at denne prosessen, med endring av innstilling til levesett og spiserutiner, må begynne FØR du plutselig er ferdig med fase 3 og liksom skal "klare deg på egenhånd". For noe det ikke tvil om - er at hvis du etter en Eurodiett-kur går tilbake til tradisjonelt kosthold - så vil nok kiloene komme på i en h.... fart, og gjerne mer enn du faktisk har klart å ta av.

Maten er pulverbasert, ja. Men det er stor variasjon i produktene. Det finnes varm sjokolade, cappuccino, omeletter, flere forskjellige supper, desserter, puddinger, kaker og sjokoladebarer.

Jeg har personlig erfaring med Eurodiett, og ser at det for enkelte er en forutsetning for å lykkes. Men det ideelle er selvfølgelig å klare det ved å spise vanlig mat. Derfor TROR jeg at de ofte anbefaler det først, men det er jeg ikke sikker på.

Jeg ser på denne dietten som en hjelp til å redusere fettmassen. Dietten er ikke en kostholdsomlegging - det må du gjøre i tillegg. Klarer ikke å forklare det på noen annen måte. Send meg PM hvis du lurer på noe mer - og lykke til på oppfølgingstimen til uka.

:klem: fra Fedonisten

Bamseline
06-02-05, 14:34
Jeg har kjøpt bøkene til Fedon. Hadde de i bokhandleren til 99,-, men de har de på Rimi og. Tenkte det var kjekt å ha de. og de var ikke dyre, kjøpre den med GI også.

Jeg har klart å finne ut jeg har valget mellom 3 "kurer"

1. Ketolyse kuren

2. Spisdegslank.com

3. Eurodietten (men den er kun aktuell hvis jeg klare å få ned de måltidene.

Marianne
06-02-05, 14:37
Jeg har kjøpt bøkene til Fedon. Hadde de i bokhandleren til 99,-, men de har de på Rimi og. Tenkte det var kjekt å ha de. og de var ikke dyre, kjøpre den med GI også.

Jeg har klart å finne ut jeg har valget mellom 3 "kurer"

1. Ketolyse kuren

2. Spisdegslank.com




3. Eurodietten (men den er kun aktuell hvis jeg klare å få ned de måltidene.





Jeg tror det er lurt å bare begynne med en av dem, jeg. Komme i gang, liksom.
Og så kan du evaluere og endre etterhvert. Mitt tips er å begynne med den dietten du synes virker lettest for deg å følge mht. hvilken type mat du liker/hvor lett det er å lage den osv. Tror vel egentlig ikke at resultatet behøver å bli så utrolig forskjellig. Jeg tror du vil gå ned mye på hvilken som helst av disse diettene.

Lykke til!

:klem:

Mila
06-02-05, 14:38
3. Eurodietten (men den er kun aktuell hvis jeg klare å få ned de måltidene.

Kankje du kan få smake på ett måltid eller noe? dersom du vet om noen som går på den? Du kan jo spørre legen om hun vet om du kan få smake på det før du bruker masse masse penger på produkter du ikke får levere tilbake igjen.

Bamseline
06-02-05, 14:51
Skal til legen til uken. Jeg må få smake på de produktene før jeg kjøper. Jeg må vite at jeg får de ned. Har ikke flush med penger, og legen på fedon er ikke billig.:mad:

Mila
06-02-05, 14:54
Skal til legen til uken. Jeg må få smake på de produktene før jeg kjøper. Jeg må vite at jeg får de ned. Har ikke flush med penger, og legen på fedon er ikke billig.:mad:

Bra at du får smake...:) leger generelt er ikke billig.....:mad: