View Full Version : KnutteLOFF!
Jepp!
Jeg holder akkurat nå på å lage vanlig, ekte loff!
3 dl glutenmel (40 karber)
2 dl soyamel (5 karber)
1/2 ts salt
12.5 gr gjær (vet ikke antall karber, men ikke mer enn 12.5 :p )
1/2 ss fiberhusk
2.5 dl vann
1-2 ss olje el smør
Lagde det som vanlig loff.
Hvis jeg regner maks 60 karber på hele loffen og jeg fikk i allefall 20 skiver blir det 3 karber pr loffskive..
Deigen står og hever nå, den hever godt!
Leste på nettet at de bruker nettopp glutenmel for å få brød til å heve masse.
Er noe spent nå jeg... :spent:
Her står loffen til heving! Den har hevet til det dobbelte.
12.5 gram tørrgjær inneholder 0.5 gram karber! Dvs at loffen min inneholder ca 46 karber! 46:20=2.3 karber pr skive :D
Loffen er plassert i ovnen og har hevet seg enda mer!.... :spent:
Bare den bli spiselig nå da....:o
Nå er loffen ferdigstekt! Den ser nyyydelig ut! Den har hevet seg i allefall tre ganger i høyden.
Nå skal den bare få avkjøle seg før jeg skjærer opp og smaker...
Nå har vi smakt!! Det ble litt for lite salt... Skal ha smeltet smør i neste gang... men ellers likte ALLE i husstanden det! Synd, for det er MITT brød; glutenmel er dyyyyrt!
Skal lage et nytt brød i morgen med ymse frø oppi, da blir det ala Fedon!!
Konsistensen på brødet var ala Fedon; bare at dette var heeelt loffaktig.
Åååå... det så godt ut :) Må prøve etterpå.. men tror du jeg kan bruke Bakepro istedet for soyamel??
Hvor lenge stekte du det?? Og hvor lenge lot du det heve??
Åååå... det så godt ut :) Må prøve etterpå.. men tror du jeg kan bruke Bakepro istedet for soyamel??
Hvor lenge stekte du det?? Og hvor lenge lot du det heve??
Du kan helt sikkert bruke bakepro istedet for soyamel, og jeg lot det heve til jeg så det var nok hevet :p (ca en time) Jeg stekte det på 200 grader i 30 min.
Nå kan jeg lage ekte pizzabunner!!!!! :heia:
Du kan helt sikkert bruke bakepro istedet for soyamel, og jeg lot det heve til jeg så det var nok hevet :p (ca en time) Jeg stekte det på 200 grader i 30 min.
Hevet du den i en eller to omganger?? (Må ha alt inn med teskje:o)
Kult!! :heia:
Å, nå vet jeg hva jeg skal gjøre i morgen kveld!:D
Bake KnutteLOFF, så klart!:p:heia::sikle:
Jeg hevet den i en omgang. Lagde deigen og rett i ei smurt form. Satte forma i steikovnen på 40 grader på heving. Da den var nok hevet tok jeg ut forma og satte den i ovnen igjen da den var kommet opp til 200 grader. Stekte loffen på 200 grader i ca 30 min.
Men bruk smør istedet for olje. Olje gjør baksten tørrere. Smør er best. Visste det fra før av egentlig, men jeg ville være kjapp. :p
Jeg hevet den i en omgang. Lagde deigen og rett i ei smurt form. Satte forma i steikovnen på 40 grader på heving. Da den var nok hevet tok jeg ut forma og satte den i ovnen igjen da den var kommet opp til 200 grader. Stekte loffen på 200 grader i ca 30 min.
Men bruk smør istedet for olje. Olje gjør baksten tørrere. Smør er best. Visste det fra før av egentlig, men jeg ville være kjapp. :p
Takk, takk... løper i butikken og kjøper tørrgjær nå :p
Takk, takk... løper i butikken og kjøper tørrgjær nå :p
Du kan sikkert trygt ha en halv pakke tørrgjær oppi. Det skal jeg prøve neste gang..
Du kan sikkert trygt ha en halv pakke tørrgjær oppi. Det skal jeg prøve neste gang..
Jeg skal prøve med smør, en halv pakke gjær og bakepro, og rapportere her etterpå ;)
Men hvor mye smør skal jeg bruke?? Det står ikke noe om olje i oppskriften.. bare vann..
Jeg skal prøve med smør, en halv pakke gjær og bakepro, og rapportere her etterpå ;)
Men hvor mye smør skal jeg bruke?? Det står ikke noe om olje i oppskriften.. bare vann..
Æhhh skal korrigere...
1-2 ss smør el olje
Æhhh skal korrigere...
1-2 ss olje
Prøve med 2 ss smør da, eller..?? (må fremdeles ha alt inn med teskje:o)
Prøve med 2 ss smør da, eller..?? (må fremdeles ha alt inn med teskje:o)
Jeg skal korrigere meg atter en gang... :lol:
Smør er snadderbest!!
Jeg skal korrigere meg atter en gang... :lol:
Smør er snadderbest!!
Supert!!:D Nå skal jeg prøve :)
Nå har jeg prøvd... og smakt :D
Jeg brukte Bakepro og litt Jyttemjøl tiff istedet for soyamel, en pose tørrgjær (12g) og 30 g smør.. også pensla jeg med vann og strødde valmuefrø på før jeg stekte brødet.
Synes min versjon ble litt tørr, men smaken var god..og skorpa ble utrolig sprø og god..
Kanskje Bakepro eller Jyttemjøl trekker mer væske enn soyamel??
Nå har jeg prøvd... og smakt :D
Jeg brukte Bakepro og litt Jyttemjøl tiff istedet for soyamel, en pose tørrgjær (12g) og 30 g smør.. også pensla jeg med vann og strødde valmuefrø på før jeg stekte brødet.
Synes min versjon ble litt tørr, men smaken var god..og skorpa ble utrolig sprø og god..
Kanskje Bakepro eller Jyttemjøl trekker mer væske enn soyamel??
La oss teste til vi finner noe som er optimalt!!
Skal prøve helt uten soyamel neste gang. Bare gluten...
Samt rømme istedet for vann. Eller bedre, bare smør!!!
Heva det seg?? Ble det bra sånn ellers??
Hvorfor ikke fløte? Fløteloff er jo et kjent konsept....
La oss teste til vi finner noe som er optimalt!!
Skal prøve helt uten soyamel neste gang. Bare gluten...
Heva det seg?? Ble det bra sånn ellers??
Ja, det heva seg veldig bra..ca tredobbelt.. og så ut som vanlig brød :D
Men det er jo endel karber i gluten i forhold til soyamel da.. Hva med kulturmelk istedet for vann.. eller litt mer smør + litt kulturmelk, det tror jeg at skal jeg prøve i morgen.. også bruke litt mindre teff.. :)
Da prøver jeg på nytt.
100 g gluten 21.0 karber
50 g soyamel 1.5 karber
50 g kli 4.5 karber
3 dl rømme og smør 6.0 karber
1/2 ss husk
12 g gjær 0.5 karber
1/2 ts salt
33.5 karber og ca 20 skiver blir 1.8 karber pr skive!
Hund&helse
07-07-10, 13:54
Må prøve denne. Er så glad i hvitløksloff på grillen (to skiver loff med masse hvitløksmør i mellom, grilles litt på begge sider). Prøvde å bake loffen jeg fant på sojamelboksen, men den ble ikke sprø på grillen.
Ferskenbeinet
07-07-10, 14:22
hmm går det an å bake type rundstykkegreier av denne deigen og, eller må den være i en form? Ser spennende ut!
TrillTrall
07-07-10, 14:42
Dette må jeg prøve! Snuppa her er dritsur over at mor nå nekter å kjøpe loff. :) Men soyamel får jeg altså ikke tak i - kan jeg bruke bokhvetemel istedet tro? Aner ikke hva jeg hadde tenkt å bruke det til, men det står nå en uåpnet pose i skapet her... :geip: Det er jo bare prøve. :)
3 dl rømme og smør, altså 50/50??
TrillTrall
07-07-10, 14:45
Jah!!!! Jeg har lovt ungene at de skal få hjemmelaget pizza i morra (stor stas å legge på fyllet selv nemlig!) og da kan jeg bruke denne deigen! Skal prøve den som loff i kveld og se hvordan den oppfører seg. Prøver å snikinnføre litt mer Fedon-aktig kosthold til ungene her i huset, lillemors blodsukker fyker opp og ned som en jojo.... Men når hun er 9 år og ytterst kresen er det ikke lett.
Da prøver jeg på nytt.
100 g gluten 21.0 karber
50 g soyamel 1.5 karber
50 g kli 4.5 karber
3 dl rømme og smør 6.0 karber
1/2 ss husk
12 g gjær 0.5 karber
1/2 ts salt
33.5 karber og ca 20 skiver blir 1.8 karber pr skive!
Hvordan gikk det??
Åh, her skal det prøvast å lage kvitløksbrød!
Tusen takk! Veldig spent på å høyre om alle forsøk!
Nå står et nytt forsøk fra meg til heving..
150g Glutenmel (30 kh)
50g Bakepro (3 kh)
15g Hvetekim (3,3 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1/2 ss Fiberhusk
1/2 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1,5 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Det er 41,3 karber i hele røra, og med rundt 20 skiver blir det ca 2 karber pr skive.
Deigen ble mye løsere i dag enn i går, blir spennende å se om det også hjelper på tørrheten :)
hmm går det an å bake type rundstykkegreier av denne deigen og, eller må den være i en form? Ser spennende ut!
Deigen er ikke så veldig løs, så jeg vil tro at man fint kan lage rundstykkegreier også ;)
Savnet loff, så dette skal prøves. Takk for oppskriften;)
Nå står et nytt forsøk fra meg til heving..
150g Glutenmel (30 kh)
50g Bakepro (3 kh)
15g Hvetekim (3,3 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1/2 ss Fiberhusk
1/2 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1,5 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Det er 41,3 karber i hele røra, og med rundt 20 skiver blir det ca 2 karber pr skive.
Deigen ble mye løsere i dag enn i går, blir spennende å se om det også hjelper på tørrheten :)
Brødet ble liksom litt rynkete på toppen, så jeg tror jeg skal bruke litt mer glutenmel neste gang.. 170g kanskje..og så skal jeg øke saltmengden til 1 ts :)
Hvordan gikk det??
Det gikk skeis! For lite gluten tror jeg. Det heva ikke....:o
Brødet ble liksom litt rynkete på toppen, så jeg tror jeg skal bruke litt mer glutenmel neste gang.. 170g kanskje..og så skal jeg øke saltmengden til 1 ts :)
Flink du!!! :heia:
Flink du!!! :heia:
Det er du som er flink.. jeg bare leker med din oppskrift :p
Det er du som er flink.. jeg bare leker med din oppskrift :p
Ikke min oppskrift vel! Ser du ikke at jeg har endra overskrifta i hovedinnelgget til bare LOFF?? :D
Mange har sikkert lagd noe lignende lenge før meg, så det så. :ja:
Ikke min oppskrift vel! Ser du ikke at jeg har endra overskrifta i hovedinnelgget til bare LOFF?? :D
Mange har sikkert lagd noe lignende lenge før meg, så det så. :ja:
Men da har de ikke delt den ;)
Jeg har gjort et forsøk til i dag.. ;)
170g glutenmel (34 kh)
40g bakepro (2,4 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Det gir ca 42 karber i hele brødet :)
Jeg hadde litt lite glutenmel, så jeg halverte oppskriften og lagde rundstykker i stedet. Jeg lagde 8 stykker, men de ble litt for små, 5 hadde nok vært bedre.. Jeg håpet de skulle heve litt mer ;)
De ble gode, men litt "seige" på en måte.. tror jeg skal prøve å kutte ut fiberhusken.
Oh la la... Dette ser jo ut som rundstykker og loff :-) Ikke bare sånne flate lapper...
170g glutenmel (34 kh)
40g bakepro (2,4 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Jeg hadde litt lite glutenmel, så jeg halverte oppskriften og lagde rundstykker i stedet. Jeg lagde 8 stykker, men de ble litt for små, 5 hadde nok vært bedre.. Jeg håpet de skulle heve litt mer ;)
De ble gode, men litt "seige" på en måte.. tror jeg skal prøve å kutte ut fiberhusken.
Nytt forsøk i dag :) Byttet ut Bakepro med Ketolyse bakemiks, og det fungerte helt utmerket. Kuttet også ut fiberhusken og det gikk også bra :)
Deigen ble kanskje litt fast, så det kan være greit å holde igjen litt mel under elting.
Delte en halv deig i 5 emner, og da ble det bedre størrelse på rundstykkene.
Neste prosjekt blir å se på forholdet mellom glutenmel og bakemiks..se hvor mye jeg kan redusere på glutenmelet før det påvirker hevingen ;)
Hold oss oppdatert, Lisbeth! Jeg har forsøkt litt baking med Carbalose, men synes bakverkene blir ganske tørre, og jeg sliter litt med å skjønne hva det egentlig inneholder, så jeg liker alternativet med kjente, gode ingredienser bedre. Dette skal jeg definitivt prøve etterhvert, så da tar jeg gjerne med flere utprøvingstips fra deg på veien :)
Å, dette så spennende ut Kanutten! Men nå har jeg såklart ikke nok glutenmel. Får vel få tak i også prøve en gang. Morsomt å teste ut, selv om jeg til vanlig ikke er noe brødmenneske. Har du prøvd å fryse det?
Det gikk skeis! For lite gluten tror jeg. Det heva ikke....:o
Hm, men om man bytter ut noe av soyamelet med kli da? For å få et grovere brød? Har du prøvd som pizzabunn? Det er helst pizzabunn jeg i blandt savner..
Heter det bare glutenmel tru?
Heter det bare glutenmel tru?
Hva mener du?
På posen min står det Glutenmel, hvetegluten.
Merke: Validus
Hva mener du?
På posen min står det Glutenmel, hvetegluten.
Merke: Validus
ok, Glutenmel kan man altså få kjøpt vanlig? Trodde det var noe spesiellt med den. Synd jeg ikke har det nå, hadde så lyst til å prøve. :o
Har soyamel da, men det vil vel ikke funke med hevinga om jeg bare bruker det?
Jeg kjøpte mitt glutenmel på Helios. Bare pass på at de ikke prakker på deg glutenfritt mel, for det er ikke det du vil ha!;)
Jeg byttet ut bare litt av glutenmelet med kokosmel og fikk en deig som slett ikke ville heve! :p:o:)
Å det her må prøves! :) I mårra er det å fyke innom helsekosten å kjøpe glutenmel. :) Rundstykkene frista meg.
Mitt er klart til steking nå...ser super snadder ut!
Hvor i ovnen satte dere det?
:)
Mitt er klart til steking nå...ser super snadder ut!
Hvor i ovnen satte dere det?
Jeg stekte de nederst i ovnen :)
Jeg stekte min på varmluft, og da spiller det egentlig ikke så mye hvor du setter den, bare du har en god ovn. :) I går spiste jeg blåskjell med loff og masse hvitløksmør. DET var det digg det.
Stekte det midt i jeg..funka glimrende det også. :)
Og det var helt perfekt til ostesmørbrød i toastjernet. Tusen takk for flott oppskrift! I dag skal jeg teste med litt mer korn oppi.
Ferskenbeinet
15-07-10, 09:09
Hva ble den beste oppskriften til nå? Skal prøve meg på dette i helga tror jeg!
Jeg har erfart her på forumet at det er smart å ta den som er nyest oppdatert. ;) Da er det ofte mange som har forska litt. Gjelder ikka alt altså, men jeg prøvde den med kulturmelk og 170 gram glutenmel. Ble veldig bra. :)
170g glutenmel (34 kh)
40g bakepro (2,4 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Nytt forsøk i dag :) Byttet ut Bakepro med Ketolyse bakemiks, og det fungerte helt utmerket. Kuttet også ut fiberhusken og det gikk også bra :)
Deigen ble kanskje litt fast, så det kan være greit å holde igjen litt mel under elting.
Delte en halv deig i 5 emner, og da ble det bedre størrelse på rundstykkene.
Neste prosjekt blir å se på forholdet mellom glutenmel og bakemiks..se hvor mye jeg kan redusere på glutenmelet før det påvirker hevingen ;)
Jeg har gjort et forsøk med å redusere litt på glutenmelet til fordel for bakemix/bakepro eller lignende, og det hevet like bra :)
Mitt foreløpig siste forsøk var sånn:
140g glutenmel (28 kh)
60g bakemiks (4,8 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Takk, vennen!:love:
Skal prøve dette i kveld! Er litt lei lavkarbo- alternativene jeg pleier å bruke, så noe nytt er spennede!:D
Dagens forsøk fra meg:
170 g glutenmel
40 g kruskakli
sesamfrø (målte ikke, men kanskje en dl)
linfrø (målte heller ikke, men ganske mye)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær
1 ts salt
3 sånne posjonspakker med smør
3 dl vann
Etter at jeg hadde blandet dette ble det noen modereringer, den ble først litt tør, tok da mer vann, så ble den for våt og da tok jeg litt ekstra glutenmel. Den var fortsatt ganske våt da jeg knadde den sammen, men det gikk fint og den hevet også. Var litt bekymra at den kanskje ble litt tung. Men denne varianten syns jeg ble kjempe god! Skikkelig grovbrød. :)
Ferskenbeinet
16-07-10, 07:48
tror dere en kan bruke rømme istedenfor kulturmelk? teit å kjøpe 1 liter kulturmelk og bare bruke littegrann av den?!
Det tror jeg absolutt man kan. Man må vel bare føle seg frem mht forholdet mellom vann og rømme så det blir riktig konsistens..
Det tror jeg også... men det er kanskje lurt å ta litt mer vann, og litt mindre rømme, i og med at rømma ikke er like flytende som kulturmelka..
Hvor får man kjøpt bakemiks ?:høh:
Det er ketolyse bakemiks. Du kan enten bestille på ketolyse.no eller kjøpe i en del Meny-butikker. (De har oversikt over hvilke Meny-butikker som har det på ketolyse.no)
Det er ketolyse bakemiks. Du kan enten bestille på ketolyse.no eller kjøpe i en del Meny-butikker. (De har oversikt over hvilke Meny-butikker som har det på ketolyse.no)
Forhandler- listen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13407) ligger her inne også, den!:)
Og skal være bedre oppdatert enn den på ketolyse.no;)
Jeg bruker ikke bakemiks, men soyaproteiner. Kjøper på helsekosten.
Bruker denne med nøytral smak og så og si ingen karber
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:OsOJpaWirkW5gM:b
Takk Kitt og Kira71 :) Da får jeg handle i dag og gi oppskriften et forsøk :D
Ferskenbeinet
14-08-10, 13:54
Nå skal jeg igang med knutteloff til rekemiddag i kveld... mmm gleder meg!
Nå skal jeg igang med knutteloff til rekemiddag i kveld... mmm gleder meg!
Namnam :p
Jeg skal servere koldtbord i bursdagen til eldstemann i morgen, og da blir det nok knutteloff her også ;)
Ferskenbeinet
14-08-10, 14:53
da står den å hever seg fint... Laga 1,5 porsjon, tok av den ekstra halvdelen og blanda i stevia og kardemomme. Planen var å lage noen kanelsnurrer... Det blir spennende å se om det funker! ;)
da står den å hever seg fint... Laga 1,5 porsjon, tok av den ekstra halvdelen og blanda i stevia og kardemomme. Planen var å lage noen kanelsnurrer... Det blir spennende å se om det funker! ;)
Spennende.. si fra om det funker da :)
Ferskenbeinet
14-08-10, 17:06
De ble kjempebra!
http://www.fotoknudsen.no/archive267/140820101707ukhnliSvCUYqSMqMUI/medium/1408201004473e1bfd4391e6423399.jpg?6
Jeg veit egentlig ikke mengde jeg brukte, hadde i stevia og kardemomme før den hevet seg. Kjevlet ut og hadde på smør, kanel og sukrin. Når de var avkjølt hadde jeg på sukrinmelis blandet med vann. MMM
Lag deigen litt søtere en hva du tror er nok vil jeg foreslå. Og ha på mer kanel en hva en har på ordinære kanelruller...
Nå er det brødet som står i ovnen og det lukter herlig!
:heia: Så flinke dere er!!! :heia:Og så godt det ser ut! :sikle:
Ferskenbeinet
14-08-10, 17:18
huff, det ble for godt... lagde 11 stk og har nå bare 4 igjen... Ikke mye plass til reker om en halv time nå nei... ;)
Min deig har stått til heving i 20 min og har ikke hevet en dritt. :snurt:
Min deig har stått til heving i 20 min og har ikke hevet en dritt. :snurt:
Slapp av! Du er ikke den eneste som ikke får det til! :nedfor:
Om jeg tør prøve igjen, skal jeg følge oppskriften kjempenøye! Selv om jeg trodde jeg gjorde det sist også!:p
Jeg er vanligvis en meget habil baker, så dette er skuffende greier. :knegg:
Kan jo håpe på et under når den kommer i ovnen.
Ikke ofte jeg mislykkes med noe på denne fronten, jeg heller, så det var litt av en nedtur å ikke få til en loff, liksom!:p;):o
Men må prøve igjen snart! Før jeg mister motet helt!:cool:
Jøje meg, dette smaker jo loff!
Deigen hevet i ovnen :)
kineserbolle
14-08-10, 20:20
Dere geniale mennesker!!
Ferskenbeinet
14-08-10, 20:30
min hevet heller nesten ingenting før jeg fikk den i ovnen, men det ble kjempebra alikevel! Jeg trodde varmekablene var på på badegulvet, noe de ikke var, så det kan jo være derfor hevinga gikk skeisen... ;)
Må prøves en gang :)
Går en del glutenmel til det da men det får gå, betaler 60kr pakken så det er ikke SÅ ille..
Smaker det soya?
Smaker overhodet ikke soya, det både lukter og smaker som loff! Blir spennende å se hvordan den smaker i morgen. Nystekt var den nydelig, med sprø skorpe og det hele. :)
Lagde pizza i dag med bunn av denne deigen. Den ble knallgod og helt vanlig! Sambo merket ikke noe forskjell. :D Nå er lunsjen for hele uka i boks!
Oppskrifta ble:
100 g gluten
100 g soyamel
1/2 ss husk
1/2 ts salt
1/2 pakke tørrgjær
3 dl vann+smeltet smør
oregano
hvitløkspulver
Deigen ble litt "for lang".. Her nordpå pleier vi si at deigen kan bli "for kort", men denne gangen ble deigen altså litt "for lang"..... hvis noen skjønner hva jeg mener.... :o
Jeg skal prøve på nytt i morgen med 50 g gluten og en halv boks med cc.
Prøving og feiling har nemlig vist at det trenger ikke være så mye gluten i for at deigen skal heve!
Sambo kjente forøvrig ikke noe forskjell på denne bunnen kontra vanlig. Eneste han la merke til var at bunnen var mørekere enn vanlig. :p Men JEG som sagt er ikke helt fornøyd ennå.. Vil ha den kortere i konsistens! :rolleyes:
Oppskrifta ble:
100 g gluten
100 g soyamel
1/2 ss husk
1/2 ts salt
1/2 pakke tørrgjær
3 dl vann+smeltet smør
oregano
hvitløkspulver
Deigen ble litt "for lang".. Her nordpå pleier vi si at deigen kan bli "for kort", men denne gangen ble deigen altså litt "for lang"..... hvis noen skjønner hva jeg mener.... :o
Jeg skal prøve på nytt i morgen med 50 g gluten og en halv boks med cc.
Prøving og feiling har nemlig vist at det trenger ikke være så mye gluten i for at deigen skal heve!
Sambo kjente forøvrig ikke noe forskjell på denne bunnen kontra vanlig. Eneste han la merke til var at bunnen var mørekere enn vanlig. :p Men JEG som sagt er ikke helt fornøyd ennå.. Vil ha den kortere i konsistens! :rolleyes:
Jeg skjønner ikke hva du mener med for lang og for kort ihvertfall :confused:
Jeg skjønner ikke hva du mener med for lang og for kort ihvertfall :confused:
Regner med at man kanskje må være nordlenning for å skjønne det.. :lol:
Skal prøve forklare......
Du vet feks kjøttdeigrøre kan være kort.. Dvs den henger ikke så godt sammen, mens denne deigen henger FOR godt sammen. Den blir så tett og det har ikke noe med "tykkelsen" på deigen å gjøre, men mer konsistensen av den..
Skal prøve forklare......
Du vet feks kjøttdeigrøre kan være kort.. Dvs den henger ikke så godt sammen, mens denne deigen henger FOR godt sammen. Den blir så tett og det har ikke noe med "tykkelsen" på deigen å gjøre, men mer konsistensen av den..
Da tror jeg kanskje at jeg skjønner hva du mener ;)
Da tror jeg kanskje at jeg skjønner hva du mener ;)
:lol: Da ER jeg kanskje ikke så dum til å forklare likavel! :heia: Stort sett står jeg å stotrer og peiver når jeg skal forklare noe.. :p
Kjenner meg litt småforvirret over hvilken av disse versjonene jeg skal bruke til loff. Er det den i 1.innlegg som gjelder til loff? Jeg skal avsted og kjøpe glutenmel, og nåde helsekosten om de ikke har...:cool:
Ferskenbeinet
20-08-10, 08:39
jeg brukte den første oppskriften til loff ja, neste gang skal jeg droppe fiberhusk, tror det vil fungere like bra og gjerne deigen blir bittelitt mindre seig! Det var kjempegodt!
Han Biggie (som også har en god brødoppskrift) mente at for mye glutenmel ga en litt svampete seig konsistens når brødet ikke lengre var helt ferskt.
Ferskenbeinet
21-08-10, 19:43
jeg har laget denne igjen idag, brukte den i hovedinnlegget, men tok 1 dl fløte istedenfor bare vann og droppa fiberhusken. Hevet det i ovnen som det sto tips om over. Det hevte VILLT! så da ble det en loff og en pizzadeig på meg. Kjempegodt!
jeg har laget denne igjen idag, brukte den i hovedinnlegget, men tok 1 dl fløte istedenfor bare vann og droppa fiberhusken. Hevet det i ovnen som det sto tips om over. Det hevte VILLT! så da ble det en loff og en pizzadeig på meg. Kjempegodt!
Må teste med fløte!! Jeg hever forøvrig alltid deiger i ovnen... :ja: Det er knallurt!
Ferskenbeinet
21-08-10, 21:27
ja, tror jammen jeg skal begynne å heve ting sånn altså! Gikk ut en tur og når jeg kom tilbake var brødet mitt 15cm høyt! *sjokk*
Merka du noe konsistensforskjell uten fiberhusken?
Ferskenbeinet
23-08-10, 10:52
I går skar jeg to brødskiver i små biter og hadde de i panna med masse smør og hvitløk. Kanongode krutonger! Om en skjærer brødskivene opp i staver kan en jo dyppe dem i en rømmedipp... MMM
Må prøves en gang :)
Går en del glutenmel til det da men det får gå, betaler 60kr pakken så det er ikke SÅ ille..
Smaker det soya?
Hvor stor er den pakken til 60 kr? Jeg betalte 104 kr for 1 kg.
Skal prøve å bake loff nå :)
Jeg har ikke store forhåpninger til denne loffen. Deigen min er som gummi. Men skal nå heve og steke den for det.
Biggie Small
09-09-10, 12:42
Interessante forsøk dere har :)
Jeg lurer på hva gjæren spiser for noe for å heve som den gjorde i trådstarters innlegg, er ikke mye karbohydrater i hverken gluten eller soya da. Og blir smaken egentlig noe, når den ikke får utvikle særlig av alkoholer og CO2? Bruker dere bakepulver i deigen også?
Min erfaring er at å bruke mer enn 50% glutenmel i en brødopskrift gjør den i overkant for "gummi" som forsterker seg etter en dag eller to.
Hvis man kommer fra loff/full karbo verden, og er kritisk til smak vil denne "loffen" holde mål eller er det mer "med mye smør på" type brød?
Mvh
BiggieS
Interessante forsøk dere har :)
Jeg lurer på hva gjæren spiser for noe for å heve som den gjorde i trådstarters innlegg, er ikke mye karbohydrater i hverken gluten eller soya da. Og blir smaken egentlig noe, når den ikke får utvikle særlig av alkoholer og CO2? Bruker dere bakepulver i deigen også?
Min erfaring er at å bruke mer enn 50% glutenmel i en brødopskrift gjør den i overkant for "gummi" som forsterker seg etter en dag eller to.
Hvis man kommer fra loff/full karbo verden, og er kritisk til smak vil denne "loffen" holde mål eller er det mer "med mye smør på" type brød?
Mvh
BiggieS
Fant dette på nettet:
Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin (http://forum.lavkarbo.no/w/index.php?title=Gliadin&action=edit&redlink=1) og glutenin (http://forum.lavkarbo.no/w/index.php?title=Glutenin&action=edit&redlink=1). Gluten gjør det mulig for gjærbaksten å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med.
Pluss denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5518) gamle tråden her fra lavkarbo.
Ferskenbeinet
09-09-10, 13:33
jeg syns absolutt den holder mål som vanlig loff altså. Den blir så luftig at det er omtrent som kjøpeloff! Jeg har ikke prøvd å la den ligge i flere dager, pleier å ta opp av fryseren å ha i brødristeren.
Biggie Small
10-09-10, 00:32
Fant dette på nettet:
Pluss denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5518) gamle tråden her fra lavkarbo.
Såpass har jeg fått med meg i løpet av mine mange bakekvelder, men at glutenen gir bindeverket betyr ikke at den utvikler gjæren, det er det kun karbohydrater som kan gjøre (dvs. gjær trenger karbo for å gjære).
Men de 20 som jo er i glutenmel ser jo ut til å ha fungert, det holder kanskje hvis man har mye gjær i? Men smaken da?
Mvh
BiggieS
Såpass har jeg fått med meg i løpet av mine mange bakekvelder, men at glutenen gir bindeverket betyr ikke at den utvikler gjæren, det er det kun karbohydrater som kan gjøre (dvs. gjær trenger karbo for å gjære).
Men de 20 som jo er i glutenmel ser jo ut til å ha fungert, det holder kanskje hvis man har mye gjær i? Men smaken da?
Mvh
BiggieS
Prøv og bak, så vet du det plutselig! ;)
Jeg syns den var god som toast...
Biggie Small
10-09-10, 14:48
Prøv og bak, så vet du det plutselig! ;)
Jeg syns den var god som toast...
Jeg har div. opskrifter med ca. 100 gr. glutenmel (ligger under brød-link), så har jo prøvd men har alltid lagt til ca. 100 gr. med vanlige meltyper for å få ordentlig gjæring og smak.
Får ekspimentere videre og se, soyamel er ikke aktuelt for meg siden den er advart mot av mange og i noe av forskning.
Holder på med kokosmel (fra butikk) som gir lyst brød, og kommer med en ny oppskrift snart :)
Mvh
BiggieS
I går skar jeg to brødskiver i små biter og hadde de i panna med masse smør og hvitløk. Kanongode krutonger! Om en skjærer brødskivene opp i staver kan en jo dyppe dem i en rømmedipp... MMM
Eller dyppe ristede staver med smør på i bløtkokt egg. NAM!
Er det noko ein kan bytte ut glutenmel med?
Høres ut som noko eg ikkje skal ha, sea det heiter glutenmel.
Eg skal jo ikkje ha gluten :)
Er det noko ein kan bytte ut glutenmel med?
Høres ut som noko eg ikkje skal ha, sea det heiter glutenmel.
Eg skal jo ikkje ha gluten :)
Mer soyamel, kokosmel, mandelmel? Og litt ekstra fiberhusk?
Har ikke prøvd, men det går da an å prøve!:)
Ferskenbeinet
05-11-10, 13:10
Hm men vil det heve noe da når ikkje gjæren har noe å spise?
Pizzabunnen min som er av egg og kalvi naturell ost hever seg veldig.
Så det går jo ann å prøve med mandelmel og evnt litt jyttemmel/glutenfritt mel...
Skal teste det idag :)
Jeg ville også anbefalt glutenfri brødbakst. Det har høyere karbohydratinnhold enn glutenmel, tror jeg. Du får beregne karbohydratinnholdet ut ifra det som står på pakken. Jeg vet heller ikke om du kan bruke gjær, de fleste glutenfie bakstpakker har oppskrifter på baksiden, så du skulle få en pekepinn der.
Dette var en sabla god oppskrift å bruke for meg. Jeg tenkte straks på å tørke noen brødskiver og male de, slik at jeg får noe å bruke til panering og gratenger. Hjemmelaget fiskegrateng.... mmmmmmmmm! :D
Jeg ville også anbefalt glutenfri brødbakst. Det har høyere karbohydratinnhold enn glutenmel, tror jeg. Du får beregne karbohydratinnholdet ut ifra det som står på pakken. Jeg vet heller ikke om du kan bruke gjær, de fleste glutenfie bakstpakker har oppskrifter på baksiden, så du skulle få en pekepinn der.
Dette var en sabla god oppskrift å bruke for meg. Jeg tenkte straks på å tørke noen brødskiver og male de, slik at jeg får noe å bruke til panering og gratenger. Hjemmelaget fiskegrateng.... mmmmmmmmm! :D
Ja det har det. Men fer prøve meg fram :)
Kan bruke gjær til glutenfri bakst. Gjer det heile tida :)
Brukte forresten knust bacongull på fiskegratengen! Mmmmmm, det var utrolig godt. Men må varmast oppatt anten i steikepanne eller i steikovnen. I mikroen vart bacongullet mjukt. Men det smakte like godt som brødrasp.
Er glutenmel og glutenfritt mel det samme? :$ Og hvor kan jeg finne glutenmel og soyamel?
Er glutenmel og glutenfritt mel det samme? :$ Og hvor kan jeg finne glutenmel og soyamel?
Glutenmel er det motsatte av glutenfritt mel! Det inneholder stort sett bare gluten!:p
Helsekost- butikkene har som regel alt sånt!
dere varmer rømme,kulturmelk og vann, altså den varianten dere velger? for kaldt så dreper du vel gjæra?
Har nå prøvd meg på oppskrifta på 1 side, den til kanutten.
Konsistens, utseende= skremmende lik vanlig brød. (mer surdeigsbrød, enn loff)
Men smaken.... vet ikke om det er soyamel eller glutenmelet som gir en litt spesiell lukt/smak... Ikke direkte vond, mer spesiell!
Har det noe å si at det er "vetegluten"? Var det den svenske helsekostbutikken hadde inne. Fant ikke noe på ica butikken, dessverre!
Min mann mente jeg kunne redusere på glutenmelet, og tilføre bakepulver, da det lever på noe annet enn karbohydrater, som gjær gjør.
Kanskje tilsette ulike frø, som linfrø, solsikke, etc.
Fredrikke07
01-12-10, 15:10
Lurer bare på hva som ble den beste oppskriften av alternativene i denne tråden? loff og reker frister veldig:p:p!
Lurer bare på hva som ble den beste oppskriften av alternativene i denne tråden? loff og reker frister veldig:p:p!
Har ikke anelse, for jeg lager den nå etter hva jeg har i huset.. :o
Men skulle jeg følge en oppskrift ville jeg ha fulgt Lisbeths variant. :ja: Ho er ei kløpper dame!
Fredrikke07
01-12-10, 15:18
Ok, takker:)! Da blir det loff i kveld:D:p!
Fredrikke07
01-12-10, 20:26
Ble jo helt nydelig jo:D:p:D! hurra for denne oppskriften:D!
Ble jo helt nydelig jo:D:p:D! hurra for denne oppskriften:D!
Hmmmm, kan du legge ut den oppskriften du brukte??
Vil gjerne fornye meg! :lol:
Fredrikke07
01-12-10, 21:26
Tok utgangspunkt i din første variant jeg, ettersom det var de ingrediensene jeg hadde. Brukte
100 g. glutenmel
100 g. soyamel
1/2 ss husk
1/2 pakke tørrgjær
1,5 dl vann til å røre ut gjæren i
1,2 dl fløte
2 ss smeltet smør
1/2 ts salt
Luktet litt rart til å begynne meg, men ble mer og mer borte ettersom loffen stekte.
perfekt konsistens å bake med synes jeg!
Kanskje jeg skal prøve med kryddersmør neste gang?:)
Hevet det tre kvarter på 40 grader i ovnen. ble dobbel størrelse.
Mulig noen har gjort dette før, men i går laget jeg foccacia brød av denne loffen.
Jeg gikk etter den orginal oppskriften.
Helte en del olivenolje i en firkantet form og trykket deigen ut i formen
Helte så mer olje over deigen, ca 3 ss, og strødde lit fingersalt over.
Det ble kjempe godt, og de som smakte det ble veldig inponerte.
Ser dere bruker Glutenmel.
Gubben var på Meny og han fant bare glutenfritt mel og vanlig mel.
Ingenting der som het Glutenmel.
Han fant Soyamel og alt det andre...
Så hvor får jeg kjøpt Glutenmel eller er det glutenfritt mel dere bruker?
Håper jeg slipper å dra helt inn til byen på helsekosten.......
Må nok i en helsekost, gitt! Og ring dit på forhånd og forklar ordentlig hva du skal ha. Ikke alt de har inne til en hver tid!:p
Dere skriver at brødene ikke holder seg så godt, dvs. at det blir litty seigt.Hvordan er det å skjære i skiver og ha i fryseren. Dvs. kan det fryses? Skummelt å ha loff så lett tilgjengelig syns jeg :)
Tror jeg må bake en ny runde for å ha til ostefunduen min. :sikle:
Jeg har frosset den i skiver mange ganger, tatt opp og tinet i brødrister. Masse smør oppå etterpå... :sikle:
Må nok i en helsekost, gitt! Og ring dit på forhånd og forklar ordentlig hva du skal ha. Ikke alt de har inne til en hver tid!:p
Var redd for det ja...
jaja, da får jeg ta det neste gang jeg er i byen en gang.
blir dette brødet litt vått inni? hvis du rister det, blir det ordenlig sprøtt da?
blir dette brødet litt vått inni? hvis du rister det, blir det ordenlig sprøtt da?
Det er ikke vått inni, det er vanlig loffaktig inni. Men det er ferskvare. Må spises tvert eller fryses.
Okej. Tenkte å fryse ja, så tine det i brødristern;) hehe
Men hvilken oppskrift er det egentlig som er gogo nå a? Er det fortsatt den på forsiden, eller har det blitt forbedringer som jeg heller burde satse på? Ser det ligger mange forsøk i denne tråden, og jeg er mindre, eller mer forvirret;)
Okej. Tenkte å fryse ja, så tine det i brødristern;) hehe
Men hvilken oppskrift er det egentlig som er gogo nå a? Er det fortsatt den på forsiden, eller har det blitt forbedringer som jeg heller burde satse på? Ser det ligger mange forsøk i denne tråden, og jeg er mindre, eller mer forvirret;)
Jeg vet ikke jeg, jeg bare putter oppi det jeg har.. Du får spørre de andre..Den siste er som oftest den beste. :ja:
hehe, såpass ja. Er ikke sååå dreven på kjøkkenet jeg da. Så må nesten ha en oppskrift jeg følger veldig nøye;)
Da har jeg min loff i ovnen. Den er klar om ca. 5 minutter :-) Jeg brukte oppskriften i det første innlegget. Men brukte ikke fiberhusk, og tok 2 dl fløte og 1 dl vann. Ellers det samme som sto i oppskriften. Lukter helt himmelsk!
Disse oppskriftene har stått på listen over ting som skal prøves lenge, og i dag fant jeg ut at jeg skulle forsøke brødbakemaskinen. Fulgte denne oppskriften:
140g glutenmel (28 kh)
60g bakemiks (4,8 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Mamma mente dette er "det beste lavkarbobrødet jeg har smakt". Og skorpen var nydelig. :D Takk til hele gjengen som har eksperimentert fram dette.
Det hevet ikke så veldig mye - kanskje var det brødbakemaskinens feil?
Er vel ikke så mye heve her, ettersom glutenmel ikke hever. Litt usikker på bakemiksen, men det er jo heller ikke egg her. Så er nok derfor dette ikke hever.
Fredrikke07
03-02-11, 21:18
Er vel ikke så mye heve her, ettersom glutenmel ikke hever. Litt usikker på bakemiksen, men det er jo heller ikke egg her. Så er nok derfor dette ikke hever.
Vel, hos meg har loffen hevet seg hver gang på grunn av nettopp kombi av glutenmel og gjær!
Ferskenbeinet
04-02-11, 07:06
Er det noe som hever så er det glutenmel! En kan bruke litt av dette i vanlig bakst også, akkurat for å få det til å heve mer! ;)
Ah, beklager, da er det jeg som har missforstått. Har alltid litt problemer med dette gluten, glutenfritt osv. Mente glutenfritt heva veldig bra, og derfor gluten ikke heva. hehe
beklager det jeg skrev over da...
Lurer fremdeles på om noen av dere har forsøkt å fryse loffene sine i skiver. Blir de bra når de er tint?
Jeg laget nettopp brødet, og det heva til ca dobbelstørrelse når jeg heva det i ovnen på 40 grader, men når jeg stekte det ble det jo ikke noe større i det hele tatt? Ser skikkelig mislykket ut, og formen er jo ikke halvfull engang :/
Noen som kan skrive en trinn for trinn oppskrift? Jeg er totalt blåst på baking. Sikkert gjort noe kjempegrunnleggende feil. :/
Hjelp!!
Nå har jeg prøvd å bake denne her to ganger, men deigen vil jo ikke heve :(
Fredrikke07
06-02-11, 11:54
Hm...vanskelig å si når jeg ikke vet hva du gjør.. Men jeg rører ut gjøren i finger-lunkent vann først, kanskje det kan hjelpe? Setter deigen til heving på varme fliser på gulvet, i en bolle med plast selvsagt, he, he.
Hm...vanskelig å si når jeg ikke vet hva du gjør.. Men jeg rører ut gjøren i finger-lunkent vann først, kanskje det kan hjelpe? Setter deigen til heving på varme fliser på gulvet, i en bolle med plast selvsagt, he, he.
Første gangen rørte jeg ut gjæren i vann, og satte deigen til heving på svak varme i ovnen. På andre forsøk dobla jeg mengde gjær og blandet den med det tørre. Heva kanskje 2mm :-(
Første gangen rørte jeg ut gjæren i vann, og satte deigen til heving på svak varme i ovnen. På andre forsøk dobla jeg mengde gjær og blandet den med det tørre. Heva kanskje 2mm :-(
Bruker du glutenmel?? Og gjæra må røres ut i passelig varmt vann. Og det andre du tilsetter må ikke være for kaldt.
Ja, det heva seg veldig bra..ca tredobbelt.. og så ut som vanlig brød :D
Men det er jo endel karber i gluten i forhold til soyamel da.. Hva med kulturmelk istedet for vann.. eller litt mer smør + litt kulturmelk, det tror jeg at skal jeg prøve i morgen.. også bruke litt mindre teff.. :)
Skjønner ikke noe, mitt brød hever nesten ikke. Brukte en halv pose tørr gjær...
Bruker du glutenmel?? Og gjæra må røres ut i passelig varmt vann. Og det andre du tilsetter må ikke være for kaldt.
Brukte glutenmel og bakemiks
Havrepåsan
07-02-11, 01:40
Jeg har gjort et forsøk med å redusere litt på glutenmelet til fordel for bakemix/bakepro eller lignende, og det hevet like bra :)
Mitt foreløpig siste forsøk var sånn:
140g glutenmel (28 kh)
60g bakemiks (4,8 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Jeg prøvde denne oppskriften. God på smak, samt crispy og deilig skorpe. Det eneste "minuset" var konsistensen; den var litt "gummiaktig" og tørr kanskje? Antar det er glutenmelet som gjør dette? Finnes det noen gode alternativ som gjør det mulig å kutte ned på mengden glutenmel? Alt annet enn soyamel :p
Da står mitt brød i ovnen, er veldig spent :) Gikk ut i fra den oppskriften som stod helt først. Håper det blir godt og vellykked!
Noe å lage til helgen. :)
Da står mitt brød i ovnen, er veldig spent :) Gikk ut i fra den oppskriften som stod helt først. Håper det blir godt og vellykked!
Nå er brødet ferdig, og endelig et lavkarbo brød jeg fikk til, og som smakte godt :) I feel saved!!
Nå er brødet ferdig, og endelig et lavkarbo brød jeg fikk til, og som smakte godt :) I feel saved!!
Hvilken oppskrift brukte du?
Hvilken oppskrift brukte du?
Jeg brukte den første :) Brukte smør i steden for olje, og ellers alt som det står der :D
Dette må prøves til påske :)
Flinkinger :D
Minnepinna
14-04-11, 17:35
Hurra! Nå står KNUTTEloffen og hever - og den gjør det - hever altså - i motsetning til loffen i går som gikk rett i søpla. Flat sak som smakte pyh! Nå gleder jeg meg til å smake.:rolleyes:
Helt utrolig hvor godt detta brødet er.
Jeg lager hamburgerbrød med sesamfrø, pølsebrød også med litt sesamfrø, rundstykker og selvfølgelig loffen som jeg elsker.:)
Jeg har også laget ett pannebrød der jeg tilsatte 3 fed hvitløk og litt fersk persille og masse olivenolje. Utrolig godt til suppe eller tzatziki.:)
Tusen takk foe en amazing oppskrift.:D
Hvordan lagde dere deigen? I maskin eller for hånd? Min står til heving, men plagdes litt med å få den til å holde helt sammen....
Takk for oppskrift.
Når bare helsekosten får glutenmel inn igjen, en eller annen gang... så skal jeg teste! :-)
:pBakte loffen i sta, og den er jo helt nydelig!!
MEN den ble huge!! Helt koloenorm!!!!!!
koloenorm maximus knutelofficus!!
Får desverre ikke lastet opp bildet her, så jeg måtte legge det i albummet mitt. Sjekk hvis du tør.:D
http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=2874&albumid=548&dl=1303680065&thumb=1 (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=548&pictureid=2874)
Utrolig. Klarte å kopiere og lime denna. Endelig kan jeg også litt data.
Men okkesom. Sjekk denna kjempeloffen da!!!
Koloenorm, men veldig god. Blir ikke siste gangen jeg baker denna.:p
Tusen takk for fin oppskrift.;)
170g glutenmel (34 kh)
40g bakepro (2,4 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)
Hadde ikke fiberhusk, så det var nok ikke det som gjorde den seig? Min var nemlig også seig. Brukte JBK, bakepro og gluten mel.
Labomba, vil du skrive opp hvilken oppskrift du brukte og fremgangsmåte for idioter? :D
Labomba, vil du skrive opp hvilken oppskrift du brukte og fremgangsmåte for idioter? :D
Jeg brukte oppskriften over, men bytta ut melka med vann og fløte 1/3 vann og 2/3 fløte, og hadde JBK i stedet for fiberhusk. Den ble som du seg svær da:p Brukte nok litt væl møe gjær kanskje...
nybegynnerpus
16-05-11, 21:21
Nå er jeg ganske fortvilet her. *river meg i håret*
Skulle kose oss med loff og reker, men skjønner ikke hva jeg gjør galt med denne loffen!
Forsøk nr.1:
Fulgte oppskriften på forsiden.
Blandet alt det tørre.
Tørrgjæren rørte jeg ut i lunkent vann.
Tilsatte temperert smør og vann m/gjær i det tørre.
Rørte om litt og rullet deigen til en pølse og la i brødform.
Satt til forheving i ovnen(ikke varmlufts ovn) på ca.40 grader i 40 min.
Brødet hevet seg fint og resultatet så lovende ut. MEN, her starter nedturen...
Jeg satte ovnen på 200 grader og lot brødet stå i ovnen.
Stekte det i ca. 45min.
Sluttresultatet ble at brødet klappet sammen(HVORFOR?) og ble knapt 2,5-3 cm tykt. Rett i søppla.
Min bønn; Er det noen som kan være så snille å gi en forklaring på hva som går galt? Hva gjør dere med gjæren? Forhever dere i eller utenfor ovnene? Jeg har ikke maskin så bruker hendene, elter dere lenge for hånd?
Vil så gjerne få til denne loffen, rekene venter...
Forsøk nr.2 er i gang med hevinga allerede, men noen kloke ord om bakst og detaljert beskrivlese hadde hjulpet meg i hvertfall.
Hvordan gikk forsøk nummer 2? JEg har enda ikke prøvd dette brødet, men skal til helgen tenker jeg.
abbonerer på denne til senere jeg ;)
nybegynnerpus
19-05-11, 19:48
Hvordan gikk forsøk nummer 2? JEg har enda ikke prøvd dette brødet, men skal til helgen tenker jeg.
Det så lovende ut hele tiden mens jeg hevet det, men ca.10 min ut i steketiden klappet brødet, nok en gang, sammen :( Jeg stekte det ferdig, og det var utrolig godt på smak selv om det ble flatt, og så bedre ut enn 1. forsøk :)
Ser flere her inne skriver man trygt kan bruke 1/2 pk tørrgjær, men tilsvarer ikke 1pk tørrgjær, 12-12,5 gram slik oppskriften sier? Jeg bruker 1 pk tørrgjær på oppskriften på forsiden. Bruker jeg da for MYE ??
Prøver iGJEN i kveld, da blir det forhåpentligvis loff, kanelsnurrer og rundstykker. Reiser bort på hytta i helga serru, å hadde vært godt å ha noe å kose seg med :)
Noen som har tips til annen søtning i slik bakst (som stekes) enn stevia?
Vil ikke at det skal ha så voldsomt med bismak, har både natreen i flytende og pulverform, splenda, sukrin og sukrin melis i hus :)
Det så lovende ut hele tiden mens jeg hevet det, men ca.10 min ut i steketiden klappet brødet, nok en gang, sammen :( Jeg stekte det ferdig, og det var utrolig godt på smak selv om det ble flatt, og så bedre ut enn 1. forsøk :)
Ser flere her inne skriver man trygt kan bruke 1/2 pk tørrgjær, men tilsvarer ikke 1pk tørrgjær, 12-12,5 gram slik oppskriften sier? Jeg bruker 1 pk tørrgjær på oppskriften på forsiden. Bruker jeg da for MYE ??
Prøver iGJEN i kveld, da blir det forhåpentligvis loff, kanelsnurrer og rundstykker. Reiser bort på hytta i helga serru, å hadde vært godt å ha noe å kose seg med :)
Noen som har tips til annen søtning i slik bakst (som stekes) enn stevia?
Vil ikke at det skal ha så voldsomt med bismak, har både natreen i flytende og pulverform, splenda, sukrin og sukrin melis i hus :)
Jeg blander natreen og sukrin, funker bra for meg:p
Deigen min ville ikke heve! Tok utgangspunkt i varianten under, men byttet ut soyamel med soyaprotein (leste et annet sted at det gikk fint?) Eller er det kanskje derfor den ikke ville heve?:confused: Syns heller ikke deigen ble så veldig "deigete", kanskje jeg burde hatt mer væske?
100 g. glutenmel
100 g. soyamel
1/2 ss husk
1/2 pakke tørrgjær
1,5 dl vann til å røre ut gjæren i
1,2 dl fløte
2 ss smeltet smør
1/2 ts salt
abbonerer på denne til senere jeg ;)
Jeg også :)
Tusen takk for en herlig oppskrift! :D Dette har jeg virkelig savnet!
Kunne virkelig tenkt meg å prøve KNUTTEloffen, men aner ikke helt hvem oppskrift jeg skal bruke;)
Er det noen forslag på hvem jeg burde velge?
Hehe, jeg er spent på min versjon her. Tror jeg har gjort noe feil. Min heva ikke en tøddel på 1 time, men men. Står til steking nå. Tipper det blir gummi.
Jeg tok følgene:
100 gram glutenmel
30 gram mandelmel
20 gram kokosmel
15 gram sojamel
1/2 SS fiberhusk
1 ts salt
60 gram smør
2 dl fløte + 1 dl vann
Smurte den på toppen med egg og strødde over litt valmuefrø:)
Marius
Hmm, da var min ferdig. Hovedproblemet er at den ble for lav. Også er det noen rare smaker. Det smaker jo ikke vondt, men veldig rart. Hehe
Kan være sojamelet som gjør det. Tenkte å prøve engang til i morra helt uten sojamel:)
Marius
EDIT: Også ble det vått inni, noe ALLE lavkarbobrødene mine blir. Men mistenker at 3dl veske + smøret ble litt for mye
Fredrikke07
16-06-11, 22:31
Har nå bakt meg et helt nydelig brød/loff! Tok utgangspunkt i orginaloppskriften. Byttet ut soyamelet med pofiber og litt av glutenmelet med bakepro. Brukte smør og reduserte mengden fiberhusk til en kvart ts. Penslet med vann, stekte på 185 grader til det var gyllent.
Det ble bare helt herlig, konsistens og utseende også;)!
Mye bedre enn vanlig brød eller loff. Sikkert godt med krydder i og stekt i smør:p!
Hei! Starter på min andre uke med lavkarbo nå, så er forholdsvis ny i gamet! Skulle prøve meg på denne loffen, men hadde ikke glutenmel. Bytta det ut med sesamfrø og brukte bakepulver i stede. Brukte fløte i stede for vann, og en liten dæsj ekstra med vann ettersom deigen ble veldig "tykk". Har dette i ovnen nå, har vel hevet en cm kanskje? Skulle dette i teorien funke? :confused:
Det begynner å lukte spennende, men det har stådd i 30 min nå og føles nesten litt vått inni når jeg tar på det? Kanskje det bare må stå litt lengre?
er ny, så føler meg fortsatt litt dum som et brød...... høhø :D
testet denne ,loffen så himmelsk ut,men smaken var ikke god desverre
Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene, for er en del, men lurer på om dette brødet smaker som brød? Noen skriver at konsistensen er loffaktig, men smaker det sånn "proteinbrød"? Synes oppskriften fra en bok jeg har der jeg bruker soyaprotein ikke er spesielt god, men den er heller ikke brød aktig, mer svampete. Brekker meg :p Brødet ser jo sinnsykt godt ut, men hva smaker det sånn cirka?:)
Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene, for er en del, men lurer på om dette brødet smaker som brød? Noen skriver at konsistensen er loffaktig, men smaker det sånn "proteinbrød"? Synes oppskriften fra en bok jeg har der jeg bruker soyaprotein ikke er spesielt god, men den er heller ikke brød aktig, mer svampete. Brekker meg :p Brødet ser jo sinnsykt godt ut, men hva smaker det sånn cirka?:)
Det smaker som loff så lenge du spiser det nystekt. Hvis du lagrer det blir det gummiaktig. :ja:
Det smaker som loff så lenge du spiser det nystekt. Hvis du lagrer det blir det gummiaktig. :ja:
Og når en rister det hvis det er fryst ned nystekt?? :-)
Og når en rister det hvis det er fryst ned nystekt?? :-)
Det har ikke jeg smakt! :lol: Men jeg vil tro det er godt!
Noen som har forøkt å lage focaccia av denne deigen?
Hehe, jeg er spent på min versjon her. Tror jeg har gjort noe feil. Min heva ikke en tøddel på 1 time, men men. Står til steking nå. Tipper det blir gummi.
Jeg tok følgene:
100 gram glutenmel
30 gram mandelmel
20 gram kokosmel
15 gram sojamel
1/2 SS fiberhusk
1 ts salt
60 gram smør
2 dl fløte + 1 dl vann
Smurte den på toppen med egg og strødde over litt valmuefrø:)
Marius
Ser det ikke er en helt ny tråd, men kan det være at det ikke hevet seg pga mangel av gjær, eller har du bare glemt å skrive det på :)
Elin
Jeg har laget denne hovedoppskriften, og jeg synes det blir for gummi-aktig. Er det glutenmelet?
Og Soyamel gir en ganske ufyselig bismak på bakverket, det har jeg erfart gjennom masse oppskrifter her.
Jeg har laget denne hovedoppskriften, og jeg synes det blir for gummi-aktig. Er det glutenmelet?
Og Soyamel gir en ganske ufyselig bismak på bakverket, det har jeg erfart gjennom masse oppskrifter her.
Det er glutenmelet som lager det litt gummiaktig. Da er det bare å redusere på glutenmelet og prøve en gang til. Jeg tror Lisbeth kom frem til en variant som ikke er gummiaktig. Jeg baker dette uten oppskrift så jeg kan dessverre ikke si hvor mye gluten jeg bruker. kanskje bare et par ss??
Har baka dette brødet i dag, sånn er min versjon:
130 gram glutenmjøl
60 gram ketolyse bakemiks
15 gram linfrø
20 solsikkekjerner
1 ts seltinsalt
1 pk tørrgjær
2 dl fløte
0,5 dl vatn
50 gram smør
Heve ikkje så veeeldig godt, men eg trur kanskje det var fordi eg ikkje knadde det noke særlig. Men litt heva det, og det vart knallgodt :)
http://1.bp.blogspot.com/-OBw0ZaMZl5Q/TwTEyvgw-fI/AAAAAAAAGCg/3I0d-aUaiAA/s320/0004+br%25C3%25B8d.JPG
Ble rimelig forvirra av å lese i denne tråen, fant liksom ikke ut hva som
egentlig var den oppskrifta der de ble gode :P
Mariann S; Hvordan oppbevarer du dette? Kan det fryses? :)
Ble rimelig forvirra av å lese i denne tråen, fant liksom ikke ut hva som
egentlig var den oppskrifta der de ble gode :P
Mariann S; Hvordan oppbevarer du dette? Kan det fryses? :)
Eg oppbevarte det eg ikkje hadde i frysaren på benken. Vart veldig tungt og hardt i kjøleskapet.
Går fint å fryse, i skiver med mellomleggspapir.
mitt brød heva ikkje so godt som nokre av dei andre gjorde, so det var litt kompakt.
Og derfor var det best å riste brødet. Men også heilt greit som ei tynn skive med pålegg.
Eg kjem til å prøve det igjen :)
Noen som har prøvd dette på ketolyse?
Noen som har prøvd dette på ketolyse?
Går sikkert så lenge en ikke tar så stor porsjon, men på ketolyse er det jo bedre å bruke de karbohydratene på grønnsaker siden det er så lite å gå på.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.