View Full Version : Lavkarbo og amming

Mellon
18-07-10, 21:26
Har søkt en del her inne, men sliter alikevel med å finne et godt svar. Jeg blir straks 3- barnsmamma og er så klar for å komme i form, og bli i form. Denne kroppen skal ikke bære frem flere unger, nå er den min, og den skal bli smashing.

Men i forhold til amming ønsker jeg ikke å starte med et kosthold som kan gå utover melkeproduksjonen, er veldig opptatt av å kunne gi ungen det beste jeg kan, morsmelk.

Men på den andre siden ser jeg ikke at lavkarbo skal være noe problem i forhold til amming, ikke med tanken på mengden fett en inntar. Men finnes det noe nedre grense for karboinntaket jeg bør tenke på?

I utgangspunktet tenkte jeg å kutte ut frukt, mel, ris og rotfrukt samt sukker selvsagt.

nellie
18-07-10, 21:48
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34551&highlight=amming

Nederst på siden der finner du flere tråder om emnet:)

Megvel
18-07-10, 21:56
Bruk ketostick, hold deg unna ketosen, så går det nok bra.
100kh er en grei begynnelse. Fullammer du trenger du muligens mer.

I begynnelsen så er det viktig å huske på at dere må komme i gang, og du trenger nok mat. Hurtig vektnedgang pga matrestriksjon under amming er relatert til depresjon sies det, så ta det lugnt! Et halvkilo i uka er nok.

Etter noen mnd etter fødselen, når du har klart å få dusja før tolv flere dager på rad, så er det på tide å skride til verket ;)

Grattis med baby på forhånd!

Mellon
19-07-10, 09:29
Takk for svar. Har tenkt å ta det med ro de første 6 ukene, men kommer nok til å starte så smått med lavkarbo alt da. Er heldig med at jeg går godt ned med amming, har minst 30 kg som skal av, hvor av 23 etter svangerskapet.