View Full Version : Den store håndarbeidstråden!

Sider : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10

smgj
16-01-12, 13:16
Damask-mønsteret er jo egentlig til en pute (http://www.allegroyarns.com/dale/dale2007.htm), og jeg lurer på om det passer bedre på en pute enn på en jakke :D
Tja - jeg likte det på jakken også jeg. Men jeg liker "organiske" mønstre bedre enn geometriske, så det er vel ikke rart.

Photobscura
16-01-12, 13:19
Er det ikke bare vanlig diagram?
Jeg reagerte nok også litt på fasongen. Ser ut til å være litt formløs og stor på armene? Jeg må ha ettersittende klær, med fasong, ellers ser jeg ut som en linjal. :p

Photobscura
16-01-12, 13:21
Strikker forresten denne (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=109&d_id=52&lang=no) nå. Men i en farge (mørk rød) og så skal jeg prøve meg på en hette og lommer i tillegg. Den ser ut til å ha fin fasong, synes jeg.

smgj
16-01-12, 13:48
Strikker forresten denne (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=109&d_id=52&lang=no) nå. Men i en farge (mørk rød) og så skal jeg prøve meg på en hette og lommer i tillegg. Den ser ut til å ha fin fasong, synes jeg.
Og jeg kan bare ikke like den skulderfellingen... synes den framhever runde skuldre på en særdeles lite kledelig måte... :D

Når det gjelder fasongen på kanuijakkene så er jeg enig i at de var litt vel firkantet - penere med litt snitt, ja. Det var først og fremst damaskmønstret jeg falt for. Her er forresten bilder av en som har strikket den litt mer ettersittende og med to-tonegarn i bunnfarge + toppfarge. Det virket ikke så dumt - selv om det ikke er 100% fulltreff ennå heller etter min smak.
http://www.ravelry.com/projects/mc-chick/kauni-rainbow-cardigan

Menmen - først må jeg bli ferdig med pannebåndet mitt med selbu-death på den ene siden og egenkomponert mønster på den andre... Strikker et vendbart et med "provisoinal cast-on" og kitchener stitch-sammenfelling. Masse rart jeg ikke har gjort før. Gøy!

Cyan
16-01-12, 14:02
Jeg fant denne (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=109&d_id=1&lang=no) genseren i bloggen din, Photo, og den vil jeg strikke. Den så ganske grei ut for en novise som meg :) Jeg lurer på hvilken størrelse jeg skal strikke i. Kunne godt tenke meg en som er litt romslig, men det er mulig jeg blir seende ut som et fjell i den. Blir genseren stretchy? Og fins det noe alternativt garn som er billigere enn Eskimo?

Photobscura
16-01-12, 14:16
Ja, der så passformen litt bedre ut.
Jeg kler dårlig gensere/jakker med rett avfelling som er påsydd senere, da jeg har litt brede og kantete skuldre. Raglan og rundfelling ser best ut på meg. :)

Photobscura
16-01-12, 14:19
Jeg fant denne (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=109&d_id=1&lang=no) genseren i bloggen din, Photo, og den vil jeg strikke. Den så ganske grei ut for en novise som meg :) Jeg lurer på hvilken størrelse jeg skal strikke i. Kunne godt tenke meg en som er litt romslig, men det er mulig jeg blir seende ut som et fjell i den. Blir genseren stretchy? Og fins det noe alternativt garn som er billigere enn Eskimo?
Jeg strikket den til meg selv i small, og den ble akkurat litt for liten over puppene men satt greit nok ellers, så jeg solgte den til venninna mi. Skal jeg strikke den igjen så blir det i medium. Du vet jo hvordan jeg ser ut, så ta utgangspunkt i det? I tillegg måle din egen strikkefasthet og sammenligne med dine egne mål?!
Den blir vanlig stretchy.
Jeg ville uansett ha valgt et litt annet garn, da eskimo tenderer til å bli ganske nuppete (men det hjelper en del med balsamvask, forsåvidt), jeg ville ikke valgt Cortina soft, har nettopp fått høre at en genser jeg strikket i det holder på å gå i oppløsning. :p Kanskje Balder? Det er temmelig likt på tykkhet som eskimo, men er tvinna. Jeg tror ikke det er så mye billigere, dog. Nesten seksti kroner for 100 grams nøster. (Eskimo koster 20 for 50 gram).

smgj
16-01-12, 14:44
Ja, der så passformen litt bedre ut.
Jeg kler dårlig gensere/jakker med rett avfelling som er påsydd senere, da jeg har litt brede og kantete skuldre. Raglan og rundfelling ser best ut på meg. :)
Ja, man må jo velge det som kler seg... Jeg trenger all den hjelp jeg kan få for å rette ut stuldrene. :D

Dietta
16-01-12, 14:59
Jeg trenger all den hjelp jeg kan få for å rette ut stuldrene. :D
:lol:
(pst... hva med å la kleshengeren bli igjen i jakka før du tar den på :p)

Photobscura
16-01-12, 15:05
Ja, man må jo velge det som kler seg... Jeg trenger all den hjelp jeg kan få for å rette ut stuldrene. :D
Båthals har jo gjerne en slags fin optisk effekt på skuldrene, synes jeg. :)

Carisma
16-01-12, 16:55

Det kommer an på hvor brede skuldre man har. Med mine ser det helt grusomt ut. Nesten like ille som mønster rundt skuldrene.... Jeg kan stort sett ikke ha noe annet enn litt utringning, til nød v-utringning om den ikke er rett.

Photobscura
16-01-12, 17:04
Det kommer an på hvor brede skuldre man har. Med mine ser det helt grusomt ut. Nesten like ille som mønster rundt skuldrene.... Jeg kan stort sett ikke ha noe annet enn litt utringning, til nød v-utringning om den ikke er rett.
Her var det vel snakk om runde, og ikke nødvendigvis brede skuldre. ;)

smgj
16-01-12, 19:00
Mjo... *usikker*

Carisma
16-01-12, 19:09
Her var det vel snakk om runde, og ikke nødvendigvis brede skuldre. ;)

Ja, jeg snakker om runde og brede, i motsetning til brede kantete. Da kan båthals være ok.

Huldr
17-01-12, 11:44
Er det noen som har tips til elastisk avfelling som passer til kanter som skal sys sammen? Skal sy sammen ermene på en babyjakke på langs, så den bør være bløt, men fast nok til å sy sammen med oppleggskanten. Jeg prøvde meg på Jeny's surprisingly stretchy bindoff som aatinka linket til lenger bak i tråden, men jeg syntes den ble så tykk, den kanten ... Skal sy sammen med usynlig søm, tenkte jeg, så da bør det være minst mulig klumpete :)

smgj
17-01-12, 11:51
Er det noen som har tips til elastisk avfelling som passer til kanter som skal sys sammen? Skal sy sammen ermene på en babyjakke på langs, så den bør være bløt, men fast nok til å sy sammen med oppleggskanten. Jeg prøvde meg på Jeny's surprisingly stretchy bindoff som aatinka linket til lenger bak i tråden, men jeg syntes den ble så tykk, den kanten ... Skal sy sammen med usynlig søm, tenkte jeg, så da bør det være minst mulig klumpete :)
Hva om du bruker et tynnere garn i samme farge til samme bindoff da?

Jeg har brukt denne på et par fingerløse vanter...
http://knitfreedom.com/wp-content/uploads/2010/09/Invisible-Ribbed-Bind-off-Illustration1.pdf

Synes den ble både tynn, ganske stretchy og ikke klumpete. Det er en ensidig form for kitchenerstitch.

Rin
17-01-12, 16:17
Strikket et par pulsvarmere av restegarn etter siste genserprosjekt - varme og myke. :) (Kommer bilde av genseren også, men jeg må ut og kjøpe en kattebørste først for å kjemme den ren - røytet litt etter vask. :p) Disse pulsvarmerne er ca 1,5 nøste svart Nepal-garn, vrangbord og perlestrikk.

Huldr
17-01-12, 20:19
Hva om du bruker et tynnere garn i samme farge til samme bindoff da?

Jeg har brukt denne på et par fingerløse vanter...
http://knitfreedom.com/wp-content/uploads/2010/09/Invisible-Ribbed-Bind-off-Illustration1.pdf

Synes den ble både tynn, ganske stretchy og ikke klumpete. Det er en ensidig form for kitchenerstitch.Det med tynnere garn blir vanskelig, for det er babygarn ;). Men har prøvd denne teknikken nå, og det virker lovende! Begynner å sy sammen igjen i morgen, da får jeg virkelig sett hvordan det fungerer. Tusen takk :blomster:

Strikket et par pulsvarmere av restegarn etter siste genserprosjekt - varme og myke. :) (Kommer bilde av genseren også, men jeg må ut og kjøpe en kattebørste først for å kjemme den ren - røytet litt etter vask. :p) Disse pulsvarmerne er ca 1,5 nøste svart Nepal-garn, vrangbord og perlestrikk.Fine :). Jeg har et par lignende i Drops Alpaca etter en variasjon (http://renathestrikker.blogspot.com/2010/09/lange-pulsvarmere.html) jeg fant på en blogg over en Dropsoppskrift (http://garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=93&d_id=8&lang=no). Og så fortsatte jeg med vrangbord opp på hendene og tomlene i stedet for å skifte til mønsteret i oppskriften. Veldig godt med pulsvanter, altså :)

aatinka
17-01-12, 21:51

Den veldig elastiske til Jeny er nok ikke egnet hvis man skal sy sammen nei... Syns vanlig avfelling er OK når man skal sy sammen kanter.

aatinka
17-01-12, 21:52
Strikket et par pulsvarmere av restegarn etter siste genserprosjekt - varme og myke. :) (Kommer bilde av genseren også, men jeg må ut og kjøpe en kattebørste først for å kjemme den ren - røytet litt etter vask. :p) Disse pulsvarmerne er ca 1,5 nøste svart Nepal-garn, vrangbord og perlestrikk.

De ser varme og deilige ut! Pulsvanter er tingen når det er kaldt :)

Huldr
18-01-12, 00:11
Den veldig elastiske til Jeny er nok ikke egnet hvis man skal sy sammen nei... Syns vanlig avfelling er OK når man skal sy sammen kanter.Ja, den var nok litt for elastisk også, for denne bruken. Men sikkert flott i mange sammenhenger! Jeg ville ha den litt elastisk, sånn at jeg er sikker på at jakken er behagelig på - og vanlig felling blir jo ikke elastisk uansett hvor løst man feller av - bare løs, liksom. Så derfor ville jeg ha noe annet denne gangen :)

TrillTrall
26-01-12, 19:45
Har lyst til å strikke en genser som skal strikkes i Sandnes Fritidsgarn, det er anbefalt til pinner 5,5 og 50 g = 70 m.

Dette garnet er det litt plundrete (latskap...) å få tak i, men jeg fant i dag ut at Trysil garn har et garn som ligner (ikke Iglo-garnet), det er anbefalt til pinner 5-6 og 50 m = 75 m.

Tror dere erfarne strikkere (*smiske*) at det kan brukes istedetfor Sandnes Fritidsgarn? Et annet godt poeng er at det blir rundt 150,- billigere også...

Photobscura
26-01-12, 19:47
Har lyst til å strikke en genser som skal strikkes i Sandnes Fritidsgarn, det er anbefalt til pinner 5,5 og 50 g = 70 m.

Dette garnet er det litt plundrete (latskap...) å få tak i, men jeg fant i dag ut at Trysil garn har et garn som ligner (ikke Iglo-garnet), det er anbefalt til pinner 5-6 og 50 m = 75 m.

Tror dere erfarne strikkere (*smiske*) at det kan brukes istedetfor Sandnes Fritidsgarn? Et annet godt poeng er at det blir rundt 150,- billigere også...
Så lenge det har samme strikkefasthet, så spiller det liten rolle hvilket garn det er. :) (Altså ikke bare pinnestørrelse, men hvor mange masker og pinner du får på 10 x 10 cm)

TrillTrall
26-01-12, 19:57
Så lenge det har samme strikkefasthet, så spiller det liten rolle hvilket garn det er. :) (Altså ikke bare pinnestørrelse, men hvor mange masker og pinner du får på 10 x 10 cm)

Aha. Her er merkingen http://www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=24 Betyr dette at 10 masker på pinne 5,5 gir 15 cm i bredden?

Photobscura
26-01-12, 20:05
Nei, det betyr at femten masker tilvsarer 10 cm. Det er så godt som alltid antall masker på 10 cm. (i snitt, alle kan ha litt forskjellig strikkefasthet, ettersom man strikker løst eller stramt, så ta en prøve. ;))

TrillTrall
26-01-12, 20:11
Nei, det betyr at femten masker tilvsarer 10 cm. Det er så godt som alltid antall masker på 10 cm. (i snitt, alle kan ha litt forskjellig strikkefasthet, ettersom man strikker løst eller stramt, så ta en prøve. ;))

Da må jeg jo dit de selger Sandes Fritidsgarn og litt av poenget var å slippe det... :)

Photobscura
26-01-12, 20:13
Da må jeg jo dit de selger Sandes Fritidsgarn og litt av poenget var å slippe det... :)
Neida, det må du ikke. Bare sammenligne strikkefastheten på det andre garnet, det! :)

Dietta
26-01-12, 21:04
Ville bare tipse deg om at Fritidsgarnet må håndvaskes, ellers så tover det. Hvis det andre garnet kan håndvaskes, ville jeg absolutt anbefale det altså. Håndvask er kjedelig ;)

smgj
26-01-12, 22:06
Har strikket pannebånd! Et kuuult, tosidig ett. Og så lærte jeg masse strikketing underveis. http://smgj.wordpress.com/2012/01/26/har-strikket-cancans-og-selbudeath/
http://smgj.files.wordpress.com/2012/01/20120123_191454_thumb1.jpg?w=242&h=182

Lue neste - etter dette mønstret: http://www.ravelry.com/patterns/library/2x2-ribbed-for-his-pleasure

aatinka
26-01-12, 23:18

Når man skal strikke et plagg hvor målene har betydning så er det veldig lurt å sjekke strikkefastheten før man starter. Alle strikkere har ulik strikkefasthet, og denne er alltid opplyst i oppskriften (og er ikke ALLTID det samme som står på garnet(!)). Hvis du skal være sikker på at målene som er oppgitt i oppskriften stemmer med det ferdige prosjektet ditt så bør du absolutt strikke en prøvelapp.

Strikkefasthet oppgis alltid som antall masker på 10 cm. Sandnes Fritidsgarn f.eks har strikkefasthet 15 masker på 10 cm. Sjekk oppskriften du har tenkt å bruke og se om samme strikkefasthet er oppgitt der.

Det er også oppgitt antall meter garn på nøstene, f.eks 75 meter pr 50 gram, men det er ikke alltid man får samme strikkefasthet selv om to garn har samme løpemeter pr 50 gram.

Før man er kjent med sin egen strikkefasthet bør man strikke en prøvelapp - hvis strikkefastheten skal være 15 masker på 10 cm legger man opp mer enn 15 masker, f.eks 25 og strikker de to første og siste maskene i rille (rettstrikk) hele tiden. Det er også lurt å strikke de første 4 omgangene i rille og de siste 4, da slipper du at lappen krøller seg. Merk av før og etter 15 masker og mål imellom. Får du ikke 10 cm så må du bytte til en annen pinnestørrelse. Hvis du måler MER en 10 cm så strikker du løst og må gå NED i pinnestørrelse, får du MINDRE enn 10 cm så strikker du for stramt og må gå OPP i pinnestørrelse.

Dermed kan du godt bruke Trysilgarn i stedet for Sandnes Fritidsgarn siden de er ganske like i løpemeter hvis du sørger for å finne riktige pinner, men selv om størrelsen på plagget blir riktig så kan utseendet bli veldig ulikt med ulike garn.

Det morsomme er at strikkefastheten kan variere, spesielt hvis man legger fra seg et stort prosjekt en stund og tar det opp igjen...

Lykke til!

Photobscura
26-01-12, 23:30
Jeg er nesten kjedelig standard. Strikker alltid med samme fasthet, og ligger alltid på oppgitt strikkefasthet ...! Veldig praktisk, i grunn.

Huldr
26-01-12, 23:34
Det morsomme er at strikkefastheten kan variere, spesielt hvis man legger fra seg et stort prosjekt en stund og tar det opp igjen...

Huff ja, min varierer noe voldsomt ... og jeg må passe på hva jeg sitter og tenker på mens jeg strikker, for tankene og følelsene mine gjenspeiler seg ofte i strikketøyet :lol:

TrillTrall
27-01-12, 08:51
Neida, det må du ikke. Bare sammenligne strikkefastheten på det andre garnet, det! :)
*klør seg i hodet* Aha! Joda, vi snakker om det samme, men jeg misforsto deg her et øyeblikk - nå skjønner jeg hva du mener. :) 15 m = 10 cm, bare å huske det når jeg sjekker Trysil garnet neste gang jeg er på den butikken. :) Takker og bukker!

TrillTrall
27-01-12, 08:54
Før man er kjent med sin egen strikkefasthet bør man strikke en prøvelapp - hvis strikkefastheten skal være 15 masker på 10 cm legger man opp mer enn 15 masker, f.eks 25 og strikker de to første og siste maskene i rille (rettstrikk) hele tiden. Det er også lurt å strikke de første 4 omgangene i rille og de siste 4, da slipper du at lappen krøller seg. Merk av før og etter 15 masker og mål imellom. Får du ikke 10 cm så må du bytte til en annen pinnestørrelse. Hvis du måler MER en 10 cm så strikker du løst og må gå NED i pinnestørrelse, får du MINDRE enn 10 cm så strikker du for stramt og må gå OPP i pinnestørrelse.
Oooj... Jeg får vel gi meg selv et sjanse og strikke en prøvelapp, det har jeg aldri gjort før. :o Utålmodig er mitt mellomnavn gitt... :o

aatinka
28-01-12, 02:24
Oooj... Jeg får vel gi meg selv et sjanse og strikke en prøvelapp, det har jeg aldri gjort før. :o Utålmodig er mitt mellomnavn gitt... :o

Hihihi, kjenner til det ja :) Er jo bare å rekke opp hvis det ikke blir bra da. Jeg har til og med opplevd å gjøre alt riktig, strikke prøvelapp, finne riktige pinner, men når jeg begynte å strikke plagget så ble strikkefastheten en helt annen enn på prøvelappen... merkelig :eek:

Gleder meg til bilder!!

Dietta
02-02-12, 23:44
Nå er begge babyteppene helt ferdig, 15 oppvaskkluter har sett dagens lys, og et skjerf har også kommet i ferdig haugen.

I dag har jeg kjøpt garn og begynt på disse (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=672&lang=no). Skal ha konfirmasjon til våren, og tenkte at det var litt moro med hjemmeheklede serviettringer og bordkort. Siden det er en gutt, ble fargene lys lilla, mørk lilla og en ekstra runde rundt med limegrønt. Bruker Cotton Viscose, så de blir litt blanke og fine. Har heklet den første i kveld, og synes det ser lovende ut :D (Selvskryt er sikkert et dårlig tegn på et eller annet, men hva ander jeg ikke ;))

TrillTrall
05-02-12, 13:00
Jeg fikk omsider begynt på genseren min og oppdaget at ermene skal strikkes frem og tilbake og syes sammen etterpå - utrolig tungvint! Har det noe å gjøre med at det er raglanfelling? Eller kan jeg bare strikke dem rundt og evt. strikke de siste cm frem og tilbake?

De skal også strikkes på lange pinner, noe jeg synes er pyton, det er vel ingenting i veien for å bruke rundpinne?!

Dietta
05-02-12, 13:06
Når jeg har strikket raglan, har jeg bestandig strikket armene rundt på rundpinne. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle kunne det :)
Eneste genseren jeg har vært borti som måtte strikkes på lange pinner var i et slags lissegarn og med masse hull og kast. Der kunne jeg ikke bruke rundpinner rett og slett fordi garnet og mønsteret gjorde at maskene ikke lot seg "overføre" fra den tynne delen av rundpinnene og over på pinnedelen.

TrillTrall
05-02-12, 13:13
Når jeg har strikket raglan, har jeg bestandig strikket armene rundt på rundpinne. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle kunne det :)
Eneste genseren jeg har vært borti som måtte strikkes på lange pinner var i et slags lissegarn og med masse hull og kast. Der kunne jeg ikke bruke rundpinner rett og slett fordi garnet og mønsteret gjorde at maskene ikke lot seg "overføre" fra den tynne delen av rundpinnene og over på pinnedelen.

Her er det vanlig ullgarn og bare glattstrikk så det er ikke på grunn av garn eller mønster i alle fall. :) Tenker jeg strikker rundt jeg, det er jo mye enklere! Kan jo evt strikke de siste 5 cm frem og tilbake om det skulle være nødvendig, får lese oppskriften enda en gang.

Dietta
05-02-12, 13:16
Her er det vanlig ullgarn og bare glattstrikk så det er ikke på grunn av garn eller mønster i alle fall. :) Tenker jeg strikker rundt jeg, det er jo mye enklere! Kan jo evt strikke de siste 5 cm frem og tilbake om det skulle være nødvendig, får lese oppskriften enda en gang.
Det hadde jeg gjort også. Kanskje lurt som du sier å strikke de siste pinnen fram og tilbake, for da er det litt enklere når du skal begynne å felle bolen og armene sammen. Ellers har det lett for å blir litt "trangt" akkurat på de første pinnene. Gleder meg til å se bilde :D

TrillTrall
05-02-12, 13:21
Det hadde jeg gjort også. Kanskje lurt som du sier å strikke de siste pinnen fram og tilbake, for da er det litt enklere når du skal begynne å felle bolen og armene sammen. Ellers har det lett for å blir litt "trangt" akkurat på de første pinnene. Gleder meg til å se bilde :D

Det går så det suser så langt, begynte på fredagskvelden og har strikket ca. 35 cm på bolen så langt. :)

Dietta
05-02-12, 14:16
Det går så det suser så langt, begynte på fredagskvelden og har strikket ca. 35 cm på bolen så langt. :)
Så flott :) Jeg er ferdig med 12 av 32 serviettringer, så jeg er ganske fornøyd jeg også :D Konfirmasjonen er ikke før 3.juni.

Zincite
05-02-12, 15:25
Så flott :) Jeg er ferdig med 12 av 32 serviettringer, så jeg er ganske fornøyd jeg også :D Konfirmasjonen er ikke før 3.juni.
I går kom jeg ikke inn hos garnstudio, men jeg fikk se serviettringene og bordkortene i dag :) De ser veldig fine ut.
Jeg nærmer meg slutten på Kællingesjalet, skal "bare" strikke den øverste borden. Tror neste prosjekt blir å strikke noe som ligner denne genseren jeg fant på ravelry. Ser ikke ut som om mønsteret er å få tak i, men noen har lagt ut bilder av den øverste blondekanten. Så optimist som jeg er, tror jeg at jeg skal klare å få til noe lignende.

Photobscura
05-02-12, 16:05
I går kom jeg ikke inn hos garnstudio, men jeg fikk se serviettringene og bordkortene i dag :) De ser veldig fine ut.
Jeg nærmer meg slutten på Kællingesjalet, skal "bare" strikke den øverste borden. Tror neste prosjekt blir å strikke noe som ligner denne genseren jeg fant på ravelry. Ser ikke ut som om mønsteret er å få tak i, men noen har lagt ut bilder av den øverste blondekanten. Så optimist som jeg er, tror jeg at jeg skal klare å få til noe lignende.
Fin! Ville prøvd å strikke den i omvendt raglan (begynne på halslinninga), og bare felt av mot bærestykket før du kommer til bolen. Da blir det kanskje lettere å få akkurat så vid båthals som på bildet, samt at det er lettere å beregne den rette vidden. :)

TrillTrall
05-02-12, 16:12

Oj! Den var nydelig! Men ikke så fint når man må ha bh under, da må man i tilfelle ha en tynn trøye eller bluse under. Men jeg likte genseren og spesielt blonden øverst ja!

aatinka
06-02-12, 12:06
Jeg fikk omsider begynt på genseren min og oppdaget at ermene skal strikkes frem og tilbake og syes sammen etterpå - utrolig tungvint! Har det noe å gjøre med at det er raglanfelling? Eller kan jeg bare strikke dem rundt og evt. strikke de siste cm frem og tilbake?

De skal også strikkes på lange pinner, noe jeg synes er pyton, det er vel ingenting i veien for å bruke rundpinne?!

Jeg har lagt merke til at det ofte er sånn på Garnstudio sine mønster. OK at de er gratis, men mange av dem er vanskelige å følge syns jeg. Jeg har strikket en jakke hvor ermene skulle strikkes frem og tilbake - med vrangen ut.... Jeg strikket på rundpinne, men retten ut og så vrengte jeg dem heller, det gikk helt fint. :) Tror ikke du trenger å strikke frem og tilbake på toppen heller - for du skal vel felle en del masker under ermet før du setter alle maskene inn på en pinne.

TrillTrall
06-02-12, 17:34
Jeg har lagt merke til at det ofte er sånn på Garnstudio sine mønster. OK at de er gratis, men mange av dem er vanskelige å følge syns jeg. Jeg har strikket en jakke hvor ermene skulle strikkes frem og tilbake - med vrangen ut.... Jeg strikket på rundpinne, men retten ut og så vrengte jeg dem heller, det gikk helt fint. :) Tror ikke du trenger å strikke frem og tilbake på toppen heller - for du skal vel felle en del masker under ermet før du setter alle maskene inn på en pinne.

Jeg endte med å strikke dem slik det står i oppskriften, nemlig frem og tilbake. Det er raglanfelling på forstykke, bakstykke og ermer før jeg skal strikke sammen hele sulamitten så det skal vel syes litt uansett, så jeg tok ikke sjansen på at det overhodet ikke passer når jeg kommer så langt.

Zincite
06-02-12, 18:28
Fin! Ville prøvd å strikke den i omvendt raglan (begynne på halslinninga), og bare felt av mot bærestykket før du kommer til bolen. Da blir det kanskje lettere å få akkurat så vid båthals som på bildet, samt at det er lettere å beregne den rette vidden. :)
Det har jeg aldri prøvd før, men skal lete etter omvendt raglan. Jeg har bare tenkt vanlig raglan så langt :)
Ser at flere har laget båthalsen litt lenger oppe, og er ikke helt sikker på hva jeg skal prøve. Men får først prøve om jeg klarer å kopiere blonden, eventuelt finner oppskrift på en annen som passer :ja:

Mosepjusk
06-02-12, 23:38
Jeg vil veldig gjerne se bilde av dine, hvis det er mulig! Fikk lyst til å hekle sånne selv, selv om jeg ikke skal ha noe passende selskap de neste 10 åra, hehe.

Dietta
06-02-12, 23:42
Jeg vil veldig gjerne se bilde av dine, hvis det er mulig! Fikk lyst til å hekle sånne selv, selv om jeg ikke skal ha noe passende selskap de neste 10 åra, hehe.
Det skal vi fikse :D Regner ikke med at du må se bilde av alle 30 ;), så jeg skal se om jegg ikke får tatt i morgen.

Dietta
06-02-12, 23:44
Å denne er bare lekker da !!!! Blir sikkert drittlekker. Hva slags farge skal du strikke i ?

Mosepjusk
06-02-12, 23:46
Det skal vi fikse :D Regner ikke med at du må se bilde av alle 30 ;), så jeg skal se om jegg ikke får tatt i morgen.
:lol: Neida, holder med ett eksemplar. Takk :smile:

Zincite
07-02-12, 11:08
Å denne er bare lekker da !!!! Blir sikkert drittlekker. Hva slags farge skal du strikke i ?
Jeg må innrømme at jeg er veldig usikker på farge, men fant en ny garnbutikk i nærheten med masse flott garn.
Tenker enten svart eller kanskje en fin varm og litt dyp rødfarge.
Så en som hadde strikket den svart med hvit blonde, det var også fint. Farger er ikke lett :p
Slik er den i svart/hvit og en i rød (som ikke er så dyp farge som jeg eventuelt ønsker):

TrillTrall
07-02-12, 11:14
Jeg må innrømme at jeg er veldig usikker på farge, men fant en ny garnbutikk i nærheten med masse flott garn.
Så en som hadde strikket den svart med hvit blonde, det var også fint. Farger er ikke lett :p
Slik er den i svart/hvit og en i rød (som ikke er så dyp farge som jeg eventuelt ønsker):

Den blir bare finere og finere den genseren der! :love: Og den går ikke så langt ut på skuldrene som jeg først trodde ser det ut til... Lekker!

Dietta
07-02-12, 11:31
Helt enig med TrillTrall. Den blir bare flottere og flottere :ja:
Liker begge fargevariantene, men jeg hadde laget den i svart med den hvite blonden. Den ble bare så klassisk lekker med det, og kan jo brukes til alle anledninger.
Oi, oi. Denne har jeg lyst til å strikke også, når vekta tilsier at jeg ser litt penere ut i tettsittende. Husk å skrive ned mønsteret på blonden da, hvis du kunne tenkte deg å dele i etterkant :p (JA, jeg vet jeg er frekk som bare det :o)

Dietta
07-02-12, 11:42
Her kommer bilder :)
Ta i betraktning at de ikke er presset eller noe enda, og er vrapped rundt en gammel gråhvit serviett.
Fargegjengivelsen er ikke helt god ser jeg. De er lysellla, mørkelilla og limegrønne. Tror det blir en fin fargeklatt til hvite damaskservietter, hvit damaskduk og hvite lys. Tenkte jeg skulle ta igjen de samme fargene i blomster på bordet.

Den siste grønne bladkanten står ikke i oppskriften, den la jeg til fordi jeg syntes det ble mer helhet.
Jeg har heklet i CottonViscose, som er pittelitt tykkere enn safran som det står i oppskriften. Når jeg skal lage små blomster til bordkortene, skal jeg bruke tyyynt heklegarn og nål 1,25. Da blir de sikkert nette nok til å kunne limes på kortene uten å se så voldsomme ut.

Mosepjusk
07-02-12, 15:09
Her kommer bilder :)
Ta i betraktning at de ikke er presset eller noe enda, og er vrapped rundt en gammel gråhvit serviett.
Fargegjengivelsen er ikke helt god ser jeg. De er lysellla, mørkelilla og limegrønne. Tror det blir en fin fargeklatt til hvite damaskservietter, hvit damaskduk og hvite lys. Tenkte jeg skulle ta igjen de samme fargene i blomster på bordet.

Den siste grønne bladkanten står ikke i oppskriften, den la jeg til fordi jeg syntes det ble mer helhet.
Jeg har heklet i CottonViscose, som er pittelitt tykkere enn safran som det står i oppskriften. Når jeg skal lage små blomster til bordkortene, skal jeg bruke tyyynt heklegarn og nål 1,25. Da blir de sikkert nette nok til å kunne limes på kortene uten å se så voldsomme ut.
De var superfine!! Mye mer helhet med den du la til :ja: - smart!
Nå gleder jeg meg til du skal legge ut bilder av ferdigdekka bord i juni!
Lykke til - du er flink!

Rin
07-02-12, 15:30

Den genseren var naaajs! Ble litt betatt, jeg. Hmm!

Dietta
07-02-12, 22:23
De var superfine!! Mye mer helhet med den du la til :ja: - smart!
Nå gleder jeg meg til du skal legge ut bilder av ferdigdekka bord i juni!
Lykke til - du er flink!
He, he. Det skal vi fikse vet du ;)

Photobscura
08-02-12, 15:53
Så søte de var, Dietta!

Dietta
08-02-12, 17:56
Så søte de var, Dietta!
Takk for det Photo :)
Da blir det i hvert fall en litt personlig preg på bordet selv om det ikke er konfirmanten som har laget de. Ser jo rundtom i dag, at det er veldig populært blandt konfirmantene å lage bordkort selv. Så - da tar vi den nest beste løsningen.

TrillTrall
08-02-12, 18:06
Ser jo rundtom i dag, at det er veldig populært blandt konfirmantene å lage bordkort selv. Så - da tar vi den nest beste løsningen.
:eek: Da blir det i så fall veeeeeeldig spesielt og personlig om guttevalpen her skal lage bordkortene sjøl... Jentungen hadde nok fått det til, i alle fall de 4 første. :lol:

Dietta
08-02-12, 18:09
:eek: Da blir det i så fall veeeeeeldig spesielt og personlig om guttevalpen her skal lage bordkortene sjøl... Jentungen hadde nok fått det til, i alle fall de 4 første. :lol:
Tålmodigheten lenge leve ;)

aatinka
22-02-12, 19:15
Er godt i gang med samme veska som Camomilla har strikket, men jeg har valgt et annet mønster. Skal begynne på stroppene snart.

https://lh5.googleusercontent.com/-NAfLHkWsp-I/T0Ur7rHhnsI/AAAAAAAACpc/zmtRQzxb_ys/s800/DSC_0086.JPG'

https://lh6.googleusercontent.com/-OX5PslpaGsc/T0Ur9lvG8_I/AAAAAAAACpg/vWjlbixkOeM/s800/DSC_0087.JPG

Er ikke helt fornøyd med at det turkise garnet er tykkere enn det sorte - begge er samme type garn, Safirgarn fra Sparkjøp. Det resulterer i at innsiden er større enn utsiden, men jeg håper at dette retter seg når den blir tovet.

Og jeg strikker ikke jevnt i dobbeltstrikk enda jeg må jo ha fått bra med trening etter hele denne greia nå, men det blir veldig løst så det passer bra at det skal toves :)

Det er nå pirket begynner med stroppene og i-cord rundt alle åpninger og i bunnen...

Camomilla
23-02-12, 10:46
Blir rålekker, Aatinka! Lekre farger og tøft mønster - gleder meg til å se den ferdig :) På den ene tutorialen jeg så om dobbeltstrikk ble det poengtert at de fleste må ned iallefall én, kanskje to pinnestørrelser ved dobbeltstrikk. Er nok vanskelig å få det like fast og jevnt som ved vanlig strikk.

Klara
23-02-12, 11:45
Nydelig veske, aatinka! Synes det ser veldig jevnt strikket ut, jeg!

*

Jeg har tatt fram genseren min igjen, etter å ha latt den ligge en stund. Ermene er satt inn på pinnen, og jeg skal begynne med bærestykket, men skjønner virkelig ikke hva de mener i mønsteret :confused: Noen snille som kan hjelpe? Strikker den i str S. Hva er alle disse omgangene? Er det bare da jeg skal felle?

Bærestk: Sett ermen inn på samme rundp som bolen der det er felt til ermhull = 324-356-384-412-452 m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bolen og ermene = 4 merketråder.
Les hele neste avsnitt før det strikkes videre.
Raglanfelling: Les Strikketips! Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene - se Felletips! Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger.

Og samtidig skal jeg gjøre dette:

Halsringning: Samtidig når arb måler
47-49-51-53-55 cm midt foran settes de midterste 20-20-26-26-26 m foran på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen i hver side på hver 2.p: 2 m 2 ganger og 1 m 3 ganger. Etter alle fellinger til hals og raglan er det 66-66-72-72-72 m igjen på p og arb måler ca 54-56-58-60-62 cm opp til skulderen.
Hals: Strikk opp ca 34 til 40 m foran i halsen med Alpaca på ermp 3 (inkl m på tråden). Strikk 1 omg vrang og 1 omg rett samtidig som m-ant justeres til 90-90-102-102-102 m på 1.omg. Deretter strikkes det vrbord. Fell av når halsen måler 3 cm.

Hele mønsteret er her (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=91&d_id=5&lang=no).

Trolltika
23-02-12, 13:19
Jeg strikker sjelden etter Dropsmønster, for jeg synes jeg bruker mer tid på å skjønne mønsteret enn på å strikke plagget :p.

Jeg tror det de prøver å si er
Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger.

Strikk en omgang etter at du har satt alle maskene inn på samme pinne. Deretter skal du på bærestykket felle en maske på hver side hver fjerde runde to ganger og deretter hver andre runde 25 ganger. Etter det felle på hver omgang 0 ganger (str S)
På ermene skal du felle en maske i hver side annenhver omgang 25 ganger, og deretter på hver runde 5 ganger.

Altså at du (fra starten) feller to masker på hvert erme på runde to (fire masker totalt), og deretter på runde fire feller både på bærestykket og på ermene (åtte masker). Så en runde uten felling før du igjen feller masker bare på ermet, en runde uten felling og så felling på både bærestykket og ermet.

Når du kommer til halsen blir det jo da felling "i begge ender", altså både inn mot halsen (for å få den avrundet) og på skulderen.

Husk at dette er noe jeg tror, så det kan være lurt å få flere til å se på det :p

Klara
23-02-12, 13:39
Aha! Tusen takk, Trolltika! Tror jeg skjønner det nå :p

Glad for å høre at det ikke bare er meg som synes det er vanskelig å skjønne dropsmønsterne :smile:

aatinka
23-02-12, 14:04
Jeg strikker sjelden etter Dropsmønster, for jeg synes jeg bruker mer tid på å skjønne mønsteret enn på å strikke plagget :p.

Enig med deg! Jeg har sett på mange fine Dropsmønster, men etter å ha lest litt på dem så skjønner jeg minimalt... Derfor foretrekker jeg mønstrene på Ravelry, selv om de er engelske. Ofte er slike partier skrevet rad for rad der - det er MYE enklere å forstå! Virker som det er vanlig på amerikanske mønster å skrive dem slik at nybegynnere kan forstå dem også.

Glad for å høre at det ikke bare er meg som synes det er vanskelig å skjønne dropsmønsterne :smile:

Jeg syns også de er vanskelige å skjønne, og noen ganger unødvendig vanskelig forklart.

Huldr
23-02-12, 17:03
Men Dropsmønstrene er i det minste gratis. Jeg blir litt oppgitt når jeg kjøper et Sandneshefte og garn i dyre dommer og må gjette meg til halvparten av oppskriften ... og det er ikke bare et enkelttilfelle :nei:

Flotte ting, Aatinka, Dietta og smgj! :)

Zincite
24-02-12, 13:25
Da ble "kjerringsjalet" ferdig. Har ikke blokket det - eneste i hus som passer til det er senga. Og har ikke lyst på våt seng. Har heller ikke nok knappenåler :p
Men har formet det litt i våt tilstand på et håndkle. Det ble stort nok til å være knytesjal.
Ikke det beste bildet, med slik ser det ut:

Zincite
24-02-12, 14:09
... Husk å skrive ned mønsteret på blonden da, hvis du kunne tenkte deg å dele i etterkant :p (JA, jeg vet jeg er frekk som bare det :o)
Ikke frekt å spørre om det vel, og det er greit for meg å skrive det ned her Da finner jeg det igjen.
Har bare laget en prøvelapp med noe ullgarn jeg hadde. Pinne nr 3,5. Vil gjerne finne et garn som ikke loer slik, og strikke blonden på 2,5. Nå ble den ca 7 cm bred.
Min tolkning av blonden (som jeg synes ble ganske lik) - bruker visst blanding av norske/engelske forkortelser og kanskje noe som er mitt eget :p det er lov å spørre om noen vil prøve å lurer på hva jeg mener. :

la opp 11 masker 3- masker går til kanten på siden av rutemønsteret. Og jeg strikket rett på begge sider. (2., 4., 6., 8., osv strikkes rett. Jeg syntes det ble finest da jeg på disse pinnene strikket første maske også - ikke tok av. Men det er smaksak.)

1. p: 1m løst av - dk - ssk - 3r - 2sm - k - 1r - dk - 2r
3. p: 1m løst av - 2sm - dk - 2r - 2sm - k -3r - dk - 2r
5. p: 1m løst av - dk - ssk - 1r - 2sm - k - 5r - dk - 2r
7. p: 1m løst av - 2sm - dk - 2sm - k - 2r - 2sm - k - 3r - dk - 2r
9. p: 1 m løst av - dk - ssk - 2r - k - ssl - 3r -2sm - dk - 2sm - 1r
11. p: 1m løst av - 2sm - dk - 3r - k - ssk - 1r - 2sm - dk - 2sm - 1r
13. p: 1m løst av - dk - ssk - 4r - k - 1av, 2sm, løft den første over - k - 2sm - 1r
Dette gir 1 rute, kanten går ikke opp med rutene, så de 3 første maskene forskyves for hver rute.
Så 15. p starter med 1 av - 2sm - dk
17. p 1av - dk -ssk ....osv

brukte dk (=dobbeltkast) på "hver side" fordi blonden så penere ut med det. Strikkes bare som en maske på tilbakeveien. (Ser muligheten av at et annet garn gjør det unødvendig med mer enn enkelt kast. Også usikker på om jeg kanskje skal bruke 3 masker på utsiden i stedet for 2. Bare for å gi litt flere alternativer :))

Slik ser prøvelappen min ut, den blir penere med et annet garn :):

TrillTrall
24-02-12, 15:04
Da ble "kjerringsjalet" ferdig. Har ikke blokket det - eneste i hus som passer til det er senga. Og har ikke lyst på våt seng. Har heller ikke nok knappenåler :p
Men har formet det litt i våt tilstand på et håndkle. Det ble stort nok til å være knytesjal.
Ikke det beste bildet, med slik ser det ut:

Nyyyyydelig! Så flinke dere er! Jeg holder meg til sokker, luer, votter og dukkeklær jeg... Og en genser til meg selv, men den var ikke så vanskelig. :)

Huldr
24-02-12, 15:32
Helt nydelig sjal, Zincite! Og blonden var kjempefin :ja:

Zincite
24-02-12, 15:45
Tusen takk begge to.

Jeg er usikker på garnvalg til genseren. Lurer litt på å strikke den i bomull, og leker også med tanken på å gjøre den om til en kjole.

Bomull er jeg usikker på, fordi den eneste hjemmestrikkede genseren jeg har hatt i bomull mistet ganske mye av fasong og endret størrelse i vask. Men det er sikkert tyve år siden ;)

Kjole fordi jeg ofte bruker kjole, og fordi jeg tenker at det å gå ut til glattstrikk fra ribbemønsteret i genseren kommer til å gi en fin fasong. Eventuelt legge litt flere masker for litt vidde i skjørtet.

Noen som har et godt bomullsgarn å anbefale? Som er godt å strikke med, helst ikke mercerisert og som holder fasongen.
Noen som har prøvd Per Tryving sitt helårsgarn og vet hvordan det er? Fristende med litt tykke pinner :p

Photobscura
24-02-12, 16:01
Helt utrolig nydelig sjal, Zincite! :w00t:

Hva med en bomullsblanding? Altså med litt syntetisk i sånn at det ikke mister formen? Eller bambus?

Zincite
24-02-12, 16:06
Helt utrolig nydelig sjal, Zincite! :w00t:

Hva med en bomullsblanding? Altså med litt syntetisk i sånn at det ikke mister formen? Eller bambus?
Driver og søker litt på garn på nettet, så finner nok noe jeg har lyst å prøve. Vi beveget oss i en litt annen retning enn vi har gjort før for et par uker siden. Der fant vi et kjøpesenter med en garnbutikk med stort utvalg. Så problemet er vel å begrense seg :lol:

Og takk til deg også :)

Carisma
24-02-12, 17:39
Jeg ryddet sammen UFOene mine i dag jeg... Det ble en hel sekk!!

Dietta
25-02-12, 08:56
Virkelig nydelig sjal Zincite, der har du strikket en innertier :)
Tusen takk også for oppskriften på blonden. Den ser rett og slett lekker ut :)
Skjønner at du er usikker på garnvalget. Jeg er egentlig ikke så glad i å strikke store klesplagg i bomull. Både fordi jeg synes de har en tendens til å miste fasongen, og også krymper endel i vask :(
For noen år siden strikket jeg en pen genser til moren min i Dales Svale-garn. Genseren holdt fasongen i vask etter vask, og moren min er veldig glad i den og bruker den mye fortsatt. Tenket umiddelbart at det måtte bli perfekt til kjole, men da jeg skulle finne linken, ser det jammen meg ut som om Dale har sluttet å produsere Svale gitt.
Alternativet som Dalegarn har nå, må være Lerke (http://www.dalegarn.com/yarn_detail.php?hId=79). Blanding av 48 % bomull og 52 % merinoull. Har aldri strikket med det selv. Det er litt tynnere enn Svale var, men strikkes på pinne 4 og det er jo ikke så galt.
Blir spennende å høre hva du velger :)

Jeg ble forøvrig veldig sur nå da jeg oppdaget at Svale ikker er mere. Har mye svale liggende i mange farger, men ikke nok til en stor genser i noen av de. Må kanskje bruke de til å hekle noen luftige, små sommerjakker med mue hull i mønsteret...... ;)

Zincite
25-02-12, 13:42
Tusen takk Dietta:blomster: da spørs det om ikke jeg skal tenke blanding eller bambus eller ull :) Fint med vinterkjole, og det er vel kanskje det jeg får mest bruk for/glede av.

Jeg sliter med å bruke merinoull om ikke det står klart at det er økologisk produksjon. Klarer ikke å være etisk forbruker på alle måter, men leste om hvordan de behandler merinosauene en gang - og mistet lysten på å støtte det :( Brukte Falk fra Dale til Marius/Spaceinvadersgenseren. Likte å strikke med det :ja:

Og pinne 4 eller 4,5 er omtrent det jeg har tenkt meg. Ikke for grovt og varmt, men overkommelig arbeidsmengde :p

Luftige sommerjakker høres smart ut. Jeg er dessverre ikke så flink til å hekle, må alltid sjekke hvordan jeg hekler halvstav og helstav - er bare sikker på fastmasker. Men det fungerte fint på sjalet med halvstaver. Så nå husker jeg det nok en månedstid :)

Dietta
25-02-12, 13:54
Falk er et veldig godt garn å strikke av - helt enig med deg der :). Det eneste dummer er at siden det er ren ull, begrenser bruker seg til vinterhalvåret. Strikker du den som kjole, er den jo rålekker om sommeren også. Dumt det med Merinoulla, det står ingenting om økologisk produksjon hos Dale :(
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken ;)

Supera
25-02-12, 14:59
Jeg sliter med å bruke merinoull om ikke det står klart at det er økologisk produksjon. Klarer ikke å være etisk forbruker på alle måter, men leste om hvordan de behandler merinosauene en gang - og mistet lysten på å støtte det :(
Nå ble jeg nysgjerrig og måtte jeg google for å finne ut hva det var snakk om. Det er altså snakk om mulesing. Forferdelig inngrep, men tanken bak det var god - forhindre at bløt ull og hudfolder inviterte en kjøttspisende parasitt i å bosette seg der. Ikke spesielt koselig for sauen å få den parasitten som graver seg ned i huden og spiser sauen innover heller...

Zincite
25-02-12, 15:00
...
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken ;)

Jeg skal lete litt rundt om, det er "halve gleda" å planlegge :ja: hyggelig at du også tror den blir fin! Kan jo også spørre i garnbutikken om de har noen forslag. De hadde i alle fall veldig stort utvalg :)
Håper bare de eventuelt er litt flinkere til å beregne garntilgang enn hun i butikken hvor jeg kjøpte garn til Mariusgenseren. Hadde med mannen genseren skulle passe til og greier, men hun virket nesten litt oppgitt da jeg kom tilbake en uke etterpå for mer. Hun informerte om at det ikke var lurt å få en annen innfarging fordi jeg hadde kjøpt for lite. (Og jeg husker slikt litt for godt :o).

Zincite
25-02-12, 15:04
Nå ble jeg nysgjerrig og måtte jeg google for å finne ut hva det var snakk om. Det er altså snakk om mulesing. Forferdelig inngrep, men tanken bak det var god - forhindre at bløt ull og hudfolder inviterte en kjøttspisende parasitt i å bosette seg der. Ikke spesielt koselig for sauen å få den parasitten som graver seg ned i huden og spiser sauen innover heller...
Hadde de brukt bedøvelse under inngrepet hadde det vært en helt annen sak :ja:

BenteR
25-02-12, 17:03
Minsten min ønsker seg strikket trekk til datastolen.
Siden han er Stones-fan på sin hals, mekker jeg et mønster med tunge-logoen, tenker jeg.
Men jeg er veldig usikker på hvilket garn jeg skal bruke.
Han bor nesten i den stolen, så garnet må tåle litt. Han kikket på sitteunderlagene jeg har tovet av Nille-garn, og mente dette skulle nok være godt nok, men jeg er altså ikke helt sikker.
Noen som har tips?

Photobscura
25-02-12, 17:14
Ull/akryl-blanding er nok mest slitersterkt, skulle jeg mene. Mye sokkegarn er i den blandingen. Se på f.eks. Viking sportsragg. Det er ikke særlig dyrt, finnes i mange fine farger, og tåler en god del. :)

Dietta
25-02-12, 19:33
Helt enig med Photo der gitt. Hadde gått for et sokkegarn jeg også :)

BenteR
25-02-12, 20:52
Da får jeg handle inn sokkegarn:D
Takk for hjelpen!

aatinka
27-02-12, 15:51
Noen som har et godt bomullsgarn å anbefale? Som er godt å strikke med, helst ikke mercerisert og som holder fasongen.

Litt avhengig av tykkelse på garnet du ønsker så har jeg veldig god erfaring med Dalegarn sitt Lerke, det er blanding av ull og bomull og virker som det holder fasongen godt og er ikke så "dødt" som bomullsgarn.

Og det sjalet var dødslekkert!!

aatinka
27-02-12, 15:53
Men Dropsmønstrene er i det minste gratis. Jeg blir litt oppgitt når jeg kjøper et Sandneshefte og garn i dyre dommer og må gjette meg til halvparten av oppskriften ... og det er ikke bare et enkelttilfelle :nei:

Flotte ting, Aatinka, Dietta og smgj! :)

Takk - og ja, jeg har opplevd det samme. Derfor prøver jeg alltid å skumme igjennom mønstrene før jeg kjøper dem sånn at jeg i alle fall tror at jeg skjønner dem :)

Huldr
27-02-12, 16:16
Takk - og ja, jeg har opplevd det samme. Derfor prøver jeg alltid å skumme igjennom mønstrene før jeg kjøper dem sånn at jeg i alle fall tror at jeg skjønner dem :)Lurt :ja: Men noen ganger finnes det ikke noe alternativ, så da får man heller bite i det sure eplet hvis man vil ha noe :cool:

Og jeg skjønner det jo etter litt prøving og feiling - det er bare så surt at man skal betale så mye for en halv oppskrift, mye av innsatsen for å få det til å henge i hop faller jo på en selv når så mye er utelatt ...

Zincite
27-02-12, 16:20
Litt avhengig av tykkelse på garnet du ønsker så har jeg veldig god erfaring med Dalegarn sitt Lerke, det er blanding av ull og bomull og virker som det holder fasongen godt og er ikke så "dødt" som bomullsgarn.

Og det sjalet var dødslekkert!!
Tusen takk - det er så hyggelig at flere liker sjalet :) ! Visste med en gang jeg så det at jeg hadde lyst på et slikt.

Jeg har sendt en mail for å sjekke om merinoullen i Lerke kommer fra sauer som ikke har blitt utsatt for mulesing (i alle fall ikke uten bedøvelse). Jeg har hengt meg litt opp i at jeg ikke ønsker å støtte det. Det høres jo ellers ut som om det er akkurat noe slikt som hadde passet for en slik kjole :ja:

Huldr
28-02-12, 10:39
Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles (http://shop.pickles.no/no/) har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita (http://shop.pickles.no/no/produkter/garn/abuelita-3-trads-merino/abuelita-3-trads-tynn-merino-ubleket.html) heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).

I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel :)

Zincite
28-02-12, 11:25
Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:

Takk for din henvendelse vedrørende mulesing av merinosauer.
Dale Garn kjøper merinoull fra internasjonale leverandører. Mulesing er et tema som opptar mange, og våre leverandører garanterer ovenfor oss at den ull vi kjøper er fra merinosauer hvor mulesing ikke praktiseres. Vi er opptatt av at sauene skal få en human behandling, men har dessverre ikke anledning til å direkte oppsøke opphavsstedet for ullproduksjonen og dermed kontrollere disse opplysningene, og er derfor avhengig av å stole på leverandørens kvalitetskontroll og forsikringer. Merinoull kommer også fra Sør-Amerika og New Zeland, hvor mulesing etter vår kunnskap ikke praktiseres, da den aktuelle fluen ikke eksisterer der. Hvis merinoullen i tilfeller stammer fra Australia, skal den da i følge vår leverandørs forsikringer ikke være fra sauer hvor mulesing praktiseres.

Jeg oppfatter det som om de ikke er sikre selv :confused:

Photobscura
28-02-12, 11:31
Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:

Jeg oppfatter det som om de ikke er sikre selv :confused:
Jeg tror de er så sikre som de kan være, ut fra hvordan jeg leser mailen deres. Jeg har muligens vært så naiv at jeg trodde ingen i Norge importere garn fra sauer som har blitt klippet på denne måten lenger.

Zincite
28-02-12, 11:32
Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles (http://shop.pickles.no/no/) har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita (http://shop.pickles.no/no/produkter/garn/abuelita-3-trads-merino/abuelita-3-trads-tynn-merino-ubleket.html) heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).

I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel :)

Da jeg googlet fant jeg at dyrevernalliansen "går god for" alt garn fra Sandnes og Gjesdal i forhold til mulesing. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull, men har også kikket på Abuelita. Liker hele filosofien bak :) Så ikke utenkelig at det blir ren ullkjole. Ull er jo et veldig godt materiale. Mange fine farger er det hos pickles også. Så får jeg bare prøve å finne ut hvor mye garn jeg trenger. Koser meg med planlegging, og så blir det en liten nedtur om kjolen ikke blir fin :p

Zincite
28-02-12, 11:47
Jeg tror de er så sikre som de kan være, ut fra hvordan jeg leser mailen deres. Jeg har muligens vært så naiv at jeg trodde ingen i Norge importere garn fra sauer som har blitt klippet på denne måten lenger.
Jeg er vel så kynisk at jeg tenker de vet at det er et problem, at det er lett for forhandlerne å si at det er mulesingsfritt og at dalegarn er en så stor produsent at det er vanskelig å få nok ull og samtidig være sikre. Men så tror jeg også at om det er noe - så er det bare en liten andel av ulla som ikke er fri.

Huldr
28-02-12, 11:58
Jeg er vel så kynisk at jeg tenker de vet at det er et problem, at det er lett for forhandlerne å si at det er mulesingsfritt og at dalegarn er en så stor produsent at det er vanskelig å få nok ull og samtidig være sikre. Men så tror jeg også at om det er noe - så er det bare en liten andel av ulla som ikke er fri.Jeg tenker akkurat det samme ... så man må nok se an sin egen samvittighet her. Det er ikke lett å være idealist :o

Da jeg googlet fant jeg at dyrevernalliansen "går god for" alt garn fra Sandnes og Gjesdal i forhold til mulesing. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull, men har også kikket på Abuelita. Liker hele filosofien bak :) Så ikke utenkelig at det blir ren ullkjole. Ull er jo et veldig godt materiale. Mange fine farger er det hos pickles også. Så får jeg bare prøve å finne ut hvor mye garn jeg trenger. Koser meg med planlegging, og så blir det en liten nedtur om kjolen ikke blir fin :pJa, så at du tenkte på en mindre varm kjole :ja:

Sandnes har jo også et merinoull/bomullsgarn, Mini Duett (http://www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=34). Tynt garn men ...

Og du, jeg er sikker på at den kjolen blir fin! ;)

Zincite
28-02-12, 12:01
Jeg tenker akkurat det samme ... så man må nok se an sin egen samvittighet her. Det er ikke lett å være idealist :o

Ja, så at du tenkte på en mindre varm kjole :ja:

Sandnes har jo også et merinoull/bomullsgarn, Mini Duett (http://www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=34). Tynt garn men ...

Utrolig mye garn å velge mellom, og det er jo mulig å strikke med dobbelt garn også :) den hadde jeg ikke sett, takk :blomster:

Photobscura
28-02-12, 12:02

Åh, det garnet var jo perfekt! Noe sånt har jeg faktisk lett etter til en litt tynnere vår/høst-genser! Takk!

Huldr
28-02-12, 12:05
Utrolig mye garn å velge mellom, og det er jo mulig å strikke med dobbelt garn også den hadde jeg ikke sett, takk :blomster:
Åh, det garnet var jo perfekt! Noe sånt har jeg faktisk lett etter til en litt tynnere vår/høst-genser! Takk! Bare hyggelig å kunne hjelpe to så flotte damer! :neie:

Carisma
28-02-12, 16:50
. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull,

eller alpakka? Det skal være varmeregulerende.

Zincite
28-02-12, 17:25
Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja:

Dietta
28-02-12, 17:28
Uansett hva slags garn du velger, er jeg helt sikker på at kjlen blir drittlekker. Gleder meg til å se bilde :D

Photobscura
29-02-12, 00:42
Bare hyggelig å kunne hjelpe to så flotte damer! :neie:
Aaaw, takker! :neiertilbake:

Klara
29-02-12, 09:43
eller alpakka? Det skal være varmeregulerende.

Alpakka er et herlig garn! Har akkurat strikket en genser i drops alpakka, gleder meg sånn til å bruke den :smile:

Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig!

Licota
29-02-12, 21:11
Alpakka er et herlig garn! Har akkurat strikket en genser i drops alpakka, gleder meg sånn til å bruke den :smile:

Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig!
O

For å unngå at alpakka siger, kan det lønne seg å strikke plagg med en tråd alpakka og en tråd ren ull :).

aatinka
03-03-12, 19:51
Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry (http://www.ravelry.com/projects/aatinka/blooming-fuchsia-mystery-kal), og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...

https://lh3.googleusercontent.com/-YZbGVNZN_gk/T1JElcI_0UI/AAAAAAAACrk/fLnvvjw_SIw/s512/DSC_0123.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-eJaMBg7SHy8/T1JEqJTS35I/AAAAAAAACsY/my5sYsjTfwQ/s800/DSC_0131-001.JPG

Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry (https://lh5.googleusercontent.com/-eJaMBg7SHy8/T1JEqJTS35I/AAAAAAAACsY/my5sYsjTfwQ/s800/DSC_0131-001.JPG) eller på bloggen min (http://strikkekrok.blogspot.com/).

sistegang
03-03-12, 21:39
Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry (http://www.ravelry.com/projects/aatinka/blooming-fuchsia-mystery-kal), og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...

https://lh3.googleusercontent.com/-YZbGVNZN_gk/T1JElcI_0UI/AAAAAAAACrk/fLnvvjw_SIw/s512/DSC_0123.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-eJaMBg7SHy8/T1JEqJTS35I/AAAAAAAACsY/my5sYsjTfwQ/s800/DSC_0131-001.JPG

Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry (https://lh5.googleusercontent.com/-eJaMBg7SHy8/T1JEqJTS35I/AAAAAAAACsY/my5sYsjTfwQ/s800/DSC_0131-001.JPG) eller på bloggen min (http://strikkekrok.blogspot.com/).
WOW for et fantastisk arbeid. Det kan du være stolt av.

Dietta
03-03-12, 22:44
Utrolig flott aatinka :D Det er noen timers jobb det der ja. Synes fargen var fin jeg - skikkelig gla'farge :)

Dilly
04-03-12, 03:10
Åååh, så nydelig det ble, aatinka :) nydelig mønster.

Zincite
04-03-12, 11:16
Sjalet ble veldig fint aatinka :ja:
Spennende med Knit Along også. Og noen ganger er det morsomt å prøve nye farver :)

BenteR
04-03-12, 15:36
Det sjalet var rett og slett nydelig aatinka!
Jeg likte fargen også; en skikkelig sprek og optimistisk farge!

Camomilla
05-03-12, 12:58
Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D

Dietta
05-03-12, 21:28
Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja:
Lite tips: Drops-garnet Cotton light skal relanseres. Derfor selges nå restlageret ut med 40 % rabatt :D
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ?

aatinka
06-03-12, 09:23
Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D

Takk til alle som har kommentert sjalet!

Dessverre så står ikke fargen helt til min rosa rosacea-hud, jeg syns jeg ser ut som en tomat når jeg tar på sjalet. Så det havner i gi-bort-haugen, og så får jeg strikke meg et nytt i en litt mer kledelig farge :)

Jeg er forresten ferdig med Booty Bag'en (http://www.ravelry.com/projects/aatinka/pirate-queen-booty-bag), den ble tovet i går kveld. Det var LITT av et styr for å få strukket den ut siden den svarte siden ble mindre enn den blå siden... Fordi det svarte garnet var tynnere enn det blå - kan du fatte og begripe det? Men tror den ble bra likevel! Bilder kommer senere ;)

Og takk for kompliment for håret :)

Photobscura
06-03-12, 09:28
Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:

aatinka
06-03-12, 11:21
Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:

Jeg har den samme allergien som du snakker om, og den har nok ikke avtatt etter at jeg begynte på lavkarbo. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte da jeg bestilte garnet, men noen blir sikkert glad for å få det i gave :)

Zincite
06-03-12, 13:33
Lite tips: Drops-garnet Cotton light skal relanseres. Derfor selges nå restlageret ut med 40 % rabatt :D
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ?
Forstår ikke hvorfor jeg ikke har sett det garnet før, jeg har jo vært på garnstudio flere ganger :o Tusen takk, nå husker jeg på det til neste prosjekt - har mange planlagt i hodet alt.
For etter alle tilbakemeldinger og titting på nettet så endte jeg med 3 tråds merino - fra abuelita(pickles).
Atså garantert mulesingfritt, men mye tynnere pinner (3) og varmere garn enn jeg så for meg. Men tror på at fasongen holder. Så jeg melder meg vel om ca 2 år tenker jeg ;) Jeg er ikke verdens raskeste.
Fargevalget ble rødt(rose), jeg går mye med svart og fikk lyst på noe annerledes.
Men med ovenfra og ned raglan som Photo foreslo så slipper jeg monteringsproblemer. Og jeg har valget om å lage genser om det ikke blir så fint med kjole som jeg tror. Uten å måtte rekke opp alt.
Garn og pinner er på vei i posten :)
Bruker litt tid til å finne ut hva jeg vil, setter veldig pris på å få tenke høyt her og at så mange har hjulpet meg :)

Dietta
06-03-12, 16:25
Så flott av du har funnet garn. Må si jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet :) Selv om det skulle ta to år :p
Enig i at det er mye smartere å strikke fra halsen og ned. Som du sier, blir det ikke bra som kjole, er det lite som skal rekkes opp. Smarte Photo :D

Photobscura
06-03-12, 18:13
Smarte Photo :D
Oh, I try. :D
Syntes det var veldig gøy å strikke omvendt raglan, lettere også da å regulere lengde på både ermer og bole, syntes jeg!

Dietta
06-03-12, 18:24
Oh, I try. :D
Syntes det var veldig gøy å strikke omvendt raglan, lettere også da å regulere lengde på både ermer og bole, syntes jeg!
Helt enig. Jeg har aldri prøvd omvendt raglan, men det står på programmet. Har bestandig hatt trøbbel med lengden på både bol og ermer, så det er virkelig er genial løsning :)

Zincite
09-03-12, 11:04
Med annet garn og pinne 2,5 så endret jeg litt på mønsteret :) og oppdaterer her fordi halskanten ble finere. Den får også litt buefasong som jeg tror gjør at den vil ligge finere mot hals/skuldre.
Så sånn ble oppskriften:

Legg opp 14 masker
1. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 4r - 2sm - k - 1r - k - 3r
3. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 3r - 2sm - k -3r - k - 3r
5. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 2r - 2sm - k - 5r - k - 3r
7. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 1r - 2sm - k - 7r - k - 3r
9. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 2sm - k- 3r - 2sm - k 4r - k -3r
11. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 2r - k - ssk - 5r - 2sm - k - 2sm - 2r
13. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 3r - k - ssk - 3r - 2sm - k - 2sm - 2r
15. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 4r - k - ssk - 1r - 2sm - k - 2sm - 2r
17. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 5r - k -1av, 2sm, løft den første over - k - 2sm - 2r
repeter 3. - 17. pinne
2.,4.,6.,8., ble til 1 løst av og r ut pinnen (dk strikkes som 1m men gir finere fasong/buer halskanten og litt større hull i kanten ned mot resten av genseren)
Og slik ser den ut:

smgj
09-03-12, 11:35
Zincite - ble fin den der. Jeg tror du har rett i at den blir penere litt mer liggende mot halsen.

Laelli
11-03-12, 16:11
Så herlig tråd :D Glad jeg kom over denne! Jeg har nettopp lagt ut et innlegg om hvordan jeg heklet en mappe til mac'en min: http://jdiy.blog.com/

sistegang
11-03-12, 19:58
Jeg har konstruert mønsteret sjøl etter mål, og sydd meg to skjørt i helga. Applikasjonen er en kattepus.

Supera
14-03-12, 16:47
Skulle ønske jeg også hadde syskillz. Ikke er jeg så forferdelig kreativ heller. Jeg fant en fin side som heter IKEA hackers (http://www.ikeahackers.net/) og fant noen kule lamper jeg ville lage der. Inspirert av denne (http://www.ikeahackers.net/2011/02/triple-melodi-feather-shade.html) ble det to av disse:

Dietta
16-03-12, 08:24
De var fantastisk flotte Supera :ja: Må innrømme at jeg ble veldig imponert nå altså. Har aldri tenkt på at det går an å lage lamper selv.
Superflink er du :)

FrkMarge
16-03-12, 08:33
Kan jeg melde meg på denne tråden jeg også?
Har holdt inne til jeg var ferdig med mitt største prosjekt hittil... Øst-Telemarksbunad til datteren min. Hun er konfirmant i år, og siden vi ikke hadde råd til å kjøpe ferdig og jeg hadde lyst til å prøve, ble det hjemmebrodert og faktisk nesten ferdig hjemmemontert også.
Glemte å fotografere veska, men det kan jeg gjøre senere :)

Er litt stolt av meg selv siden jeg hverken har sydd plattsøm eller montert et eneste klesplagg som passer til noe større enn Barbie noen gang.:p

Nå er det tilbake til haugen med små "UFO'er" og nye småprosjekter lol

http://i1215.photobucket.com/albums/cc503/FrkMarge/Haandarbeid/P1013421.jpg

Charlott
16-03-12, 08:35
Jeg er skikkelig imponert over alt hva dere får til jeg! :D :D

Photobscura
16-03-12, 08:37
Frk Marge! :eek: :eek: :eek:! Shit! Det var jo HELT utrolig!

FrkMarge
16-03-12, 08:46

Jeg har brukt 3 år da.... med noen lange pauser innimellom:p

Dietta
16-03-12, 09:43
Så flink du er til å sy sistegang :) Det var veldig flotte skjørt. Er ikke noe glad i å sy jeg da - sikkert pga manglende talent :o Synes det er greit å sy gardiner (bare rette sømmer), men utover det er jeg ikke særlig god nei....

Dietta
16-03-12, 09:45
WOW, frøken Marge, helt utrolig :ja: Fantastisk jobb. Plattsøm er morsomt, men bunad er jammen meg et stort prosjekt. Jeg har brodert noen store juleduker i plattsøm, men tror aldri jeg hadde startet med en bunad nei :o

akas
16-03-12, 10:03
Nydelig brodert, frøken Marge. Jeg vet hvilken jobb det er (jeg broderte min sunnmørsbunad selv i ungdommens dager). Og tenk så glad datteren din blir fordi nettopp DU har sydd bunaden. Det er mye kjærlighet i de stingene!

smgj
16-03-12, 10:22
Tiltredes - HELHJERTET!

Supera
16-03-12, 11:42
De var fantastisk flotte Supera :ja: Må innrømme at jeg ble veldig imponert nå altså. Har aldri tenkt på at det går an å lage lamper selv.
Superflink er du :)
Takk! :snill: Det tok 10 minutter å lage da, så det var ikke noe avanserte greier. Man får kjøpt remser med fjær som de har sydd til "bånd" på ebay, og så bare limte jeg dem i tre rader oppover lampene. Alle som er innom kommenterer fjærlampene mine. Og mange av dem som kjører forbi også. Man ser dem godt fra veien. Jeg driver med et annet prosjekt også da. Jeg limer på muffinsformer på en papirlampeskjerm. Planen er at det skal bli "lysekrona" mi over spisebordet. Jeg har limt på 500 muffinsformer så langt, men det var ikke i nærheten av nok, så jeg har bestilt 2000 muffinsformer til.

Og angående å lage lampeskjermer selv, man får kjøpt lampeskjermskjelett på hobbybutikker og så kan man kle det med ønsket stoff. Moren min hadde en periode der hun lagde noen av dem.
Har holdt inne til jeg var ferdig med mitt største prosjekt hittil... Øst-Telemarksbunad til datteren min. Hun er konfirmant i år, og siden vi ikke hadde råd til å kjøpe ferdig og jeg hadde lyst til å prøve, ble det hjemmebrodert og faktisk nesten ferdig hjemmemontert også.

Er litt stolt av meg selv siden jeg hverken har sydd plattsøm eller montert et eneste klesplagg som passer til noe større enn Barbie noen gang.:p
Wow! :eek: Jeg tror jeg må foreslå det til ei venninne som driver og broderer på bilder og slikt hele tiden. Hvor mange broderte bilder vil man ha på veggen liksom? :geip:

Klara
16-03-12, 12:58
Ferdig med alpakkagenser med raglanfelling (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=91&d_id=5&lang=no) i naturhvit. Strikketeknisk er den ikke helt der, men jeg har lært veldig mye. Og så er den like myk og varm selv om det er noen ujevne og vridde masker her og der!

Nå holder jeg på med kjole (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=107&d_id=18&lang=no) i rosa bomull, og har kommet til armhullfelling. Strikker den på rundpinne i stedet for fram og tilbake, liker det mye bedre. Har gått veldig greit, men neste gang jeg skal gjøre noe sånt skal jeg felle av på fire steder, ikke bare to, tror den ville falt finere da. Ja ja. Går fort å strikke på tykke pinner - herlig :smile:

Skulle gjerne sendt med bilder, men kamera ligger i en flytteeske et sted... Er det mulig å legge inn blider rett fra iphone? *blond*

Klara
16-03-12, 13:00
FrkMarge - Fantastisk! Wow!

Supera - Morsomme fjerlamper, og så fint kjøkkenet ditt har blitt!
Muffinsformer som lysekrone? Høres fabelaktig ut! Hvordan skal den se ut?

Photobscura
16-03-12, 13:29
Ferdig med alpakkagenser med raglanfelling (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=91&d_id=5&lang=no) i naturhvit. Strikketeknisk er den ikke helt der, men jeg har lært veldig mye. Og så er den like myk og varm selv om det er noen ujevne og vridde masker her og der!

Nå holder jeg på med kjole (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=107&d_id=18&lang=no) i rosa bomull, og har kommet til armhullfelling. Strikker den på rundpinne i stedet for fram og tilbake, liker det mye bedre. Har gått veldig greit, men neste gang jeg skal gjøre noe sånt skal jeg felle av på fire steder, ikke bare to, tror den ville falt finere da. Ja ja. Går fort å strikke på tykke pinner - herlig :smile:

Skulle gjerne sendt med bilder, men kamera ligger i en flytteeske et sted... Er det mulig å legge inn blider rett fra iphone? *blond*
Denne har jeg også strikket! Strikker faktisk litt mer på den nå, lager hette, og så skal jeg ha lomme foran! :). Men det skjer det som alltid skjer med gensere hos meg -de blir passe i bolen/bærestykket, og for store i ermene, og ettersom jeg strikket den i small, så burde jeg vel bare ha strikket ermene med færre masker, rett og slett. Jeg strikket dem med en halv pinnestørrelse mindre, men det hjalp lite ... :o
Men det er en super nybegynnergenser!

Klara
16-03-12, 13:50
Denne har jeg også strikket! Strikker faktisk litt mer på den nå, lager hette, og så skal jeg ha lomme foran! :). Men det skjer det som alltid skjer med gensere hos meg -de blir passe i bolen/bærestykket, og for store i ermene, og ettersom jeg strikket den i small, så burde jeg vel bare ha strikket ermene med færre masker, rett og slett. Jeg strikket dem med en halv pinnestørrelse mindre, men det hjalp lite ... :o
Men det er en super nybegynnergenser!

Det blir sikkert kjempefint! Veldig glad i hette-og-lommekonseptet!
Hm, kjedelig med ermene. Den passet fint på meg, men så har jeg litt ekstra kraftige overarmer, jeg tror det stammer fra mine bartenderdager :D

Ja, genseren er ypperlig for en nybegynner! Jeg felte av til hals litt før, er så glad i vide halser. Nå vurderer jeg å strikke en til, men i bomull. Noen cm lengere i bolen, kanskje, og så perlestrikk eller noe annet fint på bærestykket.

FrkMarge
16-03-12, 14:10

Er det kunststrikk?
Det er så nydelig men jeg skjønner absolutt ingenting av oppskriftene:p
Sjalet var nyyydelig!:)

Camomilla
16-03-12, 15:54

http://i1215.photobucket.com/albums/cc503/FrkMarge/Haandarbeid/P1013421.jpg

Så utrolig vakkert! Jeg har vest-telemark bunaden, så jeg er vel litt partisk :p Et fantastisk stykke arbeid frk. Marge :D

FrkMarge
16-03-12, 18:33
Jeg har konstruert mønsteret sjøl etter mål, og sydd meg to skjørt i helga. Applikasjonen er en kattepus.
Imponerende å sy klær synes jeg, særlig når du har laget mønsteret selv:eek:

...kanskje jeg skulle prøve meg på noe sånnt jeg også, nå som jeg vet at jeg kan fôre både stakk og forkle:p... kanskje jeg tør å montere bunadsjakke og skjorte til meg selv også....:o

aatinka
16-03-12, 18:38

Så fine skjørt! Skulle ønske jeg kunne bli litt mer venner med symaskina, det er jo så genialt å sy noe som passer akkurat... Jeg får trene meg på båtputene jeg skal sy snart :)

Skulle ønske jeg også hadde syskillz. Ikke er jeg så forferdelig kreativ heller. Jeg fant en fin side som heter IKEA hackers (http://www.ikeahackers.net/) og fant noen kule lamper jeg ville lage der. Inspirert av denne (http://www.ikeahackers.net/2011/02/triple-melodi-feather-shade.html) ble det to av disse:

De lampene var kjempefine! Ble litt imponert over klokka på veggen også jeg :)

Virkelig imponerende! Plattsøm på stoff er IKKE enkelt, det er skikkelig vanskelig å få det jevnt. Jeg strevde mye med en kystdrakt jeg har brodert (herre), der skal det være krekling-bær på skjorta, og det var skikkelig vanskelig å få dem runde. Broderiet ditt ser jo helt nydelig og jevnt ut!

aatinka
16-03-12, 18:43
Er det kunststrikk?
Det er så nydelig men jeg skjønner absolutt ingenting av oppskriftene:p
Sjalet var nyyydelig!:)

Tja, usikker på hva man kan kalle kunststrikk, men det SER vanskeligere ut enn det er. Mønsteret fremkommer ved å strikke kast og masker sammen på ulike måter (viktig om de heller til høyre eller venstre). Oppskriften på dette får du med både diagram og alle radene skrevet i tekst (på engelsk), og jeg syns ikke det er så vanskelig å følge, bare tidkrevende :)

Er veldig fornøyd med sjalet, det blir nok flere av disse i andre farger :)

Dietta
16-03-12, 23:06
I mangel av maleoppgaver for øyeblikket, har jeg tatt fram heklenåla igjen :)
Nå blir det pusekatt (http://www.free-crochet.com/detail.html?code=FC00763&cat_id=314) :D

BenteR
16-03-12, 23:57
Den katten har jeg laget flere av, men jeg har brukt rester av ymse farn og kvaliteter når jeg har laget dem. Genial måte og bli kvitt små garnrester.
Nydelig bunadsøm, frk Marge - mektig imponert over jevnheten i broderiet!
Kyle lamper Supera!
Det er alltid så mye inspirerende og se i denne tråden.
Dere er jammen kreative!

Supera
17-03-12, 09:32
Gå på forumet med itlf og legge inn bilde som normalt, koble telefonen til PCen eller sende mail til PC med bildet for eksempel. Eller... går det med itlf? Apple er jo så forbanka sært at du må vel bruke ilåter for å koble til mobil og PC?
De lampene var kjempefine! Ble litt imponert over klokka på veggen også jeg :)
Hehe, takk. Sånne klokker har de overalt på de store interiørkjedene Bohus, skeidar, living og sånt.
Kyle lamper Supera!
Kyle faktisk. :geip: Men takk! :snill:
Supera - Morsomme fjerlamper, og så fint kjøkkenet ditt har blitt!
Tihi, takk. Man ser ikke kjøkkenet så forferdelig godt akkurat der da... Jeg må få lagt ut flere bilder snart...
Muffinsformer som lysekrone? Høres fabelaktig ut! Hvordan skal den se ut?
Slik ser den ut nå. Krøller sammen én og én muffinsform og limer på. Vet ikke enda om det blir fint, men... Jeg se for meg at det blir en kul lyseffekt av det. Jeg har dimmer til den bryteren og så bruker jeg bare LED-pærer, så da bør det vel gå fint å leke hobbyelektriker og lodde sammen tre kabler slik at jeg får tre pærer inni der? Eller om det kanskje er en sånn sukkerbit som er en til tre? Jeg får se om én pære er nok først.

Dietta
17-03-12, 09:34
Helt enig BenteR, morsom katt og fin måte å bli kvitt restegarn på :) Lurer på om jeg må rekke opp igjen, for jeg synes den blir for tykk, har nemlig brukt dobbelt garn og nål nr 5. Skjørtet får en enorm diameter, så det blir plass til uendelig mange poser :D.
Hvilken nål brukte du, og gjorde du noen endringer på maskeantallet ?

Dietta
17-03-12, 09:37
Wow Supera, den så stilig ut. Skjønner at det går med uendelig mengde muffinsformer ja, for en jobb. Jammen godt du ikke behøver å bake kaker å ha i formene også ;)

Supera
17-03-12, 10:08
I mangel av maleoppgaver for øyeblikket, har jeg tatt fram heklenåla igjen :)
Nå blir det pusekatt (http://www.free-crochet.com/detail.html?code=FC00763&cat_id=314) :D
Haha, kult. Så du skal drive og grave oppi skjørtet til stakkars pusen når du skal ha poser? :geip:

Dietta
17-03-12, 10:33
Haha, kult. Så du skal drive og grave oppi skjørtet til stakkars pusen når du skal ha poser? :geip:
:lol: Ops, det hadde jeg ikke tenkt på. Får håpe det blir en pus som synes det er helt greit at jeg driver oppunder skjørtet hennes til stadighet :p Eller kanskje jeg skulle hekle en "Great Garlic Girl" pus ??? :eek: Da kan jo fingringen straks bli litt morsommere for min del ;)

Supera
17-03-12, 10:53
Wow Supera, den så stilig ut. Skjønner at det går med uendelig mengde muffinsformer ja, for en jobb. Jammen godt du ikke behøver å bake kaker å ha i formene også ;)
Takk! :snill: Ja, takk og lov for det. Det er nok å snurpe sammen og lime én og én muffinsform.
:lol: Ops, det hadde jeg ikke tenkt på. Får håpe det blir en pus som synes det er helt greit at jeg driver oppunder skjørtet hennes til stadighet :p Eller kanskje jeg skulle hekle en "Great Garlic Girl" pus ??? :eek: Da kan jo fingringen straks bli litt morsommere for min del ;)
Hehehe, en liten (eller stor) overraskelse under skjørtet hadde vært utrolig morsomt.

BenteR
17-03-12, 12:06
Helt enig BenteR, morsom katt og fin måte å bli kvitt restegarn på :) Lurer på om jeg må rekke opp igjen, for jeg synes den blir for tykk, har nemlig brukt dobbelt garn og nål nr 5. Skjørtet får en enorm diameter, så det blir plass til uendelig mange poser :D.
Hvilken nål brukte du, og gjorde du noen endringer på maskeantallet ?

Jeg har laget noen med nål 3,5 og noen med 4. Har ikke forandret på maskeantallet, men har laget den litt lenger eller kortere alt etter restegarnmengden.......
Jeg synst det er helt ok med vidt skjørt, siden det er snurpet nederst. Da ser skjørtet ikke spilt ut når jeg har fylt med en normal mengde poser.

Dietta
17-03-12, 12:37
Jeg har laget noen med nål 3,5 og noen med 4. Har ikke forandret på maskeantallet, men har laget den litt lenger eller kortere alt etter restegarnmengden.......
Jeg synst det er helt ok med vidt skjørt, siden det er snurpet nederst. Da ser skjørtet ikke spilt ut når jeg har fylt med en normal mengde poser.
Tusen takk BenteR. Har begynt på noen påskegule grytekluter i påvente av at jeg skal tenke meg ferdig. Tror nok det blir å rekke opp, for denne katten blir mer enn velfødd selv uten plastikkposer :D

aatinka
17-03-12, 21:41
Hehe, takk. Sånne klokker har de overalt på de store interiørkjedene Bohus, skeidar, living og sånt.

Da er det ikke rart jeg ikke har sett dem før, er aldri på sånne plasser... :)

Photobscura
21-03-12, 14:06
Jeg er litt treig av meg, men har endelig fått publisert et nytt garnblogginnlegg!
Strikkejakke til mamma (http://jorunmedgarn.blogspot.com/2012/03/min-heldige-mor.html). :)

Dietta
21-03-12, 14:23
Jeg er litt treig av meg, men har endelig fått publisert et nytt garnblogginnlegg!
Strikkejakke til mamma (http://jorunmedgarn.blogspot.com/2012/03/min-heldige-mor.html). :)
Den var drittlekker Photo - og nydelig farge :)

Photobscura
21-03-12, 14:52
Takk! Hun ble kjempeglad! Det er mammas favorittfarge, og den kler henne SÅ godt!
Jeg har lyst til å strikke den til meg selv også, i svart, men da med tynt garn, enda litt kortere og litt mer innsving, og kanskje lommer og hette. :)

Charlott
21-03-12, 15:21

:ja:

Photobscura
21-03-12, 15:35
Takk, Charlott! :D

Jabba
21-03-12, 17:38
Jeg driver også med litt håndarbeid innimellom.....fant noen rammer som har ligget i skapet en stund og dekorerte dem med litt ymse....
http://finncdn.no/mmo/2012/3/vertical-5/20/8/338/556/28_371401394.jpg
http://finncdn.no/mmo/2012/3/vertical-5/20/8/338/556/28_705853072.jpg
http://finncdn.no/mmo/2012/3/vertical-5/20/8/338/556/28_1956332466.jpg

aatinka
21-03-12, 18:56

Den ser skikkelig deilig og varm ut! Heldig mamma :-)

aatinka
21-03-12, 18:58
Så fine dekorasjoner, Jabba! Har sansen for sånne hjerter :-)

Jabba
21-03-12, 19:01
Så fine dekorasjoner, Jabba! Har sansen for sånne hjerter :-)

Takker og bukker! :)

Photobscura
21-03-12, 21:14
Takker, Aatinka!

Flotte rammer med ymse i, Jabba!

TrillTrall
22-03-12, 11:44
Jeg holder på å strikke nok en genser til meg selv og har lyst på slik hals-krage som på denne:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=135&d_id=45&lang=no

I denne oppskriften felles det og strikkes frem og tilbake etterpå, men siden jeg strikker en genser med raglanfelling hadde det vært veldig praktisk om jeg kunne bare strikke helt opp og så sy og klippe før jeg plukker opp masker - burde gå fint det?

Dilly
24-03-12, 21:22
I dag har jeg kjøpt mønster og garn til denne (http://www.geilsk.dk/webshop/vis/p/sommerligt-strik/livstykke-i-3-trd-bomuld-og-uld/) toppen :) Jeg kjøpte en sags jeansblå i blanding ull/bomull. Herlig garn. Denne har jeg hatt lyst på lenge. Må bare vente til jeg blir ferdig med sommerjakka jeg strikker av Tuva-garn fra Europris først.

Ziltoidia
24-03-12, 22:01
Håndarbeid! Tjohei!
Har strikket og heklet litt i det siste. Noe er rett og slett rene kopier fra garnstudio.. mens noe annet er frihånd. Skal gå an å se hva som er hva. :P
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/DSC_0012-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/DSC_0012.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/cr.jpg http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/knitcrochet.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/Lollypoop/DSC_0144.jpg

jajja... en helt normal ting for en 22 år gammel metalhead å sysle med. :P

Zincite
25-03-12, 12:02
I dag har jeg kjøpt mønster og garn til denne (http://www.geilsk.dk/webshop/vis/p/sommerligt-strik/livstykke-i-3-trd-bomuld-og-uld/) toppen :) Jeg kjøpte en sags jeansblå i blanding ull/bomull. Herlig garn. Denne har jeg hatt lyst på lenge. Må bare vente til jeg blir ferdig med sommerjakka jeg strikker av Tuva-garn fra Europris først.
Takk for linken, likte hvordan de bevisst bruker struktur i strikkemodellene for å skape fasong :)

Charlott
25-03-12, 12:35
Kjempesøte, Jabba!

I dag har jeg kjøpt mønster og garn til denne (http://www.geilsk.dk/webshop/vis/p/sommerligt-strik/livstykke-i-3-trd-bomuld-og-uld/) toppen :) Jeg kjøpte en sags jeansblå i blanding ull/bomull. Herlig garn. Denne har jeg hatt lyst på lenge.
Den var skikkelig lekker!

Håndarbeid! Tjohei!
Har strikket og heklet litt i det siste. Noe er rett og slett rene kopier fra garnstudio.. mens noe annet er frihånd. Skal gå an å se hva som er hva. :P

jajja... en helt normal ting for en 22 år gammel metalhead å sysle med. :P
Du er jo skikkelig kreativ! :D Masse både kult og fint :ja:

Ziltoidia
28-03-12, 22:16
Takk skal du ha, Charlott! :D

Dietta
28-03-12, 22:20
Det var virkelig nydelige dekorerte rammer Jabba *misunnelig* :)

Så mye flott du har strikket Ziltoidia :)

Og dere andre har jammen meg fine prosjekter på gang igjen.

Hekler for tiden her. Rakk opp katta, men er på god vei igjen nå. Det har blitt noen grytekluter underveis også. Skal legge ut bilde en dag.....

Photobscura
01-04-12, 11:24
Noen lur måte å finne fram til strikkefastheten (og ev. pinnetykkelse) når man bruker dobbel tråd? Gitt at jeg f.eks bruker to tråder fra et garn som vanligvis har en strikkefasthet på 23x10 på 3,5-pinner?

Charlott
01-04-12, 11:33
Rakk opp katta...............
:eek:

Klara
01-04-12, 11:35
Noen lur måte å finne fram til strikkefastheten (og ev. pinnetykkelse) når man bruker dobbel tråd? Gitt at jeg f.eks bruker to tråder fra et garn som vanligvis har en strikkefasthet på 23x10 på 3,5-pinner?

Uten å måtte prøve seg fram, som selvsagt er kjedelig og bortkastet? :p

på garnstudio (http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn_oversikt_alt.php) sine sider sier de:

to tråder fra A tilsvarer en tråd fra C
tre tråder fra A tilsvarer en tråd fra D
fire tråder fra A tilsvarer en tråd fra E
to tråder fra C tilsvarer en tråd fra E

23 m regnes som A, og i gruppe C brukes 4, 4,5 og 5 ;)
Ville prøvd 5.

Klara
01-04-12, 11:36
...og strikkefasthet vil sannsynligvis bli 17, hvis man følger garnstudio sin logikk.

Photobscura
01-04-12, 11:37
Ah, takker!!
Som du ser er jeg både for lat til å prøve selv, eller søke det opp ... :cool: Og det funka, jo! Haha!

Klara
01-04-12, 11:38
Ah, takker!!
Som du ser er jeg både for lat til å prøve selv, eller søke det opp ... :cool: Og det funka, jo! Haha!

Latskap lønner seg stort sett :ja:

Huldr
01-04-12, 11:55
Er det noen som har prøvd å slipe/pusse ned spisse strikkepinner? Har noen fra Prym som holder på å lage hull i fingertuppen min ... :cool:

Huldr
01-04-12, 12:48
Er det noen som har prøvd å slipe/pusse ned spisse strikkepinner? Har noen fra Prym som holder på å lage hull i fingertuppen min ... :cool:Jeg kom på at jeg hadde noe smergelpapir, så jeg prøvde. Ikke å anbefale - det er veldig lett å få det ujevnt. Men så kom jeg på å ta neglelakk på spissen for å erstatte den bortslitte emaljen, så nå går det bedre. Dumme Prym-pinner, de har veldig dårlig overgang mellom pinne og vaier, så maskene blir sittende fast bak "kneika", og spiss ende. Dårlig kombinasjon!

Så dermed, nytt spørsmål - er det noen som vet om gode, ikke for spisse pinner i tynne dimensjoner (2 1/2 og 3)? :)

Photobscura
01-04-12, 12:53
Jeg kom på at jeg hadde noe smergelpapir, så jeg prøvde. Ikke å anbefale - det er veldig lett å få det ujevnt. Men så kom jeg på å ta neglelakk på spissen for å erstatte den bortslitte emaljen, så nå går det bedre. Dumme Prym-pinner, de har veldig dårlig overgang mellom pinne og vaier, så maskene blir sittende fast bak "kneika", og spiss ende. Dårlig kombinasjon!

Så dermed, nytt spørsmål - er det noen som vet om gode, ikke for spisse pinner i tynne dimensjoner (2 1/2 og 3)? :)
Uff, ja. Jeg kjøper ALDRI mer rundpinner på Bogerud etter å ha slitt av garnet på grunn av de overgangene.
Neglelakk har jeg også hørt, av mamma tror jeg.
Har dessverre ingen gode tips, men opplever stort sett at de som de selger på Elna er ganske gode. Men med tynne pinner er det liksom one of two evils; at de ikke skal være så butte at det blir vanskelig å hente opp masker, eller at de ikke skal være så spisse at man stikker hull på fingrene, nærmest ... :cool:

Huldr
01-04-12, 12:59
Uff, ja. Jeg kjøper ALDRI mer rundpinner på Bogerud etter å ha slitt av garnet på grunn av de overgangene.
Neglelakk har jeg også hørt, av mamma tror jeg.
Har dessverre ingen gode preferanser, men opplever stort sett at de som de selger på Elna er ganske gode. Men med tynne pinner er det liksom one of two evils; at de ikke skal være så butte at det blir vanskelig å hente opp masker, eller at de ikke skal være så spisse at man stikker hull på fingrene, nærmest ... :cool:Ja, det er jo et dilemma, det der :ja:. Men de har en tendens til å splitte garnet også, så da er de litt for spisse synes jeg.

Disse er kjøpt på Elna, de fører dessverre bare Prym i de tynne pinnene, men de de har på Bogerud er muligens enda verre. Jeg har bare prøvd ett par derfra, og de hadde så ekkel overflate, syntes jeg. Da er det bedre å betale litt mer, altså.

Photobscura
01-04-12, 13:02
Ja, det er jo et dilemma, det der :ja:. Men de har en tendens til å splitte garnet også, så da er de litt for spisse synes jeg.

Disse er kjøpt på Elna, de fører dessverre bare Prym i de tynne pinnene, men de de har på Bogerud er muligens enda verre. Jeg har bare prøvd et par derfra, og de hadde så ekkel overflate, syntes jeg. Da er det bedre å betale litt mer, altså.
Ja, de har en klump den ene enden, og jeg måtte bare gi opp og ta en annen rundpinne fra en UFO for å ikke rive av meg håret i frustrasjon!
Jeg kjøpte 2 og 2,5-pinner på Elna i fjor høst, synes de er helt ok! Og jeg tror den bunaden jeg strikka herda fingrene mine temmelig godt ... ;) Men rop gjerne ut om du finner noen pinner som er akkurat passe spisse/butte og har en god overgang, a! ;)

Ellers er det jo SUPERbillig å kjøpe strikkepinner på Ebay, har jeg hørt, og om de ikke er helt som man vil ha dem, så har man jo ikke kasta bort så mye penger. En rundpinne i norske butikker koster jo gjerne over femti spenn stykket!

Huldr
01-04-12, 13:08
Ja, de har en klump den ene enden, og jeg måtte bare gi opp og ta en annen rundpinne fra en UFO for å ikke rive av meg håret i frustrasjon!
Jeg kjøpte 2 og 2,5-pinner på Elna i fjor høst, synes de er helt ok! Og jeg tror den bunaden jeg strikka herda fingrene mine temmelig godt ... ;) Men rop gjerne ut om du finner noen pinner som er akkurat passe spisse/bytte og har en god overgang, a! ;)

Ellers er det jo SUPERbillig å kjøpe strikkepinner på Ebay, har jeg hørt, og om de ikke er helt som man vil ha dem, så har man jo ikke kasta bort så mye penger. En rundpinne i norske butikker koster jo gjerne over femti spenn stykket!Nesten seksti, faktisk :eek:. 59 kr koster de på Elna nå ...

Har du prøvd de korteste pinnene?

Jeg har egentlig bare hatt problemer med dette ene paret, pinne 3 og 40 cm, sånn med svart wire. De med lengre, gjennomskinnelig wire i samme dimensjon har jeg ikke hatt problemer med, selv om det er Prym det også. Nå har jeg altså investert i en liten rundpinne i 2 1/2, håper det ikke går samme veien med dem når jeg har brukt dem litt ...

Zincite
01-04-12, 13:26
Jeg kjøpte bambuspinner nr3 fra pickles som jeg trives veldig godt med. Ser de har åpent lager på torsdager (på Rodeløkka), så da slipper du jo porto eventuelt. Men om du skal strikke i påsken så er det vel ikke noe alternativ.
Har en 2,5 som er kjøpt på Nille faktisk, og den er ikke spesielt spiss :) men mulig jeg var heldig med den.

Huldr
01-04-12, 15:40
Jeg kjøpte bambuspinner nr3 fra pickles som jeg trives veldig godt med. Ser de har åpent lager på torsdager (på Rodeløkka), så da slipper du jo porto eventuelt. Men om du skal strikke i påsken så er det vel ikke noe alternativ.
Har en 2,5 som er kjøpt på Nille faktisk, og den er ikke spesielt spiss :) men mulig jeg var heldig med den.Takk, Zincite! Jeg skulle vært på Pickles-lageret en tur uansett for å bytte noe garn, så da kan jeg se der :ja:. Det går greit nå, med neglelakken, så påska er berget uansett :)

Og takk for tips om Nille, det er verdt å sjekke ut det også! Lurer faktisk på om de Prym-pinnene er spesielt spisse, har googlet litt og det er flere som mener det.

Dietta
01-04-12, 19:19
Ha, når jeg strikker sokker i babyull el., så ender jeg bestandig opp med plasterlapp på peke-lang-og ringfinger på venste hånd. Når jeg har stuklet hull på den første fingeren, bytter jeg til neste finger, og så neste.
Av og til flytter plastere seg, og pinnen finner selvfølgelig hullet. Da hyler jeg så ille at gubben tror jeg blir drept :eek:

Huldr
01-04-12, 19:51
Hehe, godt å høre at det ikke bare er meg, Dietta :D

Det er så ekkelt å strikke med plasterlapp, synes jeg. Men det begynner å bli litt hull i fingeren, ja :flau:

Dietta
01-04-12, 19:55
Har faktisk byttet ut plasteret med sånn hvit teip på orange dispenser fra apoteket de siste gangene. Det fungerer mye bedre enn plaster, og sitter veldig godt. Tar på mange runder, og det hender at jeg ikke tar de av meg når når trikketøyet blir lagt bort for kvelden. Sitter på til neste kveld, selv gjennom dusjen etc. ;)

Huldr
01-04-12, 20:02
Åh - det var lurt! Det har jeg jo! Takk takk, o smarte, snille Dietta! :suss:

Dietta
01-04-12, 20:20
Åh - det var lurt! Det har jeg jo! Takk takk, o smarte, snille Dietta! :suss:
Bare hyggelig :D

Huldr
01-04-12, 21:32
Jeg hadde bare på blå dispenser, mulig den er litt smalere? Litt ekkelt først, men så fikk jeg teken. Ett stk babyullbukse skal bli ferdig i løpet av påska :heia:

Dietta
01-04-12, 21:42
Jeg hadde bare på blå dispenser, mulig den er litt smalere? Litt ekkelt først, men så fikk jeg teken. Ett stk babyullbukse skal bli ferdig i løpet av påska :heia:
Den på blå dispenser sitter mye mer fast på huden, og kan være vanskelig å få av. Sikkert greit på våre fingre, men jeg har helt sluttet på bruke den på junior. Huden hans blir rett og slett sår av den :(
Du får både den blå og den orange i flere bredder. Driter i bredden jeg, bare surrer detso flere ganger rundt fingrene ;)

Carisma
01-04-12, 22:34
De har veldig billige bambuspinner på TGR (og ikke tiger som de het før :rolleyes:) som kanskje er verdt å sjekke ut?

sistegang
01-04-12, 23:04
Er det noen som har prøvd å slipe/pusse ned spisse strikkepinner? Har noen fra Prym som holder på å lage hull i fingertuppen min ... :cool:
Jeg sverger til flytende plaster på "hullete" fingre.

Huldr
02-04-12, 00:23
De har veldig billige bambuspinner på TGR (og ikke tiger som de het før :rolleyes:) som kanskje er verdt å sjekke ut?Tja, kanskje? Jeg er litt skeptisk til bambuspinner i den tykkelsen, de brekker lett, så det bør være god kvalitet ... men jeg kan jo ta en titt. Takk! :)

Jeg sverger til flytende plaster på "hullete" fingre.Smart, takk til deg også! :blomster:

Huldr
02-04-12, 01:08
Den på blå dispenser sitter mye mer fast på huden, og kan være vanskelig å få av. Sikkert greit på våre fingre, men jeg har helt sluttet på bruke den på junior. Huden hans blir rett og slett sår av den :(
Du får både den blå og den orange i flere bredder. Driter i bredden jeg, bare surrer detso flere ganger rundt fingrene ;)Skjønner! Jeg fant ut at jeg ikke likte å ha så mye surret rundt, så har bare tatt litt. Fant ut at andre ledd på venstre pekefinger også trengte litt beskyttelse, så den kom godt med der også. Strikking er en risikosport :p

Klara
02-04-12, 08:41
Jeg elsker pinnene fra Knit Picks :love: De er ganske dyre, men på de tykkere pinnene kan man skru pinnene av wiren, så da sparer man inn litt på at man bare trenger wire i forskjellige lengder. De er fantastiske å strikke med, og vidunderlig hverdagsluksus!

smgj
02-04-12, 09:46
Jeg elsker pinnene fra Knit Picks :love: De er ganske dyre, men på de tykkere pinnene kan man skru pinnene av wiren, så da sparer man inn litt på at man bare trenger wire i forskjellige lengder. De er fantastiske å strikke med, og vidunderlig hverdagsluksus!

Jeg liker symphonie wood sine... Har dog ikke prøvd tynnere enn 3.5-nåler fra dem. Overgangene er fine og systemet er veldig fleksibelt.
http://www.amazon.co.uk/Knit-Pro-Symfonie-Circular-Interchangeable/dp/B004FZ2VGW/ref=sr_1_4?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1333352726&sr=1-4

Dietta
02-04-12, 10:21
Strikking er en risikosport :p

Jepp. Spøk aldri med en dame med tynne strippepinner i hendene :lol:

Huldr
02-04-12, 11:08

Jeg liker symphonie wood sine... Har dog ikke prøvd tynnere enn 3.5-nåler fra dem. Overgangene er fine og systemet er veldig fleksibelt.
http://www.amazon.co.uk/Knit-Pro-Symfonie-Circular-Interchangeable/dp/B004FZ2VGW/ref=sr_1_4?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1333352726&sr=1-4Jeg har siklet på sånne luksuspinner en stund, men det er jo så mange typer, rosentre, ibenholt, metallpinner, og disse fargerike (som er veldig fine!).

Jeg ble litt forvirret her, Knit Picks har Harmony Wood og Knit Pro har Symphonie Wood, men det er tydeligvis det samme, bare forskjellige navn i USA og Europa.

Klara, snakker du også om trepinnene - eller er det metallpinner du har? Og har du prøvd dem i tynne utgaver?

Huldr
02-04-12, 11:09
Jepp. Spøk aldri med en dame med tynne strippepinner i hendene :lol::shifty:

Dietta
02-04-12, 11:15
:shifty:
Ja der kan du se. Spisse strikkepinner lager mer ugang enn hull i fingrene :lol:

Huldr
02-04-12, 11:28
Ja der kan du se. Spisse strikkepinner lager mer ugang enn hull i fingrene :lol: Vel, nakenstrikking er visst ikke et ukjent begrep :Dhttp://ecx.images-amazon.com/images/I/51MdSezSeLL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU01_.jpg

http://pinkurocks.typepad.com/pinku/images/anna.jpeg

Klara
02-04-12, 16:21
Det er de jeg mener, smgj! Visste ikke at de hadde på amazon, sikkert billigere enn fra butikk!

Huldr - Forvirret selv, men tror det er samme produkt med annet navn. Jeg har de mangefargede i tre. De finnes i plast i forskjellige farger, og de ser leeekre ut, men jeg liker følelsen av tre i hånden. Tror det tynneste jeg har er 2,5 eller 3, men har ikke pinnene tilgjengelig nå.

FrkMarge
02-04-12, 17:02
http://pinkurocks.typepad.com/pinku/images/anna.jpegMå være det verste jeg har sett noensinne tror jeg:eek:

La spesiellt merke til veslas interesse for detaljene:eek:

Dietta
02-04-12, 17:05
Det bildet er bare herlig :D Husker første gang jeg så det - da holdt jeg på å ramle av stolen.
Hm.... Lurer på om dette kan være "gaven til han som har alt".......... :p

Mariann S
02-04-12, 17:44

Herre Gud, no e det rett før eg tissar på meg :lol:

Carisma
02-04-12, 22:16
My god, det er så mye feil med det bildet. :eek:
De finnes i plast i forskjellige farger, og de ser leeekre ut, men jeg liker følelsen av tre i hånden. Tror det tynneste jeg har er 2,5 eller 3, men har ikke pinnene tilgjengelig nå.

Jeg har et helt brett med de i plast, kjøpte de på Du store alpakka i vestre gran. Men ikke fått testet de... Kjekt å ha :p

BenteR
03-04-12, 16:06
Jeg er endelig ferdig med dragene jeg heklet som solbeskyttelse
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/001-1.jpg
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/003-1.jpg

Dietta
03-04-12, 16:23
Wow BenteR - de var fantastisk flotte :heia: Det har jammen meg vært litt av en jobb. Virkelig imponert :ja:
Regner med at du har stivet de med noe. Sukkerlake eller spray fx ?

BenteR
03-04-12, 16:29
Takk Dietta!
Sukkerlake.
Var så dum at jeg kjøpte 10 kg sukker rett før jeg fikk diabetes for halvtannet år siden, og noe må jeg bruke sukkeret til:D

Dietta
03-04-12, 16:48
Takk Dietta!
Sukkerlake.
Var så dum at jeg kjøpte 10 kg sukker rett før jeg fikk diabetes for halvtannet år siden, og noe må jeg bruke sukkeret til:D
Det er absolutt den mest fornuftige måten å bruke sukker på spør du meg :p

TigerTove
03-04-12, 17:42
Urolig stilige Bente!! Har du funnet et mønster på dem, eller heklet du dem på frihånd?

BenteR
03-04-12, 17:47
Jeg kjøpte mønsteret via nettet for noen år siden. Mønsteret er i tekst og ikke diagram, så det var nesten som når vi var barn og tegnet en strek fra en til to og så videre, motivet kom ikke frem før jeg var kommet langt av gårde. Noen feil/dårlige forklaringer førte til at den første dragen min måtte rekkes opp fordi tunga havna bak i nakken :D:rolleyes:
Oppskriften er på drage som her,
enhjørning som jeg har laget tidligere, og har på gjesterommet
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/004-1.jpg
ugle, sommerfugl og havfrue

TigerTove
03-04-12, 19:27
Helt nydelig var den :love: Har du en link?

BenteR
03-04-12, 20:53
Skal sjekke om jeg har link på den skrevne oppskriften.

BenteR
03-04-12, 21:36
Og her er linken til hvor jeg kjøpte mønsteret
http://www.anniesattic.com/list.html?criteria=fantasy+filet&go.x=0&go.y=0

Huldr
04-04-12, 11:40
Kjempetøffe drager, Bente!

Jeg skal pimpe sykkelen min tenkte jeg, med en slik:

http://4.bp.blogspot.com/-xrOXUJfsUyw/T2XhCGkkDTI/AAAAAAABxaM/VhVsqgCdJX0/s400/il_570xN.216854974.jpg

Men jeg vil ikke bruke mercerisert bomullsgarn etter at jeg fant ut (var det her i tråden kanskje?) hvor utrolig kjemisk og giftig prosessen med mercerisering er (les mer her (http://www.cottonchild.no/news/265-3-4-2008.htm)). Så jeg lurer på å hekle i umercerisert garn og impregnere med miljøvennlig spray (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164543314). Hva tror dere, blir det god nok beskyttelse mot skitt, fukt og det som verre er?

Photobscura
04-04-12, 12:02
Wow, så utrolig kult, Huldr!

smgj
04-04-12, 12:36
Kan du ikke hekle i tynne, fargede plastremser? Eller nylonsnor?

Dietta
04-04-12, 12:37
Den var bare drittstilig Huldr :D

Huldr
04-04-12, 13:27
Wow, så utrolig kult, Huldr!

Den var bare drittstilig Huldr :DJa, ikke sant? :heia:

Kan du ikke hekle i tynne, fargede plastremser? Eller nylonsnor?Tja, det er jo sikkert mulig, men tror det blir et mer omfattende prosjekt i så fall - plastremser må man vel nesten lage selv av plastposer, og nylonsnøre koster vel ganske mye mer enn garn pr meter. Det jeg har sett rundt omkring har vært bomull, men av den merceriserte typen.

Vi har sykkelbod her jeg bor, så den blir ikke stående ute så mye. Jeg tenker at hvis man impregnerer godt, så vil det kunne gå greit - kanskje ... :)

Photobscura
04-04-12, 14:17
Akrylgarn? De har billig på TGR! :)

Kanutten
04-04-12, 14:23
BenteR for noen råstilige solskjermer!! :heia: Frister til kopiering! :rodme:
Tenk å kunne ha overrasket sambo med tre solskjermer til soverommet vårt som ser ut som skummende ølglass?? :ivrig:

Huldr
04-04-12, 15:32
Akrylgarn? De har billig på TGR! :)I know! :) Har tenkt på det også. Men det er så mye mer farger å velge mellom i bomull, og jeg har litt sperrer mot akryl ...

De har fått et bomull/akrylgarn på Drops nå forresten, Cotton Light, tilbud nå. Tenkte på det evt. Men blir litt tjukt for mitt prosjekt, tror jeg ... Kanskje til nytte for noen andre :)

En del av det å være kreativ er jo å eksperimentere med teknikker og materialer og se hva som funker ;). Så går nok for bomullsgarn med impregnering, så får jeg bare se hvordan det går!

Photobscura
04-04-12, 15:36
Ja, jeg har sett at cotton light har kommet tilbake, det er perfekt, for jeg har så lyst til å strikke meg en bomullsgenser, men i ren bomull så blir den gjerne iltt tung og den mister den så lett formen.

Men skjønner hva du mener. Mulig det finnes noe du kan sette inn garnet med etter det er ferdig også. Noe olje e.l. for å gjøre det mer vannavstøtende.

Huldr
04-04-12, 15:40
Ja, jeg har sett at cotton light har kommet tilbake, det er perfekt, for jeg har så lyst til å strikke meg en bommullsgenser, men i ren ull så blir den gjerne iltt tung og den mister den så lett formen.
Det høres veldig lurt ut! :ja:
Men skjønner hva du mener. Mulig det finnes noe du kan sette inn garnet med etter det er ferdig også. Noe olje e.l. for å gjøre det mer vannavstøtende.Ja, jeg tenkte på noe slikt, olje eller voks, og har googlet til øyet ble stort og vått uten å finne noe ... Men jeg tenker at med en to-tre lag med spray kan det hende det blir bra nok.

Zincite
04-04-12, 16:25
Det høres veldig lurt ut! :ja:
Ja, jeg tenkte på noe slikt, olje eller voks, og har googlet til øyet ble stort og vått uten å finne noe ... Men jeg tenker at med en to-tre lag med spray kan det hende det blir bra nok.
Vet ikke om denne (http://karismainterior.blogspot.com/2011/06/super-stoff-impregnering-og.html) kan være noe for deg? Du kan jo google litt mer og se om den er så miljøvennlig som den gir seg ut for? Aner ikke hva den koster, men det må jo gå an å finne ut.

Huldr
04-04-12, 19:06
Vet ikke om denne (http://karismainterior.blogspot.com/2011/06/super-stoff-impregnering-og.html) kan være noe for deg? Du kan jo google litt mer og se om den er så miljøvennlig som den gir seg ut for? Aner ikke hva den koster, men det må jo gå an å finne ut.Den ser bra ut Zincite :ja:. Kanskje den er bedre enn den jeg linket til fra Clas O. Denne heter visst Fiber Protector og koster 89 på en fiskeutstyrbutikk jeg googlet meg frem til :)

Photobscura
08-04-12, 17:21
Noen som har noen gode triks for å skille rent ullgarn fra ullgarn med akryl i seg? Har en haug med restegarn liggende, som jeg tenkte å strikke sitteunderlag av og tove, men selv om mesteparten nok er ren ull, så aner jeg at også noe av det er akryl, og det er jo litt uheldig ...

Dilly
08-04-12, 20:07
Kutt opp noen biter på ca 30 cm og knyt fast i en eller annen ting. Kjør dem igjennom en vask i vaskemaskinen. Da tror jeg de enkelte garnbitene avslører hva de er laget av :)

Photobscura
08-04-12, 20:45
Kutt opp noen biter på ca 30 cm og knyt fast i en eller annen ting. Kjør dem igjennom en vask i vaskemaskinen. Da tror jeg de enkelte garnbitene avslører hva de er laget av :)
Det var jo lurt! Kan bli mye å gjøre da, jeg har SÅÅ mye restgarn, og i mange øyensynlig like farger ... :o

smgj
08-04-12, 21:50
Vil også tro de oppfører seg forskjellig om du tenner på dem... Acryl er jo plast.

Photobscura
08-04-12, 21:53
Vil også tro de oppfører seg forskjellig om du tenner på dem... Acryl er jo plast.
Ja, tenkte på det, men mener jeg prøvde uten at det var så lett å si forskjell. Det er jo stort sett ikke særlig mer enn 5-10 prosent akryl i disse garnene ... :o

Zincite
10-04-12, 16:45
Har du prøvd å håndtove med varmt såpevann, eller er det for mye jobb om du har veldig mange?

Jeg har ikke tovet med garn, men tovet noen bilder i ull for mange år siden. Og trooor at om du tar en tråd og legger i varmt såpevann og bretter litt sammen eller ruller mellom hendene så vil du raskt se om det tover litt...

Vil jo anta at du fort ser om det tover - og du har full kontroll på hvilke nøster som tover/ikke tover om du er litt systematisk i fremgangsmåten.

Photobscura
10-04-12, 17:20
Jeg har sikkert et femtitalls nøster, så jeg hadde vel håpet på et litt enklere tips, ja! :p Men takk for tipset! Jeg må vel finne ut av det. :)

Photobscura
10-04-12, 17:20
Kan glutenmel brukes som vanlig hvetemel?
Nå er jeg veldig spent på hvilket håndarbeidsprosjekt dette omhandler! :p

Egwene
10-04-12, 17:22
Hahahahaha XD
Jeg er helt borte vekk for driver med andre ting samtidig, så feil tråd:P
Bare og slette x)

smgj
10-04-12, 18:39
Nå er jeg veldig spent på hvilket håndarbeidsprosjekt dette omhandler! :p
Det måtte jo bare ha vært trolldeig... ;)

Imse
10-04-12, 21:24
Jeg har sikkert et femtitalls nøster, så jeg hadde vel håpet på et litt enklere tips, ja! :p Men takk for tipset! Jeg må vel finne ut av det. :)
Riv av en bit ekte ulltråd og en av den du er usikker på. Tenne på endene. Du ser fort hvem som smelter og tar fort fyr..

FrkMarge
13-04-12, 21:16
Kjempetøffe drager, Bente!

Jeg skal pimpe sykkelen min tenkte jeg, med en slik:

http://4.bp.blogspot.com/-xrOXUJfsUyw/T2XhCGkkDTI/AAAAAAABxaM/VhVsqgCdJX0/s400/il_570xN.216854974.jpg

Men jeg vil ikke bruke mercerisert bomullsgarn etter at jeg fant ut (var det her i tråden kanskje?) hvor utrolig kjemisk og giftig prosessen med mercerisering er (les mer her (http://www.cottonchild.no/news/265-3-4-2008.htm)). Så jeg lurer på å hekle i umercerisert garn og impregnere med miljøvennlig spray (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164543314). Hva tror dere, blir det god nok beskyttelse mot skitt, fukt og det som verre er?Hvor finer man oppskrift til en sånn? Den var dritstilig og hadde passet perfekt til min retrosykkel:D

Huldr
14-04-12, 13:59
Hvor finer man oppskrift til en sånn? Den var dritstilig og hadde passet perfekt til min retrosykkel:DRavelry (http://www.ravelry.com/patterns/library/skirt-guards) :)

Dietta
14-04-12, 14:04
Ravelry (http://www.ravelry.com/patterns/library/skirt-guards) :)
Denne er så tøff at jeg vurderer å anskaffe en retrosykkel, bare for å hekle denne :D
Ravelry rocks !!!!!

Huldr
14-04-12, 14:06
Denne er så tøff at jeg vurderer å anskaffe en retrosykkel, bare for å hekle denne :D
Ravelry rocks !!!!!Oh yeah :_punk:

BenteR
14-04-12, 14:23
Jeg laget noe så enkelt som en sutteklut som gave til babyen av kompisen til ungene venter i disse dager
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/001-2.jpg
Oppskriften fant jeg på ....trommevirvel...ravelry
http://www.ravelry.com/patterns/library/baby-blanket-55

Photobscura
15-04-12, 13:11
For en sutteklut, BenteR! Og vakker katt! :hearts:

Jepp, da har jeg blogget igjen!
Et par vanter (http://jorunmedgarn.blogspot.com/2012/04/rykevotter.html), og ei ... lue (http://jorunmedgarn.blogspot.com/2012/04/dark-side-of-hello-kitty.html)! ;)

Zincite
15-04-12, 13:14
Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring til hvordan denne røde og hvite borden lages?
Eller hva jeg skal google på for å finne en forklaring?