View Full Version : Karbo og sukkerarter
LillePille
13-08-10, 18:20
På mange varer står det eksempelvis
Karb. 14 gram
Av disse, sukkerarter 2 gram
Det er ikkje produkt med spesifiserte sukkeralkoholar, slik som ifa, men f.eks nøtter.
Skal ein rekne med alle karb'ane her, eller kun sukkerartane?
Du skal regne ALLE karbene!
Stivelse er likefullt karber, selv om det ikke er sukker!;)
Photobscura
13-08-10, 18:45
Karbohydrater er ikke bare sukker, men også stivelse. Den karbohydratmengda som står oppført er den som er, med mindre det er sukkeralkoholer ;).
Karbohydrater er ikke bare sukker, men også stivelse. Den karbohydratmengda som står oppført er den som er, med mindre det er sukkeralkoholer ;).
Hva med Atkinsbarene da??? 2,1 står det foran... Og mange, mange flere karber på baksiden???
Hva med Atkinsbarene da??? 2,1 står det foran... Og mange, mange flere karber på baksiden???
Ja, men de er sukkeralkoholer og kan trekkes fra!
Ja, men de er sukkeralkoholer og kan trekkes fra!
Puuuuhhh!!! Det var da enda bra :)
Dvs. at sukkerfri tyggegummi - Ekstra, med 66g karb - hvorav 66g er sukkerlalkoholer kan tygges med god samvittighet? :rolleyes:
Dvs. at sukkerfri tyggegummi - Ekstra, med 66g karb - hvorav 66g er sukkerlalkoholer kan tygges med god samvittighet? :rolleyes:
Problemet er typen sukkeralkoholer!
Sorbitol og xylitol oppfattes som sukker i kroppen og kan gi blodsukkerstigning som igjen gir utskillelse av insulin og dermed fettlagring!:eek:
hmm.. okei, håper bare ikke de 3 stk tyggisene jeg spiste idag da (glemte meg og spiser vanligvis en pakke om dagen) ødela noe.. :/
Problemet er typen sukkeralkoholer!
Sorbitol og xylitol oppfattes som sukker i kroppen og kan gi blodsukkerstigning som igjen gir utskillelse av insulin og dermed fettlagring!:eek:
Oppfattes? Sorbitol, blir bygd opp til sukker(glukose) i magen. (Sorbitol =! sukker i munnen, men Sorbitol = sukker i magen)
Og Xylitol tas opp av cellene uten hjelp av insulin.
Oppfattes? Sorbitol, blir bygd opp til sukker(glukose) i magen. (Sorbitol =! sukker i munnen, men Sorbitol = sukker i magen)
Og Xylitol tas opp av cellene uten hjelp av insulin.
??? Og poenget ditt er???
??? Og poenget ditt er???
Kroppen "oppfatter" ikke sorbitol som sukker, siden sorbitol er blitt til sukker ved å ta seg til et "par" ekstra molekyler. Og må dermed brenne av sukkeret og går ikke gjennom fordøyelse-systemet uskadet.
Og xylitol trigger ikke insulin, siden cellene spiser xylitol uten hjelp av insulin.
Poenget mitt er
Sorbitol = fy fy
xylitol = ok.
Poenget mitt er
Sorbitol = fy fy
xylitol = ok.
Kunne du ikke bare ha sagt det med en gang???;)
Har lært at xylitol er like fyfy, jeg da, men.....
Bruker svært sjelden noen av dem, så det spiller nok liten rolle for min del!
vel... xylitol utsetter jo fettforbrenningen, men den er den minste onde mellom de to søtningene.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.