kaz
10-09-10, 18:59
Her kommer en oppskrift jeg fant og der jeg bare trengte å bytte ut sukker med sukkererstatning! Kjempegod, og blir enda bedre med litt pisket krem på toppen! Lykke til!
Forresten: Jeg malte mine egne mandler, da jeg rett og slett ikke fant malte mandler. Hvis noen vet hvor jeg kan kjøpe malte mandler, tar jeg imot tips med takk :):)
Supergod lavkarbo sjokoladekake
· 125 gr smør
· 150 gr min. 70 % sjokolade
· 1 ts vaniljeekstrakt
· 3-4 dråper mandelessens
· 125 gr erytrithol ( fås hos Norsk Senter for Riktig Ernæring AS
Industriveien 20, 2020 Skedsmokorset eller www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no/).)
· 6 eggeplommer
· 6 eggehviter
· 250 gr malte mandler
· Sett ovnen på 190 grader.
· Smelt sjokoladen og smøret i vannbad. Tilsett sukkererstatning, vaniljeekstrakt og vanilje og bland godt.
· Ta ut fra vannbadet og tilsett eggene, ett om gangen. Rør godt mellom hver gang du tilsetter eggene.
· Visp eggehvitene til det er stivt. Tilsett hviten til sjokolademassen – litt av gangen. Rør imellom.
· Bland til slutt de malte mandlene inn og rør godt. Stekes i rundform i ca 50 minutter.
Forresten: Jeg malte mine egne mandler, da jeg rett og slett ikke fant malte mandler. Hvis noen vet hvor jeg kan kjøpe malte mandler, tar jeg imot tips med takk :):)
Supergod lavkarbo sjokoladekake
· 125 gr smør
· 150 gr min. 70 % sjokolade
· 1 ts vaniljeekstrakt
· 3-4 dråper mandelessens
· 125 gr erytrithol ( fås hos Norsk Senter for Riktig Ernæring AS
Industriveien 20, 2020 Skedsmokorset eller www.spisdegslank.no (http://www.spisdegslank.no/).)
· 6 eggeplommer
· 6 eggehviter
· 250 gr malte mandler
· Sett ovnen på 190 grader.
· Smelt sjokoladen og smøret i vannbad. Tilsett sukkererstatning, vaniljeekstrakt og vanilje og bland godt.
· Ta ut fra vannbadet og tilsett eggene, ett om gangen. Rør godt mellom hver gang du tilsetter eggene.
· Visp eggehvitene til det er stivt. Tilsett hviten til sjokolademassen – litt av gangen. Rør imellom.
· Bland til slutt de malte mandlene inn og rør godt. Stekes i rundform i ca 50 minutter.