View Full Version : "Nutella" og andre sjokoladepålegg


Biggie Small
12-10-10, 21:24
Hentet fra den fantastiske Healthy Indulgences (http://healthyindulgences.blogspot.com/) bloggen;

~90 gr. hasselnøtter
- 5 ss raps/peanøttolje
- 100 gr. mørk sjokolade (70% eller sukkerfri)
- 2 ts flytende Natreen eller 2 ts. flytende Sukralose eller 1/4 ts. flytende Stevia (ev. pulvernatreen) til smak.
- 4 ss. tørrmelk (f.eks. Viking helmelkspulver)
- en liten klype sjøsalt

Legg hasselnøttene på plate i ovn ca. 150 grader i et kvarter. Rist litt på panna noen ganger så nøttene snur på seg mens de er i ovnen.

Ha nøttene i et kjøkkenhåndkle og gni av så mye av skallet som du får til (ikke farlig å la noe sitte igjen).

Hell nøttene i en kaffekvern (eller det du bruker for å lage mel av frø/nøtter) og mal men ikke så lenge at det blir oljete.

Ha rapsoljen i en beholder og så de malte nøttene. Bruk en stavmikser og bland sammen i 1-2 minutter så det minst mulig kornete tekstur.

Smelt sjokoladen i en kopp i mikroen i 30 sek + 15 + 15 for å få en jevn tyktflytende masse (rør rundt med tskje).

Rør i melkepulveret, sukkererstatningen og sjøsalt i sjokoladen og hell det i olje/nøtter blandingen mens du rører med en skje. Bruk sleikepott for å få med alt.

Bruk et tidligere syltetøyglass (rent uten lukt) el. lign. å hell alt oppi. Sett i kjøleskap i 1 døgn så smak og tekstur får satt seg.

Man kan prøve med andre nøtter også, hasselnøtter fungerer fint fordi de har en fremtredende "tørr" smak. Jeg har prøvd både med peanøtter og mandler men hassel ser ut til å gi spesielt smaksrikt sjokoladepålegg.

Coockie
13-10-10, 10:46
Får man tak i Viking helmelkpulver i vanlige dagligvarekjeder?

Zillah
13-10-10, 11:00
Får man tak i Viking helmelkpulver i vanlige dagligvarekjeder?
Ja, tror dei fleste har det.

Biggie Small
13-10-10, 22:34
Får man tak i Viking helmelkpulver i vanlige dagligvarekjeder?

Kjøpte på COOP så det burde vel finnes både her og der :)

Du kan sikkert bruke en annen type melkepulver (skummet el. lign.)

Mvh
Biggie

somaya
14-10-10, 02:09
Dette må jeg teste, mest for å kunne gi ungene 'sunt' sjokopålegg. Tenkte å lage det med stevia. Jeg har en guttunge som er jeg må hjemme nugattien for om vi har det i hus....
Takker for oppskrift!:)

Biggie Small
15-10-10, 08:24
Sukkerfri mørk sjokolade (med maltiol) brukt i slik blanding gir meg ikke oppblåst mage eller "ekstra luft", kanskje fordi det er en blanding med nøtter etc og begrenset mengde pr. skive?

Hvis man "klikker" og vil spise en hel sjokoladeboks mens man ser på yndlingsserien sin, er dette et mye sunnere alternativ enn nugatti fra butikk.. :D

Biggie

Lullen
15-10-10, 14:04
Denne skal jeg prøve meg på en dag :)

Må bare få den ene guttungen ut av huset mens jeg holder på. Han er veeeldig allergisk mot nøtter :(

Biggie Small
16-10-10, 22:09
Denne skal jeg prøve meg på en dag :)

Må bare få den ene guttungen ut av huset mens jeg holder på. Han er veeeldig allergisk mot nøtter :(

Er han allergisk mot mandler og andre 'ikke-nøtter"? Teksturen ble helt fin med mandler istedenfor, og man kan jo også prøve med andre lignende teksturer og så ha i litt essenser istedenfor?

Mesterkokker Nannah eller Gerd tar dere utfordringen, kan vi få vår egen lavkarb/nøttefri sjokoladepålegg med ny og fantastisk smak? ;):D

BiggieS

Lullen
18-10-10, 10:23
Er han allergisk mot mandler og andre 'ikke-nøtter"? Teksturen ble helt fin med mandler istedenfor, og man kan jo også prøve med andre lignende teksturer og så ha i litt essenser istedenfor?


Han er allergisk mot alle nøttetyper og mandler:( Han slår voldsomt ut på hasselnøtter og mandler på testene, så han har Epipen med seg på skole og turer... Hadde en ganskje skremmende episode da han var mindre og det var ikke noe hyggelig.

Så det er ikke så ofte vi har nøtter og mandler i hus, men jeg spiser av og til på kveldene innimellom når han er seng og passer på å vaske hender godt etterpå.

LouLou
04-11-10, 21:11
Hvor mange karber blir det på en slik porsjon, da?
hørtes innmari namnam ut altså:)

pillann
05-11-10, 18:50
Går d an å bruke noe annet enn kvern?

Mellon
05-11-10, 20:10
Dette må jo testes

Biggie Small
06-11-10, 19:18
Hvor mange karber blir det på en slik porsjon, da?
hørtes innmari namnam ut altså:)

pr. 100 gr:
----------
Hasselnøtter = 6 kh.
Vikingmelk = 37 kh.
70% sjokolade = 34 kh.
Rapsolje = 0
Salt = 0

Totalt i denne oppskriften:
hassel=5
Tørrmelk=15
Sjokolade=34
-------
Sum 54 kh. i tilsammen ca. 310 gr. sjokoladepålegg

Hvis 1 ss er 20 gr. vil det bli 1 ss sjokoladepålegg = 3,5 karb. (med kun sukkerfri sjokolade eller 50/50 blir karbene under halve av dette).

Kverning kan skje med hva som helst bare det blir så lite kornete som mulig. Eventuelt hvis man liker litt "krunsch" kan man jo la det være litt kornete?

Mvh
Biggie

LouLou
07-11-10, 10:16
pr. 100 gr:
----------
Hasselnøtter = 6 kh.
Vikingmelk = 37 kh.
70% sjokolade = 34 kh.
Rapsolje = 0
Salt = 0

Totalt i denne oppskriften:
hassel=5
Tørrmelk=15
Sjokolade=34
-------
Sum 54 kh. i tilsammen ca. 310 gr. sjokoladepålegg

Hvis 1 ss er 20 gr. vil det bli 1 ss sjokoladepålegg = 3,5 karb. (med kun sukkerfri sjokolade eller 50/50 blir karbene under halve av dette).

Kverning kan skje med hva som helst bare det blir så lite kornete som mulig. Eventuelt hvis man liker litt "krunsch" kan man jo la det være litt kornete?

Mvh
Biggie

Takk for svaret. Da skal jeg lage denne;)

sugarmama
07-12-10, 14:36
hmm... dette må prøves!

somaya
17-12-10, 17:19
Dette har jeg i kjøleskapet, måtte smake på, det var skikli digg. Brukte 80% sjokolade og stevia. Nå kan ungene få sjokopålegg :D

Zillah
13-05-11, 19:42
Lurer på om denne blir bra utan mjølkepulveret, eg. Eg har vikingmjølk, men det drar jo opp kh-mengda ganske mykje. Tru om eg skal prøve halvparten med og halvparten utan?

Eyve
30-05-11, 13:46
Jeg har funnet en annen oppskrift på nettet som er uten vikingmelk og tror den vil funke bedre for oss lavkarbo-frelste:

75 gr hasselnøtter
100 gr 70% sjokolade (du kan også bruke kokesjokolade)
rapsolje

Rist hasselnøtter i ovnen ved 180 grader i 10 minutter. Gni av mest mulig av skallet, da skallet smaker bittert. Legg gjerne nøttene i et håndkle og gni godt på utsiden.
Ha nøttene i en foodprocessor og kjør til du har en flytende masse.
Ha noen dråper rapsolje sammen med sjokoladen, oppdelt i biter, i en kjele. Varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Bland sjokoladen med nøttene. Tilsett mer olje hvis nødvendig. La nugattien stivne i kjøleskapet.
Denne holder seg ca 1 måned i kjøleskapet.

Dette gir et mørkt sjokoladepålegg.

75 gr hasselnøtter
100 gr 70% sjokolade (du kan også bruke kokesjokolade eller 50/50 kokesjokolade og melkesjokolade)
1 dl fløte
1 dl helmelk
1 ts vaniljesukker
125 gr usaltet smør

Rist nøttene i ovnen som på forrige oppskrift.
Ha nøttene i en foodprocessor og kjør til du har en flytende masse.
Ha fløte, melk og sjokolade, oppdelt i små biter, i en kjele og varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Tilsett smøret til slutt. Pisk det godt inn i sjokoladen. Det er viktig at du bruker usaltet smør. Bruker du vanlig saltet smør eller margarin, blir pålegget for salt i smaken og du blir nødt til å tilsette melis for å regulere smaken. Men da kan du like gjerne kjøpe nugatti i butikken. Rør inn nøttemassen og vaniljesukkeret. Hell massen over i en boks eller glass med lokk og la den stivne i kjøleskapet. Pga fløten har denne varianten kortere holdbarhet, ca 1 uke i kjøleskapet.
Dette gir et lyst pålegg.

Her kan sikkert H-melken byttes ut med fløte? Og vaniljesukker med vaniljepulver?
Har ikke prøvd å lage noen av disse, men har hørt de skal være gode :)

Biggie Small
23-06-11, 08:36
Jeg har funnet en annen oppskrift på nettet som er uten vikingmelk og tror den vil funke bedre for oss lavkarbo-frelste:

75 gr hasselnøtter
100 gr 70% sjokolade (du kan også bruke kokesjokolade)
rapsolje

Rist hasselnøtter i ovnen ved 180 grader i 10 minutter. Gni av mest mulig av skallet, da skallet smaker bittert. Legg gjerne nøttene i et håndkle og gni godt på utsiden.
Ha nøttene i en foodprocessor og kjør til du har en flytende masse.
Ha noen dråper rapsolje sammen med sjokoladen, oppdelt i biter, i en kjele. Varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Bland sjokoladen med nøttene. Tilsett mer olje hvis nødvendig. La nugattien stivne i kjøleskapet.
Denne holder seg ca 1 måned i kjøleskapet.

Dette gir et mørkt sjokoladepålegg...


Kjempebra variant Eyve :)

Har bestilt og vil prøve med kokosnøtt-tørr-melk :)

http://www.amazon.com/Palmo-Coconut-Milk-150g/dp/B000MQAIB8/ref=sr_1_14?s=grocery&ie=UTF8&qid=1308811100&sr=1-14

Imse
06-10-11, 17:27
En annen variant av sjokoladepålegg( denne lager jeg med 70 eller 86% sjokolade til ungene) er:
2dl fløte- kokes opp
200g sjokolade( sukkerfri)- knekkes oppi fløten og rører til oppløst
75g smør i terninger- rører inn i sjokolademassen.

La stå i kjøleskap til avkjølt og nyt. Ikke hverdagsmat i det hele tatt, men bedre enn sjokade.

Halver gjerne porsjonen, det er så mye at en person i allefall ikke kan spise opp, hvis ikke man klikker helt da, men med sukkerfri sjokolade spiser man gjerne ikke så mye før magen protesterer.