View Full Version : aspartam


*iselilja*
17-02-05, 19:40
hei!
lurer bare på en bitteliten ting.. når dere sier at dere reagerer på aspartamet, mener dere da at dere blir syke/blir dårlig av det, eller at det bare fører til at vekten stopper opp?

må tilstå at jeg spiser/drikker mye som er søtet med aspartam, men aldri fått en "sånn"(kløe, dårlig, kvalme, eller hva det nå måtte være) av det. har helelr ikke gått lenge nok åp atkins til at jeg vet dette stoppr vektnedgangen min, men hittil ser det faktisk ut til å ikke ha noen betydning..

hilsen mej!

Torkil
17-02-05, 19:44
hei!
lurer bare på en bitteliten ting.. når dere sier at dere reagerer på aspartamet, mener dere da at dere blir syke/blir dårlig av det, eller at det bare fører til at vekten stopper opp?

må tilstå at jeg spiser/drikker mye som er søtet med aspartam, men aldri fått en "sånn"(kløe, dårlig, kvalme, eller hva det nå måtte være) av det. har helelr ikke gått lenge nok åp atkins til at jeg vet dette stoppr vektnedgangen min, men hittil ser det faktisk ut til å ikke ha noen betydning..

hilsen mej!

Asparatam er et meget lite protein! Det splets som andre proteiner til aminosyrer. Det betyr intet for Atkinsdietten eller ketolysekuren eller andre dietter for den del.
Allergi mot asparatam er veldig sjelden. Det smaker søtt og godt, og inneholder nesten ikke kalorier. Men det tåler ikke varme så bruken er begrenset til brus, is eller produkter der det kan tilsettes til slutt, når maten man lager er kald. ( Hjemmelaget gele ).
Bare nyt asparatamprodukter.
Vennlig Hilsen
Torkil:o

sommerfugl
17-02-05, 19:47
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3349

prøv denne :)

Nille
17-02-05, 20:59
Asparatam er et meget lite protein! Det splets som andre proteiner til aminosyrer. Det betyr intet for Atkinsdietten eller ketolysekuren eller andre dietter for den del.
Allergi mot asparatam er veldig sjelden. Det smaker søtt og godt, og inneholder nesten ikke kalorier. Men det tåler ikke varme så bruken er begrenset til brus, is eller produkter der det kan tilsettes til slutt, når maten man lager er kald. ( Hjemmelaget gele ).
Bare nyt asparatamprodukter.
Vennlig Hilsen
Torkil:o

Nå skjønner jeg ikke bæret her !! En av medlemmene her har nettopp skrevet:

Det står i ketolyse boken at jeg ikke skal spise aspartam forde det blir til glukose og påvirker blodsukkeret

....da er det feil da ??? Søren og, nå MÅ jeg få tak i den boka og lese sjøl !!!

Atkins anbefaler IKKE aspartam fordi det har vært mange uklarheter rundt bivirkninger (har de moderert det til nå.... :cool: Før het det 2fordi det kunne stanse vektnedgang"). På et stort canadisk/amerikansk forum jeg er medlem av er det forskjellige erfaringer. Mange der tåler aspartame, men langt fler reagerer med vektstans/oppgang og ubalanse i blodsukkeret/søtsug - selv om det påstås at produktet ikke skal ha slik virkning. Et av de første rådene som gis når folk klager over vektstans er: følger du boka/reglene, spiser du lavkarboprodukter og "spiser du varer tilsatt Aspartame? - Prøv å kutt dem ut og se hva som skjer....".

Jeg kan ikke spise mye av søtstoff i det hele tatt - punktum, men jeg mener at så lite det er snakk om er det vel ikke noen stor fare - med mindre man har et vanvittig forbruk og drikker store mengder lettbrus - og drops med stoffet.... :o

Blir helt forvimsa av alle disse motsetningene jeg.......:wacko:

Nooria
17-02-05, 21:05
Jeg tror jeg har stilt spm før, men jeg gjør det igjen: Hva med de andre virkningene av aspartam? Hva om det forresten er noe i at det kan medføre hjernesvulst:confused:

Det har jo ikke bare betydning for vektnedgang men for hele helsen!

*iselilja*
18-02-05, 11:42
hm,blir litt småforvirra jeg..=)
men, tror ikke aspartamet forsvinner fra mitt liv med det første hvertfall!

mofe
20-02-05, 22:54
Jeg også forvirra nå! :ja:

MHM
20-02-05, 23:21
Go Torkil, go-go-go... :_punk: ;)

Fedons mening er sånn midt i mellom Torkils og Atkins.