View Full Version : Hvor mange prosent av befolkningen i Norge har insulinresistens?


ada-emilie
23-10-10, 16:45
Noen som har sett noen tall på det?

Kitt
23-10-10, 16:48
Fedon (http://www.fedon.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=733) sier:
Insulinresistens er en arvelig tilstand som gjør at insulinet ikke blir utnyttet godt nok i kroppen, og det fører til at mengden insulin i blodet øker. Konsekvensen er at man lett legger på seg og vanskelig går ned i vekt.

Flere vitenskapelige studier anslår at 30-40% av den hvite befolkningen er arvelig disponert for å utvikle forhøyet insulinproduksjon eller insulinresistens. Så mange som 70-80% av befolkningen i Afrika og på det indiske subkontinent er disponert for insulinresistens. Blant de som er overvektige, har så mange som 80 % insulinresistens.
Visste jeg hadde lest det et sted!:)

ada-emilie
23-10-10, 17:53
Å himmelske Gud, det var jammen høye tall. Det var akkurat det jeg fryktet og ville få bekreftet. Tusen takk, Kitt.

ada-emilie
23-10-10, 17:55
Med tanke på det Kari Jackeson sier ser vi da hvor på villstrå hun er. Hun tenker seg at det er få med resistens og omtaler alle de andre, som late. Disse det i virkeligheten er svært få av.

Et spørsmål til: er det sånn at de resistente spiser mer fordi de er resistente også?

Kitt
23-10-10, 17:58
Det er vel snakk om at man sulter på celle- nivå fordi uten nok insulin vil cellen ikke få det de trenger og skrike etter mat!

Har merket det godt selv, spiser jeg brød til frokost, er jeg sulten etter 2 timer. :eek:
Spiser jeg egg og bacon eller annen LCHF- mat, er jeg mett i 4-6 timer!:D

Kanutten
23-10-10, 18:53
25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente.
Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt.
HER (http://www.roli.no/om.htm) kan du lese litt mer..

Photobscura
23-10-10, 18:58
Det er jo i utgangspunktet en veldig 'nyttig' funksjon i en mer naturlig setting, hvor sukker og stivelsesrike matvarer ikke er tilgjengelige på den måten det er i dagens samfunn.
Evnen til å legge på seg før en hard vinter er jo faktisk en overlevelsesteknikk, i dag med vår tilgang på raske karbohydrater er det blitt en hemmelse ...

Kanutten
23-10-10, 19:00
Det er jo i utgangspunktet en veldig 'nyttig' funksjon i en mer naturlig setting, hvor sukker og stivelsesrike matvarer ikke er tilgjengelige på den måten det er i dagens samfunn.
Evnen til å legge på seg før en hard vinter er jo faktisk en overlevelsesteknikk, i dag med vår tilgang på raske karbohydrater er det blitt en hemmelse ...
:ja: Sant det du sier der!!!

LenaBeatrice
23-10-10, 19:38
Spør man en person som F.eks Drevon så vil svaret blir at vi er insulinresistente og får diabetes fordi vi er overvektige.

Min mening er at vi først blir insulinresistente, så blir vi mer og mer overvektig, og et sted der kommer diabetes 2 som en konsekvens.

Nå skal det sies at ikke alle som får diabetes 2 er overvektige, mener jeg har lest at 1 av 4 ikke er det, eller var det 1 av 5.

Jeg tror at mange som har insulinresistens rett og slett ikke blir fanget opp hos legen, og mange har veldig høye insluinnivåer uten at f.eks legen reagerer på det, fordi referanseverdien er så høy. Den var lavare før, men den ble oppjustert for å speile befolkningen :rolleyes:

Så har man da en overvektig person på legekontoret som kanskje er svært overvektig og har fått diabetes....men ingen vet om den personen har hatt insulinresistens tidligere. Så da skyldes det kun på overvekten.

Kanutten
23-10-10, 19:43
Spør man en person som F.eks Drevon så vil svaret blir at vi er insulinresistente og får diabetes fordi vi er overvektige.

Min mening er at vi først blir insulinresistente, så blir vi mer og mer overvektig, og et sted der kommer diabetes 2 som en konsekvens.

Nå skal det sies at ikke alle som får diabetes 2 er overvektige, mener jeg har lest at 1 av 4 ikke er det, eller var det 1 av 5.

Jeg tror at mange som har insulinresistens rett og slett ikke blir fanget opp hos legen, og mange har veldig høye insluinnivåer uten at f.eks legen reagerer på det, fordi referanseverdien er så høy. Den var lavare før, men den ble oppjustert for å speile befolkningen :rolleyes:

Så har man da en overvektig person på legekontoret som kanskje er svært overvektig og har fått diabetes....men ingen vet om den personen har hatt insulinresistens tidligere. Så da skyldes det kun på overvekten.

Du skulle bare visst hvor mange unge slanke mennesker som er innom hos meg på jobb fordi de har fått dia2. Jeg blir like overrasket hver gang..

LenaBeatrice
23-10-10, 19:46
Du skulle bare visst hvor mange unge slanke mennesker som er innom hos meg på jobb fordi de har fått dia2. Jeg blir like overrasket hver gang..

Og hvilken forklaring har man til det, det lurer jeg på?
For vi får høre det hele tiden, at overvekt fører til diabetes.

ada-emilie
24-10-10, 00:31
Ja, det er kanskje ikke så lett å si om man fikk resistens fordi man har spist mye høykarbo-mat eller om man bare ikke tålte det så godt pga genetisk svakhet på det området?

Kitt "Det er vel snakk om at man sulter på celle- nivå fordi uten nok insulin vil cellen ikke få det de trenger og skrike etter mat!"Takk, det forklarer hvorfor disse legger på seg og/eller sulter seg for å beholde vekten.


Jeg er glad dere deler deres kunnskap om dette til oss andre.

Kan ikke se hvordan man blir resistent av overvekten i seg selv. Hvordan skulle det skje?

Jeg skal lese henvisningen nå.

ada-emilie
24-10-10, 00:44
Den linken gav mye god detaljert info, men det står at det ikke er medisin for dette. Jeg har lest at det her inne er damer som får medisiner. Er de for noe annet? Er de for diabetes 2?

Jeg har aldri tenkt på at jeg er resistent, og har skammet meg over mine reaksjoner pga blodsukkersvingningene. Jeg har tenkt at jeg er svak og følsom i forhold til andre. Jeg tviholder på lavkarbo nå. Det har gitt meg styrke og balanse. Har ikke gått til legen og målt noe, men har jo funnet medisinen lavkarbo nå. Deilig å slippe å sulte seg slik jeg alltid måtte gjøre før for å ikke legge på meg.

ada-emilie
24-10-10, 00:54
Her er en link til masse info. Inkludert en laang liste over symptomer på resistens.http://progesteron.vgb.no/2010/09/09/insulinresistens-og-progesteron/

nellie
24-10-10, 01:15
Den linken gav mye god detaljert info, men det står at det ikke er medisin for dette. Jeg har lest at det her inne er damer som får medisiner. Er de for noe annet? Er de for diabetes 2?

Jeg har aldri tenkt på at jeg er resistent, og har skammet meg over mine reaksjoner pga blodsukkersvingningene. Jeg har tenkt at jeg er svak og følsom i forhold til andre. Jeg tviholder på lavkarbo nå. Det har gitt meg styrke og balanse. Har ikke gått til legen og målt noe, men har jo funnet medisinen lavkarbo nå. Deilig å slippe å sulte seg slik jeg alltid måtte gjøre før for å ikke legge på meg.


Mange som får metformin (http://www.lommelegen.no/322770/metformin) mot insulinresistens:)

Når det gjelder hvorfor man skulle bli insulinresistent av overvekt.. Det vet jeg ikke.. Men vet at folk har nærmest blitt kvitt insulinresistensen når de har gått ned i vekt, så det kan jo være en sammenheng på en måte:)

Men er sikkert ikke samme forløp og utspring hos alle.

ada-emilie
24-10-10, 01:37
Takk.
Ja, og det kan jo skyldes at de har unngått sukker og loff, pasta etc.når de gikk ned i vekt sånn at det er karbohydratene som var årsaken, ikke overvekten?

nellie
24-10-10, 08:04
Det kan godt være:) Jeg merker jeg tåler karber mye bedre nå enn jeg gjorde for 17 kilo siden. Store høykarbiske utskeielser gjør ingenting, så lenge de ikke går over flere dager. Noe har skjedd med toleransen. Men så finnes jo de som veier minimalt og som likevel får store problemer.. Må være forskjellige typer.. Men jeg har aldri fått påvist resistens altså. Bortsett fra begynnende svangerskapsdiabetes da..

Gracella
24-10-10, 09:38
Her er en link til masse info. Inkludert en laang liste over symptomer på resistens.http://progesteron.vgb.no/2010/09/09/insulinresistens-og-progesteron/
Den lista der var lang og inneholdt vel alt man kan lide av?
Jeg fant heller ikke ut av hvem det er som skriver denne bloggen, men det var jo interessang lesing.

Slenger på en link med en leges tanker om progesteronkrembehandling:
http://www.uib.no/isf/utposten/2003nr2/utp03205.htm

Bombus
24-10-10, 10:24
Når det gjelder hvorfor man skulle bli insulinresistent av overvekt.. Det vet jeg ikke.. Men vet at folk har nærmest blitt kvitt insulinresistensen når de har gått ned i vekt, så det kan jo være en sammenheng på en måte:)

Men er sikkert ikke samme forløp og utspring hos alle.

Jeg har i alle fall lest at man bedrer insulinresistensen ved trening. Om det er styrke- eller kondisjonstrening eller begge deler vet jeg ikke.

Men ellers er dette også noe jeg lurer veldig på, om insulinresistensen kan forbedres med lavkarbo kosthold i seg selv, eller om man må slite med det når man først har fått det (altså at kontinuerlig trening er eneste botemidlet).

nellie
24-10-10, 10:26
For de som virkelig sliter med insulinresistens tror jeg ikke trening har særlig å si..
Da må det nok medisiner til.. Men hvis man bare er sånn litt resitent så kan det sikkert hjelpe.

jvb
24-10-10, 10:57
Styrketrening forbedrer glukosetransporten, både hos friske og insulinresistente.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10683091

jvb
24-10-10, 11:15
Jeg har aldri tenkt på at jeg er resistent, og har skammet meg over mine reaksjoner pga blodsukkersvingningene. Jeg har tenkt at jeg er svak og følsom i forhold til andre. Jeg tviholder på lavkarbo nå. Det har gitt meg styrke og balanse. Har ikke gått til legen og målt noe, men har jo funnet medisinen lavkarbo nå. Deilig å slippe å sulte seg slik jeg alltid måtte gjøre før for å ikke legge på meg.

Normalt vil ikke legen oppdage insulinresistens fordi det ikke er standard å teste for. Testen som brukes heter c-peptid og måler kroppens egen produksjon av insulin. Normalt brukes denne testen når noen har fått diabetes for å sjekke om man har diabetes 1 eller 2 - hvis man ikke produserer insulin vil c-peptid være null.

De prøvene en lege typisk tar går på fastende blodsukker og langtidsblodsukker. Disse prøvene vil være innenfor normalen helt til kroppen din ikke klarer å lage nok insulin lenger. Når kroppen ikke klarer å lage nok insulin til at cellene tar opp blodsukkeret så vil blodsukkeret-verdiene begynne å stige, og legen vil se at her er det noe galt.

Så ironisk nok så vil testen som kan vise at du har insulinresistens ikke tas før insulinresistensen har utviklet seg til en fullblods diabetes.

Det kan ta lang tid å normalisere insulinprodksjonen, men det eneste som funker er det du allerede gjør - ikke spise mat som tukler med blodsukkeret.

Titania
24-10-10, 11:35
For de som virkelig sliter med insulinresistens tror jeg ikke trening har særlig å si..
Da må det nok medisiner til.. Men hvis man bare er sånn litt resitent så kan det sikkert hjelpe.


Jeg klarte å senke insulinresistensen min med moderat trening, så mye at jeg kom ut av faresonen for å utvikle diabetes 2. Var under profesjonell behandlng på det tidspunktet på rikshospitalet hos en lege som heter Serena Tronstad. Et av rådene jeg ble gitt var moderat trening som feks gå turer, svømme, styrke etc

nellie
24-10-10, 14:11
Jeg klarte å senke insulinresistensen min med moderat trening, så mye at jeg kom ut av faresonen for å utvikle diabetes 2. Var under profesjonell behandlng på det tidspunktet på rikshospitalet hos en lege som heter Serena Tronstad. Et av rådene jeg ble gitt var moderat trening som feks gå turer, svømme, styrke etc

Men det var ikke trening alene som fikk deg ut av faresonen?

Titania
24-10-10, 14:45
Men det var ikke trening alene som fikk deg ut av faresonen?

Nei det stemmer jeg gikk også rundt 5-10 kg ned i vekt . Jeg har på det tyngste veid ca 25 kg mer enn jeg gjør i dag.

ada-emilie
24-10-10, 19:11
Normalt vil ikke legen oppdage insulinresistens fordi det ikke er standard å teste for. Testen som brukes heter c-peptid og måler kroppens egen produksjon av insulin. Normalt brukes denne testen når noen har fått diabetes for å sjekke om man har diabetes 1 eller 2 - hvis man ikke produserer insulin vil c-peptid være null.

De prøvene en lege typisk tar går på fastende blodsukker og langtidsblodsukker. Disse prøvene vil være innenfor normalen helt til kroppen din ikke klarer å lage nok insulin lenger. Når kroppen ikke klarer å lage nok insulin til at cellene tar opp blodsukkeret så vil blodsukkeret-verdiene begynne å stige, og legen vil se at her er det noe galt.

Så ironisk nok så vil testen som kan vise at du har insulinresistens ikke tas før insulinresistensen har utviklet seg til en fullblods diabetes.

Det kan ta lang tid å normalisere insulinprodksjonen, men det eneste som funker er det du allerede gjør - ikke spise mat som tukler med blodsukkeret.

Takk. Det er kjekt å vite. Da gidder jeg ikke gå til legen men bare passe på å spise ofte nok og lavkarbo nok.Aktivitet har jeg vært i i mange år, om ikke akkurat så hardt bestandig. Men nok vil jeg tro.

Men er det å bygge muskler i seg selv bedre enn kondisjonstrening med tanke på å forbedre følsomheten?