View Full Version : 100% Sjokolade?

galleren
01-11-10, 21:34
Heisann

Jeg var i Paris for noen måneder siden, og ved siden av hotellet var det en aldri så liten herlig sjokoladebutikk. Her fikk jeg øye på en ganske robust sjokolade bestående av 100% kakao! Det meste jeg har vært borti her i norge er 86%.

Den smakte aldeles fantastisk. Jeg husker ikke hvem som produserte den ;(.

Er det noen her som vet om noen steder i norge hvor man kan få kjøpt/bestilt 100% sjokolader?

Jorkla
01-11-10, 22:03
jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å lage sjokolade kun av kakao..

Men har som deg kun sett den med 86% kakao

Cherry
02-11-10, 06:18
Fantastisk? Med 100% kakao? Trur dæ ikkje:D

Zillah
02-11-10, 08:42
Syns det hørtes ganske utruleg ut at ein 100% sjokolade kunne smake fantastisk. Eg har nettopp brukt opp min 90% og det var litt for mørkt til å vere ordentleg godt, enn mindre fantastisk. Denne 90%'ern var forøvrig eit sveitsisk produkt (Lindt & Sprüngli) og kjøpt i Sverige, men Lindt har også norsk distributør (Valora Trade Norway). Har ikkje sett så veldig stort utval av ekstra mørk / noir sjokolade her i Norge, det går sikker an å få tak i både det eine og det andre, men stiller meg litt tvilande til at det tas inn på regelmessig basis i alle fall... Marknaden for ekstramørk sjokolade kan ikkje vere så enormt stor. Du vil i alle fall finne det på nett, der finn ein jo omtrent alt ;)

nellie
02-11-10, 11:34
Har funnet 99% i Sverige:)

lifejack
02-11-10, 13:53
Ja, 99%'en til Lindt er veldig god, og 90%'en er himmelsk. Synd det er så vanskelig å finne dem i Norge. Jeg synes 86%'ene stort sett smaker litt "surt", noe 90 og 99 ikke gjør. Ellers kan man jo lage selv, da, av kakaosmør+kakaomasse (+søtning hvis man vil):)

galleren
02-11-10, 22:02
Jeg har funnet denne her:

http://www.chocolatetradingco.com/magazine.asp?id=134

Nå koster den desverre typisk $9 pr stk, så det blir i dyreste laget å bestille dem :mad:

Her er også en annen:
http://www.vannuccichocolates.com/en/en_prodotti/tavolette.htm

Og ja, det er er vanskelig å lage sjokolader basert på 100% kakao, men det lar seg gjøre, og selvfølgelig er smaken ikke for alle :D Men jeg elsket det. Bittert og sterkt.