View Full Version : Superas oppussingsprosjekt
Jeg får lage en tråd hvor jeg diskuterer oppussingen min jeg også, tenker jeg. :snill: Jeg har overtatt huset til min avdøde Farmor som jeg totalrenoverer.
Jeg er ganske fornøyd med planløsningen, men jeg er usikker på farge... Jeg har lyst på svart benkeplate, men jeg har også lyst på svarte, matte dører. Blir det bra sammen da? Jeg har tegnet litt, og jeg tror det. Men jeg tror jeg vil ha litt kontraster, f.eks. off white på sokkel og lyslister. Eller kanskje metall for å fange opp fargen fra håndtakene?
Jeg fant ett bilde av ett helt svart IKEA-kjøkken, men tror jeg heller vil ha litt kontraster altså.
http://4.bp.blogspot.com/_l1xsSIEzsbU/S-xmUXfA2eI/AAAAAAAAADA/HtXiFLrRS3M/s1600/sorbo.jpg
Benkeplate... Jeg har lyst på stein, men det koster. Det vil koste ca 25.000 med steinbenkeplater på kjøkkenet mitt, men jeg tror det vil bli verdt det... Det er det jo kvalitet. Komposittstein får visst høyest score.
Motstandsdyktighet mot flekker: Meget bra
Motstandsdyktighet mot riper: Meget bra
Motstandsdyktighet mot fuktighet: Meget bra
Motstandsdyktighet mot varme: Bra
Behov av vedlikehold: Nei
Skjøter. Synlige og følbare
Bearbeiding: Krevende
Mulig å reparere ved skader: Vanskelig
Utvalg av farger og mønstre: Stort
Jeg digget denne.
http://www.mestersten.no/img/Starlight_Black-WL-a-.jpg
Kjøkkenet mitt er en halvåpen løsning, så veggene ender ikke bak barstolene egentlig. Der skal jeg ha spisebord. "Baren" er trukket mot stua siden jeg har røsket ned den veggen og det er ett stort vindu som er litt i veien på kjøkkensiden.
Og den kanten som stikker opp ved vasken tenkte jeg å ha en liten benkeplate over igjen. Da får man gjemt rotet rundt vasken.
Dama på IKEA som hjalp meg å tegne kjøkkenet anbefalte meg å kutte ut overskap over "baren". Hva synes dere? Jeg synes det ble så tomt uten. Jeg vil ha dører på begge sider av de overskapene. :ja: Så kan jeg sette inn rene glass og sånt fra kjøkkenet, og ta ut fra stuesiden. IKEA klarer ikke å levere skap med dører på begge sider da. Teit... Jeg så skyvedører på HTH. På IKEA har de også skyvedører, men bare på doble skap. Vet ikke helt hva de har på HTH. Må få bestilt time der snart. Snekkeren foreslo å la en møbelsnekrer lage de overskapene og bare kjøpe dørene på IKEA. Men jeg vil se hva HTH kan levere først. Synes de har finere kjøkken og det er ikke så mye dyrere, tror jeg.
Og se vinduet mellom skapene på helveggen! Det var ett stort vindu der før, men jeg har bestemt meg for å sette inn ett smalt ett som passer akkurat mellom skapene i stedet. Da får jeg inn litt lys, men jeg får to ekstra skap. Det er på nordveggen, men jeg ville ikke ta det helt bort, fordi tunet er den veien. Jeg vil gjerne kunne se hvem som er i tunet mitt uten å måtte gå til inngangsdøra.
Kjøleskapet ser litt mongo ut på bildet. IKEA har ikke side-by-side-kjøleskap så vi måtte tegne inn ett kjøleskap med målene til ett. Jeg skal ha kjøleskap/frys med isbitmaskin. Obligatorisk. :snill:
Jeg får lage en tråd hvor jeg diskuterer oppussingen min jeg også, tenker jeg. Jeg har overtatt huset til min avdøde Farmor som jeg totalrenoverer.
Jeg er ganske fornøyd med planløsningen, men jeg er usikker på farge... Jeg har lyst på svart benkeplate, men jeg har også lyst på svarte, matte dører. Blir det bra sammen da? Jeg har tegnet litt, og jeg tror det. Men jeg tror jeg vil ha litt kontraster, f.eks. off white på sokkel og lyslister. Eller kanskje metall for å fange opp fargen fra håndtakene?
Blir det ikke mørkt? Skal du ha lyse vegger rundt, og har godt lys fra vindu - og evt downlights/spots og/eller lysrør kan jo dette bli dritlekkert :) Du kan jo variere med gardiner i sterkere farger, duker, kjøkkenhåndduker osv. Du kan også ha en skarp kontrastfarge på bakveggen, enten med flis, eller male veggen og sette opp pleksiglass foran. (DA kan du bare skru av pleksiglasset og male om du ønsker forandring ;) )
Jeg er nok for alltid stor fan av eik... selv om jeg nå har valnøttbrunt laminatbenk. Synes den er så mørk og ehm - upersonlig *ler*
Jeg fant ett bilde av ett helt svart IKEA-kjøkken, men tror jeg heller vil ha litt kontraster altså.
http://4.bp.blogspot.com/_l1xsSIEzsbU/S-xmUXfA2eI/AAAAAAAAADA/HtXiFLrRS3M/s1600/sorbo.jpg
Benkeplate... Jeg har lyst på stein, men det koster. Det vil koste ca 25.000 med steinbenkeplater på kjøkkenet mitt, men jeg tror det vil bli verdt det... Det er det jo kvalitet. Komposittstein får visst høyest score.
Motstandsdyktighet mot flekker: Meget bra
Motstandsdyktighet mot riper: Meget bra
Motstandsdyktighet mot fuktighet: Meget bra
Motstandsdyktighet mot varme: Bra
Behov av vedlikehold: Nei
Skjøter. Synlige og følbare
Bearbeiding: Krevende
Mulig å reparere ved skader: Vanskelig
Utvalg av farger og mønstre: Stort
Jeg digget denne.
Kjøkkenet mitt er en halvåpen løsning, så veggene ender ikke bak barstolene egentlig. Der skal jeg ha spisebord. "Baren" er trukket mot stua siden jeg har røsket ned den veggen og det er ett stort vindu som er litt i veien på kjøkkensiden.
Og den kanten som stikker opp ved vasken tenkte jeg å ha en liten benkeplate over igjen. Da får man gjemt rotet rundt vasken.
Dama på IKEA som hjalp meg å tegne kjøkkenet anbefalte meg å kutte ut overskap over "baren". Hva synes dere? Jeg synes det ble så tomt uten. Jeg ville ikke hatt overskap - det blir veldig overveldende og mørkt. HVIS du ønsker overskap - ville jeg hatt glassdører med lys i. Uten overskap åpnes hele rommet opp og du får ikke den store saken ovenifra hengede over :) Min mening da ;)
Jeg vil ha dører på begge sider av de overskapene. Så kan jeg sette inn rene glass og sånt fra kjøkkenet, og ta ut fra stuesiden. IKEA klarer ikke å levere skap med dører på begge sider da. Teit... Jeg så skyvedører på HTH. På IKEA har de også skyvedører, men bare på doble skap. Vet ikke helt hva de har på HTH. Må få bestilt time der snart. Snekkeren foreslo å la en møbelsnekrer lage de overskapene og bare kjøpe dørene på IKEA. Men jeg vil se hva HTH kan levere først. Synes de har finere kjøkken og det er ikke så mye dyrere, tror jeg.
Mulig jeg tar feil, men er det ikke hull på innsiden bakerst i skapet - lik foran slik at du kan skru i dører? Uansett kan du lage slike hull selv, jeg måtte justere høyden på dører på ikea-skap en gang og lage slike store hull i døra fordi det var for lavt under taket og det fungerte helt fint.
Jeg har sikkert flere kommentarer etterhvert - men sliter så j... med bihulebetennelse på snart 8 uka så jeg venter bare på at det skal bli sent nok til å legge seg - har vært hjemme en uke igjen - så må karre meg på jobb imorgen og se hvordan det går :)
Kult med renovasjonsprosjekt da - utifra engasjementet ditt på forumet ser du ut til å være en handlekraftig kvinne ;)
Blir det ikke mørkt? Skal du ha lyse vegger rundt, og har godt lys fra vindu - og evt downlights/spots og/eller lysrør kan jo dette bli dritlekkert :) Du kan jo variere med gardiner i sterkere farger, duker, kjøkkenhåndduker osv. Du kan også ha en skarp kontrastfarge på bakveggen, enten med flis, eller male veggen og sette opp pleksiglass foran. (DA kan du bare skru av pleksiglasset og male om du ønsker forandring ;) )
Ja, jeg har bestemt meg for å ha blå som farge på kjøkken. Så jeg hadde lyst på knallblåe fliser bak på veggen og knallblå detaljer rundtforbi. Og det er MYE lys som kommer inn med digert vindu, "baren" og åpningen ved siden av, så jeg tror jeg kan komme unna med svart. Lyse vegger rundt, ja. Og så blir det spotter i taket og lys mellom benkene også.
Jeg er nok for alltid stor fan av eik... selv om jeg nå har valnøttbrunt laminatbenk. Synes den er så mørk og ehm - upersonlig *ler*
Huset er på Eik, så det hadde jo vært litt gøy med Eik også. :geip: Jeg tegnet en versjon med eikedører faktisk. :ja: Men jeg har veldig lyst på svart altså.
Jeg ville ikke hatt overskap - det blir veldig overveldende og mørkt. HVIS du ønsker overskap - ville jeg hatt glassdører med lys i. Uten overskap åpnes hele rommet opp og du får ikke den store saken ovenifra hengede over :) Min mening da ;)
Jeg hadde lyst på glass-skyvedører der. Men IKEA hadde ikke den svarte med glassdører, og så hadde de bare doble skyvedører. Jeg må litt mer i tenkeboksen for å finne ut om jeg vil ha de overskapene eller ikke altså... Det hadde vært greit å kunne ta ut glass og sånt fra stuesiden...
Mulig jeg tar feil, men er det ikke hull på innsiden bakerst i skapet - lik foran slik at du kan skru i dører? Uansett kan du lage slike hull selv, jeg måtte justere høyden på dører på ikea-skap en gang og lage slike store hull i døra fordi det var for lavt under taket og det fungerte helt fint.
Dama som tegnet sa at skapene ikke er laget for at baksiden skal vises. Man ser sponplatene og det ville visst ikke bli fint uansett hva man gjorde. Jeg spurte om det ikke gikk an å male, men hun sa fortsatt at det ikke ville bli fint.
Jeg har sikkert flere kommentarer etterhvert - men sliter så j... med bihulebetennelse på snart 8 uka så jeg venter bare på at det skal bli sent nok til å legge seg - har vært hjemme en uke igjen - så må karre meg på jobb imorgen og se hvordan det går :)
Kult med renovasjonsprosjekt da - utifra engasjementet ditt på forumet ser du ut til å være en handlekraftig kvinne ;)
Stakkars. Bihulebetennelse er noe herk. Har vært plaget med det i mange år jeg også. Men etter jeg fikk meg nesehorn og skyllet nesa i saltvannsløsning med en gang jeg merket antydning til bihulebetennelse så forsvinner de så fort som bare det. Lurer forresten på om min andre bihulebetennelse for vinteren er på vei. God bedring til deg!
Handlekraftig til tider, men langt fra alltid... Jeg er skippertaksmenneske og prokrastinator.
Blått blir nok kult! Jeg er turkis-fan - noe min sambo IKKE er... så da blir det lavendel istedet ;) (noen kompromisser må man inngå hehe)
Dama som tegnet sa at skapene ikke er laget for at baksiden skal vises. Man ser sponplatene og det ville visst ikke bli fint uansett hva man gjorde. Jeg spurte om det ikke gikk an å male, men hun sa fortsatt at det ikke ville bli fint.jeg vet det finnes sånne hvite bånd til å lime på slike "ender" - klister på ene siden og blankt på andre siden. Men om de finnes i sort - nei se DET var en annen historie ;) Kan alternativet være å sette to mindre dype skap mot hverandre? Skru de sammen og ha dører på hver side? Har ikke Ikea to dybder på disse skapene mon tro?
Skyller og skyller - slimhinneavsvellende og smertestillende - blir snart helt gal! Har vært gjennom penicilin-kur men det hjalp heller ikke. Må innrømme at jeg nærmer meg utslitt-grensen min... for jeg har jo ikke overskudd når jeg har gått sånn så lenge... For tiden er det verst om natta for smertene øker når jeg ligger :rolleyes: Vel, vel - med litt vinter-blues i tillegg så er vi (altså jeg) akkurat der jeg pleier å være mentalt og fysisk i desember - hvert eneste år... ;)
TrillTrall
05-12-10, 19:37
Jeg ville definitivt ikke hatt verken svarte fronter eller svart benkeplate. :) Jeg vil ha LYS på kjøkkenet og det der må da formelig sluke lyset? Tro meg - med årene trenger man bare mer og mer arbeidslys og jeg hadde rett og slett ikke klart å jobbe noe særlig på en kjøkkenbenk som er svart med svarte skap rundt. Men det er jo du som skal like det, ikke jeg. ;) Jeg synes jo til og med eik er alt for mørkt og dystert...
Overskapene hadde jeg nok kuttet ut, trenger du så mye skap da? Vi har riktignok slike skap her hos Lille Gubben, med dører på begge sider, men de er hvite og dessuten har vi ikke sitteplasser langs den øya så den fungerer mer som en romavdeler mellom kjøkkendelen og spise-delen. Men jeg hadde ikke ville hatt den med svarte fronter nei, det tror jeg vil bli fryktelig dominerende.
Men igjen - det er DU som skal like kjøkkenet ditt, ikke jeg. ;)
Og jeg ville gjerne hatt bardelen inn i kjøkkenet.. Kjekt å sitte å se ut av vinduet.. Med varm god te og stargorinlys... Kikke på vintern...:love:
TrillTrall
05-12-10, 19:48
Og jeg ville gjerne hatt bardelen inn i kjøkkenet.. Kjekt å sitte å se ut av vinduet.. Med varm god te og stargorinlys... Kikke på vintern...:love:
Stargorinlys??? Er det stearinlys du mener eller er det noe nytt jeg ikke har hørt om? *blånn*
Stargorinlys??? Er det stearinlys du mener eller er det noe nytt jeg ikke har hørt om? *blånn*
:ja: Stearinlys. :o
Jeg er også enig i at overskapene vil gjøre rommet for tett og stengt. Noen elegante lamper over kanskje? 2-3 på rad av pendler fra Herstal?
http://www.glassoginterior.no/images/Herstyal%20pendler/400px/Curva%20pendel%20hvid%20deko%5B1%5D.jpg
Jeg syns benkeplaten ser super ut. Har du råd så gå for det. Men jeg ville ikke hatt matte fronter, jeg da. Blank høyglans mener jeg ville riktig gjøre seg. Har de Abstrakt svart i Norge?
jeg vet det finnes sånne hvite bånd til å lime på slike "ender" - klister på ene siden og blankt på andre siden. Men om de finnes i sort - nei se DET var en annen historie ;) Kan alternativet være å sette to mindre dype skap mot hverandre? Skru de sammen og ha dører på hver side? Har ikke Ikea to dybder på disse skapene mon tro?
Jeg foreslo å sette sammen to skap og eventuelt sage av halvparten av dem, men snekkeren mente at det sannsynligvis var greiere å få møbelsnekker til å lage skrog.
Jeg vil ha LYS på kjøkkenet og det der må da formelig sluke lyset? Tro meg - med årene trenger man bare mer og mer arbeidslys og jeg hadde rett og slett ikke klart å jobbe noe særlig på en kjøkkenbenk som er svart med svarte skap rundt. Men det er jo du som skal like det, ikke jeg. ;) Jeg synes jo til og med eik er alt for mørkt og dystert...
Overskapene hadde jeg nok kuttet ut, trenger du så mye skap da? Vi har riktignok slike skap her hos Lille Gubben, med dører på begge sider, men de er hvite og dessuten har vi ikke sitteplasser langs den øya så den fungerer mer som en romavdeler mellom kjøkkendelen og spise-delen. Men jeg hadde ikke ville hatt den med svarte fronter nei, det tror jeg vil bli fryktelig dominerende.
Jeg har mer skapplass der jeg bor nå, og jeg fyller det likevel ganske godt opp, og jeg bor alene... To høyskap, 8 underskap + hjørneskap med karusell + dobbeltskap under vasken + ett smalt underskap, 10 overskap + hjørneoverskap. Helt svart (svart sokkel og svart lyslist) synes jeg ble for dystert, eller kanskje jeg bare syntes det var for kjedelig? Men med litt lyse innslag, så synes jeg at det var flott.
Hva mener du? Ha bord foran vinduet? Jeg har ett stort kjøleskap som er i veien der.
Jeg tenkte litt på å ha stoler på begge sider, men da kan jeg nesten ikke ha underskap.
Jeg er også enig i at overskapene vil gjøre rommet for tett og stengt. Noen elegante lamper over kanskje? 2-3 på rad av pendler fra Herstal?
http://www.glassoginterior.no/images/Herstyal%20pendler/400px/Curva%20pendel%20hvid%20deko%5B1%5D.jpg
Jeg syns benkeplaten ser super ut. Har du råd så gå for det. Men jeg ville ikke hatt matte fronter, jeg da. Blank høyglans mener jeg ville riktig gjøre seg. Har de Abstrakt svart i Norge?
Usj, sorry, men jeg liker ikke høyglans. Og jeg har en bror som har høyglans, og det er fingermerker over hele skapene. Man må jo tørke av dem hele tiden.
Men sånne lamper var jo nydelige! Ja, kanskje det heller blir lamper over, men ikke fullt så dominerende. Jeg skal ha spisebordet rett ved, og der vil jeg ha en dominerende lysekrone eller lampe.
TrillTrall
05-12-10, 20:19
Jeg har mer skapplass der jeg bor nå, og jeg fyller det likevel ganske godt opp, og jeg bor alene...
*hehe* Ta en real opprydding nå når du flytter og kast alt du ikke har brukt på to år og ikke har et veldig emosjonelt forhold til. :)
*hehe* Ta en real opprydding nå når du flytter og kast alt du ikke har brukt på to år og ikke har et veldig emosjonelt forhold til. :)
Hehe - det har jeg gjort hver gang jeg har flyttet og fy søren så mange søppelsekker/loppemarked-esker det blir...
Hva mener du? Ha bord foran vinduet? Jeg har ett stort kjøleskap som er i veien der.
Jeg mente der du har barstolene stående... MOT kjøkkeninnredningen. Jeg ville heller hatt dem på andre siden. FRA kjøkkeninnredningen slik at man kan se mot stua (regner med at stua er bortenfor kjøkkenet) samtidig som man ser ut av vinduet. På den måten slipper du også springe rund hele disken hvis du skal i kjøleskapet.. Har du sjalabais kan du heller supplere med stoler på utsiden..
Jeg mente der du har barstolene stående... MOT kjøkkeninnredningen. Jeg ville heller hatt dem på andre siden. FRA kjøkkeninnredningen slik at man kan se mot stua (regner med at stua er bortenfor kjøkkenet) samtidig som man ser ut av vinduet.
Tja, kanskje. Men hvis jeg skal ha på den siden, så tror jeg at jeg vil ha på begge sidene. Ellers forsvinner liksom "baren". Da føler jeg at jeg likesågodt kunne hatt veggen der.
Jeg er bare 26 år... Jeg har ikke så mye skrot faktisk... Det meste er nytt, og kjøpt i løpet AV de siste to årene. :geip: Litt overdrivelse, men jeg har ikke mye gammelt jeg ikke bruker altså... Det kommer ikke på en eneste ting jeg ikke har brukt på to år - eller jo, noen få småting, men de tar ikke mye plass.
Har du sett på mørk grå skap? De vil skape litt større kontrast mot svart benkeplate. Jeg syns helt svarte skap har en tendens til å "komme mot deg" i et rom.... :o
Som dette: http://www.fotoknudsen.no/archive19/27052005210017vpka8u23yCh8cAOr655V65/medium/020620052112cHahzLsIbejLTeSKra.JPG
Og jeg ville definitivt forsøkt barløsningen uten overskap en stund. Så kan du bestemme om du vil ha skap etterhvert. Med vanlig takhøyde og overskap vil det ikke bli mye rom mellom benken og baren, så man vil automatisk sitte og bøye seg når man sitter ved den.
Men hva med en åpen hyllelønsing til glass o.l?
Eller sånn???
http://www.kjokken-garderobe-bad.no/client/picture/thumbs_350/00/00/000004.jpg
Enig med de andre, du trenger MYE lys hvis alt skal være svart. Det svarte kommer til å sluke alt av lys...
Har du sett på mørk grå skap? De vil skape litt større kontrast mot svart benkeplate. Jeg syns helt svarte skap har en tendens til å "komme mot deg" i et rom.... :o
Som dette: http://www.fotoknudsen.no/archive19/27052005210017vpka8u23yCh8cAOr655V65/medium/020620052112cHahzLsIbejLTeSKra.JPG
Og jeg ville definitivt forsøkt barløsningen uten overskap en stund. Så kan du bestemme om du vil ha skap etterhvert. Med vanlig takhøyde og overskap vil det ikke bli mye rom mellom benken og baren, så man vil automatisk sitte og bøye seg når man sitter ved den.
De grå skapene likte jeg virkelig godt. Nydelig farge, og riktig framhever benkeplaten.
Synes sort på kjøkken er stilig. Har selv sort benkeplate( klarte ikke leve uten da jeg pusset opp) men det krever MYE vasking for å leve med. Alt synes. Selv jeg som liker å stelle hjemme synes det kan bli litt mye. Bare et lite praktisk tips.
Spennende prosjekt du har..
Jeg skjønner tanken, men grått er liksom så trist, og den nyansen så litt skitten ut. Enten blir det svart, eller så blir det eikefarget eller noe. Men vil helst ikke ha mer tre i rommet. Har furugulv og synes det er nok.
Førsteutkastet var faktisk off-white (lidingö som jeg ser mange er så glad i), men jeg ble ikke så fornøyd med det. Det så altfor feminint ut for min smak.
Dere har vel egentlig rett. Det var det hun på IKEA også sa - at man heller kunne sette opp senere hvis man trengte. Hun sa at det var så mange på åttitallet (tror jeg det var) som ville ha overskap over slike benker, og en etter en tok dem av igjen. Hun hadde gjort omvendt, men det ble aldri til at hun hengte opp overskap.
Åpen hylleløsning er jeg ikke fan av. Jeg er mer minimalistisk av meg enn som så, så jeg synes det ser så rotete ut. Ikke liker jeg landlig/gammeldags stil heller.
Synes sort på kjøkken er stilig. Har selv sort benkeplate( klarte ikke leve uten da jeg pusset opp) men det krever MYE vasking for å leve med. Alt synes. Selv jeg som liker å stelle hjemme synes det kan bli litt mye. Bare et lite praktisk tips.
Spennende prosjekt du har..
Helt sort kan jeg tenke meg er litt strev, men så lenge det er litt mønster i plata så er det ikke så ille. Jeg har helt hvit benkeplate nå. Det er noe herk! Men man kan i alle fall bleke den. :geip: Men man ser virkelig ALLE flekker på benkeplata jeg har nå, sukk. Det er rett og slett demotiverende. Man vasker, og så ser den skitten ut neste dag uten at man har jobbet der.
Her har jeg tatt bilde fra siden igjen. Denne gangen uten overskap på "baren".
i tilfelle dere ikke vet om den :
http://www.finn.no/finn/inspirasjon/kj%F8kken
mye inspirasjon der :)
i tilfelle dere ikke vet om den :
http://www.finn.no/finn/inspirasjon/kj%F8kken
mye inspirasjon der :)
De 20-30 bildene jeg så nå inspirerte meg fint lite. Hvitt, hvitt, hvitt. :geip: Det blir så kjeeedelig! Men absolutt noe jeg kommer til å kikke på senere, takk for link! Nå må jeg prøve å få meg noen timer søvn før det er husoppussing igjen i morgen tidlig.
der er nok ikke bare hvitt men.. det er jo av alle kjøkkene som er på finn :p
Men det er jo ikke så rart, ettersom folk flest har nok hvite kjøkken :p
Men det er jo ikke så rart, ettersom folk flest har nok hvite kjøkken
Med andre ord; Folk flest er kjedelige! :p
Aeryth: Jeg glemte å forklare hva jeg mente med åpen hylleløsning. Forsøkte å google etter bilder, men fant ikke. Siden kjøkkenet i svart vil få litt industripreg så har jeg sett noen utrolig kule glasshyller en gang som hang i stålvaiere fra taket. Med glass og urtepotter på f.eks. Veldig stilrent, og som sagt litt røft industrikjøkkenpreg :ja:
Nesten som dette, men med kraftigere vaier: http://www.viivilla.no/gjor-det-selv/lag-din-egen-skohylle.aspx
Har du forresten sett på Svart eik? Det er utrolig stilig, siden man såvidt kan se strukturen i det: http://www.kvik.com/no-NO/kjokken/products/sera_kjokken/sera_kjokken.htm
Aeryth: Jeg glemte å forklare hva jeg mente med åpen hylleløsning. Forsøkte å google etter bilder, men fant ikke. Siden kjøkkenet i svart vil få litt industripreg så har jeg sett noen utrolig kule glasshyller en gang som hang i stålvaiere fra taket. Med glass og urtepotter på f.eks. Veldig stilrent, og som sagt litt røft industrikjøkkenpreg :ja:
Nesten som dette, men med kraftigere vaier: http://www.viivilla.no/gjor-det-selv/lag-din-egen-skohylle.aspx
Har du forresten sett på Svart eik? Det er utrolig stilig, siden man såvidt kan se strukturen i det: http://www.kvik.com/no-NO/kjokken/products/sera_kjokken/sera_kjokken.htm
Åh, de hyllene var utrooolig kule! :spent: Kanskje litt farget av at jeg forelsket meg helt i de turkise skoene, men ... :p
Kult at du vil gå for svart synes jeg, Aeryth! Du har helt tydelig din egen smak og stil, så gå for det du vil ha! :heia: Man skal selvsagt tenke igjennom valgene man gjør, men kommer det innenfra i stedet for å bare være en motesak, så tror jeg ikke man skal være redd for å gjøre det litt annerledes enn det som er vanlig :) Og som du sier, du er bare 26. Du trenger ikke tenke på alderdommen riktig ennå :p
Aeryth, du behøver jo ikke ha svart både oppe og nede. Svarte benker og hvite overskap f.eks.? Og svart kjøkken blir utrolig stilig om helheten blir riktig. :) Svart kjøkken, hvite overskap, turkise fliser og vegger/tapet som passer til kjøkkene. Det er detaljene som bestemmer om kjøkkenet blir fint eller ikke. Hva slags kran og oppvaskum, belysning, dørhåndtak, benkeplate osv. Når alt dette passer sammen, kan du ha nesten hva som helst av kjøkkeninnredning. :)
Andre skal få lov til å ha hvitt kjøkken altså, men jeg synes det blir litt kjedelig.,"Alle" har jo det. Men for all del, det er en "ren" stil, og jeg liker "ren" stil. Mange fine, hvite kjøkken.
Hm. De var jo litt kule, men jeg ser ikke for meg de henge fritt over baren. I så fall måtte det være noen korte på tvers av baren på veggen. Hm.
Jeg har sett på de fleste fargene, føler jeg. Men det er stilig når man kan skimte strukturen bak, hm... Men når man først skal se strukturen, så synes jeg at man skal se den litt mer enn man så på den svarte eika.
Kult at du vil gå for svart synes jeg, Aeryth! Du har helt tydelig din egen smak og stil, så gå for det du vil ha! :heia: Man skal selvsagt tenke igjennom valgene man gjør, men kommer det innenfra i stedet for å bare være en motesak, så tror jeg ikke man skal være redd for å gjøre det litt annerledes enn det som er vanlig :) Og som du sier, du er bare 26. Du trenger ikke tenke på alderdommen riktig ennå :p
Hehe, det er ikke noen motesak som gjør at jeg har lyst på svart, nei. Og jeg er ikke redd for litt annerledes! Det er jo det som er gøy! Det er ikke gøy å ha likt alle andre. Er det nå jeg skal nevne at jeg skal ha en U-sofa med to små bord i stua? :snill: Jeg ser for meg at det blir kult, muligens med en sjeselong på den ene siden, så nesten en G-sofa? :lol: Men stueprosjektet kommer senere. Nå er kjøkkenet viktigere, og kanskje også de to badene.
Aeryth, du behøver jo ikke ha svart både oppe og nede. Svarte benker og hvite overskap f.eks.? Og svart kjøkken blir utrolig stilig om helheten blir riktig. :) Svart kjøkken, hvite overskap, turkise fliser og vegger/tapet som passer til kjøkkene. Det er detaljene som bestemmer om kjøkkenet blir fint eller ikke. Hva slags kran og oppvaskum, belysning, dørhåndtak, benkeplate osv. Når alt dette passer sammen, kan du ha nesten hva som helst av kjøkkeninnredning.
Jeg har sett noen med svart nede og hvitt oppe, men jeg synes det blir snodig med forskjellige farger på skapene. Jeg synes det stykker opp kjøkkenet og at det blir mindre helhetlig bilde. Jeg er fan av å holde seg til farger og ikke bare putte ting inn. Mitt kjøkken nå er furudører (tror jeg) med hvit benk. Men det er mange fargeklatter som passer sammen til det anonyme kjøkkenet. Limegrønne barstoler, håndklær, boller, stearinlys. Det meste er limegrønt. Det blir så mye bedre helhet av slikt, synes jeg. Selv om kjøkkenet i seg selv er stygt, så blir det OK på grunn av detaljene.
Jeg har sett noen bilder av svarte kjøkken, så jeg vet at det KAN bli fint. Om JEG klarer å få det fint er en annen sak... Jeg vil gjøre ett forsøk i alle fall. Jeg er litt bekymret for at det blir mørkt, samtidig som jeg vet at det er utrolig mye lys som kommer inn, så jeg tror det skal gå.
Jeg har sort steinplate, ikke helsort, men med noen blåaktige "spetter" innimellom. Jeg er kjempefornøyd, jeg elsker den benkeplaten. Vi har sånn barløsning med to barstoler mot stue delen, og ingen overskap. Vi har det veldig høyt under taket så det har aldri vært aktuelt heller. Jeg har hengt noen lyslykter til stearin over benkeplaten slik at det på en måte blir et slags visuelt skille mellom stue og kjøkken. Lys lyktene er glass og svart stål. Vi har lys under overskapene og dermed blir det godt med lys selv om du har sort benkeplate. Synes ikke benkeplaten er spesielt vanskelig å holde ren. Jeg har kirsebærtre skap og planen var sorte hvitevarer, men leverandøren klarte ikke å levere det i rimelig tid så det ble rustfritt stål i stedet. Vi har skifer mellom overskap og benkeplate og det er jeg også fornøyd med selvom det selvfølgelig også sluker litt lys.Jeg prøvde å se for meg at jeg skulle ha kjøkkenet i evig tid, jeg syns kjøkken er så dyrt at det er uaktuelt å skulle skifte det ut.:D Synes kjøkkenet ditt høres spennende ut.
Jeg har sort steinplate, ikke helsort, men med noen blåaktige "spetter" innimellom. Jeg er kjempefornøyd, jeg elsker den benkeplaten. Vi har sånn barløsning med to barstoler mot stue delen, og ingen overskap. Vi har det veldig høyt under taket så det har aldri vært aktuelt heller. Jeg har hengt noen lyslykter til stearin over benkeplaten slik at det på en måte blir et slags visuelt skille mellom stue og kjøkken. Lys lyktene er glass og svart stål. Vi har lys under overskapene og dermed blir det godt med lys selv om du har sort benkeplate. Synes ikke benkeplaten er spesielt vanskelig å holde ren. Jeg har kirsebærtre skap og planen var sorte hvitevarer, men leverandøren klarte ikke å levere det i rimelig tid så det ble rustfritt stål i stedet. Vi har skifer mellom overskap og benkeplate og det er jeg også fornøyd med selvom det selvfølgelig også sluker litt lys.Jeg prøvde å se for meg at jeg skulle ha kjøkkenet i evig tid, jeg syns kjøkken er så dyrt at det er uaktuelt å skulle skifte det ut.:D Synes kjøkkenet ditt høres spennende ut.
Og jeg synes ditt kjøkken høres spennende ut! :ja: Har du lyst til å dele bilder? :snill: Svarte hvitevarer! Det hadde vært noe. Men jeg er ikke så kresen der. Så lenge de blir samme farge, så er det det samme om de er hvite, grå eller svarte.
Åh, i dag tegnet jeg badet som skal være nede. Fargene aner jeg ikke. Aner ikke materialet en gang. Så det er bare valgt noe og er ikke endelig. Badet nede skal være "finbadet" i motsetning til hverdagsbadet/vaskerommet oppe. Så kan jeg dusje og rote oppe til vanlig og så kan det nede være representabelt til enhver tid. Jeg er fornøyd med planløsningen, bortsett fra at veggen med vinduet vil se litt rar ut... Det er på påbygget, og det vil bli kun ett smalt, halvhøyt vindu nesten mot det ene hjørnet... Jeg vil ikke ha vinduer i gangen, fordi der vil jeg ha garderobeskap over hele den veggen. Jaja...
Det var ikke så mye å velge mellom i det tegneprogrammet (viseno), men vegghengt toalett, noe vaskgreier og to skap (muligens høyskap) langs veggen til høyre. Og så er det plass til en skittentøyskurv innerst i hjørnet med vinduet.
Men fantastiske naboen som er ex-rørlegger som tipset meg om at man kan få hjørneboblebad-og-steamdusj til ti-tolv tusen! :spent:
Funksjoner:
- Steam
- Ryggmassasje
- Akupunkturmassasje
- Fotmassasje
- Troperegn (takdusj)
- Justerbar hånddusj
- FM Radio
- CD/MP3 tilkobling
- Høyttalere
- Rensesystem (ozonsterilisering)
- Fjernkontroll
- Fluoriserende display
- Computerstyring
- 6mm herdet glass
- Ventilator
- Steam tempratur og tidsinnstilling
- Bakgrunnslys
- Taklampe
- Nødstopp
- Speil
- Dusjhyller
- Hånklestativ
- Nakkeputer
Jeg var hos sønnen hans og sjekket det ut. Det så enda bedre ut når det var installert. Lys og greier. Rett og slett orgasmisk! Det så så nice ut at jeg nesten hadde lyst til å flytte inn i steambadet hans! :geip: Jeg glemte å spørre hvor de kjøpte dem. Håper jeg også får tak i en slik en til en så fin pris. :spent:
Ytterdør i boks! :snill: Moi er hovedsetet til NorDan (vinduer og dører) og så er det også en Gilje-fabrikk (dører) på andre siden av veien. Så jeg så på ukurante vinduer og dører. NorDan hadde masse vinduer, men ingen som passet. Gilje hadde masse ukurante dører. Jeg fant to som passet og som var aktuelle.
Jeg vil helst ha hvit dør og fant en som passet som egentlig ikke var så fin, men den vil stå fint med resten av huset tror jeg. Fant også ett sidefelt som hadde vært kult (tok bilde med sidefelt), men den tanken har jeg lagt fra meg. Liker ikke så godt sånne freste sporer i ytterdører... Den var så kjedelig...
Og så fant jeg en teakdør som jeg synes var nydelig. Den hadde profiler. Men... Når det først er teak, så er det kjipt å male den. Og så vet jeg ikke om teak passer til resten av huset.
Jeg endte på teakdøra. Den var så utrolig mye finere. :ja: Jeg får heller male den hvit hvis den ikke passer til huset. Den kostet bare 3000 uansett. :snill: Eller hva sier dere?
TrillTrall
07-12-10, 22:48
Jeg endte på teakdøra. Den var så utrolig mye finere. :ja: Jeg får heller male den hvit hvis den ikke passer til huset. Den kostet bare 3000 uansett. :snill: Eller hva sier dere?
Jeg hadde valgt den hvite. :) Men du og jeg har ikke samme smak når det kommer til innredning ser det ut til og det er jo du som skal like den. ;)
Jeg hadde også valgt den hvite. Den i teak så så påklistra ut... :p Med mindre de utforingene var utfreste....
Hehe, jeg har merket at jeg har en forskjellig stil fra de fleste. Jeg spurte forresten bare menn om hva de synes før jeg kjøpte den, og alle tre var enige med meg. :lol: Faren min, snekkeren og lærlingen hans. Men så har jeg lite feminin stil.
Hva er utforingene? På den hvite stikker rammen rundt glasset ut fra døra, men resten er hull inn i døra. På teakdøra stikker alle detaljer ut fra døra. Hvis det var svar på spørsmålet ditt.
Her er ett bilde av den hvite døra fra Gilje sine sider.
http://gilje.no/media/autoupload/Lund-hvit-glass133px(1).jpg
Teakdøra er en som har vært spesialtbestilt siden det er så mange som synes det er fyfy å bruke teak, så den har de ikke på nettsidene.
Angående sporer... Jeg har forresten også en liten "beef" med byggefirmaet som snekkeren bruker. Jeg var og så på Huntonit-veggplater (sånne fantastisk veggplater som er ferdigmalt og bare å smekke opp på stenderne) og alle sammen hadde sporer. Type sånt liksom:
http://www.byggma.no//elegance_219_20329O.jpg.img
De hadde en type med kun sporer på kantene, altså hvert sekstiende cm. Men spor ble det uansett, det fantes ikke uten, påstod de.
Jeg ble lite fornøyd. Faren min var lite lysten på veggplate, sparkel, tapet og sånt over alt og sa klart ifra at han kom ikke til å hjelpe til med det overalt. Noen få vegger var greit, men hvis jeg skulle ha nesten hele huset, så fikk jeg gjøre det selv. Og min personlige smak er at malt panel er butt ugly. Jeg kunne hatt det i ei hytte, men i huset mitt? NEI!
Jeg fant selvfølgelig flate plater på nettet på Huntonit sine sider da jeg kom hjem. :rulleøyne Selvfølgelig finnes det, dumme byggefirmafolk! Grrr!
TrillTrall
07-12-10, 23:30
Hva er utforingene? På den hvite stikker rammen rundt glasset ut fra døra, men resten er hull inn i døra. På teakdøra stikker alle detaljer ut fra døra. Hvis det var svar på spørsmålet ditt.
Jeg antar hun mener om utforingene er limt på døra eller om de er frest ut i samme treet som selve døra. Vi har "eikedører" hvor utforingene er pålimte og jeg synes de er stygge... Men det sier jeg jo ikke til Lille Gubben som liker dørene sine veldig godt og som får hysterisk anfall om jeg så mye som tenker på å henge opp noe på dem. I år ble adventskransen hengt under vinduet ved siden av døren. *hehe*
Jeg antar hun mener om utforingene er limt på døra eller om de er frest ut i samme treet som selve døra. Vi har "eikedører" hvor utforingene er pålimte og jeg synes de er stygge... Men det sier jeg jo ikke til Lille Gubben som liker dørene sine veldig godt og som får hysterisk anfall om jeg så mye som tenker på å henge opp noe på dem. I år ble adventskransen hengt under vinduet ved siden av døren. *hehe*
Åh. Jeg vil tro de er limt på, men jeg aner ikke. Falt meg ikke inn å sjekke. Hehe, det var mannen som valgte døra hos dere altså? Litt greit å ha all kontrollen selv uten å måtte gjøre kompromisser. :snill:
Jeg har teak ytterdør, og jeg skal ha malt når jeg skifter. En gang var en katt oppe på trappa og tissa på døren! Det var et he--- å fjerne det. Selv om jeg hadde oljet døren med teakolje flere ganger før det. Det har også blitt et mørkt felt på døren, under dørhåndtaket. Antagelig må jeg til med trerens, pusse døren og sette den inn med olje x antall ganger. Jeg ser for meg at det er enklere vedlikehold med en malt dør.
TrillTrall
08-12-10, 07:32
Åh. Jeg vil tro de er limt på, men jeg aner ikke. Falt meg ikke inn å sjekke. Hehe, det var mannen som valgte døra hos dere altså? Litt greit å ha all kontrollen selv uten å måtte gjøre kompromisser. :snill:
Huset ble bygget lenge før vi ble i lag. :) Jeg hadde aldri valgt de dørene, det er helt sikkert. *hehe*
Jeg har teak ytterdør, og jeg skal ha malt når jeg skifter. En gang var en katt oppe på trappa og tissa på døren! Det var et he--- å fjerne det. Selv om jeg hadde oljet døren med teakolje flere ganger før det. Det har også blitt et mørkt felt på døren, under dørhåndtaket. Antagelig må jeg til med trerens, pusse døren og sette den inn med olje x antall ganger. Jeg ser for meg at det er enklere vedlikehold med en malt dør.
Jau, jeg ser den. Men så er jeg ikke fremmed for tanken på å male døra. Det er litt kjipt å ha en teakdør og så male den, men jeg valgte ikke døra fordi den er teak - jeg valgte utifra selve designet på døra. Så en slik dør, bare hvitmalt hadde vært perfekt. Men jeg prøver først umalt så får jeg se hvordan det står til resten av huset.
Det blir visst ikke den døra likevel. Vi har funnet ut at den blir for høy. Vi satte gamledøra (som er 210 cm høy) i den nye døråpningen som "byggedør", og den tok i taket da den ble åpnet. Så da kan jeg ikke ha 210 cm-dør. Så da blir det en annen en.
Huntonittplater er jo flate fra gammelt av (sånne hvite takplater). Men hvis du skal tapetsere og male, hvorfor kjører du ikke bare gips-plater? Bedre isolering, billigere og mye enklere....
Gipsplater er ikke så enkelt å henge opp ting i. Men det er forskjellige kvaliteter og tykkelser der også.
Men uansett ville jeg henge opp overskap og tunge ting i spikerslagene, men det finnes de som bare bruker gipsanker.
Huntonittplater er jo flate fra gammelt av (sånne hvite takplater). Men hvis du skal tapetsere og male, hvorfor kjører du ikke bare gips-plater? Bedre isolering, billigere og mye enklere....
Hm, kanskje det! Jeg har tett i tett med planker på hele veggen, så jeg kan velge gips OG kunne henge opp ting likevel. Googlet litt, og siden jeg vil ha slette vegger, så er det ca samme arbeidet med huntonit som med gips visst (sparkling). Så da er det ikke umulig at jeg bruker gips i stedet for huntonit. Takk for tips! :snill: Skal høre med snekkeren min i morgen hva han synes. :snill:
Gipsplater er ikke så enkelt å henge opp ting i.
Da vi pusset opp kjøkkenet oppdaget vi at joda, det var stendere bak gipsplatene. Problemet var bare at de var ikke festet i taket! Så hele veggen stod egentlig ved hjelp av sin egen tyngde :D
Da vi pusset opp kjøkkenet oppdaget vi at joda, det var stendere bak gipsplatene. Problemet var bare at de var ikke festet i taket! Så hele veggen stod egentlig ved hjelp av sin egen tyngde :D
Haha, det kunne endt dårlig. Men dere spikret vel stenderne fast i veggen da dere merket det?
Haha, det kunne endt dårlig. Men dere spikret vel stenderne fast i veggen da dere merket det?
De ble skrudd fast i taket
De ble skrudd fast i taket
Bra, bra. Jeg mente forresten taket og ikke veggen i forrige melding, fnis.
Belseblubb
10-12-10, 09:42
Har hatt det samme svarte ikea-kjøkkenet som avbildet, med svart laminat benkeplate. Syntes ikke det ble for mørkt, men litt kjedelig med overskap over alt, da de er glatte, og ikke så veldig spennende, bortsett fra fargen. Nå skal det sies at jeg syntes fingermerker satte seg verre fast på disse dørene enn på noen høyglansdører der jeg leide etterpå.. Veldig vanskelig å få det pent etter å ha tørket over med fuktig klut.. Trodde de høyglansede skulle være verre, men det var de faktisk ikke.
Synes absolutt du skulle droppe overskap over baren. Som noen nevnte, det vil føre til at man føler at man får de i hodet, og om det ikke er tilfelle at man stanger i de, vil de psykisk tynge, og tror ikke du vil trives med det i lengden..
Belseblubb
10-12-10, 10:28
Æsj, hadde skrevet masse som ble borte da jeg måtte tørke litt av musa her.. :mad: -sånn går det når man spiser og skriver samtidig.. :p
Når det gjelder barløsningen, burde du ikke ha den på kjøkkensiden. Stolene kommer til å være i veien om de ikke er skjøvet godt innunder når de ikke er i bruk, og om du dropper overskapene, vil jeg tro du trenger oppbevaringsplassen under ut i fra hva du har skrevet tidligere.
Tre pendellamper over baren blir rålekkert! :)
Har hatt det samme svarte ikea-kjøkkenet som avbildet, med svart laminat benkeplate. Syntes ikke det ble for mørkt, men litt kjedelig med overskap over alt, da de er glatte, og ikke så veldig spennende, bortsett fra fargen. Nå skal det sies at jeg syntes fingermerker satte seg verre fast på disse dørene enn på noen høyglansdører der jeg leide etterpå.. Veldig vanskelig å få det pent etter å ha tørket over med fuktig klut.. Trodde de høyglansede skulle være verre, men det var de faktisk ikke.
Hadde du svarte lyslister og sokler også? Jeg tenkte off-white eller noe sånt. Hm, jeg skjønner jeg må kladde litt på dører på IKEA/HTH før jeg bestemmer meg.
Synes absolutt du skulle droppe overskap over baren. Som noen nevnte, det vil føre til at man føler at man får de i hodet, og om det ikke er tilfelle at man stanger i de, vil de psykisk tynge, og tror ikke du vil trives med det i lengden..
Ja, jeg har vel egentlig innsett det jeg også nå. Sukk, skapplass får man ikke nok av altså... :geip:
Når det gjelder barløsningen, burde du ikke ha den på kjøkkensiden. Stolene kommer til å være i veien om de ikke er skjøvet godt innunder når de ikke er i bruk, og om du dropper overskapene, vil jeg tro du trenger oppbevaringsplassen under ut i fra hva du har skrevet tidligere.
Tre pendellamper over baren blir rålekkert! :)
Jeg tenkte på å ha barstoler på begge sider og ha tre smale skap (egentlig overskap) under med skyvedører - hvis det går an. IKEA har bare dobbeltskap, og jeg vet ikke om HTH har trippelskap. Det blir fortsatt ikke så lett å komme seg til de skapene, men det hadde vært greit å ha noen stoler på kjøkkensiden også, tror jeg. Det er såpass langt over til andre siden at jeg kan ikke skjønne at de skal være i veien for de skapene. Bare se hva Farmor hadde plass til i den retningen. Og jeg har jo åpnet opp den veggen (innerst til høyre) og derfor kunne jeg også flytte baren mot stua slik at stolene kommer i så fall ca der divanen står på det bildet.
TrillTrall
10-12-10, 12:07
Det er såpass langt over til andre siden at jeg kan ikke skjønne at de skal være i veien for de skapene. Bare se hva Farmor hadde plass til i den retningen. Og jeg har jo åpnet opp den veggen (innerst til høyre) og derfor kunne jeg også flytte baren mot stua slik at stolene kommer i så fall ca der divanen står på det bildet.
Åååå - så koselig kjøkken din farmor hadde! :) Ikke slik man lager dem i dag, men det hadde definitivt sjarm i bøttevis! Synes jeg. :)
Belseblubb
10-12-10, 12:30
Kom aldri så langt som til å sette opp lyslister, men hadde svarte sokler. Tror det blir finest med svarte lyslister også. Hvite vil jo gi en snål hvit stripe midt på.. =/ Innsiden av skapet er jo hvitt, men er når skapet er lukket det skal se pent ut.. synes nå jeg. Men smaken er jo som kjent som baken..
Har du ting som ikke skal brukes særlig ofte er det sikkert greit å ha overskap under og stoler på hver side, men jeg hadde i alle fall blitt gal av å måtte krype under benkeplaten for å få tak i ting etter først å ha flyttet på stolene.. Hvis du skal ha spiseplass/bord på andre siden av baren, er det vel begrenset hvor mye baren kommer til å bli brukt også.. Ville nok heller satset på skikkelige underskap med barstoler på den ene siden, en god frokostplass ser jeg for meg.
Åååå - så koselig kjøkken din farmor hadde! :) Ikke slik man lager dem i dag, men det hadde definitivt sjarm i bøttevis! Synes jeg. :)
:love: Enig! Jeg ville ha beholdt i allefall skapene, skuffene og benken slik den er.:love: De er jo knallfine!!
TrillTrall
10-12-10, 14:12
:love: Enig! Jeg ville ha beholdt i allefall skapene, skuffene og benken slik den er.:love: De er jo knallfine!!
Det hadde sittet langt inne å rive ut alt der ja. Jeg hadde nok byttet golvet, tapeten er jeg faktisk usikker på, måtte sett den på nært hold for å avgjøre den, skapene hadde jeg nok malt lyse, men ikke revet ut tror jeg. Mine eks-svigerforeldre hadde lignende skap og de ble knallfine da de ble malt!
Belseblubb
10-12-10, 14:57
Koselig med gamle kjøkken, ja, men ikke alltid like praktisk.. Tunge og trege skuffer og ikke alltid like plassutnyttende.
Modern sliter med at "alt" de har er arvegods, og at man ikke har hjerte til å kvitte seg med ting, men da blir hjemmet ditt aldri helt "ditt" heller.. Av og til må man bare ta tak og være litt hard.. Tenke på at de som skaffet disse tingene en gang i tiden, gjorde det etter sin smak, og at det er helt ok for oss å gjøre det samme. Når det er sagt, så har jeg selv angret på at jeg har revet ut gamle kjøkken selv.. Kan være fint å kombinere gamle overskap med nye underskap f.eks..
Koselig med gamle kjøkken, ja, men ikke alltid like praktisk.. Tunge og trege skuffer og ikke alltid like plassutnyttende.
Modern sliter med at "alt" de har er arvegods, og at man ikke har hjerte til å kvitte seg med ting, men da blir hjemmet ditt aldri helt "ditt" heller.. Av og til må man bare ta tak og være litt hard.. Tenke på at de som skaffet disse tingene en gang i tiden, gjorde det etter sin smak, og at det er helt ok for oss å gjøre det samme. Når det er sagt, så har jeg selv angret på at jeg har revet ut gamle kjøkken selv.. Kan være fint å kombinere gamle overskap med nye underskap f.eks..
Eller man kan vare på frontene og få laget nye skuffer som glir bedre.
Belseblubb
10-12-10, 15:59
Også en bra idé! =) Men da beg det å bli litt hassel for min del, men klart, ikke værre enn å bytte et helt kjøkken da.. :p
I de dager var de custom og ble laget av møbelsnekker. Hele den lange raden til venstre (pluss to-tre skap man ikke ser på bildet) var bare to deler. Det var vanskelig å få dem ut fra veggen. De brukte ikke akkurat sponplater og så passet de nesten på millimeteren fra vegg til vegg. :geip:
Kom aldri så langt som til å sette opp lyslister, men hadde svarte sokler. Tror det blir finest med svarte lyslister også. Hvite vil jo gi en snål hvit stripe midt på.. =/ Innsiden av skapet er jo hvitt, men er når skapet er lukket det skal se pent ut.. synes nå jeg. Men smaken er jo som kjent som baken..
Jeg liker kontraster. Jeg postet ett bilde fra ett IKEA-kjøkken som var helt svart, og jeg synes det så rart ut, men kanskje det ser mindre rart ut når jeg får opp knallblåe fliser mellom skapene. Kanskje jeg går for litt mindre kontrast, altså mørkere sokkelfarge og lyslist... Må se det litt an. Har god tid til å tenke på enda. :snill: Det var bare plasseringen av hvitevarer som hastet slik at elektrikeren kunne legge opp rør til det før vi kledde ytterveggen.
Har du ting som ikke skal brukes særlig ofte er det sikkert greit å ha overskap under og stoler på hver side, men jeg hadde i alle fall blitt gal av å måtte krype under benkeplaten for å få tak i ting etter først å ha flyttet på stolene.. Hvis du skal ha spiseplass/bord på andre siden av baren, er det vel begrenset hvor mye baren kommer til å bli brukt også.. Ville nok heller satset på skikkelige underskap med barstoler på den ene siden, en god frokostplass ser jeg for meg.
Jau, jeg ser den. Samtidig tenker jeg også på at det er greit å kunne sette seg på kjøkkenet og ikke måtte gå rundt på andre siden for å sette seg. *tenke tenke*
Det hadde sittet langt inne å rive ut alt der ja. Jeg hadde nok byttet golvet, tapeten er jeg faktisk usikker på, måtte sett den på nært hold for å avgjøre den, skapene hadde jeg nok malt lyse, men ikke revet ut tror jeg. Mine eks-svigerforeldre hadde lignende skap og de ble knallfine da de ble malt!
Haha, kødder dere? Jeg hadde tenkt å brenne hele skiten. Jeg begynte å røske (fysisk) av skapdører da faren min hylte og stoppet meg, fordi man kunne jo ha det i garasjen. :geip: Å beholde sånt gammelt "skrap" hadde jeg aldri godtatt i mitt hjem. Men så liker jeg ikke den gamle stilen... Jeg har ei venninne som elsker nesten alt som er gammelt og hun hadde nok beholdt det uten å nøle.
Har revet av gulvbelegget og under var et tykt furugulv. Jeg ville hatt en hardere tretype hvis jeg kunne valgt, men jeg river ikke bort det tykke gulvet og så synes jeg det er unødig å legge ett gulv oppå også. Jeg skal pusse det og lakke det på nytt. :ja: Broren min mente at det kom til å bli "gangstier" etterhvert siden jeg ikke vil ha tepper til å ta slitasjen, men jeg får se. Jeg er ikke så glad i gulvtepper. Jeg er usikker på om jeg skal ha gulvteppe under sofaen til og med.
Eller man kan vare på frontene og få laget nye skuffer som glir bedre.
Hva med hvitevarene? Hun hadde ett lite kjøleskap som stod på kjøkkenbenken og en komfyr. That's it. Og hva hvis det man putter inn ikke passer i bredden av ett skap? Oppvaskmaskin f.eks. Og så vil jeg ha side-by-side-kjøleskap med isbitmaskin.
Å, så stort og deilig kjøkken! Og jeg elsker de store vinduene. Så lyst og trivelig!
Jeg liker kjøkkeninnredingen også - men jeg ville nok revet den ut. Enig med Aeryth der. Det er ikke plass til et skikkelig kjøleskap engang, lol. Og oppvaskmaskin kan en nok glemme. Noen ganger kan man bare ikke leve i et museum. Dette kjøkkenet, med tapet og gulvbelegg skulle forresten vært på museum. Godt bevart og fint eksempel på den perioden.
Haha, kødder dere? Jeg hadde tenkt å brenne hele skiten. Jeg begynte å røske (fysisk) av skapdører da faren min hylte og stoppet meg, fordi man kunne jo ha det i garasjen. :geip: Å beholde sånt gammelt "skrap" hadde jeg aldri godtatt i mitt hjem. Men så liker jeg ikke den gamle stilen... Jeg har ei venninne som elsker nesten alt som er gammelt og hun hadde nok beholdt det uten å nøle.
Legg ut på finn.no at du gir det bort mot henting. Noen vil like de skuffene og sette de opp som kjøpmannsdisk. Sånne håndtak som du har på skuffer og dører er ettertraktet!
Å beholde sånt gammelt "skrap" hadde jeg aldri godtatt i mitt hjem.
Helt enig, det var grusomt! Jeg har revet ut to kjøkkenet av den typen (men med skråskap over). Ikke ti ville hester ville fått meg til å så mye som vurdere å beholde driten! Så lite plassutnyttelse, gammelt og møkkete! :ja:
Å, så stort og deilig kjøkken! Og jeg elsker de store vinduene. Så lyst og trivelig!
Jeg har beholdt størrelsen på dem, men byttet dem ut med noen nye. Hm, jeg har faktisk ikke tatt bilde av det innenfra... Bare utenfra og da er det jo stillas i veien. Jeg har gått tilbake til slike de hadde da huset ble bygget. Tredelte. To faste vinduer på sidene og ett som kan åpnes i midten.
Legg ut på finn.no at du gir det bort mot henting. Noen vil like de skuffene og sette de opp som kjøpmannsdisk. Sånne håndtak som du har på skuffer og dører er ettertraktet!
Hehe, jeg skal male dem og ha overskapene i garasjen (sånn at panseret går under) og underskapene i kjelleren til ymse oppbevaring.
Skjønner ikke hvorfor slike håndtak skulle være ettertraktet? Det er jo bare å lage slike og selge...
Brødfjølen er forresten deilig. Den er to skapbredder!
Pappaen din hadde rett... du kunne bruke skapene i garasjen! ;)
Pappaen din hadde rett... du kunne bruke skapene i garasjen! ;)
Hehe, ja han hadde det. Hvis ikke jeg ville hatt dem i garasjen, så ville han hatt dem. Ikke det at jeg skjønner hvor han skal få studd noe mer inn i garasjene eller verkstedet... Vi har garasjeplass for tre biler i teorien, men det er såvidt plass til to og så må man nesten lirke seg ut og inn av bilen. Selv om vi ikke har lange biler, så må man likevel kjøre heeelt inn for å kunne lukke garasjeporten. :rulleøyne Det er fylt opp langs alle veggene. Jaja, det er faren min som må parkere ute. :geip: I alle fall til jeg flytter ned i huset mitt.
TrillTrall
10-12-10, 18:21
Har revet av gulvbelegget og under var et tykt furugulv. Jeg ville hatt en hardere tretype hvis jeg kunne valgt, men jeg river ikke bort det tykke gulvet og så synes jeg det er unødig å legge ett gulv oppå også. Jeg skal pusse det og lakke det på nytt. :ja:
Ååååå! Jeg vil også ha furugulv!!!!! Det er de fineste gulvene det! :)
Jeg køddet ikke når jeg snakket om kjøkkenet ditt, men jeg ville nok modernisert det litt, men svart høyglans er definitivt ikke meg. :)
Jeg køddet ikke når jeg snakket om kjøkkenet ditt, men jeg ville nok modernisert det litt, men svart høyglans er definitivt ikke meg. :)
Kødder ikke jeg heller! Jeg synes skapdørene og skuffene er knallfine og for ikke snakke om håndtakene både på dører og skuffer! Gammelt, nostalgisk og praktisk! :ja:
Svart høyglans er fint som tillegg på småting, men ikke som hovedgreie.. Har mye i svart høyglans på mitt kjøkken, men det er stort sett pyntetingtang.
Kødder ikke jeg heller! Jeg synes skapdørene og skuffene er knallfine og for ikke snakke om håndtakene både på dører og skuffer! Gammelt, nostalgisk og praktisk! :ja:
Svart høyglans er fint som tillegg på småting, men ikke som hovedgreie.. Har mye i svart høyglans på mitt kjøkken, men det er stort sett pyntetingtang.
Hehe, jeg visste jo egentlig at dere ikke køddet. Det var ett overrasket uttrykk. Hadde ikke trodd at flere skulle synes det gamle, slitte kjøkkenet der skulle være finere enn mitt nye. :geip: Jeg har ikke så lyst på høyglans på dørene, nei. Jeg vil ha svarte og matte dører. Men for all del, det var kvalitet i gamle dager. Skikkelig tre i stedet for spon. Det er laget for å vare!
Samme med gulvene. Før da de la gulv, så skulle det var i 100 år. Nå legger man tynne planker hvis man legger tregulv. Jeg har det tykke furugulvet i hele første og andre etasje, i hvert eneste rom. Vi snakker ganske nøyaktig en fingerlengde tykt! Mine fingre i alle fall, som er litt korte. :geip: Kjelleren er ikke i bruk enn så lenge - kanskje etterhvert. Joda, jeg synes også furugulv er fint, men det er mykt tre så det blir mer slitt enn hardere tretyper. Jeg hadde ett lite håp om at det var eik. Det er eikeskog i nærheten. Den delen av bygda huset ligger i heter tross alt Eik! :geip:
Tregulv er fint - spesielt de gode gamle tregulvene. Er det brede eller smale planker?
Det kjøkkenet var koselig, men tror det blir fint når du har pusset det opp. :) Synes benkehøyden ser litt lav ut, har du målt? Standard i dag er 90 cm., men tilogmed det kan bli lavt når man skal stå der og lage masse lavkarbomat. :p
Taket der var skikkelig fint, Aeryth! Det er ikke noe vanlig tak-ess der! Du skal vel ikke endre på det?
Bradypus Variegatus
11-12-10, 12:10
Si fra hvis du vil selge Junghans klokka som henger på veggen!
Tregulv er fint - spesielt de gode gamle tregulvene. Er det brede eller smale planker?
Tja, normale som tipper litt mot smale? Bildet er av master bedroom. Syntes det viste det best. Her har vi strippet bort veggplater og takplater. Som du ser har de planker tett i tett i alle retniger. De har ikke spart på materialet da de bygget. :snill: Klikk for større bilde.
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=7358&stc=1&thumb=1&d=1284585254 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=7358&d=1284585254)
Det kjøkkenet var koselig, men tror det blir fint når du har pusset det opp. :) Synes benkehøyden ser litt lav ut, har du målt? Standard i dag er 90 cm., men tilogmed det kan bli lavt når man skal stå der og lage masse lavkarbomat. :p
Farmor var ca 1,50 så dette er lave benker, ja. Husker ikke hvor lave de er, men de er absolutt ikke 90 cm, nei. Men det var jo custom i den tiden, og Farmor ville nok ha lave siden hun var så lav selv.
Taket der var skikkelig fint, Aeryth! Det er ikke noe vanlig tak-ess der! Du skal vel ikke endre på det?
Taket er allerede revet ned, både takplatene og furuplankene under (tett i tett). Vi har isolert i taket for å dempe støy. Det var ganske lytt i huset... Men har tenkt å ha lignende plater, men sannsynligvis uten list mellom platene.
Si fra hvis du vil selge Junghans klokka som henger på veggen!
Aner ikke hvor den har tatt veien. Barna til Farmor har fordelt innboet, så huset var nesten helt tomt da jeg overtok det.
Du sliper vel gulvene og lakkerer på nytt?
Malt gammel panel i norske hus tror jeg er det vakreste som finnes. De ferdige platene man får kjøpt kan virkelig ikke måle seg med den originale panelen. Synes du ikke det er fint?
Selv har jeg sort høyglans med hvite overskap på kjøkkenet mitt, og synes ikke det er noe pes med flekker. Synes det er rålekkert! :D
Blir spennende å følge med på hva du bestemmer deg for. :)
Du sliper vel gulvene og lakkerer på nytt?
Jupp, det er det som er planen, ja.
Malt gammel panel i norske hus tror jeg er det vakreste som finnes. De ferdige platene man får kjøpt kan virkelig ikke måle seg med den originale panelen. Synes du ikke det er fint?
Usj nei, malt panel synes jeg ikke er noe fint. Men så liker jeg ikke gammel stil. I alle fall på veggene. Eller snakker du om taket fortsatt?
Selv har jeg sort høyglans med hvite overskap på kjøkkenet mitt, og synes ikke det er noe pes med flekker. Synes det er rålekkert! :D
Kunne du tenke deg å dele bilde? :snill:
Eller snakker du om taket fortsatt?
Kunne du tenke deg å dele bilde? :snill: Ne, jeg mente gulv. :)
Her er noen bilder. Det henger litt ledninger og det mangler lister her og der. Det noe småplukk igjen, før jeg er helt ferdig.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs227.snc4/38692_1372753758750_1228976012_30900749_2520510_n. jpg
Så kult kjøkken, Veggpryd! Ikke helt min stil å ha svarte underskap og hvite overskap, jeg synes det bryter liksom. Og kul tapet, hehe. Det var noe slikt jeg tenkte å ha som fondvegg i stua. Jeg likte også veldig godt sitteplassene. Jeg ville bare hatt stoler med skikkelig rygg i stedet for krakker.
Ne, jeg mente gulv. :)
Ah, da så. Er det først tregulv, så synes jeg det skal være trefarge på det. Men lakkes skal det. Jeg er glad i tregulv, ja. :ja: Skikkelig tregulv ser finere ut enn parkett. :ja:
Takk. :)
Ja, jeg synes også tregulv er penere enn parkett.
Jeg leste ikke hele tråden, men husk foring mot veggen på høyskapet med ovneni så ikke ovnsdøren slår i dørkarmen når den åpnes. Og hva skjer om noen slår opp kjøkkendøra når ovnen/mikroen er åpen? Måker man kjøkkendøra rett i døra til ovnen?
Du er jo praktisk anlagt så det går nok bra - det ser veldig bra ut :)
Jeg leste ikke hele tråden, men husk foring mot veggen på høyskapet med ovneni så ikke ovnsdøren slår i dørkarmen når den åpnes. Og hva skjer om noen slår opp kjøkkendøra når ovnen/mikroen er åpen? Måker man kjøkkendøra rett i døra til ovnen?
Du er jo praktisk anlagt så det går nok bra - det ser veldig bra ut :)
Takk for praktiske tips, jvb! :snill: Det var faktisk ting jeg ikke hadde tenkt på! Det er noen cm med foring mellom høyskapet med ovn og veggen. :ja: Døra åpnes ut mot gangen, så det skal ikke være noe problem. Uansett skal døra skiftes, så jeg kan bestemme hvilken retning den skal åpnes, men jeg synes det er mest hensiktsmessig å ha den slik den er i dag.
Kult eller tacky?
http://www.netthandelen.no/prodbilder/large/109142.jpg
Den glassfirkanten skifter farge etter hvor varmt vannet er. Blått for kaldt, grønt for lunkent og rødt for varmt og blinkende rødt for veldig varmt. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et slikt blandebatteri til vasken på "finbadet". Klarer ikke helt å bli enig med meg selv. Min umiddelbare reaksjon var at det var kult, men det kan kanskje bli litt for mye liksom?
Praktisk å se hvilken temperatur vannet har, men litt tacky etter min smak :o
Likte den!
Men i ett "gammelt" hus, passer det ikke...
Hvis alt annet er "uptodate" så går det bra, men finn èn stil og hold deg til den :klem:
TrillTrall
21-01-11, 07:56
Kult eller tacky?
Den glassfirkanten skifter farge etter hvor varmt vannet er. Blått for kaldt, grønt for lunkent og rødt for varmt og blinkende rødt for veldig varmt. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et slikt blandebatteri til vasken på "finbadet". Klarer ikke helt å bli enig med meg selv. Min umiddelbare reaksjon var at det var kult, men det kan kanskje bli litt for mye liksom?
Grusomt etter min smak. Jeg ser det praktiske i å få vite vanntemperaturen, men det var forferdelig stygt da.
Jeg kan se gleden i det, men kjære vene da, tror du at du syns det der er pent om 3 år?
Praktisk å se hvilken temperatur vannet har, men litt tacky etter min smak :o
Hehe
Likte den!
Men i ett "gammelt" hus, passer det ikke...
Hvis alt annet er "uptodate" så går det bra, men finn èn stil og hold deg til den :klem:
Gammelt hus, men jeg har absolutt ikke gammeldags smak. Så alt inne skal være "uptodate". Jeg kan ikke fordra sånn skikkelig feminin stil med masse hvitt og masse blomster og slikt. Eller gammeldags. Min stil kan vel beskrives som leken moderne eller noe sånt. Jeg har tatt stiltest, og jeg kom en plass mellom moderne og minimalistisk, men det var veldig få forskjellige stiler der.
Stål og glass er mmm, men så liker jeg også å sette ett personlig preg med ting ingen andre har. Og bilder skal kun henges opp på veggen hvis det betyr noe for meg eller er praktisk (lys og slikt). Jeg har konsertplakater for band jeg har jobbet backstage med og collager av venner og familie. Skulle jeg hatt et maleri på veggen så måtte det vært malt av noen jeg kjenner eller av et motiv jeg hadde et forhold til.
Vi har en interiørbutikk på Moi som heter Landstil. Der har jeg ikke giddet å gå inn en gang, fordi det er så mye ting som jeg synes er butt ugly. Men dit reiser de fra fjern og nær for å gå på.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs259.snc4/40303_417139046441_111331461441_5236750_5480278_n. jpg
Type slikt som dette. Aldri i verden om jeg hadde godtatt noe slikt skrap i huset mitt! :spy: Men jeg må nesten en tur innom snart og se om det er NOE som jeg liker i alle fall. Kan da ikke være bare stygge ting?
Grusomt etter min smak. Jeg ser det praktiske i å få vite vanntemperaturen, men det var forferdelig stygt da.
Hehe
Jeg kan se gleden i det, men kjære vene da, tror du at du syns det der er pent om 3 år?
Det var liksom det. Det er vanskelig å vite.
Slik ser den ut når vannet ikke er på:
http://img.diytrade.com/cdimg/1153676/12621470/0/1272270109/Bain_faucet_basin_mixer_LED_faucet.jpg
Hm, overveldende negativ respons. :geip: Men det var jo også flere som likte det gamle kjøkkenet til Farmor enn mitt nye, så hm....
Passer inn i f.eks en ungdomsleilighet kanskje:) Hvis du liker den veldig godt, så er det jo tross alt ikke noe stort prosjekt å bytte den ut.
Fant forresten testen igjen. Den var hos HTH. Test din kjøkkenstil (http://www.hth.no/Default.aspx?ID=3801). Haha, nå prøvde jeg å velge ut de tingene jeg synes var styggest og da ble det skandinavisk landkjøkken. :geip:
Passer inn i f.eks en ungdomsleilighet kanskje:) Hvis du liker den veldig godt, så er det jo tross alt ikke noe stort prosjekt å bytte den ut.
Hehe, jeg er jo ikke så gammel, og det blir nok litt "ungkarsbolig"-preg over huset mitt. :geip: Leste litt om å bytte ut og det var ikke noe stort prosjekt, nei. Og dette blandebatteriet koster bare sånn 200-250 kr, så det er ikke dyre tingen heller.
Fant forresten testen igjen. Den var hos HTH. Test din kjøkkenstil (http://www.hth.no/Default.aspx?ID=3801). Haha, nå prøvde jeg å velge ut de tingene jeg synes var styggest og da ble det skandinavisk landkjøkken. :geip:
Morsom test, jeg får til svar at jeg foretrekker "det urbane kjøkken" - som i praksis er "ikea pluss noen dekorative greier fra thinkgeek" :D
Og hei, det blandebatteriet kan se strålende ut med riktige omgivelser. Jeg hadde ikke valgt det, men det er bare fordi jeg liker bedre at ting er matte enn shiny/glass.
Morsom test, jeg får til svar at jeg foretrekker "det urbane kjøkken" - som i praksis er "ikea pluss noen dekorative greier fra thinkgeek" :D
Tihi, jeg ble av og til urban og av og til minimalistisk. På noen punkter ville jeg ikke hatt noen av de tre tingene, og på noen ville jeg hatt to av tingene. Thinkgeek er jo bra, hehe. Hvis jeg noen gang skal bygge hus, da skal det være teknologisk da! :snill:
Og hei, det blandebatteriet kan se strålende ut med riktige omgivelser. Jeg hadde ikke valgt det, men det er bare fordi jeg liker bedre at ting er matte enn shiny/glass.
Jeg hadde tenkt å ha blå som detaljfarge på badet (det er blå lys på steambadet jeg skal kjøpe, og så ha blå håndklær og slikt). Så med rødt eller grønt lys på blandebatteriet blir det ikke fullt så gjennomført. Men så er jo bare det for en kort periode mens man har på vannet. For det meste så vil det jo ikke være lys på blandebatteriet. Hm, klarer ikke helt å bestemme meg. Synes også det var kult at vannet kommer ut av sprekken og blir bredt og ikke bare kommer ut av ett rundt hull.
Jeg ser forresten at det blandebatteriet tar batterier, så hvis jeg ikke vil ha lys så er det jo bare å fjerne batteriene! Jeg likte designet på den - det var lyset som jeg er redd for at blir tacky. Da er det stor fare for at det blir det blandebatteriet der i vasken på "finbadet". :ja:
Hvis det er så billig, er du sikker på at det holder? Blandebatterier er en av tingene hvor pris har endel å si. Kjedelig om det begynner å lekke i pakningen etter en mnd, eller enda værre, vannspruten plutselig står i taket... :o
TrillTrall
21-01-11, 19:36
Hehe, jeg er jo ikke så gammel, og det blir nok litt "ungkarsbolig"-preg over huset mitt. :geip: Leste litt om å bytte ut og det var ikke noe stort prosjekt, nei. Og dette blandebatteriet koster bare sånn 200-250 kr, så det er ikke dyre tingen heller.
Men du må ha rørlegger til å bytte det og de tar jo en tusing bare for oppmøte... *strør salt i såret* ;)
Neida - om du liker det så kjøper du det! :ja:
TrillTrall
21-01-11, 19:42
*fnis* Det er vel ingen bombe hva jeg liker best? ;)
Hvis det er så billig, er du sikker på at det holder? Blandebatterier er en av tingene hvor pris har endel å si. Kjedelig om det begynner å lekke i pakningen etter en mnd, eller enda værre, vannspruten plutselig står i taket... :o
Det er egentlig verdt mer, men jeg har sett litt hva de pleier å gå for på netthandelen, og det er ofte 200-250 kr. "Kjøp nå"-prisen er 800 kr. Den som ligger ute akkurat nå er foreløpig på 500 kr og det er 6 minutter igjen (http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=23863466).
Men du må ha rørlegger til å bytte det og de tar jo en tusing bare for oppmøte... *strør salt i såret* ;)
Neida - om du liker det så kjøper du det! :ja:
Naboen er rørlegger og gjør det gratis. :snill:
*fnis* Det er vel ingen bombe hva jeg liker best? ;)
Haha, tipper du fikk skandinavisk landkjøkken. :geip:
Jeg synes vegger skal være slette og at huntonitplater som ser ut som stående panel er schtøgge. Men faren min sier at han gidder ikke å sparkle og tapetsere hele huset og at jeg da må leie inn folk til å gjøre det. Hm... Jeg aner ikke hvordan man gjør slikt, men vi skal begynne med veggene i stua og på kjøkkenet i neste uke så da får jeg kanskje gjøre litt selv. Jeg tror det er mest klatt og tidkrevende, men ikke spesielt vanskelig. Så kanskje jeg kan gjøre det selv? Faren min har til nød gått med på å være med på å sparkle og tapetsere veggene i stua og på kjøkkenet. Sånne rom jeg er mye på hadde jeg blitt gal om jeg skulle hatt huntonitplater. Men på soverom og i ganger, så er det mye mulig at jeg går for huntonitplater. Jeg var ute på byggsenteret og skulle velge hvilken plate jeg synes var minst stygg i går. Sukk, det er forferdelig å velge mellom pest og kolera... Valget falt på Perle Hvit:
http://www.byggma.no/11108_LGEdCo0Zm4w.img
Jeg tror det er den jeg synes er minst stygg, men det er ikke mye forskjell på dem. Og det var i alle fall ikke lett å se på dem på nettet eller i brosjyre. Man må nesten se på platene selv.
Men good news, de har fått "design"-plater. Det var jo faktisk litt kult!
http://www.byggma.no/13378_sEJefc9HUEI.img
http://www.byggma.no/13328_fu7o5pIgfOw.img
http://www.byggma.no/13383_qbrWokbIqY0.img
http://www.byggma.no/13373_cjRGh6Rn7i4.img
Og denne her er hele 6 plater bred, altså 3,6 meter:
http://www.byggma.no/13358_7AJpELg9BW8.img
Mistenker at man hadde blitt litt lei av den etterhvert da...
Likte skogen godt ;) Ser ut som du har litt å jobbe med, og jeg gleder meg til å se det endelige resultatet! Masse lykke til :D
Likte skogen godt ;) Ser ut som du har litt å jobbe med, og jeg gleder meg til å se det endelige resultatet! Masse lykke til :D
Masse, masse jobb. I tillegg til at jeg jobber 100 %. Men det blir herlig å bo i nyoppusset eget hus!
Jeg har forresten begynt å beise huset. Jeg har ikke hatt med speilrefleksen i huset siden jeg må labbe 250m i glatt bakke fordi det er umulig å komme seg opp med bilen. Men jeg har tatt bilde med mobilen (som jeg syntes var greit da jeg så det på mobilen, men full størrelse var det visst skurrete og dårlige farger). Fargen på huset er Jotun trebitt beis kastanje og vinduskarmer, hjørnebord og slikt er beiset hvite. Selve veggen skal være slik, men karmene og det skal males hvite senere. Fargen på veggen var mye lysere i katalogen, så vi tror at den blir litt lysere når den trekker skikkelig inn. Men jeg likte den slik den var nå også, jeg. :snill:
I et hus syns jeg sånne malte panelplater kan væe fint, fordi det gir litt mer liv. Varmere på en måte. Men i en leilighet liker jeg det ikke (selv om vi har en halv veg med det, og jeg liker den :rolleyes: )
Men hvis du har mange rom å sparkle, kan du ike bare slå på gipsplater utenpå det som er?
I et hus syns jeg sånne malte panelplater kan væe fint, fordi det gir litt mer liv. Varmere på en måte. Men i en leilighet liker jeg det ikke (selv om vi har en halv veg med det, og jeg liker den :rolleyes: )
Mange vil sikkert si at det er mer hjemmekoslig med panelplater. Men jeg liker ikke den gammeldagse stilen der. Vi skal begynne med ett soverom med panelplater, så får jeg se om det er så ille som jeg tror. Det finnes også panelplater som bare er å smekke rett opp som er freste på sidene, altså en liten fres per 60 cm i bredden. Men slikt brukte man visst bare på kontorer og byggsenteret ville absolutt ikke anbefale det i et hus. Finner ikke noen eksempelbilder på nettet heller. :(
Men hvis du har mange rom å sparkle, kan du ike bare slå på gipsplater utenpå det som er?
Huh? Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Man må jo sparkle med gips også? Planen er å sette opp gipsplater for å få de slette veggene. Jeg har tett i tett med planker på veggene. De hadde det under veggplatene. :snill: Så da har jeg fortsatt noe å feste ting med selv om jeg skal ha gipsplater, jeg må bare ha lange spikre/skruer slik at de når bak til plankene.
Men jeg liker ikke den gammeldagse stilen der.
Ah, da har du bare sett det i feil setting tror jeg.
Søstra til sambo pusset opp at gammelt hus, og de har panelplater i stua og på kjøkkenet. De har alt annet veldig moderne (glass og stål osv) og det er absolutt ikke gammeldags. Men panelet bidrar til at det ikke bare er firkatende kasser stablet sammen, på en måte. Også gir det en mye bedre refleksjon av lyset enn bare flate vegger mot de andre tingene som er ganske kalde i seg selv.
Jeg trodde du skulle sparkle gamle panelvegger :)
Ah, da har du bare sett det i feil setting tror jeg.
Søstra til sambo pusset opp at gammelt hus, og de har panelplater i stua og på kjøkkenet. De har alt annet veldig moderne (glass og stål osv) og det er absolutt ikke gammeldags. Men panelet bidrar til at det ikke bare er firkatende kasser stablet sammen, på en måte. Også gir det en mye bedre refleksjon av lyset enn bare flate vegger mot de andre tingene som er ganske kalde i seg selv.
Jeg har sett mange bilder og jeg synes alle ser gammeldags ut. Men glass og stål liker jeg. :ja: Moderne og litt maskulint. :snill:
Snekkeren synes at folk som velger panelplater i stue og på kjøkken er galne. :geip: Jeg må si meg litt enig. Han sier at han skjønner ikke at folk ikke blir lei av å ha de stripene. Han forventer at om en stund går folk lei og vil ha dem bort.
Prosjektet nå er dørvridere. Jeg har kjøpt innerdører, helt basic hvite formpressede med tre speil:
http://admin.floaktiv.no/Resources/Dooria/images/Produkter/Stil_374_flush.jpghttp://admin.dooria.net/Resources/Dooria/images/Produkter/Stil_379.jpg
Jeg har kjøpt en av den med glass mellom stue og gang. Fytti så mye dyrere det er med glass i! Uten glass kostet 500 kr, med glass kostet 3000 kr (tror jeg det var). Og dørkarmene koster like mye som de billigste dørene, forstå det den som kan. :rulleøyne Salgstriks...
Spottene har ikke kommet opp enda, men valgene der er hvit, tinn og messing av LED-spottene. Hvit er ikke samme hvitfarge som taket, så det mistenker jeg at vil sees for godt. Jeg liker bedre den varme messingen enn det kalde tinnet. Så da bør jeg også ha messing-dørvridere. Og så vil jeg ha noen som er gode å holde på, tror jeg. Tror jeg tar meg en tur og ser på dørvridere i morgen. Jeg lot ikke faren min kjøpe det da han hentet dørene. Han hadde bare kjøpt det billigste uansett hvordan den så ut. :geip:
Eller kan det kanskje bli kult med svarte dørvridere?
http://www.jernia.no/img/p/200/608224.jpg
Men det er jo så mange valg! Gaaah! Jeg blir litt gal av alle valgmulighetene...
Haha, jeg endte faktisk opp med dørvridere i stål, så da blir det grått metall rundt spottene også. Jeg endte faktisk opp med å kjøpe de billigste jeg fant av de tre butikkene jeg var innom. :lol: Ikke med vilje - det var faktisk de jeg likte best! De var gode å holde på og de virket veldig solide. Til og med for storebror med store hender. De var faktisk i overkant store når jeg så dem på dørene, men pytt sann. Bare 140 kr per stk! Det var bare to stk igjen i butikken da, men de skulle bestille flere som kom om en dag eller to.
De jeg kjøpte ligner veldig på denne:
http://2.bp.blogspot.com/_ei6Jzfx7GiI/TNcYSFc3LVI/AAAAAAAACjE/2dpw41nxA-o/s1600/dørvrider2.jpg
Ser det ikke litt rart ut at doen er i hjørnet? Rørleggeren anbefalte det nemlig... Jeg måtte tenke litt på det.
Ingen av møblene er kjøpt, så det er bare eksempelmøbler. Det er et simpelt tegneprogram jeg har brukt, så det blir ikke helt riktig og så måtte jeg trikse litt for å få til vinduet etter at jeg lagde et "rekkverk" i hjørnet (altså kassen rundt den innebygde doen). Og jeg tar jo samme mønster på kassen, men det gikk ikke an å få til i tegneprogrammet. Og kassen skal gå bittelitt høyere opp (altså til rett under vinduet) og muligens ikke så bred.
Jeg ser jo at kassen rundt doen blir finere med hjørneløsningen, og så er døren 45º, så det passe sånn sett inn i rommet... Men jeg føler at vinduet blir malplassert...
Ser det ikke litt rart ut at doen er i hjørnet? Rørleggeren anbefalte det nemlig... Jeg måtte tenke litt på det.
Ingen av møblene er kjøpt, så det er bare eksempelmøbler. Det er et simpelt tegneprogram jeg har brukt, så det blir ikke helt riktig og så måtte jeg trikse litt for å få til vinduet etter at jeg lagde et "rekkverk" i hjørnet (altså kassen rundt den innebygde doen). Og jeg tar jo samme mønster på kassen, men det gikk ikke an å få til i tegneprogrammet. Og kassen skal gå bittelitt høyere opp (altså til rett under vinduet) og muligens ikke så bred.
Jeg ser jo at kassen rundt doen blir finere med hjørneløsningen, og så er døren 45º, så det passe sånn sett inn i rommet... Men jeg føler at vinduet blir malplassert...
Eet trenger ikke bli det hvis du henger opp noe stort som er symmetrisk med viduet. Et speil til kanskje?
Vi har hjørneløsning på toalettet på vårt nye bad. Jeg ble veldig fornøyd - det bryter opp litt i stedet for å ha alt på rekke og rad. Vi har også kontrastfarge (sort) på skråveggen bak toalettet og sort toalett! Ble utrolig stilig :)
Eet trenger ikke bli det hvis du henger opp noe stort som er symmetrisk med viduet. Et speil til kanskje?
På den andre veggen fra hjørnet liksom? Ikke så dumt, ikke så dumt! :snill:
Lagde noen nye bilder nå, de ble litt bedre (mindre kasse og så fant jeg bruddskifer til gulv :snill:). Hjørneløsningen så mindre malplassert ut da jeg gjorde vinduet der litt smalere og lot det være nær vasken. Vinduet kan fint gjøres litt smalere slik som jeg gjorde det der. Det er bare høyden som er satt for at det skal matche det andre vinduet i den etasjen på den veggen.
Vi har hjørneløsning på toalettet på vårt nye bad. Jeg ble veldig fornøyd - det bryter opp litt i stedet for å ha alt på rekke og rad. Vi har også kontrastfarge (sort) på skråveggen bak toalettet og sort toalett! Ble utrolig stilig :)
Jeg liker sort! :snill: Jeg må se i fibotrespo-katalogen min igjen. Grå vegg var finere til bruddskifer enn svart. Men kanskje en svart kontrastfarge på kassen rundt doen. :ja: Doen er allerede kjøpt og den er hvit.
Jeg syns det ble veldig fint med doen i hjørnet! Det ble litt sånn på rad og rekke hvis ikke...
Jeg syns det ble veldig fint med doen i hjørnet! Det ble litt sånn på rad og rekke hvis ikke...
Valget falt på hjørnedo. :ja:
Åh, nå ble jeg litt misunnelig på kollegaen min som har dette gulvet i sitt hundreårgammelt hus. (Bildet ble tatt da han fjernet en gammel ovn som stod i hjørnet)
Sjekk de detaljene! :eek! Og så snakker vi om nesten 10 cm tykt eikegulv!
Oh my god!! Very Nice!
Sånt får du jo ikke for penger lenger:eek:...
Riktig nydelig! Gratulerer til kollega!
Oh my god!! Very Nice!
Sånt får du jo ikke for penger lenger:eek:...
Riktig nydelig! Gratulerer til kollega!
Ja, det var jo helt fantastisk! Det meste kan kjøpes for penger, men det gulvet der hadde nok vært svindyrt å legge nå. De mørke feltene er kjernen av treet. Og så ligger resten av gulvet i pinner i kvadratiske klosser annenhver vei.
http://sveinblogg.files.wordpress.com/2008/10/dsc00037.jpg?w=500&h=375 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=8068&d=1298803851)
(dette var mens han holdt på å pusse gulvet mellom lakkstrøkene for å få gulvet heeelt glatt)
Heldiggrisen!
Wow, griselekkert! Huset vårt er også gammelt, men kan dessverre ikke skilte med slike perler :p
Hmmm... Må snart bestemme meg for tapet. Jeg skal ha en kul vegg bak sofaen som skal være formet som en U. Sofaen skal gå fra hjørne til hjørne i den enden av stua. Veggen er ca 370 cm bred. Resten av veggene skal være nøytrale.
Bildetapet ser utrolig stilig ut!
http://www.photowall.no/img/interiors/zoom/43948-3.jpg (http://www.photowall.no/photo-wallpaper/world-map-black)
Kart hadde vært kult! Men jeg føler at det kanskje ikke så bra bak sofaen der fondveggen i stua skal være... Der vil en del av Sør-Amerika forsvinne... Men kanskje jeg får til å skvise den inn ett annet sted?
http://www.photowall.no/img/interiors/zoom/45545-0.jpg (http://www.photowall.no/photo-wallpaper/frame-of-leaves)
Eller hva med en bladramme? Muligens heller i svart, samtidig som jeg synes det grønne frisket utrolig bra opp. Men så hadde jeg egentlig bestemt meg for rød som farge i stua. Er ikke sååå glad i grønn. Men må kanskje ikke følge fargene? Men denne vil kræsje litt med varmepumpa som kommer oppe i høyre hjørne...
http://www.photowall.no/img/inspiration/zoom/photo-wallpaper-43078-1.jpg (http://www.photowall.no/photo-wallpaper/black-beech)
Eller hva med en gren? Den er litt tristere enn bladene, men den vil kræsje mindre med varmepumpa som kommer oppe i høyre hjørne.
Det går også an å lage fra eget bilde.
Siste bildet, greinen , definitivt:DSynes JEG da:)
Greinen er skitkul, ja. :ja: Jeg likte veldig godt den tanken, men ville nok gjerne hatt en "lystigere" grein. Eller er det bare jeg som synes den ser litt trist ut?
Jeg ble begeistret med en gang, oppfatter den ikke som trist, men mektig, flott, elegant:rolleyes::DNei..Nå MÅ jeg i seng!:pSkulle vi hatt tapet nå, vet jeg hva vi skulle ha tatt, hadde passet supert her.:rolleyes:
Tihi, det var litt av noen kraftadjektiver. :snill: Jeg digger alle tre. Jeg tenker også på ett kraftig, stort damaskmønster i svart med hvit eller sølv-bakgrunn. Jeg ser det ca for meg, men jeg finner ingen som er slik jeg vil ha det.
For en fantastisk tråd. Jeg elsker alt som har med oppussing og gjøre og hos deg blir det jo bare så knallflott! Hva heter tapeten du har på kjøkkenet?
Gleder meg til å se mer etterhvert. Du er flink altså :heia:
For en fantastisk tråd. Jeg elsker alt som har med oppussing og gjøre og hos deg blir det jo bare så knallflott! Hva heter tapeten du har på kjøkkenet?
Gleder meg til å se mer etterhvert. Du er flink altså :heia:
Jaaa, oppussing er gøy! Litt mye jobb å renovere et hus fra femtitallet, men gøy likevel.
Akkurat nå er det ingenting tapet på kjøkkenet. ;) Litt tidlig på morgenen eller? :geip: Jeg skrev at jeg snart må bestemme meg for tapet. :geip: Vi driver og sparkler og pusser på veggene nå. Så det blir snart tapet, så jeg må bestemme meg snart...
På kjøkkenet og stua (halv-åpen løsning) blir det en nøytral tapet som jeg ikke har bestemt meg for enda. Men siden den skal være nøytral, så vil jeg ikke tro at det er så vanskelig. Men den fondveggen var litt vanskeligere. Det er så mange utrolig kule tapeter!
Hehe, det var jo Veggpryd sitt kjøkken jo :lol: Jaja, sånn blir det når man bare leser innleggene og ikke ser hvem som har skrevet dem. Kan jeg skylde på at vi har stilt klokka? :lol:
Sliter med fondvegger jeg og. Vil ha en på stua og en på kjøkkenet. På stua gjerne en sånn damasklignende greie, men i lyse farger. Og på kjøkkenet kan det gjerne være litt tøffere. Men det er vanskelig ja.
Jeg har fondvegg-tapet fra eijffinger, noen litt kinesisk-aktige blomster og kvister og sommerfugler med en perlemorseffekt i tillegg, særlig den gir veldig fin effekt med side- eller spotlys.
Blir dette bra?
8199
Lenge siden jeg har likt noe som er trendy altså. Vurderer fondvegg i stuen også men ikke med kontrastfarge, bare lys antikk omtrent, som resten og så med perlemors polkadots i samme farge.
EDIT: den er ikke så forferdelig jentete som den kan virke altså, fikk også ja fra sambo til å ta den samme med lakkrød bakgrunn. Sånt man sier når jeg har kjørt flere mil for å levere han og utstyr til lan-party.
ville nok gjerne hatt en "lystigere" grein. Eller er det bare jeg som synes den ser litt trist ut?
Jeg syns også den ser trist ut :o Jeg ville nok hatt litt for mye følelsen av vinter hele året med den på veggen.
Denne hadde vært kul:
http://www.tapetgalleriet.no/images/Ferm%20Living%20Tapet%20TP/250px/128_Forrest%20flower_milj%F8.jpg
Eller denne:
http://www.housetohome.co.uk/products/type/wallpaper/Regency_damask_wallpaper_in_black_silver_27124.htm l?subslug= (fikk ikke kopiert bildet)
Hehe, det var jo Veggpryd sitt kjøkken jo :lol: Jaja, sånn blir det når man bare leser innleggene og ikke ser hvem som har skrevet dem. Kan jeg skylde på at vi har stilt klokka? :lol:
Sliter med fondvegger jeg og. Vil ha en på stua og en på kjøkkenet. På stua gjerne en sånn damasklignende greie, men i lyse farger. Og på kjøkkenet kan det gjerne være litt tøffere. Men det er vanskelig ja.
Hehe, fort gjort.
Denne tapeten var i stua før:
http://supera.blondie.no/files/2010/05/17-Tapet-spisestue.jpg
Jeg synes egentlig den var ganske OK, men det ble litt for lite mønster, for lys for min smak og så ble det for mye i hele rommet. Det er noe av grunnen til at jeg har litt lyst til å ha damaskmønster igjen, for å ta opp igjen det gamle mønsteret på en måte.
Jeg har fondvegg-tapet fra eijffinger, noen litt kinesisk-aktige blomster og kvister og sommerfugler med en perlemorseffekt i tillegg, særlig den gir veldig fin effekt med side- eller spotlys.
Blir dette bra?
8199
Lenge siden jeg har likt noe som er trendy altså. Vurderer fondvegg i stuen også men ikke med kontrastfarge, bare lys antikk omtrent, som resten og så med perlemors polkadots i samme farge.
EDIT: den er ikke så forferdelig jentete som den kan virke altså, fikk også ja fra sambo til å ta den samme med lakkrød bakgrunn. Sånt man sier når jeg har kjørt flere mil for å levere han og utstyr til lan-party.
Kul, men litt for mange farger for min smak. Liker veldig godt den perlemorseffekten da. :snill:
Jeg syns også den ser trist ut :o Jeg ville nok hatt litt for mye følelsen av vinter hele året med den på veggen.
Ja, jeg tenkte også på vinter da jeg så den greinen. Likte den, men jeg synes det er trist med vinter så jeg vil vel egentlig ikke bli minnet på det hele året. Jeg er en sommer-jente, jeg.
Denne hadde vært kul:
http://www.tapetgalleriet.no/images/Ferm%20Living%20Tapet%20TP/250px/128_Forrest%20flower_milj%F8.jpg
Tja, litt for mye kaos der liksom. Ikke helt min stil.
Eller denne:
http://www.housetohome.co.uk/products/type/wallpaper/Regency_damask_wallpaper_in_black_silver_27124.htm l?subslug= (fikk ikke kopiert bildet)
Her er bildet ;)
http://www.housetohome.co.uk/imageBank/w/wallpaper-homebase1.jpg
Oooh, den var ganske nær det jeg vil ha altså! :snill: Men ikke helt. Litt for mye detaljer, tror jeg.
Bruker deg litt jeg, Aeryth :p
Noen som har tips til sider med tapet, som ikke koster flesk?
Bruker deg litt jeg, Aeryth :p
Noen som har tips til sider med tapet, som ikke koster flesk?
Helt greit. :snill: Lurer også litt på det. Skal ikke tapetsere så forferdelig mye da, så jeg tror ikke det blir den altfor store utgiften for min del. Bortsett fra den fondveggen da.
Helt greit. :snill:
Googlet billig tapet. ;)
Tråd på nybakt mamma (http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=647341).
Hehe takk :p Nå tenkte jeg på sider dere var kjent med ;)
Hehe takk :p Nå tenkte jeg på sider dere var kjent med ;)
Åh, søren du rakk å quote før jeg fikk fjernet den igjen. Det stod ikke mye der gitt... :_plystre: Kanskje jeg skal lese på linkene før jeg legger ut...
Åh, søren du rakk å quote før jeg fikk fjernet den igjen. Det stod ikke mye der gitt... :_plystre: Kanskje jeg skal lese på linkene før jeg legger ut...
Hehe nei, den var ikke veldig til hjelp :p Men var jo en god tanke! Hehe
Har du bestemt deg for hjørnedo? Det er en morsom løsning og den krever mye plass. :) Mitt tips er å høre på deg selv, og ikke på en rørleggers interiørtips. De vet mye om rør - men ingeting om interiørdesign... (gikk i rørlegger-fella for noen år siden).
Har du bestemt deg for hjørnedo? Det er en morsom løsning og den krever mye plass. :) Mitt tips er å høre på deg selv, og ikke på en rørleggers interiørtips. De vet mye om rør - men ingeting om interiørdesign... (gikk i rørlegger-fella for noen år siden).
Det ble hjørnedo. Det var ikke slik at jeg hadde så mye imot hjørnedo, men det var liksom det å veie fordeler og ulemper fordi det var det på begge løsningene.
Jeg har ikke valgt fliser enda, og det var visst bra. Fordi jeg var innom megaflis og så fordi jeg hadde fått tips at det var så billige fliser der, men så fikk jeg tips av en som legger fliser (venn av venn), og han sa at det var ikke verdt det. De ble ikke brent skikkelig på billigkjeder, så de sprakk så fort når man skulle kutte i dem. Han kunne anbefale f.eks. norflis eller flisekompaniet. Begge deler er det i Stavanger, så da får jeg prøve dem heller. Flisekompaniet har jo stadig kampanjer, så jeg får holde utkikk.
Neste uke må jeg få ræva litt i gir og få jobbet mer med huset. Har ti dager turnusfri nå, og har kun fått pusset sparkel i to timer til tross for at jeg har hatt fri siden mandag... Overnattingstur til bestevenninna mi som bor 1,5 timers kjøretur unna, og så har vi langhelg hos Mormor nå og hun bor fire timers kjøretur unna i den andre retningen. Det eneste søskenbarnet mitt på Mor sin side fyller 30 år og skal ha kalas. :snill: Burde ha lagt meg for leeenge siden, men jeg er ikke trøtt...
Du har god tid! :D Må ikke stress sånn.
Fliser synes jeg er vanskelig å finne. De skal være rimelige og ha god kvalitet samtidig som de er fine.
Jeg har akkurat funnet fliser på MegaFlis, jeg da...:o hehe. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke marokkanske fliser (http://www.marrakechdesign.se/) til gulvet, men de koster så mye og akkurat nå har jeg litt dårlig råd, og jeg vil ha badet mitt ferdig så fort som mulig.
Hvis du kjøper nytt kjøkken jeg vil anbefale selskapet KjøkkenDesign Her er de billigste og beste møbel på markedet, profesjonell service og verdivurdering av møbler, anbefaler jeg til alle www . kjokkendesign . no
Hehe, fort gjort.
Denne tapeten var i stua før:
Blir det ikke en veldig fin struktur i tapeten hvis du maler den? Synes det ser ut som om mønsteret er eh.. hva skal jeg si... forhøyet eller preget inn i tapeten. Jeg har malt sånn gammeldags tapet før, og det ble den fineste veggen jeg noensinne har hatt. Får ikke sånn tapet lenger. :)
Hvis du kjøper nytt kjøkken jeg vil anbefale selskapet KjøkkenDesign Her er de billigste og beste møbel på markedet, profesjonell service og verdivurdering av møbler, anbefaler jeg til alle www . kjokkendesign . no
De hadde ett kontor og kun ett kontor. Og det kontoret er 50 mil unna ca... Men jeg fant faktisk ett eksempelkjøkken som det stod Moi på. Men er det min Moi eller en annen Moi mon tro?
Og hvor seriøst er det når de ikke klarer å oversette hele katalogen sin fra polsk til norsk? Og det står "Kjokken for hvert hus" på fremsiden av katalogen? Det var mange stilige kjøkken der, men jeg vil nok helst gå for noe som jeg har hørt om før.
Blir det ikke en veldig fin struktur i tapeten hvis du maler den? Synes det ser ut som om mønsteret er eh.. hva skal jeg si... forhøyet eller preget inn i tapeten. Jeg har malt sånn gammeldags tapet før, og det ble den fineste veggen jeg noensinne har hatt. Får ikke sånn tapet lenger. :)
Den var forhøyet, ja. Men tapeten er borte, borte. Alle veggplatene i stua ble revet ned. De var av papp, så de som kan sakene mente på at slikt kunne man ikke beholde. Men ja, jeg tenkte også på at det hadde vært veldig fint å male den tapeten der. :ja:
Tviler ikke på at det er bedre med nytt. :) Får noen bilder snart, eller? :spent:
Får noen bilder snart, eller? :spent:
Har liksom ikke gjort så mye kosmetisk inne enda... Så det er tomme gipsvegger, hvite takplater, upusset gulv og masse rot... Irriterer meg grenseløst over alt det rotet som lå igjen i huset da jeg overtok det. Jeg hadde egentlig som krav at huset skulle vært TOMT. Men foreldrene mine var litt slappe med å ta hjem det de skulle ha fordi det er så fullt i deres hus til tross for at det er på 400 kvm. De skal jo spare på alt. :rulleøyne
Men jeg har noen bilder utenfra da. :snill: Det er ikke så lenge siden jeg fikk rekkverk på verandaen og trapp ned fra verandaen. Jeg vet ikke om jeg har sagt det før, men fargen ble ikke helt som planlagt... Jeg skulle beise beige, jeg... Dette ble jo mørkebrunt... Jaja... Likte jo dette også, men det var ikke den fargen jeg mente at det skulle være. Det ble beige da jeg beiset på innsiden av de impregnerte bordene, altså da jeg beiset rekkverket på innsiden av verandaen. Men jeg er fornøyd! :ja: Verandaen er ikke så stor, men jeg har liten hage så den kan ikke være større.
Og den trappa var faren min forferdelig uenig med før den ble satt opp. Noen timer senere da snekkeren hadde begynt å sette opp trappa ville han ha en slik trapp hjemme. :lol: Jeg liker åpne trapper, og så slapp jeg rekkverk ved å lage den på denne måten.
Jeg må snart bestemme meg for tapet... Og kjøkken... :flau: Det er så vanskelig!
Så fint det ble, Aeryth! Eh ... Supera! :)
Jeg syntes det mørkebrune panelet står i flott kontrast til den grå skiferen på taket. Veldig kult tak for øvrig (valmtak?), jeg liker sånne hus jeg :)
Og trappa ble kjempefin, der kan du sitte med kaffekoppen vet du! ;)
Takk, takk Frøy! :snill:
Jeg måtte google taktyper og fant ut at jeg har halvvalmtak med ark.
Dette er halvvalmtak:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Kr%C3%BCppelwalmdach.png
Mens dette er valmtak:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Walmdach.png
Huset er veldig typisk femtitalls byggestil.
Jeg ville ha en trapp man kan sitte i, ja. :ja: Den er jo så bred at man kan sitte en hel familie der. :geip: Men kaffe klarer jeg meg foruten. :geip:
Og er det forresten noen moderatorer som gidder å skifte trådtittel til Superas oppussingsprosjekt? :snill:
Takk, takk Frøy! :snill:
Jeg måtte google taktyper og fant ut at jeg har halvvalmtak med ark.
Dette er halvvalmtak:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Kr%C3%BCppelwalmdach.png
Mens dette er valmtak:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Walmdach.png
Huset er veldig typisk femtitalls byggestil.
Jeg ville ha en trapp man kan sitte i, ja. :ja: Den er jo så bred at man kan sitte en hel familie der. Men kaffe klarer jeg meg foruten. :geip:Hehe. Jeg tulla litt, for jeg tenkte ikke du var helt typen til det :) Du er jo en aktiv frøken, men håper du får satt deg der med pepsi max'en eller hva du drikker da :p
Aha, er det sånn det er? Da var det valmtak på huset jeg vokste opp i da jo. Det er nok litt eldre, fra 30-tallet. Mange funkishus ble bygd på den tida, fra slutten av 20-tallet frem til 1950. Såkalt folkefunkis :)
Jeg har allerede sittet der med farris og med 7up free. :snill:
Så fint hus, Supera! Det mørkebrune ble skikkelig fint med de hvite og veldig fine karmene. Så flink du har vært! :) Også har du skifertak.... *misunnelig*
Og er det forresten noen moderatorer som gidder å skifte trådtittel til Superas oppussingsprosjekt?
Done :)
Done :)
Takk skal du ha. :snill:
Så fint hus, Supera! Det mørkebrune ble skikkelig fint med de hvite og veldig fine karmene. Så flink du har vært! :) Også har du skifertak.... *misunnelig*
Takk takk. :snill: Skifertaket var det ikke mye galt med, og vi fikk noen gamle skifter gratis fra snekkeren faktisk. Snekkeren hadde tidligere fått betalt for å fjerne et gammelt skifertak som egentlig var helt OK. Snekkeren synes jo at det var for ille å kaste det, så han sparte på det. Så jeg fikk skifer til å reparere de ødelagte skiferne på det gamle taket og til å dekke hele taket på det nye påbygget. Fine, fine snekkeren! :love:
Mye som ikke er ferdig enda da... Vi må blant annet beise verandagulvet og så må vi beise ferdig huset (noen steder har bare ett strøk og så må vi ta en runde med maskeringsteip og beis på det som er langs kantene. Vi har nemlig ikke brukt noe maskeringsteip på huset enda, bare liten børste. Og så vil jeg skjule rommet under verandaen. Og så har vi gravd i hagen og plukket stein, så den ser ut som en nypløyd åker akkurat nå (ikke på bildet). :geip: Da vi la dreneringen rundt huset i høst så kom det opp masse stein da gravemaskinen rotet i jorden. Siden det er morenejord her, så måtte vi plukke stein. Masse stein. Vi er ikke helt ferdige med det enda. Men best å gjøre det nå før jeg begynner på hagen.
Ting tar tid! Men jeg er overbevist om at det blir verdt det til slutt.
Vi har valmet tak på huset vårt :) Liker funkispreget det får, og fasaden var en av grunnene til at jeg falt for huset! Tror huset vårt er fra -20-30-tallet, selv om det sto -43 i prospektet. Strømstolpen på utsiden var fra -24, så det er nok såpass gammelt. Gamle hus har personliget, synes jeg :)
Trappen din ble kjempefin, og husfargen likeså :) Har dere byttet kledning? Vi må bytte om få år, og da skal vi isolere resten av huset også - det vi ikke har tatt fra innsiden. Virkelig stort prosjekt du har foran deg - bor du der mens du pusser opp?
Grei snekkar! :ja: Heilt enig at huset er fint med den fargen og det taket! :)
TrillTrall
21-05-11, 20:45
Verandaen er ikke så stor, men jeg har liten hage så den kan ikke være større. Jeg liker åpne trapper, og så slapp jeg rekkverk ved å lage den på denne måten.
Det er kjempegøy å følge dette prosjektet ditt! :) Jeg ville hatt mye større veranda selv om den hadde tatt mye av tomta - vi har så liten veranda at vi ikke kan strekke ut beina om vi sitter ved siden av hverandre (den er for smal til at vi kan sitte ved siden av hverandre den andre veien tror jeg)! Nei - stor veranda om det så går på bekostning av litt tomt. :)
Og trappa ville jeg laget annerledes, men hovedsaken er jo at du er fornøyd. :) Jeg ville hatt en trapp som er bredere øverst, det øverste trinnet ditt så da fryktelig lite ut? Og bredere åpning! :)
Vi har valmet tak på huset vårt :) Liker funkispreget det får, og fasaden var en av grunnene til at jeg falt for huset! Tror huset vårt er fra -20-30-tallet, selv om det sto -43 i prospektet. Strømstolpen på utsiden var fra -24, så det er nok såpass gammelt. Gamle hus har personliget, synes jeg :)
Trappen din ble kjempefin, og husfargen likeså :) Har dere byttet kledning? Vi må bytte om få år, og da skal vi isolere resten av huset også - det vi ikke har tatt fra innsiden. Virkelig stort prosjekt du har foran deg - bor du der mens du pusser opp?
Nye hus kan også ha personlighet, men ikke de prosjektbyggene hvor alle husene er like. :geip:
Takk! :snill: Vi har byttet kledning, ja. Den gamle kledningen var egentlig helt fin. Den originale planen var å isolere fra innsiden, men så reiv vi av veggplatene og fant tett i tett med planker under. Da var det mye bedre å isolere utenfra i stedet for å rive av plankene på innsiden eller lage veggen tykkere og få mindre plass i det allerede lille huset.
Jeg bor gratis i en leilighet i kjelleren til foreldrene mine og blir ikke kastet ut, så husoppussingen får ta den tiden det tar. Jeg flytter inn når det er ferdig. Jeg håååper det blir innen sommeren, men det begynner å se mørkt ut.
Grei snekkar! :ja: Heilt enig at huset er fint med den fargen og det taket! :)
Beste snekkeren! Han kan sakene og har det meste i hodet så han kan ta mine forslag og forandringer på stående fot. Og så koselig fyr da! :snill: Og så er han i en posisjon der han faktisk har for mye å gjøre til tross for at han aldri har reklamert. Han må faktisk si nei til folk, han. Han kan velge kundene sine.
Beste snekkeren! Han kan sakene og har det meste i hodet så han kan ta mine forslag og forandringer på stående fot. Og så koselig fyr da! :snill: Og så er han i en posisjon der han faktisk har for mye å gjøre til tross for at han aldri har reklamert. Han må faktisk si nei til folk, han. Han kan velge kundene sine.
Høyrest veldig bra ut! :)
Det er kjempegøy å følge dette prosjektet ditt! :) Jeg ville hatt mye større veranda selv om den hadde tatt mye av tomta - vi har så liten veranda at vi ikke kan strekke ut beina om vi sitter ved siden av hverandre (den er for smal til at vi kan sitte ved siden av hverandre den andre veien tror jeg)! Nei - stor veranda om det så går på bekostning av litt tomt. :)
Og trappa ville jeg laget annerledes, men hovedsaken er jo at du er fornøyd. :) Jeg ville hatt en trapp som er bredere øverst, det øverste trinnet ditt så da fryktelig lite ut? Og bredere åpning! :)
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=8441&stc=1&thumb=1&d=1305748713 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=8441&d=1305748713)
Hagen ender ca der bildet slutter til venstre... Og det er gamle frukttrær i den enden av hagen. Jeg har hogd ned noen av dem, men har spart to store epletrær, to plommetrær og så er det morell på andre siden av huset. Min veranda er ca 3 x 8 meter, så man kan strekke ut beina i alle fall.
Det øverste trinnet er vanlig trappebredde. Jeg tenkte på bredere trapp, men jeg synes det tar bort en del av funksjonen til resten av verandaen. Da kan man liksom ikke ha sofa eller eventuelt partytelt fordi det da hadde gått over trappa. Jeg har tenkt å ha to "avdelinger" på verandaen: Hjørnesofa i rotting til venstre i bildet og eventuelt et partytelt, og lage grill/peis langs veggen til høyre og ha spisebord og stoler mellom sideveggen og trappa. Så da tenkte jeg at trappa ikke skulle ta opp så mye plass av selve verandaen.
Høyrest veldig bra ut! :)
Ja, jeg stoler mer på ryktet hans enn en eventuell reklame. :ja: Det er den eneste snekkeren faren min vil bruke, så da må det være godt nok for meg. Den samme snekkeren bygget huset til foreldren mine også. Så jeg vet at han gjør skikkelig arbeid og at han ikke lurer oss. :snill:
Ja, jeg stoler mer på ryktet hans enn en eventuell reklame. :ja: Det er den eneste snekkeren faren min vil bruke, så da må det være godt nok for meg. Den samme snekkeren bygget huset til foreldren mine også. Så jeg vet at han gjør skikkelig arbeid og at han ikke lurer oss. :snill:
Godt å høyre det finst slike framleis! :)
Gah, det er så vanskelig med kjøkken... Jeg får det ikke helt som jeg vil uten å betale skjorta. Jeg har råd til å betale skjorta, men jeg er ikke villig til å betale skjorta. Akkurat nå lurer jeg på om jeg bare skal kjøpe IKEA-kjøkken. IKEA er kjedelig siden "alle" har IKEA, men det har sine fordeler også. Som null leveringstid på de fleste modellene. Men jeg tror jeg tar meg én tur til til HTH og snakker med dem. Men en annen konsulent helst fordi han jeg har vært hos var litt vimsete og holdt egentlig bare på med flatpakke-kjøkken.
Jeg var forresten også innom Drømmekjøkkenet sammen med ei venninne som bygger hus. Der kunne man få frostet glass på skuffesidene. Det var lekkert! Kostet det samme som det jeg vil ha på HTH da og så var hun dama forferdelig vimsete og det kunne ikke sakene sine skikkelig. Dama visste ikke hva corian var en gang. Hun sa bare at hun ikke solgte så mye av det. Vel, ikke så rart hvis hun ikke vet hva det er.
Ååååh, det er så vanskelig å bestemme seg...
Ah, for et nydelig hus du har!
Skifertak er drømmen!
Kjøkken er vanskelig, det er jo det viktigste rommet i huset!
Synes egentlig ikke IKEA er så galt. De har masse innredning til skapene, og hvis du går lei av frontene er det enkelt å bytte de ut etter noen år. Hva med Applåd-serien? Har ikke sett den IRL, men på bildene så synes jeg den ser omtrent silkematt ut.
Det er et bilde i inspirasjonsserien (http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/tools/kitchen_rooms_ideas), bilde nr. 20. (Du må bare ser forbi alle fargene og dillet :D)
Skulle ønske jeg hadde et hus å pusse opp *sukk*
Ah, for et nydelig hus du har!
Skifertak er drømmen!
Kjøkken er vanskelig, det er jo det viktigste rommet i huset!
Synes egentlig ikke IKEA er så galt. De har masse innredning til skapene, og hvis du går lei av frontene er det enkelt å bytte de ut etter noen år. Hva med Applåd-serien? Har ikke sett den IRL, men på bildene så synes jeg den ser omtrent silkematt ut.
Det er et bilde i inspirasjonsserien (http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/tools/kitchen_rooms_ideas), bilde nr. 20. (Du må bare ser forbi alle fargene og dillet :D)
Skulle ønske jeg hadde et hus å pusse opp *sukk*
Takk! Jeg synes ikke huset er sååå fint, men det var Farmor sitt så det følger mye nostalgi med huset. Det er ikke bare et hus, det er et hus som betyr noe for meg.
Ja, det var applåd jeg tenkte på. Men det som er kjipt med kjøkkentittingen er at det er nesten heldagsprosjekt hver gang siden jeg må kjøre inn til Stavanger-området som er ca 90 min hver vei. Og så jobber jeg mye... Sier som regel ikke nei takk til overtid når jeg blir tilbudt.
Oi, her var det lenge siden jeg har oppdatert. Det har stått litt stille i sommer og høst... Men NÅ er vi i gang igjen. I sommer har gulvene blitt slipt og lakket. Det kostet mye, men det hadde kostet enda mer å legge nytt gulv. Stakkars gulvsliperne sa at det var ett av de verste gulvene de hadde slipt... De ringte meg etter 30 min og sa at de ikke kunne slipe gulvet mitt fordi det måtte høvles og de hadde ikke høvelmaskin. Men de fikk slipt det mot at jeg betalte litt ekstra på grunn av at de fikk ekstrakostnader med gulvet. De forventet og bruke 2-3 slipepapir på huset mitt, men de brukte 20! Lakken var forferdelig tykk og seig... Jeg kunne rive den av i flak... Men nå er det lakket og klart. Jeg synes det er fint med tregulv, selv om furu ikke er det materialet jeg hadde valgt. Litt for mye lutet furu hos foreldrene mine (har en far som er forferdelig glad i lutet furu), så jeg har gått litt lei av furu. :geip: Men her er i alle fall ett bilde av nylakket gulv:
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9184&stc=1&thumb=1&d=1319406117 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9184&d=1319406117)
Kjøkkenet har blitt levert og vi holder på å sette det opp. Det er en del rot der, men her er et bilde av det:
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9186&stc=1&thumb=1&d=1319406822 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9186&d=1319406822)
Beskyttelsesplasten er fortsatt på dørene. Det er matte dører, ikke blanke som det ser ut til å være på bildet. Og så er det alle de lappene da, de skal jo selvfølgelig også bort. :geip: Og merk dere den sprekken mellom høyskapet til venstre og under- og overskapene til høyre for høyskapet. Der skal snekkeren lage til en liten ekstra hylle til meg av dekksider. Det var nok dekkplater til det. :snill:
Og jeg har bestilt dette side-by-side-kjøleskapet som skal i hullet til høyre for det smale vinduet:
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9185&stc=1&thumb=1&d=1319406117 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9185&d=1319406117)
Mine kriterier var isbitmaskin, stål (dette var stållaminat og det er helt greit for meg så lenge det er grått) og at det var stillegående. Side-by-side-kjøleskap ligger vanligvis på 40-45 dB, men dette var bare på 39 dB. For de som ikke er så inne i logaritmisk skala, så er 3 dB opp en fordobling. Så et kjøleskap som har et lydnivå på 45 dB bråker fire ganger så høyt som det jeg kjøpte på 39 dB. Og dette var faktisk ett av de billigste side-by-side-kjøleskapene jeg fant og det var i tillegg i Flekkefjord og de tilbød seg å kjøre det hjem til meg uten ekstra kostnad. :snill: Så tirsdag morgen kommer kjøleskapet. :snill: Så krysser jeg fingrene at kjøleskapet er OK. Alle hvitevarene er i stål, og rammen rundt glasskapet er i stål.
Benkeplate har jeg ikke kjøpt enda, men jeg må ta meg en tur og se etter det denne uka.
Og i går tapetserte faren min og jeg ferdig i stua. Nå er kjøkkenet, stua og halve gangen oppe og halve trappa tapetsert. Jeg har en nøytral svakt ferskenfarget tapet på de fleste veggene, og så har jeg en gammeldags fondtapet på den ene veggen i stua. Jeg startet med 10 ruller nøytral tapet første gangen jeg var innom tapetbutikken, og jeg var usikker på om jeg ville ha samme tapet i gangen som på kjøkkenet og i stua, så jeg kjøpte tapet til kjøkken og stue først. Men da vi tapetserte så stod kjøkkeninnredningen i den ene enden av stua, så vi tapetserte bort dit og så begynte vi oppe i gangen og halvveis ned trappa. Så kom jeg i butikken og skulle kjøpe mer og så viste det seg at denne tapeten gikk ut av produksjon i 2009! Det skulle jeg gjerne ha visst da jeg kjøpte den i mai 2011! Jeg synes de skulle ha informert om det... I mai sa de at det var ikke noe problem hvis jeg ville ha mer av tapeten, fordi de kunne bestille mer. Gah. Men jeg fant en tapet som var lik i farge, men med litt annet mønster. Jeg tror ikke man legger merke til det hvis man ikke vet det. Jeg ville ikke ha en totalt forskjellig tapet, så det var enten det eller å rive opp det jeg allerede hadde tapetsert i gang og trapp. Tre ruller med tapet og 2-3 timers arbeid.
Fondtapeten i stua er jeg veldig fornøyd med. Den er som sagt gammeldags (men likevel også moderne synes jeg) og så er ligner den utrolig mye på den tapeten som var i stua til Farmor!
Min tapet (gullfarget metallic bakgrunn med hvitt damaskmønster - glinser mye mer enn bildet viser):
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9187&stc=1&thumb=1&d=1319408198 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9187&stc=1&d=1319408197)
Og dette er tapeten var i stua til Farmor:
Tihi!
Jeg har sett bilder på facebook fra før dere begynte :) For en forandring! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!
Det blir kjempefint!
Ergelig med tapeten, det burde de jo ha visst om!
Hi hi, tapeten er veldig lik din farmor sin, ja!
Takk for info om dB, vi er på kjøleskapsjakt nå (egentlig alt av hvitevarer), og jeg har trodd at "En dB fra eller til er vel ikke så farlig..." :D
Så fint det blir! :) Den tapeten var skikkelig fin, og jeg liker at du har valgt en som ligner det opprinnelige. Det kjøkkenet ditt blir bare såå fint! :love: Svart kjøkken er lekkert! Moro å følge med. :)
wow så fint det blir! Når vi ordnet kjøkken vant mannen (ja han var veldig med på å bestemme) så det ble lys eik. Jeg hadde såååå lyst på mørk eukolyptus. Svimmete dame på Sigdal også og hun var veldig enig med mannen... men det ble greit nok, men når jeg ser på kjøkkenet ditt måtte jeg sukke litt (så fint kunne d jo vært her også):o blir så fint jo..
Jeg har sett bilder på facebook fra før dere begynte :) For en forandring! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!
Tihi, jeg lurer så på hva Farmor hadde sagt. Hun sa hva hun mente, på godt og vondt. Hun var den første som noensinne sa til meg at jeg hadde blitt lubben. Jeg tror nok hun hadde likt mye av det jeg har gjort, men det er nok en del hun ikke hadde likt. :geip: Jeg hadde noen idéer da jeg begynte, men det er vanskelig å se for seg akkurat hvordan det blir. Men jeg er fornøyd så langt!
Det blir kjempefint!
Ergelig med tapeten, det burde de jo ha visst om!
Hi hi, tapeten er veldig lik din farmor sin, ja!
Takk for info om dB, vi er på kjøleskapsjakt nå (egentlig alt av hvitevarer), og jeg har trodd at "En dB fra eller til er vel ikke så farlig..." :D
Takk! :snill:
Ja, jeg synes de burde ha informert om det. De prøvde å unnskylde seg med at det var et halvt år siden jeg kjøpte den, men tapeten gikk ut av produksjon i 2009 for søren! Det endte med at jeg får den nye litt billigere. Den koster egentlig 420 kr per rull, men jeg får den for 350 kr. Den gamle kostet 300 kr per rull tror jeg det var.
Jeg digger den tapeten. Jeg har oppdaget en kjip ting med den da. Mye av glansen forsvant da den ble fuktig. Vi vasket over skjøtene for å vaske bort limflekker etter at vi hadde klemt ut lim... Man må gjøre det vel? Det står på rullen at den skal være vaskbar, men det står at det er vannfarge. Que? "Tapeten går ikke i stykker, men den mister noe av fargen" - kalles vaskbar? Så da får jeg vaske over hele slik at det ikke er striper. Jaja. Den er fortsatt fin, bare mattere.
Værsegod! Glad for at det var til hjelp. :snill:
Så fint det blir! :) Den tapeten var skikkelig fin, og jeg liker at du har valgt en som ligner det opprinnelige. Det kjøkkenet ditt blir bare såå fint! :love: Svart kjøkken er lekkert! Moro å følge med. :)
Takk! Jeg er fornøyd med tapeten, ja. Det var jo egentlig ikke slike farger jeg skulle ha. Jeg ville ha mer kontrast, svart og hvitt eller noe sånt. Hehe, du har jo svart kjøkken selv. Det var jo så mange her som advarte meg mot at jeg ikke måtte ha mørkt kjøkken. Jeg er litt svart av meg da. Så jeg tviler på at jeg går lei mørkt kjøkken.
wow så fint det blir! Når vi ordnet kjøkken vant mannen (ja han var veldig med på å bestemme) så det ble lys eik. Jeg hadde såååå lyst på mørk eukolyptus. Svimmete dame på Sigdal også og hun var veldig enig med mannen... men det ble greit nok, men når jeg ser på kjøkkenet ditt måtte jeg sukke litt (så fint kunne d jo vært her også):o blir så fint jo..
Takk, takk! :snill: Hehe, du må jo ikke la mannen bestemme! :eek: :geip: Liker han godt å lage mat eller liker han bare å bestemme? Jeg synes at den som lager mesteparten av maten skal få lov til å bestemme hvordan kjøkkenet skal se ut.
Kjøleskapet er i hus, og som vanlig så hastet det ikke like mye som vi først trodde. :rulleøyne Jeg vil ha en sånn metallskål man setter kjøleskapet i før jeg installerer det. Det vil sannsynligvis ikke lekke, men HVIS det gjør det så er det godt å ha den ekstra sikkerheten. Jeg har tross alt tregulv på kjøkkenet og jeg har en kjeller under også. Da jeg tegnet kjøkken hos IKEA for nesten ett år siden, så hadde de en slik en der. Men nå finner jeg ikke på nettsidene deres... Noen som vet om de fortsatt har det eller hvor jeg finner det?
På mandag hadde jeg en pipespesialist på befaring. Han skal installere peisovn i stua, tette igjen fire hull i pipa (det er en luke på kjøkkenet, en ovn i stua som er tatt bort, en ovn i spisestua som er tatt bort og så er den en luke i gangen i andre etasje), dekke pipa i stua med murstein og brannveggene i stua (på hver av sidene til pipa) skal dekkes med limtegl (flate murstein slik at det ikke bygger så mye ut). Det var ganske dyrt, så de andre stedene med pipe og brannmur bare maler jeg. Det ville koste 28.000 inkl moms men eks murstein, limtegl og fliselim. 25.000 bare for å legge murstein i stua... :eek:
I dag hadde jeg enda en flislegger på befaring. Jeg har hatt en tidligere, men det skader ikke å høre med en til. Snekkeren min var veldig fornøyd med han her. Det var litt kleint da han kom da. Det gikk plutselig opp for meg at han er broren til en jeg rotet en del med for noen år siden. Jeg har aldri sett han før, men jeg kjente igjen navnet.
De siste dagene har vi brukt til å fuge spikerhull på listene og så driver vi og maler de seks vinduene som ikke er byttet. De var nemlig fra 80-tallet og holder i minst 20 år til i følge snekkeren. Når akrylfugemassen har tørket, så gnikker jeg av sølet. Det har resultert i vannblemme på den ene fingeren...
Jeg vil ha en sånn metallskål man setter kjøleskapet i før jeg installerer det. Det vil sannsynligvis ikke lekke, men HVIS det gjør det så er det godt å ha den ekstra sikkerheten. Jeg har tross alt tregulv på kjøkkenet og jeg har en kjeller under også. Da jeg tegnet kjøkken hos IKEA for nesten ett år siden, så hadde de en slik en der. Men nå finner jeg ikke på nettsidene deres... Noen som vet om de fortsatt har det eller hvor jeg finner det?
Det hjelper å prøve å formulere seg. Jeg fant nå. Jeg kom plutselig på at det heter dryppebrett (http://www.ikea.com/no/no/search/?query=+Dryppebrett). Hm... Den bredeste til nå er på 90 cm... Kjøleskapet mitt er 91,2 cm bredt... Ser ut til at jeg må skjøte sammen to eller noe...
Hvis du har kjøleskap med isdispenser må du ha dryppbrett ja. :ja: man får ikke forsikring lenger om man har sånn i leiligheter, for de ryker så ofte.... Ikke selve skapet men innføringa av vannet.
Hvis du har kjøleskap med isdispenser må du ha dryppbrett ja. :ja: man får ikke forsikring lenger om man har sånn i leiligheter, for de ryker så ofte.... Ikke selve skapet men innføringa av vannet.
Jepp. Jeg lurer på om selv om kjøleskapet mitt er 91,2 cm om bena er smalere slik at det likevel går oppi et dryppebrett på 90 cm. Hm. Håper det. Tror jeg pakker kjøleskapet halvveis ut i morgen for å sjekke.
Åh! Nå er jeg så oppspilt (haha, klarte å skrive oppspist først) at jeg veiver med armene for å få ut litt energi. Jeg har veldig lyst på steinbenkeplate på kjøkkenet, i komposittstein. Men slo det fra meg fordi det kostet så sinnsykt mye. HTH skulle ha 30.000 kr bare for en benkeplate på 1,8x1,0m, og det er jo bare øya mi. Ingen utskjæringer eller noe... Så da tenkte jeg at det får bli laminat (tre er fint, men upraktisk). Men så tipset en kollega meg om Diapol (http://diapol.no)! Jeg har googlet litt og funnet masse positive erfaringer. De hadde en utrolig grei priskalkulator slik at man kan regne ut prisen i ro og mak i stedet for å mase på dem for å få en pris. 31.000 kr er en del, men det er inkludert underlimt vask med avrenningsfelt i benkeplata, avrundede kanter (avrundet både oppe og nede, ikke bare oppe), hull til koketopp, oppmåling, transport og installering. Stein er jo bare så nydelig! IKEA skulle ha ca samme prisen som Diapol, og det var med noe akrylgreier i midten og bare stein ytterst og jeg regner med at det var uten oppmåling, transport og installering. Jeg må tenke bittelitt på det, men jeg tror det blir komposittstein "Starlight black" fra Diapol på kjøkkenet mitt gitt! :snill:
Det kommer til å passe flott til kjøkkenet ditt! :ja:
Oh, lekker benkeplate! Vi har tre og det er veldig upraktisk. Koselig og upraktisk. Vi har steinfliser rundt koketoppen vår, og det er både koselig/pent og praktisk :)
Ooops, n00b av meg. Det kom visst med noen av nettleserfanene mine på screenshot'et av priskalkulatoren til diapol. Jaja, det var ikke noe hemmelig jeg hadde der akkurat.
Det kommer til å passe flott til kjøkkenet ditt! :ja:
Det tror jeg også. :snill: Mørke dører og mørk benkeplate, men veldig lyse vegger og åpent rom med store vinduer. Og så har jeg tenkt på turkise glassfliser eller noe på veggen mellom underskap og overskap - og mange andre blå detaljer som håndkle, klut, oppvaskbørste, stearinlys, kjøkkenredskaper, potter og slikt. Hvis det passer med tapeten som er svak ferskenfarget da... Jeg må dobbeltsjekke før jeg velger fliser. Har tenkt å ta med en bit av tapeten til flisebutikken.
Oh, lekker benkeplate! Vi har tre og det er veldig upraktisk. Koselig og upraktisk. Vi har steinfliser rundt koketoppen vår, og det er både koselig/pent og praktisk :)
Takk, jeg sikler nesten her jeg sitter og ser på steinbenkeplata. :sikle:
Hehe, tre er koselig og upraktisk ja. Ikke bare bare å søle noe som setter flekker der... Mørk stein blir ikke noe problem der. :snill: Og så er det greit å kunne sette stekebrett, gryter og stekepanner rett ned på kjøkkenbenken. For ikke å snakke hvor deilig det føles med ekte steinbenkeplate. :sikle: Jeg synes det kjennes så eksklusivt ut. :snill:
I USA ser jeg at det er vanlig å ha fliser på hele benkeplata. Synes det ser så rart ut, men det er vel mest fordi vi ikke er vant med det her.
Supera: Jeg vet det er litt rart å pluttselig skrive dette, men skriver det likevel! Du er så søt, masse positiv utstråling på bildet ditt :) (ps, jeg er gift med en mann, så ikke noe sånt, hehe...) ville bare si det... :)
Supera: Jeg vet det er litt rart å pluttselig skrive dette, men skriver det likevel! Du er så søt, masse positiv utstråling på bildet ditt :) (ps, jeg er gift med en mann, så ikke noe sånt, hehe...) ville bare si det... :)
Hehe, takk for smiger! Jeg er veldig fornøyd med det bildet selv. Det er så merkelig å se hele bildet og ikke bare dette utsnittet... For å bryte idyllen så står jeg på badet med fett hår på dette bildet. Hehe.
Hehe, takk for smiger! Jeg er veldig fornøyd med det bildet selv. Det er så merkelig å se hele bildet og ikke bare dette utsnittet... For å bryte idyllen så står jeg på badet med fett hår på dette bildet. Hehe.
hehe... :)
I dag satte vi inn kjøleskap, stekeovn og mikro. Elektrikeren kommer en eller annen gang i neste uke og kobler dem til, jeg husker ikke hvilken dag. Jeg er så fornøyd med hvordan det ser ut så langt! Svart eik og metall synes jeg ble bra. :snill: Det passet bra at vitrineskapet er en stor glassdør med aluminiumsramme siden alle hvitevarene er i stål. Det var noe jeg ikke tenkte på en gang. Bildet ble litt mørkt, men jeg har ingen lamper enda. Vi bruker bare sånne innendørssoler, men de hadde jeg satt av akkurat der fordi snekkerne var dratt og jeg var på vei ut selv...
Jeg ble skuffet da jeg åpnet opp kjøleskapet og fant en sånn informasjonslapp om strømforbruk og slikt. Lydnivå stod på 43 dB! :( Jeg er helt sikker på at det stod 39 dB i en av nettbutikkene da jeg skulle kjøpe kjøleskapet. Det er ganske stor forskjell på 39 dB og 43 dB... 43 dB er over dobbelt så høylydt som 39 dB. Jaja... Varmepumpa bråker jo litt den også.
Og så har jeg bestilt benkeplate nå! I utgangspunktet er det den jeg har lagt ved i innlegget, men han som kommer og måler kjøkkenet har med prøver på alle steinene slik at jeg kan se på dem. 30 mm komposittbenkeplate i farge starlight black.
Kjøkkenet mitt ble litt dyrt, men kjøkkenet er mitt favorittrom og så har jeg jo åpen løsning slik at gjester ser kjøkkenet mitt. Jeg har vært gjerrigere andre plasser i huset. F.eks. soverommene.
Bilete? Skulle det ligge ved? :confused:
Åh æsj, kjedeleg med lydnivået, var det feilmerka på nett? Vårt er 40, det er stille og behageleg!
Høyrest veldig stilig ut med svart og stål. :ja:
Jeg ser bildene :) Det blir lekkert, Supera!
Bilete? Skulle det ligge ved? :confused:
Åh æsj, kjedeleg med lydnivået, var det feilmerka på nett? Vårt er 40, det er stille og behageleg!
Høyrest veldig stilig ut med svart og stål. :ja:
Hehe, bildene kom etterpå. Jeg hadde glemt å trykke "last opp" i pop-up'en.
Jeg tror jeg leste det i en annen butikk enn den jeg kjøpte den i. Det er ikke alle som opplyser slikt.
Svart og stål liker jeg i alle fall. Men så har jeg litt maskulin smak.
Det blir lekkert, Supera!
Takk, håper på det! :snill: Så lenge jeg liker det så er det ikke så farlig hva andre synes. Men det er jo koselig hvis andre også liker det jeg har brukt mye tid, energi og penger på å "designe".
Hehe, bildene kom etterpå. Jeg hadde glemt å trykke "last opp" i pop-up'en.
Jeg tror jeg leste det i en annen butikk enn den jeg kjøpte den i. Det er ikke alle som opplyser slikt.
Svart og stål liker jeg i alle fall. Men så har jeg litt maskulin smak.
Aha, då forstår eg. No ser eg dei! :) Må berre klikke inn og SJÅ skikkeleg på dei.
Eg likar også svart og stål. Men det vart kvite kvitevarer her no, måtte tenke litt økonomisk. Ein dag når eg får mit eige hus skal eg IKKJE ha kvitt kjøkken. Men så lenge vi leiger må vi vel berre ta til takke med det vi får. ;) Har hatt kvitt kjøkken i 10 år, og det er berre vanvittig upraktisk!
Edit: Ser veldig fint ut! :ja:
Aha, då forstår eg. No ser eg dei! :) Må berre klikke inn og SJÅ skikkeleg på dei.
Eg likar også svart og stål. Men det vart kvite kvitevarer her no, måtte tenke litt økonomisk. Ein dag når eg får mit eige hus skal eg IKKJE ha kvitt kjøkken. Men så lenge vi leiger må vi vel berre ta til takke med det vi får. ;) Har hatt kvitt kjøkken i 10 år, og det er berre vanvittig upraktisk!
Edit: Ser veldig fint ut! :ja:
Jeg har også hatt hvitt kjøkken lenge. Foreldrene mine sitt kjøkken er hvite dører med hvit benkeplate. Men de har så mye rot og skrot på kjøkkenbenken at man nesten ikke ser den og i alle fall ikke klarer å se om den er skitten eller ren. :rulleøyne De er noen skikkelige rotekopper. Og så klager de over meg... Det er så ille at HVER gang de skal spise middag, så må kjøkkenbordet ryddes. De har et stort kjøkken på rundt 25 kvm, men de klarer likevel å fylle det opp med så mye skrot at det ikke er benkeplass og det er faktisk ikke så mye gulvplass heller (viktig å ha den gamle vaskemaskinen som tok kvelden for over et halvt år siden stående på kjøkkenet).
Oi, der pratet jeg meg litt bort, hehe. Kjøkkenet jeg har i sokkelleiligheten hjemme hos foreldrene mine er furudører med hvite benkeplater. Hvis jeg bare har høvlet meg noen skiver ost på kjøkkenbenken, så ser den skitten ut. Det er helt forfedelig. Man må vaske benken hele forbanna tiden. Jeg er lei hvitt! Jeg er mer en svart person. :snill:
Jeg har også hvitt kjøkken - og nei, det er ikke særlig praktisk. Samtidig er det jo ganske "safe" ift. at det blir lyst (vi har ikke så store vinduer). Jeg synes også at det blir veldig fort fingermerker på mørke ting og stål, så jeg vet ikke helt om jeg ville hatt mørke skapdører - særlig med tanke på at jeg har to barn som snoker i skapene kontinuerlig ;) Men akkurat BENKEPLATEN - den skulle jeg gjerne hatt mørk og kanskje lett spettet - håpløst om det blir liggende vann og slikt på en trebenk! Jeg tenker at vi kan få oss et stilig kjøkken når ungene er større og det ikke er sånn slitasje på ting hele tiden. Da skal vi jammen kjøpe oss en spiller ny sofa også :D
Heisann! Tror ikke jeg har skrevet noen kommentar her inne tidligere, men jeg har altså fulgt denne tråden helt siden du laget den. Jeg må bare få si at det ser KJEMPEfint ut! Utrolig spennende å se hvordan alt kommer "i hop", som vi sier det her jeg bor :)
Takk, takk! :snill: Hehe, du må jo ikke la mannen bestemme! :eek: :geip: Liker han godt å lage mat eller liker han bare å bestemme? Jeg synes at den som lager mesteparten av maten skal få lov til å bestemme hvordan kjøkkenet skal se ut.
Hender han varmer opp noe en gang sånn i ny og ne hehe... Men du skjønner at vi var enige om å gjøre huset sammen mest mulig. Bare det at han fikk vilja si mer enn meg... Jeg sa nemlig fra hvilket kjøkken jeg ønsket så ble han og dama fra Sigdal enig om det vi har nå... Ville ikke kaste bort penger på spotter heller jeg men hvor mangen er det mannen og elektrikkeren ble enig om tru? Sukk... jeg velger mine kamper sier jeg til meg selv men det hjelper lite hehe...
Hender han varmer opp noe en gang sånn i ny og ne hehe... Men du skjønner at vi var enige om å gjøre huset sammen mest mulig. Bare det at han fikk vilja si mer enn meg... Jeg sa nemlig fra hvilket kjøkken jeg ønsket så ble han og dama fra Sigdal enig om det vi har nå... Ville ikke kaste bort penger på spotter heller jeg men hvor mangen er det mannen og elektrikkeren ble enig om tru? Sukk... jeg velger mine kamper sier jeg til meg selv men det hjelper lite hehe...
Hvis sambo hadde overkjørt meg og valgt kjøkken hadde jeg flytta på dagen! Vi har pussa opp kjøkken to ganger, og stort sett vært på nett, men om vi har vært uenig har det vært mitt forslag som har gått gjennom. Mest fordi det har vært mest gjennomtenkt i forhold til løsning og praktikk. Om han plutselig hadde kommet med noe helt annet skulle det vært godt argumentert for!
Hvis sambo hadde overkjørt meg og valgt kjøkken hadde jeg flytta på dagen! Vi har pussa opp kjøkken to ganger, og stort sett vært på nett, men om vi har vært uenig har det vært mitt forslag som har gått gjennom. Mest fordi det har vært mest gjennomtenkt i forhold til løsning og praktikk. Om han plutselig hadde kommet med noe helt annet skulle det vært godt argumentert for!
Var litt mye som hendte her samtidig. Vi drev med IVF og jeg drev og tok lappen (kjekt i en alder av 35 hehe). Men jeg er ikke misfornøyd med kjøkkenet. Ble bare ikke helt som jeg hadde tenkt ;)
Jeg har også hvitt kjøkken - og nei, det er ikke særlig praktisk. Samtidig er det jo ganske "safe" ift. at det blir lyst (vi har ikke så store vinduer). Jeg synes også at det blir veldig fort fingermerker på mørke ting og stål, så jeg vet ikke helt om jeg ville hatt mørke skapdører - særlig med tanke på at jeg har to barn som snoker i skapene kontinuerlig ;) Men akkurat BENKEPLATEN - den skulle jeg gjerne hatt mørk og kanskje lett spettet - håpløst om det blir liggende vann og slikt på en trebenk! Jeg tenker at vi kan få oss et stilig kjøkken når ungene er større og det ikke er sånn slitasje på ting hele tiden. Da skal vi jammen kjøpe oss en spiller ny sofa også :D
Fingermerker på mørke ting? Det finnes matt mørk også. ;) Det trenger ikke å være høyglans bare fordi det er mørkt. Mitt er ganske matt. Det ser litt blankt ut, men det er bare beskyttelsesplasten som var på dørene da kjøkkenet ble levert.
Heisann! Tror ikke jeg har skrevet noen kommentar her inne tidligere, men jeg har altså fulgt denne tråden helt siden du laget den. Jeg må bare få si at det ser KJEMPEfint ut! Utrolig spennende å se hvordan alt kommer "i hop", som vi sier det her jeg bor :)
Takk!
Vi sier "ihop" her også. Det er vel et vanlig uttrykk det?
Sånn sett er det greit å være alene. Selv om man skulle trodd faren min var medeier sånn som han legger seg opp i alt. Men han er bare rett og slett kontrollfrik og alt han mener er alltid best. :rulleøyne Vi kranglet mye i tenårene... Men etter at jeg flyttet hjemmefra fikk jeg det litt på avstand og klarte å takle ham mye bedre etterpå.
Åh, jeg liker spotter! Elektrikeren kommer tilbake en eller annen gang denne uka, og jeg tror han skal installere spottene da. Det blir åtte spotter i stua, fire på kjøkkenet og tre på badet nede (finbadet). Alle sammen blir LED-spotter.
Fingermerker på mørke ting? Det finnes matt mørk også. ;) Det trenger ikke å være høyglans bare fordi det er mørkt. Mitt er ganske matt. Det ser litt blankt ut, men det er bare beskyttelsesplasten som var på dørene da kjøkkenet ble levert.
Ah, skjønner :) Da er det nok lettere å holde pent, ja :) Gøy å få det skikkelig stilig når du (og lommeboken) får bestemme alt fra begynnelsen :ja:
Weee, steinbenkeplatefolkene kommer allerede på fredag og tar nøyaktig oppmåling! Jeg sendte inn bestilling på fredag ettermiddag og de ringte i dag og lurte på om det passet å komme på fredag ca kl 10. Passer fint for meg. :snill:
I dag var jeg nordover. Her betyr det å reise til Stavanger/Sandnes-området. Vi kom litt vel sent av gårde fordi jeg jobbet i huset, og så stakk jeg og lillesøster etter at hun var ferdig på jobb og etter at vi hadde laget oss mat... I tillegg måtte vi stoppe for trafikklys på E-39 hele fire ganger på grunn av veiarbeid. Vi var ikke fremme før 18:45...
Jeg var innom Megaflis og lette etter teglstein og limtegl (teglstein som de har kappet til 2 cm tykkelse), men de hadde ikke.
Så skulle vi på Modena, men fant ut at det stengte kl 19:00, så det rakk vi ikke.
Så stakk jeg innom garderobemannen (http://www.garderobe-mannen.no/) og fant ut at det var veldig rimelige målbestilte skyvedørsgarderober der! Så det blir målbestilt skyvedørsgarderobe i gangen min. :snill: Jeg venter med å bestille til jeg har flislagt, men det blir ca 230 cm i bredden og 233 cm i høyden. For skyvedører med aluminiumsramme og helspeildører koster det 15 kr per cm. Så 230 cm koster bare 3450 kr + innmat. Jeg vil ha ganske enkel innmat og går nok for den enkleste pakken til 1999 kr:
http://www.garderobe-mannen.no/images/Produkter/pakke4.jpg
Så stakk vi innom IKEA og tasset rundt der i tre timer før vi var siste mann ut 22:15... Jeg kjøpte bare småting, men jeg fikk planlagt litt mer. Jeg hadde bare min lille bil inn og jeg har ikke plass til møbler i den. Hvis det hadde vært fint vær så jeg kunne tatt ned taket, så hadde det gått fint. :geip:
Jeg fikk en god idé inne på IKEA. Jeg tror i alle fall at det er en god idé. Jeg har et lite innhukk på 1,2 m med skråtak hvor jeg tenkte å ha PC-pult. Men det er jo så fordømt lite der når jeg tenker meg om... Og så skrått... Innhukket jeg snakker om er til høyre på dette bildet:
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9268&d=1320712406
PC-skjermen kan jo ikke stå helt bak på pulten en gang. Så da blir det denne skrivepulten:
http://www.ikea.com/no/no/images/products/jonas-arbeidsbord-med-uttrekksplate__66120_PE178164_S4.jpg
Uttrekksdelen på skrivepulten kan settes på høyre eller venstre side, så jeg setter på venstre side, og så står utrekksdelen i innhukket mens den faste delen står langs veggen til høyre og ca bort til vinduet. Jeg tror det blir suksess. Jeg tror jeg må borre et hull til kontakter på skrivepulten, men det går fint. Og så tenkte jeg å kjøpe noen små skuffesystem som går under.
To av disse går under uttrekksdelen:
http://www.ikea.com/no/no/images/products/erik-skuffeseksjon-med--skuffer-pa-hjul__0089190_PE221151_S4.JPG
Vi har garderobe fra garderobemannen på soverommet og er veldig fornøyd! Bortsett fra at jeg har klart å knekke festet til hengestanga i min del av skapet... En skade de aldri hadde vært borti før! Noen som sa for mye klær? :o
Vi bestille under en sånn boligmesse og fikk 40% rabatt på hele bestillinga. Så om det ikke haster ville jeg sjekket ut om det er en slik messe i nærheten om ikke lenge. (Gjør din bolig bedre var vi på, de har jo turne om dagen.)
Vi har garderobe fra garderobemannen på soverommet og er veldig fornøyd! Bortsett fra at jeg har klart å knekke festet til hengestanga i min del av skapet... En skade de aldri hadde vært borti før! Noen som sa for mye klær? :o
Vi bestille under en sånn boligmesse og fikk 40% rabatt på hele bestillinga. Så om det ikke haster ville jeg sjekket ut om det er en slik messe i nærheten om ikke lenge. (Gjør din bolig bedre var vi på, de har jo turne om dagen.)
Takk for tips! Men Sola 24. - 26. febr. eller Kristiansand 02. - 04. mars har jeg ikke tid til å vente på. :( De var ikke mye i dette området i høstturneen sin. Haugesund 16. - 18. sept. var det nærmeste, og for å komme seg til Haugesund må man ta ferje.
Jeg fant en annen boligmesse. Den var i Stavanger for under to uker siden. :(
Jeg har også klart å knekke festet til stanga i garderobeskap. I det nåværende garderobeskapet mitt. Lenge lå alt i en haug i bunnen av skapet. Men slike fester finnes vel i byggebutikker, tror du ikke? Jeg har ikke kommet så langt... Jeg glemmer det alltid...
Woohoo, i går var de og målte benkeplaten. Han fortalte at HTH bruker Diapol nå og ikke Bryne Stein som de gjorde før. Det synes jeg er et fint kvalitetsstempel og betryggende å vite. HTH som er seriøse på kjøkken hadde ikke brukt en benkeplateprodusent som ikke hadde vært godkjent. HTH begynte å bruke Diapol rett etter at jeg hadde bestilt kjøkkenet mitt, hehe. Jeg var akkurat for tidlig.
Haha, gikk tilbake til første innlegget og skulle lete etter noe. Mitt eksempel på benkeplate der er den benkeplata jeg valgte faktisk! Starlight black! Woot!
Visualiseringshjelp:
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=7647&d=1291569218 (men overskapene på øya gikk jeg bort fra)
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=9253&stc=1&thumb=1&d=1320439342
Bryne Stein skulle ha 30.000 for kun den ene benkeplata mi (1,8x1,0) på øya i granitt mens Diapol skal ha 32920 kr for benkeplater i kompositt (10% dyrere enn granitt) til HELE kjøkkenet mitt! Som er øya på 1,85x0,95 m pluss en benkeplate på 1,45 m med to underlimte vasker og med avrenningsfelt slipt inn i benkeplaten og en benkeplate på 2,5 m med nedfellingshull til koketoppen. Altså blir koketoppen plant med benkeplaten. Nice! :snill: Og vasken blir avrenningsfelt i benkeplaten som går til hull. Eneste metallet man ser rundt vasken fra litt avstand er krana. Tihi, liker!
Disse vaskene valgte jeg:
http://diapol.no/viewsink.php?image_id=4 http://diapol.no/viewsink.php?image_id=7
(forholdet blir feil, det er to bilder som tydeligvis er resizet slik at de skal være en viss høyde)
Jeg ville heller ha en stor og en liten enn to halvstore. Jeg har en normal 34x40 cm vask nå og kjenner at den er for liten til tider. Den store jeg valgte er 50x40 cm innvendig. :snill: Liker! Men samtidig ville jeg også ha to vasker. Det har sine fordeler med to vasker. De hadde en gigantisk en på 70x40 cm som jeg har plass til i vaskeskapet mitt på 80 cm, men jeg ville som sagt ha to vasker.
Diapolmannen var veldig professjonell og målte alle benkeplatene nøyaktig med metall"planker" og hjørnelinjaler som han festet til skrogene med store klemmer. Jeg har et gammelt hus som faktisk har overraskende rette hjørner og vegger (Farfar var visst forferdelig nøye da han bygde huset :snill:), men helt perfekt er det jo ikke. Ett sted så han en uregelmessighet på 0,3 mm. Altså at ytterkanten av skroget var 0,3 mm nærmere andre siden enn inne ved veggen. Han lurte på om han skulle legge inn den uregelmessigheten i benkeplata eller om vi ville fikse det på annet vis. Snekkeren var der da, og vi løsner bare på dekkplaten som er langs der slik at det kommer bort til benkeplata. Han kom også med andre tips, som at han syntes de 20 cm jeg ville ha som overheng på øya var litt for lite og at man helst burde ha 30 cm for at det skulle være plass til beina. Det ble 25 cm.
Jeg fikk beskjed om at der koketoppen skulle være måtte vi kutte av litt av skroget og så tegnet han inn hva som måtte fjernes. Der med vasken er det oppvaskmaskin på den ene siden og vi fikk beskjed om at benkeplata kan ikke hvile på oppvaskmaskinen, men vi trengte bare to små hjørnebeslag festet i dekkplata som plata kan hvile på. Og så på øya har jeg en bærebjelke som vil gå inn i benkeplata og benkeplata går helt til veggen, så den blir vanskelig å montere... Bærebjelken var en gammel uregelmessig stolpe, så vi kledde den med fire planker som jeg skal sparkle, pusse og male. Diapolmannen lurte på om vi kunne fjerne den ene planken slik at det ble mye lettere å montere.
Om to-tre uker blir benkeplata levert og montert. De kommer med to mann, men trengte mer bærehjelp for at arbeidet skal gå lettere og at de ikke skal skrape opp tapet og slikt. I kontrakten stod det at jeg skulle stille med minst to personer. Jeg får vite dato noen dager før de kommer. Og jeg betaler ingenting før den dagen de monterer. Så langt kan jeg absolutt anbefale Diapol altså! Under halvparten, kanskje til og med 1/3 av prisen til norske firmaer og alt virker som om det er på stell. Jeg bestilte forrige helg og så ringte de meg mandag morgen og lurte på om det passet å komme på fredag rundt kl 10. Og de kom ca da også. Fytti så kjapt! Jeg tror IKEA hadde 6 uker leveringstid da jeg snakket med dem.
Så lekkert kjøkkenet ditt blir Supera! Nå er jeg bare sååå misunnelig på den utrolig lekre benkeplaten din. Det er skikkelig solide saker! :) Der var kjøleskapet ditt også! Nice!
Så lekkert kjøkkenet ditt blir Supera! Nå er jeg bare sååå misunnelig på den utrolig lekre benkeplaten din. Det er skikkelig solide saker! :) Der var kjøleskapet ditt også! Nice!
Takk, jeg er fornøyd med kjøkkenet selv så langt, heldigvis. :geip: Jeg er utrolig glad for at jeg ble tipset om det benkeplatefirmaet jeg bruker. Komposittbenkeplate! :love:
Faren min vurderer å bytte ut benkeplatene på kjøkkenet hans også med stein nå. De har klart å leve med en helt hvit benkeplate i 20 år, men moren min er rimelig lei hvit benkeplate. Snekkeren min syntes også at det var en så god pris at han vurderer det også, hehe. Man kan regne ut hvor mye det vil koste på nettsiden til Diapol (http://diapol.no/quote_1.php). Jeg regnet ut for foreldrene mine og 3100x600mm + 1800x600mm + 1300x600mm i granitt i prisklasse 1 (billigste) + vasker og hull til vasker og koketopp ble 23.000 kr. Faren min tippet på 40.000 kr selv om han visste hva jeg betalte (33.000 kr). Jeg kunne fått det ned i rett under 20.000 kr hvis jeg hadde valgt en annen vask og hatt den overlimt og valgt en annen type kant (jeg valgte helt avrundede) og ikke minst billigere type stein (jeg valgte fra prisklasse 4 av 6).
I dag har elektrikeren vært i huset og lagt varmekabler. I morgen kommer flisleggeren! Spent!
Oi, må oppdatere med masse bilder snart... Huset er ikke heeelt ferdig, men jeg har flyttet inn. Men jeg har ikke Internett enda. Nextgentel kommer 9. februar og legger inn telefonkabel igjen. Den ble nemlig revet av da vi skiftet kledning på huset. Angrer på at jeg ikke bestilte flytting av bredbåndet for leeenge siden. Glemte det helt bort. Og så trengte de over en måned på å komme og legge inn kabelen. :( Det er bare luftstrekk, så det burde jo ikke være noe pes. Men akk. :( Og dumme fiberleverandøren la fiberkabelen andre veien der veien delte seg, så jeg har 200 meter bort til fiberen. Så nært, men likevel så langt unna. :( Men jeg har et håp om at de kan fortsette med kabelen ned veien der jeg bor. Jeg skal høre med naboene mine og håper at de også vil ha fiber.
Det er allerede noen ting jeg angrer på som ikke var helt gjennomtenkt, men i det store og hele så er jeg veldig fornøyd. :snill:
Det blir spennende å se bilder! Og kjekt å se deg igjen - lurte litt på hvor du hadde blitt av. :)
Det er allerede noen ting jeg angrer på som ikke var helt gjennomtenkt, men i det store og hele så er jeg veldig fornøyd. :snill:
Siden jeg snart skal begynne på kjøkken og stue renovering er jeg spent. Men velkommen tilbake, med eller uten fiber!
Det blir spennende å se bilder! Og kjekt å se deg igjen - lurte litt på hvor du hadde blitt av. :)
Først et hardkjør rett før jul for å bli ferdig til å flytte inn før jul og så mye jobbing på jobb (to av åtte stk har fem uker ferie og tre av de ukene overlapper :eek:). Jeg har jobbet 33 timer overtid så langt denne måneden. I tillegg til at jeg ikke har Internett i huset. Bare råttent mobilnett, og det er jo så godt som ikke Internett i det hele tatt. Ikke 3G eller noe sånt her langt ute på landet, kun det vanlige mobilnettet. Godt å høre at jeg var savnet. :snill: Jeg har savnet dere også. :snill:
Siden jeg snart skal begynne på kjøkken og stue renovering er jeg spent. Men velkommen tilbake, med eller uten fiber!
Jeg har pusset opp hele huset. Maaange valg. Mange valg jeg ikke visste var valg en gang. Bare med kledningen på huset var det jo 10 valg eller noe sånt. :geip: Jeg ble utrolig sliten i hodet siden jeg jobbet ca 130% ved siden av. Men dere er kanskje to som kan fordele det litt? (Og krangle om valgene)
Får vi snart se nye bilder??? :spent:
Hehehe. Jeg har jobbet litt mye i det siste, og har ikke fått gjort så mye i huset siden jeg flyttet inn lillejulaften... Og så føler jeg at det er såpass ferdig at det ikke er underveis-bilder, men likevel ikke ferdig nok til at det er etterbilder. :geip: Men jau, må jo få lagt ut noen bilder snart. :ja: Jeg må få laget sånne før-etter-bilder. :ja:
Klikk for større bilder.
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10047&stc=1&thumb=1&d=1331740000 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10047&d=1331740000)
Her ser man "øya" med kjøkkenet i bakgrunnen. Jeg har ikke funnet barstoler enda da... Jeg ville først ha noen i svart skinn med høye rygger, men jeg finner nesten ingen stoler med høye rygger i butikkene nå i det hele tatt! Folk vil visst ha lave rygger på barstolene nå. Begrunnelsen var at de høye ryggene stjeler plass. Jeg har vel egentlig kommet frem til at lav rygg er OK. Hvis man får vondt i ryggen så kan man jo sette seg på en av spisebordsstolene som står en halv meter unna.
Ingen gardiner eller noe sånt enda... Men det kommer...
Jeg har laget meg lampeskjermer da! Fant to billige hvite pendellamper på IKEA og limte på fjær.
Close-up av lampe:
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10046&stc=1&thumb=1&d=1331739985 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10046&d=1331739985)
Så fint du har fått det!!!:)
Kule lamper!
Hehe, takk! Det er ikke de fineste jeg har sett, men jeg synes de er kuuule! Ikke så mange som har slike lamper, og så tok det bare 10 minutter per lampe og tja 30 kr i fjær fra ebay og noen klatter lim per lampe. Dette er noen superbillige fra IKEA til 55 kr per stk. Så under 100 kr per lampe for disse faktisk! Fornøyd!
Noen flere bilder:
Nr 1: "walk-in" closet på rommet mitt. Den har blitt endret siden da... Jeg trengte litt mer plass i høyden så jeg skippet hyllene på toppet og løftet de øverste garderobestengene til rett under taket. Og så står senga under vinduet til venstre der.
Nr 2: Spisebordet mitt slått ut til full lengde. 2 ileggsplater og 2 klaffer. 4,5 meter og plass til sju-åtte stoler på hver langside! Til vanlig er det ca 2 meter.
Nr 3: Jeg fikk lov til å ta med familiens brettspillsamling! De var bare glad for å bli kvitt dem, men likevel ha dem i nærheten. Har du hørt sånt? Jeg eeelsker brettspill!
Nr 2: Spisebordet mitt slått ut til full lengde. 2 ileggsplater og 2 klaffer. 4,5 meter og plass til sju-åtte stoler på hver langside! Til vanlig er det ca 2 meter.
Jeg kjenner at det spisebordet kunne jeg tenke meg å vite mer om..... ? ;)
(Vi er enten to eller MANGE)
Åh! Så fiiiint!
Takk!
Jeg kjenner at det spisebordet kunne jeg tenke meg å vite mer om..... ?
(Vi er enten to eller MANGE)
Hehehe. Problemet er jo hvor skal man ha alle de ekstra stolene da... Jeg valgte å kjøpe åtte spisestoler siden jeg vanligvis ikke trenger flere enn det (kjernefamilien min er fire søsken og to foreldre). Så tenkte jeg å kjøpe noen billige klappstoler til resten. Jeg har seks stoler rundt der til vanlig og en stol er "sminkebordstol" og en stol er litt malplassert på et gjesterom. Bordet er Zenzi (http://www.living.no/newsread/products/Detail_1.aspx?id=2926) kjøpt fra living og er litt bredere enn vanlige bord. Noe jeg ikke tenkte på da jeg kjøpte det og det ble i bredeste laget. Men kjekt med bredt bord når man skal ha mye mat på og slikt. Hvis man har mastercard så har de stadig tilbud på alt fra living så lenge man betaler med mastercard. Man får typisk 25% rabatt. En dag det var 25% rabatt med mastercard kjøpte jeg dette spisebordet, åtte spisestoler, en modulsofa (3+hjørne+2+hjørne+1) med stor puff, en kontinentaldobbeltseng, en familiekøyseng, en seng med ekstra sengeplass i skuff under og enda en seng men med oppbevaringsskuffer under. Jeg betalte ca 45.000 kr for alt det. Det var ikke ille!
Sofa (modern living)
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel1.jpg
men i J-form med 3-seter, 2-seter og 1-seter og to 90º hjørner. Og en stor puff.
I dette stoffet:
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel2.jpg
Og med brede, lave armlener (veldig gode å ha hodet på, og så er de så breie at man kan sitte på dem):
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel3.jpg
Og dette spisebordet med to ileggsplater og to klaffer:
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel4.jpg
Fullt utslått måler det 445 cm!
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel5.jpg
Og åtte av disse spisestolene (men med svarte ben):
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel6.jpg
Og denne senga (180×200):
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel7.jpg
Og denne, bare i familiekøye (90×200 oppe og 120×200 nede) og uten skuffer (tenkte ikke på skuffer der og da):
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel8.jpg
For mange bilder... Fortsettelse:
Og denne (90×200):
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel9.jpg
Og en seng med skuff som man tar madrass i. Fant ikke den på living sine sider av en eller annen rar grunn.
Gjestesengene er ikke så fine, men jeg bryr meg ikke så mye om det. :geip: De gjør nytten sin, gir ekstra soveplasser.
Hehehe. Problemet er jo hvor skal man ha alle de ekstra stolene da... Jeg valgte å kjøpe åtte spisestoler siden jeg vanligvis ikke trenger flere enn det (kjernefamilien min er fire søsken og to foreldre). Så tenkte jeg å kjøpe noen billige klappstoler til resten. Jeg har seks stoler rundt der til vanlig og en stol er "sminkebordstol" og en stol er litt malplassert på et gjesterom. Bordet er Zenzi (http://www.living.no/newsread/products/Detail_1.aspx?id=2926) kjøpt fra living og er litt bredere enn vanlige bord. Noe jeg ikke tenkte på da jeg kjøpte det og det ble i bredeste laget. Men kjekt med bredt bord når man skal ha mye mat på og slikt. Hvis man har mastercard så har de stadig tilbud på alt fra living så lenge man betaler med mastercard. Man får typisk 25% rabatt.
<snip>
Og dette spisebordet med to ileggsplater og to klaffer:
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel4.jpg
Fullt utslått måler det 445 cm!
http://supera.blondie.no/files/2011/10/mobel5.jpg
Genialt... Må se om noe sånt finnes i bøk. Har 12 stoler som pappa lagde og jeg lakka og trakk opp, så bord må passe til det. De bor litt rundtomkring når vi ikke har bruk for alle. Men klappstoler er jo kjempepraktisk i forhold... sånn stuemessig.
Pr i dag har vi et gammelt konferansebord med komfortabel plass til 8... men det tar så himla mye plass når det ikke er i bruk.
:heia: Flotte bilder! Du får det stilig! :heia:
Vi har også et spisebord som kan bli kjempelangt. Vi har 16 stoler til det. 6 står på kjøkkenet til kjøkkenbordet og resten står i stua. Kjøkkenbordet er av samme type så spisebordet, så trenger enda lengere bord slår vi sammen kjøkkenbordet og spisebordet og henter ned klappstoler for å få plass til alle. Det er kjempekjekt! Da får vi plass til 20 stk rundt DET bordet. Vi skal ha konfirmasjonen hjemme så jeg må hente ned konferansebord (det er smalere enn spisebordene) og enda flere klappstoler. Vi blir vel ca 40 stk til bords. Men det går bare kjempekjekt!
Jeg ser ingen bilder jeg :hylgrine:
:heia: Flotte bilder! Du får det stilig! :heia:
Vi har også et spisebord som kan bli kjempelangt. Vi har 16 stoler til det. 6 står på kjøkkenet til kjøkkenbordet og resten står i stua. Kjøkkenbordet er av samme type så spisebordet, så trenger enda lengere bord slår vi sammen kjøkkenbordet og spisebordet og henter ned klappstoler for å få plass til alle. Det er kjempekjekt! Da får vi plass til 20 stk rundt DET bordet. Vi skal ha konfirmasjonen hjemme så jeg må hente ned konferansebord (det er smalere enn spisebordene) og enda flere klappstoler. Vi blir vel ca 40 stk til bords. Men det går bare kjempekjekt!
Takk! :snill: Jeg føler meg hjemme selv om det mangler en del småting. Og så er det veldig "kaldt" foreløpig. Må få meg noe gardingreier, potteplanter og generell pynt. Jeg er litt minimalistisk av meg, men det får da være måte på "sterilt".
Oi! Da har du virkelig langbord.
Jeg har ikke noe kjøkkenbord. Siden jeg har åpen kjøkkenløsning kuttet jeg ut kjøkkenbord. Jeg har en øy som deler kjøkken og stue og der skal det være tre barstoler. Spisebordsstolene blir aaaltfor lave.
Jeg ser ingen bilder jeg :hylgrine:
Ingen i det hele tatt? :confused: Det skal bli flere bilder, men jeg må vente noen dager. Speilrefleksen lot jeg ligge igjen hos Mormor slik at familien kunne bruke det. Nå har jeg bare mobil til å ta bilde med...
Blir kjempetøft, du fortjener det virkelig som du har jobbet:)
Blir kjempetøft, du fortjener det virkelig som du har jobbet:)
Det var ikke like gøy å komme hjem til dette rommet etter påska da... Den åpne garderobeløsningen min hadde tippet ut fra veggen... Den ene stanga sank hele tiden, og jeg dreiv og strammet og strammet og utsatte å ta ned hele skiten for å sette det opp skikkelig. Så jeg kom hjem fra påskeferie med hele skiten liggende på senga. :( Den løse stanga sank sannsynligvis så mye at den tippet langt ut og klarte å dra med seg hele spetakkelet.
Før (minus hyllene på toppen og skohylla og pluss fylt opp med klær):
http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10146&stc=1&thumb=1&d=1333153363 (http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=10146&d=1333153363)
Etter:
Ingen i det hele tatt? :confused: Det skal bli flere bilder, men jeg må vente noen dager. Speilrefleksen lot jeg ligge igjen hos Mormor slik at familien kunne bruke det. Nå har jeg bare mobil til å ta bilde med...
Jo NÅ ser jeg alle bildene. Merkelig, de var bare små firkanter med kryss i forrige gang. Dette blir skikkelig flott Supera :D
Jo NÅ ser jeg alle bildene. Merkelig, de var bare små firkanter med kryss i forrige gang. Dette blir skikkelig flott Supera :D
Skjedde det same her, Dietta! No ser eg også dei, men før i veka berre blått med kryss, som du.
Ser vedig kjekt ut, Supera! :ja: Bortsett frå kle-krasjen, kjedelege greier!
Skjedde det same her, Dietta! No ser eg også dei, men før i veka berre blått med kryss, som du.
Hurra for oss Furine - da er vi tilbake på nett vi også :heia::heia:
Jo NÅ ser jeg alle bildene. Merkelig, de var bare små firkanter med kryss i forrige gang.
Kanskje det var noe krøll med bloggen? En del av bildene ligger på bloggen og jeg linket bare til dem herfra. Eller var vedleggene også borte?
Dette blir skikkelig flott Supera :D
Takk. Kleskræsjen var kjip, ja. Jeg har fått ryddet halve senga slik at jeg kan sove der uten problemer, men jeg venter på hjelp til å få opp garderoben igjen.
Etter å ha forsøkt noen måneder å få et skikkelig svar fra Modena i Egersund, så har jeg endelig fått det og fått bestilt tegl til å dekke pipa i stua. Det ble en grå tegl med bittelitt fargespill. Tegl er dyrt, har jeg fått erfare. Men det vil forhåpentligvis se bra ut. Jeg ble så forfjamset da de endelig ringte meg opp etter å ha bekreftet prisen at jeg sa bestill, bestill, bestill. Og kom på etterpå at det ikke er heeelt sikkert at den passer med tapeten min.
Vanlig rød murstein er kjeeedelig, så jeg vil ha en annen farge. :geip: De har ikke prisene på teglstein de ikke selger så mye av så de måtte sjekke med leverandør og så skal Modena i tillegg kappe en del til limtegl. Jeg tror dette var fjerde gangen jeg var innom, ba om pris for den teglen jeg skulle ha og fikk beskjed om at de skulle ringe meg med prisen. Endelig ringte de tilbake! Ca 11000 kr skulle de ha for 3,5 kvm med hele tegl og 3,5 kvm med limtegl (tynnere tegl, nesten som fliser). Dyrt for tegl til å dekke 6 kvm med pipe... Og så kommer arbeidet i tillegg... En pipespesialist skal installere peisovnen og mure pipa. 25.000 kr koster det inkl mva. Men dette er jo i stua. Får bare håpe at jeg ikke har bæsjet på leggen at det kræsjer med tapeten da! :eek:
aktivjente
14-06-12, 21:06
Holder også på å pusse opp kjøkken; har revet en vegg og laget to paraleller, hvor dene en ehar overksap, den andre ikke. Planla først svart høyglans med hvit benkeplate. Er råstilig å se på, men etter et besøk innom Kvik kjøkken ombestemte jeg meg; la handflata på skapet og merket mitt vistes på tvers av butikken... er ikke SÅ glad i kopptua :geip: så det ble hvit høyglans i stedet.
Kjøpte inn sort maling til å ha på veggene (ville jo ha et hvitt og sort kjøkken), men ei kusine fikk prata meg fra det... så nå er det hvitt kjøkken, caffelattefargede vegger og sort benkeplate som er litt hvitspettet. Stilig, selv om det ikke ble som jeg hadde tenkt :p Noen ting tar seg så mye bedre ut i kataloger!!
Lykke til med oppusiinga da! Snakker av vond erfaring når jeg sier dette; regn med sprengte budsjetter når du skal pusse opp et eldre hus :o
Vel, nå er jeg ca ferdig med oppussingen da. Budsjettet ble ca som forventet, det. Snekker-posten ble mye større enn forventet, men andre poster ble heldigvis mindre enn forventet. Alt i alt gikk det veldig greit. Ingen store, stygge overraskelser. Huset er i god stand. Vi fant én råtten bjelke et sted jeg ikke skulle rive, men vi fikk gravd bort det råtne og erstattet med nytt tre.
Hehe, svart høyglans ser utrolig stilig ut, ja. Det er sikle! :sikle: Men selv om jeg ikke har barn, så ville jeg ikke ha det en gang. Man ser virkelig alt på det... Hvit høyglans er mer tilgivende for fingermerker. Broren min har hatt grått høyglans i en leilighet han bodde i, men jeg syntes ikke det var særlig fint. Jeg ville heller ha mørkt enn høyglans, så jeg endte opp med mørkt, matt kjøkken. Mange her på forumet prøvde å snakke meg fra det fordi man blir så lei et mørkt kjøkken. Det er tydeligvis folk som ikke kjenner meg så godt. :geip: Vennene mine kommenterte at kjøkkenet var meg.
Haha, svart høyglans med hvit benkeplate er jo dobbelt utilgivelig. Jeg har bodd med hvit benkeplate, og det er noe herk. Den ser skitten ut etter en dag uten vask. Den må være nyvasket for å se ren ut. Men man kunne i alle fall klore bort flekkene som kom da. Men myyye greiere at man ikke ser småflekkene i det hele tatt.
Jeg ser ikke problemet med svarte vegger? Du kunne jo malt med tavlemaling, så kunne du skrevet med kritt på veggene! ;)
aktivjente
26-06-12, 01:22
Må bare le!! Nå har jeg lest meg gjennom hele tråden din - og da jeg skrev mitt innlegg leste jeg kun første side (hadde nettopp fått nett, var sliten av oppussing osv osv - så rett og slett ikke at her var mange flere sider :geip:)
Nå kan jeg bare ta av hatten for deg! Dæsken jeg er imponert!! Sitter jo med samme avgjørelsene som du hadde, og det er jammen ikke nekelt. Man skal jo tenke en slags helhet også,samtidig som at alle detaljene skal plasseres. Du har laget deg et råstilig hjem :p
Jeg valgte hvitt, sort og rødt som farger i stue og kjøkken (huset er rødt, og en hel vegg er vinduer fra gulv til tak, og verandaen er malt i samme farge som huset: valgte derfor fondvegg tapesert i en moderne tapet i samme rødfarge), men har lang vei igjen til jeg er i mål. Da var det supert å lese dette som inspirasjon til neste dyst!! Post flere bilder når du har teglet ferdig pipa er du snill :ja: (det var jammen dyrt!!)
Må bare le!! Nå har jeg lest meg gjennom hele tråden din - og da jeg skrev mitt innlegg leste jeg kun første side (hadde nettopp fått nett, var sliten av oppussing osv osv - så rett og slett ikke at her var mange flere sider :geip:)
Hehe, fort gjort. Og så har du lest gjennom alle 240 innleggene nå? :eek:
Nå kan jeg bare ta av hatten for deg! Dæsken jeg er imponert!! Sitter jo med samme avgjørelsene som du hadde, og det er jammen ikke nekelt. Man skal jo tenke en slags helhet også,samtidig som at alle detaljene skal plasseres. Du har laget deg et råstilig hjem :p
Ja, det er ikke alltid bare bare å bestemme seg heller. Og så kommer så mange valg som man ikke tenkte over var valg en gang. "Hva slags kledning vil du ha?" Tre. "Ja, men hva slags bord og hvilken retning? Mange forskjellige kledningsprofiler (http://www.bergeneholm.no/no/Produkter/Kledning/Vare_kledningsprofiler/)... Endte på liggende dobbelfals med staff.
Jeg valgte hvitt, sort og rødt som farger i stue og kjøkken (huset er rødt, og en hel vegg er vinduer fra gulv til tak, og verandaen er malt i samme farge som huset: valgte derfor fondvegg tapesert i en moderne tapet i samme rødfarge), men har lang vei igjen til jeg er i mål. Da var det supert å lese dette som inspirasjon til neste dyst!! Post flere bilder når du har teglet ferdig pipa er du snill :ja: (det var jammen dyrt!!)
Jeg er fan av å ha en fargepalett i stua og holde seg til det. Jeg hadde lyst til å rødt, men det blir så fort julete... Og jeg er fan av fondvegg. Har du en oppussingstråd du også? Vi vil gjerne se bilder.
Jeg har til og med kjøpt 100 pakker med gelékuler til orkidéene. Man får random farge, og jeg vil bare ha de blå... :geip: Blå, svart, hvitt er min fargepalett i stue, kjøkken og bad. Fikk vel sånn ca 10 stk blå og 10 stk lilla og ca 5 blanke. Resten får andre få. :geip:
Jeg vet ikke om pipespesialisten vil mure pipa nå... Han var litt sær (kjeftet nærmest på meg da jeg ikke hadde fått valgt murstein enda tidligere), men han er visstnok flink.
aktivjente
26-06-12, 23:41
Er helt elendig på å huske å knipse bilder (ingen bilder på døtrenes avsslutningsfester på skolene heller), så det er dårlig stelt med bilder herfra..
Når jeg finner meg en snekker som er ledig (min onkel som er snekker hjalp meg, men måtte avgårde i annet oppdrag) får jeg kanskje ferdig kjøkkenet. Bare halve delen er plassert nå, så her har vi utekjøkken (les grill) :geip: Da får jeg ta noen bilder, slik at jeg har å vise. Får høre med elektrikeren om kopi av bildene han tok; skulle sett den strømsentralen som lå gjemt bak kjøkkenveggene!!! Et gammelt elfa- system med varmeplater som ikke virket lenger, og så lå det strømkabler ut i alle husets krinkler og kroker - med strøm dit!! Flaks at huset ikke har brent ned for lengst :eek:
Vel, nå som du er så godt som ferdig håper jeg du er fornøyd med fargene og interiøret :) det ser i allefall nydelig ut på bildene!
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.