View Full Version : Gi bort kryddersalt i julegave?


Nerthus
14-12-10, 20:43
Har stjålet denne oppskriften fra en venninne og holder på å prøve ut her nå...


Chilisalt:
3 hele chili, ta ut frøene og kjør dem i en foodprossesor el
Ha i grovsalt, ca 3 ganger så mye som chili.
...Kjør det til alt er godt blandet.
La det tørke på tørkepapir i ca 2 dager. ( hadde ikke tid til det i dag, så jeg helte alt i en form og satte det i ovnen med varmluften uten varme på i ca 1 time)

Rosmarinsalt:
samme framgangsmåte som med chilisaltet, men dette saltet må tørke noe lengre.

Fant ut at det var lurt å røre litt underveis i tørkeprosessen.
Ha saltet på tette glass.

Jeg fant ikke rosmarin - men brukte basilikum istedet og det ser veldig bra ut :) Glass fant jeg på søstrene grene til 8 kr stykket. Har hevet både chilisalt og basilikumsalt i ovnen på 30 grader (minimum) og varmluft - det knitrer og står i hører jeg. Ser ut som basilikumen tørker raskere...

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1119.snc4/148118_467936286992_565521992_6020314_4915305_n.jp g

Har venner og familie som elsker hjemmelagd mat - og dette var ikke vanskelig (så langt ihvertfall...) Bildet er lånt fra venninna mi si fb side - så si fra om dere ikke har mulighet til å se det!!

Et gratis tips - ikke klø deg i nesen etter å ha skåret opp chili'n... :hjelp:

Kitt
14-12-10, 21:15
Et gratis tips - ikke klø deg i nesen etter å ha skåret opp chili'n... :hjelp:
Og i hvert fall ikke i øynene!:eek:
Dyrkjøpt erfaring!:o

Ellers takk for flott ide! Mulig den blir prøvd alt i morgen!:)

Anarko
18-12-10, 12:57
Og i hvert fall ikke i øynene!:eek:
Dyrkjøpt erfaring!:o

Ellers takk for flott ide! Mulig den blir prøvd alt i morgen!:)


Skriver under på den. Har erfart, og unngått i all ettertid :P

Festina lente
19-12-10, 04:48
Tips: Bruk engangshansker når dere kutter chilien ;-)

Kitt
19-12-10, 10:16
Tips: Bruk engangshansker når dere kutter chilien ;-)
Har prøvd! Blir bare så utrolig klønete med hansker på!
Hansker bruker jeg mye på jobb, men på kjøkkenet går det bare ikke!:p

Festina lente
19-12-10, 10:21
Jepp, klønete er det - det har du helt rett i, Kitt! :D
Kanskje hvis en har slike tettsittende "kirurghansker"?? Men hvor i all verden får man tak i det en lørdagskveld og familien venter på lørdagsdigg....:o

Kitt
19-12-10, 10:54
Jepp, klønete er det - det har du helt rett i, Kitt! :D
Kanskje hvis en har slike tettsittende "kirurghansker"?? Men hvor i all verden får man tak i det en lørdagskveld og familien venter på lørdagsdigg....:o
Døgnåpent apotek?!?;)

I dag er saltet mitt ferdig tørket og skal komme i små krukker. Ble litt mindre enn jeg hadde tenkt, så jeg tilsetter noe "rent" salt og håper det blir pent med rødt og hvitt!:)
Skal ta bilde når det har kommet på krukker. Fant ikke sånne krukker som Nerhus har brukt, selv om jeg lette grundig på Søstrene Greene, men hadde noen fra Ikea som har stått i et skap og bare ventet på en slik anledning!:)

Nerthus
19-12-10, 19:58
Døgnåpent apotek?!?;)

I dag er saltet mitt ferdig tørket og skal komme i små krukker. Ble litt mindre enn jeg hadde tenkt, så jeg tilsetter noe "rent" salt og håper det blir pent med rødt og hvitt!:)
Skal ta bilde når det har kommet på krukker. Fant ikke sånne krukker som Nerhus har brukt, selv om jeg lette grundig på Søstrene Greene, men hadde noen fra Ikea som har stått i et skap og bare ventet på en slik anledning!:)

Tøft! Søstrene grene i sandvika var utsolgt for de glassene da jeg var der på fredag og skulle ha flere... populære tydeligvis ;)
Så jeg kjøpte sånne små med løst glasslokk på istedet, de kan jeg ha på kjøkkenbenken selv :)

Kitt
19-12-10, 21:24
Tøft! Søstrene grene i sandvika var utsolgt for de glassene da jeg var der på fredag og skulle ha flere... populære tydeligvis ;)
Så jeg kjøpte sånne små med løst glasslokk på istedet, de kan jeg ha på kjøkkenbenken selv :)
Det kunne jeg fortalt deg, for jeg var der på torsdag!;)

Ble fint, da! Bilde kommer!:ja:

Iset
19-12-10, 21:25
De hadde ikke de glassene da jeg var der i dag heller, argh! Men jeg kan kjøpe poser i cellofan eller noe.

Nerthus
20-12-10, 18:19
De hadde ikke de glassene da jeg var der i dag heller, argh! Men jeg kan kjøpe poser i cellofan eller noe.

DET hørtes smart ut! De sa de regnet med å få de inn igjen - men kanskje ikke til jul... de hadde en annen type med løse glasslokk som jeg synes var geniale til å ha på kjøkkenbenken, kan jo bare teipes hvis de skal gis bort i gave :)