View Full Version : Melk til de små?


kirsty
26-12-10, 23:12
Hei!
Jeg har en på 15 mnd og mine foreldre er helt sjokkerte for at vi ikke gir henne melk å drikke. Vi er litt sånn at melk er for kalven osv... vi er ikke sånn totalt mot melk, og hun får melkeprodukter som ost og av og til yoghurt, men vi drikker ikke selv melk og har det derfor ikke i hus. Stresser heller ikke med å kjøpe det siden vi mener hun ikke trenger det, får jo i seg nok kalsium gjennom kosten? Hun får bare hjemmelaget mat, sunn og variert kost. Hun fikk morsmelkerstatning til hun var 12 mnd, og etter det har hun bare drukket vann. Hva mener dere andre lavkarbo folk? Synes dere jeg burde begynne å la henne drikke H-melk?

TrillTrall
27-12-10, 11:08
Guttungen her tålte rett og slett ikke melk da han var liten. Han ville ikke ha så mye av det, men melk var jo sunt og noe man måtte ha så vi pushet på! Uffameg. Men etterhvert begynte vi å ane at det var en grunn til at han ikke ville ha det og ganske riktig - da vi kuttet ut all melk og melkeprodukter ble det slutt på veldig løs avføring, stinkende fiser og vond mage. :) Da var han 3 år og siden har han ikke drukket melk. Nå er han 12 år, spiser yoghurt, men vil ikke ha verken melk eller ost.

Kitt
27-12-10, 14:52
Hverken min sønn på 17 eller datteren på 11 har drukket melk annet enn i barnehagen og på skolen!
Sønnen er 193cm høy, slank og flott. Snuppa er en av de høyeste i klassen, frisk og fin.
Barne-/astma-/allergilegen vi alltid har brukt mente svært bestemt at kumelk er for kalver og slett ikke noe man må tvinge i ungene!
Mine har alltid spise yoghurt og ost og fått melk som kakao eller på frokostblandinger etc om de har villet, men det har aldri vært noen automatikk i å servere det, nei!

misslinda
30-12-10, 16:32
Gutten min på 9 år har aldri drukket melk, vi gikk rett på vann. Har aldri vært noe problem. Han får kalsiumtilskudd med frokosten hver dag og er en frisk og sunn gutt som aldri blir verken syk eller knekker bein og slikt.. (det er vel det de påpeker med viktigheten med melk, nettopp det med beina) :confused:

Mener da at barn ikke må få melk, og hvis de vil ha det, kan de jo få, men det kan en ta når de er gamle nok til å vurdere det selv. Min blir bare dårlig av melk og takker fint nei hvis noen tilbyr han slikt. ;)

kamp
30-12-10, 17:47
Jeg syns også at melk er for kalven men det hender jeg brukte melkeprodukter i matlaging til andre (tåler det ikke selv).

kirsty
30-12-10, 19:40
Takk for svar allesammen :)

nellie
30-12-10, 19:41
Jenta mi (15 måneder) får melk i barnehagen, men ikke hjemme:)
Dette fordi at jeg ikke synes det er en såååå viktig sak, at jeg føler det er noe vits i å bruke energi på å få dem til å ikke gi henne det i barnehagen.. Føler de har nok av allergier og styr og holde orden på, når det gjelder kidsa.