View Full Version : Barn og overvekt


bonpia
02-01-11, 20:40
jeg har to barn hvor det ene er lik meg. Veldig glad i mat, og legger for på seg. Hun elsker lavkarbomat med mye fett, men desverre også sukkerholdig mat.

Jeg har et ønske om at vi spiser lavkarbo mat hele familien, selv om det er i hovedsak jeg som trenger det. Dette for å ha mindre fokus på slanking (dem reagerer på at jeg spiser ulik mat som dem, og lurer på hvorfor), og fordi jeg tror barna hadde hatt godt av det..

Men jeg ser for meg at mine barn vil steile om jeg presenterer et kosthold uten særlig mye sukker...

hvordan reagerer deres barn på kosholdet? kan dere si litt om deres barn kosthold?

Takk for innspill :)

Kitt
02-01-11, 20:48
Her blir det liksom sånn litt snikinnført litt etter litt!

Barn på lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32284&highlight=barn+og+kosthold) er en lang tråd om temaet!

Lizzard_no
20-01-11, 22:57
Vi innførte lavkarbo for to uker siden og hadde informert ungene (9 og 11) om hva et slikt kosthold innebærer på forhånd. De har ikke etterspurt brød, poteter, ris, pasta, syltetøy eller sjokolade én eneste gang disse ukene! Tvert imot har de nå begynt å spise både løk og paprika, noe som tidligere fikk dem til å nekte å spise og endte med furting... Dette går veien :)

Jeg tror kanskje løsningen er informasjon? La ungene få være med på å google oppskrifter, la dem være med å lese næringsinnhold på matvarer på butikken, og ikke minst: spennende innhold i matbokser :)

Vesla hadde skolekjøkken i dag, med taco og sjokoladekake på menyen. Jeg ga henne frie tøyler til å spise det hun ville....og fikk oppringning fra skolen om at hun ble sendt hjem fordi hun var kvalm, hadde vondt i magen og hodepine.... Hun konkluderte sjøl at vi lagde sunnere mat hjemme - uten karbohydrater hehe