View Full Version : Grønt pulver


Babycherry
03-01-11, 14:50
Er det noen som har erfaring med det? Det er jo så mange forskjellige sorter og de har jo forskjellig innhold ser jeg...
Og hvordan er det med fruktose innhold?

Bøtt
03-01-11, 18:48
Hvilket pulver er det du mener egentlig:confused:

langaard
03-01-11, 18:51
Er det wasabipulver du tenker på:forvirret

Kanutten
03-01-11, 19:14
Jeg spiste i min ungdom mye grønt pulver som vi kalte klorofyllpulver... er det det du tenker på??

Noe ala dette? Purely green.
(http://www.altshop.no/nettbutikk/purely-greens-pulver-posjoner-p-800.html)

Babycherry
03-01-11, 19:45
Hehe, sorry.. :o

Jeg mener sånn ala udos choice opti green, vital green osv..
Sånn som inneholder alger og hvetegress, klorofyll... superfood!
Det skal blandes ut i vann eller juice og drikkes på tom mage for økt energi og påfyll av masse vitaminer og mineraler. :)

Babycherry
03-01-11, 19:46
Jeg spiste i min ungdom mye grønt pulver som vi kalte klorofyllpulver... er det det du tenker på??

Noe ala dette? Purely green.
(http://www.altshop.no/nettbutikk/purely-greens-pulver-posjoner-p-800.html)

Ja noe sånt ja! :)

Babycherry
04-01-11, 23:37
Ingen som har prøvd?

j88
04-01-11, 23:43
Jeg ruker purely greens og spirulina fast og er veldig fornøyd

Saftig
06-02-11, 20:34
Supermat!! Best of Greens- en energisk blanding av jordens og havets grønne planter, jeg tar en grønn morgendrikk hver morgen, pluss spirulina og chlorella i pilleform bruker jeg drikken til å svelge pillene ned med før jeg går i dusjen om morgenen. Frokosten spiser jeg etterpå, litt avhengig av hvor dårlig tid jeg har og hvor sulten jeg er.

Babycherry
09-02-11, 13:51
Supermat!! Best of Greens- en energisk blanding av jordens og havets grønne planter, jeg tar en grønn morgendrikk hver morgen, pluss spirulina og chlorella i pilleform bruker jeg drikken til å svelge pillene ned med før jeg går i dusjen om morgenen. Frokosten spiser jeg etterpå, litt avhengig av hvor dårlig tid jeg har og hvor sulten jeg er.

Merker du noen virkning av det?

Aline
09-02-11, 13:55
Uffda, må man drikke det alene før frokost? Jeg har hatt det i frokostsmoothien min et par ganger, men har prøvd nok til å kunne merke så mye forskjell :)

lifejack
09-02-11, 14:00
Har prøvd Opti Green, spirulina, chlorella og hvetegress, men det er en stund siden, og ikke i kombinasjon med lavkarbo, så kan egentlig ikke uttale meg om positive/negative/nøytrale erfaringer. Men vurderer å prøve meg på noe slikt igjen snart:)

ada-emilie
09-02-11, 14:09
Jeg har tatt en smaksprøve fra en stor boks med grønt pulver utblandet med vann, men det smaker for fælt til å drikke, så jeg sendte den i retur. Synd ,fordi jeg vil gjerne drikke noe som gir vitalitet, men håpet det skulle smake friskt. Om det finnes noe som smaker friskt, tell me!

j88
09-02-11, 14:18
Jeg har tatt en smaksprøve fra en stor boks med grønt pulver utblandet med vann, men det smaker for fælt til å drikke, så jeg sendte den i retur. Synd ,fordi jeg vil gjerne drikke noe som gir vitalitet, men håpet det skulle smake friskt. Om det finnes noe som smaker friskt, tell me!

http://gimleparfymeri.wordpress.com/2009/04/15/la-deg-bli-stabilisert-med-bio-stabilizer/ den syns jeg smaker greit. Mye bedre enn det meste andre.

ada-emilie
09-02-11, 14:25
http://gimleparfymeri.wordpress.com/2009/04/15/la-deg-bli-stabilisert-med-bio-stabilizer/ den syns jeg smaker greit. Mye bedre enn det meste andre.Spennende.Har du forsøkt å drikke den utvannet som leskedrikk også ,og likt smaken da også?Takk

Kanutten
09-02-11, 16:05
Jeg tar chlorella og kamutgress hver morgen. Jeg merker STOR forskjell!! En dag uten kamutgress er som å være i ketose uten å ta magnesium. Så fort og effektiv virker det på meg. :ja:
Spirulina vil jeg ikke sjekke ut siden jeg allerede har for mye av både jern og kalsium i blodet.

j88
09-02-11, 16:20
Spennende.Har du forsøkt å drikke den utvannet som leskedrikk også ,og likt smaken da også?Takk

Ja nå syns jeg den er god på smak, men det var en tilvenningssak. men smaken er absolutt bedre enn andre pulvere, så er verdt å prøve. Men den innholder vel mere karbohydrater enn de andre.

ada-emilie
09-02-11, 16:41
Ja nå syns jeg den er god på smak, men det var en tilvenningssak. men smaken er absolutt bedre enn andre pulvere, så er verdt å prøve. Men den innholder vel mere karbohydrater enn de andre.
Tusen takk for info og synspunkt.

Ildern
09-02-11, 16:54
Jeg tar pure planets kamut hvetegress og spirulina daglig. Pleide å ta det med granateplejuice, men gått over til vann. Syns egentlig ikke det smaker så verst lenger.
Kjenner utrolig stor forskjell. Både på energinivå og utseende. Hadde jeg ikke brukt det, tror jeg de to første ukene på SB hadde gått fullstendig skeis.

ada-emilie
09-02-11, 16:55
Her står det hvordan en grøntpulvertilhenger får det til å smake bedre og bli enda mer basisk:http://www.fitnessprat.no/f22/grontvann-den-offisielle-posten-33135/
Hun tilsetter altså en halv c-vitamin- bruspulvertablett og 0,5 -1 teskje natrium bikarbonat i en 1,5 liters flaske i tillegg til 2 teskjeer grønt pulver.

Millie88
11-02-11, 20:53
Jeg bruker spirulina og det gir meg veldig mye energi. Jeg merker det veldig godt på ettermiddagen om jeg har glemt det.. Jeg synes det er verdt det selv om smaken ikke er så veldig god...

Kanutten
11-02-11, 20:57
:ja: Det er jo bare å drikke det.. Er ikke noe værre enn det. :p Jeg blander alt i et vanlig vannglass og drikker det på "størten". Vondt skal vondt fordrive! Trenger overhodet ikke tilsette noe for at det skal smake godt.

Kanutten
11-02-11, 20:58
Her står det hvordan en grøntpulvertilhenger får det til å smake bedre og bli enda mer basisk:http://www.fitnessprat.no/f22/grontvann-den-offisielle-posten-33135/
Hun tilsetter altså en halv c-vitamin- bruspulvertablett og 0,5 -1 teskje natrium bikarbonat i en 1,5 liters flaske i tillegg til 2 teskjeer grønt pulver.
Det må da være mye værre å pine seg gjennom 1.5 liter væske en en kjapp liten 1.5 dl??

Millie88
11-02-11, 21:03
Jeg har funnet 1000mg spirulina piller jeg.. det er min redning =)

ada-emilie
11-02-11, 21:32
Det må da være mye værre å pine seg gjennom 1.5 liter væske en en kjapp liten 1.5 dl??Poenget er jo at man ikke skal behøve å pine seg gjennom, men å få det til å smake godt. Selv sier hun at hun synes det smaker bedre enn vann. Da er det jo ikke ille.

Kanutten
11-02-11, 21:40
Poenget er jo at man ikke skal behøve å pine seg gjennom, men å få det til å smake godt. Selv sier hun at hun synes det smaker bedre enn vann. Da er det jo ikke ille.

Jeg fikk beskjed om at det måtte tas som en dose for at virkningen skulle bli optimal. Og dessuten smaker det stort sett bare vann..

Charlott
11-02-11, 21:45
:ja: Det er jo bare å drikke det.. Er ikke noe værre enn det. :p Jeg blander alt i et vanlig vannglass og drikker det på "størten". Vondt skal vondt fordrive! Trenger overhodet ikke tilsette noe for at det skal smake godt.
Jeg også bare bælmet det som det var, fort og gæli ;) Var liksom aldri i tvil om at jeg hadde tatt det, for å si det sånn ;)

Kanutten
11-02-11, 21:52
Jeg også bare bælmet det som det var, fort og gæli ;) Var liksom aldri i tvil om at jeg hadde tatt det, for å si det sånn ;)
Like greitt det. :ja:

ada-emilie
11-02-11, 22:46
Jeg kjøpte en boks chlorellatabletter istedet jeg. Den er full av a vitamin.

Kanutten
11-02-11, 22:49
Jeg kjøpte en boks chlorellatabletter istedet jeg. Den er full av a vitamin.

Det ER altå forskjell på alle disse grønne greiene.
Kamutgress og chlorella er IKKE det samme. Jeg tar begge delene i samme glasset hver morgen. Chlorella virker avgiftende og kamut gir energi og fjerner syre fra kroppen.

Kanutten
11-02-11, 23:02
Klippet ut fra Pilates Power House (http://www.pilatespowerhouse.no/Produktinfo/tabid/156/language/nb-NO/Default.aspx)
Superfood




GOJI BÆR 300 g fra Creative Nature

Viltvoksende usprøytet Goji bær fra Ningxia fjellregionen er de beste Goji som finnes. Goji er en "gullskatt" fra Østen som nå har kommet til Norge. Bærene er kjent for sine mange gode egenskaper i tillegg til at de smaker kjempegodt. Goji har en av de høyste ORAC verdiene som finnes.

Goji-bær har det høyeste innholdet av karotenoider, inkludert beta-karoten, av alle kjente matvarerer på jordkloden. De inneholder svært store doserC-vitaminer. Disse bærene har også en betyderlig mengde vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6 og vitamin E. De er rike på amino syrer og spor-mineraler som sink, jern, kobber, kalsium, germanium og selenium. Noe av det viktigste er også disse Goji bærenes høye nivå av ORAC verdier. ORAC er en skala som måler matens grad av beskyttelse og reparering av frie radikaler.



RÅ HAMPFRØ 300 g fra Creative Nature

Den rikeste kilden til essensielle fettsyrer i planteriket. Rå hampfrø er også rike på protein, vitaminer og mineraler og i tillegg inneholder de GLA (gammalinolensyre) som er nødvendig for at huden skal danne cellemembraner. Hamp frø er lett fordøyelig og smaker godt.

Hamp er den elste maten kjent for mennesker. Avskallede hampfrø inneholder en perfekt balanse av de essensielle flerumettede fettsyrene omega 3, 6 og 9. For å bevare disse, bør du ikke varme frøene opp.
Hamp frøene inneholder også antioksidanter som bl.a. hjelper kroppen med å bevare sin vitalitet. Hampfrøene er også fulle av enzymer som assisterer din fordøyelse.
Oljen har 54,4% Omega 6, 18,3% Omega 3 og 2-5% GLA og og 1-2 stearidonic syre (SDA).
Dryss gjerne hamp-frø over salaten, iskremen, frokostblandinger, bland i smoothies eller spis en neve full rett fra boksen.

Shelled Hamp Seed fra Creative Nature er av mat-hamp varianten som utgjør 99% av alle hampsorter. Hamp er en hardfør plante som er så lett å få til å trives så man trenger ikke sprøytemidler for å dyrke den.



PURELY GREENS 280 g fra Pure Planet

En enkel smakfull måte for voksne og barn å spise grønnsaker på! Purely Greens er naturens multivitamin og røres ut i juice/vann eller has i fruktsmoothie. Grønne blader fra spirer/gress og alger inneholder flere essensielle næringsstoffer enn vanlige grønnsaker og er rikt på spormineraler og næringstoffer som ellers blir borte ved oppvarming.

Ingrediensene i purly greens er fra både land og hav og sammen gir det en god kombinasjon av næringsstoffer og mineraler. Perfekt til barn sammen med eplejuice (eller annen juice - ikke appelsin).

Grønne blader fra grønnsaker inneholder 20% flere essensielle næringsstoffer pr. kilo enn annen mat og vil også øke effekten av næringstoffene i annen mat. Dette er pga. klorofyllet som er plantenes blod som har en struktur som minner om hemoglobinet i vanlig blod.

Klorofyll er den eldgamle bæreren av magnesium som hjelper til med å frakte oksygen til cellene og vevet. Klorofyll utfører fotosyntese som er en en serie kompliserte reaksjoner som konverterer sollys, karbondiokyd og vann til oksygen og plantesukker og er vesentlig for alt liv. Ingrediensene i purly greens er fra både land og hav og sammen gir det en god kombinasjon av næringsstoffer og mineraler.

Anbefalt dagsose: 1 ts 1 - 2 ganger pr dag på tom mage



CHLORELLA PULVER 114 g fra Pure Planet

Chlorella forsyner oss med en rekke viktige vitaminer, mineraler og næringsstoffer - noen av dem får vi sjeldent i vårt daglige kosthold. Algen inneholder imponerende mengder av blant annet vitamin C, betakaroten, vitamin B (B1, B2, B3, B6, og B12), folinsyre, vitamin E og vitamin K. Chlorella inneholder også mange mineraler som f.eks. kalium, kalsium, magnesium, sink, jod og jern. Den inneholder 50- til 60% protein, nesten dobbelt så mye som i soyabønner og ca. 5-7 ganger så mye som i hvete og ris. I tillegg inneholder den 19 aminosyrer (inklusive alle essensielle fettsyrer og aminosyrer). Chlorella er vår viktigste, naturlige klorofyllkilde.

Chlorella har eksistert på jorden i mer enn 2,5 milliarder år. På grunn av Chlorella-algens sterke cellevegg og usedvanlige evne til å motstå ytre påvirkninger, har den vært i stand til å overleve helt opp til vår tid. At den uforandret har greid å overleve, vitner om genetisk stabilitet og effektiv DNA-reparasjonsevne. Man har fundert på om Chlorella kan være det første leddet i næringskjeden, den første, encellede planten med en klart definert kjerne innenfor sine cellevegger. Dersom den virkelig er jordens første grønne plante, er alt planteliv vi kjenner i dag bygget på den.

Chlorella er en grønn, encellet ferskvannsalge. Hver Chlorella-celle er en selvforsynt, hel organisme, med cellekjerne og en mangfoldighet av næringsrike og helsefremmende stoffer. Hele fotosyntesen foregår i hver eneste lille celle. Dette resulterer blant annet i en usedvanlig høy konsentrasjon av næringsstoffer i Chlorella-algen.

Chlorella er ingen erstatning for vitaminer og mineraler, men når du tar Chlorella kan kroppen bedre nyttegjøre seg disse. Chlorella gir deg imidlertid mange naturlige vitaminer, mineraler og næringsstoffer som du ikke får i syntetisk framstilte multivitamintilskudd. Viktigst av alt; den inneholder klorofyll og essensielle fettsyrer som ikke eksisterer i de mange multivitaminproduktene på markedet.

Chlorella inneholder opptil 7 ganger mer klorofyll enn spirulina. Forskning av ledende mikrobiologer viser at spirulina er en mer primitiv organisme enn Chlorella. Den er flercellet, og den mangler en fast cellekjerne. Det vil si at DNA og RNA-stoffene i Chlorella er av bedre kvalitet enn i spirulina. I tillegg inneholder Chlorella mer naturlig jern enn spirulina. Selv om dette er i små doser, er jern viktige for dannelsen av røde blodlegemer for opptak av oksygen til alle kroppens områder.

Fordi Chlorella er et naturlig ernæringsmiddel (grønnsak), kan du innta store mengder uten bivirkninger. Chlorella kan tas én eller flere ganger pr. dag , før måltider eller på tom mage. Vi anbefaler de som starter med å begynne med 1/2 -1 tsk blandet i eplejuice eller smoothie, og øker etter hvert.

Det er normalt å kjenne seg litt tung i hodet og løs i maven til å begynne med, når avgiftningen av kroppen starter.



KAMUT GRESS fra Pure Planet
135 tabletter

100 % rent sertifisert kamutgress av milde unge mørkegrønne kamutblader. Den rike gamle maten som ble brukt fra de rike områdene rundt Nilen i Egypt. Anses som en av de rikeste næringene på planeten og blir kalt far til all mat fordi roten går så dypt i jorden og fanger opp vitale næringsstoffer.

Kamutgresset har førsteklasses kvalitet med 100% rent sertifisert organisk hvetegress pluver som du kan blande med vann eller fruktjuice og drikke.

Dette er en ikke-hybridisert, ikke-kryss-blandet art som er anerkjent av ernæringseksperter som en av de rikeste næringene på planeten. Kamut har i århundrer blit kalt "far til all mat" fordi roten når dypt i jorden og fanger opp vitale næringsstoffer.

Kamut blir plantet høyt opp i landskapet på bunnen en gammel vulkansk innsjø som blir næret av naturlig fjellvann. Når den blir høstet blir kamut renset, juicet og tørket på lav temperatur og dette gir en av de reneste ikke pasteuriserte hvetegresspulver som finnes.

Inneholder 135 tabletter
43 dagsdoser.
Anbefalt dagsdose er 3 tabletter.



Aktivated Barley (økologisk)

Aktivated Barley gir varig energi hele dagen ved hjelp av komplekse karbohydrater med lav GI. Produktet inneholder store mengder naturlige beta-glukaner som gir en kraftig immunstyrkende effekt. Aktivated Barley er virkelig et unikt produkt med mange anvendelsesområder. 100% økologisk.
Aktivated Barley holder blodsukkeret stabilt og gir deg jevn energi hele dagen. Produktet har også en svak kolesterolsenkende effekt. Aktivated Barley er svært næringsrik og er full av vitaminer, mineraler og enzymer og er et allsidig produkt som gir økt helse, energi og vitalitet.

Pulver av malt byggkorn som er blitt stoppet midt i den aktive spireprosessen der næringsprosessen er på sitt høyeste.
Produktet er i pulverform med en mild smak som passer til smoothies, i frokostblandingen eller ganske enkelt rørt ut i vann eller juice. Blir som en melk i vann og kan brukes som erstatning for Soya og Rismelk m.m.

Dagsdose: 1 ss daglig

ada-emilie
12-02-11, 12:54
Det ER altå forskjell på alle disse grønne greiene.
Kamutgress og chlorella er IKKE det samme. Jeg tar begge delene i samme glasset hver morgen. Chlorella virker avgiftende og kamut gir energi og fjerner syre fra kroppen.Takk. Kamut hadde jeg ikke hørt om engang. Høres bra ut.

j88
12-02-11, 12:57
Takk. Kamut hadde jeg ikke hørt om engang. Høres bra ut.

Jeg bruker kamut gress selv, og er veldig fornøyd, får mye mere energi av den enn av de andre grønner pulver typene.

Blomsterpotta
12-02-11, 13:06
Jeg er kjempefornøyd med Kamut hvetegresspulver! Har drukket det i snart 6 mnd. Det smaker..gress..så tar det på styrten:) Jeg tar også spirulina med C vitamin, og drikker også daglig Tart Cherry konsentrat i vann. Jeg har kjøpt dette på supernature.no. Men det fås billigere på iherb.com. Bruker Pure Planet sine produkter. Grunnen til at jeg bruker dette fast er

-masse energi
-fått masse glød i ansiktet, ser bedre ut
-blir faktisk veldig raskere brun når jeg har tatt solarium!

ada-emilie
12-02-11, 14:30
Ser at det finnes barley grass (rug?), hvetegress og kamutgress. Er alle like supre?

j88
12-02-11, 14:41
Ser at det finnes barley grass (rug?), hvetegress og kamutgress. Er alle like supre?

hvetegress og kamut gress er det samme, bygg gress blir noe annet, men jeg bruker også det innimellom, og det er også bra, men jeg merker mest ved bruk av kamut og spirulina.

ada-emilie
12-02-11, 21:27
Et sted kunne man få noe som inneholdt tre ingredienser, det var hvetegress, kamut og bygg-gress.1/3 av hver. Er kamut da hvete fra et spesielt sted mens hvetegress kan dyrkes hvor som helst?

j88
17-02-11, 12:06
Et sted kunne man få noe som inneholdt tre ingredienser, det var hvetegress, kamut og bygg-gress.1/3 av hver. Er kamut da hvete fra et spesielt sted mens hvetegress kan dyrkes hvor som helst?

det er jeg ikke helt sikker på, men kamut vokser ved vulkaner, noe som gjør den næringsrik, men hvor det de kaller hvete gress vokser vet jeg ikke. men hvilken blanding var dette?

Huldr
17-02-11, 19:24
Jeg kjøpte meg et glass med Purely Greens på helsekosten i dag jeg. Smaker litt gress, men ikke ille :). Bedre enn Udo's-pulveret jeg har tatt før, som man må ta i mye større mengde (og som etterhvert bare ble stående til det hadde gått ut på dato :o)

Augustina
17-02-11, 19:40
Jeg kjøpte meg multi greens på helsekost - det smakte gressplen. Må blande det med fun light for å få det ned, men føles ikke så sunt når jeg gjør det akkurat. Tips og råd her mottas med takk. Lurer på å bestille steviadråper (vanilje) for å smakstilsette gresset med, hehe.

ada-emilie
17-02-11, 20:44
Jeg husker ikke j88.

Augustina, jeg tror det blir enda kvalmere med søtning. Hva med lime? (Dumt jeg ikke forsøkte det selv før jeg sendte boksen tilbake)

Kanutten
17-02-11, 21:01
Jeg husker ikke j88.

Augustina, jeg tror det blir enda kvalmere med søtning. Hva med lime? (Dumt jeg ikke forsøkte det selv før jeg sendte boksen tilbake)

Lime og sitron skal ikke brukes sammen med gress sa dama mi på helsekosten.

Ærlig talt, det er jo bare holde for nesa og svelge!! Da kjenner man ikke smak. Jeg synes dessuten ikke at smaken er noe gærn.

Augustina
17-02-11, 21:09
Lime og sitron skal ikke brukes sammen med gress sa dama mi på helsekosten.

Ærlig talt, det er jo bare holde for nesa og svelge!! Da kjenner man ikke smak. Jeg synes dessuten ikke at smaken er noe gærn.

Jeg fysisk brekker meg, så det hjelper ikke å styrte. Da kommer det bare opp igjen:rolleyes: Og for meg er smaken helt forferdelig, selv om du ikke syns den er ille.

j88
17-02-11, 21:25
kan ikke blande det med sitrusfrukter, om man skal blande det med noe må det være eple juice, eller ananas elelr mango juice, men det er vel uaktuelt på lavkarbo.

Augustina
17-02-11, 21:29
Hva med å lage hjemmelaget saft med sukrin og blande ut med det? Jaaa... det skal jeg gjøre :)

ada-emilie
18-02-11, 08:24
kan ikke blande det med sitrusfrukter, om man skal blande det med noe må det være eple juice, eller ananas elelr mango juice, men det er vel uaktuelt på lavkarbo.Hvorfor kan man ikke det?

Photobscura
18-02-11, 08:33
Dette er veldig interessant, og jeg har lest mye om dette de siste dagene! Jeg selv har mer overskudd på grunn av kostholdet, men det dumme stoffskiftet mitt (antar jeg) gjør at det føles som om mye av overskuddet er låst inne i et bur eller noe, og så har noen kasta nøklene ... som om jeg kjenner at det er der, men jeg har ikke tilgang på det :o. Litt vanskelig å forklare ... Jeg begynner å bli litt desp, faktisk!
Jeg ruker purely greens og spirulina fast og er veldig fornøyd
Kan du, eller andre som bruker dette (jeg satser på spirulina og hvetegress) utdype hvordan dere føler dere når dere tar dette, og hvor lang tid det tar før dere kjenner forskjell? Noen som sliter med hukommelse/konsentrasjon som merker god virkning på dette også?
hvetegress og kamut gress er det samme, bygg gress blir noe annet, men jeg bruker også det innimellom, og det er også bra, men jeg merker mest ved bruk av kamut og spirulina.
Ah, takk. Det var oppklarende. Det er jo en jungel av begreper og varianter der ute!
Husker ikke helt hvem som tipset meg, men denne (http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Best-of-Greens-from-Land-Sea-5-3-oz-150-g/16051?at=0) skal jeg kjøpe.

Kanutten
18-02-11, 14:26
Dette er veldig interessant, og jeg har lest mye om dette de siste dagene! Jeg selv har mer overskudd på grunn av kostholdet, men det dumme stoffskiftet mitt (antar jeg) gjør at det føles som om mye av overskuddet er låst inne i et bur eller noe, og så har noen kasta nøklene ... som om jeg kjenner at det er der, men jeg har ikke tilgang på det :o. Litt vanskelig å forklare ... Jeg begynner å bli litt desp, faktisk!

Kan du, eller andre som bruker dette (jeg satser på spirulina og hvetegress) utdype hvordan dere føler dere når dere tar dette, og hvor lang tid det tar før dere kjenner forskjell? Noen som sliter med hukommelse/konsentrasjon som merker god virkning på dette også?

Ah, takk. Det var oppklarende. Det er jo en jungel av begreper og varianter der ute!
Husker ikke helt hvem som tipset meg, men denne (http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Best-of-Greens-from-Land-Sea-5-3-oz-150-g/16051?at=0) skal jeg kjøpe.

HER (http://senseoflife.blogg.no/1262689192_050110_en_solskinnshi.html) kan du lese en solskinnshistorie om kamutgress. Jeg spiser kamut og chlorella. Kamutgresset skal gi energi og det merker jeg! Beina mine er ikke tunge lengere og jeg er mye mer opplagt. Til og med ungene har kommentert at de merker forskjell på meg.

Chlorellaen (http://www.dinside.no/367582/algen-som-holder-kroppen-i-balanse) virker avgiftende. Hadde ikke tenkt å begynne med spirulina, men revurderer det.

Huldr
18-02-11, 14:34
Hvorfor kan man ikke det?Sitrus hemmer visstnok opptaket av klorofyll (bl a).

2. dag med pulver i dag - jeg tar det rolig og kjører ikke på med masse ting på en gang, for av erfaring vet jeg at det skal lite til før jeg detoxer altfor mye og blir veldig dårlig (har ME). Neste gang jeg kjøper blir det antagelig spirulina. Butikkdamen mente at det var en god idé å bytte litt på og finne ut av hva som er best for en, og det syntes jeg hørtes fornuftig ut.

Dere som ikke liker pulveret, hva med å ha det i en smoothie?

Kanutten
18-02-11, 14:36
Jeg fysisk brekker meg, så det hjelper ikke å styrte. Da kommer det bare opp igjen:rolleyes: Og for meg er smaken helt forferdelig, selv om du ikke syns den er ille.

Holde for nesa er cluet, da har man nemlig ikke smakssans. :eek: Det er derfor det ikke smaker så ille. :lol:

Augustina
18-02-11, 15:12
Holde for nesa er cluet, da har man nemlig ikke smakssans. :eek: Det er derfor det ikke smaker så ille. :lol:

Åkei, jeg skal prøve :) Må bare kvinne meg opp litt, hihi.

Babycherry
18-02-11, 18:25
Jeg har kjøpt udos opti green, men det hadde jeg ikke sjans å få i meg i vann!
Smaken var jo ikke no særlig da, smaker sånn som det lukter av tørka høy, men det var konsistensen som stoppa opp for meg! Det ble så kornete og kjentes tørt ut på en merkelig måte!
Men hvis det går an å ha i smoothie så blir det kanskje bedre!?
Har kjøpt spirulina tabeletter som jeg ska begynne å ta på mandag, veldig spent på om det blir noe økt energi av det! Håååååper! :D

ada-emilie
18-02-11, 20:36
Sitrus hemmer visstnok opptaket av klorofyll (bl a).
Takk!

Huldr
18-02-11, 21:20
Jeg har kjøpt udos opti green, men det hadde jeg ikke sjans å få i meg i vann!
Smaken var jo ikke no særlig da, smaker sånn som det lukter av tørka høy, men det var konsistensen som stoppa opp for meg! Det ble så kornete og kjentes tørt ut på en merkelig måte!
Men hvis det går an å ha i smoothie så blir det kanskje bedre!?
Har kjøpt spirulina tabeletter som jeg ska begynne å ta på mandag, veldig spent på om det blir noe økt energi av det! Håååååper! :DEnig i at konsistensen på Opti Green'en ikke var noe særlig, og jeg klarte heller ikke ta det i vann. Løsningen for meg ble faktisk å ta en skje pulver rett i munnen og svelge ned med vann - så var jeg ferdig med det, liksom :p

Dessuten var åpningen på glasset akkurat for trang til å få en spiseskje nedi (og man skulle ta en spiseskje), så jeg syntes det ble unødvendig tungvint å få i seg.


Personlig synes jeg tomatjuice er veldig godt, og tenkte litt på å lage en slags bloody green mary, men det er jo som regel litt sitron i tomatjuice også. Men jeg lurer faktisk litt på om jeg skal gjøre det likevel ... Mhm, bloody mary med selleristang ... :sikle:

(Stangselleri er for øvrig veldig rensende for kroppen, men da bør den være økologisk)

Magilla
24-02-11, 20:58
Etter min mening er kombinasjon av Chlorella og Spirulina det optimale næringsmessig. Chlorella har også en kraftig rensende effekt på kroppen. Spirulina bl.a. har høyt innhold av B12 og Jern som sammen bidrar til høyere blodverdi. Jeg slet med lave blodverdier tidligere og tok da daglig jerntilskudd som hjalp noe, men langt fra så effektivt som Spirulina. Jeg trenger ikke lenger jerntilskudd utenom Spirulina.
Spirulina bør være produsert i Hawaii fordi det er et trygt produkt med det desidert høyeste næringsinnholdet. Følgende kommer fra samme produsent i Hawaii: Marcus Rohrer, Pure Planet og Spirulina Pacifica. Sistnevnte er billigst og den kjøper jeg fra www.spirulinapacifica.no (http://www.spirulinapacifica.no)
Har lest om giftig Spirulina. Jeg tok kontakt med Spirulina Pacifica i Norge og de mener giftstoffer kommer av forurensning fra andre algearter og at selveste Spirulina algen aldri produserer gift. Forurenset Spirulina forekommer visstnok kun i billige produkter av lav kvalitet som produseres i bl.a. India og Kina. De anså Spirulina produsert av Cyanotech i Hawaii samt av Earthrise i California som trygge produkter pga høy produksjonsstandard. De påstod også at Hawaii Spirulina likevel har høyere næringsverdi enn California Spirulina og det viste seg å stemme. Av Chlorella holder jeg meg til Yaeyama. Sun er også et bra produkt, men mildt sagt overpriset. Har forsøkt Eden Chlorella; aldri mer:( Solaray Chlorella har jeg også forsøkt. Denne er bedre enn Eden, men kan ikke måle seg med Sun og Yaeyama i næringsinnhold og friskhet;)

ada-emilie
24-02-11, 21:45
Hvor mange tabletter eller gram av spirulina tok du for å dekke behovet ditt dgl? Og hvor kjøper du det anbefalte merket?

Photobscura
12-03-11, 10:35
Dessuten var åpningen på glasset akkurat for trang til å få en spiseskje nedi (og man skulle ta en spiseskje), så jeg syntes det ble unødvendig tungvint å få i seg.
Hehe, det er jo en stund siden du skrev dette, men nå sitter jeg med glasset ditt i hendene og det står da en ts! :p Den går fint nedi!

Jeg er nå på andre dagen med Pure Planets Purely Greens (inneholder pulver av: byggresssaft, havregressaft, kamutgressaft, alalfagressaft og spirulina). Jeg vet ikke om det har slått inn noe effekt ennå. Har nettopp begynt på d-vitaminhestekur, og det kjenner jeg til en viss grad på energinivået i kroppen, men ikke på tåka i hue.
MEN! I går kveld ble jeg ganske dårlig! Jeg ble tung i kroppen og fikk en skikkelig hodepine. Jeg pleier veldig sjelden å få hodepine, men denne var trykkende og tung, og til slutt måtte jeg bare legge meg (det skal vel tilføyes at jeg drakk tre glass vin, men jeg pleier aldri å bli sånn av vin til vanlig, med mindre jeg er innmari sliten og søvndeprivert, hvilket jeg ikke var i går), og i dag har jeg (sorry detaljene) hatt diaré i morgentimene. Gah!
KAN dette være en slags detox jeg opplever? Noen med lignende erfaringer? Føler meg ellers grei i dag, littegrann trykk i hodet, men det avtar.

En annen ting, ettersom pulveret ikke skal blandes med noe med sitrus i, men jeg pleier å ha noen dråper sitron i vannet mitt, hvor lenge bør jeg vente med å drikke vann med sitron i etter inntak av supergrønnsakene?

Ellers så syntes jeg ikke pulveret smakte så gæli, lukta minte meg om henna, og smaken minte meg ikke om noe, kanskje litt som fiberhusk i konsistens, men det gikk helt greit ned! :)

Huldr
12-03-11, 10:58
Hehe, det er jo en stund siden du skrev dette, men nå sitter jeg med glasset ditt i hendene og det står da en ts! :p Den går fint nedi!

Jepp, men nå skrev jeg dette om Udo's Opti Green ... ;) :)

Det er nok utrensingssymptomer du opplever. Hvis man skal rense ut er det best å ikke drikke alkohol, og det vil nok kanskje forverre symptomene når du gjør det samtidig. Men du kan sikkert med hell kutte dosen i to i starten.

Jeg har også utrensing på gang igjen nå (og drakk vin i går), heldigvis ikke merkbart på annet enn magen - det eneste jeg har gjort er å rense vannet med Vivatap de siste dagene (begynte fordi det luktet så inn i gamperæva klor av vannet ... :rolleyes:).

Photobscura
12-03-11, 11:27
Jepp, men nå skrev jeg dette om Udo's Opti Green ... ;) :)

Det er nok utrensingssymptomer du opplever. Hvis man skal rense ut er det best å ikke drikke alkohol, og det vil nok kanskje forverre symptomene når du gjør det samtidig. Men du kan sikkert med hell kutte dosen i to i starten.

Jeg har også utrensing på gang igjen nå (og drakk vin i går), heldigvis ikke merkbart på annet enn magen - det eneste jeg har gjort er å rense vannet med Vivatap de siste dagene (begynte fordi det luktet så inn i gamperæva klor av vannet ... :rolleyes:).
Åååh, jeg fikk ikke med meg det, jeg! Sorry! :flau:

Tenkte jo ikke på det med vin, altså. Var bare sliten etter shining av kåken, og følte veldig for et glass vin, som ble til tre. Jeg skal jo drikke vin i kveld også, men føler meg bra i dag, da! Håper det vedvarer. Så kanskje jeg burde ha visst det før jeg tok dosa mi i dag ...! Man lærer hele tiden, gitt! Takk for oppklaring! :suss:

Huldr
12-03-11, 11:50
Åååh, jeg fikk ikke med meg det, jeg! Sorry! :flau:

Tenkte jo ikke på det med vin, altså. Var bare sliten etter shining av kåken, og følte veldig for et glass vin, som ble til tre. Jeg skal jo drikke vin i kveld også, men føler meg bra i dag, da! Håper det vedvarer. Så kanskje jeg burde ha visst det før jeg tok dosa mi i dag ...! Man lærer hele tiden, gitt! Takk for oppklaring! :suss:Hehe, ingen fare :). Det er fort gjort å gå surr i alle "green"-greiene ... Udo's-en er litt annerledes enn de fleste andre grønne pulvere, det er mer frø og sånt i den, mange flere forskjellige ingredienser. Og så er den litt søtet, noe jeg synes er helt unødvendig. Jeg foretrekker den rene grønne smaken av Purely Greens :ja:. Den hennasammenligningen er ikke så dum :)

Jeg tipper at siden du føler deg bra i dag, så er det verste overstått. Du kan jo tenke deg å føle seg slik du gjorde i går i dagevis ... :o Jeg tenker at du kan fortsette som du gjør, jeg :ja:

Photobscura
12-03-11, 12:18
Ja, jeg får håpe det var dét! Men det er vel uansett en bra ting, håper jeg! Og så håper jeg også magen roer seg ned snart! Uff, asså.

Huldr
12-03-11, 12:27
Jaja, men det er jo egentlig bra, da ... at det kommer ut, mener jeg ;)

Photobscura
12-03-11, 16:10
Jaja, men det er jo egentlig bra, da ... at det kommer ut, mener jeg ;)
Åh, ja! Absolutt! Og i dag føler jeg meg helt fin! Litt ekstra energisk, faktisk! :D

Huldr
12-03-11, 16:20
Åh, ja! Absolutt! Og i dag føler jeg meg helt fin! Litt ekstra energisk, faktisk! :DDu er heldig :o, hadde det bare virket sånn på meg også! Men veldig bra altså, at det funker sånn på deg! :ja:

Kanutten
12-03-11, 16:45
Jeg fikk også energi deluxe da jeg begynte med gress, alger og fanden oldemor. Jeg har gått på det i et par måneder(?) nå og formen er myyyee bedre! :heia:

Photobscura
12-03-11, 16:48
Du er heldig :o, hadde det bare virket sånn på meg også! Men veldig bra altså, at det funker sånn på deg! :ja:
Ja, huff, jeg vet! :o Skulle øgså ønske det for deg! :klem: Med det sagt er jeg veldig glad på mine egne vegne, da! :ja: Har ikke akkurat vært bortskjemt med overskudd denne vinteren! Tror kanskje d-vitaminene gjør sitt også.
Vet ikke altså, men er det kanskje mulig at detoxen gikk så fort, ettersom jeg spiser så godt som 100% rent til daglig?!

Jeg fikk også energi deluxe da jeg begynte med gress, alger og fanden oldemor. Jeg har gått på det i et par måneder(?) nå og formen er myyyee bedre! :heia:
Så bra! :heia:

Kanutten
12-03-11, 16:51
Ja, huff, jeg vet! :o Skulle øgså ønske det for deg! :klem: Med det sagt er jeg veldig glad på mine egne vegne, da! :ja: Har ikke akkurat vært bortskjemt med overskudd denne vinteren! Tror kanskje d-vitaminene gjør sitt også.
Vet ikke altså, men er det kanskje mulig at detoxen gikk så fort, ettersom jeg spiser så godt som 100% rent til daglig?!


Så bra! :heia:

Jeg går også på overstore norske doser med d-vit.

Photobscura
12-03-11, 16:53
Jeg går også på overstore norske doser med d-vit.
Men forsvarlig i Sverige! :D
2x50 mikrogram om dagen! Legen min hadde fått fnatt! :lol: Men jeg velger å høre på kostdoktorn, altså! Og så lenge jeg har så alvorlig kalsiumbrist, så har jeg ikke så mye valg. Doserer nok ned til sommeren, da jeg omtrent bor i parken når sola er framme! :)

Kanutten
12-03-11, 16:58
Men forsvarlig i Sverige! :D
2x50 mikrogram om dagen! Legen min hadde fått fnatt! :lol: Men jeg velger å høre på kostdoktorn, altså! Og så lenge jeg har så alvorlig kalsiumbrist, så har jeg ikke så mye valg. Doserer nok ned til sommeren, da jeg omtrent bor i parken når sola er framme! :)

Jeg fikk beskjed om å redusere d-vit i månedene uten r.

Huldr
12-03-11, 17:03
Ja, huff, jeg vet! :o Skulle øgså ønske det for deg! :klem: Med det sagt er jeg veldig glad på mine egne vegne, da! :ja: Har ikke akkurat vært bortskjemt med overskudd denne vinteren! Tror kanskje d-vitaminene gjør sitt også.
Vet ikke altså, men er det kanskje mulig at detoxen gikk så fort, ettersom jeg spiser så godt som 100% rent til daglig?!


Det kan hende. Jeg vet ikke helt hva du legger i 100 % rent da? Jeg spiser ikke optimalt i forhold til det jeg vet kroppen min har best av til enhver tid, men jeg spiser mye som er bra. Og så drikker du jo alkohol og røyker, og det gjør ikke jeg (dvs svært sjelden alkohol, da). Det er nok uansett en svært langsom prosess for mitt vedkommende, i og med ME'en. Men jeg synes i grunnen jeg har fått litt mer energi jeg også, så om det går smått, så går det i alle fall fremover - selv om jeg måtte droppe det grønne pulveret :) Jeg tror også D-vitaminen har hjulpet meg, forresten - for denne vinteren har vært lettere enn tidligere :)

Photobscura
12-03-11, 17:18
Det kan hende. Jeg vet ikke helt hva du legger i 100 % rent da? Jeg spiser ikke optimalt i forhold til det jeg vet kroppen min har best av til enhver tid, men jeg spiser mye som er bra. Og så drikker du jo alkohol og røyker, og det gjør ikke jeg (dvs svært sjelden alkohol, da). Det er nok uansett en svært langsom prosess for mitt vedkommende, i og med ME'en. Men jeg synes i grunnen jeg har fått litt mer energi jeg også, så om det går smått, så går det i alle fall fremover - selv om jeg måtte droppe det grønne pulveret :) Jeg tror også D-vitaminen har hjulpet meg, forresten - for denne vinteren har vært lettere enn tidligere :)
Ja, du har jo rett i det, jeg har jo mine svin på skogen! :p Med rent så mener jeg at jeg så godt som aldri spiser noe mat som er ferdigtilberedt, med tilsetningsstoffer, raffinert etc. Spiser stort sett bare rent kjøtt/fisk/fugl, egg, smør og rene grønnsaker. For mitt vedkommende betyr det dessverre ikke bare økologisk og sånne ting, men så rent som det for meg er økonomisk mulig.

Og så røyker jeg rullings, så om det finnes noen som helst skalering på sunnhet røykere imellom, så slipper jeg i alle fall litt unna med tanke på alle tilsetningstoffer som det er i ferdigsigg. Men det er nå en fattig trøst. Men nobody's perfect. :_plystre:
Så bra at du føler mer energi! Vet ikke om mange som fortjener det mer enn deg!

Huldr
12-03-11, 17:39
Ja, du har jo rett i det, jeg har jo mine svin på skogen! :p Med rent så mener jeg at jeg så godt som aldri spiser noe mat som er ferdigtilberedt, med tilsetningsstoffer, raffinert etc. Spiser stort sett bare rent kjøtt/fisk/fugl, egg, smør og rene grønnsaker. For mitt vedkommende betyr det dessverre ikke bare økologisk og sånne ting, men så rent som det for meg er økonomisk mulig.

Og så røyker jeg rullings, så om det finnes noen som helst skalering på sunnhet røykere imellom, så slipper jeg i alle fall litt unna med tanke på alle tilsetningstoffer som det er i ferdigsigg. Men det er nå en fattig trøst. Men nobody's perfect. :_plystre:
Så bra at du føler mer energi! Vet ikke om mange som fortjener det mer enn deg!Tusen takk Photo, det betyr mye å høre det :suss: Jeg er veldig glad for at det hjelper deg, som sagt - for å ha lite energi suger!

Ja, da skjønner jeg hva du mener med rent :ja: Mitt kosthold blir i grunnen også stadig renere, nå som jeg begynner å få overskudd til å lage og ikke minst tenke ut mat :)

Nei, nobody's perfect, og rullings er nok mye bedre enn ferdigsigg når man først skal røyke. Det var ikke meningen å henge deg ut altså, jeg tenkte bare på den sammenlagte mengden giftstoffer som skal ut ... Men jeg tenker at kroppen din til tross for dine sykdommer er i bedre stand til å skille ut giftstoffene enn min er :)

Jeg fikk også energi deluxe da jeg begynte med gress, alger og fanden oldemor. Jeg har gått på det i et par måneder(?) nå og formen er myyyee bedre! :heia:Så fint å høre, Kanutten! :)

Jeg tar også disse sterke D-vitaminene - men jeg har bare tatt én pr dag jeg da ... Skal øke til to en liten stund nå tror jeg, for å forebygge vårslappheten jeg pleier å bli plaget av.

Photobscura
12-03-11, 17:44
Tusen takk Photo, det betyr mye å høre det :suss: Jeg er veldig glad for at det hjelper deg, som sagt - for å ha lite energi suger!

Ja, da skjønner jeg hva du mener med rent :ja: Mitt kosthold blir i grunnen også stadig renere, nå som jeg begynner å få overskudd til å lage og ikke minst tenke ut mat :)

Nei, nobody's perfect, og rullings er nok mye bedre enn ferdigsigg når man først skal røyke. Det var ikke meningen å henge deg ut altså, jeg tenkte bare på den sammenlagte mengden giftstoffer som skal ut ... Men jeg tenker at kroppen din til tross for dine sykdommer er i bedre stand til å skille ut giftstoffene enn min er :).
Ja, virkelig. Som om det ikke er ille nok å ha stoffskifteproblemer, så kan jeg ikke forestille meg hvordan det skulle ha vært å ha ME på toppen av det hele!

Opplevde ikke at du hengte meg ut, altså. Er ingen hemmelighet at jeg røyker. Og enn om jeg ikke kan forestille meg at jeg kommer til å røyke hele livet mitt, så tror jeg at det faktisk har vært med på å gjøre at jeg har vært i stand til å være så rigid på kostholdet mitt som jeg faktisk har vært! Røykeslutt kommer, men en ting om gangen! :ja:

otika
14-03-11, 08:08
Dette er veldig interessant, og jeg har lest mye om dette de siste dagene! Jeg selv har mer overskudd på grunn av kostholdet, men det dumme stoffskiftet mitt (antar jeg) gjør at det føles som om mye av overskuddet er låst inne i et bur eller noe, og så har noen kasta nøklene ... som om jeg kjenner at det er der, men jeg har ikke tilgang på det :o. Litt vanskelig å forklare ...

AKKURAT sånn har jeg det også.dumme dumme stoffskifte :mad: Men hva skal jeg bruke da ? kamut gress eller noe av det andre ? orker ikke flere forskjellige typer eller mange tabletter daglig,helst noe gress jeg kan blande i vann og drikke og som gir meg ENERGI :D og hvor er det billigst å kjøpe det ? supernature.no kom jeg ikke inn på :confused:

otika
14-03-11, 08:11
Opplevde ikke at du hengte meg ut, altså. Er ingen hemmelighet at jeg røyker. Og enn om jeg ikke kan forestille meg at jeg kommer til å røyke hele livet mitt, så tror jeg at det faktisk har vært med på å gjøre at jeg har vært i stand til å være så rigid på kostholdet mitt som jeg faktisk har vært! Røykeslutt kommer, men en ting om gangen! :ja:[/quote]

Jeg gikk over til lavkarbo og stumpa røyken,gikk fint i 8 uker,men la på meg 8 kilo og sleit så fælt,begynte å røyke igjen og da ble alt mye lettere med mat etc :) så alt til sin tid ;) også elsker jeg å røyke :o

Photobscura
14-03-11, 08:13
Otika: Jeg har nå gått på Purely greens i noen dager. Synes liksom at jeg har fått mer energi, altså! Verdt et forsøk!
Men litt tidlig å si. Jeg har jo også begynt på en skikkelig dose d-vitaminer.

Charlott
17-03-11, 09:04
Vet ikke om det er årsaken, men etter å ha brukt Purely Greens i ei drøy uke har jeg droppet neeesten 2 kg på vekta :D
Jeg har stort sett hatt stillstand etter jul/nyttår, må være nøye på fordelinga om jeg skal ned.
Nå har jeg spist når det har passet meg, tatt pulveret og kjopp ned...
Ekstra energi har jeg ikke merket så mye til enda, men kanskje den også kommer... :)

SusanG
17-03-11, 09:15
jeg har gått på dette ett par uker nå. Merker det godt på magen, regulerer den og ingen forstoppelse lenger (får det når jeg går på lavkarbo). Gikk masse ned første uka, 1 1/2 kilo fra en dag til den neste. har fått masse utslett i ansiktet så det er nok en utrensing på gang også. :D

Photobscura
17-03-11, 09:15
Vet ikke om det er årsaken, men etter å ha brukt Purely Greens i ei drøy uke har jeg droppet neeesten 2 kg på vekta :D
Jeg har stort sett hatt stillstand etter jul/nyttår, må være nøye på fordelinga om jeg skal ned.
Nå har jeg spist når det har passet meg, tatt pulveret og kjopp ned...
Ekstra energi har jeg ikke merket så mye til enda, men kanskje den også kommer... :)
Det har jeg hørt andre oppleve også! (Ikke jeg, forsåvidt, men det går jo nedover uansett ;)), men det høres jo litt ut som en detox, samt at noe av det som er i pulveret skal være gunstig for stoffskfitet.
Jeg for min del, med purely greens har våknet litt i hodet! Dette sammen med en skikkelig dose d-vitaminer har gjort markante endringer, altså!

Charlott
17-03-11, 09:20
Det har jeg hørt andre oppleve også! (Ikke jeg, forsåvidt, men det går jo nedover uansett ;)), men det høres jo litt ut som en detox, samt at noe av det som er i pulveret skal være gunstig for stoffskfitet.
Jeg for min del, med purely greens har våknet litt i hodet! Dette sammen med en skikkelig dose d-vitaminer har gjort markante endringer, altså!
Tror definitivt jeg også skal bestille disse d-vitamninene altså...

Skader ikke å prøve :D

utolmodig
17-03-11, 09:23
jeg har gått på dette ett par uker nå. Merker det godt på magen, regulerer den og ingen forstoppelse lenger (får det når jeg går på lavkarbo). Gikk masse ned første uka, 1 1/2 kilo fra en dag til den neste. har fått masse utslett i ansiktet så det er nok en utrensing på gang også. :D

Dette høres ut som noe for meg.... Fikk smake i helsekosbutikken, det var godt - men dog blandet med juice:)
Lurer på: Tar dere dette med vann på tom mage hver dag?
Og hvilken sort bruker dere? Der var flere å velge mellom..

Charlott
17-03-11, 09:25
Dette høres ut som noe for meg.... Fikk smake i helsekosbutikken, det var godt - men dog blandet med juice:)
Lurer på: Tar dere dette med vann på tom mage hver dag?
Og hvilken sort bruker dere? Der var flere å velge mellom..
Jeg rasket med meg Purely Greens fra helsekosten her og tar 1 ts 3 ggr pr dag, rører det ut i litt vann og drikker det før mat :)

utolmodig
17-03-11, 09:29
Jeg rasket med meg Purely Greens fra helsekosten her og tar 1 ts 3 ggr pr dag, rører det ut i litt vann og drikker det før mat :)


okay, skal få tak i og prøve! Det hadde vært no om det hjalp på min gjenstridige mage.....og litt ekstra energi er heller ikke å forakte:):)

Charlott
17-03-11, 09:32
okay, skal få tak i og prøve! Det hadde vært no om det hjalp på min gjenstridige mage.....og litt ekstra energi er heller ikke å forakte:):)
Det hjelper i allefall på min mage! Krysser fingrene for at du opplever den samme positive effekten - og gjerne enda litt :D

Photobscura
17-03-11, 09:35
Tror definitivt jeg også skal bestille disse d-vitamninene altså...

Skader ikke å prøve :D
Har du sjekket d-vitaminnivået ditt? Jeg aner ikke noe om overdosering, altså. Men jeg har lettere mangel, sammen med noe så sjelden som kalsiummangel, så jeg håper på å få begge verdiene retta opp med d-vitaminer, ettersom d-vitaminet er helt essensielt for å stimulere kalsiumproduksjonen. Men sånn ellers er jo de norske anbefalningene og grenseverdiene latterlige. I Sverige sier man at fra 125 og opp er et sunt nivå, mot i Norge hvor nedre grenseverdi ligger på 35-50 (sesongavhengig). Tydeligvis snakker man her på bjerget om å i minste fall opprettholde livsfunksjonen. Stilig ... not. :cool:

Dette høres ut som noe for meg.... Fikk smake i helsekosbutikken, det var godt - men dog blandet med juice:)
Lurer på: Tar dere dette med vann på tom mage hver dag?
Og hvilken sort bruker dere? Der var flere å velge mellom..
Jeg tar det mens jeg setter på kaffe på morran, bare. I vann på fastende mage. Fort gjort! Jeg synes heller ikke det smaker det minste vondt, og sørger i tillegg for at vannet er iskaldt. Da lukter det bare litt henna, og smaker typ ingenting.
Jeg fikk kjøpt en påbegynt boks av ei venninne, Purely Greens. Får se etterhvert når jeg trenger mer om jeg finner noe tilsvarende på iherb, eller lignende, for prisene er veldig høye på helsekost i Norge.

Charlott
17-03-11, 09:43
Har du sjekket d-vitaminnivået ditt? Jeg aner ikke noe om overdosering, altså. Men jeg har lettere mangel, sammen med noe så sjelden som kalsiummangel....
D-vitamin aner jeg ikke hvordan jeg ligger an på (sykdom er om mulig enda kjedeligere enn husarbeide... ;) ) men, jeg vet at jeg også har fått påvist lave kalsium verdier.

utolmodig
17-03-11, 09:48
Ja, det var prisen som stoppet meg fra å kjøpe.. Men er nå forberedt på å bruke litt penger på det. Hjelper det -er det verdt det:)

j88
17-03-11, 10:03
best of greens på iherb, er noe av det samme som purley greens her hjemme. men best of greens innholder mere forskjellig.

Photobscura
17-03-11, 10:10
D-vitamin aner jeg ikke hvordan jeg ligger an på (sykdom er om mulig enda kjedeligere enn husarbeide... ;) ) men, jeg vet at jeg også har fått påvist lave kalsium verdier.
Greit å sjekke, og har du lavt kalsiumnivå så er muligheten der, altså!
Og, ja, signerer. Jeg har mista tellinga på hvor mange utredninger og runder med prøver jeg har vært igjennom, babysteps i årevis, men endelig begynner jeg å komme noe sted! :D

otika
18-03-11, 09:07
Vet ikke om det er årsaken, men etter å ha brukt Purely Greens i ei drøy uke har jeg droppet neeesten 2 kg på vekta :D
Jeg har stort sett hatt stillstand etter jul/nyttår, må være nøye på fordelinga om jeg skal ned.
Nå har jeg spist når det har passet meg, tatt pulveret og kjopp ned...
Ekstra energi har jeg ikke merket så mye til enda, men kanskje den også kommer... :)
TO KILO ???? oh lord :D Trur jeg må trosse snøværet og kjøre en time til nærmeste helsekost :rolleyes: Hva koster denne purely greens saken da ? jeg er på vei ned i konkursboden ,men vil ned i vekt og få mere energi NÅ (snart ihvertfall )

Beurre
03-04-11, 16:47
Jeg hadde tenkt å kjøpe Best of Greens på iHerb, men siden det har vært utsolgt i en evighet, ble jeg utålmodig og bestilte chlorella, spirulina og kamutgress/hvetegress hver for seg. Har ikke tenkt å starte med pulveret en morgen før jobb, og chlorella skal uansett utsettes til en helg jeg vet at jeg skal være hjemme. Men er det ”trygt” å begynne med halv dose spirulina og kamutgress en vanlig ettermiddag, tror dere? Eventuelt bare én av dem? Eller risikerer jeg å bli så dårlig i magen at jeg må holde meg hjemme dagen etter? Har nok litt ømfintlig mage sånn generelt.

Skjønner at dette er individuelt og at ingen kan gi meg noen garantier, men kjekt å få høre andres erfaringer. Har lest tråden og ser at Photobscura fikk en tøff start, men det var kanskje med full dose (og vin samtidig)?

Typiske giftstoffer hos meg er nok alkohol (noen helger) og kunstig søtning. Ikke helt ville mengder, da :o

Mamma lurte forresten på om ”grønt pulver” var oppkalt etter Hulken siden han er grønn og sterk. Øh, jeg tror selve pulveret er grønt…? Søte mammaen min :hearts:

Kanutten
03-04-11, 16:53
Jeg hadde tenkt å kjøpe Best of Greens på iHerb, men siden det har vært utsolgt i en evighet, ble jeg utålmodig og bestilte chlorella, spirulina og kamutgress/hvetegress hver for seg. Har ikke tenkt å starte med pulveret en morgen før jobb, og chlorella skal uansett utsettes til en helg jeg vet at jeg skal være hjemme. Men er det ”trygt” å begynne med halv dose spirulina og kamutgress en vanlig ettermiddag, tror dere? Eventuelt bare én av dem? Eller risikerer jeg å bli så dårlig i magen at jeg må holde meg hjemme dagen etter? Har nok litt ømfintlig mage sånn generelt.

Skjønner at dette er individuelt og at ingen kan gi meg noen garantier, men kjekt å få høre andres erfaringer. Har lest tråden og ser at Photobscura fikk en tøff start, men det var kanskje med full dose (og vin samtidig)?

Typiske giftstoffer hos meg er nok alkohol (noen helger) og kunstig søtning. Ikke helt ville mengder, da :o

Mamma lurte forresten på om ”grønt pulver” var oppkalt etter Hulken siden han er grønn og sterk. Øh, jeg tror selve pulveret er grønt…? Søte mammaen min :hearts:

Grønt pulver hos meg er Chlorella som skal virke avgiftende og Kamutgress som skal virke oppkvikkende. Og pulveret ER grønt. :p Jeg blander pulveret i te sammen med en ss cocosa og drikker det kjapt.. Det har ikke verdens beste smak.

Men jeg merker enorm forskjell før og etter grønngrakset! Jeg vil ikke være det foruten.. Det gir energi!

Photobscura
03-04-11, 17:04
Det varte bare et døgn eller så, altså. Det var det verdt! Men kanskje greit å begynne en dag du vet du ikke skal noe de neste tjuefire timene. ;)
Pulveret mitt inneholder kamut, chorella og spirulina. Spirulina er veldig bra for stoffskiftet! :)

Beurre
03-04-11, 17:23
Takk for svar, dere! :blomster: Tror jeg bør være tålmodig og utsette oppstarten til en rolig helg da. Nå har jeg riktignok ikke fått pakken ennå, men kommer jo til å bli så gira på å komme raskt i gang etter å ha lest alle anbefalingene her!

Er det forresten sånn at jeg bør la være å ta pulveret de dagene jeg vet at jeg skal drikke alkohol? Kan jeg risikere detox-symptomer på nytt den kvelden hvis jeg har tatt pulveret? Har ikke tenkt å bli totalavholds riktig ennå, nemlig :_plystre:

Photobscura
03-04-11, 17:52
Takk for svar, dere! :blomster: Tror jeg bør være tålmodig og utsette oppstarten til en rolig helg da. Nå har jeg riktignok ikke fått pakken ennå, men kommer jo til å bli så gira på å komme raskt i gang etter å ha lest alle anbefalingene her!

Er det forresten sånn at jeg bør la være å ta pulveret de dagene jeg vet at jeg skal drikke alkohol? Kan jeg risikere detox-symptomer på nytt den kvelden hvis jeg har tatt pulveret? Har ikke tenkt å bli totalavholds riktig ennå, nemlig :_plystre:
Jeg har ikke opplevd det. Jeg tar det hver dag uansett, og en dose ekstra dersom jeg trenger litt mer overskudd den dagen.

Kanutten
03-04-11, 17:57
Takk for svar, dere! :blomster: Tror jeg bør være tålmodig og utsette oppstarten til en rolig helg da. Nå har jeg riktignok ikke fått pakken ennå, men kommer jo til å bli så gira på å komme raskt i gang etter å ha lest alle anbefalingene her!

Er det forresten sånn at jeg bør la være å ta pulveret de dagene jeg vet at jeg skal drikke alkohol? Kan jeg risikere detox-symptomer på nytt den kvelden hvis jeg har tatt pulveret? Har ikke tenkt å bli totalavholds riktig ennå, nemlig :_plystre:

Bare husk at det er endel grøntpulver du IKKE skal ta om du har stoffskifteproblemer..

Beurre
03-04-11, 18:05
Jeg har ikke opplevd det. Jeg tar det hver dag uansett, og en dose ekstra dersom jeg trenger litt mer overskudd den dagen.

Ok - takk for svar! :)

Bare husk at det er endel grøntpulver du IKKE skal ta om du har stoffskifteproblemer..

Takk for info - det var jeg ikke klar over. Men har aldri fått påvist noen stoffskifteproblemer.

Kanutten
03-04-11, 18:19
Ok - takk for svar! :)



Takk for info - det var jeg ikke klar over. Men har aldri fått påvist noen stoffskifteproblemer.


Jeg har ikke fått påvist stoffskifteavik, men jeg har flere ganger fått påvist antinukleære antistoffer som kan gi mistanke om autoimmun sykdom. Ikke spør... Jeg vet ikke hva det betyr. Jeg er bare blitt fortalt det. Jeg håper at det ikke er noe ille.. MEN jeg er blitt fortalt at kanskje grønt pulver ikke er bra sånn sett.. Halsen min er tykk nå.. Megatykk. Men jeg skal jo til ørenesehals på tirsdag så da får jo legedamen der se halsen min slik den er når jeg spiser det jeg spiser..

Beurre
03-04-11, 18:42
Jeg har ikke fått påvist stoffskifteavik, men jeg har flere ganger fått påvist antinukleære antistoffer som kan gi mistanke om autoimmun sykdom. Ikke spør... Jeg vet ikke hva det betyr. Jeg er bare blitt fortalt det. Jeg håper at det ikke er noe ille.. MEN jeg er blitt fortalt at kanskje grønt pulver ikke er bra sånn sett.. Halsen min er tykk nå.. Megatykk. Men jeg skal jo til ørenesehals på tirsdag så da får jo legedamen der se halsen min slik den er når jeg spiser det jeg spiser..

Oi... Håper du finner ut av det og at det ikke er noe alvorlig!

Tommeline
20-04-11, 20:18
Hvis man kjøper Best of greens pulver på iherb så trenger man ikke ta spirulina og chlorella i tillegg?

Usikker om jeg skal satse på kapsler eller pulver, frister mest å slippe å drikke det da, men er vel mest økonomisk med pulver?
Kan ikke blande med juice el.l pga jeg går på Easylife pulver.

Lyst å få i meg kamutgress, spirulina og chlorella. Samt at sambo også kan ta det.

Babycherry
20-04-11, 22:17
Bare husk at det er endel grøntpulver du IKKE skal ta om du har stoffskifteproblemer..

Åååå?? Det var nytt for meg! Kan du si litt mer om hva og hvorfor? Og er det uansett høyt eller lavt stoffskifte? :)

Heba
14-08-11, 16:46
Åååå?? Det var nytt for meg! Kan du si litt mer om hva og hvorfor? Og er det uansett høyt eller lavt stoffskifte? :)

Men i brosjyrene til "supernature" står det jo masse om hvor bra Spirulina blant annet er hvis man har lavt stoffskifte! Så kanskje det bare gjelder hvis man har for høyt? Spirulina er en alge, så det blir jo litt annerledes enn f.eks hvetegress som også er "grønt pulver".

j88
14-08-11, 18:55
Åååå?? Det var nytt for meg! Kan du si litt mer om hva og hvorfor? Og er det uansett høyt eller lavt stoffskifte? :)

Spirulina er bra om du har lavt stoffskifte, fordi den innholder mye jod, som virker posetivt på lavt stoff skifte. Men om om han høyt stoffskifte skal man ikke ta spirulina , nettopp pga det høye jod innholdet, som kan øke stoffskiftet.

Bønna200
14-08-11, 19:15
Spirulina er bra om du har lavt stoffskifte, fordi den innholder mye jod, som virker posetivt på lavt stoff skifte. Men om om han høyt stoffskifte skal man ikke ta spirulina , nettopp pga det høye jod innholdet, som kan øke stoffskiftet.
Jeg har lavt stoffskifte, men er veldig allergisk for jod. Så da veit jeg hva jeg skal ligge unna:o Blei rett og slett forgiftet med jod for å øke stoffskiftet i ungdommen. Veit jeg er rar:rolleyes:

j88
14-08-11, 19:21
Jeg har lavt stoffskifte, men er veldig allergisk for jod. Så da veit jeg hva jeg skal ligge unna:o Blei rett og slett forgiftet med jod for å øke stoffskiftet i ungdommen. Veit jeg er rar:rolleyes:

da ville jeg holdt meg unna spirulina, eller ihvertfall begynt med veldig små doser.

Photobscura
14-08-11, 22:19
Jeg har lavt stoffskifte, men er veldig allergisk for jod. Så da veit jeg hva jeg skal ligge unna:o Blei rett og slett forgiftet med jod for å øke stoffskiftet i ungdommen. Veit jeg er rar:rolleyes:
Allergisk mot jod? I alle former? Hva med struma, er ikke det en overhengende fare for det?
Jeg har struma på grunn av jodmangel og lavt stoffskifte, og det er utrolig ubehagelig til tider.

ketto
14-08-11, 22:36
Noen som vil linke til hva de handler på iherb her??

j88
14-08-11, 23:11
Noen som vil linke til hva de handler på iherb her??
Jeg bruker disse tre
http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Best-of-Greens-5-3-oz-150-g/16051?at=0
http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Just-Barley-2-8-oz-80g/4856?at=0
http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Hawaiian-Spirulina-Powder-4-oz-114-g/16064?at=0
Spirulina bruker jeg pga stoffskiftet, og fordi det innholder mye mineraler og vitaminer, og jeg synsj eg får mere energi. Best of greens bruker jeg i smoothie for å få opp næringsinnholdet, og just barley, som er byggress bruker jeg fordi det er den typen av grønne pulvere som er absolutt best for huden min. Jeg slet mye med uren hud, men etter jeg begynte med disse tre så har huden blitt helt fin, jeg har også fått mere energi, og føler meg generelt bedre.

Bønna200
15-08-11, 12:57
Allergisk mot jod? I alle former? Hva med struma, er ikke det en overhengende fare for det?
Jeg har struma på grunn av jodmangel og lavt stoffskifte, og det er utrolig ubehagelig til tider.
I alle former, ja... Blir, bokstavelig talt, dausjuk av så mye som en bitteliten bit fisk, salt m jod, multivitaminer osv. Jeg er veldig i faresonen for struma, men det er ikke så mye å gjøre med:o

Bønna200
15-08-11, 12:58
Og Photo.. Hvordan føles struma egentlig?

Photobscura
16-08-11, 14:00
I alle former, ja... Blir, bokstavelig talt, dausjuk av så mye som en bitteliten bit fisk, salt m jod, multivitaminer osv. Jeg er veldig i faresonen for struma, men det er ikke så mye å gjøre med:o
Huff, så kjipt!

Og Photo.. Hvordan føles struma egentlig?
Det føles som å være kvalt, enkelt og greit ... :o Jeg har i blant store problemer med å svelge vann og mat, det er ekkelt om jeg eller andre tar på halsen min, jeg har mye sånn "gråtefølelse", typ klump i halsen (hvilket jo faktisk er bostavelig talt), og det hender at stemmen min blir litt "trang" i perioder, vanskelig for å harke, selv om det føles som om jeg må. På det verste føltes det som om det sto en liten elefant på halsen min, og det blir verre diagonalt med stress.
Først trodde jeg det var angstrelatert, men etter at en endokrinolog så en hevelse på halsen min, og sendte meg til UL, så fikk jeg bekreftet struma og knutestruma. De er for små til å opereres foreløbig, og det var per da ikke noen betennelse i skjoldkjertelen min, men det kan faktisk komme og gå, så jeg er fortsatt under åvervåking sånn sett.
Jeg går nå på heftige joddråper (Lugol's oppløsning), men vet ikke hvor mye det hjelper, om jeg muligens har en malapsorbasjon, skal ta nye prøver snart. Har i grunn bare merket at jeg har fått litt tykkere hår, og kanskje litt høyere kroppstemperatur.

Bønna200
16-08-11, 14:23
Huff, så kjipt!


Det føles som å være kvalt, enkelt og greit ... :o Jeg har i blant store problemer med å svelge vann og mat, det er ekkelt om jeg eller andre tar på halsen min, jeg har mye sånn "gråtefølelse", typ klump i halsen (hvilket jo faktisk er bostavelig talt), og det hender at stemmen min blir litt "trang" i perioder, vanskelig for å harke, selv om det føles som om jeg må. På det verste føltes det som om det sto en liten elefant på halsen min, og det blir verre diagonalt med stress.
Først trodde jeg det var angstrelatert, men etter at en endokrinolog så en hevelse på halsen min, og sendte meg til UL, så fikk jeg bekreftet struma og knutestruma. De er for små til å opereres foreløbig, og det var per da ikke noen betennelse i skjoldkjertelen min, men det kan faktisk komme og gå, så jeg er fortsatt under åvervåking sånn sett.
Jeg går nå på heftige joddråper (Lugol's oppløsning), men vet ikke hvor mye det hjelper, om jeg muligens har en malapsorbasjon, skal ta nye prøver snart. Har i grunn bare merket at jeg har fått litt tykkere hår, og kanskje litt høyere kroppstemperatur.
Huff, det der høres ikke noe stas ut:( Visste ikke at det må være en viss str på det før man kan operere heller.
Får virkelig håpe medisinene hjelper, så du får det litt bedre:)

smgj
16-08-11, 14:32
Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.

Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid).

Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.)

Bønna200
16-08-11, 14:40
Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.

Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid).

Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.)
Hmm... Mener du at f.eks jodmangel er det som gir deg lavt stoffskifte? Og de som ikke utvikler struma har fått det på annen måte?

Photobscura
16-08-11, 14:48
Huff, det der høres ikke noe stas ut:( Visste ikke at det må være en viss str på det før man kan operere heller.
Får virkelig håpe medisinene hjelper, så du får det litt bedre:)
Ja, jeg håper det. Har gått på disse dråpene i et halvt år nå, og det skulle i utgangpsunktet holde for å få fylt opp lagrene, men jeg skal ta nye blodprøver til høsten.

Men med den allergien din, så burde du virkelig få sjekket jod-nivået ditt med jevne mellomrom, og kanskje også sjekke for struma? Jod måles best ved døgnurinmåling.

Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.

Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid).

Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.)
Åh, tell me about it! Det er et så mangefasettert bilde at man kan bli svett av mindre. Jeg følte meg hånt av endokrinologen jeg gikk til, og det eneste nyttige jeg fikk ut av det var denne UL-en. Han mente jeg ellers i beste fall kaaaanskje hadde subklinisk hypothyreose, bullshit, spør du meg. Jeg ser hva blodprøvene nå sier, og så får jeg se hva jeg gjør videre framover. Vurderer å enten søke meg i litt mer alternative retninger, eventuelt se om jeg kanskje tør ta kontakt med Per Egil Hegge (for de som har stoffskifteproblemer anbefaler jeg på det varmeste å lese boka hans "... Og så skal du ikke stille spørsmål". Den ligger i sin helhet ute på Sonjas Stoffskifteforum. Jeg kan framskaffe lenke om noen er interesserte :)) for å få en anbefaling på en vettug endokrinolog i geografisk nærhet. I mine mørkeste øyeblikk vurderer jeg å finne en spesialist i Tyskland eller Belgia ... :o Bare synd jeg ikke har råd til det.

Jeg skal også be om å få målt selen denne gangen. Tar et lite tilskudd, og spiser noen paranøtter nå og da, men vet ikke om det er nok. Men så har jeg ikke antistoffer heller, i hvert fall ikke på den siste prøven. Ikke lett, ass. I tillegg ligger jeg litt lavt på jern/ferritin.

smgj
16-08-11, 14:50
Hmm... Mener du at f.eks jodmangel er det som gir deg lavt stoffskifte? Og de som ikke utvikler struma har fått det på annen måte?

Jodmangel KAN gi struma. Veldokumentert om du leter litt. Struma er en form for stoffskifteproblem. I usa er struma en vanlig variant av lavt stoffskifte. Man kan ha struma også uten jodmangel.

Her i Norge (og størsteparten av europa) er lavt stoffskifte uten struma (men med "forsvinnende" kjertel/atroferende) mer vanlig. Vanligvis har man da antistoffer mot kjertelen (såkalt anti-tpo) i en tid av forløpet. Dette blir ikke alltid fanget opp på prøver.

For å gjøre det vanskelig: Struma utelukker ikke at man også kan ha antistoffer... Og en forsvinnende kjertel utelukker ikke at man har for lite jod.

Årsakene til lavt stoffskifte er vanskelige å finne. Derfor foretrekker "man" (les forskermiljø og medisinprodusenter) å behandle resultatet i stedet for å lete etter årsaken. :(:mad:

Bønna200
16-08-11, 14:57
Jodmangel KAN gi struma. Veldokumentert om du leter litt. Struma er en form for stoffskifteproblem. I usa er struma en vanlig variant av lavt stoffskifte. Man kan ha struma også uten jodmangel.

Her i Norge (og størsteparten av europa) er lavt stoffskifte uten struma (men med "forsvinnende" kjertel/atroferende) mer vanlig. Vanligvis har man da antistoffer mot kjertelen (såkalt anti-tpo) i en tid av forløpet. Dette blir ikke alltid fanget opp på prøver.

For å gjøre det vanskelig: Struma utelukker ikke at man også kan ha antistoffer... Og en forsvinnende kjertel utelukker ikke at man har for lite jod.

Årsakene til lavt stoffskifte er vanskelige å finne. Derfor foretrekker "man" (les forskermiljø og medisinprodusenter) å behandle resultatet i stedet for å lete etter årsaken. :(:mad:
Okay, tror jeg henger med;)
I mitt tilfelle tror de jeg utviklet hypotheriosen av sjokk da jeg mistet faren min som fireåring. Livskriser kan visst utløse sykdommen:rolleyes:

smgj
16-08-11, 14:58
Åh, tell me about it! Det er et så mangefasettert bilde at man kan bli svett av mindre. Jeg følte meg hånt av endokrinologen jeg gikk til, og det eneste nyttige jeg fikk ut av det var denne UL-en. Han mente jeg ellers i beste fall kaaaanskje hadde subklinisk hypothyreose, bullshit, spør du meg. Jeg ser hva blodprøvene nå sier, og så får jeg se hva jeg gjør videre framover. Vurderer å enten søke meg i litt mer alternative retninger, eventuelt se om jeg kanskje tør ta kontakt med Per Egil Hegge (for de som har stoffskifteproblemer anbefaler jeg på det varmeste å lese boka hans "... Og så skal du ikke stille spørsmål". Den ligger i sin helhet ute på Sonjas Stoffskifteforum. Jeg kan framskaffe lenke om noen er interesserte :)) for å få en anbefaling på en vettug endokrinolog i geografisk nærhet. I mine mørkeste øyeblikk vurderer jeg å finne en spesialist i Tyskland eller Belgia ... :o Bare synd jeg ikke har råd til det.

Jeg skal også be om å få målt selen denne gangen. Tar et lite tilskudd, og spiser noen paranøtter nå og da, men vet ikke om det er nok. Men så har jeg ikke antistoffer heller, i hvert fall ikke på den siste prøven. Ikke lett, ass. I tillegg ligger jeg litt lavt på jern/ferritin.

Jeg går privat i Oslo til en fyr som er veldig flink på hormoner og stoffskifte. Han har visstnok vært i Belgia en tur til Herthoge (eller hvordan det nå skrives) - uten at jeg vet om det er bare rykter eller ikke. Lang ventetid. Du finner han "publisert" på Sonjas om du vi forsøke. Vet ikke hvordan han er på struma da.

Leste her en studie hvor konklusjonen var at korn hemmer opptak av både jern og b12... I tillegg til at kornintoleranse er løselig knyttet opp mot antistoffer i stoffskiftet. Skulle ønske at "noen" hadde visst det før, jeg. Har ligget og skrapet bunnen av normalområdet helt fra jeg var 8... Brødgal var jeg også. :( Går på jerntilskudd 3 av 7 dager i uka nå. Er spent på om det er nok eller om jeg har falt tilbake siden sist.

Photobscura
16-08-11, 16:54
Livskriser kan visst utløse sykdommen:rolleyes:
Ikke noe uvanlig det! Jeg kan ha hatt tendenser til lavt stoffskifte lenge, visstnok, men jeg gikk igjennom den største livskrisa med omveltninger og traumer og what not for tre år siden, og det var da hukommelsen begynte å svikte for alvor, kroppstemperaturen sank, leddene begynte å verke etc etc etc, så jeg er i grunn ganske sikker på at det var der det virkelig begynte. Jeg fikk seff diagnosen situasjonsbetinget depresjon, ikke uventet. :cool:
Jeg går privat i Oslo til en fyr som er veldig flink på hormoner og stoffskifte. Han har visstnok vært i Belgia en tur til Herthoge (eller hvordan det nå skrives) - uten at jeg vet om det er bare rykter eller ikke. Lang ventetid. Du finner han "publisert" på Sonjas om du vi forsøke. Vet ikke hvordan han er på struma da.

Leste her en studie hvor konklusjonen var at korn hemmer opptak av både jern og b12... I tillegg til at kornintoleranse er løselig knyttet opp mot antistoffer i stoffskiftet. Skulle ønske at "noen" hadde visst det før, jeg. Har ligget og skrapet bunnen av normalområdet helt fra jeg var 8... Brødgal var jeg også. :( Går på jerntilskudd 3 av 7 dager i uka nå. Er spent på om det er nok eller om jeg har falt tilbake siden sist.
Jeg skal skrive det opp bak øret! ;) Må se sånne ting an. Jeg går på AAP, og har latterlig dårlig økonomi, så jeg er stort sett prisgitt frikort, men må man så må man ... :o
Jeg har ikke spist hvete nå på fem år, men tar stadige B12-prøver, ettersom jeg går på metformin som kan fordrive det, men det har sett bra ut så langt, så vidt jeg kan se av prøvene. Men i årenes løp jeg har begynt å lese flere og flere blodprøver med litt andre briller ...
Ellers; takk for at du deler din kunnskap! Noe av det som er kjipt med nettopp stoffskifteproblemer er at korttidshukommelsen og de kognitive evnene generelt halter en god del ... :o

Bønna200
16-08-11, 17:12
Typisk at man skal diagnoseres som deprimert... Det er vel bare for at det er enklere enn å finne selve årsaken.

Kanutten
16-08-11, 17:27
Typisk at man skal diagnoseres som deprimert... Det er vel bare for at det er enklere enn å finne selve årsaken.

To meg, det er like ille når de IKKE har noen diagnose å gi deg. Jeg går fremdeles med diagnosen hodepine selv om det er trykk på brystkassen og pusten jeg plages med. :rolleyes: Jeg hadde nemlig hodepine første gangen jeg oppsøkte legen. :p

Bønna200
16-08-11, 17:34
To meg, det er like ille når de IKKE har noen diagnose å gi deg. Jeg går fremdeles med diagnosen hodepine selv om det er trykk på brystkassen og pusten jeg plages med. :rolleyes: Jeg hadde nemlig hodepine første gangen jeg oppsøkte legen. :p
Er det mulig??? :_ohmy:

Kanutten
16-08-11, 17:40
Er det mulig??? :_ohmy:

Å jada. Legen vill skrive depresjon på meg, men det påstod jeg hårdnakket at jeg IKKE var og nektet å ha det på meg. (Jeg vet nemlig hvordan en diagnose kan forfølge deg i helsesystemet... :o) Dermed ble det hodepine siden de ikke kunne konkludere med noe annet. Men i slutten av denne måneden skal jeg til lungelege så da får jeg forhåpentligvis en annen diagnose.

Bønna200
16-08-11, 17:43
Å jada. Legen vill skrive depresjon på meg, men det påstod jeg hårdnakket at jeg IKKE var og nektet å ha det på meg. (Jeg vet nemlig hvordan en diagnose kan forfølge deg i helsesystemet... :o) Dermed ble det hodepine siden de ikke kunne konkludere med noe annet. Men i slutten av denne måneden skal jeg til lungelege så da får jeg forhåpentligvis en annen diagnose.
Får håpe de finner ut av det, da:) Lykke til:)

Kanutten
16-08-11, 17:50
Får håpe de finner ut av det, da:) Lykke til:)


:klem: Takker!

Men når det gjelder grønt pulver så har jeg spist det lenge. Jeg begynte med det når legene ikke fant ut hva det var som feilte meg. Jeg følte at kroppen var sur og oppsøkte ei på helsekosten som hadde peiling. jeg begynte derfor med Kamutgress som skal gjøre kroppen mer basisk, primært musklene. I tillegg tar jeg nå spirulina og og og (husker ikke navnet!). Jeg inntar i allefall tre sorter gress hver dag. Det smaker gress, jeg lukter gress og jeg gulper gress, men jeg innbiller meg at det funker! Kroppen er ikke sur lengere, jeg får ikke melkesyrefølelse i musklene og jeg er mykere. I tillegg har en i lang tid tatt min daglige dose av Cocosa, d-vit, Udos og nå nystartet på selolje :eek: og 1 gram c-vit. Jeg blir omtrent mett av alle tilskudda, men de funker!

Kanutten
16-08-11, 17:51
:klem: Takker!

Men når det gjelder grønt pulver så har jeg spist det lenge. Jeg begynte med det når legene ikke fant ut hva det var som feilte meg. Jeg følte at kroppen var sur og oppsøkte ei på helsekosten som hadde peiling. jeg begynte derfor med Kamutgress som skal gjøre kroppen mer basisk, primært musklene. I tillegg tar jeg nå spirulina og og og (husker ikke navnet!). Jeg inntar i allefall tre sorter gress hver dag. Det smaker gress, jeg lukter gress og jeg gulper gress, men jeg innbiller meg at det funker! Kroppen er ikke sur lengere, jeg får ikke melkesyrefølelse i musklene og jeg er mykere. I tillegg har en i lang tid tatt min daglige dose av Cocosa, d-vit, Udos og nå nystartet på selolje :eek: og 1 gram c-vit. Jeg blir omtrent mett av alle tilskudda, men de funker!

Chlorella! :D

Lavkarbonoob
12-09-11, 21:24
Hei folkens

iHerb er ekstremt mye billigere enn norsk helsekost, så jeg vil anbefale det på det sterkeste. De fører også Pure planet der:

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet?rcode=JOM782

Jeg bestiller alle mine greens derfra. :D (Chlorella, spirulina, hvetegress + + +)

Brillz
07-11-11, 23:50
Abonnerer på denne:)

timich
14-11-11, 00:04
Noen her som bruker Vital Greens (http://www.vitalgreens.no)? Følte det stod mest om Purely Greens her.

Virker så greit å ha alt samlet i en og samme boks...? Kjenner at jeg trenger litt grønn supermat nå og vet ikke helt hvilket merke jeg skal bestille:D

Lavkarbonoob
02-01-12, 22:17
Man skal være forsiktig med hvilket merke man velger når det gjelder grønne pulver/greens. Det kan virke mot sin hensikt dersom man får i seg dårlig pulver. Jeg anbefaler Pure Planet sine produkter. Jeg har merket store forandringer i kroppen min etter jeg beg. med greens. Har bare hørt og lest gode ord om det merket. De selger det på helsekost i norge. Selv kjøper jeg det fra nett til 1/3 av prisen.

Bønna200
15-01-12, 13:49
Jeg har kjøpt meg hvetegress. Har det noe å si om jeg tar det morgen eller kveld?

Lavkarbonoob
15-01-12, 13:53
Jeg pleier å ta det morgen. Det er mange som får veldig mye energi av det, så kanskje greit å teste på dagen slik at du ikke ligger søvnløs...

Bønna200
15-01-12, 13:57
Okay. Takk for svar:-) Jeg har litt søvnproblemer fra før, så da satser jeg nok på morgen.

beate
18-01-12, 23:03
Startet opp med chlorella og spirulina i går jeg. Kvalm i gårkveld, og fikk diare. Vært litt bedre idag, men fremdeles uggen i magen. Men et lite spørsmål: er det normalt at avføringen blir mørkegrønn??? :rodme:

Ser at flere sier hodepine er normalt til å begynne med. Men er det normalt med diare og mørkegrønn avføring da? Blir jo litt bekymret for om jeg ikke tåler dette jeg da? Tatt 3 gram hver av Spirulina og Chlorella i henhold til det som står på pakningen.

By the way, det grønne pulveret smaker ikke godt i vann og jeg brekker meg. Men som flere skriver her så tar jeg det på styrten for å bli ferdig med det :p

Lavkarbonoob
18-01-12, 23:13
Du tar altfor høy dose!!! Begynn MYE lavere og øk gradvis. Begynn på 1/4dose ca og jobb deg oppover. Det smaker virkelig ikke godt. Spesielt ikke alger. Jeg kjøpte tomme kapsler og fylte pulveret i kapslene med pinsett. Var det som gjorde susen for meg.

Avføringen blir kanskje litt grønnere. Har ikke lagt så mye merke til det, men er nok naturlig siden pulverne har så sterke farger (klorofyll).

j88
18-01-12, 23:18
Du må starte med en mye lavere dose, og jeg ville begynt med kun spirulina noen dager, og kun et gram av det. Kroppen må vende seg til det før du begynner med høyere dose. Og ja litt grønnere farge på avføringen er nok ikke så uvanlig, men det kan også ha noe å gjøre med at du har tatt for mye .

beate
18-01-12, 23:47
Ehhh, for mye sier dere? Mener å ha lest at man også kan ta doble og triple doser av det jeg tar for å få en kickstart på dette??

Lavkarbonoob
19-01-12, 00:00
Nei absolutt ikke. Folk som har blitt innlagt på sykehus pga for høye doser. Lytt til kroppen din og prøv deg rolig frem så slipper du sånne kjipe opplevelser igjen. Det er normalt å kjenne det litt i magen og en lett hodepine. Det er tegn på at du avgifter kroppen. Du kommer nok til å merke at du tisser mer og. Ta det på tom mage ca en halvtime før mat.

Lykke til!


Gøy hvis du gir tilbakemelding etterhvert om hvilken effekt det har hatt på deg.

beate
19-01-12, 01:28
Ok, skal ikke ta noe mer jeg da ihvertfall :) Dere får vel oppdatering tenker jeg etter en stund på dette, er jo spent på om det gir noen virkning.

j88
19-01-12, 07:46
Når kroppen blir vant til supermat så kan du ta doble og tripple doser for en periode, men absolutt ikke til å begynne med, dette er så konsentrert næring at kroppen trenger til til å venne seg til det.