View Full Version : Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent


Skorpia
23-02-04, 21:25
Var tilfeldigvis innom lommelegen og leste om høyt blodtrykk,og det som var mest interessant her,er det jeg har satt med uthevet skrift.
Det ser jammen ut til at kostholdet vårt er i ferd med å bli anerkjent:D
Metoder for å få ned blodtrykket:
1) ved evt overvekt-> gå ned i normalvekt.
2) Tren mer
3) Lær avspenningsteknikker, som f.eks. meditasjon, autogen trening, yoga
4) Prøv å håndtere stress i arbeidssituasjonen på en bedre måte, man kan alltid bli bedre i dette. Avspenningsteknikkene nevnt ovenfor kan være en nytte i så måte.
5) spis saltfattig kost
6) ved stort koffeinforbruk-> reduser
7) Ta kosttilskudd: Store doser omega 3: f.eks. Triomar 1000 mg 3 tabl morgen og kveld. Så store doser fordrer også at du bruker antioxydantene Vit E og C, f.eks. Bio-E 350 mg daglig og Bio-C 750 mg 1 tabl morgen og kveld. Dette for å beskytte de store dosene med omega 3 mot oksydering i kroppen, slik at de kan få gjort sin virkning.
Drikk tran i tillegg.
8) Lev generelt sunt; MASSE grønnsaker, begrenset mengde "raske karbohydrater" (hvitt mel, sukker, poteter, pasta) fordi disse øker dine insulinnivåer, som igjen øker blodtrykket. Mye fisk/rent kjøtt/ egg / nøtter og andre proteinrike matvarer.
9) Få din lege til å undersøke dine insulinnivåer i blodet; for nærmere 60% av alle med forhøyet blodtrykk har det som kalles insulinresistens, mot 30 % av totalbefolkningen. Be din lege om å undersøke blodprøver som heter fastende C-peptid og fastende insulin. Er ditt fastende insulin mellom 100 og 200, så har du sannsynlig insulinresistens, og C-peptid er hos slanke friske mennesker ca 3-400. Over dette taler for insulinresistens.
Vanligvis blir man ikke undersøkt for disse tingene ved et forhøyet blodtrykk, selv om det er svært vanlig at dette ligger bak. (se over)
Årsaken til dette, vet jeg ikke. Kanskje det er tradisjon.
Hvis man har dette med insulinresistens som medvirkende årsak til et forhøyet blodtrykk, så er der veldig mye å hente på et kosthold som fører til nettopp lavere insulinverdier i blodet.
Dette er kort fortalt et kosthold som baserer seg på mindre karbohydrater enn hva vi er vant med, og å velge karbohydrater med lav glykemisk indeks. Dette kan du lese en masse om på nettet, søk på glykemisk indeks / glycemic index.
Og når nærmere 60% av alle med forhøyet blodtrykk har dette, så er det rimelig fornuftig å se nærmere på denne muligheten.

Håper dette gav deg litt gode råd om hvordan du kan forsøke å få dette til uten medisiner, men samtidig synes jeg absolutt ikke at du skal være helt absolutt i dine motforestillinger mot medisiner på lang sikt.

Iset
23-02-04, 21:52
så flott:)

du, Skorpia, skulle vi vist MFUS dette?? han er jo imot glykemisk index, mener det er noe tull :rolleyes:

Skorpia
23-02-04, 22:05
HVEM ER MFUS :D :D

Iset
23-02-04, 22:09
hehe ja hvem er han? ikke noen jeg kjenner iallefall (heldigvis? :p )