View Full Version : Salt


Skorpia
27-02-05, 11:13
Har lest boka,kanskje litt skumlesing nå og da i og med at jeg er ganske erfaren når det gjelder lavkarbodietter,men en ting la jeg merke til er at det anbefales SELTIN.

Den smaker ikke godt,men derimot kan jeg anbefale HERBAMARE urtesalt som fås kjøpt på helsekosten,det er et must.

Ellers er jeg spesielt begeistret for ertestuingerstatningen,men jeg salter den ikke,bare peprer. Saltet har jeg på evt.kjøtt eller fisk:hungry:

Nille
27-02-05, 13:22
Hvis det ikke er SALTsmaken man spesifikt ønsker, men bare bruker salt for å fremheve andre smaker, - da er Seltin helt OK å bruke. Har brukte Seltin i kokevannet til grønnsaker i mange år + når jeg lager guacamole, - og har aldri tenkt over at det smaker annerledes. Jeg bruker ikke mye salt uansett, binder vann så lett jeg...

Men når det er sagt, så bruker jeg Maldon salt (havsalt krystaller) i all annen matlaging. Det tipset fikk jeg fra en kokk på Gastronomisk Institutt da jeg var på kurs der engang. Og det er salt med en nyyyydelig smak. Hvor sunt det er vet jeg ikke :o

Summer
27-02-05, 13:33
Ingen mat kommer til sin rett uten Herbamare urtesalt! :cool:

LilNoor
27-02-05, 16:25
Grunnen til at Seltin anbefales over havsalt og urtesalter har med innholdet av kalium i det, noe som vi i ketose kan ha litt lite av. Dessuten er det miiiiiiliiiiioooooner av karb'er i havsalt og spesielt urtesalt. (25 i havsalt, mer har jeg blitt fortalt i urtesalt)

Anne
27-02-05, 16:41
Karber i havsalt....merkelig. Jeg har aldri sett/lest noe sted at salt har karber. Tror det må bero på en missforståelse...:cool: Jeg bruker lite salt i maten, men det jeg bruker er som regel Maldonsalt. Etter anbefaling på kurs av diverse kokker opp gjennom åra. I Maldonsalt er det høyt innhold av både magnesium og kalcium. Det er heller ikke bittert, som uraffinert salt og salterstatninger.

Nille
27-02-05, 17:53
Dessuten er det miiiiiiliiiiioooooner av karb'er i havsalt og spesielt urtesalt. (25 i havsalt, mer har jeg blitt fortalt i urtesalt)

25 gr karber i 100 gram havsalt ??
*kremt* tror ikke det er helt riktig nei.
Urtesalt har 21.5 karber pr 100 gram. Havsalt har 8 gram karber pr 100 gram.
(Kilde: Den Store matvaretabellen - http://www.lavkarbo.no/?side=diverse )

Jeg vet ikke hvor ofte og hvor mye salt dere bruker, men den klypen eller to med salt vi bruker i maten, enten det er 8 eller 21 karber pr 100 gram, blir forsvinnende lite i den store sammenhengen. Jeg tviler på om det er årsaken. Det er nok heller den kjemiske sammensetningen som spiller en rolle.

1 strøken ss havsalt veier 6 gram (har veid på digital vekt). Det gir 0.48 gram karber i 1 ss havsalt.

LilNoor
27-02-05, 18:52
:rodme: Dere har vel rett. Jeg mente å lese noe om 25 karber, men nå finner jeg det ikke igjen. Sikkert forvirret det med hvitløk...

*gjømmer seg i en krok*

Skorpia
28-02-05, 18:07
Det er ikke karber i seltin og vanlig salt.
Koksalt som er rent natriumklorid tilsatt jod,er ikke bra pga. natriuminnholdet.
Seltin er Natriumredusert og inneholder ca halvparten Kaliumklorid som er sunnere enn natriumet. Hvor du har fått de karbene fra er meg en gåte.
Urtesalt derimot kan inneholder litt karber pga.alle grønnsakene den er tilsatt,men det er så lite at det er ubetydelig.

PS: Nille jeg bruker også seltin til baking,men jeg salter aldri grønnsaksvann.
Det er til krydring av maten jeg snakker om,og da er ikke seltin godt.

Og når vi krydrer så er det jo minimale mengder det er snakk om:)

smily79
28-02-05, 19:03
(Kilde: Den Store matvaretabellen - http://www.lavkarbo.no/?side=diverse )

Er dette den matvaretabellen som blir anbefalt å kjøpe tro? Eller er det en annen tabell? Synes i alle fall denne tabellen så super ut, uten at jeg har sett så nøye på den enda.

Takk Nille.. :D

smily79
28-02-05, 19:06
Nei.. den var visst ganske kort den du viste til der gitt... :rodme: Da er det nok en annen en. Noen som vet hvor man kan få tak i en slik tabell, og hvor mye den evt koster?

HP
28-02-05, 19:10
Nei.. den var visst ganske kort den du viste til der gitt... :rodme: Da er det nok en annen en. Noen som vet hvor man kan få tak i en slik tabell, og hvor mye den evt koster?
Det er denne ;) Men vi har ikke fått lagt ut alle tallene for den enkelte matvare enda.

Her finner du alle matvarene: http://www.lavkarbo.no/?side=matvaretabell

smily79
28-02-05, 19:15
Nå fjaser jeg masse her. Det må da være den tabellen det er snakk om? Jeg kopierte alt inn i openoffice/word og fikk 50 sider til sammen... :D

Pinky
28-02-05, 19:22
har aldri merket noe annen smak på seltin enn annen salt.. Maldon seasalt er superbra:) men jeg har blitt mye flinkere å krydre meg annet type krydder og ikke hele tiden bruke saltet!

Nille
28-02-05, 20:20
Noen som vet hvor man kan få tak i en slik tabell, og hvor mye den evt koster?

Bokhandel - kr 110 kosta min......