View Full Version : Kroppsform? (eple, pære ... druer?)

Nupsida
11-01-11, 22:23
Jeg lurer på hvordan man kan finne ut hvilken kroppsform en har? :)
Vet det er noe som kalles pære, timeglass osv...

Noen som kan hjelpe meg? :)

Legger med det nyeste bilde jeg kunne finne (oppe i venstre hjørnet trur jeg.. er dato på :P)

langaard
11-01-11, 22:27
Jeg lurer på hvordan man kan finne ut hvilken kroppsform en har? :)
Vet det er noe som kalles pære, timeglass osv...

Noen som kan hjelpe meg? :)

Legger med det nyeste bilde jeg kunne finne (oppe i venstre hjørnet trur jeg.. er dato på :P)
Du har FINFASONG vennen:)

Nupsida
11-01-11, 22:28
Du har FINFASONG vennen:)

Aww, hihi takk :klem:

Charlott
11-01-11, 22:33
Timeglassfigur!

Zillah
12-01-11, 11:04
"Epler" er gjerne "topptunge" - ekstra vekt samlar seg midt på magen og over, mens "pærer" er smalare ovantil og breide frå hoftene og nedover. Dette bildet illustrerer det ganske bra:

http://aboutmydiet.com/PhysicianWellnessProgram/images/apple_vs_pear.jpg

Timeglass er liksom det ein "skal" ha, da svinger ein fint inn i midja, og fint ut i hofter og byste. Eplefasong er visstnok livsfarleg samanlikna med pærefasong... eg er eple...

Deanna
12-01-11, 11:09
Jeg er definitivt eple, og ville sagt at du er det også. Muffintopp med eplesmak!

Mellon
12-01-11, 11:16
Jeg mener på jeg har timeglass form, men er litt usikker. Legger ved bilder av slik jeg ser ut nå, og slik jeg ser ut nærmere idealvekten min. På siste bilde ser jeg mer ut som en planke en som en kvinne med former, men kan være klærne som ødelegger :lol:

http://lh6.ggpht.com/_-YmI_yI4vRw/TQFBGRR_QfI/AAAAAAAABO4/uBh32GSOLts/s640/81%2C6%20foran.JPG
http://lh5.ggpht.com/_-YmI_yI4vRw/TJUZVneJmJI/AAAAAAAABO4/-IFCZ4c7sT0/s512/69%2C5%20foran.JPG

Deanna
12-01-11, 11:34
Er ikke eplene litt plankeformet uten alt fettet? Jeg har i alle fall skikkelig rett guttekropp når jeg er tynn. Og det er jo veldig "mandig" å legge på seg rundt magen sånn som vi gjør.

vimsen85
12-01-11, 12:00
Nupsida, jeg vil si at du hadde epleform (mest på midten), men at du nå er på vei mot en timeglassform. Timeglassene svinger liksom inn i midjen. Jeg har hele tiden hatt en slags timeglassform (det heter visstnok noe annet når du er en tjukk timeglass). Jeg er rund runt hoftene, går inn i midjen og så ut igjen i store pupper. Men de siste 10 kiloene jeg la på meg (fra 90-100) ble det så mye på magen at jeg måtte gjøre noe. For jeg mistet jo hele formen min.

Lillemy71
12-01-11, 12:14
Må bare si meg enige med de andre her, du er på full fart tilbake til timeglasset.

Selv veit jeg at timeglasset er der inne, må bare bli kvitt eplet først :D

vimsen85
12-01-11, 12:19
Må bare si meg enige med de andre her, du er på full fart tilbake til timeglasset.

Selv veit jeg at timeglasset er der inne, må bare bli kvitt eplet først :D

:heia: på deg :)

Deanna
12-01-11, 12:22
Målet er en såkalt "epleskrott"-figur.

http://www.kvam.no/innsparing/resbilde/epleskrott_175.gif

Cherry
12-01-11, 12:24
Du er timeglass, eller muligens litt cello eller pære

Sjekk her: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html

vimsen85
12-01-11, 12:39
Målet er en såkalt "epleskrott"-figur.

http://www.kvam.no/innsparing/resbilde/epleskrott_175.gif

:lol:

Susi Q
12-01-11, 13:05
Heia! Hvis du går inn på zizzi.no, er det satt opp en figurguide. Ved bruk av målebånd, er det 11 cm eller mer over det bredeste over stussen i forhold til målet over byste(mål tatt under armene over byste). Da er en en klar pærefasong. På jorbær fasong skal målene være nogenlunde det samme. men gå inn på siden å sjekk selv.
mvh. susi Q

Photobscura
12-01-11, 13:31
Jeg tror du er nærmest timeglass, Nupsida! Du tar virkelig an en flott form, altså! :heia:

Jeg var definitivt et eple for drøyt tjue kilo siden, men med en noe bred midje og skrantne hofter er jeg i følge søstra mi helt klart en fjernkontroll :lol:

Og for å samtidig gi et litt sporty inntrykk av meg selv (første og eneste turen i Marka :rolleyes:):

http://i5.photobucket.com/albums/y191/photobscura/46106_467288710995_560445995_7004083_2213672_n.jpg ?t=1294835469

vimsen85
12-01-11, 13:46
Hahaha. Fjernkontrol :lol: :lol: og du som ikke har TV engang :p

lifejack
12-01-11, 14:01
Jeg er timeglass, og bør med andre ord ha alt til rette for å en dag bli fornøyd med kroppen min (skulle bare ønske det var idag). Du er nok timeglass du også. Eller en liten kombo! Flott er du uansett:)
Forresten: ang linken til Trinny og Susannah så er jeg litt usikker på forskjellen mellom timeglasset og celloen. Kanskje jeg er en kombo jeg også...:rolleyes:

Photobscura
12-01-11, 14:02
Hahaha. Fjernkontrol :lol: :lol: og du som ikke har TV engang :p
Jeg har da fjernkontroll til stereon, da! ;)

Carisma
12-01-11, 17:58
Denne infoen var ganske bra om kroppsfasong: http://manet.blogg.no/1263215271_kort_om_de_fire_hoved.html
I følge den er jeg nok jordbær. (underkategori av eple, enda mer topptung)

Kanutten
12-01-11, 18:25
Er det noe som heter extended hourglass? :o

Zillah
12-01-11, 18:36
I den bloggen Carisma linka til stod det at fasongen ein hadde var den same anten ein veg 40 eller 100 kilo, men eg må da vel ha lov til å håpe at eplefasongen min blir ein del mindre utprega når eg kjem ned i idealvekt...

Deanna
12-01-11, 18:36
Er det noe som heter extended hourglass? :o
Litt som et totimersglass?

Kanutten
12-01-11, 18:38
Litt som et totimersglass?
I allefall :lol:

Kanutten
12-01-11, 18:39
:eek: Denne var horribel!!! :eek:

http://a.abcnews.com/images/2020/W1cathejung_071121_ssv.jpg

Zillah
12-01-11, 18:43
Usj, det var vondt å sjå på. Ser ut som om dama held på å gå i to, jo.

Photobscura
12-01-11, 18:45
Ok så da er jeg en banan! Morsomt, bananer er vel noe av det ekleste jeg vet om :p.

PS: Mellon, du ser ut til å ha ganske lik fasong som meg (men du er vel jevnt over smalere) med smale hofter. Så jeg ville nok heller sagt ... banan (herregud, banan!), eller rektangulær (som jo høres noen hakk bedre ut) heller enn timeglass.

Susi Q
12-01-11, 19:14
I noen klesbutikker vurderer de å merke tøyet med eple, pære og jordbær figur. Derfor kan det være praktisk å ikke blande inn for mange uttrykk. Det ser ut som du tillsvarer det en kaller en jordbær figur. Vil anta at du bruker omtrent samme størrelse oppe som nede. Legger opp en link som viser dette veldig godt. http://www.zizzi.dk/da-DK/Figurguide/Oversigt.aspx

Mvh. Susi ;)

senorita
12-01-11, 19:35
Jeg er definitivt epleform.. Det er jo mye penere å være pære, syns jeg :( Fine hofter og ikke svær bollemage... MEN! jeg leste i boka til Lutz at epleformede mennesker har lettere for å gå ned i vekt enn pæreform. Så akkurat nå er jeg glad for det..

Men ja... epleform er usunnere enn pære, fordi stor livvidde er forbundet med masse farlige greier :p

Carisma
12-01-11, 19:38
jeg leste i boka til Lutz at epleformede mennesker har lettere for å gå ned i vekt enn pæreform. Så akkurat nå er jeg glad for det..
Dessuten har epleform mest utbytte av lavkarbo! :ja:

Cherry
12-01-11, 20:03
Ble nesten litt sur over å lese den bloggen, men bare nesten, jeg liker nemlig min "perfect hourglass figure" og det veldig godt :p. Har ingen problemer med å finne klær lengre. For nemlig.

fjanni
12-01-11, 20:10
Jeg har en sånn timeglass-figur og jeg er veldig glad i den. "Alt" jeg legger på meg legger jeg på meg rundt hofter, lår, pupper og overarmer. Så jeg jevnes liksom ut. Tror det er derfor folk mente jeg ikke trengte å slanke meg når jeg veide nesten 90 kg. Eller at de ikke tenkte på meg som spesielt overvektig.

aktivjente
12-01-11, 20:45
Greit at klær skal defineres etter eple, pære eller jordbær, men hva med de som har fjernkontroll- figur da? (synes den var kjempefin Foto)
Selv er jeg definitivt pære (evt tretimeglass :ja:), men mi eldste har rett opp og ned figur. Er tynn og fin, men ikke noe timeglass... hvordan skal disse finne seg klær som blir fine??

Photobscura
12-01-11, 21:12
Vi med litt guttete kropp kan jo alltids jukse oss til litt mer kurver ved å gå i kjoler som går mest inn i midja (IKKE rett under puppene!), og som går ut i skjørtet i en A-form, f.eks. Synes gjerne at en smal v-utringing gjør at man ser ut som man smalner inn der man "skal". Sånn jeg har sett mange gå med, tunikaer som har empireliv (det vil si rett under puppene) er utrolig lite kledelig på en kropp som ikke har former, særlig om toppen/tunikaen er voluminøs under livet. Da ser man bare posete ut, etter min mening, så til dere som er litt rette i kroppen, optisk sett er det et stort no no ;) (Synes i alle fall jeg).
Jeg har ikke så store problemer med å finne klær, faktisk. Det går vel mer på smak enn passform, skal jeg være ærlig, men jeg kjøper mye second hand, og syr om selv. Det var visst en gang i tiden hvor man prøvde å fremheve formene, framfor å gjemme de bort. Se bare mot femtitallet!

Carisma
12-01-11, 21:13
Er tynn og fin, men ikke noe timeglass... hvordan skal disse finne seg klær som blir fine??

Er det ikke sånn alle klær er laget for om dagen da? Tynne nesten guttaktige kropper?

fjanni
12-01-11, 21:27
Er det ikke sånn alle klær er laget for om dagen da? Tynne nesten guttaktige kropper?

:lol: Alle sliter liksom med sitt. Det er ikke enkelt å finne klær til en sånn vintage-figur heller, når livet er så markant mindre enn hoftene, som mitt kan være. Som photo, så shopper jeg vintage eller fra nett fordi jeg må vite nøyaktig mål, samt at jeg veit hva jeg ser best ut i. Det er ikke hoftebukser og singlett liksom.

Idarull
12-01-11, 22:26
Jeg er samme som deg fjanni. tror jeg hvertfall :P veldig markert liv og endel fett bak og delvis på sidene. eller hva tror dere?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=984153#post984153

Rin
13-01-11, 09:10
Jeg er veldig definitivt en pæreform, og empireliv er min beste venn. :p Smale skuldre, brede hofter, solid akterspeil...

Charlott
13-01-11, 10:10
Med 110 rundt hoftene, 91 rundt livet og 112 rundt puppene blir jeg timeglass?

(eller ukesglass.... :p )

Photobscura
13-01-11, 10:50

Hehe, du mangler én cm for å fylle "kravene" for timeglass :p. Nei, vet du hva, du høres absolutt ut som et timeglass! Om i tillegg skuldrene er ca proposjonale med hoftene, så er det lite tvil.
Jeg for min del er 93 rundt hoftene, 85 i midja og 98 rundt puppene, fjernkontroll, altså :D

Charlott
13-01-11, 20:44
Hehe, du mangler én cm for å fylle "kravene" for timeglass :p. Nei, vet du hva, du høres absolutt ut som et timeglass! Om i tillegg skuldrene er ca proposjonale med hoftene, så er det lite tvil.
Jeg for min del er 93 rundt hoftene, 85 i midja og 98 rundt puppene, fjernkontroll, altså :D
Du er LITT smalere en meg igrunn.... :p Men seriøst, hvilken mann er det som ikke digger fjernekontrollen?? Må jo være en innertier!

Mmmm.... jeg er 108 rundt skuldrene.... Men, om jeg "slipper ned" puppene blir jo målene ørlite annerledes.... :p

Photobscura
13-01-11, 20:48
Du er LITT smalere en meg igrunn.... :p Men seriøst, hvilken mann er det som ikke digger fjernekontrollen?? Må jo være en innertier!
Haha, godt poeng! :D

Kanutten
13-01-11, 20:55
Haha, godt poeng! :D

Sambo har flere fjernkontroller...:rodme:

Han har nok med MEG han! :ja:

lifejack
13-01-11, 20:56
Det høres definitivt ut som om du er timeglass, Charlott:)
Jeg ble så nysgjerrig på målene mine siden jeg ikke har hatt målebånd tilgjengelig på en stund, men nå som jeg holder på å flytte ligger det liksom to-tre og slenger i hvert rom. Men er visst ikke så god på sånn måling. Synes det er vanskelig å vite når jeg måler riktig liksom. Og har aldri målt skuldrene mine før. Hvor måler man? Jeg fikk ca 111cm ett sted i hvert fall...

Photobscura
13-01-11, 21:50
111 her også. Vanskelig å måle. Jeg har alltid ansett skuldrene mine som noe brede, men de har blitt temmelig markerte det siste året, så jeg er ikke så sikker lenger :p.

Susi Q
13-01-11, 22:06

Jordbær!Det bredeste på lår/bakdel tillsvarer bystens mål.
Avbalansert figur.. De kaller det det opptimale.:)

Photobscura
13-01-11, 22:13
Avbalansert figur.. De kaller det det opptimale.:)
Men hvem i alle dager er timeglass, da? Jordbær høres jo helt bort i natta ut i forhold til hennes mål, i så fall er det jo ikke relativt bærets form. Hva er i tilfelle jeg da? En ananas? Nå er jeg forvirra.
Marilyn Monroe skal jo ha vært ca 90/60/90, og hun framstilles jo som det klassiske timeglasset, men i følge deg var altså dama et jordbær? :confused:.

Cherry
13-01-11, 22:17
Men hvem i alle dager er timeglass, da? Jordbær høres jo helt bort i natta ut i forhold til hennes mål, i så fall er det jo ikke relativt bærets form. Hva er i tilfelle jeg da? Nå er jeg forvirra.
Marilyn Monroe skal jo ha vært ca 90/60/90, og hun framstilles jo som det klassiske timeglasset, men i følge deg var altså dama et jordbær? :confused:.

Man er timeglass om brystet og hoftene er tilnærmet lik og det smaleste punktet på midja er minst 20 cm mindre enn hoftene, sier de :P

Nå har jeg tatt en rekke sånne bodyshape-calculatorer, og kommer enten ut som timeglass eller pære, så jeg tror ikke de har helt kontroll på HVA man egentlig definerer som ditt eller datt. Men jeg liker min kroppsfasong da, uansett om den heter mango eller avocado :p. Ja okei da, breie hofter, men har hørt menn liker det!

Photobscura
13-01-11, 22:20
Man er timeglass om brystet og hoftene er tilnærmet lik og det smaleste punktet på midja er minst 20 cm mindre enn hoftene, sier de :P

Nå har jeg tatt en rekke sånne bodyshape-calculatorer, og kommer enten ut som timeglass eller pære, så jeg tror ikke de har helt kontroll på HVA man egentlig definerer som ditt eller datt. Men jeg liker min kroppsfasong da, uansett om den heter mango eller avocado :p. Ja okei da, breie hofter, men har hørt menn liker det!
110/91/112 har i tilfelle ikke mye avvik i forhold til det du forespeiler.

Brede hofter betyr fruktbarhet, vettu. Jeg vet ikke hva de halvveis beinete guttehoftene mine betyr, men det har da gått bra så langt :D. Jeg har sikkert et fruktbart smil :p.

lifejack
13-01-11, 22:27
Ok, så da er jeg definitivt timeglass. Jeg har over 30cm forskjell på hofter og midje i tillegg til ganske brede skuldre og altfor store pupper:p
Men merker jeg blir litt sånn: er det så jævla nøye hvilken kategori kroppen vår faller under? Ingen har da like kropper. Det er bare vi mennesker som er helt VILLE etter å kategorisere. Spesielt i den vestlige verden.
Bare et lite hjertesukk på slutten der;)

Cherry
13-01-11, 22:30
Ok, så da er jeg definitivt timeglass. Jeg har over 30cm forskjell på hofter og midje i tillegg til ganske brede skuldre og altfor store pupper:p
Men merker jeg blir litt sånn: er det så jævla nøye hvilken kategori kroppen vår faller under? Ingen har da like kropper. Det er bare vi mennesker som er helt VILLE etter å kategorisere. Spesielt i den vestlige verden.
Bare et lite hjertesukk på slutten der;)

Litt nøye er det kanskje å vite kroppsfasongen, ettersom epler f.eks har en mye større risiko for diabetes og hjertesykdommer.

langaard
13-01-11, 22:36
Jeg har min kropp, og den er unik:rodme:

lifejack
13-01-11, 22:36
Litt nøye er det kanskje å vite kroppsfasongen, ettersom epler f.eks har en mye større risiko for diabetes og hjertesykdommer.

Joda, enig i det, men det funker å SE på personen (evt bruke målbånd), så ser man stort sett om de er i faresonen (i hvert fall med et trent øye). Det jeg muligens ble litt oppgitt over var når man skal begynne å underkategorisere med mursten, kjegler, bjeller, jordbær, celloer, søyler, pokaler og alle disse forvirrende tingene. DA følte jeg det var på tide å uttrykke min lettere misnøye:D

Photobscura
13-01-11, 22:37
Skjønner hva du mener, Lifejack! Jeg er ikke noe fan av kategorisering selv. Med det sagt er jeg glad jeg har kommet meg ut av epleformen, for det er som Cherry sier den mest helseskadelige.
Og, seff, heldige timeglasset, du! Ikke bare er det flott med former, men det er den sunneste fordelingen på en kvinnekropp :).

Deanna
13-01-11, 22:37
Jeg har lyst på jordbær. Trønderbær på Marinen en varm sommerdag. :bidrar:

Photobscura
13-01-11, 22:38
Joda, enig i det, men det funker å SE på personen (evt bruke målbånd), så ser man stort sett om de er i faresonen (i hvert fall med et trent øye). Det jeg muligens ble litt oppgitt over var når man skal begynne å underkategorisere med mursten, kjegler, bjeller, jordbær, celloer, søyler, pokaler og alle disse forvirrende tingene. DA følte jeg det var på tide å uttrykke min lettere misnøye:D
Haha, og så kommer jeg med min "fjernkontroll" på toppen av det hele (enn, det var min søsters ord :p).

Photobscura
13-01-11, 22:39
Jeg har lyst på jordbær. Trønderbær på Marinen en varm sommerdag. :bidrar:
Knis! Jeg har selv spist jordbær på Marinen en varm sommerdag. Det er helt klart bedre enn epler i Sofienbergsparken midtvinters.

Deanna
13-01-11, 22:43
Knis! Jeg har selv spist jordbær på Marinen en varm sommerdag. Det er helt klart bedre enn epler i Sofienbergsparken midtvinters.
Av en eller annen grunn synes jeg ordet Vinterepler er litt fint, altså. Litt som et snev av varme og søte tider mitt på vinteren. Jeg vil definitivt være et Vintereple hvis jeg må være epleformet. Men til sommeren skal jeg være et jordbær. :har en plan:

lifejack
13-01-11, 22:43
Haha, og så kommer jeg med min "fjernkontroll" på toppen av det hele (enn, det var min søsters ord :p).

Jeg vurderte å slenge på fjernkontrollen også, men så gjorde jeg det ikke siden den kom fra deg, hehe:p
Ellers er jeg stort sett fornøyd med kroppsformen min altså. Bare ikke når jeg prøver å handle klær eller ser meg i speilet.

langaard
13-01-11, 22:47
Jeg vurderte å slenge på fjernkontrollen også, men så gjorde jeg det ikke siden den kom fra deg, hehe:p
Ellers er jeg stort sett fornøyd med kroppsformen min altså. Bare ikke når jeg prøver å handle klær eller ser meg i speilet.
Ja ikke sant:) i enkelte prøverom er det jo speil på alle bauer og kanter:eek:

Photobscura
13-01-11, 22:48
Av en eller annen grunn synes jeg ordet Vinterepler er litt fint, altså. Litt som et snev av varme og søte tider mitt på vinteren. Jeg vil definitivt være et Vintereple hvis jeg må være epleformet. Men til sommeren skal jeg være et jordbær. :har en plan:
Det har du rett i. Nå liker ikke jeg epler, men vintereple smaker verbalt godt i munnen.
Jeg vil definitivt være et vintereple, spist helt inn til kjernen :)
Det er bare å trene! (Seriøst, jeg begynte med speiltrening for drøyt tjue kilo siden, det går seg til!).
Liker kroppsformen min, jeg også. Jeg har jo ikke så mye valg, ettersom det er den jeg har. Den er visstnok veldig trendy, bare synd jeg ikke er det :p.

Carisma
13-01-11, 23:08

Det er ikke jordbær :nei:

Eplefasongen er derfor lettest å dele inn i to mindre paraplybegreper: Eplet og jordbæret. Eplet bærer vekta i mageregionen, mens jordbæret bærer vekta på brystene og har brede skuldre. Begge kan skryte av flotte bein og slanke hofter. Som pærefasongen, er bukser som smalner av ikke et godt alternativ da det gjør at overkroppen ser tyngre ut. Bruker som regel større størrelse i topper enn bukser.

Charlott
13-01-11, 23:31
Pokker... jeg som syntes det hørtes så søtt ut med jordbær..... :p

Camomilla
14-01-11, 10:19
Jeg er noe helt for meg selv :D Har alltid fått høre at jeg er timeglass, men det stemmer nok ikke helt. Jeg har for brede skuldre til å være klassisk pære, men for slank brystkasse til å være timeglass. Ser greit proposjonalt ut, og har alltid lagt på meg ganske jevnt over det hele.

Forøvrig sparer jeg til lange ben.

lifejack
14-01-11, 22:13
Jeg er noe helt for meg selv :D Har alltid fått høre at jeg er timeglass, men det stemmer nok ikke helt. Jeg har for brede skuldre til å være klassisk pære, men for slank brystkasse til å være timeglass. Ser greit proposjonalt ut, og har alltid lagt på meg ganske jevnt over det hele.

Forøvrig sparer jeg til lange ben.

JEG OGSÅ! Kanskje vi må starte en klubb:p
Ellers trenger man vel ikke ha en spesielt bred brystkasse for å defineres som timeglass?! Holder vel at skuldre og pupper "breier seg":rolleyes:

Carisma
15-01-11, 10:04
Ellers trenger man vel ikke ha en spesielt bred brystkasse for å defineres som timeglass?! Holder vel at skuldre og pupper "breier seg":rolleyes:
Nope, DA er du jordbær :ja: Timeglass går ut-inn og ut igjen, akkurat som et ordentlig timeglass.

crystall
15-01-11, 10:27
Jeg har mål som sier 103/79/103..Det tilsvarer vel timeglass? :)

lifejack
15-01-11, 13:03
Nope, DA er du jordbær :ja: Timeglass går ut-inn og ut igjen, akkurat som et ordentlig timeglass.

Jammen, jeg trodde det holdt at skuldre/pupper gikk ut, midje inn og hofter ut igjen.
Så hvis jeg f.eks. er 105cm over hoftene, 73cm i midjen, 74cm under bysten, 100cm over puppene, og 111cm over skuldrene (litt usikker på hvor man måler den siste), så er jeg ikke timeglass, men jordbær???

sylwester
15-01-11, 13:14
Sjekk her: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html

Jeg syns den var veldig forvirrende.. Trodde det ikke var så mange kroppsformer :eek:

Rin
15-01-11, 13:26
Jeg syns den var veldig forvirrende.. Trodde det ikke var så mange kroppsformer :eek:

Jeg synes også den der er mer forvirrende enn hjelpsom, egentlig, men tenker det kanskje er fordi jeg er en erketypisk pære selv - jeg hadde nok vært veldig takknemlig for en sånn guide hvis kroppsformen min var mer forskjellig fra en allmenn "standard". :)

I alle fall så er jeg ganske takknemlig for min egen fettfordeling, stort sett. Ikke så gøy å ha gigant-lår og gigant-rumpe, men det er jo sunnere enn andre alternativer, og jeg er relativt slank på overkroppen (nok til at jeg bruker størrelse 36/38 i topper mens jeg fortsatt er ca 10 kilo overvektig) - så jeg kan leve med det. :p

Susi Q
15-01-11, 17:15
Men hvem i alle dager er timeglass, da? Jordbær høres jo helt bort i natta ut i forhold til hennes mål, i så fall er det jo ikke relativt bærets form. Hva er i tilfelle jeg da? En ananas? Nå er jeg forvirra.

Ja, jordbær!:)
Jeg jobber med klær, og det vi legger vekt på er eple, pære og jordbær. Det de fleste jobber mot (bevisst eller ubevisst), er å få en harmonisk/likevektig figur.Særlig når en kommer opp i størrelser er det viktig å ballansere figuren.
En pære fasong kan ha lysere topper og mørke bukser, en eple fasong mørkere topper enn bukser.
En jordbær fasong står mye friere, siden den er ballansert. Og om en er slang i midjen, så er et belte ens beste venn.:):):)

Der jeg jobber har vi feks. bukser som er merket med eple og jordbær eple figur. Dvs. en eple figur, trenger et lavere liv og smalere ben(siden eple ofte har slanke ben).Jorbær fasongen har et højere liv, så det er ogå ofte en bukse som passer til pære.
Er ikke det lettvint da?:D

Carisma
15-01-11, 17:28
Ja, jordbær!:)

Men din definisjon på jordbør stemmer ikke med slik den er definert noe annet sted? Jordbær har nærmest all tyngde på toppen, og smale hofter og ben. (Det finnes da ikke jordbær i naturen som går inn på midten og ut igjen nederst?)

Photobscura
15-01-11, 17:31
Da skjønner jeg virkelig ikke hva som faktsik er timeglass.

Kanutten
15-01-11, 17:31
HER (http://mincosmopharma.blogg.no/1281055086_kler_du_deg_etter_fas.html) en annen variant av fasongbeskrivelser..

Cherry
15-01-11, 17:52
Holder fremdeles fast på at jeg er ett timeglass da jeg ser ut som ett timeglass :p

Photobscura
15-01-11, 17:56
Jeg lurer veldig på den butikken som mener folk med timeglassform har jordbærform, altså. Ser f.eks Marylin Monroe sånn ut?:

http://i42.tinypic.com/wa54j6.jpg

Queen of Wands
15-01-11, 18:19
HER (http://mincosmopharma.blogg.no/1281055086_kler_du_deg_etter_fas.html) en annen variant av fasongbeskrivelser..

Den var jo grei. Her beskrives jo jordbær og timeglass som to helt forskjellige fasonger. Photo: at Marylin skal være jordbær tror heller ikke jeg noe på, hun pleier jo å bli brukt som eksempel på timeglass.

http://2.bp.blogspot.com/_RqkZ-3TwUoA/TPTpWtLtOkI/AAAAAAAAGxk/2EUeTyjbXbU/s1600/marilyn-monroe-noir-et-blanc.jpg

Synes hun ser velbalansert og ikke topptung ut i alle fall. Selv anser jeg også meg selv som timeglass. Jeg er like bred fra side til side skuldre/hofter, men omkretsen blir jo mye større. Rumpa er jo absolutt til stede, og det blir + en god del centimeter. Puppene er imidlertid for små, men jeg nekter å være pære med mine brede skuldre, nemlig!

crystall
15-01-11, 18:20
Marilyn :love:

Photobscura
15-01-11, 18:21
Åherregud, den dama får meg nesten til å skifte fil! :sikle: Haha.

Da er det mulig jeg er jordbær, forsåvidt, enn om jeg ikke har så veldig store pupper. Skuldrene mine er jo 111 cm, og hoftene 93 ...

TrillTrall
15-01-11, 18:36
Marilyn er nydelig ja... :)

Jeg har alltid lurt på hvilken fasong jeg egentlig har, er verken eple, pære eller timeglass i alle fall. Etter å ha studert Trinny og Susannahs side har jeg kommet til at jeg må være vase tror jeg. Har nemlig ikke noe særlig å skryte av når det gjelder både hofter eller midje egentlig, selv om jeg er 15 cm smalere rundt midja enn rundt hoftene - det synes ikke noe særlig. Antagelig pga den lille bollemagen som aldri forsvinner.

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html

Carisma
15-01-11, 18:43
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html

I følge den er jeg en goblet

Photobscura
15-01-11, 18:45
Jeg er vel en blanding av goblet og brick, jeg da. Okidok!

alexsandra
15-01-11, 20:45
dæven vart skræmt no:D
var ikke mye pent nei. lurer på om hun kommer til og knekke hvis det blåser mye ute;)

Queen of Wands
15-01-11, 20:55
Jeg er vel en blanding av goblet og brick, jeg da. Okidok!

De kunne godt kommet opp med noe annet enn brick synes jeg! Det høres ikke så veldig bra ut; hun har form som en murstein...:rolleyes:

Lillemy71
15-01-11, 20:57
I hine hårde dager var jeg helt klart timeglass. Har alltid vært brei over skuldrene og rund over rompa, men fikk alltid komplimenter over min smale midje. Begynner å ane at jeg har et "liv" - midje under den digre stressmagen et sted. Håper på å finne både midjen og sixpacken i løpet av året, må bare jobbe meg gjennom eplet og det tar tid :D

Har en bok, "Hold it you're exercising wrong" hvor kroppsfasongene blir delt inn i følgende hovedkategorier:

cone - de som er tunge på toppen men smalner av nedover, typisk mannfolkfasong (ohhh nå fikk jeg bilder av et mannfolk med cone fasong og sixpack på netthinna :w00t:)

ruler - linjal. Personer som har lite kurver og vekten likt fordelt på kroppen. Typisk for runway modeller.

spoon - skje, de som er smale oppe og breie nede eller pærefasong som vi kaller det. Typisk kvinnfolkfasong

hourglass - timeglass, typisk kvinnfolkfasong, kurver og smal midje er stikkordene.

Eplefasong skjuler som oftest enten et timeglass eller en linjal, for det at man har klart å legge på seg rundt magen.

Camomilla
15-01-11, 21:09
Marilyn er nydelig ja... :)

Jeg har alltid lurt på hvilken fasong jeg egentlig har, er verken eple, pære eller timeglass i alle fall. Etter å ha studert Trinny og Susannahs side har jeg kommet til at jeg må være vase tror jeg. Har nemlig ikke noe særlig å skryte av når det gjelder både hofter eller midje egentlig, selv om jeg er 15 cm smalere rundt midja enn rundt hoftene - det synes ikke noe særlig. Antagelig pga den lille bollemagen som aldri forsvinner.

Jeg går nå helt bort fra mitt forrige innlegg. Ifølge denne er jeg timeglass. Alle pærefasongbeskrivelser jeg har sett har skuldrene vært smale og armene slanke - det har ikke jeg. Skuldrene er brede og armene kraftige. Enden likeså :p Det er jo enklere å kle vekk kiloene når man har litt midje, men å finne bukser som passer over stumpen min kan være en utfordring. Lange ben hadde gjort det hele sååå mye enklere!

Marilyn, ja. Det er vel den hotteste dama i hele forrige århundre :D

Supera
15-01-11, 22:14
Jeg er en pære. Jeg har alltid brukt større størrelse på underdel enn overdel. Normale pupper, så timeglass er jeg ikke. Jeg har stor rumpe, store lår og store legger.
MEN! jeg leste i boka til Lutz at epleformede mennesker har lettere for å gå ned i vekt enn pæreform.
Jeg leste også det og tenkte crap! Jeg leste også at eldre går ned fortere enn unge. Dobbelt-crap! Jeg leste også at menn går ned fortere enn kvinner. Trippelt-crap! Men jaja, jeg går nå i alle fall nedover.
Jeg er samme som deg fjanni. tror jeg hvertfall :P veldig markert liv og endel fett bak og delvis på sidene. eller hva tror dere?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=984153#post984153
Jeg ville nå sagt klar pære. Du må ha større pupper for å være timeglass. Pærer har midje de også!

Luguber
30-01-11, 04:50
Jeg ville nå sagt klar pære. Du må ha større pupper for å være timeglass. Pærer har midje de også!

Jeg er uenig. Synes Idarull har for brede skuldre til å kalles pære.
Figuren hennes minner mer om timeglass, selv om hun ikke har gigamugger:geip:

Idarull
30-01-11, 10:53
Hmmm takk for svar. Er vel kanskje de to formene jeg har lurt på selv. Ønsker meg helfigurspeil. Lettere å se det selv da kanskje.

lifejack
30-01-11, 12:18
Hmmm takk for svar. Er vel kanskje de to formene jeg har lurt på selv. Ønsker meg helfigurspeil. Lettere å se det selv da kanskje.

Fin er du i hvert fall uansett:)

Photobscura
30-01-11, 13:17
Gigamugger :lol:.

LanoGakkGakk
30-01-11, 13:20
Åherregud, den dama får meg nesten til å skifte fil! :sikle: Haha.

Da er det mulig jeg er jordbær, forsåvidt, enn om jeg ikke har så veldig store pupper. Skuldrene mine er jo 111 cm, og hoftene 93 ...

Hvor tar man utgangspunkt når man måler skuldre?

Photobscura
30-01-11, 13:30
Hvor tar man utgangspunkt når man måler skuldre?
Skuldrene? :p. Jeg bare målte rett rundt, fra der armhulene slutter, sånn ca. Altså skulder til skulder til skulder. Litt vanskelig, så det blir jo litt sånn ca.

LanoGakkGakk
30-01-11, 13:38
Skuldrene? :p. Jeg bare målte rett rundt, fra der armhulene slutter, sånn ca. Altså skulder til skulder til skulder. Litt vanskelig, så det blir jo litt sånn ca.

Hmmm... 108 der jeg pleier måle hoftene, og 118 runde skuldrene...?

Jeg er ikke smal over skuldrene altså, har aldri vært, og heller ikke akkurat smal over magen når kiloene legger seg på.... Har heller ikke typisk breie hofter.

Har regnet meg selv som eple? Kan jeg fortsette med det? :)

Photobscura
30-01-11, 13:46
Hmmm... 108 der jeg pleier måle hoftene, og 118 runde skuldrene...?

Jeg er ikke smal over skuldrene altså, har aldri vært, og heller ikke akkurat smal over magen når kiloene legger seg på.... Har heller ikke typisk breie hofter.

Har regnet meg selv som eple? Kan jeg fortsette med det? :)
Ikke godt å si, uten å vite midjemålet ditt. Jeg er tydeligvis et slags jordbær med mine 111/85/93 cm. Men jeg har vært et skikkelig eple, men da var også midja et par tre cm bredere enn hoftene :o.

Idarull
30-01-11, 15:13
takk LifeJack :D

LanoGakkGakk
30-01-11, 16:46
Ikke godt å si, uten å vite midjemålet ditt. Jeg er tydeligvis et slags jordbær med mine 111/85/93 cm. Men jeg har vært et skikkelig eple, men da var også midja et par tre cm bredere enn hoftene :o.

Skrik....... Midjemålet mitt er oppe igjen til 103!!! ;) Håper det er fordi jeg ikke har vært på do på noen dager. Ellers så har jeg ikke slanket meg i det hele tatt. Var ned i 99 sist jeg målte, nemlig. :ja:

Men nå har jeg jo ikke målt resten av kroppen, så det får jeg ta i morgen når jeg skal på vekten, for nå begynner jeg å bli litt urolig her.

Jabba
30-01-11, 17:07
Hvilken kroppsfasong har så jeg???? :)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee460/elipersson/kroppsform1.jpg?t=1296402021 http://i1228.photobucket.com/albums/ee460/elipersson/Kroppsform2.jpg?t=1296403640

Photobscura
30-01-11, 17:09
Ikke at jeg har peiling, Jabba, men ut fra alt jeg har lest nå, så ville jeg satt en knapp på jordbær :).
Pene skuldre du har, forresten!

nellie
30-01-11, 17:14
Det var enklere i gamledager når man enten var eple eller pære..

Photobscura
30-01-11, 17:20
Haha, ja, men jeg kjenner på det at livet mitt ikke har endret seg nevneverdig etter at jeg fant ut at jeg mest sannsynlig er et jordbær :p.

nellie
30-01-11, 17:22
Jeg kjenner jeg er veldig forvirret..

Gracella
30-01-11, 17:31
Jeg har kjempevanskelig for å se hva slags kroppsform man er.
Jeg synes at Idarull er litt Chello- men med mer innsving i midjen enn modellen her.
Når man ser på Trinny og Susannas definisjoner av kroppsformer, så må man ha i bakhodet at britiske kvinner har de største puppene i Europa (!), så at "store pupper" blir nevnt flere ganger, er nok mest et britisk fenomen.

Når dere ser på kroppsformene og klesforslagene, stemmer de da?

Jabba
30-01-11, 17:32
Ikke at jeg har peiling, Jabba, men ut fra alt jeg har lest nå, så ville jeg satt en knapp på jordbær :).
Pene skuldre du har, forresten!

Thank you! :)

Photobscura
30-01-11, 17:56
Når dere ser på kroppsformene og klesforslagene, stemmer de da?
Ja og nei. Særlig det med halterneck reagerer jeg på, da jeg relativt sett er bredskuldra (sammenligna med hoftebredden), så skal jeg liksom ikke kle det, og er det noe av sommerplagg jeg kler så er det nettopp halterneck, og jeg synes stort sett det tar seg best ut på damer med litt skuldre :p.
Men mye av essensen i forslagene stemmer jo, særlig det med å fremheve midje med smal v-utrigning og markere midja med innsving og belte er jo innertier for en med litt sånn guttekropp som jeg har, men som ønsker å framstå som litt mer kurvete. Så lenge man ikke glemmer seg selv oppi alle tips som florerer, så er det jo en del å hente for å gjøre det beste ut av den fasongen man har! :)

Lillemy71
30-01-11, 21:20
Jeg er uenig. Synes Idarull har for brede skuldre til å kalles pære.
Figuren hennes minner mer om timeglass, selv om hun ikke har gigamugger:geip:

Trenger ikke å ha gigamugger for å være timeglass :w00t: Selv har jeg ikke så store mugger men er brei over rygg/skuldre, smalere rundt livet og rund over rævva - typisk timeglass.

Forstår ikke hvorfor det skal blandes inn så mange rare begreper på hvilken kroppsfasonger som finnes, det er jo noe som har oppstått etter at fedmebølgen skylte over oss. De fleste damer er timeglassfasong men mange av oss har samlet en del fett som har gjort oss tykkere og da ofte rundt midjen, eller eplefasong som det nå så kjekt heter. Noen er også pære eller linjal i sin originale fasong, men som sagt fettansamlinger har en tendens til å skjule din egentlige fasong.

Egentlig er det ikke så viktig å ha navn på den fasongen man har, det viktigste er at vi er fornøyd med den fasongen vi har.

LanoGakkGakk
30-01-11, 21:26
Jeg er veldig fornøyd med min fasong :)

Lillemy71
30-01-11, 21:28
Jeg er veldig fornøyd med min fasong :)

Så bra:p Og jeg er veldig fornøyd med min og spesielt nå som mer og mer av den begynner å vise gjennom fettet jeg har spart på i så mange år :lol:

Deanna
30-01-11, 21:30
Jeg synes eple er best. Da kan man være helt eplekake når man er sliten. Og eplekjekk på en god dag. Og så vil man alltid være et symbol på syndefallet. :trives:

LanoGakkGakk
30-01-11, 21:48
Jeg synes eple er best. Da kan man være helt eplekake når man er sliten. Og eplekjekk på en god dag. Og så vil man alltid være et symbol på syndefallet. :trives:

Jo men et eple er visstnok ikke nødvendigvis et eple lenger. Det kan også være et jordbær.... :confused:

nellie
30-01-11, 21:51
Da lager vi jordbærkake..

En gang i tiden var jeg et timeglass. Syntes det var veldig greit å forholde seg til.. Nå vet vel ingen hva jeg er lenger...

Deanna
30-01-11, 22:08
Jordbær. Fristelse. Same, same.

Gracella
30-01-11, 22:14
Trenger ikke å ha gigamugger for å være timeglass :w00t: Selv har jeg ikke så store mugger men er brei over rygg/skuldre, smalere rundt livet og rund over rævva - typisk timeglass.

Forstår ikke hvorfor det skal blandes inn så mange rare begreper på hvilken kroppsfasonger som finnes, det er jo noe som har oppstått etter at fedmebølgen skylte over oss. De fleste damer er timeglassfasong men mange av oss har samlet en del fett som har gjort oss tykkere og da ofte rundt midjen, eller eplefasong som det nå så kjekt heter. Noen er også pære eller linjal i sin originale fasong, men som sagt fettansamlinger har en tendens til å skjule din egentlige fasong.

Egentlig er det ikke så viktig å ha navn på den fasongen man har, det viktigste er at vi er fornøyd med den fasongen vi har.
Men det var nå dette med å få noen klestips for å se best mulig ut, da. Jeg er helt håpløs når det kommer til farger og klær og slikt.
Jeg ble vurdert til å være en "vår"-type en gang for et halvt liv siden... Selv om jeg liker best høstfarger og gjerne går for de. De lyse vårfargene klarer jeg ikke skille fra de "kalde" sommerfargene.
Å se om et plagg ser bra ut på meg er noe jeg til nød kan gjøre hvis jeg ser et bilde av meg selv. Å se meg i speilet er å helle bensin på fantasibålet mitt. Så for meg hadde det vært kjekt å få vite hva slags kroppsfasong jeg har slik at jeg kan slutte å kjøpe /gå i feil type klær.
Jeg synes jo at Miss Moneypenny on Viagra høres forlokkende ut, men jeg vet ikke om det er det som vil kle meg og min kroppstype (best). Og så har jeg en jobb som absolutt ikke lar seg kombinere med det antrekket, hehe. Arbeidsklær fra Tools er det det går i... Så det hadde vært greit å kunne være kvinne til det fulle på fritiden :w00t: og ikke :klovn:.... :goodluck:

Carisma
30-01-11, 22:47
Jeg skulle gjerne hatt "the shape of a sigarette" som Blur synger... :rolleyes:

Camomilla
30-01-11, 22:49
Men det var nå dette med å få noen klestips for å se best mulig ut, da. Jeg er helt håpløs når det kommer til farger og klær og slikt.
Jeg ble vurdert til å være en "vår"-type en gang for et halvt liv siden... Selv om jeg liker best høstfarger og gjerne går for de. De lyse vårfargene klarer jeg ikke skille fra de "kalde" sommerfargene.
Å se om et plagg ser bra ut på meg er noe jeg til nød kan gjøre hvis jeg ser et bilde av meg selv. Å se meg i speilet er å helle bensin på fantasibålet mitt. Så for meg hadde det vært kjekt å få vite hva slags kroppsfasong jeg har slik at jeg kan slutte å kjøpe /gå i feil type klær.
Jeg synes jo at Miss Moneypenny on Viagra høres forlokkende ut, men jeg vet ikke om det er det som vil kle meg og min kroppstype (best). Og så har jeg en jobb som absolutt ikke lar seg kombinere med det antrekket, hehe. Arbeidsklær fra Tools er det det går i... Så det hadde vært greit å kunne være kvinne til det fulle på fritiden :w00t: og ikke :klovn:.... :goodluck:

Jeg tror på å handle klær man syns er fine, tøffe og med farger man liker! Selv er jeg en mørk høst iflg fargeanalyse foretatt for årevis siden, men liker veldig godt litt kalde, mørke farger. Høstfargene får meg fort vekk til å se litt blass ut, mens hår og hud kler kontraster. Jeg er en rocka type, og liker alt fra litt grunge-aktig stil til goth-inspirert. Jeg forsøker å finne både rocka og kule klær med snitt jeg kler - man kjenner fort om et plagg føles bra å ha på - da føler man seg ofte fin og ikke minst avslappet.

Tror du ville hatt like stor nytte av en stilanalyse som en fargeanalyse - en stilanalyse vil (forhåpentligvis) gjøre det mye enklere for deg å shoppe i framtiden. For min egen del har jeg vært gjennom fryktelig mye som ikke er "meg" i det hele tatt, men som jeg har kledd meg i i forsøk på å se mer voksen ut. Det ble ikke særlig bra. Selv med mine 38 år føler jeg meg mest hjemme i dongeri, skjørt, kjoler og t-skjorter - gjerne med hodeskaller på :D Helst ultrafeminine plagg - gjerne litt kroppsnære, men med barske motiver. Men sånn er jeg, da :)

LanoGakkGakk
30-01-11, 23:07
Ikke for å fornærme, men jeg synes kanskje Gracella bruker litt tung sminke ;)

Luguber
31-01-11, 03:34

My point exactly.

Photobscura
31-01-11, 07:54
Ikke for å fornærme, men jeg synes kanskje Gracella bruker litt tung sminke ;)
Men det står jo til det blå håret hennes, da.

LanoGakkGakk
31-01-11, 10:04
Men det står jo til det blå håret hennes, da.

Ja, hun virker absolutt veldig stilrettet både på hår og sminke, så det er egentlig en overraskelse å høre at hun springer rundt i "tools" arbeidstøy hele dagen. :D

Gracella
31-01-11, 10:58
Ja, hun virker absolutt veldig stilrettet både på hår og sminke, så det er egentlig en overraskelse å høre at hun springer rundt i "tools" arbeidstøy hele dagen. :D
Ha, ha, ha, jeg har da fått meg blått og svart arbeidstøy som står både til hår og make-up :D

Rin
31-01-11, 11:12
Jau, kroppsfasongen min er det ikke mye tvil rundt, men det med medfølgende klestips - stort sett er det ting jeg har "funnet ut" helt på egenhånd, som at det (for pæreform) lønner seg å ikke gjemme overkroppen, og gjerne ha rette bukser eller jeans med litt bootcut (som er enda en utfordring, for en som aldri finner bukser som ikke er over 10 cm for lange...) - og så er det noen råd jeg glatt ignorerer, siden de ikke passer meg: Det at pærer bør ha sko med litt hæl, for eksempel. Jeg er slabbedask på min hals, og dessuten uvøren og tilbøyelig til å få betennelser i føttene, så... flate, sunne såler, takk. Om det er mindre kledelig får bare være. :p

Men farger synes jeg er vilt vanskelig. Jeg har "alltid" antatt ut fra det jeg leste at jeg var en sånn typisk nordisk type som skal ha lyse farger og i alle fall ikke kle seg i svart, uten at jeg brydde meg noe særlig om det, hehe. Men så begynte jeg å tenke over det, for jeg ser faktisk (sammenligningsvis) ganske bra ut med svart mot ansiktet, så nå har jeg lest meg til at jeg sannsynligvis er "kald og dus". (Jfr denne hjelpsomme bloggen (http://manet.blogg.no/1257892105_dus.html) :))

LanoGakkGakk
31-01-11, 11:26
..........Jeg er slabbedask på min hals

Jeg er også slabbedask, både på halsen og resten av kroppen ;)

Supera
31-01-11, 11:47
Det spørs hvem man spør, men de fleste definerer timeglass som stor byste, smal midje og store hofter. Altså at byste og hofte skal være ca like mange cm.

Lillemy71
31-01-11, 12:34
Det spørs hvem man spør, men de fleste definerer timeglass som stor byste, smal midje og store hofter. Altså at byste og hofte skal være ca like mange cm.

Det er de hos meg, men jeg har ikke gigamugger for det. Man kan være brei over ryggen/brystkassa uten at puppene i seg selv er så store slik som mange her definerer det. Har ei venninne som er linjal i formen, hu er som et strek men har allikevel gigamugger. Hu er ikke noe timeglass for det. og jeg vil heller ikke karakterisere henne som jordbær (som jo egentlig er en cone fasong og egentlig mannfolkfasong) for bakfra ser a ut som et strek.

Lillemy71
31-01-11, 12:45

Min erfaring er at slike fargeanalyser ikke alltid er så bra, for ofte kan man plukke farger fra de andre hovedgruppene også. Selv er jeg en typisk vinter, men kan godt ha en del av vårfargene.

Forstår at du gjerne vil kategorisere kroppsformen din for å enklere finne klær som kler deg, men det er vanskelig for vi er allikevel så individuelle innenfor den gitte formen. Jeg kan si om meg selv at jeg er et typisk timeglass (spesielt når jeg får vekk enda noen kilo), men jeg er i tillegg fryktelig brei over rygg/skuldre men har små pupper, dette gjør at jeg ikke kan bruke alle de typiske klestipsene til et timeglass. Som noen andre ovenfor foreslo er det kanskje en ide og spandere på seg en stilanalyse hos noen som virkelig kan det for å få alle de tipsene man trenger om hvordan fremheve/skjule diverse ting. Lykke til :p

LanoGakkGakk
31-01-11, 12:54
Ha, ha, ha, jeg har da fått meg blått og svart arbeidstøy som står både til hår og make-up :D

Jahh, da såhhh ;):)

Photobscura
31-01-11, 13:09
Men farger synes jeg er vilt vanskelig. Jeg har "alltid" antatt ut fra det jeg leste at jeg var en sånn typisk nordisk type som skal ha lyse farger og i alle fall ikke kle seg i svart, uten at jeg brydde meg noe særlig om det, hehe. Men så begynte jeg å tenke over det, for jeg ser faktisk (sammenligningsvis) ganske bra ut med svart mot ansiktet, så nå har jeg lest meg til at jeg sannsynligvis er "kald og dus". (Jfr denne hjelpsomme bloggen (http://manet.blogg.no/1257892105_dus.html) :))
Jeg er lys og kald, og guiden har helt rett i at jeg ikke kler særlig varme farger. F.eks varme lillafarger, det funker ikke lenger etter at jeg ble lys igjen, så det var noen klær som fikk fyken :o. Jeg kler grått mye bedre nå også. Men at jeg skal helst ha lyse og mellomtoner i klærne, og særlig ikke mørke farger opp mot ansiktet blåser jeg en lang marsj i. Jeg synes jeg ser dødsbra ut i svart fortsatt, og at det gir en fet kontrast til porselenshuden og det nesten hvite håret mitt :). Men jeg er jo så dramatisk av meg, atte :p.

Carisma
31-01-11, 20:26
Jeg fikk faktisk sånn fargeanalyse gratis ved en tilfeldighet da jeg gikk på ungdomskolen. Skulle bare sitte stille og rolig og vente på at mora mi ble ferdig på møte med demonstrasjon av det, men så trengte de en som var sommer. Så da ble jeg dratt opp på scenen, dandert full av tøystykker i riktige farger og sminka. Sånn bortsett fra at det var åttitallsminke har det fakitsk hjulpet mye både fargeguiden jeg fikk og tipsene generellt. :ja: Bortsett fra det med svart da, det gir jeg flass i......