marjusen
13-01-11, 21:20
Ingredienser:
2 ts kakao
2 ts nescafe espresso
30-40 gram usaltet smør
Cajennepepper og ingefær
Whiskey (Kan sløyfes)
2 ts søtning, jeg liker best splenda
2 eggeplommer
1 dl kremfløte som skal piskes til krem
Først setter du på vannkokern med 2 dl vann.
Smelt smøret i en kjele. Rør ut kakoen med 2 ss kaldt vann før dette helles over i smøret som du har smeltet. Tilsett cajenepepper etter hvor sterk du vil ha den. Godt med ganske mye her. Så tar du bittelitt ingefær.
Bland ut de 2 dl vann du hadde på vannkokern med 2 ts nescafe espresso. Så heller du denne kaffeblandingen over i kakoen. Nå kan du også event tilsette whiskeyn.
Stivpisk kremfløten til tjukk og god krem. Hell over dette til kakaoblandingen, men la det være igjen ca 2 SS som du skal ha på toppen etter den er ferdig.
Så tilsetter du det søte etter hvor søt du vil ha den, men 2 ts holder av splenda synes jeg. Da ble den perfekt:)
Så varmer du opp alt til kokepunktet og heller over i en kopp og tar på litt fløte igjen til slutt!!!!
Denne er heeelt nydelig. Smaker litt kaffesjokolade med sterk cajenepepper:D
Regna litt på karbsa og jeg kom fram til:
Kakao = 1
Smøret = 0,5
Fløte = 2,9
Egg = 1,5
Splenda = 0,5
Totalt 6,4. Her fikk jeg to kopper, så da er det 3,2 pr kopp. Denne metter VELDIG og funker fint som kveldskos :D
Marius
2 ts kakao
2 ts nescafe espresso
30-40 gram usaltet smør
Cajennepepper og ingefær
Whiskey (Kan sløyfes)
2 ts søtning, jeg liker best splenda
2 eggeplommer
1 dl kremfløte som skal piskes til krem
Først setter du på vannkokern med 2 dl vann.
Smelt smøret i en kjele. Rør ut kakoen med 2 ss kaldt vann før dette helles over i smøret som du har smeltet. Tilsett cajenepepper etter hvor sterk du vil ha den. Godt med ganske mye her. Så tar du bittelitt ingefær.
Bland ut de 2 dl vann du hadde på vannkokern med 2 ts nescafe espresso. Så heller du denne kaffeblandingen over i kakoen. Nå kan du også event tilsette whiskeyn.
Stivpisk kremfløten til tjukk og god krem. Hell over dette til kakaoblandingen, men la det være igjen ca 2 SS som du skal ha på toppen etter den er ferdig.
Så tilsetter du det søte etter hvor søt du vil ha den, men 2 ts holder av splenda synes jeg. Da ble den perfekt:)
Så varmer du opp alt til kokepunktet og heller over i en kopp og tar på litt fløte igjen til slutt!!!!
Denne er heeelt nydelig. Smaker litt kaffesjokolade med sterk cajenepepper:D
Regna litt på karbsa og jeg kom fram til:
Kakao = 1
Smøret = 0,5
Fløte = 2,9
Egg = 1,5
Splenda = 0,5
Totalt 6,4. Her fikk jeg to kopper, så da er det 3,2 pr kopp. Denne metter VELDIG og funker fint som kveldskos :D
Marius