View Full Version : PCOS og mat


MariaMagdalena
13-02-11, 15:33
heisann! jeg er ny her på forumet og har pco. har hatt det lenge, men har først nå valgt å gjøre noe med det gjennom å forbedre kostholdet....siden vekten flyger i taket!

men jeg lurer på om dere har noe erfaring med hvilken mat/ingredienser vi ikke tåler, eller tåler mindre enn andre da?

sliter veldig med å gå ned i vekt, så nå er jeg desperaaat etter å finne løsningen for meg:) håper dere har noen gode tips:)

Megvel
13-02-11, 19:40
Hei!
Jeg tror at du er inne på at karbohydrater annet en grønnsaker over jorden kan være et hot tips :D
En annen er soja - den roter med hormonene.
Stort sett så får PCOS-jentene en kroppslig revolusjon i ketolyse. Be ready to be rocked!!!

Kaija
13-02-11, 21:33
Jeg er ikke så erfaren med dette selv ennå, men kan i hvert fall underskrive på at soyamel IKKE er tingen for meg. Etter en runde matmufins med noe soyamel i, ble jeg hormonell som fy, hoven i kroppen, og puppene vokste og kjentes mensenømme og pyton, lenge før noen mens skulle være på vei. Håper ikke jeg har klusset for mye til med soyamelstuntet. Resten av muffinsene gikk i bosset, og melposen gikk samme veien. Aldri mer!

Jeg har PCOS. Her blir mensen mer regelmessig med lavkarbokost, i hvert fall. Og så synes jeg pms-greiene blir mindre plagsomme. I fjor klarte jeg å gå ned en god del, og det kjentes bra. Men også på lavkarbo virket det som at det skulle mer til for meg å gå ned, enn for andre uten PCOS, men med omtrent samme utgangspunkt ellers. Nå er jeg klar for å jobbe meg nedover enda noen kilo, og er innstilt på at det vil ta tid. Jeg er ganske ny på forumet, og prøver meg litt fram med hva som fungerer best, så denne tråden skal jeg følge med i.

MariaMagdalena
13-02-11, 21:39
okei, så ingen soyaprodukter. ellers så dytter jeg i meg brokkoli og blomkål eller salat hvis jeg absolutt skal spise grønnsaker. hadde tenkt å kutte ut det meste av grønnsakene for å få mer fortgang i vektnedgangen.....:)

MariaMagdalena
13-02-11, 21:47
oooj, d har jeg ikke tenkt over før, jeg baker jo mye av soyaproteinmelet....eller hva det nå heter, d som har ketolysemerket på seg...da sal jeg slutte å bruke det. men har også protein bakemiksen fra ketolyse, lurer på om det kan brukes?!

jeg skal også slutte med cavalier sjokoladen og lettbrusen, kjenner det på kroppen (eller samvittigheten) at det ikke er bra med for mye! kanskje en liten smak i helgene så jeg ikke går på veggen! :D

Megvel
14-02-11, 11:03
Husk at supermat som brokkoli har mikronæringsstoffer som hjelper på forbrenningen. Kun de som har veeeeldig mye å gå ned (Skaldemanns 50+ - gruppe) har godt av å kutte alle karbo i en periode. Ellers så bør man respektere sin brokkolikvast - helst med ekstra smør...

Husk tilskuddene, ikke gå uten minst en multivit pluss magnesium til kvelds.

MariaMagdalena
14-02-11, 14:27
joda brokkolien er god å ha :D
men skal prøve i et par uker (som skaldemann anbefaler) å gå på kjøttvogna, så kan brokkolien få komme inn i livet mitt igjenn:)
har vært sløv med vitaminer og sånt, men nå har jeg tatt meg skikkelig i nakken:)