View Full Version : Fiskekaker - jommen sa jeg fisk!
TrillTrall
18-02-11, 11:02
Måtte ha en matbit i farten i går og glad og fornøyd kjørte jeg i meg tre fiskekaker, varme fra ferskvaredisken. Først etterpå så jeg at det faktisk var innholdsdeklarasjon på "veielappen" og fikk bakoversveis - de inneholdt 23% - tjuetre! - fisk! Ikke så mye som en fjerdedel av "fiskekaka" var fisk! Ikke rart jeg gikk rundt og feis resten av dagen... :o
Men det skulle ikke vært lov å selge det som fiskekaker, det burde vært solgt som kaker av potetstivelse med litt fiskesmak... Sende en mail til Ica kanskje? :ja:
TrillTrall
18-02-11, 11:14
Her er innholdsdeklarasjonen forresten - korrekt gjengitt etter lappen:
hvitlaks 23%, surimi ((pacific whiting)) og/eller alaska pollock 95%, stabilisatorer (E420, E450), potetstivelse, myseprotein, ) 22% melk, vann, tapiokastivelse, rapsolje, eggehvite.
Noe snodig tegnsetting kan man trygt si... Har sendt mail til Ica og bedt om en forklaring. :D
Æsj da... også med DEN "billige" fisken da...her skal det spares på alle bauger og kanter!
Skjønner ikke det som står der,jeg!
Alaska pollock er jo en slags torsk, og hva er hvitlaks? Surimi er vel noe sånt som crabsticks......
Men om det er 95% fisk, hvordan kan det være 22% melk?
Alaska pollock er jo en slags torsk, og hva er hvitlaks? Surimi er vel noe sånt som crabsticks......
Det lurte jeg på også:D
Kanskje 95% av laksen er crabsticks og/eller pollock og at det er derfor den er hvit ... :rolleyes:
Kanskje 95% av laksen er crabsticks og/eller pollock og at det er derfor den er hvit ... :rolleyes:
Og så er det egentlig bare 5% laks?:p
Nei, for en håpløs innholdsfortegnelse. Håper hun får et vettugt svar for nå ble jeg alvorlig nysgjerrig!:spent:
Finnes heldigvis fiskekaker med mer fisk i.. Men er ikke så mye å skryte av de heller:p
Nei, hjemmelagde er best! :ja:
... men det er jo synd det ikke skal gå an å få kjøpt skikkelige fiskekaker da :cool:
TrillTrall
18-02-11, 15:22
Jeg antok at 95% av fisken i kakene var alaska pollock, men det er sannelig ikke godt å si! Det kan jo ikke være 23% fisk + 95% fisk + 22% melk + div annet?! Det blir jo et innhold på nærmere 150%!
TrillTrall
18-02-11, 15:28
Fikk svar fra Ica, men jeg ble ikke mye klokere av det:
Hei!
Takk for at du henvendte deg til oss.
Vi holder, på med en forenkling av ingredienslisten, som vil gjøre det lettere å forstå alle prosentandelene. Vi har nemlig ønsket å være veldig nøyaktige når vi har merket dette, mens det for kunder tvert imot har blitt oppfattet altfor vanskelig.
Surimi er en "fiskemasse" som til sammen inneholder 95% fisk. Denne står da deklarert inni mellom alt det andre.
Altså inneholder fiskekakene antagelig max. 44% fisk ettersom denne fiskemassen (høres helt jævlig ut....) står som nr. 2 på ingredienslista. Kanskje? Tror jeg holder meg til annet fra ferskvaredisken heretter, det var i grunnen lite fiskekonsistens på dem også... Synd, for varme fiskekaker er faktisk veldig godt å mumse. :)
Okei!:p
De skal ha for kjapt svar, men det hadde jo vært fint å bli litt klokere også!
Svaret var jo nesten like tåkelagt som innholdsfortegnelsen!;)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.