Jeg må bare dele for de som ikke fikk med seg posten min i et annet innlegg...
Fastelavensbolleoppskriften kommer fra Nannah og finnes her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35134) (mitt innlegg med bilde! og litt mer info ligger som innlegg et stykke ned), vaniljekremen kommer fra og finnes her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38776).
Ser ut som og smaker som vanlige fastelavensboller. Takk Nannah og Cillesnuppa! Helga er berget ;)
Lurer på om jeg klarer å la være å spise de to siste... sambo BØR vel få smake... eller... skal jo lage nye til helga... ;)
Nam! Disse skal lages.
Men brukte du like mye gelatin i kremen som til vaniljetoppene? De er jo ganske stive da så tenkte kanskje halvparten av gelatinen holder?
Nam! Disse skal lages.
Men brukte du like mye gelatin i kremen som til vaniljetoppene? De er jo ganske stive da så tenkte kanskje halvparten av gelatinen holder?
Stemmer det - godt sett! Jeg brukte bare en plate gelatin - men det ble fremdeles ganske stivt. Jeg skal prøve uten neste gang - for jeg tror kremen blir stiv nok uten gelatin :)
Husk å doble vaniljekrem-oppskriften hvis du skal ha til hele "sukkerbrød" oppskriften (om du er like glad i vaniljekrem som meg :p)
Jeg er VELDIG glad i vaniljekrem :D Tror kanskje jeg prøver uten jeg også. Gleder meg :D
Noen som har regna ut hvor mange karber det er i disse bollene???
Nope - ikke enda. Skal gjøre det etterpå om ikke andre har lyst ;)
Stønn!! Nå er jeg mett og kvalm. Spiste en av disse bollene/muffinsene med masse krem. Skikkelig mektig.
Lagde vaniljekremen uten gelatin og satte den kaldt. Den ble helt stiv så jeg pisket den sammen med lettpisket fløte :)
Det var veldig godt da :)
Lagde disse igår jeg og... Kjempegodt :))
3egg ca 1 gram karbo (0.3 gram karbo pr egg)
Søtstoff etter smak, viktig å smake på deigen!!
(Bruk det du liker best. Jeg veksler mellom flytende
Natren og sukrin)
2 dl creme fraishe 3.2 gram karbo
1/2 dl smeltet smør 0.5 gram karbo
50 g mandelmel 4 gram karbo
30 g kokosmel 1.2 gram karbo
2 ts bakepulver 2 gram karbo
1 ss fiberhusk lr pofiber 0 gram karbo
litt vaniljedråper
Totalt 11.9 gram karbo på grunnoppskriften. Avhengig av antall muffins da - jeg fikk 9 muffins i store former, så 1.32 gram karbo pr muffins.
(dobbel porsjon, burde være nok til en grunnoppskrift)
4 eggeplommer 0.8 gram karbo
4 ss sukrin
1 ts vaniljepulver, evt essens
2 dl fløte 5.8 gram karbo
100 gram smør 1 gram karbo (jeg har brukt litt mindre smør i ca 60 gram kanskje totalt)
7.6 gram karbo på vaniljekremen, 0,84 på 9 muffins.
Totalt ca 2.2 gram karbo pr muffins med vaniljekrem med 9 muffins. :)
Nå har jeg nettopp trykket i meg en til :D Tok bittelitt Lerums syltetøy uten tilsatt sukker på også. Nam!
Nå har jeg nettopp trykket i meg en til :D Tok bittelitt Lerums syltetøy uten tilsatt sukker på også. Nam!
Jeg er så positivt overrasket over hvor gode disse ble... skal bruke grunnoppskriften i bløtkake ved anledning også - og lage varianter av muffinsene. Prøvde med litt kakao og grovhakket mørk sjokolade og det ble kjempegodt!
Til og med sambo synes disse var gode - og han spiser ikke mye sukkerting til vanlig - men dette likte han faktisk. Tror det var vaniljekremen som slo best an ;)
Tror du det går an å ha vaniljekremen inni muffinsene mens de stekes? Sånn som i vanlige muffins. Jeg skal også lage bløtkakebunn av grunnoppskriften. Den må være super til det. Mange bruker jo sukkerbrød som bunn i ostekake også så det går jo an å bruke denne til det og :)
Tror du det går an å ha vaniljekremen inni muffinsene mens de stekes? Sånn som i vanlige muffins. Jeg skal også lage bløtkakebunn av grunnoppskriften. Den må være super til det. Mange bruker jo sukkerbrød som bunn i ostekake også så det går jo an å bruke denne til det og :)
Jeg ville ikke hatt vaniljekremen inni mens de stekes - da tror jeg noe kommer til å skjære seg :) Kanskje man kan fylle muffinsene med blåbær før steking... hmmm... hørtes godt ut ;)