View Full Version : Konsekvensen av et karbo-måltid


RAGNA
09-03-05, 13:55
Jeg skal ut på restaurant fredag. Restauranten er ganske spesiell, den har kun en 6-retters meny som varierer fra dag til dag. Det er hovedrett, apetittvekkere, forretter og desserter. Vet at en del av maten er kjøtt, fisk, fugl og ost, men det er også nydelig tilberedte poteter og spennende sauser.

Aner jo ikke hva det er i alt dette, men sikkert masse karbohydrat dersom jeg smaker på alt.

Så kommer det store spørsmålet: Dersom jeg velger å smake på alt (noe som skal være den kulinariske opplevelsen!:D ): hva vil da skje med vekten? Kan den finne på å sprette opp flere kilo bare pga noen timers utskeielse med karbohydrat, eller vil vekten bare stagnere til jeg kommer i ketose igjen?

Noen som vet? Tipper noen andre som går på ketolysekuren også har sprukket og gitt seg hen til karbohydratene, enten planlagt eller helt spontant. Hvordan reagerte kroppen?:rolleyes:

Anne
09-03-05, 14:07
Det er nok litt individuelt hvordan man reagerer, men du går nok ut av ketose for noen dager. Kanskje får du også litt ketose hodepine på nytt. Tviler på om du spretter opp så mye, men kan hende du samler litt vann et par dager....Kjør heller på med litt ekstra trim både før og etter (neste dag:D )så du kvitter deg fort med glukoselageret igjen.

Når du har sagt ja til en sånn invitasjon, så må du gjøre det beste ut av det. Spis det du mener du selv vil spise. Og begrens event poteter/ris og brød....Kan hende får dere brød til noe og det an du pent la gå forbi uten kommentar i så fall. Eller ta til deg en bit og la den ligge på sidetallerken under hele måltidet. Ingen tenker over det.

Ingen reagerer på om du lar noe være igjen på tallerken av det du ikke skal ha heller.

Håper du koser deg i kveld....Gjør det beste ut av det og ikke snakk for mye om at du egentlig ikke kan spise det eller det....Bare la vær å gjøre det.:)

Summer
09-03-05, 14:28
Signerer Annes innlegg jeg. :)

Kooose deg masse! Det hres deilig ut! :ja:

Daizy
09-03-05, 15:03
Etter at jeg begynte på atkins har jeg vært i diverse situasjoner hvor det har vært svært vanskelig å få i seg få karbohydrater. Sist nå var middagsbesøk hos en irakisk familie (som kan dårlig norsk, ergo det nytter ikke å forklare lavkarbo inntaket mitt) hvor det ble servert diverse risretter. Jeg spiste litt, stagnerte i vekt, men gikk ikke ut av ketose :)

Men det må være individuelt hvordan man regaerer slik som Anne sier, for jeg har spist små stykker bløtekake, 1/2 freia dark sjokolade ++ (ikke samtidig) uten å gå ut av ketose! Jeg er vel en av de heldige som tåler mye. Det eneste som skjer med meg når jeg er litt 'uforsiktig' er at vektnedgangen min stanser opp...

Mine 'unnskyldninger' til ukjente/bekjente er at jeg ikke tåler ris så godt, er forsiktig med sukker osv... Fungerer det :)

Aline
09-03-05, 15:13
enig med de over her! spis det som ser godt ut. men begrens brød som serveres ved siden av :) og kanskje ikke spise masse is, men som regel er det ikke masse is og poteter og ris på sånne gourmet-steder :) ;)

kos deg masse!!
:klem:

magdalena
09-03-05, 15:40
:ja: Kos deg,og velg maten med omhu.Man trenger jo ikke å spise alt heller hvis det serveres flere retter:)

Nille
09-03-05, 23:33
Veldig mye snakk om "inn" og "ut" av ketose her...... Må innrømme at jeg ikke helt skjønner at det er OK å spise/drikke ditt eller datt fordi om stix'en fremdeles ble lilla !

Har man ikke utslag på stix'en er man IKKE i ketose, det regner jeg med at alle vet :p

MEN husk også på at om dere fremdeles får utslag på stix etter å ha spist karbohydrater eller drukket alkohol, vil ikke det dermed si at det brennes kroppsfett !! Det viser bare at dere har ketoner i urinen.

Jeg tror jeg har posta denne linken 100 ganger, og jeg gjør det gjerne 100 ganger til jeg. Les & lær !!!

*mase* *mase* *mase*

Alt du har ønsket å vite om ketose (http://forum.lavkarbo.no/diskusjon2092.html)

magdalena
10-03-05, 00:08
Men det er bare bra du orker å gjøre det,Nille,for altfor mange er bare opptatt av den sticksen og tror at bare den betyr noe.Var jo selv også, veldig opphengt,men nå-heldigvis avslappet forhold til den.Det var faktisk pes og tisse på den pinnen 5 ganger om dagen,for en hungret sånn etter lilla farge på den:o

Nille
10-03-05, 20:57
:klem: Magdalena :klem:

....da er jo ikke maset forgjeves da !! :o

Elisabet
11-03-05, 12:52
Ragna: Ha en koselig kveld på restaurant da. Kose deg med maten. Å lykke til med karbohydratene:p

Helg er det også for meg. Kose meg med litt Tab og baconcrisp jeg:p Men ikke før i morgen da.:cool:

Thula
11-03-05, 13:00
Spent på å høre resultatet :)

RAGNA
29-03-05, 08:52
Spent på å høre resultatet :)

Det gikk slett ikke så ille, skjønner du! :p
Rett nr. 1 var sjøkreps
Rett nr. 2 var skrei
Rett nr. 3 var andebryst
Rett nr. 4 var osteanretning
Rett nr. 5 var bringebærsorbet
Rett nr. 6 var hvit sjokolademousse

Alt var forsåvidt greit. Alle middagsrettene ble servert med linser og grønnsaker, og det var bare en halv potet med andebrystet. Pasta og ris var helt fraværende, men det var ulike sauser til da. De dessertene var vel ikke helt i tråd med å være i ketose, men pytt.... da ble det atskillig verre med påskemarsipanen jeg skeia ut med i påska.... :rolleyes:

boble
29-03-05, 09:46
QUOTE =ragna
Veldig sant!! Men du er ikke alene,trøst deg med det!:)

da ble det atskillig verre med påskemarsipanen jeg skeia ut med i påska.... :rolleyes:

Anne
29-03-05, 09:50
Ja, påskemarsipan er så som så...men nå er påska over dere..og vi er i gang igjen, med friskt mot:D

boble
29-03-05, 09:56
ÅHH..ser det ble noe sitat-krøll,der Får ikke dreisen på det der.
Sorry!
Vennlig hilsen it-håpløs!

Muskat
29-03-05, 10:26
Så den viktigste konsekvensen var at du hadde en flott dag, et deilig måltid og koste deg bare verre med en helt spesiell matopplevelse? Høres ut som det var verdt det...

:)
Muskat