View Full Version : 6 kg! (opp ...)


Maggen
14-03-11, 17:33
Det var med glede og begistring jeg skulle tråkke på vekta for første gang på en lang stund. Siden vekten min har vært ødelagt en stund, har jeg ikke veid meg.
Trodde jeg hadde vært flink og spist etter boka. Men fikk et relativt sjokk da jeg så nåla...
Noen som har hatt samme erfaring? Begynner å lure på om jeg må kutte helt ned på alle karber en periode og bare spise fett og proteiner?
Har jo gått mye i rømme, smør, fet fisk, avokado,fløte, salater og kjøtt..
Eller om man faktisk må gå rundt litt sulten for å kunne gå ned i vekt?
Må vel kunne nevnes at jeg har jobbet mye i det siste og vært ganske stresset i kroppen. Altså hatt høyt adrenalin-nivå. Men har fått betablokkere av legen, så hjertet og kroppen roer seg litt ned.

Blir bare så oppgitt, når man prøver så hardt og så er det ingen resultater.
Ikke på målbåndet heller..magen står pip ut...:eek:

Noen som har noen innspill, trøstende ord er også fint:p
Gah!

camryn
14-03-11, 17:38
Siden vekten min har vært ødelagt en stund, har jeg ikke veid meg.

Ny vekt? Nytt batteri? Tipper det ligger der eg.

Aline
14-03-11, 17:42
En :klem: skal du få!
Stress kan helt klart spille inn.

Ser du noe ende på jobbstresset? Skal du ned mye?
Jeg gikk veldig sakte ned de første syv ukene. Nå har jeg hatt en ukes "pause" pga reise. Jeg kunne klart unngått pausen, men valgte å skeie ut. Vet ikke ennå hvor mye det har å si for nedgangen fremover.

Jeg har heller ikke merket noe minking i cm, men jeg regner med at jeg trenger litt tilpasningstid for å finne min matmengde. Jeg merker at jeg spiser meg for mett til middag. Så mett at det er ubehagelig. Samt at jeg ikke egentlig har rukket å bli sulten når det er middagstid.

Jeg er litt for vant til mitt tidligere måltidsmønster ;)

Vet ikke om dette hjalp så mye...

Det finnes også endel såkalte partystoppere. Matvarer du burde utelukke fra dietten en stund, for å se om det løsner. Melk og kunstig søtning er to av de :)

Hvor lenge er det siden sist vekta virket?

Fredrikke07
14-03-11, 17:42
Har du oversikt over hvordan sammensetningen på måltidene dine er i forhold til karbo, protein og fett? Kan jo ligge noe der..eller at det blir for mange kalorier totalt, noe som var mitt problem da jeg fulgte retning med mye fett.

Håper det er noe galt med vekta;), det hadde vært det beste!
Men merker du noen forskjell på hvordan klærne sitter da?

IKJ
14-03-11, 18:08
Kan det være noen bivirkning på tabelettene du har fått? Eller så kan det rett og slett være vann og muskler, jeg blir veldig hoven og pløsete i de periodene jeg jobber mye, men med mange tunge løft kjenner jeg at musklene blir sterkere. Eller så kan det være eggløsning, mens ol... Det med ny vekt kan jo også være en årsak. Kansje til og med en blanding av alt;) Rart er det, men det finnes nå en årsak til det meste, fortsett kosten og vei og måle på nytt om en uke eller to;) da har det nok løsnet;)

Maggen
14-03-11, 18:13
Takk for gode svar og innspill:)
Jeg har nok spist litt for mye kunstig søtning. Når man er stresset så blir man jo litt forsluken på søte-ting.. Bør nok holde meg helt fra det, og det går sikkert bra det.
Ellers så har jeg ikke merket noe på klærne, rent bortsett fra at de er enda strammere..;)
Ikke har jeg hatt energi til å trene noe heller. Når man står opp kl 0500 hver dag og har en stressende jobb, er ikke akkurat energinivået skyhøyt etter jobb..
Er veldig glad i grønsaker, mulig jeg har spist for mye av det..
Jeg veier ikke maten, så mistenker at jeg muligens har spist for mye av noe.

Håper jo at vekta går ned da. Om jeg så må kutte ned til beinet..:cool:

Maggen
14-03-11, 18:16
Kan det være noen bivirkning på tabelettene du har fått? Eller så kan det rett og slett være vann og muskler, jeg blir veldig hoven og pløsete i de periodene jeg jobber mye, men med mange tunge løft kjenner jeg at musklene blir sterkere. Eller så kan det være eggløsning, mens ol... Det med ny vekt kan jo også være en årsak. Kansje til og med en blanding av alt;) Rart er det, men det finnes nå en årsak til det meste, fortsett kosten og vei og måle på nytt om en uke eller to;) da har det nok løsnet;)

Er nok ikke tablettene. Veide meg før jeg fikk dem av legen.. Er nok heller en bivirkning av at jeg har sittet for mye rolig i det siste.. Vært så sliten og fæl. Men tenkte å ta meg en uke fri nå og slappe av litt. Mulig det løsner da.. Og at jeg er veldig streng med kosten. Man får kanskje tåle litt sult.
Takk for svar;)

ada-emilie
14-03-11, 18:18
Kan du ikke legge inn det du spiser på diett.no noen dager og se hvordan fordelingen og kaloriene er? Du kan om det ikke gir deg en aha-opplevelse unngå melkeprodukter noen uker og se om noe løsner da. Om du har en stressende jobb mister du kanskje litt oversikt over hva du spiser og spiser litt ufornuftig av og til også? Håper du får det lettere fremover.

Maggen
14-03-11, 18:27
Kan du ikke legge inn det du spiser på diett.no noen dager og se hvordan fordelingen og kaloriene er? Du kan om det ikke gir deg en aha-opplevelse unngå melkeprodukter noen uker og se om noe løsner da. Om du har en stressende jobb mister du kanskje litt oversikt over hva du spiser og spiser litt ufornuftig av og til også? Håper du får det lettere fremover.

Jo takk, kan prøve meg på diett.no. Nå har jeg fått mange gode svar. Følte meg faktisk ikke så verst nå alikevel:p

bevaremegvel
14-03-11, 19:01
jeg ser du skriver at du har lagt på deg før du begynner med Betablokkere. men det kan fort bli noen kilo til når du begynner på Betablokkerene. Jeg la på meg tre kilo på ett par uker med Betablokkere :mad:

Sluttet med dem og gikk rett ned igjen. BT medisiner er ofte med å øke vekten. De gir både søtsug og litt nedsatt stoffskifte :(

Maggen
14-03-11, 19:30
jeg ser du skriver at du har lagt på deg før du begynner med Betablokkere. men det kan fort bli noen kilo til når du begynner på Betablokkerene. Jeg la på meg tre kilo på ett par uker med Betablokkere :mad:

Sluttet med dem og gikk rett ned igjen. BT medisiner er ofte med å øke vekten. De gir både søtsug og litt nedsatt stoffskifte :(

Ja, det har jeg lest om. Så dumt da..håper ikke det skjer,, Men det er visst forskjellige typer betablokkere, som ikke gir vektoppgang? Jeg må ta medisin også fordi jeg har ujevn hjerterytme.
Men merker at adrenalin-nivået mitt er mye bedre nå etter at jeg har begynt på dem. Og som legen sa, så kan også høyt adrenalin over lengre tid hemme vektnedgang..
Så får vel bare prøve meg litt frem da. Være ekstra forsiktig med hva jeg inntar av mat..:cool:

bevaremegvel
14-03-11, 19:42
Ja, det har jeg lest om. Så dumt da..håper ikke det skjer,, Men det er visst forskjellige typer betablokkere, som ikke gir vektoppgang? Jeg må ta medisin også fordi jeg har ujevn hjerterytme.
Men merker at adrenalin-nivået mitt er mye bedre nå etter at jeg har begynt på dem. Og som legen sa, så kan også høyt adrenalin over lengre tid hemme vektnedgang..
Så får vel bare prøve meg litt frem da. Være ekstra forsiktig med hva jeg inntar av mat..:cool:

ja må man så må man :o håper det går bra, det er jo forskjell fra person til person :)

IKJ
14-03-11, 19:42
Lykke til uansett! ;)

Maggen
14-03-11, 20:36
Lykke til uansett! ;)

Tusen takk:) Jeg skal stå på videre, hjalp dette her:)

Nicpins
14-03-11, 22:40
jeg ser du skriver at du har lagt på deg før du begynner med Betablokkere. men det kan fort bli noen kilo til når du begynner på Betablokkerene. Jeg la på meg tre kilo på ett par uker med Betablokkere :mad:


Jepp, kjent bivirkning dessverre :ja:

Jeg må ta medisin også fordi jeg har ujevn hjerterytme.


Jeg har også det. Medfødt. Eller...HADDE det, rettere sagt. Har vært plaget hele livet UNNTATT de siste fire årene på lavkarbo. :D
Lavkarbokosthold har tydeligvis stabilisert dette hos meg, jeg merker ikke noe til det lenger.

Ingen av legene eller kardiologen skjønner hvorfor, men sånn er det. YEAY Lavkarbo!

langaard
14-03-11, 22:50
Alle klokker og vekter skal tilbakestilles siste helga i mars:D

Aline
15-03-11, 10:01
Alle klokker og vekter skal tilbakestilles siste helga i mars:D

:heia:

Lilleslem
15-03-11, 10:23
Det var med glede og begistring jeg skulle tråkke på vekta for første gang på en lang stund. Siden vekten min har vært ødelagt en stund, har jeg ikke veid meg.
Trodde jeg hadde vært flink og spist etter boka. Men fikk et relativt sjokk da jeg så nåla...
Noen som har hatt samme erfaring? Begynner å lure på om jeg må kutte helt ned på alle karber en periode og bare spise fett og proteiner?
Har jo gått mye i rømme, smør, fet fisk, avokado,fløte, salater og kjøtt..
Eller om man faktisk må gå rundt litt sulten for å kunne gå ned i vekt?
Må vel kunne nevnes at jeg har jobbet mye i det siste og vært ganske stresset i kroppen. Altså hatt høyt adrenalin-nivå. Men har fått betablokkere av legen, så hjertet og kroppen roer seg litt ned.

Blir bare så oppgitt, når man prøver så hardt og så er det ingen resultater.
Ikke på målbåndet heller..magen står pip ut...:eek:

Noen som har noen innspill, trøstende ord er også fint:p
Gah!Hei! Jeg stod stille og leste boka til Skaldeman. Fant at jeg måtte kutte ut mer av karbohydrater som i bær og tomater. Etter jeg fulgte Skaldeman skjedde det noe. Nå går jeg ned 0,5 kg. per uke! Ikke gi deg! Prøv mer, er mitt lille råd. Det er vært å prøve. Andre kan spise hva de vil, men noen av oss legger på oss når karbohydratene vandrer forbi

Photobscura
15-03-11, 10:39
Holder en knapp på ny vekt, samt at, som det sies om betablokkere her kan hindre vektnedgang. Dette fordi de faktisk senker stoffskiftet ...! :o Har en svoger som fikk betablokkere fordi han hadde for høyt stoffskfite, og han lag på seg FORT! For fort faktisk, nå har han for lavt stoffskifte, og må gå på levaxin. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok bedt om en 2. opinion!

otika
15-03-11, 11:04
Holder en knapp på ny vekt, samt at, som det sies om betablokkere her kan hindre vektnedgang. Dette fordi de faktisk senker stoffskiftet ...! :o Har en svoger som fikk betablokkere fordi han hadde for høyt stoffskfite, og han lag på seg FORT! For fort faktisk, nå har han for lavt stoffskifte, og må gå på levaxin. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok bedt om en 2. opinion!
Samme skjedde med meg :mad: gikk ned 10 kilo på 2 uker,var så dårlig at jeg ble lagt inn,og de satte meg på betablokker og noe annen medisin,resultatet var 10 kilo opp +++++ de neste månedene. Jeg var jo kjempe happy når vekta raste men formen var så dårlig at jeg ikke hadde noen glede av den (lå halvdau på sofan i 8 uker )

Nå har jeg for lavt stoffskifte,men ingen plager eller ujevn hjerterytme,takket være lavkarbo :D

TrillTrall
15-03-11, 11:48
Alle klokker og vekter skal tilbakestilles siste helga i mars:D

Bortsett fra at klokka ikke skal tilbakestilles, men stilles en time fram... ;) Alltid en time mot årets sommer vet du, det vil si en time fram nå på våren og en time tilbake på høsten.

langaard
15-03-11, 11:54
Bortsett fra at klokka ikke skal tilbakestilles, men stilles en time fram... ;) Alltid en time mot årets sommer vet du, det vil si en time fram nå på våren og en time tilbake på høsten.
Ooops:) Da er det bare vekta da:D

Kira71
15-03-11, 13:10
Det var med glede og begistring jeg skulle tråkke på vekta for første gang på en lang stund. Siden vekten min har vært ødelagt en stund, har jeg ikke veid meg.
Trodde jeg hadde vært flink og spist etter boka. Men fikk et relativt sjokk da jeg så nåla...
Noen som har hatt samme erfaring? Begynner å lure på om jeg må kutte helt ned på alle karber en periode og bare spise fett og proteiner?
Har jo gått mye i rømme, smør, fet fisk, avokado,fløte, salater og kjøtt..
Eller om man faktisk må gå rundt litt sulten for å kunne gå ned i vekt?
Må vel kunne nevnes at jeg har jobbet mye i det siste og vært ganske stresset i kroppen. Altså hatt høyt adrenalin-nivå. Men har fått betablokkere av legen, så hjertet og kroppen roer seg litt ned.

Blir bare så oppgitt, når man prøver så hardt og så er det ingen resultater.
Ikke på målbåndet heller..magen står pip ut...:eek:

Noen som har noen innspill, trøstende ord er også fint:p
Gah! Hvor lenge er det snakk om siden du veide deg sist da? Er det en ny vekt nå, eller er det den gamle som er blitt fixet?

tuttle
15-03-11, 13:45
Syns virkelig ikke du skal gi opp!
Det er jo så mye som kan gjøre at man går opp, selv om man er flink og spiser riktig.
Stress påvirker en veldig, i de periodene jeg er veldig stressa går jeg ikke ned noe, heller opp :mad:
Medisinene kan gjøre at du går litt opp, evt at vekta står stille. Det er kjedelig, men må man gå på medisiner, så må man ... (Har gått på diverse medisiner selv opp igjennom årene) Men kanskje du kan slutte med dem etter ei stund på lavkarbomat? :D Mange som opplever det, har jeg skjønt! (Hurra!!)

Ellers så er min erfaring at magen blir stor av kunstig søtning og av for mye fiber :( Jeg kan bare spise små mengder kunstig søtstoff, og må koke alle grønnsaker o.l for at magen min skal klare å fordøye fiberne. Gjør jeg ikke det blir den som en ballong ...

Du skal jo IKKE være nødt til å skjære til beinet for å gå ned på lavkarbo da! Syns det er en god regel å spise når man er sulten, og gi seg når man er mett :) Passer meg utmerket, iallfall, selv om det innimellom kan bli bittelitt mer mat enn akkurat til jeg er mett ;) Er jo så mye godt man kan spise på lavkarbo!
Har lagt inn dagsmenyene mine på diett.no jeg også, sånn som det har blitt foreslått her, og jeg har fått meg noen a-ha-opplevelser! Så det er verdt å prøve, om du ikke har gjort det alt :)

Uansett, jeg heier på deg :heia: Lykke til!!

Tomsverden
15-03-11, 17:10
Dessverre er det noen som må telle kcal selv om de spiser lavkarbo...

tuttle
15-03-11, 21:55
Det er så ... Men etter at jeg hadde spist meg god og mett i går, hadde jeg fortsatt ikke spist mer enn 1500kcal i løpet av dagen. Og det å gå sulten er sjelden en god måte å komme seg ned i vekt på. (Jeg har prøvd ...) Det gjør det jo mye lettere å sprekke også.

Håper du finner ut hva som virker best for deg, Maggen! :)

Maggen
16-03-11, 07:39
Tusen takk for mange hyggelige og oppløftende svar.
Skal prøve ut litt av hvert nå, og skal absolutt ikke gi opp. Heller sette inn et ekstra gir!
Flott med så mange tilbakemeldinger:)
:D

Nicpins
16-03-11, 09:32
Jeg mener fortsatt at du bør prøve på lengre sikt ut om ketogent kosthold kan fikse hjerterymeforstyrrelsene dine uten betablokkere altså. Som sagt har jeg hatt dette hele livet, men vært helt symptomfri de siste fire årene på lavkarbo :D Derfor har jeg bestemt meg for lavkarbo for resten av livet. (I mitt tilfelle er det klaffen på venstre forkammer som ikke stenger skikkelig.) Kardiologen min ANER ikke hvorfor, men lavkarbo funker ihvertfall på meg. Av kosttilskudd tar jeg kalium og kalsium, Vit A+D+E, og magnesium om kvelden, i tilfelle det har noe å si, jeg vet ikke.

:)

Maggen
16-03-11, 12:58
Jeg mener fortsatt at du bør prøve på lengre sikt ut om ketogent kosthold kan fikse hjerterymeforstyrrelsene dine uten betablokkere altså. Som sagt har jeg hatt dette hele livet, men vært helt symptomfri de siste fire årene på lavkarbo :D Derfor har jeg bestemt meg for lavkarbo for resten av livet. (I mitt tilfelle er det klaffen på venstre forkammer som ikke stenger skikkelig.) Kardiologen min ANER ikke hvorfor, men lavkarbo funker ihvertfall på meg. Av kosttilskudd tar jeg kalium og kalsium, Vit A+D+E, og magnesium om kvelden, i tilfelle det har noe å si, jeg vet ikke.

:)
Ja, skal prøve det det. Får bare komme meg inn på riktig spor igjen vedrørende kosten. Så kanskje hjertet roer seg etterhvert.
Det er målet:)