View Full Version : Hvilken tittel er best?


janmesi
16-03-11, 10:16
Tjena godtfolk - nå sitter vi i redaksjonsmøte med boken "LCHF for tjejer" som skal oversettes til norsk. Hvilken tittel synes dere funker best?

1)Lavkarbo for damer
2)Lavkarbo for jenter
3)Lavkarbo for henne
4)Lavkarbo for kvinner

Boken er en litt "snill" LCHF-bok, vi kommer nok til å fronte den med lavkarbo siden oppskriftene er ganske Middelhavsorientert.

Input wanted!

mvh Jan
jan@lillemaane.no

Charlott
16-03-11, 10:18
3 likte jeg best :) "lavkarbo for henne" :D

Fedonisten
16-03-11, 10:33
Lavkarbo for henne!

Rin
16-03-11, 10:41
Jeg merker jeg bare blir skeptisk av kjønnsmerking av en kokebok. :o

Ildern
16-03-11, 10:46
3 likte jeg best :) "lavkarbo for henne" :D

Enig :)

Kozemor
16-03-11, 12:12
Jeg merker jeg bare blir skeptisk av kjønnsmerking av en kokebok. :o

Slår meg på denne

Cassiopeia
16-03-11, 12:31
Jeg merker jeg bare blir skeptisk av kjønnsmerking av en kokebok. :o

/me too...
Men nå er det et ørlite kvinneoverskudd her til lands, så kvinner er "folk flest"

Så jeg foreslår rett og slett

Lavkarbo for folk flest

Kanutten
16-03-11, 12:32
Men når boka i utgangspunktet heter "LCHF for tjejer" så blir det jo heller ikke rett å kalle den "LCHF for for folk flest"?

ThereseA
16-03-11, 12:34
går for 3 jeg :)

nellie
16-03-11, 12:39
Kommer helt ann på hvilken aldersgruppe målgruppen er.. Synes "Lavkarbo for henne" høres veldig damete ut, så det appellerer kanskje ikke mest til de yngste jentene.. "Lavkarbo for jentene" hadde jeg heller gått for, for det appellerer liksom både til de unge og til de litt eldre som vil være unge;)

Huldr
16-03-11, 12:47
Jeg merker jeg bare blir skeptisk av kjønnsmerking av en kokebok. :oEnig.

Men hvis det må til, så er jeg enig med Nellie:

Kommer helt ann på hvilken aldersgruppe målgruppen er.. Synes "Lavkarbo for henne" høres veldig damete ut, så det appellerer kanskje ikke mest til de yngste jentene.. "Lavkarbo for jentene" hadde jeg heller gått for, for det appellerer liksom både til de unge og til de litt eldre som vil være unge;)Hehe, så sant så sant :p

"For henne" høres jålete og damete ut synes jeg ...

Men hvorfor ikke heller få frem hva som er annerledes med den? At den er for kvinner sier ikke meg så mye, betyr det at LCHF ellers er for menn det da?
Jeg ville heller fått med på forsiden at det er middelhavsmat, f eks.

Kanutten
16-03-11, 12:50
Det finnes jo kokebøker dedikert menn, så hvorfor ikke til damer?
Men jeg synes det skal stå "jenter" og ikke "jentene", dvs nr 2.

nellie
16-03-11, 12:52
Mente det da:o

LenaBeatrice
16-03-11, 13:07
Helt klart lavkarbo for jenter! det tiltaler meg mest
Passer også best med originaltittelen.

Er vi ikke litt jenter allesammen da, uansett alder? ;)

Kiwi-girl
16-03-11, 13:20
Lavkarbo for jenter;)

janmesi
17-03-11, 09:50
Tusen takk for alle innspill - jeg tror det står mellom

Lavkarbo for jentene
eller
Lavkarbo for henne


Boken har mer "middelhavsmat" - derfor mener det svenske forlaget det er en bok for "tjejer". Jeg er litt enig.

Lavkarbo for folk flest er en glimrende tittel - vi har en bok i emming på det.

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Vi tar mer enn gjerne imot kommentarer, tips, kritikk, ros osv. Ring meg 93009922 (mob) eller send meg en mail.

Beste hilsen Jan

ada-emilie
17-03-11, 12:27
Lavkarbo for jenter høres mer useriøst ut enn lavkarbo for kvinner. Det siste gir mer troverdighet og tyngde som om det ligger vitenskapelig forskning bak innholdet i boka. Men, hey, hva vet vel jeg om innholdet i boka? Jeg ville aldri lest en bok med ordet jenter, damer eller henne i denne forbindelse.

nellie
17-03-11, 13:23
Tror ikke det er så mange på type 18-30 år som føler seg som kvinner.. Kvinne appellerer hvertfall overhodet ikke til meg:) Da er du voksen og moden, liksom:p

Charlott
17-03-11, 14:24
Tror ikke det er så mange på type 18-30 år som føler seg som kvinner.. Kvinne appellerer hvertfall overhodet ikke til meg:) Da er du voksen og moden, liksom:p
Glise... jeg er straks 44 år og misliker også "kvinne", det høres så stivt og unaturlig ut, langtfra voksen nok til å være der enda :p

nellie
17-03-11, 14:30
Det høres veldig voksent ut..

Jeg står fast på at "jenter" på en måte appellerer til de fleste. Alle fra 18 til 84 vil vel være jenter:D

Jabba
17-03-11, 16:02
Lavkarbo for jenter!

ada-emilie
17-03-11, 16:08
Tror ikke det er så mange på type 18-30 år som føler seg som kvinner.. Kvinne appellerer hvertfall overhodet ikke til meg:) Da er du voksen og moden, liksom:pJa, jeg vet, men jeg vil lese en bok av en moden person:) Om jeg var 16 derimot ville det ikke vært like interessant. Men jeg hadde tenkt at det var seriøst i det minste. Ikke bare overfladisk som ukebladkunnskap.

Huldr
17-03-11, 16:19
Jeg tenker sånn at langt de fleste som spiser lavkarbo, i alle fall i Norge, er kvinner/jenter.

Så det blir liksom litt unaturlig å kalle en bok "lavkarbo for jenter/kvinner/damer/henne" i den sammenhengen. Hvordan kan man gjette at det betyr middelhavsmat liksom? Er det mer jentete? Kanskje det er det sett fra en manns ståsted, men det er jo meningen at det er kvinner som skal kjøpe boka?

Jeg ville assosiert det mer med en vinkling mot kvinners hormonbilde og utfordringer i så måte hvis jeg hadde sett denne tittelen i bokhandelen. Hadde ikke gjettet at den inneholdt middelhavsmat ...

Men "lavkarbo for jenter" er den mest muntre og lettbeinte tittelen synes jeg, som gir minst assosiasjoner til at det handler om kjønnsbestemte ting (og så ville jeg sterkt anbefale å ha en undertittel som gir mer informasjon om hva den inneholder) :)

nellie
17-03-11, 16:20
Ja, jeg vet, men jeg vil lese en bok av en moden person:) Om jeg var 16 derimot ville det ikke vært like interessant. Men jeg hadde tenkt at det var seriøst i det minste. Ikke bare overfladisk som ukebladkunnskap.

Det er vanskelig når det er sånn en vid målgruppe:)

Charlott
17-03-11, 16:22
Det er vanskelig når det er sånn en vid målgruppe:)
Synes det er veldig greit med en litt "munter/uhøytidlig" tittel på en kokebok som skal favne flere aldersgrupper :ja:

ada-emilie
17-03-11, 16:46
Jeg ser at TS skriver at det er en lett bok. Og da passer det nok best med jenter og ikke kvinner.

Anne
17-03-11, 17:12
Jeg syns omtalen jenter er mer aldersnøytralt enn kvinner...:) og litt mer "i tiden":)

Gracella
17-03-11, 17:29
Hva med "Feminin lavkarbo"??

Nei, denne var litt vanskelig... Jeg er over 40 og ville nok ikke bladd i en bok "for jenter", samtidig som jeg er enig i at "Lavkarbo for henne" høres litt mer høytidelig eller "damete" ut og vil nok ikke appellere til de yngste.

Frøkengiraldriopp
17-03-11, 17:29
/me too...
Men nå er det et ørlite kvinneoverskudd her til lands, så kvinner er "folk flest"

Så jeg foreslår rett og slett

Lavkarbo for folk flest

Det stemmer faktisk ikke:) i år er det for første gang flere menn enn kvinner her i landet - men bortsett fra det så er jeg enig:)http://mobil.tv2.no/nyhetene/innenriks/naa-er-det-flere-menn-enn-kvinner-i-norge-3440096.html

Brimstone
17-03-11, 20:13
Synes den burde hete Lavkarbo for Girlsa jeg :p

Kanutten
17-03-11, 20:13
Lavkarbo for det sterke kjønn! :lol:

Kanutten
17-03-11, 20:15
Lavkarbo for "females" ♥??

MH87
17-03-11, 20:58
Lavkarbo for jenter (ikke jentene!) :)

Ildern
17-03-11, 20:58
Lavkarbo for det sterke kjønn! :lol:

Beste forslag hittil! :D

senorita
17-03-11, 21:25
direkte oversatt er jo tjejer jenter.. så da burde det jo bli lavkarbo for jenter... syns jeg..

Selv syns jeg kvinner høres bedre ut, selv om jeg ikke sier kvinne om meg selv så.. Jeg vet ikke, jeg syns kjønn i tittelen er snålt, hehe.. Man spiser nå vel samme uansett kjønn..

Kula
17-03-11, 22:28
Glise... jeg er straks 44 år og misliker også "kvinne", det høres så stivt og unaturlig ut, langtfra voksen nok til å være der enda :p






hmm... kvinne er et av de flotteste ordene jeg vet om.

Når det gjelder disse kjønnsbestemmende ordene går de i par:

Jente/gutt
Dame/herre
Kvinne/mann

Mange bruker feilaktig paret dame/mann. Ordet herre er sjelden brukt, derfor er det interessant at noen mener at ordet kvinne er stivt og høytidelig, mens ordet dame ikke gir denne assosiasjonen. Språk er interessant!

Jeg ville ha valgt "Lavkarbo for kvinner"


-

Carisma
17-03-11, 22:43
"... for henne" høres ut som man prøver å selge en intimsåpe... :o

"... for jenter" gir assosiasjoner til boka Jentemat, som faktisk var den boka som fikk meg til å bli nysgjerrig på dette med reduksjon av karbohydrater i sin tid. Så mao et navn med tradisjoner! :ja:

Treningsfrik
19-03-11, 10:49
Jeg synes "Lavkarbo for kvinner" er best. Men "Lavkarbo for henne" klinger greit det også.

Timiane
21-03-11, 12:54
Lavkarbo for henne.
Det synes jeg er mest passende.

Når blir boken utgitt på norsk?

Manina
24-03-11, 17:52
For meg blir det enten "Lavkarbo for jenter" (og ikke "jentene") eller "Lavkarbo for henne" som klinger best. Men jeg har på følelsen at det er snakk om en "lettvariant" av lavkarbo, så jeg aner noen kompromisser her.

Tidl. medlem
27-03-11, 22:00
Likte begrepet "feminin lavkarbo" DEN boka kunne jeg kjøpt. Ville ALDRI kjøpt en av bøkene med de andre titlene av flere grunner. For det første min politiske holdning til likestilling. Jeg mener det er unødvendig å henvende seg kun til ett kjønn. Ved å bruke feminin så sier det noe om HVEM dere vil nå tak i uten å ekskludere noen.

Ellers så synes jeg det meste er bedre viss en sier hvem først og hva etterpå og har så få ord som mulig i tittelen.

Kan og ta en kort analyse av hva JEG konnoterer ved de ulike titlene.

1)Lavkarbo for damer
Denne boka er for damer over 50 år. Ser for meg noen damer med stort smil og med grått krøllete hår. Inneholder oppskrifter på kjøttkaker og koteletter.

2)Lavkarbo for jenter
Denne boka er for ungdommer og henvender seg til jenter under 25 år. Inneholder oppskrifter på lavkarbokaker, pizza, lasagne og tapas. Gjerne til venninnekvelder etc.

3)Lavkarbo for henne
Konnoterer det samme som 2), men alle oppskriftene er for en person. Henne er for meg bare en person. Det er heller ikke meg. JEG har ingen "henne" følelse ovenfor meg selv. Jeg kan se på meg selv som "kvinne", "dame" og "jente", men ikke henne.

4)Lavkarbo for kvinner
De i mellomsiktet. Omfatter de som ønsker å være 30. Gjerne i småbarnsfasen.

Antoinette6
27-03-11, 22:51
Lavkarbo for jentene !

Kula
28-03-11, 10:16
Jeg mener det er unødvendig å henvende seg kun til ett kjønn.





Ja, jeg har også alltid reagert på at BH-reklamer, spørsmål om amming, gynekologer og menopausale temaer henvender seg bare til ett kjønn. Skikkelig politisk ukorrekt.


-

Tidl. medlem
28-03-11, 22:42
Ja, jeg har også alltid reagert på at BH-reklamer, spørsmål om amming, gynekologer og menopausale temaer henvender seg bare til ett kjønn. Skikkelig politisk ukorrekt.


-

Mulig det ikke er slik i DITT liv, men i mitt så kan mennesker spise det samme uavhengig av kjønn (lavkarbo for kvinner), etnisitet (lavkarbo for negre), klasse (lavkarbo for rike), rualitet (lavkarbo for bygdefolk) og alder (lavkarbo for deg mellom 50 og 52 år).

JEG ser INGEN grunn til å skape forskjeller eller forskjellsbehandle mennesker etter disse eller andre kategorier med unntak av om det er høyst nødvendig. Ei heller å klassifisere uten at det er nødvendig.

Det er ikke noe problem å få til god markedsføring mot en gruppe uten å ekskludere en annen. Derfor ser ikke JEG noen grunn til å ikke gjøre dette.

Å si en er feminist er forøvrig så politisk ukorrekt en kan få det. Det er alltid noen som skal kritisere eller komme med teite sammenligninger. Gjør DU det samme om noen sier de kjemper mot diskriminering, jobber for sosial utgjevning mellom fattige og rike, eller ønsker å gi de på bygda like gode muligheter som dem i byen?

JA det er noen forskjeller mellom ulike kategorier mennesker, men hvorfor gjøre de større enn de er? Hvorfor ekskludere?!

Kula
29-03-11, 10:47
Lille Måne forlag (som betaler regningen) ser jo tydeligvis en god grunn til å ekskludere den mannlige delen av befolkningen i Norge med denne utgivelsen. Jeg ser ikke noe galt eller diskriminerende med det. Kvinner og menn har litt forskjellige innfallsvinkler og preferanser når det gjelder for eksempel kosthold. Kvinner og menn er i det store og hele litt forskjellige, det er ikke noe galt å ta hensyn til det.

Her snakker vi selvsagt i generelle vendinger. Man kan finne utallige eksempler på unntak.


-

janmesi
03-04-11, 19:18
Tusen takk for all interesse :-)


Hva med
Lavkarbo for henne
Middelhavsmat for jenter


hmmm ...

Jentenes lavkarbo
Middelhavsmat for folk flest


hjelp - nå blir selv jeg i tvil her ...



Skal lese forslagene og kommentarene deres en gang til.

Jan

janmesi
03-04-11, 19:22
Lavkarbo for henne.
Det synes jeg er mest passende.

Når blir boken utgitt på norsk?

Boken kommer senest 1/7 kanskje litt før - først skal vi lansere Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt, så har vi to kokebøker som vi helst vil slippe litt før - tidligst juni måned.

Her er den svenske utgaven av LCHF for tjejer
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412119

(Tusen takk for bidraget.)

Kanutten
03-04-11, 19:26
Tusen takk for all interesse :-)


Hva med
Lavkarbo for henne
Middelhavsmat for jenter


hmmm ...

Jentenes lavkarbo
Middelhavsmat for folk flest


hjelp - nå blir selv jeg i tvil her ...



Skal lese forslagene og kommentarene deres en gang til.

Jan

Når du blandet inn "middelhavsmat" synes jeg jenter blir feil..

Jeg forbinder ikke middelhavet med jenter...

"middelshavsmat for nordiske senoritas!" :lol:

Kanutten
03-04-11, 19:29
Har jo lest at middelhavsmaten er kåret til den beste maten man kan spise..

Hva med "Lavkarbomat fra middelhavet"?

janmesi
03-04-11, 19:32
Eller lavkarbo fra middelhavet?

Det er mange gode og glupe betraktninger her.

LAVKARBO FRA MIDDELHAVET
Deilige retter for folk flest

så kan vi kanskje ha med i en undertittel/ e.l. at den har litt ekstra appell for jenter.

Dette må vi snakke om på redaksjonsmøte i morgen.

Tusen takk alle sammen - ha en fortsatt fin søndag (skal lese kommentarene i morgne også)


Jan

Kanutten
03-04-11, 19:38
Eller lavkarbo fra middelhavet?

Det er mange gode og glupe betraktninger her.

LAVKARBO FRA MIDDELHAVET
Deilige retter for folk flest

så kan vi kanskje ha med i en undertittel/ e.l. at den har litt ekstra appell for jenter.

Dette må vi snakke om på redaksjonsmøte i morgen.

Tusen takk alle sammen - ha en fortsatt fin søndag (skal lese kommentarene i morgne også)


Jan
LAVKARBO FRA MIDDELHAVET
Deilige retter for folk flest

Hørtes perfekt ut! Bortsett fra at "Folk flest" kanskje kan utelates??

Kanutten
03-04-11, 19:41
Lavkarbomat ala Middelhav