View Full Version : Hjemmelaget iskrem


Muskat
11-03-05, 20:13
Jeg har nettopp vært ute og kjøpt en iskremmaskin - impuls etter mange års planlegging - den var på salg og sto der og ropte på meg når jeg endelig kom fram til kroken den hadde gjemt seg i - og nå ligger elementet i fryseren og fryser.

MEN da er spørsmålet: har noen gode oppskrifter på hjemmelaget iskrem? Jeg fant en her på området, krem og eggeplommer og sjokolade. Jeg fant også en rekke andre steder: http://www.lowcarb.ca/recipes/rrecipe011.html Likevel lurer jeg fremdeles på om noen har en spesial variant som de liker spesielt godt og har lyst til å dele. Noe som er garantert vellykket, altså.

Muskat, som ENDELIG har iskremmaskin

Nille
11-03-05, 21:20
Om du går på avansert søk, skriver "iskrem" i boksen og spesifiserer oppskrifter og at du vil ha "poster" og ikke tråder, så får du iallefall minst 4 oppskrifter på deilig iskrem :sikle:

Iset
11-03-05, 22:02
Jeg har lagt ut en her som er HELSIKES god!! Har laget en ny variant av den og, nå minnet du meg på at jeg må legge ut den og!! :D

Muskat
13-03-05, 11:23
Iset, jeg laget en variant av din (tror jeg): tre eggeplommer, 3 dl kremfløte, frøene fra en vaniljestang, fruktose til det smakte (men må huske å ha mer søtning enn jeg tror er nødvendig, det smaker mindre søtt når kaldt). Pisket søtningen inn i eggeplommene, blandet alt, helte det i iskremmaskina (husk at den må være i gang, det fryser fort!) og fikk en passelig porsjon til to, som spiste den med varm 86% sjokoladekrem og friske bringebær.

Det gikk veldig fort å lage denne porsjonen i en iskremmaskin, og jeg gleder meg til å lage mer. Jeg har ikke spist skikkelig iskrem på LENGE, og ja, jeg har savnet det.

Muskat

Muskat
15-03-05, 09:16
Det store iskremprosjektet fortsetter, nå med god støtte fra tenåringsgutten. Gårsdagens is var med bringebærsmak.

3 egg i hurtigmikseren
søtning til det er for søtt; blandes i eggene og smak til
3 dl kremfløte
2 dl bringebær

Miks egg og søtning, bland i kremfløte og bringebær. Husk å smake til søtstoffet, den ferdige blandingen skal være litt søtere enn du egentlig vil at isen skal være. Hell opp i iskremmaskina mens den er i gang. Spis når frosset.

Jeg fikk et problem med denne - jeg brukte frosne bringebær. Jeg trodde det var greit og at isen ville fryse til kjapt og greit, men den frøs ALT for fort, før den ble blandet. Neste gang bruker jeg en blanding som i alle fall er helt tinet, kanskje til og med i romtemperatur. Men det vi klarte å skrape ut av skåla smakte helt fantastisk, og tenåringsgutten brukte kvelden til å skrape løs flere biter av isen etter hvert som det tinte i skåla.

Albertine
15-03-05, 09:35
Hva med oss som ikke har iskremmaskin? Hvordan lager vi iskrem?

Muskat
15-03-05, 19:45
Dere pisker eggedosis av eggene og søtningen og fløtekrem av fløten og blander smakstilsetningen inni, putter det hele i en boks, har boksen i fryseren og løper inn til fryseren med jevne mellomrom for å røre i boksen slik at isen ikke fryser med iskrystaller, men som en jevn krem.

NAM! - men etter noe lenger tid.
Muskat

Muskat
18-03-05, 11:56
Iskremprosjektet fortsetter, til tross for at bryteren til iskremmaskina gikk under et mislykket eksperiment med kaffeis. Tenåringsgutten, som mener at hvis noe kan gjøres for hånd er det bedre, insisterte på å fortsette eksperimentene. Så i går sto han og rørte for hånd i frysebollen, og når sant skal sies: det gikk mye bedre enn med maskinen! Så nå altså: trim først, spis is siden!

Bananisen - som da selvsagt ikke er så voldsomt lavkarbo, men i alle fall redusert:
1 stor banan
0,75 dl fløte
1,75 dl melk
25 g fruktose

Alt blandes i hurtigmikser
hell opp i fryseskålen
rør rundt, gjerne med en plast/silikon stekespade for å ta godt rundt kantene.

Dette blir deilig og jevn bananis, så god at tenåringsgutten like gjerne lagde en porsjon til for seg selv, frøs ned halvparten til senere og koste seg med resten.

Muskat

Elisabet
18-03-05, 12:08
Nam. Det hørtes kjempedeilig ut. Tror jeg skal forsøke å lage jeg også:p

Siljevanilje
25-10-06, 12:46
Siljes amazing sjokolade-kaffe-vanilje smak iskrem

3 eggeplommer
1 kartong med fløte
3 sticks med splenda

1 sjokoladeplate 70% hakket i små biter
1 ts instant kaffe
1/3 ts med vanilje frø

pisk plommene med søtning. i en annen bolle pisker du fløte til nesten stiv. mønsteret etter pisken skal gå relativt fort vekk.

så blander du de to blandingene, vender de forsiktig inn. tilsett så hakket sjokolade, kaffepulver og vaniljer pulver.

siden jeg har iskremmaskin så heiv jeg isen oppi etter at den var skrudd på.

og var absolutt helt nydelig... mmmm

Hyper
25-10-06, 17:14
Siljes amazing sjokolade-kaffe-vanilje smak iskrem

3 eggeplommer
1 kartong med fløte
3 sticks med splenda

1 sjokoladeplate 70% hakket i små biter
1 ts instant kaffe
1/3 ts med vanilje frø

pisk plommene med søtning. i en annen bolle pisker du fløte til nesten stiv. mønsteret etter pisken skal gå relativt fort vekk.

så blander du de to blandingene, vender de forsiktig inn. tilsett så hakket sjokolade, kaffepulver og vaniljer pulver.

siden jeg har iskremmaskin så heiv jeg isen oppi etter at den var skrudd på.

og var absolutt helt nydelig... mmmm


Åh, namm!!...
Erlend og jeg får fryseboks av mamma og pappa til jul om vi vil...
For øyeblikket har vi bare en sånn liten en på toppen av kjøleskapet..
Ikke plass til noenting:(...

Men når vi får ny fryse!!
oooh, hellige iskrem:p

Ole Brumm
04-11-06, 10:03
Da skal jeg ut å handle inn til is :D
Selv om det er litt "feil" årstid.
Håper prosjektet blir vellykket, takk for oppskrifter alle sammen :)

Camz
23-03-09, 10:36
Mmmmm, dette hørtes jammen fantastisk ut :D:D Får løpe ut å kjøpe meg en iskremmaskin :p

Cornelia
10-08-09, 08:39
Jeg lagde iskrem med Mascarpone ost og macademianøtter igår - kjempegodt. Hadde i det vanlige - egg og fløte i tillegg. Også stevia.

Huskatt
07-03-11, 12:58
Åh, mange flotte oppskriter på yndlingsretten min! Men, er det noen som har regnet ut hvor mange karber det er i? :)