View Full Version : Aceton-ånde hos barn


EirinBK
31-03-11, 21:12
Har en gutt på 3, spiser vanlig mat (høykarbo). Han har altså aceton ånde og jeg lurer på hvorfor??
Noen som vet?

nellie
31-03-11, 21:15
Snuppa mi får den alltid når hun er syk med feber og halsbetennelse. Mamma kaller det for lukten av sykdom..

Også kommer den i perioder hvor hun er småspist. Da er det nok ketose.

utolmodig
31-03-11, 21:19
Snuppa mi får den alltid når hun er syk med feber og halsbetennelse. Mamma kaller det for lukten av sykdom..



Samme med mine barn:ja:

nellie
31-03-11, 21:20
Tror kanskje det er halsbetennelsen som gjør det?

utolmodig
31-03-11, 21:44
vet ikke, men det er så typisk, at da kommer feberen og hes stemme og etterhvert hoste ..'Lukten av sykdom' var en god betegnelse!:)

EirinBK
01-04-11, 08:13
Gutten min har denne ånden stort sett hele tiden. ser ikke ut som han har noe sykdom på gang heller.
grusom lukt av en liten barnemunn. hjelper ikke å pusse tenner engang...

sigboh
01-04-11, 08:16
Er det ikke slik at aceton ånde kan være et tegn på diabetes? Mener å huske vi lærte det på skolen en gang

bevaremegvel
01-04-11, 10:36
Gutten min har denne ånden stort sett hele tiden. ser ikke ut som han har noe sykdom på gang heller.
grusom lukt av en liten barnemunn. hjelper ikke å pusse tenner engang...
det hadde jeg fått sjekket opp litt om det var min gutt.
Det kan være noe som har satt seg i de små hullene en har i mandlene, eller det kan også være noe med tennene.
Jeg antar blodsukkeret er ok siden han ikke har sykdomstegn?
Uansett så skal ikke en treåring gå rundt med acetonånde.

Kitt
01-04-11, 11:59
Broren min luktet sånn da han var liten når han var sulten!
Og det luktet ille! :eek:
Selv en aldri så hengiven storesøster måtte melde pass og sørge for at han fikk noe å spise i stede for kos!

Men som det blir sagt her, aceton- ånde kan faktisk være tegn på diabetes, så få sjekket blodsukkeret hans så fort som mulig. Barn kan kompensere for sykdom svært lenge før det brått blir svært ille!

Kan seff være noe så enkelt som pusspropper på mandlene, da!;)

EirinBK
01-04-11, 19:05
ser ut som det er noen tenner på vei, de bakerste jekslene. men skal bestille time hos lege på mandag for å få undersøkt det.

Impulsiw
01-04-11, 21:08
Jeg har også hørt at det kan være tegn på diabetes.

Min sønn hadde sånn ånde når han var 4 dager gammel. Han tømte ikke puppen skikkelig og til slutt sov han hele tiden og det luktet aceton fra munnen hans...noe sykepleieren nektet på! :mad:

Da vi endelig fikk veid han hadde han gått ned over 600 gram :eek: Da fikk de fart på seg gitt... !:mad:

Kan hende ha spiser litt lite hvis han er dårlig og da får den ånden...

Håper det går bra hos legen :)

Zalah
03-04-11, 08:58
Hadde et barn i barnehagen hos meg for noen år siden. Han "tygget/sugde" maten med tungen, og resultatet var at han skjøv noe av maten opp i bihulenrommene når han tygde. Disse "matrestene" ble liggende å lukte veldig vondt, og han måtte til legen for å fjerne dem. Etter det forsvant lukten helt. Kan det være noe sånt? Luktet litt acetonaktig, søtt og ubehagelig.

rava
03-04-11, 14:36
Min erfaring er at ungen får sånn ånde når det er lenge siden de har spist. Altså når de har tom mage...

Men det kan og være et tegn på diabetes, men da er ånden sterk og etter det jeg har hørt "ikke til å ta feil av"

nellie
03-04-11, 14:39
Når det er fordi at de ikke har spist på en stund så er det vel ren og skjær ketose:)

ruslepølsa
05-04-11, 11:55
Min elste sønn(4 år) får noen aceton ånde når han er VELDIG aktiv (mye løping ut og i barnehagen) og han er heller ikke veldig storspist av seg.
Han er ikke liten av vekst men ganske tynn. Får i seg 3-5 skiver (med smør og pålegg) + middag,frukt og youghurt daglig men har en Veldig sterk forbrenning(heldiggrisen). Snakket med lengen om det og det var helt naturlig.

Bee
05-04-11, 12:34
Acetonånde kan også være et symptom på væskemangel, så om du har et barn som ikke er så flink til å drikke, så kan det være en årsak.

EirinBK
05-04-11, 21:29
de siste dagene når jeg har skulle "forske" litt ekstra på denne ånden hans for å se om det er sammenheng på når den er der og ikke så har han den ikke.. men har faktisk vært litt flinkere å spise de siste par dagene, igår fikk jeg faktisk "lurt" i han lavkarbo-kveldsmat (bonus) ellers går det dessverre i altfor mye brød og gryn og melk..

ruslepølsa
06-04-11, 12:02
de siste dagene når jeg har skulle "forske" litt ekstra på denne ånden hans for å se om det er sammenheng på når den er der og ikke så har han den ikke.. men har faktisk vært litt flinkere å spise de siste par dagene, igår fikk jeg faktisk "lurt" i han lavkarbo-kveldsmat (bonus) ellers går det dessverre i altfor mye brød og gryn og melk..

For barn som skal vokse seg store og sterke er ikke karbo dumt.
Barn trenger fet og karbo og proteiner for å vokse seg store og sterke.

Impulsiw
06-04-11, 12:37
Her strides de lærde ;)

paprika
29-04-11, 13:21
Få sjekket i forhold til diabetes snarest! Ikke vent på en time om tre uker. Det kan godt være at det ikke er diabetes, men acetonånde er et av kardinalsymptomene på diabetes, og jo lenger man venter med å finne ut av det, jo mer ødelagt kan nyrene bli. Ring og bestill en hastetime eller dra på legevakta. Dersom du har ketosticks hjemme, kan du ta en urinprøve. Dersom den slår positivt ut, er det virkelig bare til å komme seg av gårde!

- Sykepleieren

Kitt
29-04-11, 15:56
Slapp av, Paprika. Tråden er en måned gammel, så legetimen er sikkert forlengst overstått!;)