View Full Version : Urinstixene


Julie H
14-03-05, 22:04
Hei!

Noen her som har prøvd/bruker urinstixene? Er det et greit hjelpemiddel? Funker det?

Mvh

Julie

mofe
14-03-05, 22:05
Mener du sticks for å måle ketoner i urinen, også kalt ketostix? :)

Velkommen forresten!

Og hvis det er de du mener - så funker det jo det, for å se om du er i ketose eller ei :)

Julie H
14-03-05, 22:07
Jepp! Tusen takk for et lynraskt svar ;)

Er forresten melk "ok" å drikke? Eller er juice bedre? Fant ikke noe om dette i boka.

Julie

Skorpia
14-03-05, 22:07
Hei!

Noen her som har prøvd/bruker urinstixene? Er det et greit hjelpemiddel? Funker det?

Mvh

Julie
Ja da de funker ,så lenge du ikke får noen som er gamle fra noen du kjenner eller noe.
De har nemlig en viss levetid. Så kjøp dem på apoteket.

Skorpia
14-03-05, 22:16
Melk eller juice er vel ikke akkurat mat for oss på lavkarbo nei.

Prøv heller vann eller farris, -
Melk er nok litt bedre enn juice men du vil aldri klalre å holde ketosen med det som daglige drikkevarer.

Juice har uansett så mye sukker at det er ikke å anbefale. Ta deg heller en kopp kaffe med en dasj fløte. Tell katbohydratene med andre ord.

Julie H
14-03-05, 22:25
Ok, takk for svar. Trodde Meierienes juice var ok, står jo "100% naturlig" på den, men det er kanskje bare tull?

mofe
14-03-05, 22:28
Ok, takk for svar. Trodde Meierienes juice var ok, står jo "100% naturlig" på den, men det er kanskje bare tull?

les alltid på varene når du kjøper :) om det ikke står noe, ikke kjøp dem :)

Torkil
15-03-05, 20:07
Ok, takk for svar. Trodde Meierienes juice var ok, står jo "100% naturlig" på den, men det er kanskje bare tull?

Hei
Ketolysekuren basere eg på kostindusert ketose. Dvs en diett der du spiser maks 15 gram karbohydrat pr dag +/- . Du må regne alle karbohydrater med også fra aldri så naturlig juice. Jeg kan anbefale deg å enten kjøpe boken eller studere eldre innlegg i dette forum, kuren er enkel å gjennomføre, når man først har forstått prinsippene.
:D Torkil Andersen

Amica
15-03-05, 20:14
Må man innta max 15 Karbohydrater for å være i Ketose? Hvor mye mer kan der være?
Og hva koster de urinstixene?

Har lyst å teste, bare for å se..For NOE skjer i kroppen, og 2.6 kg var så mye på 4 dager liksom..:confused:

Nille
15-03-05, 21:28
De fleste på Atkins spiser minst 20 karber til dagen og er i ketose. Jeg og mange andre spiser godt opp mot 30-40 karber til dagen og er fremdeles i ketose... Kommer jeg over 40 er jeg ute.... Det er veldig individuelt tror jeg. Nå er jeg på vei over i livsvarig vedlikehold (igjen) og er på vei ut av ketose - merker av og til at sultfølelsen kommer. Det er faktisk en grei følelse. Minner meg på å spise, - noe jeg har lett for å glemme !

:D

LilNoor
16-03-05, 19:19
Hei Julie, velkommen til forumet.

Poenget med Ketolysekuren er at man kommer inn i ketose, som er en form for energiforbruk, hvor kroppen bruker fettet, og ikke sukkeret (karbohydrater) å få mesteparten av energien fra. Men, siden det er enklere for kroppen å få energi fra karbohydrater, så griper den først til det, før fettet blir forbrent. Derfor må man ha lavt med karbohydrater i maten, slik at når de er oppbrukt, kroppen kvitter seg med fettet. Vi har alle et karbohydrat lager i kroppen vår, og dette blir brukt opp de første 4 ukene, mens kroppen justerer seg til å forbrenne fett.

Etter de første fire ukene, kall det en slags induksjon, lignende til Atkins, kan man langsomt øke innholdet av karbohydrater hvis man føler behov for det. Men, da bruker man stix'ene for å sjekke om man fortsatt er i ketose. Hvis du faller ut av ketose, så må man senke mengden med karbohydrater i maten. Noen kan spise "mye" andre mindre. Det kan gjøre det lettere å variere kosten litt seinere.

For å få en ide om hva du kan spise, kan du jo ta en titt på dagboken min. Jeg fulgte nøye med de første ukene på hva jeg spiste, slik at jeg viste sånn ca. hvor mye karber jeg fikk i meg om dagen.

Den informasjonen du finner her er ikke komplett i det hele tatt, så jeg anbefaler sterkt å kjøpe boken til Torkil, da du får mer konkrete svar om hva du kan og kan ikke spise, plus den har litt oppskrifter og slikt, som er kjekt å ha. :)

Diva
16-03-05, 19:45
Nå har jeg vært i ketose noen dager, den ligger på den midterste ( ++ ).

Men ennå kjenner jeg sultfølelsen, spesielt mellom frokost og lunsj.

mofe
16-03-05, 19:47
Nå har jeg vært i ketose noen dager, den ligger på den midterste ( ++ ).

Men ennå kjenner jeg sultfølelsen, spesielt mellom frokost og lunsj.

Hm.. spiser du stor nok frokost? :) Hvor lang tid går det mellom frokost og lunsj? :)

Diva
16-03-05, 19:50
Hm.. spiser du stor nok frokost? :) Hvor lang tid går det mellom frokost og lunsj? :)

Jeg spiser som regel 2 egg med salat og evt bacon, frokosten spiser ca kl 0800.
Lunsjen spiser jeg i 11-tiden.
Men det kan jo ha med at jeg ikke er vant til å spise frokost og lunsj? Før jeg begynte på dette, ble jeg ihjelsulten 1 time etter hvis jeg spiste frokost...kan jo være den "følelsen" som sitter igjen?

Amica
16-03-05, 20:09
Ingen som vet hva dem koster stixene? :)

LilNoor
16-03-05, 20:11
I begynnelsen var jeg også litt sulten i løpet av morgenen, men det gav seg etter noen dager. Prøv om du kan å spise ett egg til, det gjør ofte forskjellen for meg. :)

Hos www.ketloyse.no koster stix'ene 69,- per pakke. Kan tenke meg de er rundt samme prisen på apoteket.

Diva
16-03-05, 20:14
Tror jeg betalte ca 70,- for stixene på apoteket.

Amica
16-03-05, 20:22
Ah, takk :) :p

mofe
17-03-05, 01:29
Jeg spiser som regel 2 egg med salat og evt bacon, frokosten spiser ca kl 0800.
Lunsjen spiser jeg i 11-tiden.
Men det kan jo ha med at jeg ikke er vant til å spise frokost og lunsj? Før jeg begynte på dette, ble jeg ihjelsulten 1 time etter hvis jeg spiste frokost...kan jo være den "følelsen" som sitter igjen?

Prøv å spis litt større frokost, og se om det hjelper :) Og drikk godt med vann til - gjerne en halv liter :)

Hva har du i salaten da? For det er jo stoooor forskjell med en salat som det kun er issalat i (ingen næring) - og en salat med f.eks rapidsalat, tomater, bønner osv osv. :) Ta også litt olje over salaten f.eks - de gangene du ikke spiser bacon til :)

Nirren
17-03-05, 11:15
:confused: Har det noen betydning/utslag på urinsticksene når man har menstrasjon?? :confused: Slik at man får feil resultat??? (:o for et grusomt språk)

Nille
17-03-05, 13:55
:nei: :)

Amica
17-03-05, 15:12
Jeg fant stixene på apoteket her i Trondheim, og dem kostet 58.50 :D (juhu, ti kroner spart tenker studenthjertet mitt da *hehe*). Dama måtte forøvrig hente dem på bakrommet, så det kan vel være at ikke alle vet om det? Ekstra hjelper osv?

Funket bra for meg, selv om jeg tviler litt på resultatet? Hvor sikkert er dette? (sjekk evt. resultatet i dagboka mi, bilde der)

Nille
17-03-05, 15:23
For meg høres det ut som du er i ketose (kommentar fra typen om ånden), og menyen din ser også ut til å være på ketose nivå. Mange er i ketose til langt oppi 40-tallet. Det er mye fiber i knekkebrød og Fedon-brød.....



Jada, som jeg trodde, du er nok i ketose ja. Stix'en må leses av med en gang, innen 20 sekunder tror jeg det er. Og har du den fargen som du har på bildet da - så ER du i ketose -garantert.

Du kan lese om ketose her: http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1

Det er ikke nødvendig å måle flere ganger i døgnet. Og om stixen blir enda mørkere etter å ha ligget en stund, så teller det ikke !

:klem: