View Full Version : FT4 på vei opp - uten medisinering


Nerthus
04-04-11, 21:00
Litt fascinert over utviklingen i blodprøvene mine... jeg har jo ligget helt nede på under 14, men på tre uker nå har verdiene på fritt tyroksin økt fra 17.6 til 20.6... er dette normalt da? Kan det skyldes knutestrumaet de mener ha sett ved skjoldbruskkjertelen?
Blir rent forvirret her... er jo greit at prøvene er "rare" så lenge formen er rævva - men nå synes jeg virkelig at legen bør purre på utredningen jeg står på venting til... :rolleyes:

KarMa40
05-04-11, 21:14
Fascinerende er ordet.

Jeg vil anta at det kan skyldes knutestruma, dersom den opptrer som det de kaller en autonom knute, at den produserer thyroksin uansett TSH-nivå.

Hvordan er TSH-en din forhold? Hvordan er jod-nivået ditt? I gamle dager ble så godt som alle behandlet med jod-tilskudd, men det har jo gått av moten...

Nerthus
05-04-11, 23:21
Fascinerende er ordet.

Jeg vil anta at det kan skyldes knutestruma, dersom den opptrer som det de kaller en autonom knute, at den produserer thyroksin uansett TSH-nivå.

Hvordan er TSH-en din forhold? Hvordan er jod-nivået ditt? I gamle dager ble så godt som alle behandlet med jod-tilskudd, men det har jo gått av moten...

TSH har vært veldig lav, men steget nå til 1.52 fra 0.6 om jeg husker rett, finner ikke arket i farten. Jod vet jeg ikke om er målt en gang, husker du "navnet" som vil stå på prøvearket?
Jeg må nevne dette til legen på mandag, synes såpass økning på så kort tid er litt bemerkelsesverdig...

KarMa40
06-04-11, 20:51
Altså når både T4 og TSH går opp så er det mindre sannsynlig med knutestruma og skumle diagnoser kastet ut av ukjente på nettet.:o

TSH er forkortet Thyroid Stimulating Hormone, altså ikke et stoffskiftehormon som sådan, men et signal fra hypofysen om hvor mye stoffskiftehormon som hadde passet akkurat nå. 1 er regnet som balansepunkt for friske. 1< Ja, takk raska på, 1> slappalitta, blir stressarei.
Det som derimot skal taes med litt alvor er prøvetakingstidspunktet. TSH er regnet for å være høyest på morgenen og stoffskifteprøver skal taes tidlig om morgenen fastende, også medikamentfaste.

Har disse TSH-prøvene blitt tatt til litt forskjellig tid så er det ikke så veldig viktig for tolkningen av stoffskiftet. Ikke at du har voldsomme utslag på noen måte, dersom du skulle ha noen overproduksjon av t4 ville TSH synke, og ganske mye.

Hvis TSH ikke er høyere enn 1,5 som er godt innenfor vanlig intervall, så er nok T4-stigningen akkurat det kroppen vil ha.:D

De gode nyhetene er bla at jeg er teit

Kanutten
06-04-11, 20:55
Altså når både T4 og TSH går opp så er det mindre sannsynlig med knutestruma og skumle diagnoser kastet ut av ukjente på nettet.:o:lol:


De gode nyhetene er bla at jeg er teit Du er IKKE teit! Du er en kilde til mye godt og bra! :klem:

Nerthus
06-04-11, 20:57
Altså når både T4 og TSH går opp så er det mindre sannsynlig med knutestruma og skumle diagnoser kastet ut av ukjente på nettet.:o

TSH er forkortet Thyroid Stimulating Hormone, altså ikke et stoffskiftehormon som sådan, men et signal fra hypofysen om hvor mye stoffskiftehormon som hadde passet akkurat nå. 1 er regnet som balansepunkt for friske. 1< Ja, takk raska på, 1> slappalitta, blir stressarei.
Det som derimot skal taes med litt alvor er prøvetakingstidspunktet. TSH er regnet for å være høyest på morgenen og stoffskifteprøver skal taes tidlig om morgenen fastende, også medikamentfaste.

Har disse TSH-prøvene blitt tatt til litt forskjellig tid så er det ikke så veldig viktig for tolkningen av stoffskiftet. Ikke at du har voldsomme utslag på noen måte, dersom du skulle ha noen overproduksjon av t4 ville TSH synke, og ganske mye.

Hvis TSH ikke er høyere enn 1,5 som er godt innenfor vanlig intervall, så er nok T4-stigningen akkurat det kroppen vil ha.:D

De gode nyhetene er bla at jeg er teit

Har stort sett tatt prøvene innenfor et par timer på morgenen hver gang - fastende også medikamentmessig. Jeg har tatt enormt mange hormonprøver siden januar - og de har ligget på jevnt nivå. Det er derfor jeg reagerte på at den nå var over 20 plutselig... Jeg tenker spesielt på at det ikke var særlig endring i TSH. Alle verdiene er jo innenfor normalen foreløpig - så vi får se.

Alt går sååååå treeeeegt i helsevesenet for jeg er jo ikke syyyyyk nok til å bli prioritert!!! ;)

Nerthus
06-04-11, 20:58
:lol:

Du er IKKE teit! Du er en kilde til mye godt og bra! :klem:

Haha, den så jeg ikke før etterpå. Er du teit? Din eller andres oppfatning? ;) Takknemlig uansett for tilbakemeldingene dine jeg ;)

KarMa40
06-04-11, 21:24
Viktig å følge opp de gangene jeg tar feil også, da. Ikke bare være høy på pæra.

Dersom T4 var for mye eller plutselig, ville TSH synke dramatisk, altså mot 0,01 og deromkring. Det er mulig akkurat denne sammenhengen faktisk holder på å rette seg ut for deg.

Jeg ser også at min T4 stiger på lavkarbo, men så er jeg gravid og da skal den stige i alle tilfelle.

Kanutten
06-04-11, 21:32
Viktig å følge opp de gangene jeg tar feil også, da. Ikke bare være høy på pæra.

Dersom T4 var for mye eller plutselig, ville TSH synke dramatisk, altså mot 0,01 og deromkring. Det er mulig akkurat denne sammenhengen faktisk holder på å rette seg ut for deg.

Jeg ser også at min T4 stiger på lavkarbo, men så er jeg gravid og da skal den stige i alle tilfelle. :love: Himla du så mange gravide det er her nå!!! :love: Må passe meg jeg... :o

KarMa40
06-04-11, 23:19
Ja, det er skikkelig smittsomt ... :p